جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

عوارض شايع در طي 2 هفته اول پس از جراحي اسليو معده

در طي 2 هفته اول بعد از جراحي ممكن است كمي به شما سخت بگذرد چراكه علاوه بر مواجهه با عوارض جانبي اوليه نياز است با رژيم غذايي جديد خود سازگار شويد. از اين عوارض شايع مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

نشت در خط منگنه لبه بريده شده معده

در طول هفته اول پس از جراحي ترسناك‌ترين و جدي‌ترين عارضه، نشت پس از اسليو معده است. به‌همين‌دليل متخصص جراح لاغري معمولا قبل از پايان عمل و بخيه زدن چندين‌بار اين ناحيه را چك مي‌كند. طبق آمار احتمال بروز اين عارضه حدود 2.4% است. در صورت مشاهده علائم تب، افزايش ضربان قلب و تنگي نفس به سرعت به پزشك خود اطلاع دهيد. معمولا نوع درمان اين عارضه به اين مسئله بستگي دارد كه چقدر از عمل اسليو معده گذشته باشد. در كمتر از 3 روز اصولا لاپاراسكوپي اكتشافي انجام مي‌شود و در صورت نياز جراحي ترميمي صورت مي‌گيرد. در صورت گذشت 8 روز يا بيشتر، ازآنجايي‌كه روند التهاب آغاز شده جراحي معمولاً انجام نمي‌شود و اغلب به كمك شستشو، استنت و ايجاد مسير تغذيه مشكل برطرف مي‌شود.

ترومبوز (لخته شدن خون)

لخته شدن خون پس از هر عمل جراحي در صورت عدم درمان سريع مي‌تواند تهديدكننده زندگي باشد. اين مشكل معمولا در طي جراحي در اثر آسيب به يك رگ خوني سالم ايجاد مي‌شود و پس از جراحي با عدم تحرك تشديد مي‌شود. خطر ابتلا به ترومبوز وريد عمقي پس از اسليو معده كمتر از 1% است. از علائم ترومبوز مي‌توان به تورم، درد، قرمزي و بي‌حسي به‌خصوص در دست‌ها و پاها اشاره كرد. درمان آن معمولا به اندازه و محل لخته شدن خون بستگي دارد و گاهي علاوه‌بر مصرف دارو به جراحي نيز نياز دارد.

بيشتر بخوانيد :

              محاسبه شاخص توده بدني

              ساسي باي بس

انسداد دهانه معده

التهاب دهانه معده و انسداد حاد يا مزمن آن مانع از ورود صحيح غذا به معده يا روده مي‌شود. احتمال بروز اين عارضه در حدود 3.5٪ از بيماران وجود دارد و اغلب با يك اتساع آندوسكوپيك ساده درمان مي‌شود. در صورت انسداد مزمن جراح احتمالا باي‌پس معده انجام مي‌دهد. اگر در هنگام غذا خوردن مشكل در بلعيدن يا تهوع و استفراغ داريد، بلافاصله با پزشك خود تماس بگيريد.

عفونت محل زخم

عفونت محل برش مي‌تواند پس از هرگونه عمل جراحي اتفاق بيافتد. درصورتي‌كه اين عارضه به‌موقع با آنتي‌بيوتيك و شستشوي محل زخم درمان نشوند، ممكن است مرگ بافتي، عفونت گسترده و حتي مرگ رخ دهد. معمولا بعد از اسليو معده در 10% تا 15% از بيمارن احتمال بروز اين عارضه وجود دارد. در صورت داشتن علائم تب، قرمزي در محل برش، افزايش ضربان قلب، سرگيجه يا سبكي سر بلافاصله با پزشك خود تماس بگيريد.

 

منبع : مجله لاغري و تناسب اندام


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۴۵:۱۴ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :