جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي دندان ايمپلنت شده

بيماراني كه دندان از دست رفته ندارند و همچنين مي خواهند لبخند خود را در يك راستاي مناسب قرار دهند يا نياز به استفاده از بريس و ايمپلنت دارند، در چنين مواردي، نيازهاي خاص بيمار ترتيب ارائه آن درمان ها را تعيين مي كند. بريس ها براي بزرگسالان به طور فزاينده اي محبوب مي شوند. بسياري از بيماران ارتودنسي كه قبلا ساير درمان هاي دنداني مانند ايمپلت را انجام داده اند و يا مايل به انجام آنها هستند، نمي خواهند بدانند كه آيا ارتودنسي دندان ايمپلنت شده مشكلي ايجاد نمي كند؟ برخي از بزرگسالان تعجب مي كنند كه آيا بريس ها با تاج ها، ايمپلنت هاي دنداني و پر كننده هايي كه در طول سال ها به دست آمده اند، سازگار هستند. اگر چه وضعيت هر بيمار منحصر به فرد است؛ اما در اينجا برخي از اصول مربوط به تهيه بريس با تاج، ايمپلنت و پر كردن آورده شده است.

آيا مي توانم با تاج ها بريس داشته باشم؟

اگر قبلا تاج هاي مربوط به درمان قبلي دندان پزشكي داشته ايد، اما اكنون تصميم گرفته ايد كه دندان هايتان صاف شود، هنوز مي توانيد بريس داشته باشيد. در مورد بريس هاي فلزي سنتي، براكت ها فقط با نوع چسب متفاوت از دندان هاي طبيعي به تاج ها مي چسبند. يك گزينه عالي براي بيماران ارتودنسي كه داراي تاج هستند، (ارتودنسي نامرئي)Invisalign است كه از مجموعه اي از نگهدارنده هاي پلاستيكي قابل شفاف و قابل جابه جايي تشكيل شده است كه نيازي به چسب ندارند.

از تاج ها همچنين مي توان در پايان درمان ارتودنسي استفاده كرد تا باعث تغيير كامل دندان هاي شما شود. به عنوان مثال، هنگامي كه دندان ها با بريس صاف شد، مي توان از تاج ها استفاده كرد تا رنگ يا شكل دندان ها را مخفي كند. با استفاده از بريس و تاج، دندان ها مي توانند به اندازه كافي صاف باشند تا بتوانند غذا را براي هضم به درستي بجوند؛ در عين حال ظاهري كاملا يكنواخت و روشن دارند.

آيا ارتودنسي دندان ايمپلنت شده ممكن است؟

براي افرادي كه ايمپلنت دندان انجام داده اند، اما هنوز هم به برخي از درمان هاي ارتودنسي احتياج دارند، يكي از نگراني هاي طبيعي اين است كه آيا كاشت با بريس سازگار است؟ پاسخ بسته به شرايط شما هم مثبت است و هم منفي. در حالي كه ايمپلنت هاي دنداني كه از قبل وجود داشته اند، با استفاده از بريس قابل جابه جايي نيستند، افرادي كه دندان از دست رفته ندارند، مي توانند با تكميل درمان ارتودنسي، ايمپلنت هاي دنداني قرار دهند. به اين ترتيب، ساير دندان ها از قبل در موقعيت قرار دارند؛ بنابراين ايمپلنت دندان مي تواند به درستي در فضاي باقي مانده بين دندان هاي مستقيم قرار گيرد. كاشت و بريس هاي دنداني گزينه اي است كه متخصص ارتودنسي مي تواند بر اساس نيازهاي فردي با شما در ميان بگذارد.

ايمپلنت بعد از بريس

قرار دادن ايمپلنت پس از انجام كار ارتودنسي متداول ترين روش درماني است. دلايل مختلفي براي اين امر وجود دارد. اولين و مهم تر از همه، ايمپلنت هاي دنداني پس از قرار گرفتن در فك نمي توانند حركت كنند و استخوان سازي انجام شده است. برخلاف دندان هاي طبيعي ، آن ها در پاسخ به درمان ارتودنسي حركت نخواهند كرد. بنابراين اگر دندان هاي اطراف ايمپلنت نياز به جابه جايي دارند، بهتر است بعد از قرار گرفتن در وضعيت صحيح تمام دندان هاي اطراف، ايمپلنت قرار داده شود. در برخي موارد ، بايد كار ارتودنسي انجام شود تا فضاي كاشت ها ايجاد شود. در اين حالت نيز انجام كار ارتودنسي قبل از انجام عمل جراحي ايمپلنت ضروري خواهد بود. به محض اينكه بريس هاي شما برداشته شود، فضاي كافي براي كاشت خود خواهيد داشت و مي توانيد دوباره از يك لبخند كامل لذت ببريد.

يمپلنت قبل از بريس

شرايطي وجود دارد كه بهتر است قبل از استفاده از بريس، كاشت دندان انجام شود. متخصص ارتودنسي شما با جراح دهان و دندان همكاري خواهد كرد كه مشخص كند كدام گزينه براي وضعيت شخصي شما بهتر است. اگر دندان هايي كه دوباره مرتب مي شوند، نزديك دندان هايي نيستند كه مي توانند جايگزين شوند، قبل از بريس ها مي توان كاشت. به عنوان مثال، اگر فقط بريس روي دندان هاي جلويي خود داريد، اما فاقد مولر هستيد، مي توان قبل از شروع درمان ارتودنسي، دندان را با كاشت جايگزين كرد. در موارد ديگر، يك متخصص ارتودنسي از ايمپلنت به عنوان بخشي از كار ارتودنسي استفاده مي كند. از آن جا كه ايمپلنت حركت نخواهد كرد، مي توان از آن براي لنگر انداختن بريس هاي شما استفاده كرد و به ارائه نتايج بهتر كمك كرد.

منبع :مجله ارتودنسي دندان       


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۱۹:۳۸ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي دندان پوسيده چگونه انجام مي شود؟

ارتودنسي دندان پوسيده از دغدغه هاي افراد براي انجام درمان است. همانطور كه مي دانيم در طي جلسه مشاوره دهان و دندان فرد معاينه شده و به طور دقيق مورد ارزيابي قرار مي گيرد. در اين جلسه پوسيدگي ها تشخيص داده شده و قبل از شروع درمان ارتودنسي رفع مي شوند. چون همه كساني كه اقدام به ارتودنسي مي كنند اغلب با مشكل دندان هاي پوسيده درگير هستند.

راهكارهايي براي پيشگيري از پوسيدگي دندان در طي ارتودنسي

امروزه ارتودنسي يكي از روش هاي درمان براي رفع مشكلات فك و دندان است. افراد زيادي مبتلا به اين ناهنجاري ها بوده و بناچار مجبور به استفاده از اين درمان هستند. اغلب آن ها به مشكلاتي همچون تغيير رنگ دندان، پوسيدگي و وجود لكه روي دندان دچار هستند. دستگاه ارتودنسي نيز مي تواند فرد را مستعد اين مشكل كند. در زمان استفاده از درمان مي توان با توجه به برخي نكات ساده مانع از پوسيدگي دندان شد:

يكي از مهم ترين نكات اينست كه از عدم تجمع باكتري بر روي براكت ها اطمينان حاصل شود. با قرار گرفتن باكتري روي دندان، از دسترس خارج شده و قابل كنترل نخواهند بود. از اينرو بايد همه خرابي هاي دندان ترميم شوند. همچنين لازم است دندان ها به طور حرفه اي شستشو داده شده و جرم گيري شوند. بدين وسيله ميزان پوسيدگي دندان به حداقل خواهد رسيد.

استفاده از نخ دندان در اين دوران كارساز نيست؛ از اينرو عدم استفاده از نخ دندان مي تواند فرد را مستعد پوسيدگي كند. مسواك بين دنداني بهترين راه حل براي رفع اين مشكل است. با استفاده از اين مسواك مي توان بين دندان ها و دستگاه ارتودنسي را تميز كرد. اين مسواك مي تواند بر خلاف نخ دندان به همه نقاط دسترسي داشته باشد. مواد غذايي به جا مانده را از لابلاي دندان ها و براكت ها خارج كرده و تميز كند. از اينرو مانع از پوسيدگي دندان ها شده و از وقوع آن جلوگيري مي كند.

استفاده از دهانشويه يكي ديگر از نكات مهم براي پيشگيري از مشكلات احتمالي است. دهانشويه با دسترسي به همه نواحي دهان و دندان، براكت، سيم ارتودنسي و … مي تواند مانع از هر گونه پوسيدگي شود.

بيشتر بخوانيد :

 دانستني هاي ارتودنسي دندان

ارتودنسي نامرئي

پرهيز از خوردن برخي غذاها كه متخصص ارتودنسي ممنوع كرده است راهكار ديگري به شمار مي آيد. در طي دوره درمان ليستي از غذاهاي ممنوعه در اختيار بيمار قرار مي گيرد. غذاهاي سفت همچون آجيل و تنقلات و چسبناك همانند شكلات و گز سبب آسيب به دندان، براكت و سيم ارتودنسي مي شوند. همكاري بيمار در دوران ارتودنسي از اهميت ويژه اي برخوردار است و نقش مهمي در موفقيت نتيجه درمان دارد. فرد بايد در اين زمان از دستورالعمل ها و توصيه هاي ارتودنتيست تبعيت كند. با رعايت كردن دستورات متخصص ارتودنسي نه تنها از پوسيدگي دندان ها پيشگيري شده بلكه سلامت براكت ها و دستگاه ارتودنسي نيز تضمين مي شود. در صورت شكستگي براكت ها در روند درمان وقفه ايجاد شده و طول دوره درمان طولاني تر مي شود.

نوشيدن آب فراوان

مراجعات منظم

ارتودنسي و پوسيدگي دندان

همانطور كه گفته شد يكي از اقدامات لازم پيش از انجام ارتودنسي، ترميم هر گونه پوسيدگي است. با رفع پوسيدگي ها مي توان بلافاصله درمان را شروع كرد. با توجه به اينكه طول دوره درمان در ارتودنسي زياد است از اينرو دندان ها مي توانند در اين دوران نيز دچار پوسيدگي شوند. بنابراين توصيه بر اينست كه بعد از رفع هر گونه پوسيدگي در دهان و انجام ارتودنسي مانع از ايجاد دوباره پوسيدگي شد.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۱۲:۰۲ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي طرح لبخند چگونه ايجاد مي شود؟

اگر مي خواهيد زيبا و دوست داشتني به نظر برسيد، كافي است لبخند بزنيد؛ اما آيا تا به حال به اين موضوع فكر كرده ايد كه چرا بعضي از افراد لبخند زيباتر و دل نشين تري دارند؟ در واقع براي داشتن يك لبخند زيبا و ايده آل، شما بدون شك به دندان هايي بي عيب و نقص و ايده آل نياز داريد؛ زيرا هنگام لبخند زدن، دندان ها بيشتر از هر چيز ديگري خود نمايي مي كنند. اگر شما دندان هاي بي نقصي نداريد، لازم نيست به خاطر اين موضوع نگران باشيد؛ در ادامه اين مقاله با دكتر كاميار خضري بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران همراه باشيد تا با ارتودنسي طرح لبخند اشنا شويد.

ارتودنسي طرح لبخند

شايد شما هم افرادي را ديده باشيد كه لبخند آنها بسيار زيبا و شيرين است و به چهره آنها زيبايي و جذابيتي دو چندان مي دهد. در واقع لبخند زدن هميشه زيبا است؛ اما از نظر دندان پزشكان و متخصصان ارتودنسي، يك لبخند ايده آل و استاندارد، اصول و ويژگي هاي خاصي دارد؛ از اين رو دندان پزشكان با انجام دادن اقداماتي مانند اصلاح فرم دندان ها، اصلاح رنگ دندان ها، اصلاح فرم لثه و مرتب و منظم كردن دندان ها، به طراحي يك لبخند ايده آل مي پردازند.

اما چنين لبخند ايده آلي چه مشخصات و ويژگي هايي دارد؟ در واقع طبق قواعد و اصول دندان پزشكي، يك لبخند ايده آل لبخندي است كه در آن تاج دندان هاي فك بالا و حدود يك يا دو ميلي متر از لثه ها مشخص باشد؛ به علاوه دندان ها بايد مرتب و منظم باشند، فرم و اندازه نرمالي داشته باشند و رنگ دندان ها هم روشن باشد.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي نامرئي

تاثير دندان ها بر طرح لبخند

بدون شك اولين و مهم ترين عضوي كه در بدن بر لبخند شما تاثير مي گذارد، دندان هاي شما هستند. در مورد دندان ها، موضوعاتي مانند اندازه دندان، فرم و شكل دندان، رنگ دندان و مرتب بودن دندان ها، بسيار مهم هستند. در مورد اندازه دندان ها ما نمي توانيم يك اندازه يا سايز خاص را به عنوان يك سايز استاندارد معرفي كنيم، بلكه آنچه كه در اين مورد اهميت دارد، تناسب اندازه دندان ها با هم و نيز با ساير اجزاي صورت است. اين موضوع در مورد رنگ دندان ها هم صدق مي كند؛ زيرا ما طيف وسيعي از رنگ دندان ها داريم و نمي توانيم بگوييم يك رنگ خاص، بهترين و زيباترين رنگ براي دندان ها است.

اگر دندان هاي شما از نظر رنگ و سايز مشكلي نداشته باشند، اما نامرتب و كج باشند يا فاصله زيادي از يكديگر داشته باشند، باز هم تاثيرات منفي زيادي بر لبخند شما مي گذارند. دندان پزشكان در اكثر موارد براي مرتب كردن دندان ها از درمان ارتودنسي استفاده مي كنند.

هزينه ارتودنسي طرح لبخند چقدر است؟

يكي از سوالات پرتكرار و مهم افراد در مورد ارتودنسي طرح لبخند، در مورد قيمت و هزينه هاي آن است. در واقع هنگامي كه صحبت از ارتودنسي مي شود ممكن است افراد نگراني هايي در مورد پرداخت كردن هزينه هاي آن داشته باشند. در واقع اگر مي خواهيد هزينه و نرخ ارتودنسي طرح لبخند را بدانيد، حتما بايد به مطب يك متخصص ارتودنسي مراجعه كنيد و از او مشورت بگيريد. در اصل، هزينه و قيمت ارتودنسي طرح لبخند به عوامل و فاكتورهاي متعددي بستگي دارد. اين هزينه ها ثابت نيستند و از فردي به فرد ديگر مي تواند متفاوت باشند؛ از اين رو ما نمي توانيم يك هزينه يا قيمت ثابت را براي ارتودنسي طرح لبخند اعلام كنيم. بعضي از فاكتورها و عوامل تاثير گذار بر هزينه ارتودنسي طرح لبخند عبارتند از:

سن و سال بيمار

نوع و ميزان مشكلاتي كه بيمار دارد.

تبحر و توانايي متخصص ارتودنسي

درمان ها و اقدامات جانبي

شهر و منطقه محل زندگي

پاسخ به اين سوال كه آيا بيمار به درمان هاي ديگري مانند جراحي لثه يا جراحي فك، در كنار درمان ارتودنسي نياز دارد يا خير؟

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۰۳:۱۶ توسط:netware موضوع:

تحليل ريشه دندان

همه ي ما دوست داريم كه دندان هايمان يك عمر دوام بياورند اما بسياري از ما مي دانيم كه هميشه اين اتفاق نمي افتد. يكي از مشكلاتي كه مي تواند عمر دندان هايمان را كم كند، تحليل رفتن ريشه دندان است.

علل تحليل ريشه دندان

علت كوتاه شدن يا تحليل ريشه ها تغييرات بيولوژيكي است. البته اين علت نمي تواند نقش ارتودنسي را در تحليل ريشه نقض كند. در واقع تحليل ريشه از عوارض درمان ارتودنسي محسوب مي شود.

( اگر هنوز با درمان هاي ارتودنسي دندان آشنا نيستيد كليك كنيد.)

در طول ارتودنسي، ريشه هايي كه شكل هاي غير معمولي دارند، بيشتر مستعد كوتاه شدن هستند و ريشه هاي سالم، پيپت (pipette) شكل يا انحراف دار نيز بيشتر مستعد تحليل رفتن نوك ريشه مي باشند.

همچنين كوتاه شدن ريشه مي تواند با سابقه ارتودنسي فرد مرتبط باشد. علاوه بر اين، شرايط پزشكي ديگري مانند عدم تعادل متابوليسم كلسيم فسفات و بيماري متاستاتيك مي توانند باعث كوتاه شدن ريشه شوند. به عنوان مثال، استئوساركوما بيماري است كه مي تواند به پوسيدگي دندان، متاستاز پيدا كند.( جهت اشنايي با عوامل پوسيدگي دندان و هم چنين راه هاي درمان ان اينجا كليك كنيد.)

تشخيص ريشه هايي كه به طور طبيعي كوتاه هستند از ريشه هاي كوتاه شده بسيار اهميت دارد زيرا در برخي موارد عكس هاي راديوگرافي آنها بسيار شبيه به هم مي باشند.

در ابتدا، ممكن است علت شكل نگرفتن ريشه اي با طول طبيعي، تفاوت هاي ژنتيكي، شرايط پزشكي و سندروم ها به نظر برسد.

در نهايت مي توان گفت علل مختلفي مي تواند موجب كوتاه شدن ريشه دندان ها شود. يكي از دلايل شايع آن، تحليل ريشه ناشي از درآمدن دندان مجاور مي باشد و به عنوان مثال، ممكن است دندان هاي نيش باعث تحليل ريشه دندان هاي پيشين جانبي شوند. ضربه و التهاب ناشي از آن نيز مي تواند باعث تحليل و كوتاه شدن ريشه شود.

بيشتر بخوانيد :

درمان

از آنجايي كه علت اصلي تحليل ريشه اغلب ناشناخته باقي مي ماند، بهترين روش براي درمان تحليل ريشه، پيشگيري از آن است. طبق تحقيقات انجام شده در زمينه دندانپزشكي، متخصصين ارتودنسي بايد قبل از شروع درمان، از دهان و دندان بيمار عكس هاي راديوگرافي تهيه كنند. در صورتي كه ريشه ي دندان ها بسيار كوتاه باشد، متخصص ارتودنسي بايد به فكر درماني جايگزين باشد. با اينكه تحليل شديد ريشه به ندرت اتفاق مي افتد؛ اما مراجعه مداوم به دندانپزشك براي چكاپ دندان ها و تشخيص زودهنگام مشكلات دنداني، بسيار ضروري است.

به خاطر داشته باشيد كه رعايت بهداشت دهان و دندان كه شامل مسواك زدن و استفاده از نخ دندان دوبار در روز مي باشد، از اهميت بسياري برخوردار است. همچنين استفاده از دهان شويه هاي فلورايدي مي تواند راه موثري براي پيشگيري از مشكلات دهان و دندان باشد.

منبع : كلينيك دندانپزشكي قيطريه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۴۵:۰۴ توسط:netware موضوع:

ويژگي هاي خمير دندان مناسب

مسواك كردن دندان ها حداقل دوبار در روز براي سلامت دهان و دندان بسيار اهميت دارد. براي آنكه از اين مسواك زدن نهايت بهره را ببريم، بايد از بهترين خمير دندان دنيا استفاده كنيم. بيشتر خمير دندان ها به منظور حل مشكل خاصي مانند كاهش حساسيت، بازسازي مينا براي سفيد كردن دندان ها و خوشبو كردن دهان ساخته شده اند. به همين دليل بهتر است پس از تشخيص نياز و مشكل خود، بهترين و مناسب ترين خمير دندان را انتخاب كنيد. يك خمير دندان خوب بايد ويژگي هاي زير را داشته باشد.

حاوي فلورايد

فلورايد نوعي ماده ي معدني طبيعي است كه از ميناي دندان محافظت كرده و با پوسيدگي دندان مقابله مي كند.

كارشناسان با وارد كردن فلورايد در خمير دندان ها و آب آشاميدني، شاهد كاهش چشمگير پوسيدگي هاي دندان در چند دهه اخير بوده اند. مطالعات فراواني نشان دادند كه فلورايد درماني امن و موثر براي دندان ها محسوب مي شود.

مخصوص مشكلات دندان

افرادي كه داراي مشكلات خاص دهان و دنداني هستند، بهتر است خمير دندان خود را بر اساس آن انتخاب كنند. به عنوان مثال برخي ممكن است داراي دندان هاي حساس بوده و نياز به خمير دندان هاي مخصوص حساسيت دندان داشته باشند.

خمير دندان مخصوص دندان هاي حساس داراي موادي همچون پتاسيم نيترات است كه موجب مسدود كردن بخش هايي از دندان و در نهايت توقف سيگنال دندان درد و درمان سردي و گرمي دندان مي شود.

بيشتر بخوانيد : هزينه ايمپلنت

آيا خمير دندان هاي سفيد كننده براي من مناسب است؟

بسياري از افراد براي رسيدن به دندان هاي سفيدتر، به دنبال خمير دندان هاي سفيد كننده هستند. در واقع كار اين خمير دندان ها سفيد كردن رنگ اصلي دندان ها نيست، بلكه از بين بردن لكه هاي سياه است.

افراط در استفاده از خميرهاي سفيد كننده دندان مي تواند عوارض زيادي را به همراه داشته باشد. مواد موجود در اين خمير دندان ها با ساييدن و برداشتن لايه بسيار نازكي از ميناي دندان موجب سفيد شدن آن مي شوند.

از آنجايي كه بدنمان قادر به ساخت دوباره ميناي دندان نيست، بهتر است از افراط در هر ماده اي كه به مرور زمان مينا را نازك يا ضعيف كند، بپرهيزيم.

علاوه بر اين، بهترين خمير دندان جرم گير نيز براي حساسيت دندان مفيد نيست، زيرا مواد موجود در آن موجب درد دندانهاي حساس مي شود.

در صورتي كه دندان هاي لمينت دندان يا ونيركامپوزيت شده داريد، از خمير دندان هاي سفيد كننده استفاده نكنيد. زيرا اين خمير دندان ها موجب سايش سطح رويي ونير ها شده و به مرور زمان ظاهري متخلل به ونير هايتان مي دهند.

منبع : كلينيك دندانپزشكي ايده آل


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۰۱:۱۲ توسط:netware موضوع:

ترميم غير مستقيم دندان ها

در حوزه ترميم دندان به صورت غير مستقيم دندان ، ساخت مواد و مراحل اوليه در بيرون از دهان فرد انجام مي شود. از جمله مثال هاي آن نيز مي توان به ونير ها، تاج ها، پل ها و ايمپلنت ها اشاره كرد. در حالي كه برخي افراد معتقدند پروتز هاي دنداني نوعي از ترميم غير مستقيم به شمار مي رود، اين عبارت معمولا مربوط به يك تعمير دائم يا نيمه دائم مي شود و امكان خارج كردن آن وجود ندارد.

از آنجاي كه اين پروسه به كار بيشتري نياز دارد (مراحلي از قبيل، معاينه دهان و دندان ها، آماده كردن دندان، ساخت مواد و يك ونير موقت، روكش هاي دنداني قيمت اين روش معمولا بالا است. از طرفي آن ها مي تواند ظاهر دندان هاي شما را بهبود بخشند و يك راهكار پايدار، طولاني مدت و خوب را براي آسيب هاي دنداني شديد شما باشند.

باندينگ دندان

ونير ها، يا همان باندينگ هاي غير مستقيم دنداني، لايه هاي باريكي از پورسلين هستند كه مي توانند جايگزين و يا پوسته روي ميناي يك دندان آسيب ديده، لك شده و يا داراي شكل نامناسب باشند. اين روكش ها متناسب با شكل و رنگ دندان هاي شما طراحي و توليد مي شوند و بسيار جذاب و خواستني هستند چرا كه رنگ و شفافيت آن ها شباهت زيبايي به ميناي دندان طبيعي شما دارد.

بيشتر بخوانيد : لمينت دندان چگونه انجام مي شود؟

روكش هاي دندان

روكش هاي دنداني كه به آن ها سر پوش هاي دندان نيز مي گويند ، موادي هستند كه به شكل كامل سطح دندان ها را مي پوشانند. اين روكش ها معمولا بر روي يك سطح از قلب آماده شده و به كمك چسب مخصوص دندان قرار مي گيرند. در نتيجه قدرت و ظاهر يك دندان بهبود خواهد يافت. روكش ها ممكن است به كمك فلز، سراميك و يا يك كامپوزيت تركيبي فلز و سراميك توليد شوند.

پل هاي دندان

پل هاي دنداني، در واقع دندان هاي مصنوعي هستند كه بين دندان هاي واقعي افرد قرار مي گيرند تا فضاي بين آن ها را پر كنند به عنوان مثال در جايي كه دنداني كشيده شده باشد و يا وجود نداشته باشد. دندان طبيعي كه اين پل ها را ساپورت مي كند را اباتمنت مي گويند. يك پل ممكن است فيكس باشد ( در بين دو اباتمنت قرار داشته باشد)، فقط به يك اباتمنت متصل باشد و يا به اباتمنت هاي نزديك خود با چسب متصل گردد. پل هاي دنداني عموما از جنس پوسلين، فلز و يا تركيب پورسلين و فلز ساخته مي شوند.

بيشتر بخوانيد : مركز دندانپزشكي كودكان

ايمپلنت دندان

ايمپلنت ها ابزاري مخصوص دندان هستند كه به كمك عمل جراحي به استخوان فك افراد متصل مي شوند. ممكن است از ايمپلنت دندان براي نگه داشتن يك روكش دندان يا پل استفاده شود. اين پروسه مي تواند معمولا به قدم هاي متعددي نياز داشته باشد تا يك پروتز موقت ايجاد شود، دندان آسيب ديده كشيده شود، محل مربوط به ايمپلنت آماده شود، پروتز دائمي توليد شود و در نهايت در جاي خود قرار گيرد. پس از اتمام اين پروسه ممكن است سه تا شش ماه طول بكشد تا استخوان جديد در اطراف ايمپلنت شكل گيرد كه آن را در يك مكان به خوبي نگه دارد.

منبع : كلينيك دندانزشكي جنت اباد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۵۰:۰۴ توسط:netware موضوع:

رايج‌ترين روش‌هاي ترميم سايش دندان‌ها

سايش دندان چيست؟

سايش يا ساييدگي دندان به معناي از بين رفتن بافت دندان به طرقي غير از پوسيدگي دندان است. سايش دندان يك مشكل بسيار شايع است كه تقريباً در 97٪ از جمعيت رخ مي دهد. اين مشكل يك روند طبيعي و فيزيولوژيك است كه در طول زندگي اتفاق مي‌افتد، اما با افزايش طول عمر افراد و استفاده مداوم از دندان‌ها در طول زندگي، احتمال كاهش سطح و كوتاه شدن دندان‌ها قابل توجه‌تر مي‌شود.

باندينگ دندان (Dental bonding )

در صورت وجود سايش مينايي به ميزان جزئي تا متوسط ​، مي‌توان از روش‌هاي باندينگ دندان جهت درمان آن استفاده كرد. باندينگ دندان شامل روش‌هايي است كه طي آن يك ماده كامپوزيتي همرنگ دندان روي سطح دندان‌هايي كه دچار سايش شده‌اند اعمال مي‌شود تا ظاهر طبيعي‌تري به خود بگيرند. ترميم‌هاي كامپوزيتي و كامپوزيت‌ ونيرها جزو اين روش‌هاي درماني هستند. علاوه بر اصلاح طرح لبخند ، باندينگ دندان همچنين ممكن است حساسيت دندان را كاهش داده و مشكلات مربوط به نامتقارن بودن لبخند را نيز برطرف كند.

لمينت دندان (Dental laminate)

لمينت‌ها لايه‌هاي نازكي از جنس پرسلن هستند كه براي بهبود رنگ، شكل و اندازه دندان‌ها به آن‌ها متصل مي‌شوند. لمينت‌ دندان همچنين مي‌تواند با باند شدن به سطح دندان‌ها، حساسيت آن‌ها را كاهش داده تا در معرض آسيب و تغيير رنگ كمتري قرار بگيرند.

بيشتر بخوانيد : جراحي زيبايي لثه

روكش دندان (Dental crown)

چنانچه دندان بيش از حد آسيب ديده يا دچار سايش شده باشد، ممكن است از روكش‌هاي دنداني جهت بازسازي دندان‌ها استفاده شود.

روكش‌ دندان انواع مختلفي دارند كه دندانپزشك بر اساس نوع و موقعيت دندان و همچنين ميزان و شدت سايش دندان‌ها، يكي از اين انواع را جهت درمان انتخاب مي‌كند.

بيشتربخوانيد : بهترين متخصص ترميم و زيبايي دندان كيست ؟


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۳۸:۴۷ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي دندان روكش دار چگونه انجام مي شود؟

ارتودنسي دندان روكش دار چگونه انجام خواهد شد؟ آيا راهي براي انجام ارتودنسي دندان روكش دار وجود دارد؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ به اين سوالات هستيد، تا انتهاي مقاله همراه ما باشيد.

افرادي كه داراي ناهنجاري هايي در دهان و دندان خود هستند، براي رفع آن به انجام ارتودنسي دندان روي مي آورند. ممكن است در اين زمان داشتن دندان روكش دار با انجام ارتودنسي مد نظر بيمار، تداخل ايجاد نمايد.

اكثر مردم فكر مي كنند كه انجام ارتودنسي تنها براي زيبايي صورت و لبخند فرد انجام مي شود. اما آيا مي دانيد كه نامرتب بودن دندان ها چه تاثيري بر روي سلامت فرد خواهد گذاشت؟ هر متخصص ارتودنسي در زمان مراجعه بيمار، تمامي دلايلي كه ارتودنسي بايد انجام پذيرد را شرح مي دهد. امار نشان داده است، افرادي كه داراي مشكلات دنداني هستند، بعد از مرور زمان به مشكلات گوارشي دچار خواهند شد. چرا كه اين افراد نمي توانند به درستي غذا را بجوند و غذا در سايز هاي درشت وارد معده ان ها شده و مشكلات گوارشي را به همراه مي آورد.

ارتودنسي دندان روكش دار

اين امكان وجود دارد زماني كه شما براي انجام عمل ارتودنسي به كلينيك دندانپزشكي مراجعه مي كنيدف از قبل دندان روكش دار، داشته باشيد. يا اينكه در زمان انجام ارتودنسي بسته به صلاح ديد متخصص، شما به روكش كردن دندان هايتان نياز پيدا كنيد. مثلا ممكن است متخصص ارتودنسي به شما بگويد كه دندان شما ضعيف است و براي اينكه در زمان جابجايي آسيبي نبيند و نشكند، بايد آن را روكش دار كنيم.

همچنين ممكن است كه در زمان انجام ارتودنسي، دندان شما خراب شود و متخصص ارتودنسي با تجربه خودش گوش زذ كند كه نياز است براي ادامه انجام ارتودنسي دندان شما روكش دار شود. در اين هنگام عمل ارتودنسي و روكش دندان، به صورت همزمان رخ مي دهند.

دليل استفاده از روكش هاي دنداني چيست؟

روكش هاي دنداني باعث استحكام بخشيدن به دندان هاي ترك خورده و شكسته خواهد شد. همچنين اين روكش هاي به دندان هاي فرسوده و پوسيده نيز قدرتي مي دهد تا به مانند قبل يك عملكرد قابل قبول داشته باشند. همچنين براي تغيير دادن رنگ دندان نيز ار روكش ها استفاده مي شود. در كنار همه اين مواردي كه تا كنون ذكر كرديم، بايد تاثير روكش هاي دندان را بر روي زيبايي ظاهري و لبخند را نيز به حساب بياوريم.

روكش هاي دندان بيشتر مواقع براي زيبايي و اصلاح طرح لبخند و همچنين داشتن لبخندي زيبا مورد استفاده قرار مي گيرند. اين روكش ها بعد از اينكه بر روي دندان به صورت كامل قرار گرفتند، ساختاري مانند دندان پيدا مي كنند.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي ثابت

آيا ارتودنسي به روكش دندان آسيب وارد مي كند؟

اگر وشك دندان شما به صورت كاملا محكم بر سرجايش قرار داده شده باشد، در زمان ارتودنسي مشكلي به وجود نخواهد امد. امروزه روش هاي جديدي براي نصب بريس هاي ارتودنسي وجود دارد. حتي در پايان عمل ارتودنسي نيز متخصص، بريس ها را به آرامي از جاي خود جدا مي كند تا آسيبي به روكش هاي دندان ها وارد نشود.

انجام عمل ارتودنسي دندان  بر روي روكش دندان

با توجه به آنچه كه پيش از اين به ان اشاره شد، اين سوال پيش مي آيد كه افرادي كه روكش دندان دارند، مي توانند براي انجام ارتودنسي به متخصص مراجعه كنند البته كه اين افراد مي توانند از اين عمل بهره مند شود. در ابتدا متخصص ارتودنسي با كمك عكس برداري هايي كه از دندان ها شده، مي تواند اطلاعات كافي را به دست آورد. او مي تواند مشخص كند كه محل قرارگيري براكت هاي دندان كجا خواهد بود.

همين تصاوير مي توانند به ارتودنسيت كمك كنند تا در مورد دندان هايي كه روكش دار هستند، بهتر تصميم بگيرد. اين دندان ها نياز دارند تا ترميم شوند. از طرفي نيز نصب نمودن براكت بر روي دندان هايي كه از قبل روكش دار شدند با مشكلاتي از قبيل عدم چسبندگي مناسب، روبرو است. براي همين در برخي موارد ارتودنسيت بايد از يك سري ترفندهايي براي انجام ارتودنسي دندان روكش دار، استفاده كند.

 

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۱۶:۳۹ توسط:netware موضوع:

هزينه ارتودنسي ژله اي

هزينه ارتودنسي ژله اي از لحاظ قيمت گذاري همانند ساير ارتودنسي هاست. هيچ جا در مورد قيمت و هزينه ارتودنسي ژله اي سخني به ميان نيامده است. در حقيقت، نمي‌توان هزينه دقيقي براي ارتودنسي تعيين كرد. انجام درمان با استفاده از اين روش هزينه اي مخصوص به خود دارد كه با توجه به عوامل مختلف، اين هزينه متفاوت و متغير است. تنها راه تعيين هزينه، مراجعه به متخصص ارتودنسي است.

هزينه ارتودنسي ژله اي در مقايسه با روش هاي ديگر، بنا به دلايلي بالاتر است. از جمله اين دلايل مي‌توان به نامرئي يا شفاف بودن دستگاه اشاره كرد؛ هم‌چنين پلاك هاي اين نوع ارتودنسي در لابراتوارهاي پيشرفته ساخته مي‌شود. براي ساخت و تهيه اين پلاك ها، امكانات ويژه و پيشرفته اي نيز مورد نياز است. اسكن و قالب هاي ژله اي نيازمند صرف هزينه بالايي است؛ هم‌چنين پلاك ها در جلسات مراجعه بايد تعويض شوند كه خود هزينه جديدي در بر دارند.

هزينه تقريبي ارتودنسي ژله اي

اين روش نسبت به روش هاي ديگر هزينه بر است. هزينه ارتودنسي ژله اي با توجه به نوع و شدت ناهنجاري فك و دندان متفاوت است. اگر فرد علاوه بر ارتودنسي نيازمند جراحي فك نيز باشد، هزينه اي مضاعف به وي تحميل مي‌شود.

به طور كلي، هزينه ارتودنسي ژله اي بستگي به معاينه و ارزيابي دقيق بيمار دارد. اينكه دقيقاً هزينه ارتودنسي هر فرد با توجه به انتخاب اين روش چقدر است؛ به عوامل مختلفي بستگي دارد، مانند:

سن

جنس

مدت زمان درمان

تعداد جلسات مراجعه

زمان صرف شده در هر جلسه

سختي و آساني كار

وسايل مورد استفاده در اين روش

شرايط فك و دندان

جفت شدن دندان ها

سلامت لثه

انتظارات بيمار

بيشتر بخوانيد : دانستني هاي ارتودنسي

رتودنسي ژله اي چيست؟

ارتودنسي ژله اي از تكنولوژي هاي جديد در عرصه ارتودنسي است. اين ارتودنسي كه به آن ارتودنسي شفاف يا نامرئي نيز گفته مي‌شود، به رفع ناهنجاري هاي فك و دندان مي‌پردازد. در اين روش، پلاك ها با قرارگيري بر روي دندان، ايرادات جزئي دندان را برطرف مي‌كنند. اكثر افراد به خصوص جوانان و بزرگسالان به خاطر ظاهر براكت ها، و طرز قرار گيري آن ها بر روي دندان، از انجام درمان ارتودنسي سر باز زده و به آن تن نمي‌دهند. در اين شرايط، متخصص ارتودنسي، استفاده از روش ارتودنسي ژله اي را به آن‌ها پيشنهاد مي‌كند.

مزاياي ارتودنسي ژله اي

ارتودنسي ژله اي از جمله ارتودنسي هايي است كه منافع و مزاياي زيادي با خود به همراه دارد، ازجمله:

در اين نوع ارتودنسي چون پلاك ها شفاف هستند، كسي متوجه درمان بيمار نمي‌شود.

اين ارتودنسي در زندگي فرد خللي وارد نمي‌كند

براي ممانعت از شكسته شدن ارتودنسي، بيمار مي‌تواند آن‌ را در شرايط ضروري از دهان خارج كند.

در مقايسه با ارتودنسي ثابت، رعايت بهداشت دهان، با آن راحت تر است.

نيازي به ويزيت ماهانه در مطب نيست؛ لذا در مقايسه با روش هاي ديگر ارتودنسي، از ميزان مراجعه به مطب كاسته مي‌شود.

چه كساني كانديداي مناسبي براي اين ارتودنسي هستند؟

ارتودنسي ژله اي يا نامرئي براي افرادي كه تمام دندان هاي آن ها رويش كرده بيشتر مناسب است. با توجه به اين نكته مي‌توان نتيجه گرفت كه اين روش براي كودكان روش مناسبي نيست؛ بلكه به نوجوانان و بزرگسالان پيشنهاد مي‌شود. در صورت استفاده از اين روش براي كودكان، پلاك ها هيچ زخم يا آسبيي به دهان وارد نمي‌كنند.

 

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۹:۲۸ توسط:netware موضوع:

منظور از ارتودنسي ساده چيست؟

همه افراد در طول زندگي شان نيازمند يك لبخند زيبا مي باشند كه به آن ها احساس خوبي بدهد. داشتن لبخندي زيبا براي افرادي كه مشكلات دنداني در ظاهر دندان هايشان دارند يك معضل مي باشد. چنين افرادي به مرور زمان اعتماد به نفس خود را از دست داده و افسرده مي شوند؛ اما بايد بدانيد كه براي درمان مشكلات هميشه روشي وجود دارد و براي اينگونه مشكلات درمان ارتودنسي ساده پيشنهاد مي شود.

ارتودنسي ساده

در واقع ارتودنسي هاي ساده به ارتودنسي هايي گفته مي شود كه از نوع سنتي و فلزي بوده كه هنوز هم جزو رايج ترين و بهترين درمان براي حل مشكلات و ناهنجاري هاي دندان ها مي باشد. در واقع ارتودنسي سنتي ارتودنسي است كه در آن از براكت هاي فلزي يا سراميكي و همچنين الاستيك هاي مختلف و سيم هاي فلزي يا سراميكي براي درمان استفاده مي كنند. اين ارتودنسي كه به آن ارتودنسي ساده هم گفته مي شود، نوعي از ارتودنسي دندان است كه شما به هيچ عنوان نمي توانيد در طول درمان آن را از دندان تان خارج كنيد و بايد تا پايان درمان تان به صورت ثابت بر روي دندان‌هايتان باقي بمانند.

ارتودنسي ها چگونه كار مي كنند؟

در واقع ارتودنسي ها داراي سه جز اصلي هستند:

براكت

آرشيو

ليگاتور الاستيك

چرا بريس هاي سنتي در بيشتر موارد انتخاب مي شوند؟

در واقع بريس هاي سنتي يا همان ارتودنسي ساده بيشتر موارد مربوط به كودكاني كه در حال در آوردن دندان هاي دائمي خو هستند و همچنين بزرگسالان، مي توانند بهترين عملكرد را داشته باشند.

همچنين ارتودنسي ساده تمام اصلاحات پيچيده تري را كه به روش ‌هاي پيچيده اي هم براي درمان نياز دارند را مي تواند برطرف كند. معمولا ارتودنسي ساده مي ‌تواند موارد زير را حل كند:

موارد مربوط به دندان هاي كج

دندان هاي روي هم قرار گرفته

شلوغي بيش از حد دندان ها

فاصله بين دندان ها

دندان هاي داراي مشكل اوربايت يا كراس بايت

مشكلات فكي

بيشتر بخوانيد : بهترين متخصص ارتودنسي در كرج

هزينه ارتودنسي ساده

مي توان گفت كه ارتودنسي هاي سنتي نسبت به ساير روش هاي ارتودنسي از هزينه پايين تري برخوردار هستند. به اين دليل كه همانطور كه از نامش پيدا است، اين بريس ها سنتي هستند و نياز به جابجايي زيادي ندارند. بنابراين قيمت پايين تري هم نسبت به ساير بريس ها كه نامرئي، سراميكي يا انواع ديگر، دارند.

همچنين پزشك شما مي تواند با ارائه برنامه هاي پرداخت به صورت ماهانه، براي پرداخت هزينه ارتودنسي دندان تان به شما كمك كند تا راحت تر اين مرحله را پشت سر بگذاريد.

مراحل نصب ارتودنسي ثابت

شما ابتدا بايد به پزشك متخصص ارتودنسي مراجعه كنيد و يك معاينه اوليه منظم بر روي دندان هايتان انجام شود و هر گونه سوالي كه داريد به آن پاسخ داده شود. براي اين كار ابتدا پزشك يك عكس از دندان هاي شما مي‌گيرد و پس از آن با استفاده از بررسي عكس دندان ها و معاينه دندان ها به اين نتيجه مي‌رسد كه شما مي توانيد از ارتودنسي ساده براي درمان مشكلات دندان تان استفاده كنيد. پس از آن پزشك در مورد طول درمان و روش درمان با شما صحبت مي‌كند و شروع به نصب ارتودنسي بر روي دندان شما مي‌كند.

فوايد ارتودنسي دندان

ارتودنسي دندان مي‌تواند شامل مزاياي بسيار زيادي باشد كه مهمترين آنها عبارتند از:

ايجاد لبخندي كه هميشه مي خواستيد.

بهبود تصاوير لبخندتان

افزايش اعتماد به نفس

جلوگيري از بيماريهاي پريودنتال كه مي‌تواند ناشي از نامرتب بودن دندان ها باشد.

خطر سايش و ضربه هاي غيرطبيعي كه با گزش همراه هستند كاهش مي يابد.

 

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۴۸:۵۲ توسط:netware موضوع: