جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

اقدامات لازم براي كاهش درد ارتودنسي

در صورت احساس درد بعد از نصب براكت ها روي دندان لازم است اقداماتي انجام شود، از جمله:

  • استفاده از غذاهاي نرم همچون سوپ، پوره سيب زميني، پنير و … در چند روز اول درمان
  • استفاده ار مسكن
  • تهيه موم دندانپزشكي و گذاشتن روي نواحي احساس درد
  • عدم مصرف نوشيدني هاي ترش و اسيدي همچون آب ليمو
  • شست و شوي دهان با آب و نمك
  • استفاده از داروهاي بي حسي موضعي دهان
  • درد براكت ها چقدر طول مي كشد؟

درد نصب براكت ها روي دندان در طي چند روز بايد برطرف شود. وقتي فرد به وجود براكت در دهان عادت مي كند، احساس خوبي به آن خواهد داشت. پس از گذشت ۶ ماه ديگر حتي وجود براكت ها و دستگاه ارتودنسي در دهان حس نخواهد شد.

يك ماه بعد از شروع درمان ممكن است درد خفيفي را احساس كنيد كه اين امر كاملاً طبيعي است. با مرور زمان درد به طور كامل برطرف مي شود. جاي هيچ نگراني وجود ندارد. هميشه بايد به خاطر داشت كه براي داشتن دندان هاي سالم و مرتب تحمل درد و ناراحتي جزء لاينفك درمان خواهد بود.

بيشتر بخوانيد:

تحمل درد ارتودنسي

تحمل درد در همه افراد يكسان نيست و بستگي به آستانه درد، صبر و تحمل بيمار دارد. متخصص ارتودنسي تمام موارد مربوط به مشكلات و راههاي مقابله به آن را به بيمار آموزش مي‌دهد. احساس درد بيشتر در ارتودنسي ثابت به چشم مي خورد تا در ارتودنسي متحرك. در ارتودنسي متحرك ميزان كمتري درد احساس مي شود.

درد ناشي از درمان ارتودنسي

افراد اغلب درد را با ناراحتي اشتباه مي گيرند و نمي توانند آن ها را از يكديگر تفكيك كنند. گاهي اوقات اين درد آنقدر براي بيمار آزاردهنده است كه بيمار از ادامه درمان صرف نظر مي كند و به طور مداوم از ابزارهاي ارتودنسي استفاده نمي كند. راه غلبه بر اين مشكل مطرح كردن موضوع با متخصص ارتودنسي و كنترل آن است.

دردي كه با حركت دندان ها تجربه مي شود حاد يا متوسط است. اين درد ناشي از التهاب است و در افراد مختلف به طور متفاوت حس مي شود. تجويز دارو بر اساس موارد زير انجام مي شود:

  • سن فرد
  • سوابق پزشكي بيمار
  • نوع تنظيمات ارتودنسي
  • حساسيت بيمار نسبت به درد

با مشاهده درد و ممانعت از شدت آن در ابتداي درمان، متخصص از افزايش ناراحتي جلوگيري مي كند و روند درمان به خوبي پيش خواهد رفت. كاهش درد و ناراحتي بيمار از وظايف ارتودنتيست است و با تجويز مناسب مسكن به بيمار و تعيين رژيم غذايي مختص اين دوران براي رفع درد به بيمار كمك خواهد كرد. او همواره در طول درمان در كنار بيمار است و هر جا كه نياز به ياري باشد به او مدد مي رساند.

عوامل موثر بر درد ارتودنسي

عوامل زيادي در احساس درد ارتودنسي نقش دارند كه از جمله آن ها مي توان به موارد زير اشاره كرد:

  • وارد آمدن فشار بر دندان ها
  • سن فرد
  • شرايط روحي و رواني بيمار
  • ميزان استرس

منبع : مجله دانستني هاي ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۵:۰۰ توسط:netware موضوع:

شيوه انتخاب متخصص ارتودنسي دندان در تهران

ارتودنسي دندان در تهران

ارتودنسي در تهران شاخه اي از دندانپزشكي است كه مال اكلوژن را درمان مي كند، شرايطي كه در هنگام بسته شدن دهان و دندان ها به طور صحيح قرار نمي گيرد كه منجر به گزش نامناسب مي شود. متخصصان ارتودنسي تهران در صاف كردن دندان ها تخصص دارند. درمان مي تواند براي بهبود ظاهر آرايشي فرد باشد، اما اغلب هدف آن بهبود عملكرد دهان است.

رزومه تحصيلي متخصص ارتودنسي

پيشنهاد مي شود براي انجام ارتودنسي دندان در عوض مراجعه به يك دندانپزشك عمومي يا يك متخصص ناشناخته، به دندانپزشكي كه تخصص ارتودنسي دندان دارد، با تجربه است و در مهارت هاي علمي، عملي و سوابق پژوهشي، زيادي دارند مراجعه كنيد.

بيشتر بخوانيد :

دسترسي دائمي به متخصص ارتودنسي دندان

بايد متخصصي را انتخاب كنيد كه هميشه در دسترس باشد. اگر محل سكونت شما در غرب تهران است به دنبال متخصصي در غرب تهران باشيد. شما مي توانيد با مراجعه به مپ هاي مختلف از مكان كلينيك هاي متخصصين در اين محدوده آگاه شويد. بعضي كلينيك ها به جهت نزديكي به مترو و ايستگاه هاي اتوبوس از نظر رفت و آمد در موقعيت خوبي واقع شده اند و از هر طرف امكان مراجعه به كلينيك وجود دارد.

عكس هاي قبل و بعد ارتودنسي

شما مي توانيد با مراجعه به سايت متخصص ارتودنسي از عكس هاي كه قبل و بعد از ارتودنسي از بيمارن گرفته شده است بازديد كنيد كه نشان دهنده كيفيت كاري متخصص ارتودنسي است.

منبع : مجله دانستني هاي ارتودنسي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۷:۰۰ توسط:netware موضوع:

مراحل تهيه لمينت دندان چيست؟

گذاشتن روكش روي دندان‌ها معمولاً نياز به سه جلسه مراجعه به دندان‌پزشك دارد. اولين جلسه براي مشاوره، دومين جلسه براي ساخت و استفاده از روكش‌ها و سومين جلسه نصب روي دندان مي‌باشد.

لمينت دندان مي‌تواند براي يك‌دندان و يا تمام دندان‌ها و يا فقط تعدادي از دندان‌ها انجام شود.

ابتدا شما به كلينيك دندانپزشكي مراجعه كرده و مشاوره مي‌گيريد، دندان‌پزشك دندان‌هايتان را معاينه مي‌كند تا مطمئن شود كه روكش دندان مناسب دندان شما است يا خير( در بعضي از مواقع با درمان هاي ساده تر مثل بليچينگ دندان مشكل حل مي شود ). پس‌ازآن در مورد روش كار و برخي از محدوديت‌هاي آن با شما صحبت مي‌كند. ممكن است از اشعه ايكس استفاده كند تا از دندان‌هاي شما عكس‌برداري كرده و دندان شمارا بيشتر موردبررسي قرار دهد.

آماده‌سازي: پس‌ازاينكه مشاوره و عكس‌برداري به پايان رسيد، در جلسه بعدي نوبت به تهيه لمينت براي روكش دندان شما مي‌رسد. دندان‌پزشك ابتدا سطح دندان شمارا تغيير مي‌دهد؛ يعني بايد دندان‌هايتان كمي تراش بخورد و ضخامتش كمتر شود. دندان‌پزشك تصميم مي‌گيرد براي تراشيدن دندان نياز به بي‌حسي داريد يا خير.

در مرحله بعدي دندان‌پزشك شما از دندانتان قالب مي‌گيرد و پس‌ازآن قالب را به آزمايشگاه دندانپزشكي ارسال مي‌كند و روكش دندان از روي همان قالب تهيه و توليد مي‌شود.

معمولاً ۲ تا ۴ هفته طول مي‌كشد تا روكش از آزمايشگاه برگردد. در مدت‌زماني كه روكش آماده مي‌شود مي‌توانيد از روكش‌هاي موقت دندان استفاده كنيد.

نصب لمينت روي دندان

پس‌ازاينكه لمينت دندان آماده شد، دندان‌پزشك آن را روي دندان شما قرار مي‌دهد تا تناسب و رنگ آن را بررسي كند. اين كار قبل از اينكه لمينت دندان روي دندان شما نصب شود انجام مي‌شود. در مرحله بعدي دندانتان براي دريافت روكش آماده‌سازي مي‌شود يعني تميز شده، صيقل داده مي‌شود و صاف مي‌شود. پس‌ازآن چسب مخصوصي به روكش ‌دندان آغشته مي‌شود و سپس لمينت دندان روي دندان‌هاي شما قرار مي‌گيرد. پس‌ازآن با تابش نور خاصي، مواد شيميايي موجود در زير لمينت سفت شده و آماده مي‌شود.

پس‌ازاينكه لمينت نصب شد نوبت به اين مي‌رسد كه مواد اضافي از روي دندان شما برداشته شود. ممكن است دندان‌پزشك از شما بخواهد براي بررسي لثه‌ها و محل قرارگيري لمينت روي دندان، يك هفته بعد مجدداً به او مراجعه كنيد.

بيشتر بخوانيد :


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۹:۳۳ توسط:netware موضوع:

درمان عفونت دندان چيست؟

عفونت هاي دنداني هنگامي رخ مي دهند كه باكتري ها به پالپ (ناحيه نرم داخل دندان شما) حمله كرده و به بافت هاي اطراف سرايت مي كنند. اين معضل مي تواند به دليل اقدامات دندانپزشكي، وارد شدن ضربه به دندان يا پوسيدگي دندان باشد. اين عفونت از دندان يا ساختارهاي پشتيباني كننده آن منشأ مي گيرد و سپس به بافتهاي اطراف آن سرايت مي كند

بسته به اين كه عفونت شما در چه سطحي است و چگونه ايجاد شده روش هاي درماني مختلفي براي برطرف كردن آن وجود دارد. روش درماني مختلف براي برطرف كرديم اين مشكل عبارتند از:

تخليه آبسه

اگر آبسه دندان باعث شكل گيري عفونت دندان شده باشد، روش قطعي درمان مي تواند مديريت آبسه باشد. براي درمان آبسه دندان نيز تخليه بهترين روش است. طي اين فرآيند يك برش كوچك روي آبسه زده مي شود و پس از خروج كامل محتويات داخل آبسه، با سرم شستشو استريل، تميز و شسته مي شود.

بيشتر بخوانيد :

عصب كشي دندان

به عصب كشي دندان روت كانال تراپي يا درمان ريشه هم گفته مي شود. اگر عفونت دندان گسترش يافته باشد فرآيند عصب كشي مي تواند براي درمان عفونت و نجات دندان انجام شود. در اين روش يك سوراخ كوچك از طريق سطح جونده در دندان ايجاد مي شود پالپ دندان برداشته مي شود. در صورت وجود آبسه تخليه مي شود و كانال هاي ريشه پر مي شوند. پس از پر شدن ريشه ها، دندان ترمي يا روكش مي شود.

تجويز آنتي بيوتيك

اگر عفونت دندان شما در حال سرايت به سايت بخش هاي دهاني و بافت هاي مجاور باشد دندانپزشك ممكن است براي جلوگيري از افزايش عفونت آنتي بيوتيك تجويز كند.

لازم به ذكر است كه اگر پس از گذشت يك مدت زمان عفونت دندان شما درمان نشده و اگر تب يا تورم داريد يا در تنفس يا بلع مشكل داريد، بايد فوراً به پزشك مراجعه كنيد. به احتمال زياد اكنون عفونت شما به ساير قسمت هاي بدن مانند استخوان فك و نواحي اطراف آن سرايت كرده است و عدم درمان ميتواند برايتان دردسرساز شود.

منبع : دنيا دنتال


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۱:۳۴ توسط:netware موضوع:

سه نكته اي كه بايد در مورد ارتودنسي پيشرفته بدانيد

امروزه بشر هر چيزي را ارتقا مي دهد و دستگاه هاي خود را مطابق با آخرين فناوري به روز مي كند؛ بنابراين چرا درمان هاي و دستگاه هاي ارتودنسي را ارتقا ندهد؟ اين همان ارتودنسي پيشرفته است. در حقيقت، در اين جا 3 نكته وجود دارد كه بايد در مورد اين شاخه از درمان دندانپزشكي بدانيد:

1. گزينه هاي درمان

اولاً، ارتودنسي دندان ديگر فقط محدود به بريس هاي فلزي  نيست. گزينه ها به طور قابل توجهي پيشرفت كرده اند و اكنون مي توانيد از گزينه هاي سفارشي تر، موثرتر و كمتر قابل توجه تر استفاده كنيد.

بريس هاي امروزي از مواد جديد ساخته شده اند. به عنوان مثال، بريس هاي سراميكي كاملاً شفاف طراحي شده اند و بايد با سايه دندان هاي فرد مطابقت داشته باشند تا ظاهر طبيعي تري داشته و كمتر به چشم بيايد.

ثانيا، بريس ها ديگر تنها گزينه براي داشتن لبخندي زيبا نيستند. تراز كننده ها از جمله Invisalign ( ارتودنسي نامرئي ) ، براي كمك به صاف كردن دندان ها به گونه اي طراحي شده اند كه بر روي غذا خوردن يا بهداشت دهان و دندان تأثير منفي نگذارند.

2.برنامه هاي پرداخت انعطاف پذير

هزينه زياد بريس هاي سنتي ممكن است شما را از معالجه باز دارد. امروزه، هزينه هاي بالا مانع يك لبخند زيبا روي شما نمي شوند؛ چرا كه به لطف پيشرفت هاي فراوان در فناوري، مجموعه اي از درمان هاي ارتودنسي و همچنين برنامه هاي پرداخت انعطاف پذير از جمله ارتودنسي اقساطي موجود است.

بيشتر بخوانيد :

3. آگاهي از روند درمان

ارتودنسي پيشرفته در مورد كل برنامه درماني شما است. در اولين مشاوره، با گزينه ها و هزينه هاي درمان خود آشنا خواهيد شد. همچنين مي توانيد دقيقاً ببينيد كه روند درمان شما چگونه پيشرفت مي كند. حتي به لطف فناوري هاي پيشرفته مي توانيد ببينيد كه نتايج نهايي چه خواهد بود.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۱۹:۵۴ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي دندان روكش دار چگونه انجام مي شود؟

روز به روز استفاده از درمان ارتودنسي در بزرگسالان رو به افزايش است. بيشتر اين افراد قبلاً درمان هاي ديگري روي دندان هاي خود انجام داده اند. كساني كه دندان هاي نامرتب يا بدفرم دارند بسيار از اين وضعيت ناراضي بوده و از ارتودنسي براي رفع مشكلات و زيباسازي دندان استفاده مي كنند. در اين جا ممكن است ارتودنسي با روكش دندان تداخل ايجاد كند.

اغلب افراد بر اين باورند كه ارتودنسي تنها جنبه زيبايي دارد اما از تأثير آن بر روي سلامتي و عملكرد آن غافلند. متخصص ارتودنسي در جلسه مشاوره دلايل لزوم ارتودنسي را بيان كرده و به توضيح در خصوص آن ها مي پردازد.

تحقيقات نشان مي دهد افرادي كه دندان هاي نامرتب دارند بيشتر در معرض ابتلا به مشكلات گوارش هستند. اين افراد به علت مشكلاتي دندان قادر به جويدن خوب غذا نيستند. غذا به صورت نجويده و در اندازه هاي بزرگ وارد معده شده و سبب افزايش اسيد معده و ابتلا به ناهنجاري هاي گوارشي مي شود.

بيشتر بخوانيد :

درمان ارتودنسي روي روكش دندان

سوالي كه در اينجا وجود دارد اينست آيا افرادي كه دندان خود را روكش كرده اند، مي توانند از ارتودنسي استفاده كنند؟ قطعاً پاسخ به اين سوال مثبت خواهد بود. در هنگام ارتودنسي با تهيه عكس از دهان و دندان، وضعيت قرارگيري دندان ها و فك بيمار مشخص شده و اطلاعات كافي در اختيار متخصص ارتودنسي قرار مي گيرد. ارتودنتيست با توجه به عكس بهترين روش درمان را انتخاب كرده و محل قرارگيري براكت ها را تعيين مي كند.

با استفاده از عكس متخصص مي تواند در خصوص دندان هاي روكش دار بهتر تصميم گيري كند. دندان هاي روكش دار نيز بايد تحت درمان قرار گرفته و مرتب شوند. از طرفي براكت ها بخوبي نمي توانند به دندان هاي روكش دار چسبانده شوند. از اينرو لازم است از تكنيك هاي خاصي براي انجام اين كار استفاده شود. برخي از اقدامات لازم در اين خصوص عبارتند از:

لزوم استفاده از بندهاي ارتودنسي براي انجام درمان بدون اينكه به دندان ها آسيبي وارد شود.

در صورت وجود چند دندان روكش دار در كنار يكديگر، روكش دندان هاي كناري تراشيده و جدا مي شوند. از اينرو براكت ها به راحتي مي توانند روي دندان قرار داده شوند. در انتهاي درمان روكش تعويض مي شوند.

بجاي استفاده از اسيد فسفريك بايد از اسيد HF استفاده شود.

اگر دندان روكش نشده باشد و بيمار قصد انجام ارتودنسي را داشته باشد بهتر است ابتدا ارتودنسي دندان انجام شده و سپس دندان روكش شود. بدين ترتيب تداخل بين ارتودنسي و روكش دندان صورت نمي گيرد.

در صورتي كه ارتودنسي نياز به كشيدن دندان داشته باشد بهتر است دنداني كه روكش دار است از دهان خارج شود.

تكنيك هاي لازم براي ارتودنسي دندان روكش دار

اگر فرد دندان روكش شده داشته باشد و بخواهد از درمان ارتودنسي استفاده كند، دندان هاي وي در ابتدا مورد بررسي قرار مي گيرد. اگر ارتودنسي به كشيدن دندان نياز داشته باشد، آن دندان ها خارج مي شوند. در غير اين صورت متخصص ارتودنسي همه تلاش خود را مي كند تا با استفاده از برخي تكنيك ها براكت ها را روي دندان هاي روكش دار بچسباند. اين كار به گونه اي صورت مي گيرد كه دندان هاي روكش دار هيچ گونه آسيبي نديده يا لازم نباشد تعويض شوند. پاره اي از اين تكنيك ها عبارتند از:

  • اگر لازم باشد دندان هاي روكش دار تراش داده مي شوند.
  • از بندهاي ارتودنسي براي دندان ها استفاده مي شود.
  • در صورت وجود روكش، براكت ها در زاويه مناسب قرار مي گيرند.
  • روكش دار كردن دندان بعد از ارتودنسي پيشنهاد متخصص ارتودنسي است.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۱۳:۲۲ توسط:netware موضوع:

چگونه يك متخصص ارتودنسي دندان در تهران پيدا كنم؟

1) آموزش و تجربه را در نظر بگيريد.

هنگامي كه ليستي از چند متخصص ارتودنسي به دست آورديد، كمي تحقيق كنيد. در مورد سوابق تحصيلي، محل تحصيل آنها و انواع آموزش مداوم يا آموزش هاي ويژه اطلاعات كسب كنيد. قبل از اينكه با يك متخصص ارتودنسي مشاوره برقرار كنيد، مطمئن شويد كه وي دوره هاي لازم را گذرانده است. اين اطمينان مي دهد كه آن ها در مورد جديدترين و موثرترين روش هاي باليني به روز هستند.

2) از بيش از يك دفتر مشاوره بگيريد.

ارتودنتيست ها سبك هاي درماني متفاوتي دارند؛ بنابراين مشاوره گرفتن از بيش از يك مطب ايده خوبي است. برخي ممكن است گزينه هاي خاص درمان ارتودنسي يا محصولاتي را ارائه دهند كه ديگران نمي توانند. مدت زمان توصيه شده درمان را با هزينه آن درمان مقايسه كنيد. همچنين احساس راحتي با ارتودنتيست مهم است. آيا آن ها صندلي صندلي مطبوعي دارند؟ آيا احساس مي كنيد كه آن ها واقعا به نگراني هاي شما توجه مي كنند؟ آيا رفتار پرسنل دوستانه و مفيد است؟ با مراجعه به بيش از يك مطب، به احتمال زياد يك متخصص ارتودنسي پيدا مي كنيد كه بتواند نيازهاي فردي شما را تأمين كند.

3) سوال بپرس.

در طول مشاوره خود، از پرسيدن سوال نترسيد. از اين گذشته، به همين دليل شما آنجا هستيد! براي شما مهم است كه بفهميد چه نوع مسائل ارتودنسي داريد و موثرترين راه ها براي درمان آن ها چيست. هر چه از سلامت دندان خود مطلع باشيد، تصميم بهتري خواهيد گرفت.

بيشتر بخوانيد :

چند نكته را بايد در نظر گرفت:

چه كسي نظارت بر درمان شما را انجام مي دهد: متخصص ارتودنسي يا دستيارها؟

آيا دفتر براي انجام راحت ترين قرارها در نزديكي خانه يا محل كار شما واقع شده است؟

آيا آن ها ساعات اداري طولاني را قبل يا بعد از كار و مدرسه ارائه مي دهند؟

دفتر با چه نوع بيمه اي كار مي كند و چه نوع تأمين مالي را ارائه مي دهد؟

آيا به نظر مي رسد متخصص ارتودنسي و پرسنل علاقه مند هستند كه تجربه شما را شخصي سازي كنند يا احساس مي كنيد “فقط يك شماره است؟”

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۲:۳۴ توسط:netware موضوع:

آيا ارتودنسي دندان و حاملگي با هم تناقض دارند؟

ارتودنسي دندان و حاملگي چه رابطه اي با يكديگر دارند؟ آيا امكان دارد كه در دوران حاملگي، ارتودنسي دندان را انجام دهيم؟ دوران حاملگي يكي از مهمترين دوران زندگي هر زني به حساب مي رود. با توجه به اينكه زنان نسبت به مردان تقاضاي بيشتري براي داشتن صورتي زيبا و جذب هستند، احتمال اينكه در زمان ارتودنسي، باردار شوند بسيار زياد است.

به صورت كلي مي توان گفت كه هيچ دليلي وجود ندارد كه يك فرد باردار نتواند ارتودنسي دندان ثابت و يا متحرك داشته باشد.

توجهات مهم ارتودنسي دندان و حاملگي

متخصص ارتودنسي بايد به يك سري فاكتورهاي مهم در زمان بارداري يك فرد توجه لازم داشته باشد:

در زمان بارداري تغييرات هورموني بر روي حركت دندان ها تاثير مي گذارد.

عادت هاي غذايي شخص باردار تغيير خواهد كرد و ممكن است اختلالي در درمان ارتودنسي به وجود بيايد.

ممكن است داروهاي مختلفي كه در زمان ارتودنسي دندان مصرف مي كند، بر روي حاملگي تاثير گذار باشد.

اشعه ايكس و حاملگي

ممكن است شما به عنوان كسي كه باردار است، نگران اين باشيد كه براي گرفتن عكس هاي دندانپزشكي شما ار اشعه ايكس استفاده شود. البته كه اين يك نگراني كاملا رايج در تمامي زنان باردار است. هميشه نيز عنوان شده است كه در زمان بارداري به هيچ وجه در برابر اشعه ايكس قرار نگيريد.

اما جاي نگراني نيست. براي جلوگيري از تاثير اشعه ايكس براي خانم هاي باردار، پزشكان از شيلدها و محافظهاي اشعه استفاده مي كنند. بدين صورت اطمينان حاصل خواهد شد كه كودك شما كاملا در امان خواهد بود.

البته بهتر است كه در سه ماهه اول دوران حالگي از قرار گرفتن در برابر اشه ايكس خودداري شود. به اين خاطر كه در اين دوره امكان تغيير و جهش ژنتكي براي نوزاد وجود دارد و ممكن است اشعه ايكس باعث ايجاد نقصاني در نوزاد شود.

بيشتر بخوانيد :

هزينه ارتودنسي

 ارتودنسي كودكان

بهداشت دهان و دندان در زمان حاملگي

يكي از مشكلات رايجي كه بيماران ارتودنسي در زمان نصب براكت ها بر روي دندان هاي با آن روبرو مي شوند، مشكل در مسواك زدن و تميز نمودن دهان و دندان است. به دليل نصب اين دستگاه ها شما به صورت مككر نمي توانيد مسواك بزنيد و يا نخ دندان بكشيد. همچنين براي رعايت بهداشت دهان و دندان بايد وقت بيشتري را نسبت به يك فرد عادي مصرف كنيد. اين امر براي همه تاكيد مي شود ولي به خانم ها باردار بهيشتر تاكيد خواهد شد.

به دليل اينكه در زمان بارداري، فرد باردار با تهوع و استفارغ بيشتري روبرواست، بايد بيشتر به بهداشت دهان و دندان خود اهميت قائل شود. با اين حال وجود دستگاه هاي ارتودنسي نيز كار را سخت مي كند. براي همين به افراد باردار تجويز مي شود كه بهتر است از ارتودنسي دندان متحرك استفاده كنند.

مصرف قرص و دارو در ارتودنسي دندان و حاملگي

ممكن است سوالي كنيد كه آيا بايد در زمان ارتودنسي دندان، از داروهاي مخصوصي استفاده كنم؟ البته كه درك مي كنيم به عنوان يك فرد باردار نگران مصرف قرص و داروهاي مختلف باشيد و اين نگراني كاملا طبيعي است.

بايد عنوان كرد كه به هيچ وجه در زمان ارتودنسي دندان نياز به مصرف داروهاي ممنوعه و مخالف با بارداري نخواهيد بود. تنها دارويي كه براي شما تجويز مي شود، مسكن هاي ضد دردري هستند كه در صورت بروز درد دندان، مي توان از ان ها استفاده كرد.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۷:۲۱ توسط:netware موضوع:

شرح مراحل عمل جراحي كاشت ايمپلنت دندان

روش جراحي بسته به نوع ايمپلنت كاشته شده و همچنين وضعيت بيمار ممكن است متفاوت باشد. بنابراين نمي توان گفت كه براي مثال 10 مرحله براي اين عمل وجود دارد. با اين حال در همه تكنيك هاي موجود تعدادي مرحله وجود دارد كه مشترك هستند. اين مراحل در ادامه توضيح داده شده اند.

1. برنامه ريزي براي شروع درمان

اولين مرحله از مراحل ايمپلنت دندان مراجعه به يك متخصص و جراح است. معاينه فيزيكي دندان ها و بررسي وضعيت سلامت شخص همراه با گرفتن تصاوير راديولوژي از مهمترين اقداماتي است كه در اين مرحله انجام مي شود.

2. آماده شدن براي جراحي

معاينات اوليه به دندانپزشك شما اين امكان را مي دهد تا تشخيص دهد كه آيا شما به درمان هاي اضافي مانند پيوند استخوان نياز داريد يا خير. بسته به مقدار توده استخواني مورد نياز، پيوند استخوان مي تواند همزمان با جراحي ايمپلنت يا در يك جلسه جداگانه انجام شود.

3. كاشت ايمپلنت ها

اين مرحله بسته به تعداد ايمپلنت مورد نياز و پيچيدگي شرايط فرد مي تواند در هر بيمار متفاوت باشد. به طور معمول، اين مرحله از كاشت مي تواند بين 1-6 ساعت طول بكشد. به شما بي حسي موضعي داده مي شود تا ناحيه دهانتان كاملا بيحس شود. براي اتصال ايمپلنت ها به استخوان فك، بافت لثه باز شده و ناحيه استخواني كه قرار است ايمپلنت در آن قرار گيرد در معرض ديد قرار مي گيرد. سپس دندانپزشك متخصص از يك مته مخصوص براي ايجاد فضاي كاشت استفاده مي كند و سپس پايه ايمپلنت را در استخوان فك قرار مي دهد. سپس لثه ها بخيه ميكند.

بيشتر بخوانيد :

4. مرحله ريكاوري و دوره نقاهت

پس از اتمام مراحل عمل، مرحله بعدي دوره نقاهت ايمپلنت دندان خواهد بود. پايه ايمپلنت كاشته شه در استخوان بايد طي يك بازه زماني توسط بافت استخواني احاطه شود يا به اصطلاح استخوان با آن جوش بخورد. دوره بهبودي چيزي بين 4 تا 6 ماه طول خواهد كشيد.

5. اتصال اباتمنت و روكش دندان

هنگامي كه لثه شما بهبود پيدا كند، دندانپزشك شما، اباتمنت را به پايه ايمپلنت (همان پيچ داخل استخوان) متصل مي كند. سپس يك روكش دنداني موقت روي اباتمنت سوار ميكند. اين روكش مخصوص شما نيست و پس از اينكه يك روكش دندان منحصر به فرد براي شما ساخته شود، روكش موقت نيز برداشته ميشود. فرآيند آماده شدن و اتصال روكش ايمپلنت شما به طور معمول حدود 4-10 روز طول مي كشد.

6. مراقبت هاي پس از درمان

معمولاً برخي از افراد كبودي ها و تورم بافت را به دنبال عمل جراحي كاشت دندان با ايمپلنت تجربه مي كنند. اين وضعيت معمولاً يك عارضه جانبي كوتاه مدت است و موفقيت طولاني مدت كاشت جديد شما متكي به رعايت بهداشت دهان و دندان است. شما بايد بهداشت دهان و دندان خود را بيشتر رعايت كنيد و هر 6 ماه يكبار براي بررسي سلامت ايمپلنت به دندانپزشك يا متخصص خودتان مراجعه كنيد.

منبع : كلينيك دندانپزشكي جنت آباد

رفرنس : https://www.donya.dental/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۱۶:۰۰ توسط:netware موضوع:

آيا بيمه خدمات دندانپزشكي را تحت پوشش قرار ميدهد؟

به طور كلي بيمه هاي سلامت به ندرت خدمات دندانپزشي را تحت پوشش قرار ميدهند و تنها در مواردي كه درمان روي برطرف كردن مشكل خاص و پزشكي تمركز داشته باشد حاظر به برگرداندن هزينه ها خواهد بود. با اين حال برخي از پروسه ها ميتواند تحت پوشش بيمه باشند. در واقع اگر ميخواهيد به دنبال زنده كردن هزينه ارتودنسي و ساير تعرفه هاي دندانپزشكي باشيد بهتر است به فكر بيمه تكميلي باشيد. يعني بيمه دندانپزشكي را بايد در خدمات بيمه هاي تكميلي جستجو كنيد.

نحوه كاهش هزينه ارتودنسي و ساير خدمات دندانپزشكي با بيمه تكميلي چگونه است؟

شما به دو صورت ميتوانيد اقدام به كاهش هزينه ارتودنسي با بيمه كنيد. اول ميتوانيد به شركت هاي بيمه كه با مراكز، كلينيك ها و مراكز دندانپزشكي قرار دارند مراجعه كنيد و هزينه اي براي خدمات دندانپزشكي به صورت ماهانه يا سالانه پرداخت كنيد. سپس به مراكز طرف قرارداد مراجعه كنيد و مستقيما هزينه ارتودنسي با بيمه را كاهش دهيد.

يا اينكه ميتوانيد با مراجعه به مطب يك كلينيك يا مطب بهترين متخصص ارتودنسي كارهاي درمان را شروع كنيد و سپس با گرفتن برگه درمان به شركت بيمه اي كه خود را براي خدمات دندانپزشكي بيمه كرده ايد مراجعه كرده و بخشي از هزينه ها را برگردانيد. البته در نظر داشته باشيد كه اين نوع بيمه هاي تكميلي نيز مانند بيمه تامين اجتماعي هزينه هاي پروسه هاي زيبايي مانند ايمپلنت دندان، لمينت و ساير ونير ها را تحت پوشش ندارد و در موارد بسيار خاصي ارتودنسي را نيز پوشش ميدهد.

محدوديت هاي سني براي بيمه ارتودنسي

برخي از شركت هايي كه كارت خدمات دندانپزشكي ارائه ميدهند براي ارتودنسي شرايطي را درج كرده اند. براي مثال سن و سال يكي از اين شرايط است. از شركتي كه كارتش را تهيه ميكنيد بپرسيد كه محدوديت سني خدمات بيمه اي آن ها چگونه است.

بيمه هاي تكيميلي كارفرماي شما چيست؟

برخي از كارفرمايان كاركنان و كارمندان شركت ها يا ادارات خود را علاوه بر بيمه هاي معمولي تحت پوشش بيمه تكميلي قرار ميدهند. از شركت بيمه تكميلي كارفرماي خودتان بپرسيد كه آيا هزينه ارتودنسي دندان با بيمه را تقبل ميكنند يا خير. البته خيلي كم پيش مي آيد هزينه ها برايتان كاهش پيدا كند. با اين حال تلاش خود را انجام دهيد.

بيمه شخصي دندانپزشكي و ارتودنسي

اگر از طريق كارفرماي خود پوشش ارتودنسي نداريد ، مي توانيد يك طرح دندانپزشكي فردي يا پوشش ارتودنسي خريداري كنيد. اين برنامه ها از از طريق شركت هاي مختلفي موجود است و از يك ارائه دهنده تا ارائه دهنده ديگر آن متفاوت خواهد بود.

اگرچه ممكن است هزينه ارتودنسي دندان با بيمه هاي اين چنيني كاهش يابد اما باز هم مقدار كاهش هزينه براي شما بسيار كم خواهد بود.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي متحرك چيه ؟


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۰۲:۰۹ توسط:netware موضوع: