جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

جوانب مثبت و منفي بريس هاي سراميكي

در اين جا خلاصه‌اي از مزايا و معايب بريس هاي سراميكي به ويژه در مقايسه با بريس هاي فلزي سنتي آورده شده است.

مزايا

كمتر از بريس هاي فلزي ديده مي‌شوند، مواد سراميكي به كار رفته در اين بريس ها مي‌تواند شفاف يا دندان رنگ باشد. آن‌ها دندان‌ها را سريع‌تر از تراز كننده‌هاي واضح حركت مي‌دهند. بريس هاي سراميكي حدود 18 تا 36 ماه طول مي‌كشد تا دندان‌هاي شما را مرتب كنند. روش‌هاي معروف هم ترازي مانند Invisalign( ارتودنسي نامرئي ) ، ممكن است يك سال يا بيشتر طول بكشد، حتي اگر دندان‌هاي شما نياز به اصلاح زيادي نداشته باشند. همچنين، روش‌هاي هم ترازي واضح براي موارد شديد عدم انطباق يا سو انسداد (نيش كج) جواب نمي‌دهد. شما مي‌توانيد رنگ‌هاي مورد علاقه خود را انتخاب كنيد. بريس هاي فلزي فقط يك رنگ دارند. بريس هاي سراميكي تقريبا در هر رنگ موجود است. آن‌ها در آزمايش‌ها تصوير برداري تداخل ايجاد نمي‌كنند. بريس هاي فلزي مي‌توانند سيگنال‌ها را در آزمايشات تصوير برداري مختل كنند. بريس هاي سراميكي تداخل سيگنال بسيار كمتري ايجاد مي‌كنند.

بيشتر بخوانيد :

معايب

هزينه ارتودنسي سراميكي گران ‌تر از بريس هاي فلزي هستند و ممكن است باعث حساسيت لثه شوند. براكت‌هاي سراميكي بزرگ‌تر از براكت‌هاي فلزي هستند. اگر مسواك به مينا و خط لثه نرسد، مي‌تواند تميز كردن به راكت‌ها را دشوارتر كند و منجر به تورم يا عقب رفتن لثه شود. دوام آن‌ها از بريس هاي فلزي كمتر است. بريس هاي سراميكي بيش از دو برابر احتمال شكستگي دارند. فرآيند از بين بردن چسب (رسوب زدايي) نيز باعث آسيب به سطح دندان شما (مينا) مي‌شود. بريس هاي سراميكي دندان‌ها را كندتر از بريس هاي فلزي حركت مي‌دهند. از آن جا كه شكننده‌تر هستند، مجبور به تعمير به راكت‌هاي شكسته يا انجام تنظيمات افزايشي در هر قرار ملاقات مي‌توانيد روند صاف كردن را به تأخير بيندازيد. اين بريس ها ممكن است لكه دار شوند. اتصالات الاستيكي كه سيم را به‌به راكت‌ها نگه داشته‌اند، مي‌توانند به راحتي لكه دار شوند.

منبع : مجله دانستني هاي ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۹:۳۱ توسط:netware موضوع:

آشنايي با نحوه انجام ارتودنسي دندان جلو

ارتودنسي دندان جلو روشي است كه براي رفع اختلالات دندان هاي جلو كاربرد داشته و جلوزدگي يا اورجت را درمان مي كند. در اين اختلال دندان هاي جلو نسبت به حالت نرمال جلوتر بوده و دندان هاي فك بالا دندان هاي جلوي فك پايين را مي پوشانند. دندان ها در عارضه اورجت به طول معمول به طرف بيرون شيب بر مي دارند. ارتودنسي دندان جلو براي رفع اين ناهنجاري توصيه مي شود.

اختلال اوربايت و اورجت

اين دو ناهنجاري از لحاظ ظاهري شبيه يكديگر بوده و هر دو مربوط به دندان هاي جلوي فك بالاست. اما مكانيسم هاي خاصي در بروز هر يك از آن ها دخيل است كه بسيار با يكديگر متفاوت هستند. متخصص ارتودنسي با توجه به عارضه ممكن است از درمان هاي متفاوتي براي رفع آن استفاده كند.

در اورجت، دندان هاي فك بالا به طرف لب شيب داشته و به مروز زمان فواصل افقي ميان دندان هاي بالا و پايين ايجاد مي شود.

در اختلال اوربايت، دندان هاي جلو فك بالا بيش از حد دندان هاي جلو فك پايين را همپوشاني مي كنند. اين امر سبب برخورد دندان هاي فك بالا به پشت دندان هاي فك پايين شده و در نتيجه دندان ها دچار ساييدگي يا آسيب ديدگي مي شوند.

در اين ناهنجاري ها از ارتودنسي دندان جلو به طريق تخصص استفاده مي شود.

بيشتر بخوانيد :

ارتودنسي كودكان

سن مناسب براي ارتودنسي دندان جلو

متخصصين ارتودنسي عقيده دارند همه مشكلات ارتودنسي در سنين پايين و دوران كودكي قابل تشخيص و اصلاح هستند. در سن پايين مي توان از بسياري از مشكلات پيشگيري كرد؛ از اينرو ارتودنسي پيشگيرانه راه حلي براي پيشگيري از عوارض و مشكلات بيشتر در سن بزرگسالي است. با درمان به موقع و اوليه مي توان عدم هماهنگي فك ها و نامرتبي آن ها را درمان كرد.

به همين ترتيب اگر مشكل جلوزدگي دندان هاي جلو در سن پايين تحت درمان قرار بگيرد، به مراتب بهتر از بزرگسالي است. در دوران كودكي با توجه به وجود دوران رشد مي توان از آن بهره گرفت و به رشد فك جهت داد و آن را كنترل كرد. سن مناسب انجام ارتودنسي دندان جلو 13 – 7 سالگي است. اين درمان در دو مرحله قابل انجام است.

مراحل ارتودنسي دندان جلو

ارتودنسي دندان جلو در طي دو مرحله انجام مي شود. در اولين مرحله بين 9 – 6 سالگي است كه دندان هاي دائمي به طور كامل رويش نكرده اند. در اين سن هنوز دندان هاي شيري در دهان كودك قرار داشته و به طور كامل نريخته اند.

در مرحله اول از فيس ماسك براي هماهنگ كردن فك ها استفاده مي شود. مرحله دوم بين 13 – 9 سالگي است كه از ارتودنسي ثابت و ارتودنسي متحرك براي رفع ناهنجاري استفاده مي شود.

ارتودنسي دندان جلو در بزرگسالي

بين 15 – 13 سالگي نيز مي توان براي درمان مشكلات دندان جلو اقدام كرد. اگر كودك در سن پايين و نوجواني تحت درمان قرار نگيرد، امكان درمان بعد از سن بلوغ تا حدي دشوارتر است. هزينه ارتودنسي نيز در اين زمان افزايش يافته و سرعت درمان كندتر خواهد شد.

در سنين بزرگسالي براي رفع مشكل و ناهنجاري احتمال دارد علاوه بر ارتودنسي از جراحي فك نيز استفاده شود. در اين هنگام تركيب ارتودنسي و جراحي براي رفع مشكل جلوزدگي دندان جلو مثمرثمر خواهد بود. پس همانطوريكه گفته شد، در صورت مشاهده عارضه لازم است هر چه زودتر با درمان به موقع در جهت رفع مشكل كوشيد.

منبع : مجله دانستني هاي ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۸:۴۲ توسط:netware موضوع:

نحوه ساخت ايمپلنت

ايمپلنت دندان يك نوع جراحي مخصوص دندان و فك مي باشد كه مي تواند جايگزين بسيار خوبي براي دندان هاي آسيب ديده و يا دندان هايي كه از بين رفته اند و نياز به كشيدن دارند باشد.

ايمپلنت دندان چيست؟

ايمپلنت از چند بخش تشكيل شده كه قسمتي كه به ريشه دندان وصل مي شود حالت فلزي پيچ مانند دارد و داخل فك و لثه پيچ مي شود كه در سر آن دندان مصنوعي كه شبيه دندان واقعي شما به نظر مي‌رسند و جنس بسيار با كيفيتي دارند قرار مي گيرد. همچنين ايمپلنت يك روش جايگزين براي دندان هاي مصنوعي و يا بريج مي باشد.

بيشتر بخوانيد :

براي ساختن ايمپلنت ابتدا فلزي به نام تيتانيوم را حرارت مي دهند و به اندازه اي آن را گرم مي كنند تا به درجه مورد نظر برسد.

بعد از آن به اندازه قطر مورد نظر ايمپلنت از فلز آلياژ تيتانيوم آب شده استفاده مي‌كنند تا شروع به ساخت مفتول آن بكنند، بعد از اين كه مفقتول ساخته شد به همان اندازه كه قرار است ايمپلنت طول داشته باشد آن را مي شكنند و سپس سطح داخلي و بيروني آن را تراش مي دهند.

در مرحله بعدي پودر مخصوصي را كه فقط يك مرتبه قابل استفاده است را وارد مخزن مخصوص آن مي كنند و پس از آن عمل سندبلاست فلز آلومينيوم اكسيد به كار گرفته مي شود كه اين عمل سطح جانبي ايمپلنت دندان را تا ۴۰۰ برابر بيشتر مي‌كند.

بعد از اين كه اين مرحله انجام شد بايد تيتانيوم اسيدشويي شود كه براي اين امر نياز به زمان و بودجه تقريباً بالايي است. پس از اسيد شويي، ايمپلنت را را به طور خيلي تميز و با دقت مي شويند و آن را بسته بندي مي كنند و براي استريل كردن آماده اش مي كنند.

در آخر سريال مخصوصي به آن ها داده مي شود و براي فروش به بازار مربوط به خودشان فرستاده مي‌شود.

حتما بخوانيد :


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۹:۳۸ توسط:netware موضوع:

تفاوت‌هاي بين ارتودنسي بزرگسالان و ارتودنسي كودكان و نوجوانان

تفاوت اصلي بين ارتودنسي بزرگسالان و ارتودنسي كودكان و نوجوانان آن است كه در جوانان، استخوان‌هاي فك هنوز به رشد كامل نرسيده و در حال رشد مي‌باشد. در حالي كه در بزرگسالان، رشد اين استخوان‌ها متوقف شده است و به همين دليل ممكن است رفع ناهنجاري‌هاي فك آنها فقط از طريق جراحي امكانپذير باشد. تفاوت‌هاي ديگري كه از اين نظر بين ارتودنسي در بزرگسالان و كودكان وجود دارد عبارتند از:

آسيب‌ديدگي لثه‌ها و استخوان دندان‌ها (بيماري‌هاي پريودنتال)

احتمال ابتلاء به بيماري‌هاي لثه و يا حتي آسيب‌‌ديدگي استخوان دندان‌ها در اثر عفونت لثه يا بيماري‌هاي پيشرفته پريودنتال و يا نساز به عصب كشي دندان در بزرگسالان بسيار بيشتر از كودكان است. افرادي كه دندان‌هاي صاف و مرتب داشته باشند، كمتر در معرض ابتلاء به بيماري‌هاي لثه قرار دارند.

پوسيدگي يا افتادگي دندان‌ها

بعضي از دندان‌ها ممكن است به مرور زمان دچار پوسيدگي شده و يا از جاي اصلي خود جابه‌جا شوند و رفع مشكل آنها تنها از طريق ارتودنسي امكانپذير خواهد بود. همچنين افتادن دندان‌ها هم مي‌تواند باعث شود كه دندان‌هاي مجاور به سمت فضاي خالي ناشي از آن حركت كنند و اين باعث افزايش خطر ناهنجاري‌هاي فك و بروز بيماري‌هاي لثه و دندان درد مي‌شود.

درمان ارتودنسي ناقص در دوران نوجواني

بسياري از بزرگسالان در دوران كودكي يا نوجواني خود، بخشي از يك دوره درمان ارتودنسي را طي كرده‌اند اما بعد از آن هيچ‌گاه براي تكميل درمان خود اقدام نكرده‌اند. بنابراين حالا كه به سن بزرگسالي رسيده‌اند، تصميم مي‌گيرند كه درمان ارتودنسي خود را كامل كنند تا بتوانند به دندان‌هاي سالم و لبخند زيبايي كه هميشه آرزوي آن را داشته‌اند، دست پيدا كنند.

نتيجه و مراقبت‌هاي پس از انجام ارتودنسي

در اوايل دوره درمان ارتودنسي بزرگسالان احتمالاً شما براي صحبت كردن يا غذا خوردن، كمي مشكل يا ناراحتي خواهيد داشت، اما بعد از مدتي اين احساس برطرف مي‌شود. در طول مدتي كه بريس‌ها در دهان شما قرار دارد، سعي كنيد دندان‌هاي خود و براكت‌ها را كاملاً تميز نگه داريد. اگر در ارتودنسي بزرگسالان از بريس‌هاي چسبانده شده و غير قابل برداشتن استفاده مي‌كنيد، ذرات غذا و جرم مي‌تواند به راحتي در بين دندان‌‌ها و لثه‌هاي شما گير بيفتد.

به منظور كاهش خطر پوسيدگي دندان‌ها لازم است در اين مدت براي مسواك زدن، كشيدن نخ دندان و بهداشت دهان و دندان خود بيشتر وقت بگذاريد و مصرف قند و شيريني را تا جايي كه مي‌توانيد كمتر كنيد. پلاك‌هاي باكتريايي و ذرات قند در تركيب با يكديگر باعث توليد اسيد مي‌شوند كه در صورت سهل‌انگاري در بهداشت دهان و دندان، مي‌تواند منجر به كلسيفه شدن (لكه‌هاي سفيد) و پوسيدگي دندان‌ها شود.

هزينه ارتودنسي بزرگسالان

هزينه ارتودنسي چه در كودكان و چه در بزرگسالان به طول مدت درمان، سن، ميزان و شدت مشكل شما و نوع بريسي كه متخصص ارتودنسي براي شما توصيه مي‌كند، بستگي خواهد داشت. قبل از شروع درمان با بيمه درماني يا تكميلي خود هماهنگي كنيد تا مشخص شود كه آيا هزينه‌هاي ارتودنسي شما را پوشش مي‌دهد يا خير.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۰:۴۱ توسط:netware موضوع:

چرا بايد ايمپلنت انجام دهيم

جاي خالي دندان از دست رفته مي‌تواند در سلامت ديگر دندان‌ها، تكلم و غذا خوردن شخص اثر بگذارد. وقتي جاي خالي دندان پر شود به شخص اعتماد به نفس بيشتري داده و همچنين باعث داشتن دندان‌هايي سالم و غذا خوردن راحت‌تر مي‌شود. امروزه براي پر كردن اين جاي خالي روش‌هاي متعددي وجود دارد كه يكي از اين روش‌ها ايمپلنت دندان يا همان كاشت دندان است.

مشكلات گفتاري با از دست دادن دندان

تلفظ صحيح كلمات از طريق چرخاندن زبان و فشار دادن به سقف دهان و دندان ايجاد مي شود. بنابراين جاي خالي دندان ها ميتواند تلفظ برخي از حروف را با مشكل مواجه كند.

حركت دندان ها

فضاهاي خالي در دندان بر استحكام استخوان فك تأثير منفي مي گذارد و باعث جابجايي موقعيت دندان ها مي شود. پركردن اين فضا هاي خالي با كاشت دندان يا همان ايمپلنت دندان براي طولاني مدت به حفظ موقعيت دندان ها كمك مي كند.

مشكل غذا خوردن

عدم تناسب و جاي خالي دندان ها (مخصوصا زماني كه تعداد دندان هاي از دست رفته زياد باشد) هر شخص را وادار مي كند تا رژيم غذايي خود را تغيير دهد و در نهايت به مرور زمان فرد به جايي مي رسد كه وعده هاي غذايي را بر اساس غذاهايي كه مي تواند بخورد تنظيم مي كند نه آنهايي كه متناسب با رژيم غذايي و علاقمندي خودش باشد.

تاثير جاي خالي دندان بر چهره ظاهري

دندان ها و لثه به عنوان سيستم پشتيباني براي ساختار چهره عمل مي كنند. نداشتن دندان بر ظاهر صورت و گونه ها تاثير زيادي مي گذارد. همچنين تحليل رفتن استخوان فك هم از بدترين پيامد هاي از دست دادن دندان ها است.

بيشتر بخوانيد :

بهترين كلينيك شبانه روزي ايمپلنت دندان در تهران

بهترين مراكز تخصصي ايمپلنت در تهران مراكزي هستند كه با رعايت اصول علمى تخصصى و با تجربه اقدام به درمان هاي ايمپلنت دندان مي كنند.

بهترين مراكز ايمپلنت معمولا با متخصصين جراح لثه و ايمپلنت همكارى داشته , و داراي امتيازهاى ويژه اى مثل مجهز بودن كامل وسايل مربوط به جراحي هاى پيوند , بازسازي استخوان و جراحي هاى لثه مي باشند.

يك كلينيك دندانپزشكي خوب ، بهترين مشاوره را به بيمار مي دهد و از هر جهت با مراحل درمان ايمپلنت ، نحوه پرداخت هزينه ايمپلنت ، انواع ايمپلنت دندان ، و مراقبت هاي بعد از درمان ايمپلنت توضيح مي دهد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۳:۲۰ توسط:netware موضوع:

معمول ترين روش هاي ارتودنسي

متخصصين ارتودنسي دندانپزشكاني هستند كه براي اصلاح تراز دندان و مشكلات گذشته تلاش مي ‌كنند تا يك لبخند كامل و بدون نقص را به شما بدهند. در اينجا ما تعدادي از رايج‌ ترين روش ‌هاي درمان را كه متخصصان ارتودنسي انجام مي ‌دهند ذكر مي‌كنيم، كه عبارت اند از:

  • ارتودنسي هاي سنتي
  • ترمز هاي زباني
  • ارتودنسي اينويزيلاين
  • نگهدارنده هاي پس از درمان

بيشتر بخوانيد :

ارتودنسي هاي سنتي

اين ارتودنسي ها از نوع فلزي هستند و هنوز هم يك نوع ارتودنسي محبوب در درمان سراسر دنيا محسوب مي ‌شوند؛ به اين دليل كه مي‌ توانند طيف زيادي از مشكلات را تحت پوشش درماني خودشان قرار دهند. اين ارتودنسي شامل سيم، براكت و كش هاي لاستيكي است كه به كمك همديگر باعث ايجاد فشار روي دندان شده و آن ها را حركت مي دهد.

ترمز هاي زباني

ارتودنسي هاي زباني همانند ارتودنسي هاي ثابت هستند با تفاوت اينكه در داخل دهان و پشت دندان نصب مي شوند و به هيچ وجه قابل مشاهده نيستند.

ارتودنسي اينويزيلاين

اين يك روش بسيار موثر براي درمان مشكلات خفيف تا متوسط دندان و فك شما است كه به جاي براكت و سيم هاي فلزي از يك تراز كننده شفاف استفاده مي شود كه بسيار پرطرفدار است. به اين دليل است كه به آن ارتودنسي اينويزيلاين يا نامرئي مي گويند. وقتي آن ها را روي دندان نصب مي كنيد، هيچ كسي نمي‌ تواند متوجه درمان شما شود. چون به هيچ عنوان ديده نمي شوند.

الاستيك ارتودنسي

يكي از لوازم بسيار پركاربرد در ارتودنسي سنتي يا فلزي است، كه در زماني كه نياز به كشش و فشار زيادي داريم، اين كش هاي الاستيك مي توانند كمك كننده باشند و براي رفع مشكلات فك و تراز دندان ها استفاده مي شوند. الاستيك ارتودنسي مي ‌تواند فك شما را به جلو و عقب بكشد تا روند ترازبندي دندان سريع تر و بهتر انجام شود و همچنين شما مي توانيد براي جذاب تر شدن و زيباتر شدن ارتودنسي خود الاستيك ارتودنسي را از نوع رنگي استفاده كنيد.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۴:۰۱ توسط:netware موضوع:

نكاتي در مورد انتخاب رنگ ارتودنسي دندان

ارتودنسي رنگي از نظر بسياري از افراد، ظاهر زيباتر و جذاب تري دارد. به خصوص كودكان و نوجوانان تمايل دارند كه از رنگ هاي شاد و متنوعي براي ارتودنسي خود استفاده كنند و به اين ترتيب به ارتودنسي دندان خود تنوع خوبي ببخشند؛ به علاوه مي دانيد كه انتخاب رنگ كش هاي ارتودنسي، يك امر كاملا سليقه اي است و اين حق هر بيماري است كه خودش رنگ كش هاي ارتودنسي دندانش را انتخاب كند. با اين حال نكاتي در اين زمينه وجود دارند كه حائر اهميت هستند؛ در نتيجه مي توانند بيماران را در انتخاب رنگ ارتودنسي كمك كنند.

مثلا گفته مي شود كه بهتر است كه رنگ ارتودنسي دندان با رنگ پوست افراد يا استايل آنها همخواني و هماهنگي داشته باشد؛ يعني اگر شما عادت داريد كه يك رنگ خاص را بيشتر در استايل خود استفاده كنيد؛ پس اين موضوع را بايد هنگام انتخاب رنگ ارتودنسي نيز مد نظر قرار دهيد.

بيشتر بخوانيد :

در ادامه نكاتي را با شما در ميان مي گذاريم كه مي توانند شما را در انتخاب رنگ ارتودنسي ياري كنند. اين نكات عبارتند از:

سعي كنيد از كش هايي به رنگ سفيد يا كش هاي شفاف استفاده نكنيد. اگر اصرار داريد كه از كش رنگ سفيد استفاده كنيد؛ پس اين نكته را در نظر داشته باشيد كه اين كش ها خيلي زود رنگ مي گيرند و كدر مي شوند.

اگر از كش هاي به رنگ روشن استفاده مي كنيد؛ پس بايد مصرف مواد خوراكي رنگي، مانند قهوه و چاي را كاهش دهيد و نظافت دندان هايتان را به خوبي رعايت كنيد.

استفاده از كش هاي به رنگ زرد هم توصيه نمي شود؛ زيرا چنين كش هايي باعث مي شوند دندان هاي شما زردتر از حالت واقعي آنها به نظر برسند.

همچنين كش هايي به رنگ قهوه اي يا به رنگ مشكي، ظاهر خوبي روي دندان هاي شما ندارند؛ زيرا از دور ممكن است اين كش ها به صورت پوسيدگي ها يا كرم خوردگي هايي روي دندان ها به نظر برسند.

اگر كش ها پاره شوند، بايد هر چه سريع تر به متخصص ارتودنسي خود مراجعه كنيد؛ زيرا اين كش ها ارتباط مستقيمي با ميزان نيروي وارده روي دندان ها دارند.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۳:۳۸ توسط:netware موضوع:

اقدامات قبل از ارتودنسي چيست؟

اغلب اوقات روش‌هاي خاصي قبل، حين يا بعد از درمان ارتودنسي لازم است. در همه موارد، معاينه كامل پريودنتال قبل از درمان ارتودنسي ضروري است تا هم بيماري پريودنتال رد شود و هم مشخص شود كه آيا هر نوع پيوند بافت نرم لازم است.

بيماري پريودنتال:

بايد قبل از هرگونه درمان ارتودنسي درمان شود، در غير اين صورت درمان ارتودنسي ممكن است بيماري لثه و از دست دادن استخوان را تشديد كند. علاوه بر اين، پيوند بافت نرم ممكن است قبل، در حين يا گاهي بعد از درمان ارتودنسي درمان شود. يك معاينه كامل پريودنتال مشخص خواهد كرد كه چه نيازهاي پريودنتال قبل از شروع درمان ارتودنسي ضروري است.

در برخي موارد، دندان‌ها قادر به ورود به دهان نيستند و زير لثه پنهان مي‌مانند و در استخوان فك گير مي‌كنند. تنها روش پايين آوردن اين دندان‌ها انجام قرار گرفتن در معرض تاج است.

بيشتر بخوانيد :

نقش پريودنتيست:

پريودنتيست شما محل دندان پنهان‌شده را ارزيابي مي‌كند و آن را در معرض قرار دادن يك دكمه كوچك قرار مي‌دهد (مانند يك براكت در مهاربندها) كه ارتودنتيست مي‌تواند با استفاده از آن دندان را به موقعيت صحيح بكشد.

فرنكتومي روشي است كه پريودنتيست شما به آرامي بافت عضلاني را كه لب شما را به لثه مي‌چسباند يا در قسمت جلويي تحتاني يا قسمت جلويي جلوي دهان شما كوتاه مي‌كند. اين اتصال عضلاني گاهي خيلي پايين قرار مي‌گيرد و دربسته شدن فاصله بين دو دندان جلويي شما تداخل ايجاد مي‌كند. اين روش سريع است و به بهبودي كمي يا بدون نياز دارد.

فيبروتومي مي تواند هم‌زمان يا بعد از درمان ارتودنسي انجام شود. متخصص ارتودنسي شما براي تعيين زمان تكميل اين كار از نزديك با پريودنتيست همكاري مي كند. اگر دندان هاي شما قبل از مهاربندها به شدت چرخانده شده يا از جاي خود قرار گرفته باشد، اين نگراني وجود دارد كه عود كند – به اين معني كه دندان ها مي خواهند به همان جايي كه قبل از بريس ها بودند برگردند. براي جلوگيري از اين اتفاق، يك روش ساده به نام فيبروتومي به جلوگيري از اين مشكل كمك مي كند. هدف از اين روش شل شدن آرام فيبرهايي است كه دندان شما را به استخوان فك متصل مي كنند. اين به تشكيل الياف جديدي كمك مي كند كه فشار زيادي را براي تلاش براي بازگرداندن دندانهاي شما به وضعيت قبلي خود ندارند.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۷:۴۸ توسط:netware موضوع:

آيا مي توان دندان پرشده را ارتودنسي كرد؟

كساني كه با وجود دندان پرشده براي ارتودنسي اقدام مي كنند نگراني هايي خاصي در اين زمينه دارند. وقتي افراد دندان هاي پرشده دارند يا اينكه آن ها را روكش يا لمينت كرده اند، نگراني آن ها عميق تر است. اما در عوض برخي از افراد ممكن است تمايلي به استفاده از ارتودنسي ثابت و براكت هاي فلزي نداشته باشند.

پر كردن يكي از راه هاي توقف پوسيدگي دندان يا برداشتن آن هاست. وقتي پوسيدگي از روي دندان برداشته و تميز مي شود، حفره اي تشكيل مي شود. سپس براي پركردن آن حفره از موادي استفاده مي شود تا ظاهر دندان به وضعيت قبل برگردد. آمالگام و كامپوزيت از جمله مواد پركاربرد در اين زمينه هستند. كساني كه مبادرت به انجام درمان ارتودنسي مي كنند مايلند بدانند آيا اين دندان ها را مي توان تحت درمان ارتودنسي قرار داد يا خير.

اغلب اوقات مي توان بدون هيچ مشكلي اقدام به ارتودنسي دندان پرشده كرد. اگر سطح پوسيدگي دندان جزئي يا متوسط باشد، با رعايت مواردي مي توان درمان را به خوبي سپري كرد. ارتودنسي فرايندي است كه با اصلاح مشكلات و ناهنجاري ها مي توان نقش قابل توجهي در پيشگيري از پوسيدگي دندان ها داشته باشد. با صاف و مرتب كردن دندان مي توان وضعيت بهداشت دهان و دندان را بهبود بخشيد و تميز كردن دندان ها را آسان تر و بهتر كرد.

بيشتر بخوانيد :

روش هاي مناسب براي ارتودنسي دندان پرشده

نوع و شدت ناهنجاري و سطح پرشدگي دندان تعيين كننده نوع ارتودنسي براي دندان پرشده خواهد بود. در نتيجه نوع روش استفاده شده در افراد مختلف، متفاوت است.

اگر سطح پوسيدگي دندان زياد باشد، بهتر است از ارتودنسي متحرك براي درمان استفاده شود. در اين روش پلاك هاي شفاف روي دندان ها قرار مي گيرد.

در صورت وجود پوسيدگي هاي جزئي و متوسط بهترين روش درمان استفاده از ارتودنسي ثابت خواهد بود.

يكي ديگر از روش هاي مناسب براي ارتودنسي دندان پرشده استفاده از ارتودسني سراميكي است. اما مشكلي كه در خصوص استفاده از اين ارتودنسي وجود دارد اينست كه براكت ها در اين روش ممكن است دچار شكستگي شوند. ظرافت و مقاومت اين براكت ها آن ها را به سرعت در معرض شكستگي قرار خواهد داد. از اينرو توصيه مي شود در صورت استفاده از اين روش درمان، مراقبت هاي لازم انجام شود.

بطور كلي پيشنهاد مي شود براي مديريت بهتر مواد پرشده دندان بهتر است از ارتودنسي ثابت و ارتودنسي متحرك استفاده شود.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۴:۴۱ توسط:netware موضوع:

موارد مهم در دندانپزشكي زيبايي

ونير

ونير كامپوزيت  پوسته هاي سفارشي و نازك هستند كه روي سطح جلويي دندان ها قرار مي گيرند. با توجه به رنگ، شكل، اندازه يا طول آنها در جلوي دندان قرار مي گيرند، ونير ها را مي توان از كامپوزيت پرسلن يا رزين ساخته شده است. فنرها يك روش محافظه كارانه براي تغيير رنگ يا شكل دندان در مقايسه با تاج و لمينت دندان  را پيشنهاد مي كنند، اما اين روند برگشت پذير نيست.

ارتودنسي دندان

ارتودنسي دندان مي تواند دندان هاي كشيده شده يا ناهموار را اصلاح كند و مي تواند سلامت و ظاهر لبخند هر فرد – بزرگسال يا كودك را بهبود بخشد. ارتودنسي با استفاده از فشار ثابت در طول زمان به آرامي حركت دندان را به تراز. همانطور كه دندانها حركت مي كنند، سوكت دندان استخواني به شكل فشار اعمال مي شود.

سفيدكردن دندان

چه كسي لبخند روشن را دوست ندارد؟ مجموعه اي از سيستم هاي سفيد كننده دندان در دسترس است، از جمله خمير دندان ها و شستشو، ژل هاي بي شمار، نوارها و سيني ها و عوامل سفيد كننده از دندانپزشك. اما سفيد كردن براي همه نيست. اين ايده آل براي افرادي است كه دندان ها و لثه هاي سالم و غيرمتعارف دارند. افراد با زنگ هاي زرد به دندان هايشان – در مقايسه با رنگ هاي خاكستري – بهترين پاسخ را دارند. با دندانپزشك خود صحبت كنيد تا ببينيد آيا سفيد كردن براي شما مناسب است يا خير.

بيشتر بخوانيد :

 بليچينگ دندان

لمينت دندان چيست ؟

ايمپلنت ها

ميليون ها آمريكايي از ريزش دندان رنج مي برند، كه عمدتا به علت پوسيدگي دندان، بيماري لثه يا آسيب است. ايمپلنت دندان – ريشه هاي دندان جايگزيني كه از تيتانيوم ساخته شده اند (نشان داده شده در سمت چپ) – پايه قوي براي پيوستن دندان مصنوعي دائمي يا قابل جابجايي (تاج) را فراهم مي كند. به جاي تاج هاي فردي، برخي از بيماران ممكن است داراي ايمپلنت هايي باشند كه پروتز متحرك را پشتيباني مي كنند.

پل ها (پروتزهاي جزئي ثابت)

يك پل ثابت (دائمي) جايگزين يك يا چند دندان با قرار دادن تاج روي دندان هر دو طرف شكاف و اتصال دندان هاي مصنوعي به آنها مي شود. سپس “پل” در محل قرار مي گيرد. پل دندانه دار هنگامي استفاده مي شود كه دندان تنها در يك طرف فضاي باز وجود دارد. پل هاي مونتاژ شده در مريلند داراي دندان هاي چيني هستند كه توسط چارچوب پشتيباني مي شوند.

تاج

تاج دندان “كلاه” است كه روي يك دندان ضعيف يا آسيب ديده قرار مي گيرد تا شكل، اندازه، قدرت و ظاهر آن را بهبود بخشد. بيشتر تاج ها پنج تا 15 سال گذشته هستند و مي توان از فلز، چيني به فلز، رزين يا سراميك متصل شده باشد. قبل از اينكه تاج روي صندلي نشسته، دندان موجود در آن قرار دارد؛ سپس تاج بر روي آن چسبانده مي شود، به طور كامل چسبان دندان. انها و سه تا چهارم تاج دندانهاي زيرزميني را تا اندازهاي پوشش مي دهند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۵:۵۶ توسط:netware موضوع: