جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

6 راه حل براي رفع لبخند لثه اي و اصلاح آن

روش هاي زيادي براي اصلاح لبخند لثه اي وجود دارد. اما انتخاب صحيح درمان براي شما به پيدا كردن علت اصلي بروز اين مشكل بستگي دارد. 6 گزينه درماني اين مشكل شامل موارد زير است:

1.درمان ارتودنسي دندان

اگر خط لثه شما پايين است اما شدت زيادي ندارد (جزئي است) و علت اصلي اين مشكل شما انحرافات و ناهنجاري هاي جزئي تا متوسط فكي است (و يا اينكه فك هاي شما همپوشاني خوبي ندارند) درمان ارتودنسي مي تواند راه گشا باشد.

دستگاه هاي ارتودنسي دندان  مانند بريس ارتودنسي ثابت و يا ارتودنسي متحرك مي تواند با كمك يك متخصص ارتودنسي خوب مشكلات جزئي تا متوسط دندان و فكي را همراه با لبخند لثه اي برطرف كند.

2. ونير و روكش دندان

گاهي اوقات پايين بودن خط لثه به خاطر اين نيست كه بافت لثه رشد پيدا  كرده يا متورم است. بلكه به دليل تحليل دندان ها يا سايش ميناي دندان است.

در اين شرايط، طول دندان ها كاش ميابد و بايد دندان ترميم شود. بهترين روش براي ترميم دندان هاي كوتاه شده يا ساييده شده روكش دندان يا استفاده از ونيرهايي مانند لمينت دندان يا ونير كامپوزيت است.

طي فرآيند نصب روكش دندان بخش زيادي از دندان تراشيده مي شود و سپس يك تاج يا روكش مصنوعي دندان روي دندان قرار داده مي شود.

لمينت دندان نيز پوسته هاي نازكي هستند كه با تراشيده شدن جزئي دندان ها روي سطح جلويي آن ها متصل مي شوند.

ونير كامپوزيت ها را بدون اينكه بافت دندان تراشيده شود به بخش هاي مختلف دندان ها باند يا متصل مي كنند.

بيشتر بخوانيد : هزينه لمينت دندان

3. جراحي افزايش طول تاج دندان

گاهي اوقات علت لبخند لثه اي عدم روش برخي از دندان ها است. آن ها يا اصلا از لثه در نيامده اند و يا اينكه به صورت نيمه نهفته هستند. در چنين شرايطي عمل جراحي افزايش طول تاج انجام داده مي شود.

طي اين عمل بخشي از بافت لثه و يا حتي استخوان برداشته مي شود تا دندان نهفته و نيمه نهفته به طور كامل خارج شود. لثه و دندان با اين عمل در موقعيت نرمال و مناسب خود قرار مي گيرند.

4. جراحي لب

در برخي افراد لب فوقاني كوچك يا كوتاه است و يا حتي ممكن است عضله كنترل كننده لب فوقاني بيش فعال باشد به اين معني كه لب را بيش از حد بالا نگاه ميدارد. اين باعث مي شود كه طرح لبخند شما لثه اي باشد.

جراحي تغيير وضعيت يا موقعيت لب فوقاني مي تواند به كاهش لثه اي بودن لبخند شما كمك كند و جايگزين مناسبي براي عمل جراحي تهاجمي و پيچيده اي مثل جراحي فك است.

5. ليزر درماني

با استفاده از ليزرهاي مخصوص دندانپزشكي، دندانپزشك مي تواند به از بين بردن بافت اضافي لثه كمك كند. مزيت ليزر در اين است كه ديگر نيازي به استفاده از تيغ جراحي براي برش و سپس بخيه بافت لثه نيست.

6. ژنژيوكتومي

ليزر در افرادي بافت لثه آن ها ضخيم و بيش از حد است به طوري كه بخش زيادي از دندان ها را پوشانده گزينه چندان مناسبي نيست. در چنين شرايطي احتمالا نياز به ژنژيوكتومي يا برش و جدا كردن بافت اضافه لثه است


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۰۲:۱۲ توسط:netware موضوع:

كاربردهاي ليزر در درمان ارتودنسي كدامند؟

حقيقت اين است كه ليزر تنها يك تسهيل كننده درمان ارتودنسي است و خود ليزر نمي تواند يك شبه دندان ها را مرتب كند. از ليزر اصولا براي موارد زير در درمان ارتودنسي كمك گرفته مي شود.

افزايش سرعت حركات ارتودنسي

يكي از جوانب منفي درمان ارتودنسي دندان، طولاني بودن مدت زمان آن است. به اين شكل كه ممكن است بسته به سن بيمار، نوع و شدت مشكلش، طول دوره درمان به طور ميانگين 1.5 سال به درازا بكشد. در واقع درمان هاي ارتودنسي جزء طولاني ترين درمان هاي دندانپزشكي هستند و بنابراين صبر، حوصله و تحمل زيادي هم از جانب بيمار و هم از جانب متخصص ارتودنسي ميطلبد.

البته اين روزها خبرهاي خوبي به گوش مي‌رسد و نتيجه تحقيقات مختلف نشان مي دهد كاربرد ليزر در ارتودنسي به منظور كاهش مدت زمان اين درمان به اثبات رسيده است. محققان به اين نتيجه رسيده اند كه با كمك پرتوهاي ليزرِ بافت نرم، مي توان كاري كرد كه طول دوره درمان كاهش پيدا كند.

البته استفاده از ليزر منوط به اين است كه شما حتما به يك متخصص ارتودنسي خوب كه صلاحيت درمان ارتودنسي با ليزر را دارد مراجعه كنيد. زيرا هر ارتودنتيستي نمي تواند از ليزر براي ارتودنسي استفاده كند.

بنابراين سعي كنيد در هر شهري كه هستيد حتما به دنبال بهترين ارتودنتيست شهر خود باشيد. مثلا اگر در تهران هستيد و قصد داريد مدت زمان ارتودنسي خود را كاهش دهيد حتما و حتما درمان خود را نزد بهترين متخصص ارتودنسي در تهران انجام دهيد تا نتيجه درمان اصولي باشد.

فرنكتومي (از رايج ترين كاربردهاي ليزر در ارتودنسي)

يكي ديگر از كاربردهاي ليزر در ارتودنسي از بين بردن فرنوم در بيماراني است كه بين دو دندان جلويي‌شان (در فك بالا) فاصله ايجاد شده است. علت ايجاد اين فاصله، وجود بافت بزرگ شده فرنوم لب است و تا برداشته نشود، نه تنها فاصله از بين نمي رود كه انجام درمان ارتودنسي در آن نيز بي فايده خواهد بود. (فرنوم لب بالا را به لثه از وسط متصل مي كند)

قبل يا در طول درمان ارتودنسي متخصصان ارتودنسي، شما را به يك متخصص لثه ارجاع مي‌دهند تا با كمك ليزر فرنوم را برداند و با اين كار به بسته شدن فاصله دو دندان جلويي كمك شود. البته ذكر اين نكته مهم است كه ليزر در اينجا يك نقش  فرعي در درمان ارتودنسي دارد و متخصص ارتودنسي تنها فرنم را با از بين مي‌برد. در واقع درمان با كمك دستگاه هاي ارتودنسي انجام مي شود و فرنكتومي با ليزر صرفا به اثربخشي و مانع زدايي درمان كمك مي كند.

افزايش طول تاج دندان

براي اغلب بيماراني كه نياز به درمان ارتودنسي دارند، معمولاً ارتودنسي ثابت انجام داده مي‌شود. در چنين افرادي دستگاه‌هاي ارتودنسي ثابت، شامل براكت بايد به سطح جلوي دندان ها متصل شود.

براكت ها معمولا بسته به صلاح‌ديد متخصص ارتودنسي در موقعيت خاصي از سطح دندان ها قرار داده مي شوند. اما در برخي بيماران ممكن است ورم كردن بافت لثه باعث پوشانده شدن سطح دندان ها شده باشد. در چنين وضعيتي دكتر ارتودنسي نمي تواند براكت ها را روي دندان ها قرار دهد. متخصص ابتدا بايد با كمك ليزر، بافت اضافي و ورم كرده لثه را بردارد و سپس درمان ارتودنسي را آغاز كند. اينجا هم به طور مشابه درمان ارتودنسي با ليزر انجام شده و به آغاز يا مانع زدايي درمان كمك كرده است.

آيا ارتودنسي با ليزر خطرناك است؟

هم بله و هم خير! در واقع اگر كار ارتودنسي با ليزر شما توسط بهترين متخصص ارتودنسي شهرتان انجام شود و با دستگاه بافت نرم اين كار صورت بگيرد كاملا بيخطر خواهد بود. اما چنانچه دندانپزشك يا ارتودنتيست شما تجربه كافي براي درمان ارتودنسي با ليزر را نداشته باشد مي تواند براي شما بسيار خطرناك باشد.

براي درمان ارتودنسي با ليزر به چه كلينيك هايي مراجعه كنيم؟

متخصصان ارتودنسي توصيه مي كنند كه براي استفاده از ليزر در درمان هاي ارتودنسي تنها به كلينيك هايي مراجعه كنيد كه ليزر بافت نرم (معمولا ديود) را در محل كلينيك داشته باشند. و بهتر آن است كه در كلينيك حتما متخصص لثه و دكتر ارتودنسي دندان نيز با هم حضور داشته باشند. با يك جستجوي ساده در اينترنت مي توانيد يكي از اين كلينيك ها را پيدا كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۲۶:۱۰ توسط:netware موضوع:

۵ دليل كه چرا دندانپزشك عمومي نمي‌تواند ارتودنسي انجام دهد

با وجود اينكه براي درمان ناهنجاري‌هاي فكي و دنداني (و موقعيت‌هاي نامنظم اين دو) بايد تنها به يك متخصص ارتودنسي مراجعه كرد، اما هنوز برخي از افراد تصور مي‌كنند يك دندانپزشك عمومي نيز مي‌تواند نامنظمي‌هاي دنداني آن‌ها را برطرف كند. اما واقعيت اين است كه دندانپزشك عمومي قادر به انجام درمان‌هاي ارتودنسي دندان نيست. با خواندن اين ۵ دليل متوجه خواهيد شد كه چرا براي شروع ارتودنسي بايد فقط به يك ارتودنتيست سر بزنيد و دور دندانپزشكان عمومي را خط بكشيد.

۱. دندانپزشك عمومي تخصصي در ارتودنسي ندارد

براي اينكه شخصي به يك دندانپزشك تبديل شود بايد پس از قبول شدن در رشته دندانپزشكي، به مدت ۶ تا ۷ سال دوره عمومي اين رشته را بگذراند. پس از اتمام اين دوره و طرح اجباري، دندانپزشكان عمومي مي‌توانند اقدام به داير كردن مطب كنند و درمان‌هاي عمومي دندانپزشكي مانند ترميم دندان را انجام دهند.

زماني كه اين دندانپزشكان در آزمون تخصصي شركت كنند، مي‌توانند در يكي از تخصص‌هاي دندانپزشكي به مدت ۳ تا ۴ سال تحصيل كنند تا تبديل به متخصص شوند. متخصص ارتودنسي نيز يك دندانپزشك است كه به صورت تخصصي در رشته ارتودنسي تحصيل كرده و به صورت تخصصي و اصولي اقدام به تشخيص، درمان يا پيشگيري از ناهنجاري‌ها و نامنظمي‌هاي دنداني و فكي مي‌كند.

در واقع يك متخصص ارتودنسي يك دندانپزشك است كه علاوه بر توانايي انجام درمان‌هاي عمومي قادر به درمان نامنظمي‌هاي دنداني و فكي نيز هست. اما دندانپزشك عمومي متخصص نيست و صلاحيت انجام درمان‌هاي ارتودنسي را ندارد.

۲. چون فقط يكبار ارتودنسي مي‌كنيد بايد اصولي قدم برداريد

معمولاً اگر درمان ارتودنسي به صورت اصولي و توسط يك متخصص ارتودنسي خوب انجام شود، نتايجي دائمي به دنبال دارد. اين يعني با يك‌بار ارتودنسي كردن، نتايج دائمي به دست خواهد آمد و شما براي هميشه دندان‌هاي مرتبي خواهيد داشت.

اما از آنجا كه دندانپزشكان عمومي متخصص نبوده و به صورت اصولي به درمان‌هاي ارتودنسي آشنا نيستند، ممكن است باعث شكست نتايج شده و شما را نيازمند درمان مجدد ارتودنسي كنند.

بنابراين، چون يكبار ارتودنسي مي‌كنيد سعي كنيد نه تنها به دنبال دندانپزشكان عمومي نباشيد، بلكه فقط و فقط به فكر پيدا كردن بهترين متخصص ارتودنسي شهر خود باشيد. (تنها با يك جستجوي ساده در اينترنت مي‌توانيد به هدف خودتان برسيد. فقط كافيست جستجوي خود را با كليدواژه بهترين متخصص ارتودنسي (شهرتان) آغاز كنيد. مثلا بهترين متخصص ارتودنسي در كرج، تهران، اصفهان و شيراز يا هر شهر ديگري را جستجو كنيد.)

۳. دندانپزشك عمومي اهميتي به علت كج شدن دندان‌هاي شما نمي‌دهد!

يكي از تفاوت‌هاي دندانپزشك عمومي با متخصص ارتودنسي، دانش و مهارت آن‌ها در تشخيص علت ناهنجاري‌هاي فكي و دنداني است. متخصصان ارتودنسي با دقت و ظرافت خاصي ريشه مشكلات افراد را به صورت اصولي پيدا كرده و متناسب با آن بهترين روش درمان را پياده مي‌كنند. اما يك دندانپزشك عمومي معمولاً دانش تخصصي در اين خصوص ندارد.

۴. دندانپزشكان عمومي هيچ توجهي به زيبايي صورت شما نمي‌كنند!

ارتودنسي مي‌تواند تاثير قابل توجهي بر روي صورت، خط لبخند و ظاهر كلي صورت شما داشته باشد. يك متخصص ارتودنسي آموزش ديده است تا رويكردي جامع و كاملا تخصصي در درمان شما داشته باشد تا ظاهر كلي صورت‌تان در كنار لبخند شما در بهترين حالت قرار دهد.

يك ارتودنتيست فقط به زيبايي لبخند شما فكر نمي‌كند، بلكه به هارموني و هماهنگي دندان‌ها با تمام اجزاي صورت فكر مي‌كند. در حقيقت او ياد گرفته كه چطور اجزاي لبخند را با هم هماهنگ كند. ما يك دندانپزشك عمومي توجهي به هماهنگي دندان‌ها با ساير اجزاي صورت ندارد، زيرا دانش آن را ندارد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۱۸:۴۵ توسط:netware موضوع:

عوامل موثر بر هزينه ارتودنسي كودكان

به طور كلي هزينه ارتودنسي در كودكي بسيار كمتر از سنين بزرگسالي مي باشد. در ادامه مواردي كه هزينه ارتودنسي كودكان را تحت تاثير قرار مي دهند، بيان مي كنيم:

نوع و شدت ناهنجاري

ميزان و شدت مشكل و ناهنجاري دهان و دندان يكي از مهمترين مواردي است كه بر هزينه درمان تاثيرگذار است. طبعا هرچه شدت ناهنجاري بيشتر باشد، درمان پيچيده تر خواهد شد. البته اين نكته ي مهم وجود دارد كه ادامه داشتن رشد فك در سنين كودكي، سبب مي شود تا ناهنجاري هاي شديد فكي نيز، به راحتي به كمك دستگاه هاي ارتودنسي درمان شوند.

مدت زمان درمان

يكي ديگر از مواردي كه مي تواند بر هزينه ارتودنسي كودكان اثر داشته باشد، طول مدت درمان ارتودنسي است. در صورتي كه شدت ناهنجاري سبب زياد شدن طول دوره درمان شود، هزينه درمان نيز افزايش مي يابد.

نوع روش درماني

نوع روش درماني نيز از موارد مهمي است كه هزينه ارتودنسي را تحت تاثير قرار مي دهد. ارتودنسي به كمك روش ها و شيوه هاي متنوعي انجام مي شود كه ارتودنتيست با معاينه و بررسي نوع و ميزان ناهنجاري، بهترين روش درماني را انتخاب مي كند.

بيمه

در صورتي كه بيمه تكميلي شما هزينه هاي ارتودنسي را در تعرفه هاي خود قرار داده باشد، مي توانيد بخشي از هزينه درمان ارتودنسي كودك خود را از طريق بيمه تكميلي ارتودنسي دريافت كنيد.

هزينه هاي جانبي ارتودنسي كودكان

علاوه بر مواردي موثري كه بر هزينه درمان تاثير گذار مي باشند و پيش تر به آن ها اشاره كرديم، هزينه هاي جانبي ديگري نيز مي توانند بر هزينه نهايي ارتودنسي كودكان اضافه شوند كه در زير به بررسي آن ها مي پردازيم:

كشيدن دندان

گاهي برخي از كودكان به دليل داشتن ازدحام بيش از حد دنداني لازم است كه يك و يا چند دندان خود را بكشند. در اين موارد دكتر احمدرضا حسيني، بهترين متخصص ارتودنسي در تهران، به خوبي شرايط كشيدن دندان را بررسي كرده و تنها در صورت ضروت، دندان بيمار را خواهد كشيد. يك ارتودنتيست باتجربه سعي مي كند تا به كمك دستگاه هاي ارتودنسي تا حد امكان از كشيدن دندان كودك جلوگيري كند.

درمان بيماري هاي دهان و دندان

گاهي اوقات دندان دائمي كودك دچار پوسيدگي شده است كه در اين شرايط ارتودنتيست قبل از شروع درمان ارتودنسي به درمان پوسيدگي دندان مي پردازد.

هزينه هاي عكس برداري

به طور كلي قبل از شروع درمان، متخصص ارتودنسي با توجه به عكس هاي راديولوژي مربوطه به معاينه دقيق وضعيت دهان و دندان كودك مي پردازد كه مي توان اين هزينه ها را به هزينه كلي درمان اضافه كرد.

هزينه نگهدارنده ارتودنسي

بعد از اتمام دوره درمان، براي تثبيت موقعيت به دست آمده از دندان ها لازم است تا از ريتينر يا نگهدارنده ارتودنسي استفاده شود. البته ريتينر ارتودنسي هزينه بالايي به همراه ندارد، اما با اين حال مي توان آن را نيز جزئي از هزينه نهايي درمان محاسبه كرد.

منبع : http://www.bestdentists.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۴۳:۳۸ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي دندان لينگوال

ارتودنسي به عنوان يكي از بهترين‌ روش هاي زيبايي دندان به شمار مي رود كه مي تواند اغلب ناهنجاري دندان هاي شما را برطرف سازد. توجه داشته باشيد كه ارتودنسي به انواع مختلفي دسته بندي مي شود كه هريك از آنها ويژگي هاي متفاوتي با يكديگر خواهند داشت. ارتودنسي دندان لينگوال يكي از محبوب ترين روش هاي ارتودنسي به شمار مي رود كه دليل اين امر مخفي بودن آن است. لينگوال به دليل اينكه در بخش پشتي دندان ها متصل مي شود با عنوان براكت داخلي نيز شناخته مي شود. در اين نوع ارتودنسي ابتدا براكت ها بر روي دندان ها متصل شده و سپس سيم مخصوص اين براكت ها را به يكديگر متصل خواهد كرد. با تنظيم كردن سيم، فشار وارده بر دندان ها اعمال خواهد شد و اين نوع روش ارتودنسي نيز نياز به تنظيم خواهد داشت. نتيجه اي كه اين روش درماني براي دندان ها خواهد داشت مناسب بوده و به همين دليل بسياري اين روش ارتودنسي را به ساير مدل ها ترجيح مي دهند.

چه كساني از ارتودنسي لينگوال استفاده مي كنند؟

استفاده از ارتودنسي لينگوال براي همگان امكان پذير است و افراد در هر سني مي توانند از اين روش درماني براي مرتب سازي دندان هاي خود استفاده كنند. اين روش به عنوان ارتودنسي نامرئي شناخته مي شود و به همين دليل هيچ گونه محدوديتي براي استفاده آن وجود ندارد. بزرگسالان بهترين كانديد براي ارتودنسي لينگوال هستند چرا كه معمولا افراد بزرگسال در تلاش اند تا با روش هايي صاف سازي دندان هايشان را انجام دهند كه قابل تشخيص نباشد. پس ارتودنسي دندان لينگوال مي تواند كليه مشكلات دندان را بدون مشخص شدن برطرف سازد. كودكان نيز امكان استفاده از اين روش درماني را دارند اما معمولا ارتودنسي هاي معمولي براي كودكان استفاده خواهد شد.

طول درمان با ارتودنسي لينگوال

مدت زماني كه براي درمان مشكلات دنداني مورد نياز است فكر بسياري را به خود مشغول كرده و قطعا هر فردي مي خواهد بداند كه اين سيم و براكت هاي اذيت كننده را بايد چه مدت تحمل كند! براي طول درمان ارتودنسي نمي توان زمان دقيقي در نظر گرفت چرا كه عوامل متعددي بر مدت زمان درمان تاثير خواهند گذشت. سن و سال از جمله اصلي ترين موارد تاثيرگذار بر مدت زمان درمان به شمار مي رود. شدت مشكلات دندان نيز بيشترين تاثير را بر مدت زمان درمان خواهد گذاشت. در حالت كلي ارتودنسي دندان لينگوال حدود ۱۸ تا ۳۶ ماه پس از انجام، مشكلات دندان ها را برطرف خواهد كرد.

هزينه ارتودنسي لينگوال

بي شك ميزان هزينه هاي مورد نياز براي ارتودنسي دندان لينگوال اصلي ترين موردي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد. حتما شما نيز مي توانيد سختي كار لينگوال را متصور شويد چرا كه براي قراردادن براكت ها در بخش پشتي دندان به ظرافت خاصي نياز خواهد بود. همين دشواري در انجام ارتودنسي از جمله مواردي است كه باعث افزايش ميزان قيمت ارتودنسي شده است. انجام ارتودنسي لينگوال نياز به تخصص خاصي دارد و از اين رو نمي توانيد يك دندانپزشك معمولي را براي انجام اين ارتودنسي انتخاب كنيد و به همين دليل بايد هزينه بيشتري پرداخت كنيد. در حالت كلي ارتودنسي لينگوال از جمله گرانترين هاي ارتودنسي است و به همين دليل هر فردي توانايي انجام آن را نخواهد داشت. اگر بخواهيم قيمت ارتودنسي لينگوال را با ارتودنسي معمولي مقايسه كنيم، قيمت ارتودنسي لينگوال حدود ۱.۵ برابر بالاتر از ارتودنسي ثابت خواهد بود.

منبع : http://www.orthodoctor.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۲۶:۳۲ توسط:netware موضوع:

چه موانعي براي دندانپزشكان در هنگام بارداري بيمار وجود دارد؟

در اين كه محدوديت هايي براي زنان باردار در مورد درمان هاي دندانپزشكي زيبايي وجود دارد شكي وجود ندارد. اما بررسي عمق مشكلات پيش آمده براي دندان ها و لثه ها است كه تعيين مي كند چگونه درمان هايي براي براي آن ها در نظر گرفته شود. در دوران بارداري به دليل تغييرات هورموني و سبك زندگي كه براي زنان اتفاق مي افتد، ريسك ابتلا به بيماري هاي دهان ودندان بيشتر مي شود. مراقبت در اين دوران بسيار حائز اهميت است.

براي اين كه خطر ابتلا به بيماري هاي لثه و دندان تا حدود زيادي كاهش يابد، مادران پيش از اقدام براي بارداري بايد دندان ها و لثه هاي خود را چكاپ كامل كنند. گرفتن عكس از دندان ها پيش از بارداري براي اين افراد توصيه مي شود، چرا كه قرار گرفتن در اشعه ايكس در هنگام بارداري با ممنوعيت زيادي مواجه است و مادر نيز ممكن است در طول بارداري نياز به عكس راديوگرافي دندان داشته باشد.

آيا درمان هاي دندانپزشكي در هنگام بارداري قابل انجام است؟

با وجود تمام محدوديت هاي ذكر شده در موارد اورژانسي و يا مواردي كه درد دهاني و دنداني از تحمل مادر خارج است دندانپزشك بارداري  بايد چاره اي بيانديشد و بهترين و كم دردسرترين راهكار را براي درمان مادر انتخاب كند.

بيشتر بخوانيد : بليچينگ دندان

آيا موانع ياد شده در درمان هاي زيبايي دندانپزشكي نيز وجود دارد؟

به دليل اختياري بودن درمان هاي زيبايي دندانپزشكي، دندانپزشك  مي تواند كارهايي از قبيل زيبا سازي دندان ها و يا هر درماني از اين قبيل را تا پس از زايمان مادر به تعويق بياندازد. در صورتي كه اين امكان وجود نداشت و يا بارداري در اواسط فرآيندهاي درماني اتفاق افتاده است، ارتودنتيست و يا دندانپزشك بايد بهترين تصميم را بگيرد تا بيمار و جنين او در معرض كمترين آسيب ممكن قرار بگيرند. يكي از مشكلاتي كه درمان هاي دندانپزشكي براي بيماران ايجاد مي كنند، دردهاي شديد هستند. تحمل درد نه تنها براي مادر و جنين در هنگام بارداري سخت مي شود، بلكه ممكن است خطرآفرين و مشكل زا باشد. يكي ديگر از مسائلي كه پيش مي آيد، استفاده از مسكن هاي مختلف است كه اين ها نيز مي توانند مشكل ساز باشند. حتي الامكان بايد از انواع بسيار خفيف و كم خطر آن با توجه به توصيه دندانپزشك زيبايي و ارتودنتيست استفاده كرد. در مجموع با وجود تمام مشكلاتي كه دندانپزشكي و درمان هاي آن ممكن است براي مادران باردار داشته باشد، دندانپزشكي زيبايي تقريبا بي خطر است و وجود سيم ها و براكت هاي ارتودنسي و يا انجام لمينيت دندان و ونير كامپوزيت در حين بارداري در صورتي كه اصول اوليه و استاندارد آن توسط دندانپزشك و ارتودنتيست رعايت شود، مشكلي را ايجاد نمي كند.

منبع : https://www.karajdentists.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۲۱:۰۸ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي بزرگسالان: ارتودنسي نامرئي

دلايل زيادي وجود دارد كه بزرگسالان نياز به ارتودنسي داشته باشند. ممكن است در زمان نوجواني خود دسترسي به خدمات ارتودنسي نداشته اند. در برخي موارد نيز دندان ها در سنين بالاتر دچار در هم ريختگي مي شوند. از دست رفتن دندان، رشد دندان عقل و فشار وارد آمدن به ساير دندان ها از دلايل در هم ريختن دندان ها در بزرگسالي است. با اين حال، درمان ارتودنسي براي خيلي از افراد به خصوص بزرگسالان مطلوب نيست. امروزه با توجه به پيشرفت هاي تكنولوژي، گزينه هاي ارتودنسي بزرگسالان به سمتي رفته است كه آنها نيز مي توانند به داشتن لبخندي زيباتر تمايل داشته باشند.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي كودكان

گزينه هاي ارتودنسي بزرگسالان: تطابق بيشتر با نيازهاي زندگي

حدود يك پنجم بيماران ارتودنسي افراد بزرگسال را تشكيل مي دهند و اين تعداد همچنان به رشد است. با پيشرفت در درمان ارتودنسي، گزينه هاي متنوعي در دسترس است كه با سبك زندگي بزرگسالان تطابق بيشتري دارند. بزرگسالان به دليل حضور بيشتر در اجتماع، موقعيت شغلي يا تحصيلي علاقه اي به ديده شدن با براكت هاي فلزي ندارند. به همين دليل ممكن است از مراجعه براي درمان خودداري كنند. در اين مطلب شما را با چند روش در ارتودنسي آشنا مي كنيم كه به دليل عدم استفاده از براكت هاي فلزي سنتي در آنها، براي اطرافيان زياد مشخص نيستند و به همين دليل مي توانند براي بزرگسالان بيشتر مطلوب باشند.

بيشتر بدانيد : ارتودنسي سريع

الاينرهاي شفاف:

در بين گزينه هاي ارتودنسي بزرگسالان استفاده از الاينر شفاف يكي از محبوب ترين روش ها است. اين روش براي كساني مناسب است كه دچار درهم ريختگي خفيف دندان هستند. مشكلات پيچيده ارتودنسي با استفاده از اين روش قابل اصلاح نيست. ساخت الاينرهاي شفاف به صورت سفارشي انجام مي گيرد و در طي زمان نظم و قرارگيري دندان ها را اصلاح مي كند.

منبع : https://www.orthodentist.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۱۵:۵۲ توسط:netware موضوع:

تفاوت دندانپزشكي ترميمي با دندانپزشكي زيبايي

در ابتدا بايد گفت كه دندانپزشكي ترميم و زيبايي را مي توان در دو بخش بررسي كرد. يكي دندانپزشكي ترميمي و ديگري دندانپزشكي زيبايي

اقداماتي كه در جهت بهبود ظاهري دندان ها، لثه ها يا كام، انجام مي شود دندانپزشكي زيبايي ناميده مي شود.

با اين حال برخي از درمان هاي زيبايي دندان باعث افزايش سلامت دندان نيز مي شوند.

به عنوان مثال پركردگي هاي سراميكي رنگ دندان ظاهر بهتري دارند و حتي در مقايسه با پركردگي هاي فلزي، نيازمند تراشيدن مقدار كمتري از ميناي دندان مي باشند.

دندانپزشكي زيبايي ممكن است شامل اضافه كردن يا حذف موادي از دندان باشد.

برخي از دندان پزشكان، تمايل به دندانپزشكي زيبايي از نوع ((دوستار دندان)) دارند

و اين به معني پرهيز از هر اقدام غير قابل بازگشتي است كه روي دندان ها انجام مي شود.

اقدامات دوستار دندان شامل سفيد كردن دندان، برخي ارتودنسي هاي كوتاه مدت و رزين كامپوزيت مي باشد.

امروزه پر طرفدارترين درمان در دندانپزشكي ترميم و زيبايي ،لمينت دندان و سفيد كردن يا بليچينگ دندان است.

بيشتر بخوانيد : ونير كامپوزيت

شايد همه شنيده باشند كه دندانپزشكي زيبايي روشي براي ساختن لبخندي زيبا مي باشد.

اما گاهي قبل از آغاز روند زيبا سازي دندان لازم است روي دندان اقدامات ترميمي كوچكي انجام شود تا آن دندان پايه ي خوبي براي مواد دندانپزشكي زيبايي باشد.

و اين جايي است كه دندانپزشكي ترميمي با زيبايي تلاقي مي كند.

دندانپزشكي ترميمي شامل مديريت و روش هايي است كه دندانپزشك براي سالم نگه داشتن دهان انجام مي دهد.

اين اقدامات ترميمي شامل قراردادن ايمپلنت دندان، دندان مصنوعي، پركردگي و روكش مي باشد.

اين اقدامات دندانپزشكي نياز به گذراندن دوره تخصصي ندارند

و تنها شامل پيشگيري و اقدامات اصلاحي مي باشند كه دندانپزشكان پس از گذراندن دوره ي عمومي دندانپزشكي قادر به انجام آنها هستند.

بنابراين اولويت دندانپزشكي ترميمي بهبود عملكرد دهان و دندان و به حداكثر رساندن آن است

در حالي كه تمركز دندانپزشكي زيبايي بر جنبه هاي زيبايي دهان و دندان و به ارمغان آوردن لبخندي زيبا براي بيمار است كه البته هر دو در يك راستا عمل مي كنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۱۰:۲۹ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي با بريس‌هاي سراميكي يا همرنگ دندان

بريس سراميكي كه در جلوي دندان‌ها قرار مي‌گيرد از براكت‌هاي شفاف يا همرنگ دندان ظريفي تشكيل مي‌شود كه سيم‌هاي فلزي از بين آنها رد مي‌شود. ارتودنسي سراميكي يكي از جايگزين‌هاي ارتودنسي ثابت است كه از زيبايي بيشتري برخوردار است و كمتر جلب توجه مي‌كند. براكت‌هاي اين دو روش ارتودنسي هم اندازه و هم شكل‌اند، اما براكت‌هاي ارتودنسي سراميكي شفاف يا همرنگ دندان‌اند و به سختي از دندان‌ها تمييز داده مي‌شوند. برخي از بيماراني كه ارتودنسي نامرئي (اينويزيلاين) برايشان مناسب نيست و ناهنجاري‌ها و بي‌نظمي‌هاي دندانيشان بيش از آن شديد است كه با ارتودنسي نامرئي اصلاح شود، مي‌توانند از مزاياي بريس‌هاي سراميكي استفاده كنند، البته مانند هميشه رعايت بهداشت دهان و دندان شرط اصلي موفقيت درمان است. ارتودنسي سراميكي گاهي به دليل ارزان‌تر بودن از ارتودنسي زباني انتخاب مي‌شود.

رتودنسي سراميكي با براكت شفاف چيست؟

براكت‌هاي ارتودنسي سراميكي شفاف است. روي بريس‌هاي ارتودنسي سراميكي از كش‌هاي سفيد يا رنگي استفاده مي‌شود تا براكت‌ها كمتر مشخص باشد. اين بريس‌هاي شفاف از سراميك، ماده‌اي شبيه به شيشه ساخته مي‌شود. سراميك نيز مانند شيشه شكننده است و راحت‌تر از بريس فلزي مي‌شكند. برخي متخصصين ارتودنسي از بريس سراميكي روي دندان‌هاي بالا و از بريس فلزي روي دندان‌هاي پايين استفاده مي‌كنند تا از شكستگي بريس هنگام بستن دهان جلوگيري كنند. بيماران ارتودنسي سراميكي لازم نيست نگران لكه شدن براكت‌ها باشند، هرچند احتمال لكه شدن كش‌ها وجود دارد. البته اين موضوع زماني نگران كننده مي‌شود كه بيمار سيگاري باشد، كاري زياد مصرف كند يا به قهوه سياه علاقه زيادي داشته باشد. خوشبختانه كش ارتودنسي سراميكي را مي‌توان در هر ويزيت دوره‌اي، يعني هر يك ماه يك بار عوض كرد.

عملكرد بريس سراميكي و بريس فلزي معمولي دقيقاً يكسان است، تنها تفاوت اين دو در اين است كه براكت‌هاي ارتودنسي سراميكي همرنگ دندان است. سيم و براكت‌هاي ارتودنسي فلزي به شكلي طراحي مي‌شود كه با شكل و رنگ دندان طبيعي همخواني داشته باشد و جلب توجه نكند. از آنجايي كه در براكت هاي سراميكي فلز به كار برده نشده است، مقطع عرضي كمتري دارند و به اندازه بريس‌هاي فلزي برجسته نيستند و لب را جلو نمي‌آورند. البته ارتودنسي سراميكي كارايي يا استحكام را فداي زيبايي نمي‌كند. سراميك به كار برده شده در براكت‌ها به اندازه مواد مورد استفاده براي ترميم دندان‌هاي آسيب ديده قوي است. ارتودنسي سراميكي درماني مطلوب براي مرتب كردن دندان‌ها و زيباتر كردن لبخند است كه ظاهر طبيعي و نامشخص آن آرامش را در طول درمان براي شما به ارمغان مي‌آورد.

هزينه

هزينه ارتودنسي سراميكي از ارتودنسي فلزي بالاتر است. اين تفاوت تعرفه در جلسه مشاوره به شما توضيح داده مي‌شود تا شما با در نظر گرفتن عامل‌هاي مختلف تصميم گيري نهايي را انجام دهيد. سه عامل زير بر قيمت ارتودنسي سراميكي اثر مي‌گذارد

قيمت مواد: موادي كه در ارتودنسي سراميكي براي سيم كشي دندان‌ها به كار برده مي‌شود از نقره تهيه مي‌شود، براكت‌هاي سراميكي نيز از براكت‌هاي ارتودنسي فلزي گران‌تراند، بنابراين هزينه مربوط به مواد ارتودنسي سراميكي بالاتر از ارتودنسي فلزي است.

مدت زمان درمان: ارتودنسي سراميكي زمان‌برتر است و درمان يك مشكل يكسان با ارتودنسي سراميكي بيشتر از ارتودنسي فلزي طول مي‌كشد. بنابراين هزينه اين دو نيز يكسان نيست.

حساسيت بريس سراميكي: نگهداري از بريس سراميكي دشوارتر از مراقبت از بريس فلزي است و بالطبع قيمت آن نيز بالاتر است. تعويض براكت نيز هزينه درمان را بالاتر مي‌برد.

منبع : https://www.orthoinfo.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۰۴:۰۲ توسط:netware موضوع:

خطرات و عوارض احتمالي عصب ‌كشي دندان در دوران بارداري

عكس دندان – در عكس‌برداري پرتوي ايكس (اشعه ايكس) كه براي موفقيت درمان عصب ‌كشي ضرورت دارد، دندانپزشك اطلاعات خوبي راجع به گستردگي و عفونت و ساختار داخلي و شكل ريشه ‌هاي دندان به دست مي‌آورد. بنابراين عكس پرتوي ايكس و هر اطلاعاتي كه از طريق آن به دست مي‌آيد، كاملاً ضرورت دارد. به گفتة كالج راديولوژي آمريكا دوز تشعشع يك عكس پرتوي ايكس تنها، به قدري نيست كه تأثيري بر جنين در حال رشد بگذارد. علاوه‌ بر اين عكس دندانپزشكي به صورت منطقه ‌اي در دهان انجام مي‌شود نه ناحيه شكم. براي احتياط بيشتر معمولاً دندان‌پزشك لباس محافظ پرتوي ايكس به زنان باردار مي‌دهد تا از نرسيدن تشعشع به ناحيه شكم اطمينان حاصل شود.

بيشتر بخوانيد : ترميم دندان

يكي ديگر از نگراني‌هاي بارداري داروهاي تجويز شده و مواد شيميايي مورد استفاده در طول درمان است.

داروي بي ‌حسي – داروي بي حسي كه دندانپزشك بارداري براي زنان باردار استفاده مي‌كند، مطمئن و بي‌ خطر است. با اين حال ميزان بي ‌حسي مورد استفاده براي زنان باردار بايد در حداقل مقدار ممكن باشد. در صورتي كه دوز اوليه داروي بي ‌حسي كفايت نكند، دندانپزشك مقدار آن را بيشتر مي‌كند تا بيمار در طول درمان راحت باشد. تجربه درد باعث افزايش استرس مي‌شود و استرس براي كودك داخل رحم زيان‌بخش تر از اندك داروي بي حسي است.

مواد شيميايي – مواد شيميايي تميز كننده مورد استفاده در طول درمان (معمولاً بليچينگ يا هيدروكلريد سديم) و مواد پر كننده دندان هيچ خطري براي جنين ندارند.

آنتي ‌بيوتيك – تجويز آنتي بيوتيك براي مقابله با عفونت دندان، امري متداول است. دندانپزشك پيش از درمان، در طول و پس از آن نوع مشخصي آنتي ‌بيوتيك (مانند پني‌ سيلين يا آموكسي سيلين ) كه براي زنان باردار بي ‌خطر است، تجويز مي‌كند.

خطرات و عوارض عدم انجام عصب ‌كشي دندان در دوران بارداري

در صورتي كه دندانپزشك عليرغم آگاهي داشتن از بارداري شما توصيه مي‌كند عصب ‌كشي انجام دهيد، مطمئن باشيد خطر موكول كردن عصب ‌كشي به پس از زايمان بسيار بيشتر از خود عصب ‌كشي است. خطر انجام ندادن عصب ‌كشي در بارداري شامل موارد زير مي‌باشد:

درد – مشكلات دنداني مانند آبسه دندان كه نياز به عصب ‌كشي دارد معمولاً با دندان درد شديد همراه هستند. درد شديد دائمي در دوران بارداري استرس زيادي وارد مي‌كند كه تأثيرات منفي بالقوة آن براي مادر و جنين بسيار بيشتر از انجام درمان دندانپزشكي است.

عفونت – مشكل دنداني كه نياز به عصب ‌كشي دارد به معني عفونت داخل دندان است. در صورتي كه عفونت دندان درمان نشود و مدت طولاني به حال خود رها شود، ممكن است در سرتاسر بدن گسترش يافته و به بدن كودك در حال رشد برسد و عوارض جدي ايجاد كند. اين وضعيت براي بارداري بسيار خطرناك است.

بيشتر بخوانيد : دندانپزشكي كودكان

بهترين روش عصب ‌كشي دندان در دوران بارداري

سه‌ ماهة اول بارداري حساس‌ترين زمان رشد جنين است. بنابراين هر گونه درمان دندانپزشكي غير اورژانسي نبايد در سه ماهه اول بارداري صورت بگيرد بلكه بايد بسته به ضرورت، درمان آن را به سه‌ ماهة دوم بارداري موكول كنيد تا از خطرات آن در امان باشيد. در صورت لزوم دندانپزشك ممكن است دندان آبسه كرده را باز كند تا چرك داخل آن تخليه شود و درد كاهش يابد و سپس محفظه پالپ دندان را تا حد ممكن تميز و ضد عفوني نمايد. بعدا پس از اين كه بارداري وارد سه ‌ماهة دوم شد، عكس پرتوي ايكس از دندان گرفته مي‌شود تا عصب ‌كشي تكميل شود. همين كار را مي‌توان براي مشكلات دنداني شناسايي شده در سه ماهه سوم بارداري نيز انجام داد به اين معني كه در صورت امكان، تكميل نهايي درمان پس از زايمان انجام شود.

توجه داشته باشيد كه عصب ‌كشي در بارداري كاملاً مطمئن و بي ‌خطر است و هيچ تأثير بدي بر جنين نمي‌گذارد. در صورتي كه به دندانپزشك يا هر پزشك ديگري مراجعه مي‌كنيد حتماً بارداري خود را به اطلاع او برسانيد.

منبع : تاج دنتال


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۴۰:۵۱ توسط:netware موضوع: