جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

فوايد فلورايد درماني دندان

شروع دوباره معدني شدن دندان:

با كاربرد غلظت كنترل شده اي از فلورايد، دندان هايي كه داراي پوسيدگي هاي اوليه هستند، شانس دوباره معدني شدن يا رمينراليزاسيون را پيدا مي كنند.

افزايش مقاومت در برابر اسيدها:

با شروع روند دوباره معدني شدن دندان ها، آن ها در مقالبل حمله ي اسيد مقاوم تر شده و احتمال پيشرفت پوسيدگي دندان به طور قابل توجهي كاهش مي يابد.

خنثي شدن اسيديته ي محيط دهان:

بعد از درمان با فلورايد، يون هاي فلورايد در بزاق دهان باقي مي مانند. حضور آن ها اسيديته ي دهان را خنثي كرده و آن را به ميزاني مي رساند كه ديگر سبب آسيب به مينا نمي شوند.

مواردي كه استفاده از فلورايد ضروري تر به نظر مي رسد :

زماني كه شيارهايي عميق روي سطح جونده وجود دارند كه ممكن است در زمان جويدن با حساسيت نيز همراه باشند.

در مواردي كه سطوح دندان ها در اثر تحليل لثه به محيط دهان باز مي شوند و داراي حساسيت هستند.

هنگامي كه به دنبال بعضي از درمان ها و يا داروهاي پزشكي جريان بزاق كاهش يافته است.

زماني كه در تاريخچه ي اخير دنداني، دندان ها دچار پوسيدگي بوده اند.

زماني كه فرد تعدادي روكش، بريج و يا براكت هاي ارتودنسي در دهان دارد. فلورايد در كاهش ريسك پوسيدگي در اين موارد كاملا موثر است.

بيشتر بخوانيد :

دو روش كلي استفاده از فلورايد

۱- روش سيستميك

افزودن فلورايد به آب آشاميدني بهترين روش پيشگيري از پوسيدگي است كه ميزان متوسط آن براي كاهش پوسيدگي ۰.۷ تا ۱.۲ PPM‌ است.

غذاهاي دريايي، چاي سبز و چاي سياه منابع غني از فلورايد هستند. همه سبزيجات به صورت خام يا نيمه پخته داراي فلورايد هستند ولي در صورت دريافت حرارت بالا، فلورايد خود را از دست مي‌دهند.

۲- روش موضعي

استفاده از فلورايد در مطب: ‌دندانپزشك محلول ژل يا وارنيش (پوشش محافظ عموما رنگي) غليظ شده فلورايد را بر اساس محل و شدت پوسيدگي به كار مي‌برد. فلورايدتراپي در مطب در افراد فاقد پوسيدگي يا داراي پوسيدگي خفيف هر يك ماه يكبار انجام شده و در پوسيدگي متوسط و شديد، فواصل مصرف آن كمتر است.

استفاده از فلورايد در منزل: خمير دندان‌هاي حاوي فلورايد بي‌شك شايع‌ترين و وسيع‌ترين روش استفاده از فلورايد موضعي است. توصيه مي‌شود در كودكان بالاي ۳ سال از اين گونه خمير دندان‌ها استفاده شود. اين خميردندان‌ها در كودكان زير ۶ سال بايد با نظارت والدين و با احتياط مصرف شود (به اندازه يك نخود).

در كنترل پوسيدگي فلورايد ماده اي لازم است، اما كافي نيست

بايد به خاطر داشت كه فلورايد به تنهايي قادر نخواهد بود مانع ايجاد پوسيدگي دندان ها شده و آن را كنترل كند.

مسواك و نخ زدن مرتب و روزانه، كاهش ميان وعده هاي شيرين و جايگزين كردن قند ساكاروز (قند پوسيدگي زا) با قند مفيد زايليتول ( قند پيشگيري كننده از پوسيدگي ) و چكاپ هاي دوره اي منظم عواملي هستند كه همراه با فلورايد سدي محكم در برابر پوسيدگي بوجود مي آورند.

منبع :

كلينيك دندانپزشكي زيبايي آرتمان

رفرنس : https://www.donya.dental/

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۳۰:۳۱ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :