جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ساز و كار عملكرد ارتودنسي لينگوال

چون بريس ارتودنسي لينگوال پشت دندان‌ها (در سمت زبان و كام) و نه جلوي دندان‌ها قرار مي‌گيرد، جايگزين مناسبي براي افرادي به شمار مي‌رود كه مي‌خواهند بدون جلب توجه و ديده شدن بريس‌ها دندان‌ها را مرتب كنند.

مرحله اول ارتودنسي لينگوال قالب گيري از دندان‌ها و ارسال قالب به لابراتوار است تا براكت دقيقاً متناسب با وضعيت دندان‌ها و اندازه فك بيمار ساخته شود. متخصص ارتودنسي پس از تهيه براكت بعد از حدود 6 هفته با استفاده از سيمان بريس‌ها را روي سطح داخلي دندان‌ها مي‌چسباند.

در ارتودنسي لينگوال نيز مانند روش‌هاي قديمي‌تر فشار ملايم اما مداومي بر دندان‌ها وارد مي‌شود تا دندان‌ها به آهستگي به سمت موقعيت مناسب جابجا شوند.

انواع ارتودنسي لينگوال

انواع مختلفي از الاينرهاي لينگوال وجود دارد كه متخصص ارتودنسي مي‌تواند بهترين نوع آن را متناسب با شرايط و نيازهاي خاص شما به شما توصيه نمايد. به طور كلي انواع مختلف بريس‌ها كه متخصصين ما توصيه مي‌كنند، عبارتند از:

بريس‌هاي مخفي اينكوگنيتو (Incognito) كه به صورت سفارشي و از جنس طلا ساخته مي‌شوند. اين بريس‌ها با بهره‌گيري از پيشرفته‌ترين فناوري‌هاي روز ساخته مي‌شوند تا به بهترين و دقيق‌ترين شكل ممكن با اندازه دندان‌هاي شما مطابقت داشته باشد.

بريس‌هاي مخفي اس تي بي لايت (STB Light) كه يك جايگزين ارزان قيمت‌تر براي بريس‌هاي اينكوگنيتو محسوب مي‌شود، اما از نظر راحتي و كارآيي به همان خوبي مي‌باشد.

بريس‌هاي مخفي فوراستندنت (Forestadent 2D) كه به شكل بسيار صاف و با ضخامتي برابر با ۳/۱ تا ۶۵/۱ ميلي‌متر ساخته مي‌شوند. شكل كاملاً صاف اين بريس‌ها همراه با لبه‌هاي گرد و سطوح صيقلي آنها باعث شده است كه به گزينه شماره يك از نظر راحتي براي متقاضيان ارتودنسي لينگوال تبديل شود.

بيشتر بخوانيد :

مزاياي ارتودنسي لينگوال

يك راه حل تحريك كننده به لحاظ زيبايي در ارتودنسي استفاده از براكت هاي لينگوال مي باشد. اين براكت ها بجاي چسبيدن به سطوح بيروني دندانها به گونه اي اختصاصي طرح ريزي شده اند تا به پشت دندانها چسبيده و موقع لبخند زدن ديده نشوند. در واقع كسي متوجه بودن اين براكت ها پشت دندانهاي شما نمي شود مگر اينكه به داخل دهان شما با دقت نگاه كند. علاوه بر اين مزيت كه عنوان شد، هيچ دليل قانع كننده پزشكي و باليني ديگري براي استفاده از براكت هاي لينگوال نسبت به براكت هاي معمول وجود ندارد.

معايب ارتودنسي لينگوال

نبايد انتظار داشته باشيد كه دندانپزشك خانوادگي شما قادر به استفاده از اين سيستم براي شما باشد. حتي متخصص ارتودنسي ها مي بايست دوره اي تخصصي را پشت سر گذارند تا بتوانند با اين روش بيماران خود را درمان كنند. هر متخصص ارتودنسي اين انتخاب درماني را مطرح نمي كند. قرارگيري براكت هاي لينگوال پشت دندانها ممكن است سبب ناراحتي جدي براي بيمار گردد. از سويي چسباندن اين براكت ها مي تواند چالشي جدي براي متخصص ارتودنسي باشد، زيرا لازم است بيمار تا حد امكان سر خود را رو به عقب نگهدارد تا درمانگر بتواند پروسه قرارگيري براكت ها را دقيق تر انجام دهد. متخصص ارتودنسي نيز بايد بيشتر سر خود را در طي اين عمل خم كند.

براكت هاي لينگوال نسبت به براكت هاي شيوه معمول بهم نزديكتر قرار خواهند گرفت زيرا محيط داخلي قوس نسبت به محيط بيروني آن كوچكتر مي باشد. اين امر سبب مشكل تر شدن استقرار براكت ها و تنظيمات جلسات آينده مي گردد. به علاوه در ابتدا براكت هاي لينگوال نسبت به براكت هاي معمولي موجب ناراحتي بيشتري براي زبان بيمار مي شوند. همچنين متخصص ارتودنسي ها به دليل پروسه پيچيده و ملال آور روش لينگوال نسبت به براكت هاي سراميكي كه خود هزينه اي بالاتر نسبت به براكت هاي فلزي سنتي دارند مبلغ به وضوح بيشتري را از بيماران طلب مي كنند.

هزينه ارتودنسي لينگوال

هزينه بريس‌هاي لينگوال بيشتر از بريس‌هاي سنتي است زيرا پشت دندان‌ها نصب شده و نصب آنها براي متخصص ارتودنسي دشوارتر بوده و نياز با آموزش‌هاي حرفه‌اي دارد، تبحر و تجرب متخصص ارتودنسي عامل مهمي در هزينه ارتودنسي لينگوال است. در واقع، بسياري از دندانپزشكان بريس‌هاي لينگوال را توصيه نمي‌كنند بنابراين از دندانپزشك يا متخصص ارتودنسي در مورد مزايا، معايب و مناسب بودن ارتودنسي لينگوال براي خود سوال نماييد

منبع : http://www.orthodoctor.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۳۸:۴۷ توسط:netware موضوع:

ترميم دندان بدون تاج

ترميم دندان بدون تاج يكي از سخت ترين انواع ترميم دندان مي باشد؛ چرا كه تاج قسمتي از دندان است كه در دهان ديده مي شود و در صورت عدم وجود تاج عملا دنداني در دهان شما ديده نمي شود. تاج دندان قسمت بيروني دندان است كه در صورت وجود عفونت در ريشه و پوسيده شدن قسمت داخلي دندان شروع به تحليل رفتن مي كند. اگر بيمار براي رفتن به دندانپزشك و درمان ريشه تعلل كند با كمترين فشار تاج دندان مي شكند. با شستن تاج دندان كار دندان سخت مي شود. در گذشته تنها كاري كه براي چنين دندان هايي انجام مي دندان كشيدن دندان بود اما امروزه به روش هاي درماني وجود دارد كه امكان نگه داشتن دندان را فراهم مي كند.

روش درمان دنداني كه قسمتي از تاج را از دست داده است

در صورتي كه قسمتي از تاج دندان شكسته شده باشد پزشك ابتدا بايد ريشه دندان را درمان نمايد. امكان دارد به دليل نازك شدن ديواره هاي تاج دندان هنگام گشاد كردن كانال هاي دندان قسمتي از شكسته شود. البته پزشك سعي مي كند تا آنجايي كه امكان دارد تاج دندان را حفظ نمايد اما در صورتي كه بيمار درمان دندان را به تاخير انداخته باشد و تاج دندان نازك شده و شكننده شده باشد. بعد از گذراندن مراحل عصب كشي دندان نوبت به ترميم تاج دندان مي رسد. پزشك براي ترميم دندان و زيباسازي دندان بر اساس ميزان سلامت تاج آن چند روش پيش رو دارد كه در ادامه درباره آنها صحبت خواهيم كرد.

روكش دندان

در صورتي كه قسمت كمي از تاج دندان جلويي باقي مانده باشد و يا درمان براي دندان هاي عقبي صورت گيرد پزشك از روكش دندان استفاده مي كند. به دليل فشار زيادي كه به دندان هاي عقبي هنگام حجويدن غذا وارد مي شود استفاده از روكش روش مطمئن تري مي باشد و ماندگاري طولاني تري خواهد داشت. البته در صورتي كه تاج دندان بيش از حد شكسته باشد ممكن است ماندگاري روكش كاهش يابد و با كمترين فشار روكش از دندان جدا شود.

لمينت دندان

در صورتي كه دندان هاي جلويي براي درمان نياز به ترميم داشته باشد از لمينت مي توان براي زيبا سازي آن استفاده نمود. روي دندان هاي جلويي فشار كمي وجود دارد و پزشك مي تواند با قالب گيري از دندان لمينت دندان را ساخته و دندان هاي بيمار را زيبا نمايد.

كامپوزيت

روش ديگري كه براي زيبا سازي دندان هاي جلويي به كار گرفته مي شود كامپوزيت دندان است. كامپوزيت نسبت به لمينت ماندگاري كمتري دارد اما هزينه انجام آن نسبت به روش هاي ديگر كمتر است. از اين روش براي ترميم سطحي دندان هاي عقبي نيز استفاده مي شود اما بيشترين استفاده از آن براي دندان هاي جلويي است و به دليل فشار كمي كه به اين دندان ها وارد مي شود مي توان گفت درمان مناسبي نيز مي باشد.

منبع : دندانپزشكي شبانه روزي تاج


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۰۸:۰۷ توسط:netware موضوع:

قيمت لمينت كل دندان ها

لمينت دندان يكي از روش هاي درماني و زيبايي نوين براي رفع مشكلات ظاهري دندان است كه انجام آن در ميان افراد مشهور كه فرصت و زمان انجام درمان هاي طولاني همچون ارتودنسي را ندارند بسيار رايج است. لمينت يا ونيزهايي كه يك به يك روي دندان نصب مي شوند و لبخند شما را دگرگون مي سازند در پروسه تكميل و مراحل انجام نكات مهمي را بايستي در خود عملي كنند تا شما يك طرح لبخند مناسب و جذاب داشته باشيد.

انواع لمينت دندان

لمينت دندان به طور كلي به دو دسته تقسيم مي شود كه از نظر جنس و ساخت متفاوت هستند:

لمينت سراميكي

اين نوع لمينت دندان از جنس سراميك است ونياز است پس از قالب گيري در لابراتوار ساخته شود به همين دليل به اين نوع لمينت دندان، روش غير مستقيم هم گفته مي شود. لمينت دندان سراميكي، ظاهري زيباتر دارد، ثبات رنگ بيشتري دارد و مقاوم تر است. البته ناگفته پيداست كه اين نوع لمينت دندان هزينه بيشتري هم خواهد داشت. لمينت دندان از جنس سراميك خود به زير شاخه هايي تقسيم مي شود كه برخي از آنها به اختصار توضيح داده مي شود.

لمينت كامپوزيتي

در اين نوع لمينت دندان، ونير از جنس كامپوزيت است و در مطب ساخته مي شود. استفاده از ونير كامپوزيتي را روش مستقيم هم مي نامند. لمينت دندان از جنس كامپوزيت شفاف تر است پس در مورد دندان هاي با رنگ خيلي زرد شايد نتيجه دلخواه حاصل نشود. در عوض در اين جنس لمينت دندان، قبل از نصب تغيير كمتري روي دندان اعمال مي شود و دندان ها به تراش كمتري نياز دارند( اگر شرايط دندان فرد مناسب باشد، بدون تراش انجام مي شود).

بيشتر بخوانيد : اصلاح طرح لبخند چگونه است ؟

قيمت لمينت دندان

تعرفه لمينت دندان در شهر تهران براي روش مستقيم يا لمينت دندان از جنس كامپوزيت از350 هزار تومان تا 800 هزار تومان براي هر دندان بوده در حالي كه قيمت لمينت دندان از جنس سراميك نسبتا بالاتر است . قيمت لمينت سراميكي دندان چيزي در حدود 700 هزار تومان تا كمي بيش از 2 ميليون تومان براي هر دندان ميباشد. به اين ترتيب ميتوان گفت هزينه لمينت دندان از جنس كامپوزيت بسيار مناسب تر از هزينه لمينت سراميكي دندان است.

لازم به ذكر است كه هزينه هاي ذكر شده در بالا براي لمينت دندان، تنها براي كمك به تخمين هزينه از جانب شماست. براي مثال هستند مطب هايي كه براي نصب لمينت دندان از نوع فوق باريك (لومينير)، هزينه اي معادل 3 تا 6 ميليون تومان طلب مي كنند.

منبع : دندانپزشكي شبانه روزي تاج


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۳۱:۴۴ توسط:netware موضوع:

انواع ارتودنسي فلزي

ارتودنسي ثابت فلزي

ارتودنسي فلزي رايج‌ترين شكل از ابزارهاي مورد استفاده براي كودكان و يكي از انواع ارتودنسي ثابت دندان مي‌باشد. بريس‌هاي ارتودنسي فلزي عمدتاً از استيل ضد زنگ ساخته مي‌شوند و با استفاده از مواد پُركننده همرنگ دندان (رزين كامپوزيت) به روي سطح دندان‌ها چسبانده مي‌شوند. افرادي كه از اين نوع بريس استفاده مي‌كنند بايد در هنگام خوردن غذاهاي خشك و سخت خيلي مراقب باشند، زيرا اتصالات اين بريس‌ها مي‌تواند به راحتي شكسته شود و در روند درمان ارتودنسي اختلال ايجاد نمايد. يك سيم ارتودنسي با استفاده از كش‌هاي حلقه‌اي رنگي به تمامي براكت‌هاي فلزي بسته مي‌شود. رنگ كش‌هاي لاستيكي را هم مي‌توان در هنگام مراجعه به متخصص ارتودنسي براي انجام تنظيمات لازم و يا در فاصله بين اين مراجعات، عوض كرد. رنگ اين كش‌ها مي‌تواند نقره‌اي و همرنگ با خود بريس‌ها باشد و يا رنگ روشن‌تري داشته باشد. به موازات پيشرفت دوره درمان ارتودنسي، متخصص ارتودنسي از سيم‌هاي ضخيم‌تري استفاده مي‌كند تا بتواند نيروي بيشتري را بر روي دندان‌ها وارد كند. بعضي از بيماران به اين فرايند در اصطلاح «ضخيم كردن بريس» مي‌گويند. بريس‌هاي فلزي را در پايان دوره درمان مي‌توان به راحتي و بدون آنكه آسيبي به دندان‌ها وارد شود از آنها جدا كرد.

ارتودنسي ثابت سراميكي

بريس‌هاي ارتودنسي مي‌تواند به جاي استيل ضد زنگ از يك ماده سراميكي سخت ساخته شود تا رنگ آن همانند دندان‌ها باشد. اين باعث مي‌شود كه بريس‌هاي ارتودنسي از نظر ظاهري نيز زيباتر باشند و گزينه جذابي بخصوص براي ارتودنسي بزرگسالان باشد. سيم‌هاي ارتودنسي را نيز مي‌توان از نوع همرنگ با دندان‌ها انتخاب كرد تا موجب زيبايي بيشتر بريس‌ها شود. بريس‌هاي ثابت سراميكي از نظر كارآيي در جابه‌جا كردن دندان‌ها مي‌تواند همانند بريس‌هاي ثابت سنتي عمل كند. اما گاهي اوقات اين بريس‌ها براي دندان‌هاي رديف پايين توصيه نمي‌شود. زيرا جنس مواد اين بريس‌ها خيلي سخت است و در صورتي كه بيمار گاز عميق يا محكم بگيرد ممكن است به دندان‌هايي كه در مقابل براكت‌ها قرار دارند، آسيب وارد شود. جدا كردن بريس‌هاي سراميكي از روي دندان‌ها كمي سخت‌تر از بريس‌هاي فلزي سنتي است، با اين حال در اغلب موارد احتمال آنكه آسيبي به دندان‌ها وارد شود، خيلي كم است.

بيشتر بخوانيد :

ارتودنسي ثابت خودتنظيم

تمامي توليدكنندگان بزرگ ابزارهاي ارتودنسي، بريس‌هاي خودتنظيم با برند خود را توليد مي‌كنند كه مي‌تواند از جنس فلز يا سراميك باشد. بعضي از اين سازندگان هم ادعاهاي زيادي در مورد مزاياي محصولات خود براي درمان ارتودنسي دارند. در اين بريس‌ها به جاي استفاده از كش براي نگه داشتن سيم‌هاي ارتودنسي در جايگاه خود، يك مكانيسم گيره داخلي تعبيه شده است كه سيم را در جاي خود نگه مي‌دارد و امكان كشيدن و تنظيم آن را با راحتي و آزادي بيشتري فراهم مي‌كند. تاكنون هيچ گونه شواهد علمي به دست نيامده است كه نشان دهد مكانيسم گيره‌اي نتايج بهتري را نسبت به بريس‌هاي ثابت سنتي و كش‌هاي لاستيكي حاصل مي‌كند. اما تحقيقات نشان داده است كه با استفاده از بريس‌هاي خودتنظيم، زمان لازم براي تعويض و تنظيم سيم‌ها و نيز احتمال تغيير رنگ آنها در فاصله بين مراجعات به متخصص ارتودنسي دندان ، كاهش پيدا مي‌كند. زيرا براي بستن سيم‌ها در اين روش از كش‌هاي رنگي استفاده نشده است.

ارتودنسي ثابت پشت دنداني

بريس‌هاي پشت دنداني برخلاف همه بريس‌هايي كه تا اينجا در مورد آنها بحث شد به سطح داخلي دندان‌ها متصل مي‌شوند و بنابراين از ديد كسي كه از بيرون نگاه مي‌كند، مخفي هستند. بسياري از متخصصين ارتودنسي اين روش را به بيماران خود توصيه مي‌كنند و مي‌توانند نتايج بسيار خوبي با اين روش به دست آورند. مشكلات و عوارض خاصي كه ممكن است استفاده كنندگان از ارتودنسي پشت دنداني با آن مواجه باشند شامل مشكل در صحبت كردن، زخم شدن زبان و مشكل در تميز نگه داشتن بريس‌ها مي‌باشد. قيمت بريس‌هاي پشت دنداني هم در حد قابل توجهي از ساير انواع بريس‌ها كه در بالا به آنها اشاره شد، گران‌تر مي‌باشد. قيمت بالاتر اين بريس‌ها به خاطر هزينه‌هاي بالاتر آزمايشگاهي كه آن را مي‌سازد و زمان طولاني‌تري كه براي نصب و تنظيم آنها لازم است، مي‌باشد.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۲۴:۲۰ توسط:netware موضوع:

آيا مي توان از درمان ارتودنسي پيشگيري كرد؟

امروزه تصور مي شود درمان ارتودنسي براي اصلاح نا مرتب بودن دندان ها و صرف هزينه هاي گزاف امري اجتناب ناپذير است. با اين حال بايد گفت ارتودنسي پيشگيري اين امكان را فراهم آورده است تا با مراجعه به موقع به متخصص ارتودنسي و انجام معاينات لازم و عمل به توصيه هاي دندانپزشك متخصص ارتودنسي و انجام اقدامات درماني لازم در موقع مناسب از سيم كشي دندان ها در آينده پيشگيري نمود.

ارتودنسي پيشگيري( معمولا ارتودنسي ثابت )  در صورتي با موفقيت همراه است كه والدين با مراجعه با متخصص ارتودنسي از او بخواهند تا دندان هاي كودكان دلبند آن ها را در سنين اوليه زندگي بررسي نموده و در صورت وجود هر گونه مشكلي از نظر رديف بودن دندان ها، زيبايي دندان ها يا مشكلات فكي و اسكلتي اقدامات لازم را جهت پيشگيري انجام دهد.اهميت دندان هاي شيري و مراقبت از آن هادندان هاي شيري كودكان اهميت بسيار زيادي دارند و نبايد از سلامت آن ها غافل شد. دندانپزشك متخصص ارتودنسي مي تواند با كشيدن توالي دار دندان هاي شيري يا پيشگيري از مكيدن انگشت از بروز بسياري از مشكلاتي كه به درمان ارتودنسي نياز دارند، پيشگيري كند.دندانپزشك متخصص ارتودنسي با پيدا كردن علت وجود ناهنجاري در ترتيب دندان ها يا فك و صورت، اقدامات لازم جهت رفع علت را انجام داده و زمينه پيشگيري از بروز مشكلات دنداني و فكي در آينده را فراهم مي سازد.از آن جا كه رشد استخوان ها تا يكي دو سال بعد از بلوغ ادامه دارد، امكان تغيير در رشد استخوان  و هدايت اين رشد در مسير طبيعي و صحيح وجود دارد. در صورتي كه اشكالي در استخوان ها يا فك كودك وجود داشته باشد مي توان از اين پتانسيل رشد براي اصلاح عيب هاي استخواني مثل ناكافي بودن سايز فك استفاده كرد و از درمان ارتودنسي در آينده پيشگيري نمود. دندانپزشك متخصص ارتودنسي راهنمايي هاي لازم را در اختيار بيماران قرار خواهد داد.

بيشتر بخوانيد :

 قيمت ارتودنسي

مراجعه به موقع و منظم به دندانپزشك

براي پيشگيري از درمان ارتودنسي و بهره بردن از ارتودنسي پيشگيري مراجعه منظم و به موقع به دندانپزشك متخصص ارتودنسي اهميت بسزايي دارد. بهتر است از ابتداي رويش دندان هاي شيري اولين ملاقات با پزشك متخصص ارتودنسي نيز رقم بخورد. و اين چكاپ ها به طور منظم ادامه داشته باشد تا در صورت وجود هر گونه مشكلي بتوان نسبت به رفع آن اقدام نمود. ارتودنسي پيشگيري در رابطه با ناهنجاري هاي فكي و دنداني با علل ژنتيكي هم كمك كننده است. زيرا در صورت مراجعه به موقع به متخصص ارتودنسي و انجام اقدامات درماني لازم مي توان از بسياري از جراحي هاي فك پيشگيري نمود.

احتمال زمين خوردن و وارد شدن ضربه به فك يا چانه كودكان تقريبا همواره وجود دارد. در صورتي كه چنين اتفاقي روي داد و اين ضربه با شكستن دندان شيري همراه بود، حتما بايد به دندانپزشك متخصص ارتودنسي مراجعه نمود زيرا گاهي شكستگي هاي ريزي در فك به وجود مي آيد كه با احتمال اختلال رشد در فك همراه هستند. در همان زمان كودكي مي توان با كمك وسايل بسيار ساده ارتودنسي از اين اختلال ها پيشگيري و آن ها را اصلاح نمود. مراجعه ديرهنگام احتمال انحراف استخوان هاي فك و پيچيده شدن روند درمان را در پي دارد.

بيشتر بخوانيد :

ارتودنسي متحرك 

بررسي وجود دندان هاي نهفته

مراجعه به دندانپزشك متخصص ارتودنسي در كودكي از نظر پيدا كردن دندان هاي نهفته هم اهميت دارد. گاهي تنها با شمردن دندان ها مي توان به وجود دندان نهفته پي برد و با انجام اقدامات درماني لازم ازنامرتبي دندان‌ها و از بين رفتن ريشه دندان‌ها يا حتي كيستيك شدن آن‌ها در آينده و نياز به اقدامات و درمان ارتودنسي پيچيده پيشگيري كرد.

ممانعت از ايجاد عادت هاي غلط در كودك

اصلاح برخي از عادت هاي نادرست كودكان نيز اهميت زيادي در پيشگيري از درمان ارتودنسي در آينده دارد. مكيدن انگشت دست يا پا، جويدن ناخن، فشار دادن زبان به سمت دندان هاي جلو و مكيدن لب ها احتمال ايجاد تغيير در ساختار فك كودك را افزايش مي دهند. با اصلاح اين عادات مي توان از درمان ارتودنسي در آينده اجتناب كرد.

ارتودنسي فقط كارگذاشتن براكت فلزي روي دندان ها و مرتب كردن آن ها نيست، علت يابي به موقع و رفع برخي از مشكلات دنداني و فكي به كمك اقدامات بسيار ساده خود بخش عمده درمان ارتودنسي را تشكيل مي دهد. هدف اصلي ارتودنسي پيشگيري از ايجاد تغييرات دائمي غير صحيح در صورت است.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۱۲:۱۵ توسط:netware موضوع:

آيا بليچينگ دندان روش ايمني است و اثر آن تا چه مدت باقي مي ماند؟

مطالعات متعددي كه در طول ۵ سال گذشته در مورد بليچينگ دندان انجام شده است، ايمني و كارايي بالاي اين روش را ثابت كرده است. انجمن دندانپزشكي آمريكا، چندين محصول سفيد كننده دندان را تأييد كرده و مجوز خود را به آنها اعطا كرده است. برخي از افرادي كه اين عمل را انجام مي‌دهند ممكن است دچار اندكي حساسيت لثه يا دندان شوند كه البته عوارض سفيد كردن دندان موقتي است و تا پايان دوره درمان به خودي خود برطرف خواهد شد.

از بليچينگ انتظار معجزه نداشته باشيد!

هيچ كس نمي‌تواند واقعاً پيش بيني كند كه با انجام بليچينگ، دندان‌هاي شما تا چه حد سفيدتر خواهد شد. هر مورد از بليچينگ دندان ويژگي‌هاي خاص خود را دارد. معمولاً بهبود رنگ دندان‌ها در دو مرحله پيش بيني مي‌شود كه رنگ پيش بيني شده براي هر مرحله در دفترچه راهنماي دندانپزشك نشان داده شده است. ميزان موفقيت بليچينگ به رنگ فعلي دندان‌هاي شما و سطح انتظار شما از شدت تغيير رنگ بستگي دارد. براي مثال بليچينگ ممكن است فقط باعث شود كه رنگ دندان‌ها از خاكستري به خاكستري روشن تغيير كند. بليچينگ قادر به سفيد كردن مواد مصنوعي از قبيل رزين‌ها، سيليكانت‌ها و سراميك نمي‌باشد.

اثر بليچينگ دندان تا چه مدت باقي مي ماند؟

سفيدي حاصل از بليچينگ دندان مي‌تواند از ۱ تا ۵ سال، بسته به عادت‌هاي شخصي شما مانند سيگار كشيدن و نوشيدن چاي و قهوه، دوام داشته باشد. در اين زمان شما مي‌توانيد عمل بليچينگ را دوباره انجام دهيد. اين روش مي‌تواند از نظر اقتصادي نيز كم هزينه باشد، زيرا همان گارد دهاني كه قبلاً استفاده كرده‌ايد، احتمالاً اين بار هم قابل استفاده خواهد بود. علاوه بر آن، مدت زمان درمان جديد بسيار كوتاه‌تر از درمان اصلي اوليه خواهد بود.

هزينه درمان

هزينه‌هاي مربوط به سفيد كردن دندان در كلينيك‌هاي مختلف متفاوت است. اين هزينه به عوامل مختلفي شامل شدت درمان مورد نياز، تعرفه‌هاي دندانپزشك مربوطه، مواد مورد استفاده و خدمات مراقبت بعد از عمل بستگي دارد.

همان طور كه مي‌دانيد هر چقدر يك كلينيك دندانپزشكي معتبرتر باشد، هزينه‌هاي درمان در آن كلينيك بيشتر خواهد بود. همچنين اگر در يك كلينيك از تجهيزات به روز و مدرن و دندانپزشكان با تجربه‌تري بهره مي‌گيرد، هزينه‌هاي آن بيشتر خواهد بود.

علاوه بر آن، هزينه بستگي به آن دارد كه شما كيت سفيد كننده خانگي را انتخاب كنيد و يا مايل به انجام آن با روش‌هاي در مطب باشيد. درمان‌هاي مبتني بر جراحي مانند سفيد كردن دندان با ليزر ، نتيجه سريع‌تر و هزينه بالاتري نسبت به كيت سفيد كننده خانگي دارند. بنابراين هزينه سفيد كردن دندان بستگي به نوع روشي دارد كه شما انتخاب مي‌كنيد.

بيشتر بخوانيد : همه چيز در مورد دندانپزشكي بارداري


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۵۸:۲۵ توسط:netware موضوع:

كامپوزيت ونير دقيقا كجا كاربرد دارد و در چه مواقعي بهتر است؟

ونير كامپوزيت دندان چيست؟

كامپوزيت ونير نوعي مواد سفيد رنگي از جنس رزين كامپوزيت است كه براي پركردن دندان ها مورد استفاده قرار مي گيرد. اما دندانپزشك زيبايي با استفاده از برند هاي مختلف، رزين كامپوزيت را شبيه دندان هاي طبيعي روي دندان هاي شما شكل مي دهد. ونيركامپوزيت از يك رزين پر كننده همرنگ دندان كه به دندان متصل مي شود ساخته مي شود كه به نام ونير دندان يك روزه، ونيرهاي رزيني و ونير دايركت يا مستقيم نيز شناخته مي شود.

ونيرهاي كامپوزيتي از جنس رزين كامپوزيت بوده و بهترين گزينه براي برطرف كردن مشكلات زير هستند:

لب پر شدن دندان

ترميم جزئي دندان در سطوح مختلف دنداني

ترميم شكستگي هاي كوچك مخصوصا در مركز دندان ها

تغيير رنگ جزئي در يك ناحيه از دندان

كوچك بودن دندان ها

بازسازي كامل يا بيلدات دندان هاي عصب كشي شده

ترميم دندان هاي خورد شده

زماني كه بيمار يكي از مشكلات بالا را داشته باشد و طرح لبخندش دچار مشكل شده باشد، كامپوزيت ونيرها بهترين گزينه درماني پيش رو هستند. آن ها هزينه كمتري نسبت به لمينت دارند و البته دوام، ماندگاري و استحام پاييني نيز دارند.

نصب كامپوزيت ونيرها در كلينيك دندانپزشكي صورت مي گيرد و معمولا بيشتر از يك جلسه نياز ندارد. متخصص ترميمي و زيبايي دندان يا دندانپزشك عمومي مواد كامپوزيتي را آماده كرده و به صورت لايه لايه روي دندان آسيب ديده متصل و سپس سخت مي كند. كامپوزيت ونيرها نوعي روش ترميم مستقيم دندانپزشكي هستند يعني نيازي به لابراتوار ندارند و مستقيما در مطب انجام مي شوند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۳۵:۳۳ توسط:netware موضوع:

محدوديت هاي ارتودنسي پيشگيري در كودكان و نوجوانان

بسياري از مشكلاتي كه توسط درمان‌هاي ارتودنسي( ارتودنسي ثابت ، ارتودنسي متحرك ، ارتودنسي نامرئي و....)  مي‌تواند اصلاح شود ژنتيكي هستند، مهم نيست كه برنامه‌ي درمان و تشخيص چقدر درست است، نمي‌توان بر DNA بيمار غلبه كرد. اصلاحات ديگري وجود دارد كه نمي‌توان در ارتودنسي پيشگيري كودكان جوان انجام داد. دانستن اينكه در هر مرحله از برنامه درمان دو مرحله‌اي چه انتظاري بايد داشت مي‌تواند باعث برطرف شدن نگراني والدين شود.

يكي از محدوديت‌هاي درمان اوليه اين است كه بيمار تا اين زمان تمام دندان‌هايش براي انجام روش درماني در نيامده است. متخصصين ارتودنسي نمي‌توانند دندان‌هايي را كه ديده نمي‌شوند صاف كنند. با اينكه برخي اقدامات پيشگيرانه وجود دارند كه متخصص ارتودنسي مي‌تواند هنگام شناسايي مشكلات دندان نهفته انجام دهد، اما برخي موارد وجود دارند كه تا زماني كه در واقع در دهان حضور داشته باشند، قابل اصلاح نيستند. نمونه‌هايي از اين نوع مشكلات شامل دندان‌هاي گير كرده و دندان‌هايي كه در محل صحيح در نمي‌آيند، است.

يكي ديگر از محدوديت‌هايي كه متخصصين كنترلي بر آن ندارند، ژن‌ بيمار (يا DNA) است. اگر هركسي در خانواده شما اوربايت يا آندربايت دارد احتمال اين هست كه شما هم دچار اين مشكلات باشيد. حتي هنگامي كه متخصصين ارتودنسي بتوانند ميزاني كه شما در طول مرحله‌ي مداخله‌گر درمان نشان مي‌دهيد را اصلاح كنند يا كاهش دهند، نمي‌توانند نحوه‌ي رشد بين مراحل را كنترل كنند. زنان جوان تا حدود ۱۵ سالگي و مردان جوان تا حدود ۱۷ سالگي رشد دنداني دارند. اوربايت اصلاح شده در مرحله اول ممكن است بين ۲ مرحله دوباره كمي ظاهر شود. آندربايت ممكن است در مردان جوان تا اوايل دهه ۲۰ زندگي ادامه پيدا كند و راهي براي توقف آن توسط بيمار يا متخصص ارتودنسي وجود ندارد.

بيشتر بخوانيد : هزينه ارتودنسي

برخي از مشكلات ارتودنسي ناشي از عوامل محيطي هستند. اين عوامل شامل عادت مكيدن انگشت، نفس كشيدن از راه دهان، زبان زدن دندان و انسداد مجراي هوا دهي (به عنوان مثال سپتوم منحرف شده و لوزه‌هاي بزرگ) است. بعضي اوقات اصلاح اين عادت‌ها به پيشگيري از بازگشت كمك مي‌كند، اما وضعيت زبان و عملكرد دهان نمي‌توانند هميشه اصلاح شوند و مشكلاتي كه باعث به وجود آمدنش مي‌شوند قبل از مرحله‌ي ۲ مي‌توانند دوباره ظاهر شوند.

در نهايت، برخي از تكنيك‌هاي درمان ارتودنسي وجود دارد كه تا زماني كه تمام دندان‌هاي دائمي در نيامده باشند، نمي‌توانند مورد استفاده قرار گيرند. برخي تجهيزات كاربردي به دندان‌ها وصل مي‌شوند و تا زماني كه همه‌ي دندان‌ها در نياده‌ باشند كار نمي‌كنند. برخي اجزاي كمكي مانند كش تا زماني كه بيمار تمام دندان‌هاي دائمي خود را دارد بهتر حفظ مي‌شوند. به همين دليل ممكن است تا آخرين مرحله درمان، ميدلاين‌ها و بايت‌هاي عميق به طور كامل قابل اصلاح نباشد.

با توجه به اينكه محدوديت‌هاي زيادي براي درمان زود هنگام وجود دارند چرا نبايد تا بعد از اتمام رشد بيمار منتظر ماند؟ اول اينكه درمان زودهنگام مي‌تواند درمان كلي را در آينده آسان كند. يك مورد جراحي مي‌تواند تبديل به كشيدن دندان شود. مورد كشيدن دندان ممكن است صرفاً به يك حالت باز كننده فك تبديل شود. دوم اينكه تعيين ميزان افزايش اعتماد بنفسي كه همراه با درمان زودهنگام است غير ممكن است. سال‌هاي بين مرحله ۱ و ۲ (معمولاً ۹ تا ۱۳ سالگي) يكي از دشوارترين دوران براي يافتن اعتماد بنفس اجتماعي است.

منبع : https://www.orthotips.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۷:۲۴ توسط:netware موضوع:

آيا ارتودنسي پيشگيري در كودكان با درد همراه است؟

ارتودنسي پيشگيري چيست؟

ارتودنسي ( ارتودنسي ثابت )  كه در سنين ۶ يا ۷ سالگي و در ابتداي رشد دندان‌هاي دائمي در دهان كودك انجام مي‌شود، ارتودنسي پيشگيري نام دارد. زيرا با آن جلوي به وجود آمدن بسياري از اختلالات در بزرگسالي گرفته خواهد شد.

به دليل اين كه در كودكي فك همچنان در حال رشد است، از اين عامل مي‌توان براي حركت دادن دندان‌ها و سرعت بخشيدن به درمان ارتودنسي استفاده كرد.

آيا درمان ارتودنسي دردناك دارد؟

درد ناشي از درمان ارتودنسي در واقع پاسخي كاملاً طبيعي است كه بدن فرد نسبت به تغييرات نشان مي‌دهد. فشاري كه دستگاه‌هاي ارتودنسي بر دهان وارد مي‌كنند موجب درد مي‌شود.

بيشترين درد در ارتودنسي در روزهاي نخست است. عوامل مؤثر بر درد عبارتند از:

  • جنسيت
  • سن
  • آستانه درد
  • استرس

عوامل تأثير گذار بر كاهش درد ناشي از ارتودنسي پيشگيري

  • رژيم غذايي
  • داروهاي مسكن
  • بهداشت دهان و دندان
  • مراجعه به ارتودنتيست

بيشتر بخوانيد :

رژيم و برنامه غذايي كودكان

كودكي كه تحت درمان است بايد از خوردن غذاهاي سفت و چسبنده خودداري كند. اين خوراكي‌ها به براكت‌ها آسيب مي‌زنند. توصيه‌ مي‌شود در هفته‌ اول غذاهاي نرم مانند سوپ، آش و پوره به كودك خورانده شود. والدين بايد در مقابل خواست آنها براي خوردن شكلات و خوردني‌هاي سفت ديگر مقاوت كنند.

داروهاي مسكن مصرفي كودكان

بيشتر كودكان آستانه درد كمي دارند. در صورت نياز به طور حتم ارتودنتيست معالج داروي مسكن لازم را براي كاهش درد تجويز خواهد كرد.

چگونگي بهداشت دهان و دندان

رعايت بهداشت دهان و دندان از مهم‌ترين عوامل تأثير گذار در ارتودنسي است. دندانپزشك بايد صحيح مسواك زدن با وجود براكت‌ها و استفاده از نخ دندان و دهان شويه مخصوص كودكان را به والدين و كودكان آموزش دهد. والدين بايد بر اين كارها نظارت داشته باشند.

مراجعه به موقع به ارتودنتيست

اگر والدين به طور مرتب كودكان را براي معاينه به مطب يا كلينيك دندانپزشكي ببرند، به اين ترتيب بسياري از مشكلات توسط آنها تشخيص و رفع خواهد شد.

منبع : https://www.orthotips.ir/

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۲۶:۳۸ توسط:netware موضوع:

آيا ارتودنسي متحرك براي من مناسب است؟

ارتودنسي متحرك

ارتودنسي داراي انواع مختلفي است. ارتودنسي متحرك و ثابت دو دسته اصلي دستگاه‌هاي ارتودنسي هستند. هر كدام از اين دو نوع دستگاه داراي مزايا و معايبي هستند كه با تشخيص ارتودنتيست براي فرد تجويز مي‌شوند. اگر فرد مي‌خواهد از درمان ارتودنسي نتيجه مطلوب بگيرد، بايد به دستورات و پيشنهادات دندانپزشك معالج خود به خوبي گوش دهد.

ارتودنسي متحرك براي چه افرادي مناسب است؟

ارتودنسي متحرك براي تمام گروه‌هاي سني مناسب است، اما براي همه قابل تجويز نيست. وقتي فردي براي ارتودنسي نزد ارتودنتيست مي‌رود، در جلسه مشاوره براي او تمام گزينه‌هاي انتخابي و درمان‌ها توضيح داده خواهد شد. اگر ارتودنسي متحرك مناسب او باشد، پزشك توضيحات آن را خواهد داد.

بيشترين استفاده از ارتودنسي متحركو يا ارتودنسي نامرئي براي حركت دادن افقي دندان‌ها است؛ يعني به طرف چپ يا راست. اما افرادي كه نياز به چرخش دندان‌ها به داخل يا خارج دارند، با اين پلاك‌ها به نتيجه نمي‌رسند. همچنين افرادي كه اختلالات شديد فك يا ازدحام زياد در دندان‌هاي خود دارند و بي نظمي دندان‌ها بسيار زياد است، بايد از ارتودنسي ثابت استفاده كنند. زيرا ارتودنسي ثابت كنترل بيشتري روي حركت دندان‌ها دارد.

ارتودنسي متحرك بيشتر براي افرادي كه فك بالاي آنها مشكل دارد تجويز مي‌شود. افرادي كه سن پايين دارند يعني زير 14 سال هستند و هنوز فك به اندازه كافي رشد نداشته است، ارتودنتيست مي‌تواند از همين پديده رشد فك براي درمان اختلالات استفاده كند. خيلي از نواقص و مشكلات فكي و دنداني در سنين پايين با هزينه و دردسر كمتر و بدون جراحي درمان پذير هستند. همه افراد بالاي 7 سال مي‌توانند به طور متوسط 6 تا 9 ماه از ارتودنسي متحرك استفاده كنند.

بيشتر بخوانيد :

مراقبت از ارتودنسي متحرك

پلاك‌هاي ارتودنسي متحرك خيلي ظريف هستند و به مراقبت نياز دارند، زيرا ممكن است در اثر بي‌مبالاتي آسيب ببينند. وقتي پلاك متحرك روي دندان‌ها است بايد از خوردن غذاهاي سفت و چسبناك و خيلي شيرين خودداري شود. براي تميز كردن پلاك‌ها نبايد آنها را در آب جوش گذاشت ممكن است پلاستيك آن ذوب شود. براي تميز كردن پلاك‌ها كافي است هفته‌اي يك بار آنها را داخل محلول شستشو قرار دهيد. استفاده از مسواك و نخ دندان نيز به طور حتم دو بار در روز ضروري است. همان طور كه گفتيم فردي كه ارتودنسي متحرك دارد، بايد به طور جدي توصيه‌هاي پزشك را اجرا كند تا بتواند در پايان دوره درمان به نتيجه برسد.

منبع : http://www.orthodr.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۲۰:۴۱ توسط:netware موضوع: