جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي شامل چه مواردي است؟

توضيحات دكتر درويش پور بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران در اين باره :

تكه هاي كوچك فلزي كه مستقيما به دندان متصل مي شوند. آن ها معمولا از داخل توخالي هستند و داراي يك قلاب قابل باز شدن هستند.

يك سيم فلزي در وسط قطعات فلزي متصل به دندان قرار داده مي شود تا تمام مهار بند هاي متصل به دندان هاي فك به هم متصل شوند و هر از گاهي اين سيم محكم مي شود تا دندان ها به هم نزديك شوند.

انواع ارتودنسي

اگر مي خواهيد به بريس متوسل شويد يا مي خواهيد براي كودك خود بريس داشته باشيد، در اينجا ليستي از انواع ارتودنسي آورده شده است كه مي توانيد با توجه به شرايط و توافق با دندانپزشك انتخاب كنيد كه عبارت اند از:

ارتودنسي سراميكي

مشخصه اين نوع ارتودنسي اين است كه بريس هايي كه به دندان متصل مي شوند از ماده سراميكي رنگ روشن ساخته شده اند و يا حتي رنگ دندان ها را مي گيرند و سيم هاي مورد استفاده معمولا فلزي هستند يا از مواد خاص رنگ روشن ساخته شده اند. رنگ متمايز ارتودنسي سراميكي آن را به يكي از انواع ارتودنسي تبديل مي كند كه به راحتي روي دندان مشاهده نمي شود، اما اين امر با هزينه همراه است. بريس هاي سراميكي گران هستند و بايد با دقت تميز شوند تا تغيير رنگ ندهند. در اينجا لازم به ذكر است كه ارتودنسي سراميكي به حركت سريع دندان ها نسبت به بريس هاي شفاف كمك مي كند.

ارتودنسي داخلي

از جمله انواع ارتودنسي است كه برخي ممكن است ترجيح دهند؛ زيرا كاملا در پشت دندان ها پنهان هستند، اصطلاحا ارتودنسي لينگوال يا ارتودنسي داخلي هستند. در اينجا بريس ها به قسمت داخلي دندان متصل مي شوند و قابل مشاهده نيستند، همچنين سيم از پشت دندان ها از طريق اين بريس ها عبور مي كند؛ اما اين نوع معايبي را به همراه دارد كه بايد قبل از فكر كردن در مورد انتخاب آن بدانيد، زيرا ارتودنسي داخلي به سختي تميز مي شود و گران است و براي همه موارد مناسب نيست و اگر مناسب پرونده باشد، رسيدن به نتايج مطلوب ممكن است بيشتر طول بكشد.

ارتودنسي شفاف

اين نوع از يك گچ كاملا شفاف تشكيل شده است كه مخصوص دندان هاي بيمار طراحي شده است و هر دو هفته يكبار تعويض مي شود و تقريبا سفر كامل ارتودنسي در اينجا به حدود 18-30 قالب مختلف نياز دارد كه هر چند هفته با تغيير فاصله بين دندان ها و تغيير انسداد با حركت دندانها از جاي خود، تغيير مي يابد. اگرچه اين نوع ارزيابي تقريبا شفاف است و مورد توجه ديگران نيست، اما ممكن است گران باشد و براي همه موارد مناسب نباشد و دستيابي به نتايج مطلوب ممكن است مدت زمان زيادي طول بكشد.

  ارتودنسي فلزي سنتي

اين نوع ارتودنسي متداول ترين نوع است و بريس ها در اينجا كاملا از فلز ساخته شده اند. از بين انواع ارتودنسي، بريس هاي فلزي كمترين هزينه و اغلب سريع ترين و موثرترين هستند.

ارتودنسي و جراحي فك

افرادي كه نياز به جراحي فك دارند، حتما بايد تحت درمان ارتودنسي ثابت و فك قرار بگيرند. سپس جراحي فك توسط متخصص جراحي فك و با تعامل با متخصص ارتودنسي صورت مي گيرد. طي جراحي دستگاه ارتودنسي ثابت در دهان بيمار قرار دارد و به عنوان كمك و راهنماي جراحي فك عمل مي كند. پس از جراحي فك، درمان ارتودنسي ثابت به مدت ۶ تا ۱۲ ماه ادامه مي يابد تا دندانها به وضعيت ايده آل خود دست يابند؛ مانند ساير انواع درمان ارتودنسي ثابت، پس از خاتمه درمان و برداشتن دستگاه ثابت به درمان ارتودنسي نگهدارنده هم نياز است. روند درمان اين ارتودنسي بين 1 تا 1 و نيم سال طول مي كشد.

رفرنس : https://www.orthoblog.ir/

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۲۰:۲۶ توسط:netware موضوع:

براي مراقبت از دندان و لثه بايد چگونه مسواك بزنيم؟

مراقبت از دندان و لثه بخش مهمي از حفظ سلامت كلي بدن است. بهداشت ضعيف دهان با بيماريهاي مزمن عمده اي همراه است كه مي تواند باعث ناتواني شود و و منجر به كاهش اعتماد بنفش در ما شود. مراقبت صحيح از دندان و لثه نيازي به وقت بيش از حد و يا ابزارهاي بهداشتي گران قيمت ندارد. تنها با چند روش ساده مثل اجتناب از مصرف مواد  غذايي شيرين، مسواك زدن و نخ دندان كشيدن و مراجعه به دندانپزشك ميتواند به حفظ سلامتي دهان و دندان منجر شود و شما را براي هيمشه سالم نگاه دارد.

بيشتر بخوانيد :

مهمترين نكته اي كه بايد در خصوص مسواك زدن بدانيد اين است كه بايد حتما از يك خمير دندان حاوي فلورايد استفاده كنيد. فلورايد به كاهش تسكيل پلاك پشت دندان ها كمك ميكند. روزانه بايد دو بار و هر بار بايد به مدت دو دقيقه دندان ها را مسواك بزنيد.

براي اينكه بتوانيد در مراقبت از دندان و لثه موفق عمل كنيد به نكات زير توجه ويژه داشته باشيد:

از يك مسواك نرم استفاده كنيد: براي جلوگيري از آسيب ديدن ميناي دندان ، فقط از يك مسواك نرم استفاده كنيد.

اگر ارتودنسي دندان انجام داده ايد بيشتر به فكر تميز كردن دهان و دندان باشيد.

مسواك را با زاويه ۴۵ درجه استفاده كنيد : زاويه استفاده از مسواك بسيار مهم است. مسواك را  بايد در مقابل دندان ها با زاويه ۴۵ درجه تا خط لثه قرار دهيد.

حركت صحيح دست: با استفاده از حركات دايره اي كوتاه تمام سطوح دندان را تميز كنيد.

زبان را مسواك بزنيد: هر بار كه اقدام به تميز كردن داخل دهان و دندان خود ميكنيد حتما بايد زبان خودتان را نيز مسواك بزنيد

اگر ايمپلنت دندان يا ونير دندان داريد راه هاي مراقبت درست از آن ها را ياد بگيريد

بعد از مسواك زدن چيزي نخوريد: به مدت ۳۰ دقيقه بعد از هر بار تميز كردن داخل دهان سعي كنيد مواد غذايي و يا نوشيدني ميل نكنيد

هر سه ماه يكبار و بعد از ابتلاء به بيماري هايي مصل سرماخودرگي و يا آنفولانزا حتما مسواك خودتان را تعويض كنيد.

منبع : كلينيك دندانپزشكي آرتمان درمان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ دى ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۱۵:۰۳ توسط:netware موضوع:

نگهدارنده يا ريتينر ارتودنسي چيست و چه كاربردي دارد؟

ريتينر ارتودنسي چيست؟ چه كاربردي دارد؟ چرا بايد از آن استفاده كرد؟  انواع مختلف نگهدارنده كدام ها هستند؟ چه ريتينري براي من مناسب است؟ و تا چه وقت بايد از آن ها استفاده كنيم؟ پاسخ به اين سوالات را در اين مقاله  از دكتر كاميار خضري بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران بخوانيد.

ريتينر چيست؟

ريتينر يا نگهدارنده ها، نوعي دستگاه ارتودنسي هستند كه بعد از اتمام درمان با بريس ها مورد استفاده قرار ميگيرند. اين وسيله در دسته ارتودنسي متحرك است و براي كمك به حفظ حالت دندان هاي اصلاح شده بعد از درمان ارتودنسي بايد روي دندان ها قرار بگيرند.

كاربرد دقيق ريتينر ارتودنسي چيست؟

كساني كه به تازگي بريس هاي خود را در آورده اند نبايد فكر كنند كه دندان هايشان صاف شده و ديگر نياز به ارتودنسي دندان ندارند.

دندان ها بعد از برداشتن بريس ها همچنان ميتوانند حركت كنند و به حالت سابق خود برگردند. ما با تجويز ريتينرها جلوي اينكار را ميگيريم. اين دستگاه ها در واقع مكمل و تثبيت كننده درمان ارتودنسي هستند.

نحوه عملكرد ريتينر ارتودنسي چگونه است؟

همانطور كه گفته شد هدف از تجويز نگهدانده، جلوگيري از بازگشت دندان ها به فرم سابق است. براي پيشگيري از اين وضعيت، ريتينرها دندان ها را در محل خود ثابت نگه ميدارند و اجازه كوچكترين حركتي را به دندان نميدهند. نگهدارنده هاي سيمي ثابت كه به پشت دندان وصل ميشوند نيز دقيقا به همين منظور طراحي شده اند.

چند وقت بايد از اين دستگاه ها استفاده كنم؟

مقدار زماني كه بايد يك نگهدارنده استفاده كنيد بستگي به شرايط فردي شما دارد. اما به طور كلي، اكثر افراد بعد از درمان ارتودنسي، بايد تا 6 ماه به طور مرتب از يك نگهدارنده نامرئي و شفاف استفاده كنند.

بعد از  6 ماه بايد ريتينر را تنها شبها استفاده كنيد. اما سيم هاي پشت دنداني بايد در درازمدت بدون اينكه برداشته شوند مورد استفاده قرار بگيرند

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي ارزان

قيمت نگهدارنده ارتونسي چقدر است؟

نگهدارنده ها هزينه زيادي ندارد. در اكثر موارد، قيمت ريتينر متحرك و ثابت همزمان با ساير پروسه درمان به صورت قسطي پرداخت ميشود. اما به طور كلي هزينه ريتينر شفاف كمتر از ثابت است.

نحوه تميز كردن نگهدارنده‌ها

تميز كردن نگهدارنده هاي شفاف بسيار آسان است، اما مراقبت و تميز كردن ريتينر ارتودنسي پشت دنداني كمي سخت است.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي پنهان

نحوه تميز كردن نگهدارنده شفاف و متحرك

براي تميز كردن اين دستگاه ها، كافي است مراحل زير را طي كنيد:

نگهدارنده ارتودنسي را از روي دندان ها برداريد

با آب ولرم بشوييد

با يك مسواك نرم يا برس كوچك مخصوص داخل و روي آن را تميز كنيد

دوباره براي استفاده در دهان قرار دهيد

رفرنس : https://www.orthotips.ir/

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۱۹:۴۶ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي و تغيير چهره

تاثير ارتودنسي بر چهره در بسياري از افرادي كه اين درمان را انجام داده اند اتفاق افتاده است؛ زيرا ارتودنسي ها تنها روي مرتب كردن دندان ها و راست كردن دندان هاي كج و چرخيده تمركز نمي كنند. در اين مقاله ارتودنسي و تغيير چهره شرح داده مي شود.

ارتودنسي موثر بر تغيير چهره

آنها مشخصات ظاهري صورت را نيز بهبود مي بخشند و روي هماهنگي دندان ها با ساير  اجزاي صورت مي‌تواند به طريق مختلفي كمك كند. شما در نهايت مي‌توانيد احساس خوشايندي در مورد ظاهر  و چهره‌تان داشته باشيد و بدانيد كه شما در حال انجام كار مثبتي براي ظاهر خود هستيد. اگر كودك داشته باشيد، ممكن است به فكر مراجعه به متخصص ارتودنسي به خاطر تمام مزاياي استفاده از ارتودنسي باشيد. هنگامي كه متوجه شديد كه براكت ارتودنسي براي شما يا فرزندتان مناسب است، تنها موضوعي كه باقي مي‌ماند، يافتن يك تيم حرفه‌اي محلي از متخصصان براي انجام اين كار است.

بيشتر بخوانيد : هزينه ارتودنسي

تغيير چهره بعد از ارتودنسي چگونه صورت مي گيرد

سه نوع اصلي از مشكلات متداول وجود دارد كه تاثيرات چشمگيرتري روي ظاهر فرد مي گذارد، رفع اين مشكلات به وسيله درمان ارتودنسي دندان به طور قابل توجه اي چهره فرد را عوض مي كند.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي ارزان

انجام ارتودنسي به شكل گيري صورت كمك مي‌كنند

شما ممكن است بخواهيد بدانيد كه آيا انجام كار ارتودنسي، به شكل صورت كمك خواهد كرد يا نه، واقعيت حقيقي اين است كه مي‌تواند شگفتي‌هايي براي تغيير چهره ايجاد كند و به شما  احساس اعتماد به نفس لازم را در انجام  هر كاري را بدهد. اين چيزي است كه نياز است شما با متخصص ارتودنسي تان در موردش صحبت كنيد.

اما كاملا واضح است كه مي‌تواند به زيبايي بيشتر چهره‌تان كمك كند، دليل اين امر اين است كه دندان‌ها قبل از انجام كار ارتودنسي، دهان را بهم فشرده كرده بودند. اين مشكل مي‌تواند كاري كند كه كل چهره بد شكل به نظر برسد، همچنين مي‌تواند براي كساني كه فقط مي‌خواهند به بهترين شكل ممكن به نظر برسند، دلسرد كننده باشد، اگر اين مشكلات را با فرم صورت خود داريد و احساس مي كنيد دندان‌هاي شما باعث خجالت‌تان هستند، اين كار چيزي است كه ممكن است به شما كمك كند.

رفرنس: http://www.orthodoctor.ir/

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۱۲:۰۸ توسط:netware موضوع:

چرا ارتودنسي نامرئي با اينويزيلاين براي دانشجويان بهتر است؟

اگرچه دلايل زيادي براي شروع درمان ارتودنسي دندان با Invisalign ها وجود دارد، اما اجازه دهيد تا در مورد مهمترين اين دلايل در اين مقاله صحبت كنيم و با بيان 4 دليل به شما بگوييم كه چگونه اينويزيلاين‌ها به عنوان يك ارتودنسي دانشجويي (برعكس ارتودنسي ثابت فلزي) مناسبترين گزينه براي حل مشكلات ناصافي دندان ها در ميان دانشجوها هستند.

ارتودنسي نامرئي چه كاربردي دارد؟

ما براي درمان مشكلات عدم هماهنگي دندان ها و فكين از ابزار و دستگاه هاي مختلفي استفاده مي كنيم. برخي از اين دستگاه ها به راحتي قابل رويت هستند و كافيست دهان شما باز باشد تا ديگران آن ها را ببينند. اين دستگاه ها در دسته ارتودنسي شفاف و ثابت هستند.

از طرف ديگر برخي دستگاه ها وجود دارد كه به سختي ديده ميشوند و يا حتي اگر لبخند بزنيد يا دهانتان را باز كنيد قابل مشاهده نيستند. اين دستگاه ها در دسته ارتودنسي نامرئي يا ارتودنسي متحرك قرار دارند.

4 دليلي كه ثابت ميكند مناسبترين روش براي اصلاح مشكلات ناصافي دندان در دانشجويان   Invisalignها هستند

با ارتودنسي اينويزيلاين همه چيز آسونه

برخلاف ارتودنسي كودكان كه خود كودك، والدين و متخصص ارتودنسي دندان كلي به زحمت و دردسر مي افتند تا درمان تمام شوند، در ارتودنسي نامرئي با Invisalign دردسرها خيلي خيلي كم هستد طوري كه همه چيز براي شما آسان پيش ميرود.

تنها كافي است كه به يك متخصص ارتودنسي خوب مراجعه كنيد و از او بخواهيد دندان هاي شما را به صورت رايگان ارزيابي كند و يك برنامه براي درمان ارتودنسي اينويزيلاين براي شما در نظر بگيرد.

كسي نميتونه دستگاه ارتودنسي شما رو ببينيه! اگر هم ديد ميذاره پاي باكلاس بودنت!

دستگاه هاي اين-ويزيلاين برخلاف بريس هاي فلزي كه از 10 متري هم قابل مشاهده هستند چندان در چشم نيستند. مگر اينكه شخصي خيلي به شما نزديك شود تا بتواند آن ها را ببيند.

بنابراين اگر دوست نداريد كسي بفهمد شما تحت درمان ارتودنسي دندان هستيد اصلا نگران نباشيد زيرا كسي دستگاه ارتودنسي متحرك شما را نمي بيند. تازه به قول يكي از دوستان دانشجو كه طي پروسه درماني اينويزيلاين گذاشته بود، همه ميگويند چه درمان باكلاسي!

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي دندان پر شده

با اينويزيلاين نهايتا تا 4 ترم مشكل دندونات حل ميشه

يكي ديگر از مزاياي اينويزيلاين‌ها اين است كه بسته به مشكلي كه با دندانهايتان داريد ممكن است كمتر از آنچه كه فكرش را ميكنيد طرح لبخندتان اصلاح شود

با يك طرح لبخند عالي و پرفكت فارغ التحصيل ميشي!

بودن در دانشگاه از هر لحاظ يكي از بهترين دوره هاي زندگي همه ما انسان ها است. شما وقت زيادي داريد كه هم به درس و تحصيل خود برسيد و هم كارهاي ديگري مثل حضور در انجمن هاي دانشجويي،  مسابقات ورزشي، شركت در كلاس هاي راهنمايي و رانندگي و …. را انجام دهيد.

رفرنس : http://www.orthodr.ir/

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۰۴:۱۷ توسط:netware موضوع:

دندانپزشكي زيبايي چيست؟

درست مانند جراحي پلاستيك صورت كه در اغلب اوقات به جهت بهبود ظاهر و ارتقاء زيبايي انجام ميشود، دندانپزشكي زيبايي نيز يكي از شاخه هاي دندانپزشكي است كه تلاش ميكند براي افراد طرح لبخند زيبا تري بسازد. دندانپزشكان زيبايي دندان با پنهان كردن عيوب، ترميم و يا رفع مشكلات دندان افراد، اقدام به طراحي لبخندي ميكنند كه بيشتر به چهره افراد بي‌‌آيد. برخلاف اعمال جراحي دندان و ساير روش هاي ديگر مثل ايمپلنت دندان و، لمينت دندان و....، انواع روش دندانپزشكي زيبايي مانند ارتودنسي دندان لزوما جنبه درماني ندارد و بيشتر بر سفيد كردن دندان ها و ايجاد تغييرات زيبايي شناختي بر روي اجزاي لبخند تمركز دارد.

تفاوت بين دندانپزشكي ترميمي و دندانپزشكي زيبايي دندان چيست؟

دندانپزشكي زيبايي دندان اين روزها سر زبان ها افتاده و نقل محافل است. متاسفانه برخي از افراد انواع روش دندانپزشكي زيبايي را با دندانپزشكي ترميم دندان اشتباه ميگيرند يا به جاي هم بكار ميبرند. همانطور كه در بالا هم گفتيم در زيبايي دندان ما با برطرف كردن مشكلات ظاهري كه صرفا زيبايي لبخند را به خطر مياندازند سروكار داريم. اين مشكلات ظاهري معمولا عملكرد دندان را با مشكل مواجه نميكنند. بنابراين ما معمولا در اين رشته براي بهبود عملكرد، پروسه اي انجام نميدهيم. هرچند كه در كنار آن، احتمالا برخي مشكلات ساختاري را نيز تشخيص داده و اصلاح ميكنيم.

با اين وجود، دندانپزشكي ترميم دندان برخلاف زيبايي آن، بر روي بهبود عملكرد تمركز دارد. در واقع دندانپزشكان ترميمي ميكوشند تا آسيب وارد شده به دندان كه عملكرد افراد را تحت تاثير قرار ميدهد را ترميم و اصلاح كنند.

بيشتر بخولنيد : دندانپزشكي بارداري

چه كسي بايد به دندانپزشكي زيبايي دندان مراجعه كند؟

روشهاي زيبايي دندان، از نظر پزشكي ضرورتي ندارد. بنابراين اغلب مراجعان خودشان انتخاب ميكنند رو به انواع روش دندانپزشكي زيبايي آورند. آن ها معمولا دغدغه زيبايي لبخند دارند كه كاملا هم به جا است.

براي داشتن لبخندي زيبا بايد چه مراحلي را طي كنم؟

با استفاده از روشهاي مختلف دندانپزشكي زيبايي مي توانيد لبخند يا ظاهر دندان خود را بهبود بخشيد. اول از همه، شما بايد يك دندانپزشك متخصص زيبايي واقعاً خوب پيدا كنيد. قبل از صرف هزينه بايد با كلينيك هاي مشهور و معتبر شهر خودتان آشنا شويد و بعد از بررسي هاي اوليه و سبك و سنگين كردن فوايد و خطرات، اقدام به انجام انواع روش دندانپزشكي زيبايي دندان كنيد.

رفرنس : https://www.artmandarman.com/

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۳۶:۳۰ توسط:netware موضوع:

فيشور سيلانت دندان چيست؟

فيشور سيلانت دندان يك لايه نازك از جنس مواد پلاستيكي بي رنگ يا همرنگ دندان هستش كه در كلينيك دندانپزشكي براي محافظت از دندان هاي خلفي كودكان از پوسيدگي دندان و مسائل ديگه به سطح جونده اون ها متصل ميشه.

به استفاده از سيلانت دندان درزگيري، شيارگيري يا شيارپوشي گفته ميشه. اين پروسه به هيچ بيحسي نياز نداره، به هيچ عنوان درد نداره و اگه كودك شما واجد شرايطش باشه كلي فايده و مزيت هم براش داره.

حدس ميزنيم از اين مطلب هم خوشتان بيايد .... ايمپلنت دندان

سيلانت دندان براي چه كساني مناسبه؟

هر بچه اي لزوما نياز به فيشور سيلانت نداره. نه تنها اين، كه هر دنداني هم نيازي به اين مواد نداره. اگه بچه شما يكي از شرايط زير رو داره مي تونيد (و بهتره) كه دندوناش رو درزگيري كنيد:

شيارها يا درزهاي عميقي داخل سطح جونده دندان هاي آسياب داره

فكر مي كنيد يا مطمئن هستيد كه در معرض پوسيدگي دندان هست

رژيم غذايي نامناسبي داره مثلا تمايل زيادي به خوردن غذاهاي فست فويد و فرآوري شده، نوشيدني  هاي قندي و يا نوشابه داره

شرايط خاصي داره و خودش به تنهايي نميتونه اصول بهداشت دهان و دندان رو به دليل اون شرايط پيش ببره براي مثال سندروم داون داره يا بيش فعاله و اختلال توجه داره.

جهت كسي اطلاعات بيشتر پيرامون دندانپزشكي اطفال اينجا كليك كنيد.

سيلانت رو چطوري به دندان بچه ها ميزنند؟

قرار دادن فيشور سيلانت دندان يه روند بسيار ساده است كه خيلي هم طول نميكشه. تمام مراحلشم همين زير براتون نوشتم. و در ضمن اينفوگرافيشم ميتونيد ببينيد و حتي دانلودش كنيد كه يه گوشه اي اونو داشته باشيد:

دندونپزشك اول مياد و دندون ها رو  كاملا تميز ميكنه. اگه دندوناي كودك جرم داشته باشه بايد اول جرم گيري دندان انجام بشه و دندان ها از نظر وجود پلاك و جرم كاملا تميز بشن. بعدش دندونا از نظر وجود پوسيدگي بررسي مي شن.

بعد از تميز كردن و مشخص كردن موقعيت پوسيدگي هاي احتمالي، دندان ها خشك ميشن

براي اينكه مواد سيلانت دندان به خوبي روي سطح جونده دندان قرار بگيره نيازه كه يه ماده ژل مانندي روي سطح دندان بزنيم. اين ژل باعث ميشه سيلانت به خوبي اعمال بشه و ماندگارييش بالا بره. ه اين ژل ميگن ژل اسيد اچ.

ژل كار خودشو انجام ميده و دندونا دوباره شسته  و خشك ميشن

بسته به سطح دندون، از يك ماده اتصال دهنده براي چسپاندن سيلانت استفاده بشه كه خيلي نازكه

در مرحله بعد سيلانته مستقيماً بر روي سطح جويدن هر دندان اعمال ميشه

و سرانجام براي خشك كردن مواد سيلانت دندونپزشك از يك نور كه استفاده ميكنه. نور به مواد تابيده ميشه و خيلي زود مواد سخت ميشن.

رفرنس : كلينيك دندانپزشكي ارتمان درمان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۳۱:۰۷ توسط:netware موضوع:

آبسه دندان چگونه و طي چه مراحلي ايجاد مي شود؟

آبسه دندان يا (Tooth abscess) يك ساختار يا كيسه كوچك حاوي چرك است كه در اثر عفونت باكتريايي ايجاد مي‌شود. آبسه به دلايل مختلف مي‌تواند در مناطق مختلف دندان و لثه شكل بگيرد. آنچه در اين مقاله مي‌خوانيد بررسي انواع آبسه‌هاي دنداني، مكان، علل، علائم و مهم‌ترين روش‌هاي درمان اين ضايعه دهاني است.

چه چيزي باعث ايجاد آبسه دندان مي شود؟

پوسيدگي شديد دندان

ترك خوردن يا شكستگي دندان به طوري كه راهي به سوي پالپ يا بخش نرم دندان ايجاد شود

شكست روت كانال تراپي يا درمان ناموفق ريشه دندان

بيماري پريودنتيت پيشرفته

وارد شدن ضربه و تروما به دندان

عوامل زير نيز ريسك فاكتورها يا عواملي هستند كه خطر ايجاد آبسه دندان را افزايش مي‌دهند:

سفت شدن پلاك دندان و ايجاد جرم روي دندان و زير خط لثه

بهداشت ضعيف دهان و دندان و افزايش احتمال بيماري‌هاي لثه و پريودنتال

انجام جراحي زيبايي لثه قبلي

داشتن سيستم ايمني ضعيف در اثر بيماري هايي مانند ديابت

مصرف برخي داروها

خشكي دهان

دندان قروچه

حدي ميزنيم از اين مطلب هم خوشتان بيايد .... لمينت دندان

درمان آبسه دندان چيست؟

بسته به نوع آبسه شكل گرفته و شدت آن، روش‌هاي مختلفي براي درمان آبسه دندان وجود دارد. در اين مقاله به دست كم 5 روش درمان آبسه دندان اشاره شده است.

تخليه آبسه

اگر آبسه در اثر عفونت بين دندان و لثه ايجاد شود نياز به تخليه دارد. در واقع تخليه آبسه دندان اولين خط درمان جدي پيش رو است. تخليه توسط يك دندانپزشك ترميمي خوب يا جراح دهان، فك وصورت انجام داده مي شود.

حذف آبسه با روت كانال تراپي

اگر آبسه در اثر پوسيدگي دندان يا شكستگي يا ترك دندان ايجاد شود، اندودنتيست يا متخصص درمان ريشه جهت حذف آبسه و درمان قطعي دندان عصب كشي دندان را انجام مي‌دهد

دارودرماني

دندانپزشك ممكن است به 2 منظور براي بيماري كه آبسه دندان دارد دارو تجويز كند. كنترل درد و يا درمان عفونت دو علت اصلي تجويز دارو براي آبسه هستند.

تركيب دارو و جراحي

پني سيلين آنتي بيوتيك رايجي است كه براي درمان عفونت‌هاي خفيف يا متوسط ​​استفاده مي‌شود اما ممكن است ساير داروهاي نامبرده در بخش قبل نيز براي بيمار تجويز شود. با اين حال از آنجا كه آنتي بيوتيك ها به تنهايي هميشه به خوبي در آبسه نفوذ نمي‌كنند، ممكن است آبسه نيز با جراحي تخليه شود.

 كشيدن دندان

به دنبال بروز آبسه ممكن است لازم باشد تا دندان به طور كامل كشيده شده و از دهان خارج شود. در موارد زير ممكن است نياز به كشيدن دندان باشد:

اگر پوسيدگي دندان و يا عفونت دندان به قدري گسترده باشد كه روت كانال تراپي يا پر كردن دندان ميسر نباشد

اگر شكستگي يا ترك دندان بسيار جدي است و راهي براي ترميم آن وجود ندارد

اگر ميزان عفونت بافت، يا مقدار بافت آسيب ديده زياد باشد

رفرنس : كلينيك دندانپزشكي ايده ال


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۲۳:۰۷ توسط:netware موضوع:

نحوه انجام ارتودنسي ديمون و نكات مربوط به آن

شايد تا به حال اسم اصطلاح لبخند هاليوودي را شنيده باشيد. لبخند هاليوودي، يك لبخند زيبا، بي نقص، مرتب، سفيد و مرواريدي است كه جذابيت بازيگران و افراد معروف هاليوود را دو چندان مي كند. همان طور كه مي دانيد، خيلي از افراد با دندان هاي بي نقص، صادف و يك دست متولد نمي شوند و افراد حداقل يك بار در طول زندگي خود، درجات خفيف تا شديد مشكلات و ناهنجاري هاي مربوط به فك و دندان ها راتجربه مي كنند. افراد معروف زيادي از جمله تام كروز، جاستين بيبر و… با انجام ارتودنسي دندان هايشان توانسته اند لبخند خود را جذاب تر كنند و در واقع مي توان گفت كه بسياري از افراد مشهور، لبخند هاليوودي خود را مديون بريس ها و دستگاه هاي ارتودنسي هستند.

روش هاي مختلفي براي انجام ارتودنسي روي دندان ها وجود دارد كه در هر كدام از آن ها، از دستگاه هاي ارتودنسي خاصي استفاده مي شود. هر يك از اين بريس هاي ارتودنسي بر اساس خاصيت درماني و ميزان اثر بخشي كه دارند مي توانند براي بيماران مختلف مفيد واقع شوند. در اين مقاله ما نوعي ارتودنسي را به نام ارتودنسي ديمون به شما معرفي مي كنيم.

ارتودنسي ديمون چيست؟

ارتودنسي ديمون يكي از انواع ارتودنسي است كه به استفاده از بريس هاي ثابت و سنتي ارتودنسي انجام مي شود. براي انجام ارتودنسي ديمون از براكت هاي سراميكي استفاده مي شود. اين براكت هاي سراميكي، تقريبا هم رنگ دندان هاي بيمار يا به صورت شفاف ساخته مي شوند و همين مسئله باعث مي شود كه اين بريس ها به راحتي توسط مخاطب تشخيص داده نشوند و به نوعي  ارتودنسي نامرئي محسوب شوند. بريس هاي ارتودنسي ديمون با خاصيت خودتنظيمي كه دارند، دندان ها را با سرعت بالاتري در دهان جابه‌جا كرده و در مدت زمان كوتاه تري نسبت به ارتودنسي هاي فلزي، دندان هاي شما را رديف و مرتب و لبخندتان را زيباتر خواهند كرد.

خود تنظيم بودن بريس هاي ديمون به چه معنا است؟

ممكن است خيلي ها تصور كنند كه خود تنظيم بودن بريس هاي ديمون به معناي متحرك بودن آن ها است؛ در حالي كه اين بريس ها كاملا به دندان هاي بيمار چسبانده شده و تا پايان دوره درماني جدا نخواهند شد. خود تنظيم بودن بريس هاي ديمون به معناي وجود خاصيت و قابليت باز و بسته شدن خودكار آن ها است. با وجود اين قابليت، بريس هاي ارتودنسي ديمون نياز بسيار كمي به تنظيم خواهند داشت. اين بريس ها مي توانند با اعمال يك فشار مناسب و بدون ايجاد درد، دندان ها را با يك سري حركات گهواره اي جابه‌جا كرده و به محل صحيحي هدايت كنند. به صاف كردن دندان ها با كمك بريس هاي خود تنظيم، ارتودنسي ديمون مي گويند.

هزينه انجام ارتودنسي  چقدر است؟            

هزينه ارتودنسي ديمون نسبت به ارتودنسي هاي معمولي بيشتر است. اين هزينه درماني ممكن است بسته به موارد مختلفي كم و زياد شود. براي تعيين دقيق ميزان هزينه هاي درماني ارتودنسي ديمون بهتر است كه شما به مطب يك متخصص ارتودنسي مراجعه كنيد تا ارتودنتيست پس از معاينه وضعيت دندان هاي شما يك مبلغ تقريبي براي انجام درمان پيشنهاد كند؛ زيرا هزينه هاي درمان ارتودنسي در بيماران مختلف متفاوت است.

رفرنس : www.orthodentist.ir


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۴۱:۴۴ توسط:netware موضوع:

حلقه ارتودنسي چيست ؟

حلقه ارتودنسي كه از آن به عنوان بند ارتودنسي يا نوار دندان آسياب  ياد مي شود، در هنگام ارتودنسي، در اطراف دندان هاي پشتي نصب مي شود. وظيفه اين حلقه ها، حمايت از بريس ها و ثابت نگه داشتن آن ها در محل خود است. از بندهاي ارتودنسي براي حفظ يكپارچگي دندان ها استفاده مي شود كه از شل شدن و آسيب رسيدن به آن ها جلوگيري كند. حلقه هاي ارتودنسي به دور دندان پيچيده مي شود.

جنس حلقه ها

حلقه هاي ارتودنسي، از جنس استيل ساخته شده است. البته انواع سراميكي و پلاستيكي آن نيز وجود دارد. حلقه هاي پلاستيكي و سراميكي شفاف است و كمتر در معرض ديد قرار مي گيرد.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي ساده

موارد استفاده از حلقه

حلقه هاي ارتودنسي در بيشتر مواقع، بخشي از ابزار ارتودنسي به شمار مي رود. اين حلقه ها براي افرادي كه بين دندان هايشان فاصله وجود دارد يا دندان هايشان تراز نيست، استفاده مي شود. بندهاي ارتودنسي در وهله اول براي افرادي كه نياز به اصلاح عمده و زياد دارند، استفاده مي شود. همچنين براي افرادي كه دندان ها و ساختار اسكلتي دهانشان از انعطاف پذيري كمتري برخوردار هستند، نيز استفاده مي شود. هم چنين براي اصلاح و درمان اوربايت كه نياز به اتصال نقطه مقاوم تري دارند، گزينه مناسب و موثري است. اين حلقه ها براي كودكاني كه دندان هايشان هنوز به رشد و تكامل نرسيده است، گزينه بسيار خوبي است.

مزاياي حلقه ي ارتودنسي

حلقه هاي ارتودنسي بسيار مقاوم هستند.

سبب تسريع درمان هاي ارتودنسي مي شوند.

اصلاح موثر و درمان قطعي ناهنجاري

انواع حلقه هاي ارتودنسي

۱. حلقه فلزي

جنس اين حلقه از فلز مقاوم و زد رنگ است كه به صورت يك كمربند، دور دندان هاي آسياب بزرگ قرار مي گيرد.

۲. حلقه كشي (ليگاچور)

يك حلقه كوچك كه به صورت كش پلاستيكي است به دور نگين براكت ها پيچيده مي شود. وظيفه حلقه كشي متصل نگه داشتن سيم ارتودنسي به نگين هاي براكت است.

بيشتر بخوانيد: ضروريات ارتودنسي

راه هاي مراقبت از حلقه هاي ارتودنس

با وجود اينكه دوره استفاده از اين دستگاه كوتاه است، اما لازم است در اين مدت نكاتي را رعايت كنيم كه عبارتند از:

استفاده از ميوه ها و غذاهاي نرم

جويدن آرام و آهسته مواد غذايي و خوراكي

پرهيز از خوردن مواد غذايي و خوراكي هاي چسبنده و سفت

استفاده از مسواك و خميردندان

رعايت بهداشت دهان و دندان

عدم استفاده از نخ و خلال دندان، براي دندان هايي كه سپريتور بين آن ها قرار دارد.

رفرنس : www.orthoblog.ir

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۳۳:۲۱ توسط:netware موضوع: