جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

فوايد استفاده از بهبوددهنده نان لواش

بهبود دهنده نان لواش ماده اي است كه با منعطف كردن خمير و بالا بردن استقامت آن در تمامي مراحل توليد نان، باعث بهبود كيفي نان توليد شده مي شود. بهبود دهنده ها اين امكان را به نانوا مي دهند كه محصولاتي با شكل و حجم مطلوب تر و با قابليت تازگي و ماندگاري بيشتر تحويل مشتريان دهد.

عمدتا بهبوددهنده ها در خميرهايي كه داراي خميرمايه هستند، استفاده مي شوند و به ازاي هر يك كيلو خمير حدود  ۴ الي ۶ گرم بهبود دهنده اضافه ميشود. برخي از بهبود دهنده ها به فرم ژل بوده و غلظت بالاي مونو گليسيريد موجود در آنها باعث ثبات و استحكام بالاي خمير شده و بافتي يكدست از خمير ايجاد ميكند، نرمي بيشتر، عدم بيات شدن نان و زمان ماندگاري بيشتر از جمله مزاياي استفاده از اين نوع بهبوددهنده نان لواش محسوب مي شوند.

برخي ديگر به شكل پودري بوده و به علت غلظت بالايي كه دارند بسيار پر فروش و مقرون به صرفه هستند و باعث ايجاد بافتي نرم و مطلوب در نان ميشوند، بهبود فرايند پخت، نرمي و تازگي و ماندگاري نان از مزيت هاي فوق العاده ي استفاده از  بهبوددهنده نان لواش مي باشند. اين نوع پودر براي نانهاي سنتي از جمله نان لواش و سنگك بسيار مناسب و به صرفه مي باشد.

امروزه بيشتر نانواها از كيفيت بد و سستي آردها ناراضي هستند. پس راه حل چيست؟ بهبود دهنده ها تركيباتي هستند كه از سستي آرد ممانعت كرده و باعث كيفيت بالاي نان مي شوند. با اضافه كردن بهبوددهنده نان لواش، حجم نان به طور قابل توجهي افزايش يافته و تازگي و ماندگاري بيشتري خواهد داشت، در ضمن نان طعم بهتر و خوشمزه تري هم خواهد داشت.

بيشتر بخوانيد :

چرا بايد از بهبود دهنده نان لواش استفاده كرد؟

خاصيت الاستيكي بودن نان يا همان كش آمدن و سفت شدن نان پس از ۱ روز، مرتبط با زمان ماندگاري آن است كه با افزودن بهبوددهنده نان لواش اين مشكل برطرف مي شود و نان حالت ترد و خوشمزه به خود مي‌گيرد.

بهبود دهنده ها داراي اثرات منحصر به فردي در تهيه انواع نان ها هستند با اينكه  تمام بهبود دهنده ها به منظور رفع عيوب نان به خمير اضافه مي شوند اما همه آنها كاربرد و اثرات يكسان و مشابهي هم ندارند و برخي از آن ها كاملاً برعكس برخي ديگر اثر مي‌گذارند. لذا پيش از استفاده، حتما در رابطه با عملكرد هر كدام از آنها اطلاعاتي كسب نماييد. به عنوان مثال ممكن است بهبود دهنده اي باعث تقويت خمير شود در حالي كه يك نوع ديگر استحكام خمير را كاهش  دهد.

منبع : جهان شيمي


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۳۵:۰۵ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :