جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

خدمات درماني دندانپزشكي كودكان

زماني كه والدين كودك خود را جهت معاينه نزد دندانپزشكي اطفال مي برند نگراني زيادي در انتخاب دندانپزشكي اطفال دارند

مهمترين اصل در انتخاب يك دندانپزشكي اطفال خوب ،محيط دندانپزشكي است .

محيط دندانپزشكي اطفال به هيچ وجه نبايد ترسناك باشد و كودك بايد در آن محيط احساس آرامش داشته باشد و با رغبت تمام وارد دندانپزشكي شود .

دندانپزشكي اطفال بايد از پرسنلي كه قابليت ارتباط با كودك را دارند استفاده كنند .

طبق نظر انجمن دندانپزشكي كودكان ايران، دندانپزشك كودك بايد گروههاي مختلف سني كودكان را بشناسد و نوع رفتار با آنها را بداند. واقعيت اين است كه دندانهاي شيري، آناتومي متفاوتي از دندانهاي دايمي دارند و طبعا درمان آنها نيز متفاوت از دندان هاي دايمي است.

خدمات ارائه شده در دندانپزشكي اطفال

معاينه و تشخيص

 درمان پوسيدگي دنداني و درمان ريشه( ترميم دندان )

درمان مشكلات پريودنتال و لثه اي

خدمات ارتودنسي پيشگيري

معاينه سلامت دهان نوزادان , ارزيابي ريسك پوسيدگي در مادر و كودك

مراقبت هاي دندانپزشكي پيشگيري شامل فلورايدتراپي و فيشورسلاينت

توصيه در رابطه با تغذيه و رژيم غذايي و نحوه شير خوردن نوزاد

مشاوره در زمينه عادات دهاني ( مثل پستانك و مكيدن انگشت )

درمان صدمات وارد به دندانها

انجام خدمات دندانپزشكي كودكان تحت بيهوشي عمومي و يا آرامبخشي

بيشتر بخوانيد : دندانپزشكي بارداري

دندان درآوردن كودك

زمان رويش دندان هاي شيري معمولا از سن 4 ماهگي تا 18 ماهگي مي باشد .

كودكان در سن 2-3 سالگي سري بيست تايي دندان هايشان تكميل مي شود . از اولين روز رويش دندان هاي كودك والدين وظيفه مراقبت از دندان هاي آن ها را در جهت حفظ دندان ها در مقابل پوسيدگي دارند .

به منظور اين حفاظت بايد تاجاي ممكن از شير دادن هاي شبانه به كودك پزهيز كنيم و بعد از هر وعده شير خوردن كودك دندان ها را شستشو دهيم .

كودك در حين رويش دندان، درد و التهاب زيادي را طي مي كند. التهاب لثه روي دندان در حال رويش، كودك را بي تاب مي كند وگاهي منجر به بي حالي و حتي تب در نوزادان ميشود. معمولا به والدين توصيه ميكنيم كه طي مراحل دندان درآوردن كودك ، اسباب بازي هاي بي خطري را در دسترس كودكان قرار دهند تا كودك ، محل رويش دندان را با آن ماساژ دهد و به اين ترتيب بتواند لثه در حال خارش خود را آرام كند.

منبع : كلينيك دندانپزشكي جنت آباد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۱۶:۴۶ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي در سنين بزرگسالي

تا زماني كه دندان، لثه و استخوان فك سالم باشد، مي‌توان در هر سني ارتودنسي را انجام داد. ارتودنسي در سن بزرگسالي تفاوت‌هاي زيادي با ارتودنسي كودكان دارد. تنوع روش‌هاي ارتودنسي بزرگسالان نسبت به ارتودنسي كودكان بيشتر است و طول درمان، به علت مشكلاتي همچون سخت حركت كردن دندان‌ها، مشكلات مربوط به لثه و بيماري‌هاي لثه‌اي و از دست دادن دندان‌ها، بيشتر از طول درمان ارتودنسي كودكان است.

چرا بايد بزرگسالان هم ارتودنسي انجام دهند؟

همه افراد دوست دارند هنگام لبخند زدن، ويتريني از دندان‌هاي مرتب و درخشان را نمايش دهند. متأسفانه بسياري از افراد از اين نعمت زيبا محروم‌اند. اين افراد از ناهنجاري‌هاي دنداني رنج مي‌برند و معمولاً دندان‌هاي كج و نامرتبي دارند. شايد اين مشكل در گذشته راه حل هاي چنداني نداشت اما امروزه ارتودنسي بزرگسالان، راه حلي براي درمان ناهنجاري‌هاي دنداني در بزرگسالي است.

ارتودنسي در همه سنين قابليت انجام دادن دارد و براي انجام آن تنها لازم است دنداني وجود داشته باشد و لثه سالم باشد. ارتودنسي در سن بزرگسالي با ارتودنسي در سنين ديگر كمي متفاوت است. بزرگسالاني كه دچار اختلالات فكي و دنداني هستند، حتماً بايد ارتودنسي انجام دهند چرا كه عدم انجام اين درمان، عواقب جبران ناپذيري خواهد داشت.

يكي از دلايلي كه ارتودنسي در سن بزرگسالي بايد انجام شود، تقويت اعتماد به نفس فرد است. بزرگسالان مرتباً در جامعه حضور دارند و اگر فردي از چهره خود رضايت كافي نداشته باشد، باعث سركوب اعتماد به نفس خود خواهد شد. از طرفي لبخند يك هديه خداوندي است كه آن را بايد بخشيد. افرادي كه دندان‌هاي نامرتبي دارند، معمولاً دندان‌هاي خود را مخفي مي‌كنند و نمي‌توانند به راحتي لبخند بزنند.

بيشتر بخوانيد : متخصص ارتودنسي كيست ؟ 

روش‌هاي ارتودنسي در سن بزرگسالي

براي انجام ارتودنسي در بزرگسالي بايد زماني اقدام كرد كه رشد فك و دندان‌ها به طور كامل به پايان رسيده باشد. روش‌هاي ارتودنسي در سن بزرگسالي تنوع بيشتري نسبت به ارتودنسي كودكان دارد. ارتودنسي فلزي، ارتودنسي لينگوال يا ارتودنسي زباني، ارتودنسي نامرئي، ارتودنسي متحرك و ارتودنسي سراميكي از انواع ارتودنسي‌هايي است كه در بزرگسالان استفاده مي‌شود.

منبع : مجله ارتودنسي دندان 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۲۲:۴۶ توسط:netware موضوع:

متخصص ارتودنسي يا همان ارتودنتيست كيست؟

دندانپزشك، پزشكي است كه با چندين قسمت از بدن مانند دهان، فك، دندان ها، لثه ها و اعصاب كار مي كند. ارتودنتيست ها در بخش تخصصي تر اين رشته فعاليت مي كنند. اولويت آنها صاف كردن دندان ها است. به عبارت ساده تر، همه ارتودنتيست ها دندانپزشك هستند اما تعداد كمي از دندانپزشكان ارتودنتيست هستند.

يك متخصص ارتودنسي ،جرم گرفتگي، انسداد دندان ها و شكل نادرست فك و دندان هاي نا مرتب را تشخيص مي دهد و سعي مي كند هر مشكلي كه كشف كرده را حل كند. در صورت عدم درمان ناهنجاري هاي مختلف دندان ها، با گذشت زمان بدتر مي شوند.

متخصص ارتودنسي چه كاري انجام مي دهد؟

يك متخصص ارتودنسي دندان  براي درمان دندان هاي نادرست، دوره هاي ويژه اي را آموزش مي بيند. اگر دندانپزشك شما را به يك متخصص ارتودنسي ارجاع دهد،يعني دندان هاي شما كاملاً شكل درست ندارند، ارتودنتيست كسي است كه به احتمال زياد توصيه اي براي تنظيم كردن دندان ها به شما خواهد كرد .  

ارتودنتيست چقدر به آموزش نياز دارد؟

ارتودنتيست ابتدا بايد آموزش منظم دندانپزشكي را دريافت كند. يك دانشكده دندانپزشكي به طور كلي براي فارغ التحصيلي چهار سال كلاس نياز دارد. بيشتر دندانپزشكان در اين مرحله متوقف شده و شروع به فعاليت پزشكي خود مي كنند. اما ارتودنتيست ها نمي توانند در اين مرحله فعاليت خود را آغاز كنند .

براي به دست آوردن مجوز طبابت به عنوان ارتودنتيست، فرد بايد كلاس هاي بيشتري را طي كند. بيشتر دانشكده هاي دندانپزشكي قبل از اينكه دانشجو واجد شرايط ارتودنتيستي شود، دو تا سه سال ديگر به او آموزش مي دهند. به طور كلي، يك ارتودنتيست دندانپزشكي است كه تقريباً دو برابر دندانپزشكان آموزش را دريافت مي كند، كه بيشتر آن در زمينه صاف كردن دندان ها مي باشد .

چه گزينه هاي درماني ارتودنسي موجود است؟

متخصص ارتودنسي با استفاده از دانش و تخصص خود در بي نظمي هاي صورت و حركات دندان مي تواند به شما كمك كند تا يكي از گزينه هاي درماني مناسب را براي خود و يا فرزندتان انتخاب كنيد.

بين صفحات ثابت و جداشونده، پرانتزهاي فلزي( ارتودنسي ثابت ) ، پرانتزهاي سراميكي، بريسهاي زباني (ارتودنسي نامرئي) و ترازهاي شفاف، روش هاي درماني متناسب با هر نياز و شيوه زندگي وجود دارد. بهتر است قبل از تصميم گيري در مورد گزينه درماني مورد نظر خود، با متخصص ارتودنسي خود ملاقات كنيد زيرا هر مورد متفاوت است و ممكن است به يك مورد خاص براي ارتودنسي نياز داشته باشيد.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۰۷:۴۰ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي نامرئي براي كودكان و نوجوانان

ارتودنسي متحرك  نامرئي براي كودكان و نوجوانان : بريس ارتودنسي نامرئي به طور سفارشي از مواد پلاستيك شفاف براي مرتب كردن دندان‌هاي نوجوانان و بزرگسالان تهيه مي‌شود. چون در ساخت بريس‌هاي ارتودنسي نامرئي از پلاستيك شفاف استفاده مي‌شود، اين بريس‌ها جلب توجه نمي‌كند و اكثر اطرفيان حتي متوجه نمي‌شوند كه فرزندتان تحت درمان ارتودنسي است.

متخصص ارتودنسي دندان توصيه مي‌كند وضعيت دندان‌هاي كودكان و مرتب بودن آنها در سنين پايين بررسي شود، چون مشكلات ارتودنسي را مي‌توان پيش از درآمدن دندان‌هاي دائمي تشخيص داد.

چنانچه مشكلات مربوط به نامرتب بودن دندان‌ها در اين مرحله تشخيص داده شود، معمولاً مي‌توان آنها را پيش از آن كه آسيب دائمي به سلامت دهان و دندان‌هاي كودك بزنند، با موفقيت درمان كرد.

متخصصين ارتودنسي درمان با ارتودنسي نامرئي را به نوجواناني ارائه مي‌دهند كه تمايل دارند دندان‌هاي خود را بدون جلب توجه همكلاسي‌هاي خود رديف و مرتب كنند، اما ارتودنسي نامرئي را براي كودكان پيشنهاد نمي‌دهند.

بيشتر بخوانيد : هزينه ارتودنسي

مزاياي ارتودنسي نامرئي براي كودكان و نوجوانان

ارتودنسي نامرئي در مقايسه با بريس‌هاي فلزي از مزاياي متعددي برخوردار است كه مهم‌ترين آنها عبارت است از:

نامرئي و متحرك بودن پلاك‌ها اين اجازه را به نوجوانان مي‌دهد تا هنگام غذا خوردن راحت باشند.

حذف مشكل شكستن براكت يا آزاردهنده بودن سيم‌ها

از آنجايي كه پلاك‌هاي ارتودنسي نامرئي متحرك است، مي‌توان آنها را هنگام مسواك زدن از دهان خارج كرد. به اين ترتيب بهداشت دهان و دندان بهتر رعايت مي‌شود.

اين پلاك‌ها راحت هستند و چون سيمي در ساخت آنها به كار برده نشده است، سايش ايجاد نمي‌كنند.

چون از سيم و فلز استفاده نمي‌شود، زمان حضور بيمار در مطب براي تنظيم پلاك كاهش مي‌يابد.

دندان پيش از درمان با دوربين‌ سه‌بعدي اسكن مي‌شود. به اين ترتيب نيازي به قالب‌گيري قديمي با گچ نيست و مدل تهيه شده دقت بسيار بالاتري دارد.

ارتودنسي نامرئي اين اجازه را به بيمار مي‌دهد تا طرح درماني خود و وضعيت نهايي دندان‌ها را پيش از شروع درمان به صورت مجازي ببيند.

ارتودنسي نامرئي اين اجازه را به نوجوانان علاقه‌مند به ورزش‌هاي پربرخورد مي‌دهد تا بدون نگراني از بريده شدن دهان با براكت‌هاي تيز همچنان بريس را در دهان داشته باشند. به علاوه اگر استفاده از محافظ دهان لازم باشد، به سادگي مي‌توان پلاك را از دهان خارج و محافظ را جايگزين آن كرد.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۵۵:۲۹ توسط:netware موضوع:

انواع روش هاي ايجاد لبخند هاليوودي

در كلينيك دندانپزشكي جنت آباد براي ايجاد طرح لبخند هاليوودي از روش هاي زيادي استفاده ميكنند كه در اين قسمت به معرفي برخي از آنان مي پردازيم.

باندينگ دندان

بايد بدانيد كه باندينگ دندان يك روش دندانپزشكي مطمئن و بي خطر مي باشد كه براي دندان هايي مورد استفاده قرار مي گيرد كه ترك خورده و يا تغيير رنگ داده است. همچنين از اين روش ميتوان براي حذف فضاهاي خالي بين دندان ها و نيز تغيير اندازه يا شكل دندان استفاده كرد. اين روش در زمان كم و كمتر از يك ساعت امكان پذير است. در باندينگ دندان مي توان از بهترين رنگي كه با دندان فرد مطابقت دارد براي تغيير رنگ دندان استفاده كرد.

ونير پرسلاين يا لمينت دندان

لمينت دندان ها كه امروزه در بين بسياري از بازيگران و افراد جامعه طرفدار پيدا كرده است يكي از گام هايي است كه براي داشتن لبخند هاليوودي مي توانيد طي كنيد. لمينت دندان (لمينت بدون تراش) كه يك نوع روكش محسوب مي شود بر روي دندان ها قرار مي گيرد و به اين ترتيب مشكلات ظاهري آنها همچون خراشيدگي، كجي، و تغيير رنگ را پنهان مي كند. فقط در طول دو جلسه درماني، لمينت دندان مي تواند به شما يك لبخند حيرت انگيز هديه دهد.

روكش دندان

يكي ديگر از خدماتي كه مي توانيد در كلينيك دندانپزشكي الهيه دريافت كنيد روكش دندان مي باشد كه به عنوان يك روش ترميم سريع دندان هاي آسيب ديده در بين دندانپزشكان شناخته شده است. اين روكش از جنس سراميك با دوام مي باشد مطابق با رنگ طبيعي دندان ها انتخاب مي شود و هيچگونه آسيبي را نيز به دندان ها وارد نمي كند.

پر كردگي به رنگ دندان

يكي از مسائلي كه بسياري از افراد با آن روبرو هستند اين است كه وقتي دندان هايشان خراب مي شوند و آن را با استفاده از فلزي قديمي پر ميكنند اين پر كردن به رنگ سياه بوده و تضادي را با رنگ دندان هاي آنها ايجاد مي كند. اما در كلينيك دندانپزشكي جنت آباد براي اينكه دندان ها ظاهري زيبا و همچنين لبخند هاليوودي به بيماران خود هديه كنند در هنگام پر كردن دندان ها از مواد كامپوزيت دنداني سفيد استفاده مي كنند كه ايمن تر از روش هاي قديمي بوده و همچنين زيباتر جلوه مي كند.

كاشت دندان

وقتي يك يا چند دندان خود را به دلايل مختلف از دست مي دهيد مطمئنا اعتماد به نفس شما از دست مي رويد و تمايلي به صحبت كردن با ديگران و به نمايش گذاشتن دندان هاي خود نداريد. از همين رو در كلينيك دندانپزشكي جنت آباد براي از بين بردن اين مشكل كاشت دندان يا همان ايمپلنت دندان را به بيماران خود توصيه مي كنند اين روش علاوه بر اينكه دندان هايي سالم و تازه در اختيار شما قرار ميدهد باعث مي شود تا لبخند هاليوودي نيز به دست آوريد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۴۹:۰۱ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي با براكت فلزي و سراميكي چه تفاوتي دارد؟

ارتودنسي با براكت فلزي چيست؟

براكت هاي فلزي هنوز هم يكي از رايج ترين و موثرترين روش هاي ارتودنسي مي باشند؛ اين روش با استفاده از يك سري براكت هاي استيل ضد زنگ ، سيم هاي فلزي نازك و نوارهاي ظريف يا با رنگ روشن ، به صاف كردن دندان ها و اصلاح به هم ريختگي دندان ها كمك مي كنند.

براكت هاي فلزي حدود ۱۰۰ سال است كه مورد استفاده قرار مي گيرند ، اما در طول زمان تكامل يافته اند تا كوچكتر و مؤثرتر باشند. ماهيت محكم اين درمان ارتودنسي ثابت به معناي اين است كه آنها مي توانند حركات پيچيده تري براي دندان ها انجام دهند و در بسياري از موارد انتخاب بهتري هستند.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي سريع

براكت سراميكي چيست؟

همانطور كه از نام اين محصول پيداست ، براكت سراميكي همانند براكت فلزي مي باشد، به جز اينكه از مواد چيني دندانپزشكي به جاي استيل ساخته شده اند. به واسطه رنگ شفاف اين براكت ظاهر آنها تقريباً نامرئي است و معمولاً به عنوان براكت شفاف شناخته مي شود و يك انتخاب محبوب در بين بزرگسالان مي باشد.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي نامرئي

براكت سراميكي و فلزي يك روش را براي درمان انجام ميدهند ، در واقع به همان روش عمل مي كنند ، اگرچه زمان درمان به دليل اصطكاك اضافي در سيستم ممكن است طولاني تر باشد. با اين حال ، آنها قادر به درمان همان نوع ناصافي هاي پيچيده هستند و به اصلاح به هم ريختگي دندان ها كمك مي كنند.

ارتودنسي با براكت فلزي و سراميكي

ارتودنسي سراميكي به ويژه در بين بزرگسالاني كه به دنبال گزينه درماني با ديد كمتري نسبت به براكت سنتي هستند ، بسيار مورد توجه قرار مي گيرند؛ استفاده از محصولات شفاف يا رنگ دندان در وسايل و لوازم ارتودنسي باعث افزايش تمايل بزرگسالان به شروع درمان ارتودنسي مي باشد، علاوه بر اين ، اگر حساسيت به فلز داريد ، ممكن است براكت سراميكي گزينه بهتري باشد.

آيا هزينه براكت فلزي همانند براكت سراميكي است؟

به دليل متغير بودن قيمت مواد ، براكت هاي سراميكي معمولاً هزينه بيشتري نسبت به همتاي فلزي خود دارند. با اين حال ، تفاوت بين دو گزينه درماني ممكن است معني دار نباشد. بسته به ميزان درمان مورد نياز ، ممكن است در هر مكاني بين ۶ ماه تا دو سال باشد. مدت زمان معالجه شما براساس پيچيدگي مورد و نه نوع دستگاه مورد استفاده تصميم گرفته مي شود.

ارتودنسي با براكت فلزي و سراميكي به هيچ وجه تنها گزينه هاي درماني در دسترس نيستند ، اما براي تصميم گيري آگاهانه در مورد اينكه به بهترين وجه نياز و بودجه شما را برآورده مي كند ، بهتر است با يك متخصص ارتودنسي قرار ملاقات داشته باشيد.

منبع : https://www.orthoinfo.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ تير ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۸:۵۷ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي با پلاك هاي متحرك

در ارتودنسي متحرك همان‌طور كه از نام آن مشخص است از تجهيزاتي استفاده مي‌شود كه بيمار بايد آنها را هنگام غذا خوردن درآورد و پس از صرف غذا در جاي خود بگذارد. بنابراين كارآمدي و تاثيرگذاري ارتودنسي متحرك كاملاً به همكاري و تعهد بيمار بستگي دارد. ارتودنسي با پلاك هاي متحرك معمولاً براي اصلاح نقص‌هاي جزيي دندان‌ها و فك يا پس از ارتودنسي ثابت براي حفظ نتيجه به دست آمده به كار برده مي‌شود. تجهيزات فانكشنال متحركي نيز براي اصلاح ناهنجاري‌هاي رشدي وجود دارد.

مزايا

ارتودنسي متحرك در مقايسه با ارتودنسي ثابت از مزاياي زير برخوردار است:

وسايل ارتودنسي در  ارتودنسي با پلاك متحرك را مي‌توان هنگام مسواك زدن يا خوردن از دهان خارج كرد.

پوشش‌دهي سقف دهان منجر به افزايش انكوريج مي‌شود.

تنظيم كردن ارتودنسي متحرك دندان آسان است؛ سيم را مي‌توان به راحتي خم كرد و پايه آكريليكي را مي‌توان روي يونيت دندانپزشكي تراش داد يا آن را ضخيم‌تر كرد.

تجهيزات متحرك كمتر به دندان‌ها آسيب مي‌زند. براي مثال تحليل ريشه يكي از عوارض شايع ارتودنسي ثابت است كه در پي‌آمد تحميل نيروي شديد به دندان بروز مي‌يابد.

پايه آكريليكي را مي‌توان ضخيم كرد تا تبديل به صفحه‌هاي بايت تخت براي دندان‌هاي پيشين بالا يا دندان‌هاي عقب شود.

از تجهيزات متحرك مي‌توان براي انتقال نيروها به بلوك‌هاي دنداني استفاده كرد.

بيشتر بخوانيد : متخصص ارتودنسي كيست ؟

انواع وسايل متحرك ارتودنسي

ارتودنسي نامرئي

اگر مي‌خواهيد دندان‌ها را بدون جلب توجه اطرافيان رديف و مرتب كنيد، بريس نامرئي را به شما پيشنهاد مي‌دهيم. ارتودنسي نامرئي دندان‌ها را بدون استفاده از سيم‌كشي‌هاي ثابت صاف مي‌كند. در طول درمان از چندين پلاك متحرك استفاده مي‌شود و نيازي نيست بيمار براكت‌ها و سيم‌هاي فلزي را تحمل كند. طول دوره درمان حدود 15 ماه است و بيمار در اين مدت بايد از چند سري پلاك استفاده كند. اكثر بيماران سري پلاك جديد را هر دو هفته يك بار دريافت مي‌كنند. پلاك ارتودنسي نامرئي را مي‌توان برخلاف بريس ثابت به راحتي هنگام غذا خوردن از دهان خارج كرد.

پلاك نگهدارنده

پس از اتمام دوره فعال ارتودنسي بايد مدتي از پلاك نگهدارنده استفاده شود. استفاده از پلاك نگهدارنده متحرك بخشي مهمي از مراحل درمان ارتودنسي است، چون نتيجه به سختي به دست آمده را حفظ مي‌كند و اگر بيمار آن را در دهان نگذارد، دندان‌ها به موقعيت اوليه برمي‌گردد و دوباره كج و نامرتب مي‌شود. چند نوع پلاك نگهدارنده متحرك يا ريتينر وجود دارد كه در ادامه هر يك را معرفي مي‌كنيم.

پلاك نگهدارنده هالي

پلاك نگهدارنده هالي حدود دهه 1920 ابداع شد و از آن پس همواره يكي از پركاربردترين پلاك‌هاي نگهدارنده بوده است. اين پلاك از پلاستيك و سيمي منعطف ساخته مي‌شود و براي ثابت نگه داشتن دندان‌ها يا اصلاح نقص‌هاي جزئي پس از ارتودنسي به كار برده مي‌شود. بخش پلاستيكي را مي‌توان در رنگ‌ها و طرح‌هاي مختلف تهيه كرد تا درمان مفرح و هيجان انگيز شود

پلاك شفاف

پلاك نگهدارنده شفاف شباهت بسياري به پلاك ارتودنسي نامرئي دارد. پلاك شفاف از پلاستيك شفاف قالب‌زده شده‌اي ساخته مي‌شود كه به خوبي روي دندان‌ها مي‌نشيند. اين نوع پلاك به دليل نامشخص بودن طرفداران بسياري دارد، با اين حال پلاك شفاف به اندازه پلاك هالي قابل تنظيم نيست و در صورت آسيب ديدن بايد تعويض شود

فضانگهدار متحرك

فضانگهدار متحرك وسيله‌اي موقتي است كه در ارتودنسي كودكان كاربرد دارد. چنانچه دندان شيري زودتر از موعد بيافتد از فضانگهدار استفاده مي‌شود. فضانگهدار مانع از آن مي‌شود كه ديگر دندان‌هاي شيري به سمت فضاي خالي دندان افتاده حركت كند. به بيان ديگر فضانگهدارنده جا را براي دندان دائمي حفظ مي‌كند تا دندان دائمي در محل مناسب دربيايد و دندان‌ها نامرتب نشود.

منبع : https://www.orthotips.ir/

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ تير ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۱:۱۹ توسط:netware موضوع:

چرا از ارتودنسي نامرئي استفاده كنيم؟

ممكن است شما نيز هر دفعه كه به مقابل آينه مي رويد از نامنظم بودن دندان هايتان احساس نارضايتي كنيد و دوست داشته باشيد كه دندان هايي سالم و زيبا داشته باشيد، چرا كه دندان يكي از مواردي است كه در زيبايي چهره و هم چنين نحوه اداي كلمات تاثير بسيار زيادي دارد، از اين رو اغلب افراد تمايل دارند كه دندان هاي خود را با روش هاي نوين دندانپزشكي مرتب كنند.

ارتودنسي يكي از راه هايي است كه به وسيله آن مي توان دندان ها را منظم كرد، اما متاسفانه بسياري از بزرگسالان دوست ندارند كه تغييري در چهره شان ايجاد شود، چرا كه سيم هاي ارتودنسي و كش هاي آن براي برخي ناخوشايند است، به همين علت اين افراد مي توانند از ارتودنسي نامرئي استفاده كنند.علاوه بر بزرگسالان برخي از كودكان نيز تمايلي به استفاده از ارتودنسي ندارند و فكر مي كنند ممكن است دوستانشان آن هارا مسخره كنند، از اين رو بهتر است براي اين افراد نيز از ارتودنسي نامرئي استفاده شود.

انواع روش هاي جايگزين اين نوع از درمان ارتودنسي مي تواند به شكل باشند :

 ارتودنسي لينگوال

ارتودنسي با براكت هاي شفاف

نوعي ديگر هم ميتوان اين روش هاي درمان را دسته بندي نمود، كه به صورت ارتونسي ثابت و متحرك تقسيم بندي مي گردند. به اين ترتيب كه ارتودنسي لينگوال و ارتودنسي با براكت هاي شفاف (يا سفيد) جزئي از ارتودنسي ثابت و ارتودنسي با پلاك هاي شفاف، جزئي از ارتودنسي متحرك به حساب مي آيد. تفاوت اصلي اين روش هاي مختلف ارتودنسي دندان ، در همين قابليت خارج نمودن دستگاه از درون دهان مي باشد.

ارتودنسي نامرئي لينگوال

اين روش درمان براي اولين بار در سال 1970 معرفي شد كه در آن دستگاه ارتودنسي به طور كامل پشت دندان ها و در مجاورت زبان قرار دارد. جنس براكت ها (نگين ها) در ارتودنسي لينگوال از فلز مي باشد. در اين نوع درمان به علت مكان قرار گيري دستگاه ارتودنسي ، براكت ها توسط افراد ديگر قابل مشاهده نيست و نوعي جايگزين درمان ارتودنسي نامرئي به حساب مي آيد. البته اين روش به دليل ناراحتي و مزاحمتي كه براي زبان ايجاد مي كند و همچنين فضايي كه درون محفظه دهان اشغال مي كند و همچنين احتمال شكسته شدن ، محبوب و معمول نمي باشد. به همين خاطر است كه اكثرا روش هاي ديگري از درمان ارتودنسي به بيماران توصيه مي گردد. ارتودنسي لينگوال به ارتودنسي زباني و يا پشت دنداني هم مشهور مي باشد.

بيشتر بخوانيد : قيمت ارتودنسي 

رتودنسي با براكت هاي شفاف

در اين نوع درمان، دستگاه ارتودنسي از نوع ثابت است و امكان خارج نمودن آن در طول درمان وجود ندارد. در اين روش ، از براكت هايي بي رنگ و شفاف يا سفيد رنگ بهره گرفته مي شود. اين دستگاه شفاف ارتودنسي تنها از فواصل نزديك قابل رويت مي باشد و جنس براكت هاي آن از سراميك مي باشد. امروزه براكت هاي سراميكي جايگزيني زيبا و بسيار مطمئن براي براكت هاي فلزي به حساب مي آيند.

اين نوع درمان مي تواند پيشنهاد بسيار هوشمندانه ايي براي بزرگسالان و البته كساني باشد كه مي خواهند دستگاه ارتودنسي آنها پنهان باشد. البته براي تعيين اين نكته كه كدام بيمار كانديد مناسبي براي براكت هاي شفاف است ، بايد با متخصص ارتودنسي مشورت نمود.

ارتودنسي با پلاك هاي شفاف

يكي از پرطرفدارترين روش هاي درمان ارتودنسي ، استفاده از الاينرهاي شفاف يا اينويزيلايناست كه جنس آن از پلاستيك و بسيار شفاف مي باشد. به همين خاطر به سختي قابل مشاهده و تشخيص مي باشند. اين دستگاه ارتودنسي نامريي شامل تعدادي پلاك متحرك نازك، شفاف و سبك است كه بر اساس قالب گيري اوليه از دندانهاي بيمار ساخته مي شود. معمولا براي هر بيمار 18 الي 30 پلاك ساخته شده كه به صورت متوالي استفاده مي گردند. هر پلاك بايد كل مدت شبانه روز به جز زمان غذا خوردن يا مسواك زدن در دهان بيمار باشد. ملاحظات نگهداري از پلاكها مشابه ساير دستگاههاي متحرك است. حدودا هر 2 هفته پلاك قبلي با پلاك جديدتر (طبق دستور و شماره گذاري لابراتوار سازنده و نظر متخصص ارتودنسي) جايگزين مي گردد. فاصله جلسات ويزيت بيمار يك ماه و نيم است. طول مدت درمان بسته به نوع ناهنجاري دنداني متفاوت است. به طور متوسط حدود 12 ماه است. هرچند در مواردي مي تواند تا 36 ماه به طول انجامد.

منبع : http://www.orthodoctor.ir/

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ تير ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۳:۵۵ توسط:netware موضوع:

عوامل موفقيت ايمپلنت دندانپزشكي

عوامل بسياري در موفقيت ايمپلنت نقش دارند. چند عنصر رايج كه دندانپزشك ايمپلنت دندان شما دنبال آن خواهد بود عبارتند از:

محافظت با استخوان كافي

از آن جايي كه ايمپلنت‌هاي دنداني به استخوان فك جوش مي‌خورند تا تكيه گاه دندان باشد، تراكم استخوان كافي و كيفيت آن يكي از مهم ترين الزامات موفقيت ايمپلنت دنداني است. كودكان اغلب براي ايمپلنت دنداني واجد شرايط نيستند زيرا استخوان‌هاي آن‌ها به اندازه كافي رشد نكرده‌اند. گرافت استخوان يا ميني ايمپلنت گاهي اوقات براي بيماراني كه محافظت كافي از سوي استخوان ندارند در نظر گرفته مي‌شوند.

سلامت كلي مناسب

از آن جايي كه دندانپزشكي ايمپلنت نياز به يك فرآيند جراحي دارد، مهم است كه شما در سلامت كلي خوبي باشيد. بيماراني كه سيگار مي‌كشند، الكل مصرف مي‌كنند يا مبتلا به ديابت هستند، معمولا ميزان موفقيت كمتري در ايمپلنت‌هاي دنداني دارند، زيرا اين مسائل مي‌توانند سلامت دهان را كاهش داده و بر روند بهبودي ايمپلنت تاثير بگذارند.

بيشتر بخوانيد :

لثه‌هاي سالم

لثه‌هاي سالم براي محافظت از ايمپلنت‌هاي دنداني جديد لازم است زيرا با استخوان فك جوش مي‌خورند. بيماران مستعد خطر بالاي بيماري پريودنتال (لثه) اغلب نارسايي ايمپلنت دندان را تجربه مي‌كنند.

تعهد به بهداشت دهان

ايمپلنت دندان نياز به بهداشت دهان و دندان عالي دارد. تعهد به مسواك زدن و نخ دندان كشيدن روزانه، همراه با مراجعه دوره اي به دندانپزشك، بسيار مهم است. به ياد داشته باشيد كه اين عادت‌هاي بهداشتي براي حفظ سلامت و قدرت دندان‌هاي طبيعي شما بسيار مهم است.

عدم كشيدن دندان‌ها روي هم

اگر در مبارزه با بروكسيسم يا دندان قروچه مشكل داريد، به دندانپزشك ايمپلنت دندان خود صحبت كنيد. نشان داده شده است كه اين مسئله ميزان موفقيت دندانپزشكي ايمپلنت را كاهش مي‌دهد.

منبع : كلينيك دندانپزشكي جنت اباد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ تير ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۱۵:۱۶ توسط:netware موضوع:

خدمات دندانپزشكي كودكان از چه زماني مورد احتياج است؟

دندانپزشكي كودكان شامل دانش و اعمالي مي باشد كه به معالجه و پيشگيري از بيماريهاي دهان و دندان در محدوده سني ۳ تا ۱۲ ساله مي پردازد . آشنايي با بهداشت دهان و دندان و استفاده از روشهاي بهداشتي از زمان رويش اولين دندان شيري كودك يعني از حدود ۶ ماهگي به بعد كودك، براي والدين اهميت زيادي دارد. همچنين نگهداري از دندان هاي شيري و آگاهي از زمان رويش و افتادن دندان هاي شيري و دندان دائمي كمك فراواني به سهيم كردن والدين در حفظ و نگهداري دندان هاي شيري كودك خواهد داشت . امكان اولين ويزيت دندانپزشكي پس از رويش اولين دندان هاي شيري كودك، يعني در سن يك سالگي امكان پذير مي باشد. آگاهي اولياي كودك در حذف عادت هايي همچون مكيدن انگشت، خوردن پستانك، جويدن ناخن و تنفس از راه دهان به مدت طولاني، در تشويق كودكان مؤثر است.

به جاي اينكه وقت خود را با حضور در مطب جهت رزرو نوبت از دست دهيد، تنها با پر كردن اين فرم نوبت خود را در سريع ترين زمان ممكن رزرو نمائيد. با رزرو آنلاين نوبت از مشاوره و ويزيت رايگان بهره مند شويد.

عصب كشي دندان شيري كودكان

عصب‌كشي دندان يك روش درمان موثر و بي‌خطر براي متوقف كردن انواع مختلف درد دندان و حفظ دندان‌هاي آسيب‌ديده به خاطر پوسيدگي يا ساير مشكلات احتمالي مانند آن مي باشد. ما قبلا درباره اين فرآيند، مطلبي تحت عنوان عصب كشي دندان منتشر كرده ايم كه مي توانيد با مراجعه به اين مطلب از مراحل و سوالاتي كه راجع به عصب كشي دندان داريد، مطلع شويد.

چنانچه پوسيدگي دندان كودك عميق باشد، ولي آبسه اي ايجاد نشود عصب كشي دندان شيري با خارج كردن پالپ و ترميم آن (عمل پالپوتومي) صورت مي پذيرد. ترميم دندان هاي شيري و ماندگاري آن حتي براي چند سال به جويدن و هضم غذا و رشد كودك و تكامل عضلاني و فكي صورت كودك كمك شاياني مي كند.

روش هاي ديگر درمان به جاي عصب كشي براي كودكان

با توجه به اين كه عصب‌كشي دندان معمولاً براي كودكان اندكي درد آور است، وجود نگراني براي والدين در هنگام استفاده از اين درمان براي كودك خود مسئله‌اي كاملاً طبيعي است. در ابتدا لازم است كه والدين نبايد احساس نگراني و تشويش خود را به كودك خود منتقل نمايند. در صورتي كه مايل به انجام عصب كشي دندان كودك خود نمي باشيد مي توانيد از روش هاي ديگري همچون جراحي پالپ و يا كشيدن دندان يكي را بر گزينيد كه يكي ديگر از خدمات دندانپزشكي كودكان به حساب مي آيد. لازم به يادآوري است كه در صورتي كه كودك خود دندان خود را از دست داده باشد مي توانيد ايمپلنت دندان  نيز استفاده نماييد.

فلورايد تراپي دندان هاي كودكان

استفاده كردن از فلورايد در كنترل و پيشگيري از پوسيدگي دندان ها اللخصوص در سطوح بين دنداني نقش مهمي دارد. عمل فلورايد تراپي يعني كاربرد موضعي فلورايد به صورت دوره اي براي دندان هاي كودكان، به منظور افزايش مقاومت دندان ها در برابر پوسيده شدن مي باشد. در روش فلورايدتراپي دندانپزشك ابتدا دندان ها را با برس و خمير مخصوص تميز مي نمايد و سپس فلورايد بصورت ژل يا وارنيش روي دندان ها قرار داده مي شود. بعد از آنكه ژل بر روي دندان ماليده شد، كودك بايد چند بار آب دهان خود را خالي كند ولي دهان نبايد شسته شود و تا نيم ساعت بعد هم كودك نمي تواند چيزي بخورد يا بياشامد.

منبع : تاج دنتال


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۳۲:۳۱ توسط:netware موضوع: