جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

مكيدن انگشت دست و پا در كودكان

بسياري از كودكان عادت به مكيدن انگشت شست دست و پاي خود دارند و در بيشتر اين كودكان اين عادت قبل از دوسالگي خود به خود برطرف مي‌شود اگر اين عادت طولاني شد حتما بايد به دندانپزشك مراجعه كرد تا راهكارهايي براي اين مشكل ارائه دهد تا از بروز مشكلات بعدي جلوگيري شود.

به دهان بردن انگشت شست و مكيدن آن عادت طبيعي تمام كودكان است كه تا سال‌ها نيز ترك نمي‌شود. مكيدن انگشت شست واكنشي طبيعي در كودكان است كه ممكن است سودمند يا مضر باشد. مكيدن انگشت شست يا ديگر انگشتان دست و پا و مكيدن پستانك يا اشياء ديگر احساس امنيت يا شادي به نوزادان مي‌دهد و كمك مي‌كند تا جهان پيرامون خود را بهتر بشناسند. خردسالان با مكيدن خود را آرام مي‌كنند و به خواب شيرين فرو مي‌روند. اكثر نوزادان اين عادت بي‌ضرر را قبل از دو سالگي بدون هيچ نگراني يا مداخله‌اي كنار مي‌گذارند، در اين بين عادت مكيدن آنقدر در برخي كودكان شديد يا پرتكرار مي‌شود كه به يك مشكل دنداني و اجتماعي تبديل مي‌شود.

بيشتر بخوانيد : دندانپزشكي بارداري

دليل مكيدن انگشت در كودكان

نوزادان واكنش‌هاي مكيدن طبيعي‌ دارند كه باعث مي‌شود كودك انگشت شست يا هر يك از انگشتان را وارد دهان كند، اين واكنش گاهي حتي پيش از تولد شروع مي‌شود. از آنجايي كه عادت مكيدن احساس امنيت و آرامش به كودك مي‌دهد، در نهايت به عادتي تبديل مي‌شود كه كودك براي آرام كردن يا به خواب رفتن به آن روي مي‌آورد.

آسيب ديدن دندان‌ها در اثر مكيدن انگشت شست و پستانك

مكيدن انگشت شست و پستانك مي‌تواند به دندان‌ها آسيب مي‌زند. در ادامه بعضي از عوارض ناشي از مكيدن طولاني مدت پستانك يا انگشت شست را بررسي مي‌كنيم.

اختلال فك

پستانك در اندازه‌ها و شكل‌هاي مختلف وجود دارد كه اكثر آن‌ها مناسب نگه داشتن در دهان نيستند. بنابراين ميكدن پستانك يا انگشت شست به مرور باعث بروز اختلال در فك‌هاي در حال رشد مي‌شود.

پوسيدگي دندان

بسياري از والدين سعي مي‌كنند تا فرزندشان را با آغشته كردن پستانك به عسل يا خوراكي شيرين ديگري آرام كنند. باكتري‌هاي دهان از مواد قندي تغذيه مي‌كنند و اسيدهاي مخربي را توليد مي‌كنند. اين اسيدها به ميناي دندان حمله مي‌كنند و در نتيجه دندان كودك دچار پوسيدگي يا كرم خوردگي مي‌شود.

بيشتر بخوانيد : ترميم دندان پوسيده

كج شدن دندان            

دندان در حال رشد به دليل مكيدن انگشت شست و پستانك كج مي‌شود و ظاهر نازيبايي پيدا مي‌كند. به علاوه مكيدن انگشت شست و پستانك در سنين بالاتر احتمال نياز به ارتودنسي دندان را افزايش مي‌دهد.

روش‌هاي دندانپزشكي براي ترك عادت مكيدن انگشت

گارد شست

گارد (محافظ) انگشت شست به كودكاني توصيه مي‌شود كه مي‌خواهند عادت مكيدن انگشت شست را ترك كنند، اما ترك عادت برايشان دشوار است. اين وسيله براي كودكان 3 تا 12 ساله مناسب است، بستن آن راحت است و كودك مي‌تواند 24 ساعته از آن استفاده كند. گارد شست بدون ايجاد محدوديت براي بازي كردن يا استفاده از دست به تدريج باعث مي‌شود كه كودك اين عادت را كنار بگذارد.

بريس ثابت سقف دهان

براي ترك عادت مكيدن انگشت از وسايل مخصوصي مانند بريس ثابت سقف دهان يا وسايل متحرك استفاده مي‌شود. بريس ثابت سقف دهان وسيله فلزي كوچكي است كه داخل دهان گذاشته مي‌شود و به دندان‌هاي بالا متصل مي‌گردد، البته استفاده از آن هنگام خوابيدن توصيه نمي‌شود. سيم‌هاي نيم دايره‌اي اين وسيله مانع از رسيدن انگشت به لثه‌هاي پشت دندان‌هاي جلو مي‌شود. با جلوگيري از اين تماس كودك ديگر لذتي از مكيدن انگشت نمي‌برد و در نتيجه ديگر دليلي براي ادامه دادن به اين كار ندارد. در واقع اين دستگاه غالباً در همان روز اول موثر واقع مي‌شود.

منبع : كلينيك دندانپزشكي كودكان

رفرنس كلينيك دندانپزشكي جنت اباد


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۱۳:۱۹ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :