جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

 عصب كشي دندان چگونه انجام مي‌شود؟

فرآيند روت كانال به طور معمول در كلينيك دندانپزشكي انجام مي‌شود. اين پروسه شامل چند مرحله اساسي است كه در ادامه با هر كدام از مراحل عصب كشي بيشتر آشنا خواهيد شد:

مرحله 1: بي‌حسي (Anesthetic)

بسياري از مراجعان از ما ميپرسند كه آيا عصب كشي دندان درد دارد؟ شما بايد بدانيد كه دندانپزشك مقدار كمي از داروهاي بي حس كننده را روي لثه شما در نزديكي دندان آسيب ديده قرار مي‌دهد. پس از عملي شدن اين كار، لثه ها به شيوه موضعي بي حس مي‌شوند. حين تزريق بيحس كننده ها ممكن است احساس درد جزئي و يا احساس سوزش داشته باشيد، اما اين حس به سرعت خواهد گذشت. در طول انجام عمل عصب كشي شما بيدار خواهيد بود، اما داروهاي بي حس كننده باعث  مي‌شوند هيچ گونه دردي نداشته باشيد بنابريان نگران اين نباشيد كه عصب كشي دندان درد دارد يا نه.

مرحله 2: برداشتن پالپ دندان (Removing the pulp)

وقتي دندان شما بي حس مي‌شود، متخصص اندودنتيست يا دندانپزشك عمومي در قسمت بالاي دندان شكاف كوچكي ايجاد مي‌كند. هنگامي كه پالپ آلوده يا آسيب ديده در معرض ديد قرار گيرد، متخصص با استفاده از ابزارهاي ويژه‌اي به نام فايل دندانپزشكي (files)، آن را به دقت برمي‌دارد. دندانپزشك براي تميز كردن تمام مسير كانال دندان شما دقت بسيار بالايي به خرج ميدهد.

مرحله 3: آنتي بيوتيك ها (Antibiotics)

پس از برداشتن مغز و پالپ دندان، دندانپزشك ممكن است موضع باز شده را با يك آنتي بيوتيك موضعي پوشش داده تا عفونت ايجاد شده را سركوب كند و مانع از تشديد و عود مجدد آن شود. پس از تميز كردن و ضد عفوني شدن كانال ها، دندانپزشك دندان را با خمير سيلر و ماده اي لاستيك مانند به نام گوتاپركا پر مي‌كند. دندانپزشك همچنين ممكن است آنتي بيوتيك هاي خوراكي را براي مديريت و اطمينان از سركوب عفونت براي شما تجويز كند.

مرحله 4: پر كردن موقتي (Temporary filling)

دندانپزشك با پر كردن شكاف كوچكي كه در قسمت بالاي دندان در همان ابتداي عصب كشي ايجاد كرده بود بصورت موقتي آن را مهر و موم مي‌كند. آن ها به كمك سيلانت سوراخ ها و درز ها را مسدود ميكنند تا كانال از آسيب ناشي از بزاق در امان بماند.

خطرات احتمالي و عوارض عصب كشي دندان

پروسه روت كانال براي نجات دندان شما انجام مي‌شود. با اين حال، گاهي اوقات، آسيب وارد شده به مغز دندان بيش از حد عميق است يا ميناي دندان شما براي تحمل  عصب كشي بسيار ضعيف است. اين عوامل مي تواند منجر به از بين رفتن دندان شود. در نتيجه در اغلب اوقات دندان عصب كشي شده معمولا كشيده ميشود.

اگر حين عصب كشي دندان برخي ابزار آلوده باشد و يا به واسطه آن ها مواد آلوده وارد دندان شود و يا آنتي بيوتيك ها اثر نكنند احتمال تشكيل آبسه دندان افزايش پيدا خواهد كرد.

اگر مشكلي در رابطه با ريشه دندان خود داريد و يا درد شديدي را از جانب مغز دندان تحمل مي‌كنيد حتما با دندانپزشك خود صحبت كنيد. متخصصان دندانپزشكي به جاي دندان آسيب ديده از دندان مصنوعي، پل ها و يا ايمپلنت دندان استفاده مي‌كنند.

بيشتر بخوانيد : بليچينگ دندان چيست ؟ 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۵۰:۴۶ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :