جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

انواع اتصال الاستيك ارتودنسي

بسته به اينكه نوع مشكل چيست و شد آن چقدر است، نحوه اتصال كش‌ها متفاوت خواهد بود. در ادامه با كلاس‌بندي استفاده از اين الاستيك‌ها آشنا خواهيد شد. لازم به ذكر است كه اين كلاس‌بندي مربوط به تاي يا ليگاشور ارتودنسي نيست و تنها مرتبط با كش‌هايي است كه براكت‌ها را به هم متصل مي‌كنند.

الاستيك ارتودنسي كلاس 1

ابتدايي‌ترين كاربرد كش ارتودنسي مربوط به بستن فاصله بين دندان ها در يك رديف دنداني است. براي مثال كش در اين كلاس، به براكت قلابدار دندان نيش فك بالا و دندان آسياب همين رديف متصل مي‌شود و فاصله بين اين دندان‌ها را با نزديك كردن دندان‌ها به هم مي‌بندد.

الاستيك ارتودنسي كلاس 2

به منظور حركت دادن يا جابجايي جزئي دندان‌هاي فك بالا به سمت عقب و دندان‌هاي آسياب فك پايين به جلو از كش كلاس 2 استفاده مي‌شود. به اين شكل كه كش ارتودنسي به براكت قلاب دارد يكي از دندان هاي نيش بالا و دندان اول يا دومِ آسياب از فك پايين متصل مي‌شود.

الاستيك ارتودنسي كلاس 2 مثلثي

اين كلاس نيز به منظور مشابه مورد بالا استفاده ميشود. با اين تفاوت كه به جز دندان نيش فك بالا، دندان آسياب كوچك فك پايين، كش به قلاب براكت دندان آسياب بزرگ نيز متصل مي‌شود و يك شكل مثلثي ايجاد مي‌كند.

الاستيك ارتودنسي كلاس 3

پيكربندي كش در اين وضعيت برعكس كلاس 2 است. به اين شكل كه كش به قلاب براكت دندان نيش فك پايين و دندان آسياب فك بالا متصل مي‌شود. اين پيكربندي براي حركت دندان‌هاي فك بالا يه سمت جلو و دندان‌هاي فم پايين به سمت عقب است.

الاستيك ارتودنسي كلاس 3 (مثلثي)

مشابه كلاس 2 مثلثي و برعكس آن، در اين پيكربندي، كش ارتودنسي به براكت قلابدار دندان نيش پايين+ دندان آسياب كوچك و دندان دندان آسياب بزرگ فك بالا متصل مي‌شود.

الاستيك ارتودنسي كلاس مستطيلي

كش در اين پيكربندي به دو دندان از هر فك متصل مي‌شود. و به شكل مستطيل در مي‌آيد. هدف از اين وضعيت، كمك به قرار گيري دو فك روي همديگر است.

الاستيك ارتودنسي كلاس ميدلاين

كش در اين پيكربندي به قلاب دو دندان نيش در دو فك متصل مي‌شود. يعني براي مثال دندان نيش فك بالا در سمت چپ به دندان نيش فك پايين در سمت راست متصل مي‌شود. هدف از اين پيكربندي تراز كردن دو فك به صورت عمودي است

الاستيك ارتودنسي كراس بايت

براي اصلاح كراس بايت بهترين حالت اين است كه كش از داخل قوس فكي بالا به قوس فكي پايين متصل شود. با مشاهده  عكس زير متوجه توضيحات خواهيد شد.

الاستيك ارتودنسي مثلثي قدامي

از اين پيكربندي به طور خاص براي درمان اپن بايت (فاصله بين فك بالا و پايين در جلوي دهان) استفاده ميشود. كش به براكت قلابدار دندان نيش فك بالا+دندان نيش فك پايين+ دندان آسياب كوچك فك پايين متصل مي‌شود.

بيشتر بخوانيد :


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۰۸:۱۰ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :