جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي يا لمينت

توضيحات دكتر كاميار خضري بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران در اين باره :

اساسا مقايسه  اين دو روش از نقطه نظر تخصصي درست نيست، ولي متاسفانه در كشور ما به دليل عدم اطلاع كافي ممكن است درمان لمينت دندان را بجاي درمان هاي ارتودنسي پيشنهاد شود و با توجه به فراگير بودن اين موضوع در تبليغات و حفظ سلامت دندان ها به اين موضوع مي پردازيم.

درمان ارتودنسي پيش از لمينت كردن دندان‌ها

اگر دندان ‌هايتان كج و نامرتب باشد، هنگام بسته بودن فك ها و هنگام جويدن غذا فشار زيادي بر لبه هاي لمينت وارد مي‌شود چون فشار به خوبي بين دندان‌ها توزيع نمي‌شود. اين وضعيت باعث مي‌شود لمينت لب پر شده يا بشكند و يا در اثر فشار وارد شده از سطح دندان جدا شود؛ بنابراين اگر دندان‌هايتان صاف و هم‌رديف نيستند بايد اول درمان ارتودنسي انجام دهيد و آنها را مرتب كنيد و پس از آن با لمينت دندان ‌هاي خود را زيبا كنيد.

درمان هاي ارتودنسي و لمينت به چه كساني توصيه نمي شود

به دليل اين كه در درمان هاي ترميمي و  ارتودنسي احتمال پوسيدگي دندان افزايش مي يابد رعايت نكات بهداشتي اهميت زيادي دارد  . اگر در رعايت نكات بهداشتي ضعيف هستيد توصيه مي شود از اين دو روش استفاده نكنيد، در طي فرايند ارتودنسي بيمار معمولا هر يك ماه يكبار توسط متخصص ارتودنسي ويزيت مي شود تا اقدامات بهداشتي را آموزش ببيند. در ارتودنسي بسيار مناسب براي افراد با سنين كم است، فرد با انجام ارتودنسي، و با داشتن دندان هاي سالم و مرتب مي تواند با جويدن غذا و خورد كردن مرتب آن، به بهبود مشكلات دستگاه  گوارشي كمك كند.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي بزرگسالان

در آخر ارتودنسي بهتر است يا لمينت ؟

براي تعيين اينكه كداميك از روش‌هاي ارتودنسي يا لمينت براي شما مناسب است، ابتدا بايد به متخصص مراجعه كنيد. ايشان مي‌تواند با بررسي وضعيت دنداني شما بهترين گزينه را معرفي كند. همان طور كه تا به اينجا بيان شده است، بريس‌هاي دنداني مورد استفاده در ارتودنسي باعث حركت تدريجي دندان‌ها در طول زمان خواهند شد. آن‌ ها به رفع ناهنجاري ‌هاي دنداني و انواع ناهنجاري‌ هاي مربوط به جفت شدن دندان‌ها روي يكديگر كمك مي‌كنند. در مقابل لمينت‌ها پوسته‌هاي شبيه دندان هستند كه مختص هر مشتري ساخته شده و طوري طراحي شده‌اند كه روي سطح دندان قرار گرفته و ظاهري زيبا به دندان دهند و به رديف شدن دندان‌ها كمك كنند.

از طرف ديگر ارتودنسي به رفع مشكلات سلامت و ناهنجاري‌هاي دهان و دندان كمك مي‌كند، در حالي كه لمينت بيشتر به هدف درمان شكستگي، فرسودگي يا رنگ نامطلوب روي دندان طراحي شده‌اند،  ارتودنسي پروسه‌اي طولاني‌تر از لمينت است، پس در صورتي كه به دنبال نتيجه فوري هستيد، لمينت انتخاب بهتري است و تنها با ۳ جلسه ويزيت دندان‌پزشك روند درمان كامل خواهد شد و به مراقبت‌هاي بيشتر نياز ندارد. اما موفقيت ارتودنسي به تعهد بيمار و پيگيري توصيه‌هاي متخصص بستگي دارد.

رفرنس : www.orthoinfo.ir

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۲۴:۵۳ توسط:netware موضوع:

پاسخ به برخي سوالات كاربران كلينيك دندانپزشكي جنت اباد درباره لمينت دندان

در اين مقاله با كلينيك دندانپزشكي جنت آباد يعني تاج دنتال هممراه باشيد تا پاسخ سوالات خود پيرامون لمينت دندان را دريافت كنيد.

شرايط لامينت دندان چيست؟ لمينت دندان براي چه كساني توصيه مي شود؟

پاسخ :

بسته به شرايط دندانهاي شما دندانپزشك شما شرايط لازم براي لhمينيت دندانهاي شما را مشخص خواهد كرد. اما در حالت كلي لامينيت دندان براي اكثر دندانها قابل انجام است.

ارتودنسي كنم يا لمينت؟ ( ونيركامپوزيت بهتر است يا ارتودنسي)

اين سوالي است كه براي خيلي از مراجعين مطرح است. جواب اين سوال را حتما بايد در مشورت با دندانپزشك خود بيابيد. اما لمينت دندان اين مزيت را دارد كه براي كساني كه انجام ارتودنسي براي آنها غير قابل انجام است، ميتواند براي رفع كجي احتمالي دندانها مورد استفاده قرار گيرد.

(اگر هنوز درباره انواع ونير هاي دندان اطلاعات كاملي نداريد كليك كنيد. )

لمينيت سراميكي بهتر است يا كامپوزيتي؟

اين سوال يكي از سوالات متداولي است كه مطرح مي شود ، لمينيت سراميكي و كامپوزيتي هر يك مزايا و معايب خود را دارد در نوع سراميكي دندان تراش داده مي شود اما در نوع كامپوزيتي تراشي بروي دندان داده نمي شود يا تراش دندان كم است استحكام و مقاومت لمينيت هاي سراميكي بسيار بيشتر از لمينيت هاي كامپوزيتي مي باشد . با بكارگيري هر دو اين لمينيت ها مي توان در خشندگي و زيبايي منحصر به فردي را بروي دندان ها بوجود آورد

حدس ميزنيم از اين مطلب هم خوشتان مي آيد ...! ايمپلنت دندان

مواد لمينيت از چه جنسي ساخته شده است؟

لمينيت پوسته نازك از نوع كامپوزيت يا سراميكي است كه داراي استحكام بسيار بالايي مي باشد و با قرار گيري اين پوسته بروي دندان فرم زيبايي در دندان ها ايجاد مي شود.

رفرنس : https://www.artmandarman.com/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ دى ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۲۰:۵۱ توسط:netware موضوع:

اينله و انله چگونه نصب مي‌شوند؟

در دندانپزشكي، اينله (inlays) و انله (onlays) دو روش ترميم غير مستقيم دندان هستند. بدين معني كه آن‌ها در خارج از دهان، به صورت يك قطعه واحد و جامد ساخته مي‌شوند و سپس براي ترميم بكار برده مي‌شوند. آن‌ها متناسب با اندازه و شكل حفره پوسيدگي هستند و به طور كامل محل پوسيدگي را مي‌پوشانند. پس از آماده شدن‌شان، اين قطعات با كمك چسب يا سمنت به دندان متصل مي‌شوند. اين دو روش، جايگزين مناسبي براي پر كردن دندان با موادي از قبيل كامپوزيت و يا آمالگام هستند كه مستقيماً براي ترميم پوسيدگي به دندان متصل مي‌شوند.

كساني كه دندان‌هايشان نيازمند ترميم غير مستقيم با اين دو روش است بايد اقدامات انجام شده در مراحل زير را دنبال كنند:

مرحله 1: در صورت لزوم حذف پر كردگي قبلي

در اولين مرحله بايد محل  پوسيدگي  دندان تميز شود. تمام بقاياي پوسيدگي تراشيده مي‌شود و بستر مناسب قرارگيري اينله يا انله آماده مي‌شود. در بعضي موارد دندان از قبل پر شده اما پرشدگي افتاده است. متخصص ابتدا پركردگي‌هاي قبلي را كاملا حذف مي‌كند سپس محل آن را تميز مي‌كند.

(اگر هنوز با روش هاي پركردن دندان و انواع مواد پركننده آشنا نيستيد ، كليك كنيد.)

مرحله 2 : تهيه قالب اينله و انله

سپس از حفره ايجاد شده يا آسيب ديده قالب گرفته مي‌شود. قالب‌گيري دقيق از دندان به تكنسين لابراتوار اين امكان را مي‌دهد كه اندازه، شكل و ظاهر دقيق محل ترميم را دربيارود.

مرحله 3: پر كردن موقت محل پوسيدگي

قالب‌ها را به لابراتوار دندانپزشكي مي‌فرستند تا دقيقا بر اساس آن‌ها و از مواد باكيفيت اينله و انله ساخته شوند. تا زمان آماده شدن آن ها لازم است كه به جهت مراقبت دندان از سرما، گرما يا مواد خوراكي، از مواد پر كننده موقت استفاده شود.

مرحله 4 : قرار دادن قطعات آماده شده در محل

در مرحله آخر كه طي جلسه دوم انجام مي‌شود، يك دندانپزشك ترميمي خوب  مواد پر كننده موقت را برداشته و با كمك چسب يا سمنت مخصوص، اينله يا انله را به دندان آسيب ديده و آماده شده متصل مي‌كند

رفرنس : www.ideal.clinic

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ دى ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۰۲:۴۳ توسط:netware موضوع:

آيا ارتودنسي فلزي بهترين نوع ارتودنسي است؟

اگر بخواهيم يك تقسيم بندي كلي براي دستگاه‌هاي ارتودنسي دندان داشته باشيم؛ دستگاه هاي ارتودنسي دندان را مي توان به دو دسته دستگاه هاي ثابت و دستگاه هاي متحرك تقسيم بندي كرد. هر كدام از اين دستگاه هاي ارتودنسي، كاربرد خاصي دارند؛ مثلا براي مرتب كردن ناهنجاري‌هاي شديد دنداني از دستگاه هاي ارتودنسي ثابت مانند ارتودنسي فلزي استفاده مي شود؛ زيرا اين دستگاه ها قادرند كه نيروي نسبتا زيادي، البته به صورت تدريجي و كاملا كنترل شده، به دندان ها وارد كنند؛ در نتيجه دندان‌ها را به سمت جايگاه مناسبي هدايت مي كنند.

ارتودنسي فلزي، از جنس استيل ضد زنگ و مرغوب است و به صورت ثابت روي دندان هاي بيمار نصب مي شود. اجزاي اصلي ارتودنسي فلزي، شامل براكت هاي ارتودنسي، سيم هاي مخصوص ارتودنسي و كش ها يا الاستيك هاي ارتودنسي است. براكت هاي ارتودنسي، در بيشتر موارد از جنس فلز هستند؛ اگرچه مي‌توانند از جنس مواد هم‌رنگ دندان‌ها، يعني كامپوزيت و سراميك هم باشند.

انواع ارتودنسي فلزي

انواع ارتودنسي فلزي عبارتند از:

بريس هاي ارتودنسي رايج:

قبلا در مورد اين نوع از ارتودنسي فلزي كه قديمي ترين و رايج ترين نوع ارتودنسي فلزي است، نكاتي را بيان كرديم. همان طور كه گفتيم، اجزاي ارتودنسي فلزي، يعني براكت ها و سيم ها، به صورت ثابت روي دندان هاي بيمار نصب مي شوند تا نيروهاي مورد نياز براي جابه جايي دندان ها را فراهم كنند. كش ها در اين نوع ارتودنسي مي توانند رنگ هاي متنوع و گوناگوني داشته باشند.

بريس هاي ارتودنسي خود تنظيم يا سيستم ديمون:

به بريس هاي خود تنظيم، بريس هاي سلف ليگيت يا سيستم ديمون هم مي گويند و نكته مهم در مورد اين بريس ها اين است كه نيازي به استفاده كردن از الاستيك ها ندارند؛ در نتيجه نيروي اصطكاكي كمتري به سطح دندان ها وارد مي كنند. به جاي الاستيك ها، از يك سري گيره مخصوص استفاده مي شود تا به سيم هاي فلزي براي جابه جايي دندان ها كمك كند.

بيشتر بخوانيد :

ارتودنسي سريع

ارتودنسي نامرئي

مزاياي ارتودنسي فلزي

اين ارتودنسي اگرچه يكي از قديمي ترين انواع ارتودنسي دندان است و امروزه دستگاه هاي پيشرفته تري در علم ارتودنسي وجود دارند؛ اما به دليل مزاياي زيادي كه براي بيماران دارد، همچنان كاربرد گسترده اي براي اصلاح ناهنجاري هاي فك و دندان ها دارد. بعضي از مزاياي ارتودنسي فلزي عبارتند از:

چون اجزاي ارتودنسي فلزي به صورت ثابت روي دندان ها نصب شده اند، نياز به همكاري بيمار با دندان پزشك به حداقل آن مي رسد و بيمار فقط بايد از ارتودنسي خود مواظبت كند.

از ميان انواع دستگاه هاي ارتودنسي، بريس هاي ارتودنسي فلزي، كمترين قيمت و هزينه و در عين حال كارايي بسيار بالايي دارند؛ پس بيشتر بيماران قادر به پرداخت هزينه ارتودنسي فلزي هستند.

معايب ارتودنسي فلزي

در كنار مزايايي كه براي ارتودنسي فلزي ذكر كرديم، اين نوع از ارتودنسي مي تواند معايبي نيز داشته باشد؛ البته بايد بدانيد كه درمان ارتودنسي دندان به خودي خود هيچ ضرري براي بيمار ندارد و مشكلي براي او ايجاد نمي كند؛ بلكه اگر بيمار از ارتودنسي خود به خوبي مراقبت نكند، مشكلاتي براي او به وجود مي آيند. بعضي از اين مشكلات عبارتند از:

ايجاد پوسيدگي در دندان ها:

اجزاي ارتودنسي فلزي، هنگام مسواك زدن و نظافت دندان ها، دسترسي شما به دندان ها را تا حدي كاهش مي دهند؛ از اين رو بايد به نظافت دندان ها توجه بيشتري شود و از لوازم مناسب مانند مسواك مخصوص، نخ دندان و دهان شويه استفاده كنيد.

ايجاد زخم در دهان:

يك دستگاه ارتودنسي فلزي سالم، هيچ آسيبي براي بافت هاي نرم دهان ايجاد نمي كند و باعث ايجاد زخم نمي شود؛ اما اگر به ارتودنسي فلزي آسيب برسد، نقاط تيز ايجاد شده در آن باعث ايجاد زخم مي شوند.

رفرنس : www.orthodoctor.ir


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۴۶:۴۶ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي صورت نامتقارن چگونه است ؟

ارتودنسي دندان ها، يك روش درماني و ترميمي براي اصلاح ناهنجاري ها و مشكلات دندان ها و فك هايي است كه در محل مناسبي قرار ندارند. در صورتي كه جايگاه دندان ها و فك هاي شما قرينه نباشند و دندان هايتان به خوبي روي هم قرار نگيرند، شما به عدم قرينگي فك ها مبتلا هستيد كه يك نوع ناهنجاري فك ها و دندان ها محسوب مي شود و به نياز ارتودنسي صورت نامتقارن خواهيد داشت.

ارتودنسي صورت نامتقارن

ناهنجاري هاي فك و دندان، ممكن است باعث شود كه چهره شما نامتقارن به نظر برسد. انجام ارتودنسي، يكي از مطمئن ترين و قطعي ترين روش هاي درمان ناهنجاري هاي فك و دندان ها است كه مي تواند تقارن و تناسب را به چهره شما بازگرداند. در صورتي كه فك ها و دندان ها به خوبي روي هم قرار نگيرند، چهره شما قرينگي اجزاي پاييني خود را از دست مي دهد و ممكن است زشت و نامتناسب به نظر برسد. ارتودنسي صورت نامتقارن مي تواند اين مشكل را به خوبي حل كند و چهره شما را زيبا و قرينه كند و به قرار گيري درست لب ها و دندان ها روي هم كمك مي‌كند.

بيشتر بخوانيد: ارتودنسي ارزان

قرينه نبودن فك پايين، چه مشكلاتي به همراه دارد؟

اگر مشكل عدم قرينگي فك پايين كاملا درمان نشود، ممكن است عوارض جانبي و مشكلات ثانويه اي به همراه داشته باشد. به همين دليل، بهتر است مشكل عدم قرينگي فك پايين، از كودكي مورد توجه قرار گيرد و نسبت به رفع آن اقدام شود تا فرد در بزرگسالي با مشكلات زير مواجه نشود. بعضي از عوارض ثانويه عدم قرينگي فك پايين عبارتند از:

اختلال و دشواري در تكلم و گفتار

سايش و تحليل زودرس ميناي دندان ها

احتمال آسيب رسيدن به دندان ها و مفاصل فك ها

عدم قرينگي فك پايين چگونه تشخيص داده مي شود؟

در مشكل عدم قرينگي فك پايين، معمولا يكي از فك ها رشد افقي بيشتري نسبت به فك ديگر دارد. اين مسئله باعث مي شود كه دو فك به خوبي روي هم قرار نگيرند. اين مسئله با معاينه و همچنين با كمك عكس هاي راديوگرافي تشخيص داده مي شود. دندانپزشك متخصص ارتودنسي علت مشكل و بيماري شما را ريشه يابي مي كند و با توجه به دليل بيماري، نسبت به درمان آن اقدام مي كند.

عدم تقارن فك پايين چگونه درمان مي شود؟

درمان هاي ارتودنسي، با توجه به سن بيمار و رسيدن يا نرسيدن او به سن بلوغ، متفاوت هستند. قابليت رشد كردن يا نكردن فك ها، براي شروع درمان ارتودنسي صورت نامتقارن، يك امر مهم و اساسي است. اگر بيمار هنوز به سن بلوغ نرسيده باشد و فك ها قابليت رشد خود را از دست نداده باشند، دندانپزشك با استفاده از دستگاه هاي مخصوصي و بدون نياز به جراحي مي تواند فك هاي شما را اصلاح كرده و ناهنجاري را درمان كند.

اگر بيمار از سن بلوغ گذشته باشد و پس از سن بلوغ مراجعه كند، قرينه نبودن فك پايين را نمي توان تنها با كمك ارتودنسي درمان كرد و بايد در كنار ارتودنسي دندان‌ها، از جراحي فك هم استفاده كرد. در اين شرايط، متخصص ارتودنسي، ابتدا دندان ها را ارتودنسي مي كند و پس از اين كه دندان ها كاملا رديف شدند و در جاي مناسبي قرار گرفتند، جراحي فك را انجام مي دهد.

رفرنس : www.orthodr.ir


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۳۳:۱۳ توسط:netware موضوع:

به چه ارتودنسي، ارتودنسي فيك مي گويند؟

لبخند زيبا با دندان هاي مرتب گاهي اوقات براي خيلي ها آرزوست. آن ها دندان هاي نامرتبي دارند و با هر بار جلوي آينه رفتن يا لبخند زدن به اين فكر مي كنند كه كاش دندان هاي صاف و مرتبي داشتند. اين آرزو ديگر دست نيافتني نيست. علم دندانپزشكي نه تنها در زيباسازي دندان ها به خوبي پيشرفت كرده است؛ بلكه روش هاي راحت تر و ساده تري را براي رسيدن به نتيجه مطلوب به كار مي گيرد.

از ارتودنسي پيشگيري تا ارتودنسي نامرئي. در روش هاي جديد فرد كمتر به سيم ها و براكت هايي كه با هر بار حرف زدن و خنديدن خود را نشان مي دهند، اذيت مي شود و تا طي كردن دور كامل مشكلي از نظر ظاهري ندارد؛ البته در اين ميان ارتودنسي هاي فيك هم وجود دارند كه در اين مقاله   از دكتر كاميار خضري بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران بيشتر راجب آن ها توضيح خواهيم داد.

ارتودنسي فيك

 گاها بسياري از دندانپزشكان به شما توصيه صادقانه و سنجيده خود راارئه نمي دهند و تلاش مي كنند تا جايي كه ممكن است، براي سودآوري بيشتر خود شما را به سمت اتاق عمل، ارتودنسي هاي غير ضروري يا نامناسب راهنمايي كنند، و با استفاده از ارتودنسي هاي نا مربوط با مشكل دندان و يا ابزار هاي فيك ارتودنسي نه تنها به رفع مشكل كمك نكنند بلكه به نامتعارف تر شدن دندان ها و فك دامن زنند.

ارتودنسي چه تغييراتي در چهره ايجاد مي كتد؟

وقتي دندان‌ها و فكتان به صورت مناسبي رديف شده باشند، فقط از يك لبخند بي‌نقص بهرمند نمي‌شويد؛ بلكه شكل صورتتان جذابيت و زيبايي بيشتري خواهد گرفت. پس اينكار يك معامله دو سر سود است.

ضرورت هاي ارتودنسي درست

ارتودنسي يك درمان است و قرار نيست چيزي را خراب كند. اگر اين درمان درست انجام شود و هم پزشك و هم بيمار كار خود را درست انجام دهند مشكلات و عوارض بعدي براي فرد ايجاد نخواهد شد. رعايت بهداشت در ارتودنسي حرف اول را مي‌زند. بيمار بايد تمام دستورات پزشك را به درستي اجرا كند و نحوه درست مسواك زدن و نخ كشيدن دندان‌ها را رعايت كند. بي‌شك، گذاشتن براكت ‌ها و سيم ‌ها در دهان، گير كردن غذا در لابه لاي دندان ها را بيشتر مي‌كند و اگر بيمار در رعايت بهداشت كوتاهي كند دندان‌ ها پوسيده مي‌شوند.

خطاي درمانگر در ارتودنسي

 مهم‌ترين عامل ايجادكننده عوارض نامطلوب درمان ارتودنسي به عدم مهارت فرد درمان‌كننده ارتباط دارد. اگر فرد درمان‌كننده در اين حيطه تخصص نداشته باشد امكان بروز خطا در مرحله تشخيص، طرح درمان، انجام درمان و نگهداري نتايج درمان وجود دارد .متأسفانه اين خطا‌ها شايع ‌ترين و غيرقابل جبران‌ ترين مشكلاتي هستند كه در درمان‌هاي ارتودنسي در جامعه ديده مي‌شوند. اين خطا‌ها عمدتا مربوط به عدم توانايي در برآورده‌كردن انتظارات بيمار، كشيدن نادرست دندان، به ‌هم‌زدن نيمرخ بيمار، تبديل‌كردن بيماري كه با ارتودنسي قادر به بهبود وضعيت بوده به بيماري كه نياز به جراحي فك دارد، پوسيدگي دندان و بيماري‌هاي لثه و كوتاه شدن ريشه دندان‌ها به‌دليل اعمال نيروي نامناسب است.

 

رفرنس : www.orthodentist.ir


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۲۰:۱۱ توسط:netware موضوع:

فرسايش ميناي دندان: علل، تشخيص، درمان و پيشگيري از آن

در اين مقاله با كلينيك دندانپزشكي جنت آباد همراه باشيد تا با علل و درمان فرسايش ميناي دندان آشنا شويد.

تحليل ميناي دندان: از كجا بدانم كه ميناي دندانم تحليل رفته است؟

فرسايش ميناي دندان به راحتي قابل تشخيص است. معمولا اگر دندان شخصي با چنين عارضه اي مواجه شده باشد با علائم زير قابل تشخيص و مشاهده خواهد:

  • ناهموار بودن سطح دندان
  • وجود حفره يا سوراخ
  • تغيير رنگ
  • درد و حساسيت

همه اين علائم نشان دهنده تحليل ميناي دندان و در معرض ديد قرار رفتن دنتين (لايه زيرين مينا) است. از آنجا كه دنتين حساس است، دندانهاي شما نيز مي توانند نسبت به گرما و سرما يا غذاها و نوشيدني هاي شيريني يا اسيدي حساس تر باشند.

علل و دلايل فرسايش ميناي دندان چه هستند؟

هر بار كه غذاهاايي كه ph پايينتر از ۷ دارند مصرف ميكنيد، ميناي دندان نازكتر شده و مقداري از مواد معدني خود را از دست ميدهد. با اين حال اين روند بسيار كند صورت ميگيرد. چرا؟ چون بزاق دهان نقش محافظتي بسيار مهمي در برابر اسيدها براي مينا ايفا ميكند. بزاق خيلي زود اسيديته دهان را كاهش داده و ph آن را متعادل ميكند.

بيشتر بخوانيد:

چه كاري براي درمان  يا پيشگيري از فرسايش ميناي دندان ميتوانم انجام دهم؟

اگر نميتوانيد از مصرف مواد غذايي قندي با ph پايين خودداري كنيد دست كم سعي كنيد كه تنها همراه با وعده هاي غذايي اصلي آن ها را مصرف كنيد. حتي الامكان در ميان وعده ها از چنين خوراكي ها و نوشيدني هايي پرهيز كنيد.

نوشيدني هاي غير از آب طبيعي را داخل دهان نچرخانيد و بدون مكث آن ها را قورت دهيد. هرچه بيشتر نوشيدني هاي گازدار و قندي را داخل دهان بچرخانيد يا مزه مزه كنيد بيشتر با ميناي دندان تماس پيدا ميكنند و روند تحليل مينا نيز تسريع پيدا ميكند.

تا يكساعت بعد از غذا مسواك نزنيد. تا نيم ساعت بعد از مسواك زدن نيز از مصرف نوشيدني و غذا اجتناب كنيد.

دندان هاي خود را در شبانه روز دست كم ۲ بار مسواك بزنيد يكبار قبل از خواب و بار ديگر در ابتداي صبح

كودكان تا سن سه سال بايد از يك خمير دندان خوب با سطح فلورايد حداقل ۱۰۰۰ppm استفاده كنند. كودكان سه سال به بالاتر نيز بايد از خميردنداني استفاده كنند كه حاوي  ۱۳۵۰ppm تا ۱۵۰۰ ppm فلورايد است.

درمان فرسايش ميناي دندان

فرسايش دندان هميشه نياز به درمان ندارد. با معاينات منظم و مشاوره به يك دندانپزشك ترميمي خوب ، تيم دندانپزشكي شما مي تواند از بدتر شدن مشكل و فرسايش بيشتر جلوگيري كند. اگر دندان نياز به درمان دارد ، براي جلوگيري از حساسيت ، بايد از ميناي دندان و عاج زير آن محافظت كنيد. درمان هاي رايج براي تحليل ميناي دندان باندينگ دندان و پركردن ساده دندان هستند با اين حال در موارد شديد احتمالا نياز به روكش دندان يا ونير دندان داريد.

اگر هنوز اطلاعاتي در باره ونير دندان اين روش ترميم و زيبايي دندان نداريد كليك كنيد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ دى ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۰۱:۳۴ توسط:netware موضوع:

بريج بر پايه ايمپلنت دندان (Implant-supported bridge)

وقتي دندان يا دندان‌هايي از دست مي‌روند، جاي خالي آن‌ها براي سلامتي دهان و دندان مساله ساز مي‌شود. بنابراين براي پيشگيري از عوارض خالي ماندن جاي دندان ها، بايد سريعاً اقدام كرد و به نزد يك دندانپزشك (مانند متخصص ترميمي و زيبايي دندان) رفت تا با روش هايي مانند ايمپلنت دندان، بريج دندان و دندان مصنوعي اين جا يا جاهاي خالي را پر كرد.

جهت كسب اطلاعات بيشتر پيرامون ساير روش هاي جايگزيني دندا از دست رفته همچون ايمپلنت دندان كليك كنيد.

افرادي كه يك يا چند دندان كنار هم خود را از دست داده اند و از طرفي دندان هاي مجاور (جاهاي خالي)  دچار پوسيدگي دندان شده اند و يا استحكام كافي ندارند، مي توانند از بريج بر پايه ايمپلنت دندان استفاده كنند. در اين پل ها (همانطور كه در تصوير مشاهده مي شود) از دو عدد ايمپلنت تشكيل شده اند و يك پونتيك نيز در وسط جاي خالي را پر مي كند.

بيشتر بخوانيد: لمينت دندان

مزايا، معايب و قيمت بريج دندان در سال ۹۹ (بريج بر پايه ايمپلنت)

نيازي به دندان هاي طبيعي خودمان ندارند. اين يعني براي نصب اين بريج ها هيچ نيازي نيست كه دندان هاي مجاور تراشيده شوند يا آسيب ببينند.

بهترين گزينه براي جلوگيري از تحليل استخوان فك هستند (با توجه به اينكه جاي خالي دندان ميتواند به  استخوان فك آسيب بزند)

با اينكه هزينه زيادي دارند، اما  هزينه آن ها از كاشت ۳ ايمپلنت مجزا كمتر است

هزينه بريج دندان بر پايه ايمپلنت در سال ۹۹ بين (-) تا (-) تومان است.

منبع : كلنيك ترميم و زيبايي ارتمان درمان https://www.artmandarman.com/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۴۶:۵۳ توسط:netware موضوع:

مزايا و معايب دندانپزشكي با ليزر

مزاياي

برخي از مهم‌ترين فوايد يا مزاياي دندانپزشكي با ليرزعبارتند از:

درد بسيار كمي دارد

از آنجا كه كار با ليزر تهاجم كمتري دارد، در نتيجه درد كمتري نيز براي بيمار ايجاد مي‌كند. ليزر اين قابليت را دارد كه بدون هيچگونه داروي بيحسي موضعي يا تزريقي، محل مورد نظر را بي حس كند.

اضطراب را كاهش مي‌دهد

برخي از افراد از بكاربرده شدن مته هاي دندانپزشكي توسط متخصص ترميمي و زيبايي دندان هراس دارند، از آنجا كه در كار با ليزر هيچ اثري از مته و دريل نيست، در اين روش افراد ديگر ترس و اضطراب ندارند.

بهبود بيمار بهتر و سريعتر  است

بعد از درمان با ليزر، دوره نقاهت و بهبودي بهتري خواهيد داشت. زيرا بافت دهان و دندان شما به اندازه‌اي كه در روش‌هاي معمول آسيب مي‌بيند، دستكاري نمي‌شود. براي مثال خونريزي و تورم با ليزر دندانپزشكي بسيار كمتر است. همچنين احتمال بروز هرگونه زخم در داخل دهان و دندان به شدت كاهش پيدا مي‌كند.

به حفظ دندان ها كمك مي‌كند

از آنجا كه  ليزر نرم و آهسته عمل مي‌كند، در طي كار با آن آسيب كمي به دندان وارد مي‌شود. براي مثال براي برداشتن پوسيدگي دندان  بيش از اندازه از بافت دندان تخريب نمي‌شود.

بيشتر بخوانيد :

معايب

برخي از معايب ليزر در دندانپزشكي عبارتند از:

آهسته عمل مي‌كند

هرچند كه ليزر دندانپزشكي در مقايسه با تيغ جراحي، مته ها و ساير ابزارهاي دندانپزشكي كاربردهاي بيشتري دارد اما بزرگترين ايراد آن كند عمل كردنش است. ممكن است مته‌ها كار را سريع‌تر از ليزر پيش ببرند براي همين دندانپزشكان هميشه از ليزر استفاده نمي‌كنند.

قادر به پيشبرد هر پروسه‌اي نيست!

همانطور كه گفته شد، ليزر براي اكثر درمان‌هاي دندانپزشكي قابل استفاده است. با اين حال، همه درمان‌ها با ليزر قابل انجام نيستند. به عنوان مثال، ليزرها را نمي‌توان روي دندان‌هايي كه حاوي انواع خاصي از پر كننده‌ها (مانند آمالگام) هستند استفاده كرد. و در مثالي ديگر، نمي‌توان از ليزر  براي برداشتن پركردگي يا روكش دندان معيوب و يا آماده سازي دندان پيش از گذاشتن بريج دندان استفاده كرد.

گاهي اوقات به دريل كردن نياز است

در برخي موقعيت‌ها با وجود اينكه از ليزر براي حل مشكلي استفاده مي‌شود، اما همچنان ممكن است كه دريل كردن نياز باشد. براي مثال ممكن است به شكل دادن يا صيقل دادن دندان و پركردگي نياز باشد. بنابراين در برخي موارد ممكن است روش‌هاي مرسوم و سنتي استرس‌زا نيز در كنار ليزردرماني انجام شود.

اگر با مطالعه بالا به اينت نتيجه رسيديد كه مزايا دندانپزشكي باليزر از معايب ان بيشتر و بهتر است پس از همين حالا درمان هاي ددانپزشكي خود را به دست ليزر هاي دندانپزشكي بسپاريد و به دنبال يك كلينيك دندانپزشكي خوب در اين رابطه باشيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۳۲:۱۸ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي ثابت و متحرك

در ابتداي اين مقاله توضيحات مختصري در مورد درمان ارتودنسي و  هدف از انجام آن ارائه مي دهيم و در ادامه با ذكر انواع درمان هاي ارتودنسي به بيان تفاوت هاي بين دو روش ارتودنسي ثابت و متحرك و همچنين نقاط قوت و ضعف احتمالي در هر يك از اين روش ها خواهيم پرداخت.

انواع ارتودنسي

روش هاي انجام ارتودنسي با توجه به تجهيزاتي كه براي انجام آن استفاده مي شود و امكان تحرك و خارج كردن از دهان به دو دسته تقسيم بندي مي شوند:

·         ارتودنسي ثابت

·         ارتودنسي متحرك

ارتودنسي ثابت

ارتودنسي ثابت شامل درمان هايي از ارتودنسي است كه براي اصلاح تراز دندان ها از تجهيزات ثابت استفاده مي شود. در اين روش بريس ها (از جمله ابزارهاي ارتودنسي هستند كه براي اصلاح موقعيت قرار گرفتن دندان ها به كار مي روند) و ساير ابزارهاي استفاده شده، ثابت هستند و در طول دوره درمان امكان جابجايي و خارج كردن از دهان را ندارند. ارتودنسي ثابت شامل چهار نوع معمول زير است.

بريس سيمي فلزي:

بريس هاي فلزي رايج ترين نوع بريس هاي ثابت هستند و از جنس فولاد ضد زنگ ساخته مي شوند و در تراز و صاف كردن دندان ها بسيار كاربرد دارند.

بريس سيمي سراميكي:

جنس اين بريس ها از سراميك شفاف است و به همين دليل نسبت به بريس هاي فلزي كمتر جلب توجه مي كنند. اين بريس ها به دليل شكننده بودن نياز به مراقبت بيشتري دارند.

بريس ديمون:

بريس ديمون مشابه بريس فلزي است با اين تفاوت كه نيازي به الاستيك ندارد؛ در نتيجه نياز كمتري به تنظيمات و مراجعه به متخصص ارتودنسي دارد و همچنين به دليل عدم وجود كش ها وضعيت سلامت دندان ها هم بهتر خواهد بود.

بريس لينگوال يا بريس پشت دنداني:

اين بريس ها در پشت دندان ها قرار مي گيرند و به همين دليل، در زمان لبخند زدن قابل مشاهده نيستند. اين بريس ها با توجه به شكل دندان ها براي هر فرد ساخته شده و بيشتر توسط بزرگسالان استفاده مي شود.

بيشتر بخوانيد: ارتودنسي ارزان

ارتودنسي متحرك

در ارتودنسي متحرك از ابزارهايي استفاده مي‌شود كه امكان خارج كردن آن ها از دهان در زمان غذا خوردن و مسواك زدن پس از آن وجود دارد.

اين روش درمان ارتودنسي معمولا در مواردي كه نياز به اصلاح جزئي دندان دارند و همچنين بعد از ارتودنسي ثابت براي جلوگيري از بازگشت دندان به حالت اوليه كاربرد دارد.

پلاك هاولي:

جهت برطرف كردن جلوآمدگي دندان هاي قدامي فك بالا كاربرد دارد.

پلاك فانكشنال:

در حالت هايي كاربرد دارد كه فك بالايي نسبت به فك پاييني جلوتر باشد.

ارتودنسي نامرئي:

از جنس پلاستيك هاي شفافي هستند كه بايد بر اساس دندان هاي هر فرد ساخته شوند.

رفرنس :  www.orthoblog.ir


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۲۶:۱۳ توسط:netware موضوع: