جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي دندان روكش دار چگونه انجام مي شود؟

روز به روز استفاده از درمان ارتودنسي در بزرگسالان رو به افزايش است. بيشتر اين افراد قبلاً درمان هاي ديگري روي دندان هاي خود انجام داده اند. كساني كه دندان هاي نامرتب يا بدفرم دارند بسيار از اين وضعيت ناراضي بوده و از ارتودنسي براي رفع مشكلات و زيباسازي دندان استفاده مي كنند. در اين جا ممكن است ارتودنسي با روكش دندان تداخل ايجاد كند.

اغلب افراد بر اين باورند كه ارتودنسي تنها جنبه زيبايي دارد اما از تأثير آن بر روي سلامتي و عملكرد آن غافلند. متخصص ارتودنسي در جلسه مشاوره دلايل لزوم ارتودنسي را بيان كرده و به توضيح در خصوص آن ها مي پردازد.

تحقيقات نشان مي دهد افرادي كه دندان هاي نامرتب دارند بيشتر در معرض ابتلا به مشكلات گوارش هستند. اين افراد به علت مشكلاتي دندان قادر به جويدن خوب غذا نيستند. غذا به صورت نجويده و در اندازه هاي بزرگ وارد معده شده و سبب افزايش اسيد معده و ابتلا به ناهنجاري هاي گوارشي مي شود.

بيشتر بخوانيد :

درمان ارتودنسي روي روكش دندان

سوالي كه در اينجا وجود دارد اينست آيا افرادي كه دندان خود را روكش كرده اند، مي توانند از ارتودنسي استفاده كنند؟ قطعاً پاسخ به اين سوال مثبت خواهد بود. در هنگام ارتودنسي با تهيه عكس از دهان و دندان، وضعيت قرارگيري دندان ها و فك بيمار مشخص شده و اطلاعات كافي در اختيار متخصص ارتودنسي قرار مي گيرد. ارتودنتيست با توجه به عكس بهترين روش درمان را انتخاب كرده و محل قرارگيري براكت ها را تعيين مي كند.

با استفاده از عكس متخصص مي تواند در خصوص دندان هاي روكش دار بهتر تصميم گيري كند. دندان هاي روكش دار نيز بايد تحت درمان قرار گرفته و مرتب شوند. از طرفي براكت ها بخوبي نمي توانند به دندان هاي روكش دار چسبانده شوند. از اينرو لازم است از تكنيك هاي خاصي براي انجام اين كار استفاده شود. برخي از اقدامات لازم در اين خصوص عبارتند از:

لزوم استفاده از بندهاي ارتودنسي براي انجام درمان بدون اينكه به دندان ها آسيبي وارد شود.

در صورت وجود چند دندان روكش دار در كنار يكديگر، روكش دندان هاي كناري تراشيده و جدا مي شوند. از اينرو براكت ها به راحتي مي توانند روي دندان قرار داده شوند. در انتهاي درمان روكش تعويض مي شوند.

بجاي استفاده از اسيد فسفريك بايد از اسيد HF استفاده شود.

اگر دندان روكش نشده باشد و بيمار قصد انجام ارتودنسي را داشته باشد بهتر است ابتدا ارتودنسي دندان انجام شده و سپس دندان روكش شود. بدين ترتيب تداخل بين ارتودنسي و روكش دندان صورت نمي گيرد.

در صورتي كه ارتودنسي نياز به كشيدن دندان داشته باشد بهتر است دنداني كه روكش دار است از دهان خارج شود.

تكنيك هاي لازم براي ارتودنسي دندان روكش دار

اگر فرد دندان روكش شده داشته باشد و بخواهد از درمان ارتودنسي استفاده كند، دندان هاي وي در ابتدا مورد بررسي قرار مي گيرد. اگر ارتودنسي به كشيدن دندان نياز داشته باشد، آن دندان ها خارج مي شوند. در غير اين صورت متخصص ارتودنسي همه تلاش خود را مي كند تا با استفاده از برخي تكنيك ها براكت ها را روي دندان هاي روكش دار بچسباند. اين كار به گونه اي صورت مي گيرد كه دندان هاي روكش دار هيچ گونه آسيبي نديده يا لازم نباشد تعويض شوند. پاره اي از اين تكنيك ها عبارتند از:

  • اگر لازم باشد دندان هاي روكش دار تراش داده مي شوند.
  • از بندهاي ارتودنسي براي دندان ها استفاده مي شود.
  • در صورت وجود روكش، براكت ها در زاويه مناسب قرار مي گيرند.
  • روكش دار كردن دندان بعد از ارتودنسي پيشنهاد متخصص ارتودنسي است.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۱۳:۲۲ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :