جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

پركردگي و ترميم دندان

براي ترميم دندان پوسيده، دندان پزشك قسمت پوسيده ي دندان را برداشته و سپس ناحيه ي خالي شده دندان را با ماده خاصي پر مي كند. همچنين مي توان براي ترميم دندان هاي ترك خورده، شكسته و يا دندان هايي كه با ناخن خوردن و دندان قروچه دچار فرسودگي شده اند از پركردگي استفاده كرد.

مراحل پركردن دندان

ابتدا دندان پزشك نواحي اطراف دندان پوسيده را بي حس مي كند. سپس از يك وسيله برشي مانند مته و يا ليزر براي برداشتن قسمت پوسيده شده ي دندان استفاده مي كند. انتخاب ابزار اين كار بستگي به سطح راحتي دندانپزشك، آموزش، و سرمايه گذاري در قطعه خاصي از تجهيزات و نيز موقعيت و ميزان پوسيدگي دارد.

در مرحله بعد دندان پزشك محل خالي شده از پوسيدگي را براي اطمينان از حذف كل پوسيدگي بررسي مي كند. سپس به منظور آماده سازي دندان براي مرحله پر كردن، اين حفره از باكتري ها و  باقي مانده هاي پوسيدگي پاك مي شود. در صورتي كه اين پوسيدگي دندان نزديك ريشه دندان باشد، ممكن است دندان پزشكتان از گلس اينومر، رزين كامپوزيت يا مواد ديگر براي محافظت از عصب استفاده كند. پس از پركردن اين حفره تقريبا كار دندانپزشك به پايان رسيده است و به صيقل آن دندان مي پردازد.

بيشتر بخوانيد :

نگهداري و مراقبت از پركردگي ها

پس از پركردن، دندان ممكن است حساس شده و دچار درد خفيفي شود اما پس از مدتي فروكش مي كند. در كل پس از پركردن دندان نبايد از بهداشت دهان و دندان خود غافل شويد و از محصولاتي استفاده كنيد كه مختص دندان هاي حساس مي باشند.

چه زمان بايد پركردگي ها را ترميم كرد

با اينكه پر كردگي ها بدون ترميم هم مي توانند سال ها دوام بياورند اما ممكن است به مرور زمان به دليل جويدن غذا ها فرسوده شوند. در صورتي كه عاداتي مانند دندان قروچه و سايش دندان ها را داريد پر كردگي هايتان زودتر دچار فرسودگي مي شوند و بايد ترميم شوند.

اگر نشانه هايي از فرسودگي مانند ترَك در پر كردگي ها مشاهده كرديد به سرعت به پزشكتان مراجعه كنيد تا پر كردگي تان ترميم شود. در صورتي كه پس از فرسوده شدن پر كردگي به پزشك مراجعه نكنيد و با همان دندان غذا بجوييد، ممكن است دندانتان دچار تَرَك شود و نيازمند ترميم هاي پيچيده تر باشد كه هزينه ي بيشتري نيز دارد. اگر اطراف پر كردگي ها پوسيده يا كرم خورده شود، ممكن است دندان پزشكتان براي ترميم آن دندان از روكش به جاي پر كردگي دوم استفاده كند.

منبع : كلينيك دندانپزشكي ايده آل


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۴۷:۵۳ توسط:netware موضوع:

آيا درمان‌هاي دندانپزشكي در دوران بارداري ايمن است؟

بسياري از مادران سوالاتي درباره اقدامات دندانپزشكي بارداري دارند. اينكه آيا انجام اين درمان‌ها مي‌تواند خطري براي كودك يا مادر داشته باشد؟ در پاسخ به اين نگراني‌ها بايد گفت مراجعه سالانه به دندانپزشك و انجام اقدامات پيشگيرانه در دوران بارداري نه تنها ايمن است، بلكه توصيه هم مي‌شود. در ادامه اين مقاله با كلينيك دندانپزشكي جنت آباد همراه باشيد تا با نكات كليدي در رابطه با دندانپزشكي بارداري آشنا شويد.

سايت انجمن بارداري امريكا (American Pregnancy Association) در مطلبي به مهم‌ترين نگراني‌ها و رايج‌ترين پرسش‌هاي مادران باردار درباره انجام درمان‌هاي دندانپزشكي پاسخ داده است كه آنها را در ادامه مي‌خوانيد:

- اقدامات پيشگيرانه و جرم‌گيري

افزايش سطح برخي هورمون‌ها در دوران بارداري سبب خونريزي لثه و تورم آن مي‌شود. گير كردن مواد غذايي بين دندان‌ها، اين التهاب را وخيمتر خواهد كرد. بنابراين انجام اقدامات دندانپزشكي در دوران بارداري براي جلوگيري از عفونت‌هاي دهان مانند بيماري‌هاي لثه ضروري است. چون عفونت‌هاي دهاني باعث زايمان زودرس مي‌شوند.

- كدام درمان‌هاي دندانپزشكي

انجام درمان‌هاي دندانپزشكي مانند ترميم دندان‌هاي پوسيده در دوران بارداري الزامي است. درمان‌هاي دندانپزشكي بهتر است در سه ماهه دوم بارداري انجام شود. در سه ماهه سوم به دليل سنگين بودن مادر، نشستن طولاني مدت دشوار خواهد بود. ايمن‌ترين اقدام اين است كه تمام كارهاي غير ضروري دندانپزشكي پس از تولد نوزاد انجام شود. با اين حال گاهي اوقات دندانپزشك ناچار به انجام اقدامات اورژانس مانند درمان ريشه (عصب كشي) يا كشيدن دندان در اين دوران خواهد بود. اقدامات زيبايي مانند سفيد كردن دندان‌ها بايد تا بعد از تولد نوزاد به تعويق بيفتد. بهتر است اگر درمان مشكل دندانتان ضروري نيست، بعد از اتمام بارداري و تولد نوزاد آن را انجام دهيد تا جنين در معرض خطر و آسيبي قرار نگيرد، حتي اگر آن خطر كوچك باشد.

- تزريق داروهاي بي‌حسي

در حال حاضر مطالعات متناقضي در مورد اثرات نامطلوب احتمالي داروهاي بي‌حسي روي جنين وجود دارد. ليدوكائين يكي از داروهاي مورد استفاده در دندانپزشكي است. اين دارو بعد از تماس با دندان مادر باردار از جفت عبور مي‌كند. در صورت نياز به درمان دندانپزشكي، مقادير داروهاي بي حسي بايد حداقل باشد، اما اگر مادر درد زيادي حس كرد، بايد مقدار بيشتري دارو استفاده شود.

- مصرف آنتي‌بيوتيك به دليل مشكلات دهان و دندان

اقدامات دندانپزشكي براي جلوگيري از ابتلا به عفونت، اغلب نيازمند تجويز آنتي‌بيوتيك است. آنتي‌بيوتيك‌هايي مانند پني‌سيلين، آموكسي‌سيلين و كليندامايسين در دوران بارداري بي‌خطر يا كم خطر هستند و پس از مشورت با پزشك زنان، مي‌توانند قبل و بعد از درمان‌هاي دندانپزشكي تجويز شوند.

- اشعه ايكس و راديوگرافي

معمولا توصيه مي‌شود انجام راديوگرافي‌هاي تشخيصي تا بعد از تولد نوزاد به تعويق بيافتد. با اين حال تهيه راديوگرافي براي انجام بسياري از درمان‌هاي دندانپزشكي ضروري است. انجمن راديولوژي آمريكا مي گويد از آنجا كه طي سه ماهه اول بارداري، اندام‌هاي جنين تشكيل مي‌شوند، تا حد امكان بايد جنين را طي اين مدت از هر خطري دور نگه داشت. اگر در سه ماهه سوم بارداي هم كار دندانپزشكي ضروري نداريد، آن را بعد از زايمان انجام دهيد.

بيشتر بخوانيد :

چگونه يك كلينيك تخصصي دندانپزشكي كودكان پيدا كنيم؟

ايمپلنت دندان چيست ؟


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۴۱:۴۷ توسط:netware موضوع:

جنس ژل بليچينگ از چيست؟

بليچينگ دندان چيست؟

بليچينگ يا سفيد كردن دندان ها روشي است كه رنگدانه هايي كه باعث تغيير رنگ دندان ها شده اند را برطرف مي كند و باعث سفيد شدن دندان ها مي شود.

جنس ژل بليچينگ از هيدروژن پراكسيد است كه رنگدانه هاي ايجاد شده بين هرم هاي دنداني را اكسيد مي كند و آنها را از بين مي برد. اين ماده به مرور به قسمت هاي زيرين مينا در عاج نفوذ مي كند و باعث سفيد شدن دندان ها مي شود.

شايان ذكر است كه بليچينگ دندان يك روش دائمي نيست، بلكه نياز به تكرار و تمديد شدن دارد زيرا دندان ها مستعد تغيير رنگ و لكه پذيري هستند.

بيشتر بخوانيد …لمينت دندان چگونه است ؟

انواع بليچينگ دندان

انواع بيچينگ عبارتند از:

بليچينگ در مطب:

اين روش يكي از سريع ترين روش هاي سفيد كردن دندان ها است. دندانپزشك با استفاده از مواد مخصوص از لثه ها محافظت مي كند؛ سپس مواد سفيد كننده را با غلظت بالا روي دندان ها قرار مي دهد. اين ماده به وسيله نور يا گرما فعال مي شود.

بليچينگ در مطب براي رسيدن به نتيجه مطلوب به تكرار نياز دارد و يكي از گران ترين روش هاي سفيد كردن دندان محسوب مي شود.

بليچينگ در خانه:

در اين روش دندانپزشك ترميمي خوب در يك جلسه از فك بالا و پايين شما قالب گيري مي كند؛ سپس در جلسه بعد يكي جفت تري را به همراه ماده اصلي بليچينگ به اندازه اي كه براي سفيد شدن دندان ها لازم است به شما مي دهد.

از نظر دندانپزشكان به منظور رسيدن به رنگ دلخواه بهتر است ابتدا بليچينگ در مطب و سپس بليچينگ در خانه انجام شود؛ زيرا بليچينگ در خانه ماندگاري بيشتري دارد.

در دوره اول مي توانيد حدود ۳۰ الي ۶۰ دقيقه از اين ماده استفاده كنيد؛ سپس اگر دچار حساسيت دنداني نشديد در دفعه دوم  ۲ الي ۴ ساعت از آن استفاده كنيد.

بيشتر بخوانيد : ايمپلنت دندان چيست ؟

ميزان سفيد دندان ها تا چه زماني دوام دارد؟

درجه سفيدي دندان ها از فردي به فرد ديگر با توجه به ميزان زردي دندان ها، نوع سيستم سفيد كننده و شرايط دندان ها متفاوت است. بعضي افراد ممكن است با مصرف غذاها و نوشيدني هاي رنگي، دندان هايشان بعد از ۱ ماه تغيير رنگ بدهد، اما افرادي كه به بهداشت دهان و دندان خود اهميت بيشتري مي دهند ممكن است تا ۱ سال يا بيشتر به بليچينگ نيازي نداشته باشند.

آيا مي توان دندان هاي ارتودنسي شده را بليچينگ كرد؟

بهتر است بعد از پايان پروسه درمان با ارتودنسي اقدام به بليچينگ دندان ها كرد؛ زيرا بعد از اينكه دندان ها مرتب شدند ممكن است بخش هاي پوشيده شده بدون رنگ به نظر بيايند؛ پس در اين صورت مي توانيد از نتايج ايجاد شده در دندان هايتان لذت ببريد.

اقدامات قبل از بليچينگ

قبل از بليچينگ بايد دندان پوسيده را ترميم كرد؛ سپس در صورت نياز، به جرم گيري دندان ها اقدام كرد تا بتوان از بليچينگ نتيجه مناسبي دريافت كرد.

منبع: تاج دنتال كلينيك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۳۱:۴۹ توسط:netware موضوع:

آيا ارتودنسي نامرئي قيمت مختلفي دارد؟

قيمت ارتودنسي نامرئي

ارتودنسي نامرئي در حال حاضر براي بزرگسالان و نوجوانان داراي دندان هاي دائمي كاملا روش يافته تأييد شده است كه مي توانند صادقانه دستورالعمل هاي درمان را دنبال كنند، مهم ترين سوالاتي كه در ارتباط با ارتودنسي نامرئي وجود دارد، چه مدت بايد هر روز رديف كننده ها را بپوشند؟ چه چيزهايي مي توانند و چه چيزي نمي توانند بخورند و بنوشند؟ براي ملاقات هاي بعدي به دندانپزشك مراجعه كنند؟ قيمت ارتودنسي نامرئي چقدر است؟ و…

 بريس هاي نامرئي

بريس هاي نامرئي تمام مزاياي بريس هاي سنتي را فراهم مي كنند، اما بدون براكت هاي فلزي است و براي بزرگسالان كه علاقه مند به ديده نشدن ارتودنسي دندان هايشان هستند  قابل توجه است. به بيان ديگر افزايش تقاضا براي درمان ارتودنسي در بزرگسالان به ايجاد بريس هاي واضح، قابل جابجايي و پنهان دامن زده است، اكنون مي توانيد دندان هاي خود را با احتياط و راحت صاف كنيد. ما طيف گسترده اي از مهاربندهاي نامرئي را براي انتخاب شما در نظر گرفته ايم، از جمله ترازبندي هاي شفاف، بريس هاي ثابت و بريس هاي زباني پنهان،

قمت بريس هاي نامرئي

هزينه بريس هاي نامرئي مي تواند به ميزان قابل توجهي متفاوت باشد. اين معمولا نشان دهنده تجربه ارائه دهنده و كيفيت درمان شماست، به عنوان مثال تراز كننده هاي سفارشات پستي مي توانند ارزان تر از مراجعه به يك متخصص باشند، نكته منفي اين است كه درمان شما تقريبا بدون نظارت خواهد بود. درمان ارتودنسي بسيار سفارشي است، بنابراين تهيه يك قيمت ثابت متناسب با همه كارها آسان نيست.

هزينه تقريبي ارتودنسي نامرئي

را بيان كرد و قيمت ارتودنسي نامرئي را متخصص ارتودنسي با توجه به وضعيت دندان‌هاي بيمار مشخص مي‌كند، اما مي‌توان گفت قيمت ارتودنسي نامرئي فك بالا و پايين تقريبا يكسان است. فراموش نكنيم عواملي مانند برند

ارتودنسي نامرئي، بر قيمت ارتودنسي نامرئي فك بالا اثر خواهد گذاشت.

 عوامل تاثير گزار در هزينه ي ارتودنسي

برخي از عوامل موثر در هزينه ارتودنسي نامريي عبارت ند از:

ميزان حاد بودن مشكل دندان

درمان يك فك يا دو فك

طول دوره درمان ارتودنسي نامرئي

نياز به لوازم و دستگاه هاي اضافي براي درمان ارتودنسي نامرئي

منبع :

https://www.orthodentist.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۱:۴۹ توسط:netware موضوع:

قيمت ارتودنسي پنهان و انواع آن كدامند؟

قيمت ارتودنسي پنهان يكي از پر تكرارترين سوالاتي است كه بيماران از كادر درمان و و متخصصين مي‌پرسند. ما در اين مقاله انواع ارتودنسي پنهان را بررسي خواهيم كرد. سپس به بررسي كساني كه مي توانند از اين درمان استفاده كنند مي پردازيم. همچنين به سوال بسيار مهم كه آيا اين درمان بازگشت خواهد داشت و در آخر به بررسي قيمت ارتودنسي پنهان در سال ۹۹ خواهيم پرداخت.

انواع ارتودنسي پنهان يا نامرئي كدامند؟

در روش ارتودنسي پنهان، ارتودنسي ديده نمي شود. به عبارتي هنگامي كه فرد صحبت مي‌كند يا دهان خود را باز مي‌كند ارتودنسي‌ها ديده نمي شوند. به همين علت اين روش بسيار مورد توجه مردم قرار گرفته است. ارتودنسي پنهان را به سه روش انجام مي‌دهند ارتودنسي لينگوال، ارتودنسي با موارد همرنگ و ارتودنسي بدون سيم كه هر كدام را به صورت مختصر توضيح مي‌دهيم.

ارتودنسي لينگوال

در روش ارتودنسي نامرئي با براكت‌هاي لينگوال، سيم‌هاي ارتودنسي در سطح پشتي دندان‌هاي فك بالا و پايين چسبانده مي‌شود. اين نوع از ارتودنسي زياد پيشنهاد نمي شود. اين نوع از ارتودنسي پنهان داراي معايبي مثل شكسته شدن، گرفتن فضا زياد در دهان و مضاحمت ايجاد كردن براي زيان است. اين روش اصلا مورد پسند مردم قرار نگرفته است.

ارتودنسي با موارد همرنگ

اين روش با پلاك‌هاي همرنگ صورت مي‌گيرد. نكته مهمي كه در اين روش وجود دارد اين است كه آيا اين روش براي مشتري مناسب است يا خير.براي اين كه مشخص شود آيا اين روش براي مشتري مناسب است يا خير در اولين جلسه حضور و معاينه توسط پزشك مشخص مي‌شود. هنگامي كه اين روش توسط دندانپزشك تأييد شد و عمل صورت گرفت بايد بيمار هر دو يا سه هفته پلاكت نامرئي را تعويض كند. به خاطر قابل مشاهده نبود اين روش خيلي بيمارها تقاضا دارند كه از اين روش استفاده كنند. اين روش در بين بيمارن بسيار محبوب است.

ارتودنسي بدون سيم

اين روش يكي از پيشرفته ترين ارتودنسي هايي است كه در دنيا در حال حاضر انجام مي‌شود. اين روش با استفاده از تكنولوژي CAD/CAM، براي درمان هر بيمار، تعدادي رديف كننده‌هاي دنداني بدون سيم و با استفاده از پلاك‌هاي شفاف كه مختص همان بيمار مي‌باشد طراحي و ساخته مي‌شود.در اين روش به خاطر اين كه تمامي تغييرات توسط كامپيوتر برنامه ريزي شده دندان‌ها حرمت سريعي ندارند موجب ريزش دندان‌ها نمي شود كه اين موضوع بسيار مورد توجه بيماران بزرگسال است.

بيشتر بخوانيد : بهترين متخصص ارتودنسي در كرج

قيمت ارتودنسي پنهان سال ۹۹ چه نرخي دارد؟

معمولا پاسخ دادن به اين سوال براي موارد ديگر كار بسيار آساني است. اما قيمت ارتودنسي پنهان كار بسيار سختي است. قيمت ارتودنسي پنهان به عوامل زيادي بستگي دارد. عوامل متعددي براي ارزيابي قيمت ارتودنسي پنهان وجود دارد. از اين عوامل مي توان به معاينه اوليه، عكسبرداري با اشعه ايكس، هر گونه اصلاح دندان پزشكي ببيشتر و نوع بريس مورد استفاده مي‌توان نام برد.هزينه معاينه دندانپزشك مي‌توان در نوسان باشد.

چون ميزان طول درمان، مواد استفاده هنگام درمان و حتي مداخله ديگر پزشكان موجب مي‌شود كه هزينه معاينه دوره درمان بسيار متفاوت باشد. حتي عكس بردارري اشعه ايكس هم بسيار مي‌تواند متفاوت باشد. همچنين قيمت ارتودنسي پنهان به قيمت ارزهاي خارجي وابسته است و نوسان اين ارزها كاملا برروي قيمت ارتودنسي پنهان تأثير مي‌گذارد.همچنين زماني كه شما ارتودنسي را بر مي‌داريد هنوز درمان به پايان نرسيده است.

شما بايد از نگهدارنده‌ها براي تثبيت دندان استفاده كنيد. هزينه بازكردن و نصب نگهدارنده‌ها به صورت جدا محاسبه مي‌شود و شما بايد براي ادامه درمان هزينه جدايي پرداخت كنيد.استفاده از ارتودنسي‌هاي ارزان قيمت اصلا پيشنهاد نمي شود. احتمال اين كه اين ارتودنسي‌ها موجب ريزش دندان‌هاي شما بشود بسيار بالا است.شما بايد به توجه داشته باشيد كه دندان يكي از اعضا بسيار مهم بدن انسان است. نبايد به خاطر پرداخت هزينه پايين موجب ضرر به خودتان شويد.

منبع : http://www.orthodoctor.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۲۱:۵۹ توسط:netware موضوع:

در جرمگيري دندان چه ميگذرد؟ (توضيح كامل فرايند جرمگيري)

جرمگيري دندان چيست؟

به فرآيند زدودن جرم (تارتار) از روي دندان، لابلاي آن ها و از زير خط لثه با كمك دستگاه هاي دندانپزشكي جرم گيري دندان گفته مي شود. به اين پروسه اسكيلينگ دندان يا (Scaling) گفته مي شود و تنها در مطب دندانپزشك قابل انجام است.

فايده جرمگيري دندان چيست؟

در صورت عدم زدودن جرم هاي دنداني، ميكروب ها و باكتري هاي داخل تارتار همزمان با نفوذ به زير خط لثه باعث عفونت لثه ها مي شوند. عفونت اگر به بافت لثه و اطراف دندان سرايت كند مشكلات جبران ناپذيري ايجاد خواهد كرد.

بنابراين با جرمگيري دندان مي توان از بروز بيماري لثه جلوگيري كرد، با برداشتن جرم زيبايي را به دندان ها برگرداند و در مواقع زيادي بوي بد دهان را نيز ريشه كن كرد. زيرا يكي از علل بوي بد دهان مي تواند جرم دنداني و مشكلات همراه آن باشد.( اگر به دنبال در مان بوي بد دهان خود هستيد اينجا كليك كتيد.)

جرمگيري دندان چگونه و طي چه فرآيندي انجام مي شود؟

براي بسياري از افراد، روند جرمگيري دندان رازآلود و هراس آور است. علت اين موضع عدم شناخت و آگاهي از روند تميز كردن تخصصي دندان ها يا جرمگيري است. در اين فرآيند نه تنها سلامت دهان و دندان شما كاملا چك مي شود كه به صورت حرفه اي و در زماني كوتاه جرم هاي روي دندان هايتان زدوده مي شود.

بيشتر بخوانيد :

ارزيابي و معاينه فيزيكي دهان و دندان

اولين اقدامي كه دندانپزشك قبل از شروع جرمگيري دندان انجام مي دهد، بررسي وضعيت فعلي دهان شما است. دندانپزشك با استفاده از آينه، دهان شما را ارزيابي مي كند تا ببيند آيا موارد نگران كننده اي در خصوص دهان و دندان شما وجود دارد يا خير..

شروع جرمگيري دندان يا اسكيلينگ دندان

پلاك دنداني كه سفت و سخت مي شود تنها با جرمگيري دندان از بين مي رود. همانطور كه گفته شد شكل سخت شده پلاك دنداني تارتار است كه مي تواند حتي به زير خط لثه نيز نفوذ كند.

دندانپزشك طي فرآيند جرم گيري دندان تلاش مي كند تا اين جرم سخت شده را از سطح دندان ها و زير خط لثه بيرون بكشد. براي اين منظور از دستگاه ها و ابزار خاصي به نام اسكيلر (scaler ) استفاده مي كند.

اسكيلينگ و پاليش دندان

بعد از جرمگيري دندان، تارتار كاملا از بين مي رود اما هنوز يك كار ديگر باقي مانده است. آن كار كاهش احتمال توليد جرم روي دندان ها است. اين امر با پاليش كردن دندان ها ميسر مي شود. دندانپزشك يا كمك براش هاي الكتريكي يا خمير دندان ها ساينده، دندان را صيقل داده و صاف مي كند.

با پاليش دندان هرگونه تارتار به جاي مانده از بين مي رود و لكه هاي جزئي روي ميناي دندان رنيز محو مي شود. دندان هاي پاليش شده باكتري هاي دهان و پلاك كمتري را به خود جذب مي كنند. توجه داشته باشيد كه پاليش كردن دندان با مواد ساينده تنها در مطب يا كلينيك دندانپزشكي قابل انجام است و در خانه نبايد انجام شود زيرا باعث از بين رفتن ميناي دندان مي شود.

و در نهايت فلورايد تراپي دندان

اغلب دندانپزشكان پس از پايان جرمگيري دندان و پاليش كردن با كمك فلورايد تراپي دندان ها را تقويت مي كنند تا مدت زمان بي جرمي دندان ها بيشتر شود و تا چند ماه دندان ها عاري از جرم باشند. طي اين روش فلورايد موضعي به مدت دست كم 60 ثانيه به روي دندان ها اعمال مي شود.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۰۰:۴۴ توسط:netware موضوع:

لمينت دندان كج و مقايسه آن با ارتودنسي

داشتن دندان هايي سفيد و مرتب در عصر حاضر بسيار حائز اهميت مي باشد امروزه براي درمان كجي دندان، مي توان از روش هاي ارتودنسي يا لمينت دندان كج استفاده كرد كه البته ارتودنسي روش مثمر بخش تري نسبت به لمينت مي باشد.

كاربرد هاي لمينت دندان

از لمينت دندان براي درمان دندان هاي كج، لب پر شده يا شكسته، پوشاندن لكه هاي دنداني و بستن فاصله هاي بين دنداني استفاده مي شود.ونيرهاي دندان، لايه هاي نازك و همرنگ دندان هستند كه روي سطح خارجي دندان ها قرار مي گيرند كه از جنس ونير پرسلين يا سراميك و مواد كامپوزيتي مي توانند باشند كه با توجه به شكل و اندازه يا رنگ دندان ها، بر روي دندان استفاده مي شوند.

دندانپزشك، گاهي بدون نياز به برداشتن ميناي دندان، لمينت را بر روي دندان مي چسباند اما گاهي ممكن است نياز به تراشيدن دندان براي قرار گيري لمينت وجود داشته باشد كه اين امر، ممكن است باعث پوسيدگي دندان شود. همچنين اين احتمال وجود دارد كه لمينت جدا شود يا تغيير شكل و تغيير رنگ بدهد.

آيا لمينت براي دندان هاي كج توصيه مي شود؟

لمينت، با نام «ارتودنسي دندان بدون جابه جايي» نيز شناخته مي شود، اما اگر كجي دندان ها زياد باشد قطعاً استفاده از لمينت مناسب نيست زيرا لمينت به جاي اصلاح دندان صرفاً مشكل را مي پوشاند و موجب ترميم دندان نمي شود.

لمينت براي چه دندان هايي مناسب است؟

لمينت، بيشتر براي دندان هاي خرگوشي مناسب تر است، اما اگر دندان ها به مقدار كمي كج باشند مي توان از لمينت استفاده كرد زيرا استفاده از كاورهاي لمينت باعث صاف به نظر رسيدن دندان ها مي شود.اين نكته را بايد بدانيم  كه مشاوره با دندانپزشك در انتخاب نوع و روش مناسب براي ترميم دندان حائز اهميت است و اينكه لمينت بيشتر براي دندانپزشكي زيبايي كاربرد دارد و موجب اصلاح فرم دندان ها نخواهد شد و شايد باعث به وجود آمدن مشكلات دنداني ديگري نيز شود.

از آنجايي كه بعد از بين رفتن لمينت، دندان ها به روال قبل، كج ظاهرمي شوند به خاطر همين تقريباً هيچ دندان پزشكي استفاده از لمينت را توصيه نخواهد كرد؛ مگر اينكه، ابتدا ارتودنسي دندان انجام شود سپس مي توان از لمينت استفاده كرد.اگر چه لمينت، هزينه و پروسه درماني كمتري براي اصلاح كجي دندان دارد. اما از آنجايي كه براي ترميم و محافظت دندان نياز به پروسه درماني به صورت دوره اي دارد؛ در نتيجه از اين نظر نسبت به ارتودنسي نياز به هزينه بيشتري دارد.

مزايا و ويژگي هاي لمينت

شكل طبيعي دندان را دارد.

مقاومت بالايي دارد.

ارتودنسي دندان

براي ارتودنسي دندان از بريس هاي فلزي، بريس هاي نامرئي، بريس هاي زباني و جراحي فك و ليزر استفاده مي شود كه به معرفي هر كدام از اين روش هاي مي پرداريم.گاهي كه كجي دندان بيشتر باشد استفاده از ارتودنسي مناسب تر است زيرا باعث اصلاح كام و فك، ساختار اسكلتي و فرم دندان ها مي شود.

دندانپزشكان استفاده از اين روش را توصيه مي كنند؛ زيرا علاوه بر اينكه دندان ها سرجاي خود قرار مي گيرند، مشكلات دنداني نيز رفع مي شوند.اگر چه هزينه درمان با ارتودنسي بالاتر است و پروسه درماني طولاني تري دارد اما اگر توسط يك متخصص ماهر انجام شود با يك بار هزينه كردن، فرد مي تواند نواقص دنداني خود را براي هميشه درمان كند.

منبع : ايده ال كلينيك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۵۱:۲۲ توسط:netware موضوع:

آيا ايمپلنت با ارتودنسي سازگاري دارد؟

برخي از افراد با اينكه كار كاشت دندان به روش ايمپلنت دنداني را انجام داده‌اند اما باز هم براي اصلاح طرح لبخند خود به برخي از درمان هاي ارتودنسي دندان احتياج دارند.يكي از نگراني هايي كه اين افراد دارند اين است كه آيا كاشت دندان از طريق لمينت دنداني با ارتودنسي سازگاري دارد؟ يا اينكه فرد مي‌تواند پس از اينكه كاشت ايمپلنت دندان انجام داد، براي رفع شدن مشكلات دندانش از روش ارتودنسي دندان استفاده كند؟پاسخ اين نگراني بسته به شرايطي كه فرد دارد، هم مي تواند مثبت باشد و هم منفي. براي پاسخ بهتر به اين سوال و نگراني ابتدا بايد نگاهي به ايمپلنت دندان بياندازيم و سپس در مورد چگونگي تاثير آن‌ها بر درمان ارتودنسي صحبت كنيم.

كاشت دندان

كاشت دندان يا ايمپلنت هاي دنداني جايگزين بسيار مناسبي براي دندان هاي از دست رفته و يا پوسيده اي كه نياز به كشيده شدن دارند، مي باشند.ايمپلنت ها از فلز تيتانيوم تشكيل شده اند كه اجزاي مختلفي دارد و دندانپزشك آن را داخل فك پيچ مي كند و دندان مصنوعي كه بسيار جنس مقاومي دارد و مانند دندان هاي معمولي شما كار مي كند را روي آن پيچ سفت مي كند و دندان شما به حالت قبلي خود باز مي گردد.

بيشتر بخوانيد :

مزاياي ايمپلنت

ايمپلنت هاي دنداني مزاياي مختلفي دارند كه عبارتند از:

بهبود ظاهر

بهبود گفتار

راحتي بهتر

راحتتر غذا خوردن

بهبود سلامت دهان و دندان

ماندگاري بالا

به دست آوردن اعتماد به نفس

انجام ارتودنسي قبل از ايمپلنت

در شرايطي كه افراد هم به ارتودنسي و هم به ايمپلنت دندان احتياج دارند براي اين كه اين دو روش به طور درستي انجام شود معمولا ابتدا ارتودنسي و نصب بريس توصيه مي شود. دليلش اين است كه وقتي ايمپلنت را درون فك قرار داديم ديگر نمي‌توان آن را حركت داد يعني ايمپلنت مانند دندان هاي معمولي نيست و وقتي پيچ مي‌شود به هيچ عنوان نمي‌توان آن را حركت داد و فاقد ربات هايي است كه امكان تنظيم مجدد دندان را براي فرد فراهم مي كند.در نتيجه؛ بايد ارتودنسي قبل از كاشت دندان انجام شود.

انجام ارتودنسي بعد از ايمپلنت

ولي در شرايطي هم ممكن است طبق دستور پزشك و شرايط فكي و دنداني فرد بتوان پس از ايمپلنت دندان كار ارتودنسي را انجام داد و اين شرايط مخصوص به خود را دارد. اين گونه است اگر پس از انجام ايمپلنت، دندان هايي كه در اطراف آن وجود دارند نياز به ارتودنسي داشته باشند، مسلماً بعد از ايمپلنت، كار ارتودنسي روي دندان انجام مي شود؛ حتي در اين موارد كاشت ايمپلنت قبل از ارتودنسي بسيار بهتر است به اين دليل كه ايمپلنت يك نيروي مناسب ايجاد مي كند كه دندان‌ها بيش از حد جابجا نشوند.

منبع : كلينيك دندانپزشكي جنت آباد

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۴۳:۳۹ توسط:netware موضوع:

همه چيز در مورد جرم گيري دندان

جرمگيري دندان چيه؟

جرمگيري يا اسكيلينگ دندان تنها راه براي از بين بردن پلاك سفت و سخت شده دندانيه كه بهش ميگن تارتار. اين تارتار تنها توسط دندانپزشك ترميمي خوب  برداشته ميشه و هرچي ديرتر بهش رسيدگي بشه سخت تر ميشه. عدم برداشتن جرم دندان اول باعث الهتاب و ورم لثه ميشه و بعدش باعث تحليل لثه و عفونت لثه ميشه.

جرمگيري چطوري انجام ميشه؟

همونطور كه گفتم هدف اصلي جرمگيري از بين بردن جرم هاي سفت و سخت دنداني در زير خط لثه است. براي اين كار از دو روش مختلف استفاده ميشه. در روش اول، دندونپزشكا از ابزارهاي دستي مثل كورت و اسكيلر براي بيرون كشيدن جرم ها از زير خط لثه و روي سطح دندان ها استفاده مي كنن.

بعد از جرميگري چه اتفاقي مي افته؟

بعد از اينكه جرمگيري دندان تموم شد ممكنه دندونپزشك با كمك ابزارهاي مختلفي سطح دندون رو پاليش كنه و صيقل بده تا احتمال تشكيل جرم كمتر بشه.

به جز اين ممكنه براي بعضي از افراد پروسه فلورايد تراپي هم انجام بشه به اين صورت كه فلواريد رو به صورت موضعي روي سطح دندون ها اعمال مي كنن تا به تقويت ميناي دندان پس از جرمگيري دندان كمك بشه.

بيشتر بخوانيد :

آيا جرمگيري درد داره؟

نميشه بهش گفت درد، اما ميتونه يه تجربه نسبتا ناخوشايند باشه. كه البته اگه ميزان جرم روي دندوناتون كم باشه شما احساس بدي نخواهيد داشت. تجربه يه مقدار درد و كوچولو خونريزي از لثه حين جرمگيري دندان طبيعيه و موردي نداره. اما اينكه ميگن درد زيادي داره و يا خونريزيش زياده درست نيست.

آيا جرمگيري باعث سفيد شدن دندون ها ميشه؟

اينكه بگيم مستقيم ميتونه باعث سفيد شدن دندونا بشه درست نيست. چون هدف از جرم گيري دندون در اصل از بين بردن جرم هاي روي دندان ها و زير خط لثه است و به جز اين كاراي ديگه اي نداره.

پروسه اي كه باعث سفيد شدن دندان ها ميشه اسمش بليچينگ دندان هستش كه اون هم كاملا با جرمگيري فرق داره. توي بليچينگ دندان ما تنها تغيير رنگ دندان ها رو برطرف مي كنيم و كاري به جرم نداريم.

منبع : دنيا دنتال

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۳۵:۲۰ توسط:netware موضوع:

تاثير استرس بر درمان ارتودنسي + روش مقابله با استرس ارتودنسي

در اين مقاله به بررسي تاثير استرس بر درمان ارتودنسي دندان و نحوه كاهش يا مديريت آن خواهيم پرداخت. اگر به صورت مزمن استرس داريد و يا فكر مي كنيد ممكن است در طول درمان ارتودنسي استرس تجربه كنيد حتما اين مقاله به درد شما خواهد خورد و ميتواند به كاهش استرس ارتودنسي در شما كمك كند.

استرس در زمان ارتودنسي مي تواند موجب دندان قروچه و براكسيسم شود

شايد اولين و شايع ترين تاثير استرس بر بدن (مخصوصا در زمان درمان ارتودنسي) افزايش دندان قروچه يا به هم سابيدن دندان ها باشد. در تجربه استرس، عصبانيت يا حتي تجربه يك اتفاق ناخوشوشايند، بيشتر افراد دندان هاي خود را به هم ميسابند.

دندان قروچه مي تواند باعث تحليل دندان و از بين رفتن ميناي دندان شوند. همچنين به دليل وارد شدن فشار به دستگاه هاي ارتودنسي، احتمال جابجايي، شكستن و يا آسيب ديدن آن ها وجود دارد.

دندان قروچه مي تواند باعث افزايش حساسيت دندان ها در مقابل غذاهاي سرد و گرم شود و تحمل چنين وضعيتي براي افرادي كه ارتودنسي دارند سخت است.

علاوه بر اين، ساييدن دندان ها به هم در زمان تجربه استرس ارتودنسي مي تواند باعث اختلال مفصل گيجگاهي فكي يا TMJ شود. بروز مشكل در اين مفصل باعث درد شديد و غير قابل تحملي خواهد شد.

استرس در زمان ارتودنسي فرآيند ترميم را طولاني مي كند

در حالت عادي زماني كه دستگاه هاي ارتودنسي روي دندان ها متصل نيست، داشتن استرس مي تواند روي توانايي بهبود مشكلات دهان و دندان تاثير بدي داشته باشد. براي مثال داشتن استرس مزمن مي تواند روند ترميم زخم هاي معمولي دهاني مانند آفت دهان را طولاني تر كند.

اكنون تصور كنيد كه استرس مزمن داريد و تحت درمان ارتودنسي هستيد. فرض كنيد داخل دهان شما زخم شده باشد و يا نياز است پروسه هاي دندانپزشكي مانند جرم گيري، عصب كشي و … انجام دهيد. با داشتن استرس ترميم و بهبود مشكلات دهان و دندان كمي سخت تر و طولاني تر مي شود.

حال تصور كنيد كه بيمار لثه را همزمان با ارتودنسي تجربه كنيد. داشتن استرس در اين حالت مي تواند وضعيت بيماري لثه را بدتر كند و زمان بهبودي را افزايش دهد.

استرس باعث تغيير در رژيم غذايي مي شود

بسياري از افراد تمايل دارند هنگام استرس غذاهاي ناسالم ميل كنند. احساسي خوردن يا ميل كردن غذا به دنبال استرس معمولا عادت نامناسبي است و افراد اغلب به جاي ميل كردن غذاهاي سالم رو به خوردن غذاهاي شيرين، اسيدي و ناسالم مي آورند.

بيشتر بخوانيد :

·         ارتودنسي ثابت

·         ارتودنسي متحرك

·         ارتودنسي نامرئي

چگونه استرس خود را طي درمان ارتودنسي مديريت كنيم؟

روش هاي زير مي تواند به شما در كاهش استرس در طول ارتودنسي كمك زيادي كند:

استرس معمولا به خاطر عدم آگاهي ايجاد مي شود پس بهتر است اطلاعات خود را در مورد درمان ارتودنسي به همراه ديدن فيلم و عكس تقويت كنيد.

انجام فعاليت هاي فيزيكي مانند تمرينات ورزشي، پياده روي و … مي تواند به كاهش استرس ارتودنسي كمك زيادي كند.

داشتن تحرك سازنده در طول شبانه روز در افرادي كه ارتودنسي دارند مي تواند يك روش عالي براي استرس زدايي و افزايش ترشح اندورفين شود . ترشح اين هورمون به افزايش احساس شادابي و سرزندگي كمك زيادي مي كند.

 

اگر قرار است به زودي روند درمان ارتودنسي خود را آغاز كنيد و يا در چند روز اول درمان هستيد مي توانيد فيلم مورد علاقه يا كتابي كه مدت ها است به دنبال خواندنش بوديد را تهيه كنيد. خواندن كتاب و يا تماشاي فيلم به كاهش استرس شما كمك زيادي مي كند.

در پايان هر روز تمرينات مراقبه و تمركز انجام دهيد. اين به كاهش احساسات بد شما پيش از خواب كمك مي كند.

خواب خوب و كافي داشته باشيد تا روز را با شادابي آغاز كرده و به پايان ببريد.

با يكي از اطرافيان خود درباره چيزهايي كه باعث استرس شما مي شود صحبت كنيد. اگر جلسه ويزيت و تنظيم دستگاه هاي ارتودنسي به شما استرس مي دهد با كسي كه مانند شما تحت ارتودنسي هست يا بوده هم صحبت شويد.

اگر اصولا به صورت مكرر استرس تجربه مي كنيد مي توانيد با يك مشاور يا روانشناس صحبت كنيد.

 

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۳۸:۵۸ توسط:netware موضوع: