جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

پيوره دندان

پيوره دندان يا پريودنتيت نوعي التهاب لثه و بافت هاي اطراف دندان است كه يكي از شايع ترين بيماري هاي انساني محسوب مي شود.

علائم و نشانه ها پيوره دندان

علائم ابتلا به پيوره و التهاب هاي زياد دندان شامل:

  • لثه هاي متورم يا باد كرده
  • لثه هايي به رنگ قرمز يا بنفش درخشان.
  • خونريزي لثه هنگام مسواك زدن يا غذا خوردن
  • دندان هايي با قد بلند تر از معمول.
  • تحليل لثه يا لثه هايي كه از دندان ها فاصله گرفته اند.
  • دردناك يا حساس شدن لثه ها
  • به وجود آمدن فضا در ميان دندان ها يا عدم روي هم قرار گرفتن صحيح دندان هاي فك بالا و پايين
  • تغيير در نحوه قرار گرفتن دندان هاي مصنوعي تكه اي
  • حساس شدن دندان ها
  • لق شدگي يا افتادن دندان ها
  • چرك داشتن لثه ها يا فضاي ميان دندان ها
  • بوي بد دهان
  • درد در هنگام جويدن يا گاز زدن

حتما بخوانيد :

علل پيوره دندان

تشكيل ماده پلاك مهمترين عامل پيوره دندان به حساب مي آيد، با اين حال علل ديگري كه مي توانند منجر به پيوره دندان شوند، عبارتند از:

تغييرات هورموني

تغييرات هورموني كه در طي بارداري، بلوغ، يائسگي و عادات ماهيانه رخ مي دهند مي تواند موجب حساس تر شدن لثه ها و افزايش احتمال التهاب آنها شود.

بيماري

بيماري هايي نظير سرطان و HIV كه بر سيستم ايمني بدن تاثير مي گذارند، مي توانند وضعيت لثه ها را تغيير دهند. از آنجايي كه ديابت با توانايي بدن براي استفاده از قند خون ارتباط دارد، احتمال ابتلا به عفونت شامل بيماري هاي پريودنتيت و پوسيدگي دندان در بيماران ديابتي به بالاترين حد خود مي رسد.

برخي داروها

مصرف برخي داروها مي تواند با كاهش ترشح بزاق دهان كه نقش محافظتي از دندان ها و لثه ها را دارد، بر سلامت دهان و دندان اثر گذارد. دارو هاي ضد انعقادي مانند ديلانتين و داروهاي مخصوص گلو درد مانند پروكارديا و يا دارو هاي آدالت (سرماخوردگي) مي توانند موجب رشد غير طبيعي بافت لثه شوند.

عادات غلط

مانند سيگار كشيدن كه كار ترميم بافت هاي لثه را دشوار مي كند.

عدم رعايت بهداشت دهان و دندان

مانند عدم مسواك زدن و استفاده از نخ دندان طبق موعد مقرر كه امكان رشد باكتري هاي پيوره دندان را فراهم مي كند.

پيشينه يا سابقه خانوادگي در بيماري هاي دهان و دندان

در صورتي كه بيمار در خانواده سابقه چنين بيماري هايي را داشته باشد، خود نيز ممكن است به آنها دچار شود.

منبع : كلينيك تخصصي دندانپزشكي ايده ال


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۱۳:۳۵ توسط:netware موضوع:

نحوه انتخاب بهترين دندانپزشك كودكان

اولين مراجعه كودكان به دندانپزشكي بايد با خاطره خوبي همراه باشد. بچه ها در ابتدا از رفتن به دندانپزشكي نمي ترسند، و ترس آن ها دلايل مشخصي ندارد. دندانپزشكان اطفال بايستي محيطي را فراهم كنند كه كودك در آن احساس خوبي داشته باشد، درمان را به سادگي براي كودك شرح دهند تا ترس كودك از بين برود.

معمولا از هشت- نه ماهگي به بعد رشد دندان ها جوانه مي زند، و در شش هفت سالگي شاهد افتادن دندان ها هستيم، كه البته دندان هاي دائمي جايگزين آن ها خواهند شد. عدم مراقبت و رسيدگي به دندان ها مي تواند منجر به بروز درد، پوسيدگي دندان ها و يا بيماري هاي دهان و دندان شود.

بهداشت دهان و دندان در كودكان يك امر مهم در سلامت جسماني آن ها مي باشد. اغلب والدين يك تصور غلط دارند مبني بر اين كه  دندان هاي كودكان شيري و موقتي مي باشد و بعد از مدتي اين دندان ها با دندان هاي دائمي آن ها تعويض مي شود، بنابراين  در سنين كودكي دندان ها نياز به توجه ندارند. اما فراموش نكنيد كه دندان هاي سالم در كودكان به درست صحبت كردن و داشتن لهجه فوتيك بسيار كمك مي كند و شما مي توانيد با انجام اقدامات پزشكي از بروز بسياري از مشكلات بعدي جلوگيري كنيد.

انتخاب بهترين دكتر دندانپزشك كودكان و اطفال به دليل حساس بودن سن كودكان از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. دندانپزشك اطفال اصولا از كودكي تا حدودا 10 سالگي به چكاپ، بررسي و درمان مشكلات دندان كودكان مي پردازد. به دليل تشخيص درست و انتخاب بهترين روش براي درمان بايد از تبحر بالايي برخوردار باشد.

در اكثر موارد براي يافتن بهترين دندانپزشك اطفال والدين نمي دانند كه چگونه بهترين دندانپزشك اطفال را پيدا كنند.در موارد اورژانسي و درد شدي  دندان كودك زمان براي تصميم گيري نمي باشد پس بهتر است  والدين براي مراجعه و بررسي دندان هاي كودك خود  با پرس و جو و آمادگي هاي لازم  به دندانپزشك اطفال مراجعه كنند. در مرحله اول ويزيت دندان ها كودك معمولا اقدامي درماني  بر روي دندان ها انجام نمي شود و والدين مي توانند در همين ملاقات اول نحوه بر خورد دندانپزشك را با كودك خود بسنجند و بعد براي مراجعه بعدي خود تصميم بگيرند.

جتما بخوانيد :

راهكارهاي مختلفي براي پيدا كردن بهترين دندانپزشك اطفال وجود دارد كه انتخاب را كمي راحت تر مي كنند. توصيه ها و پيشنهادات آشنايان مي تواند كمك كننده باشد و در اغلب موارد والديني كه از نتيجه درمانيدندانپزشك كودك خود رضايت داشته باشند ويزيت و مراجعه به آن دندانپزشك را به آشنايان و اقوام خود پيشنهاد مي كنند؛ همين امر مي تواند يكي از راهكارهاي پيدا كردن بهترين دندانپزشك اطفال يا كودكان باشد.

جستجو در اينترنت و مراجعه به سايت دندانپزشك نيز يكي ديگر از روش هاي انتخاب بهترين دندانپزشك اطفال است، بعد از انتخاب دندانپزشك كودكان براي آشنايي بيشتر با تخصص و مهارت  پزشك وب سايت وي را مطالعه كنيد. لازم به ذكر است كه قبل از مراجعه به دندانپزشك كودكان حتما مطمئن شويد كه پزشك دوره  تخصصي دندانپزشكي اطفال را گذرانده باشد و بعد براي گرفتن وقت ويزيت و معاينه اقدام نمائيد.

منبع : كلينيك دندانپزشكي جنت آباد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۰۰:۵۵ توسط:netware موضوع:

نمونه هايي از عوارض و معايب ارتودنسي

به طور كلي مي توان گفت انجام ارتودنسي هيچ عارضه اي به دنبال ندارد. اما در افرادي كه بهداشت دهان و دندان را به خوبي رعايت نمي كنند و در انجام دستورات متخصص ارتودنسي كوتاهي مي كنند، برخي عوارض مشاهده مي شود. در صورت عدم رعايت بهداشت دهان و دندان و مراقبت لازم توسط فرد و ناديده گرفتن دستورات و آموزش هاي متخصص ارتودنسي، مشكلاتي بروز مي كند كه با كمي دقت از وقوع آن ها پيشگيري مي شود، مشكلاتي مانند:

ايجاد درد و ناراحتي در طول دوره درمان:

تجربه دستگاه ارتودنسي دندان مي تواند سبب ايجاد احساس درد و ناراحتي در افراد شود كه كاملاً طبيعي است. اين احساس درد به دليل اعمال فشار و نيروي سيم ارتودنسي به دندان ها و حركت آن ها به سمت موقعيت درست است.

زخم و خراش:

يكي از عوارض ارتودنسي ايجاد زخم در دهان است كه در صورت استفاده نادرست از براكت ها در دهان ايجاد مي شود. اگر از براكت ها مراقبت نشود و يا رژيم غذايي مناسب نباشد، براكت ها دچار آسيب ديدگي مي شوند و به بخش داخلي دهان آسيب وارد مي كنند.

پوسيدگي دندان و التهاب لثه:

يكي ديگر از عوارض و معايب ارتودنسي كه از وجود بريس در دهان نشأت مي گيرد، گير كردن مواد غذايي در براكت هاست. اين عمل باعث تجمع باكتري و ميكروب در دهان مي شود و شرايط لازم براي پوسيدگي دندان و التهاب و عفونت لثه را فراهم مي آورد. اين مشكل هنگامي اتفاق مي افتد كه رعايت بهداشت دهان و دندان در دوران ارتودنسي به خوبي انجام نشود و استفاده از مسواك و نخ دندان  در طول دوره درمان جدي گرفته نشود.

بيشتر بخوانيد :

·         ارتودنسي سنتي

·         ارتودنسي اقساطي

عدم تثبيت وضعيت دندان ها بعد از درمان:

يكي ديگر از عوارض و معايب ارتودنسي كه سبب عدم اقدام افراد به اين درمان مي شود، خطر بازگشت دندان ها به وضعيت اوليه پيش از درمان است. براي اينكه اين اتفاق رخ ندهد، بعد از اتمام دوره ارتودنسي و برداشتن دستگاه ارتودنسي از روي دندان، لازم است از ريتينر يا نگهدارنده استفاده شود. در صورت كوتاهي بيمار و عدم استفاده از ريتينر توسط او اين امكان وجود دارد كه دندان ها به مشكل و ناهنجاري دچار شوند.

تحليل و كوتاه شدن ريشه دندان ها:

يكي از معايب و عوارض ارتودنسي، احتمال كوتاه شدن طول ريشه دندان ها است. حركت دندان ها در مدت زمان ارتودنسي احتمال دارد موجب به وجود آمدن اين مشكل شود؛ البته احتمال آن بسيار كم است. اين عوارض معمولاً در افرادي مشاهده مي شود كه سابقه بيماري آسم يا تروما دارند. با توجه بيشتر به اين بيماران مي توان تا حد امكان از بروز چنين عوارضي پيشگيري كرد. لازم به ذكر است كه متخصص ارتودنسي با آگاهي كافي در زمينه حركت دندان ها مانع از آسيب و تحليل ريشه دندان خواهد شد.

تشديد مشكلات دندان:

تشديد مشكلات مربوط به دندان، يكي ديگر از معايب و عوارض ارتودنسي است. با اينكه حركت دندان ها در ارتودنسي مي تواند سبب تغيير وضعيت دندان ها به سمت موقعيت درست شود؛ اما به دليل استفاده از دستگاه وسايل مختلف ممكن است مشكلاتي همچون تغيير رنگ دندان بروز كند.

 

منبع : مجله اينترنتي دندانپزشكي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۱۶:۳۳ توسط:netware موضوع:

از ارتودنسي طبيعي چه مي دانيد؟

امروزه دغدغه بيشتر افراد زيبايي و جذابيت ظاهري است كه مشخصه اصلي آن دندان هاي شفاف، هم رديف و زيبا است. علم ارتودنسي به كمك اين افراد آماده و در جهت زيبايي هر چه بيشتر ظاهر شما عمل كرده است. اما بيشتر افراد از وجود اين قاب هاي فلزي در دهانشان در بعضي از مراسم، خصوصا مراسم رسمي، احساس خجالت مي كنند و اين سيم ها و ابزارهاي محسوس حس اعتماد به نفس را از اين افراد مي گيرد. روش ارتودنسي طبيعي با ظاهر نامحسوس و هم رنگ دندان ها باعث اعتماد به نفس در شما مي شود و آرامش را برايتان به همراه دارد؛ به همين دليل، اين روش ارتودنسي روز به روز طرفداران بيشتري پيدا كرده است.

اين روش بسيار آسان است و عيوب و ناهنجاري دندان ها را اصلاح مي كند.

اگر مي خواهيد با اين روش ارتودنسي مدرن بيشتر آشنا شويد تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

انواع ارتودنسي

قبل از اينكه به معرفي ارتودنسي طبيعي بپردازيم، ابتدا كمي راجع به انواع ارتودنسي با شما صحبت خواهيم كرد. متخصصان علم ارتودنسي همواره توصيه مي كنند كه بهتر است ارتودنسي را در سنين كودكي بين 8 تا 12 سال و قبل از بزرگسالي انجام دهيد؛ زيرا استخوان هاي كودكان هنوز جاي رشد دارد و به راحتي جابه جا مي شود و مشكلات نامرتبي دندان هاي كودكان نسبت به بزرگسالان زودتر اصلاح مي شود.

ارتودنسي به دو روش عمده تقسيم مي شود: ارتودنسي ثابت و ارتودنسي محرك كه هر كدام از اين روش ها به روش هاي ديگري دسته بندي مي شوند.

  • ارتودنسي فلزي با براكت هاي فلزي
  • ارتودنسي لينگوال يا  ارتودنسي نامرئي
  • ارتودنسي طبيعي با براكت هاي سراميكي

بيشتر بخوانيد : همه چيز در رابطه با درمان ارتودنسي

ارتودنسي فلزي

رايج ترين نوع ارتودنسي، ارتودنسي طبيعي فلزي محسوب مي شود كه براكت هايي از جنس استيل ضد زنگ دارد و مشكلات و ناهم رديفي هاي دندان ها را اصلاح مي كند؛ ولي بارزترين عيب اين روش، وضعيت ظاهري بيمار است كه براكت هاي فلزي ارتودنسي آن كاملا در دندان هاي فرد مشخص هستند؛ به طوري كه بريس هاي آن موقع حرف زدن يا لبخند زدن در مقابل چشم اطرافيان جلب توجه مي كنند.

ارتودنسي نامرئي يا لينگوال

در اين روش متخصص دندان پزشكي براكت ها را به سطح خارجي دندان ها ( فك بالا و فك پايين) متصل مي كند كه كاملا ديده نمي شوند. از مهم ترين اشكالات اين روش، اين است كه زبان را اذيت و تحريك مي كند و احتمال شكستگي براكت ها وجود دارد. همچنين بسيار گران است و براي همه افراد مناسب نيست.

ارتودنسي با براكت هاي سراميكي

از انواع ارتودنسي ثابت است كه به آن «ارتودنسي طبيعي» هم گفته مي شود به گونه اي طراحي شده كه در اين روش به جاي سيم و بريس هاي فلزي، از براكت هاي شفاف و همرنگ دندان استفاده مي شود. يكي از ويژگي هاي اصلي اين روش، اين است كه اطرافيان متوجه سيم ها و بريس هاي دندان شما نمي شوند؛ چون از موادي از جنس شيشه يا سراميك ساخته شده اند. همچنين، كش هاي به كار رفته در اين روش ارتودنسي كاملا بي رنگ، شفاف و نامحسوس طراحي شده اند.

اين بريس هاي شفاف بيش تر روي دندان هاي بالا كار گذاشته مي شود و از ارتودنسي فلزي براي دندان هاي پايين استفاده مي شود تا فشار ناشي از دندان ها به براكت ها آسيب وارد نكند.

منبع :

مجله اينترنتي دندانپزشكي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۰۷:۳۰ توسط:netware موضوع:

بررسي چند پرسش پرتكرار در رابطه با ارتودنسي بارداري

۱. آيا استفاده از بريس‌هاي ارتودنسي در دوره بارداري خطرناك است؟

امروزه به تمام زنان باردار توصيه مي‌شود كه از انجام برخي فعاليت ها و مصرف بسياري از غذاها و داروها اجتناب كنند.

خوشبختانه، انجام ارتودنسي دندان در دوران بارداري به هيچ وجه  خطري ايجاد نمي كند. البته لازم است در هنگام استفاده بريس‌ها و براكت هاي ارتودنسي، اقدامات مراقبتي لازم انجام شود. به هر حال، استفاده ارتودنسي حاملگي ، يك درمان بي خطر و ايمن است. خانم‌ هاي باردار در صورتي كه قبل از شروع دوره بارداري، عكس‌هاي راديولوژي يا ساير تصاوير لازم از دندان خود تهيه كرده باشند، مشكلي براي استفاده از ارتودنسي براي فرد باردار وجود نخواهد داشت.

همچنين انجام ارتودنسي در دوران بارداري، باعث ورود فشار و آسيب به بدن فرد نمي‌شود. با اين وجود اگر خانم هاي باردار قبل از شروع بارداري، عكس‌هاي راديولوژي دهان و دندان خود را تهيه نكرده باشد، احتمالا استفاده از ارتودنسي را بايد به دوران پس از زايمان موكول كنند؛ چون ممكن است اشعه هاي دستگاه راديولوژي براي سلامت مادر و نوزاد خطرآفرين باشد. در كل براي انجام ارتودنسي بايد از وضعيت دهان و دندان‌ بيمار، عكس راديولوژي گرفته شود كه وضعيت ناهنجاري دندان‌هاي بيمار و ساير مشكلات موجود در اين رابطه، به طور دقيق تشخيص داده شود.

حتما بخوانيد :

۲. آيا باردار شدن در مدت درمان ارتودنسي بي خطر است؟

اگر در مدت استفاده از ابزارهاي ارتودنسي، باردار شديد، به هيچ وجه نگران نباشيد. در واقع، همواره تعدادي از بيماران، در هنگام استفاده از ارتودنسي باردار مي شوند يا در دوره شير دهي قرار مي گيرند و به خاطر درمان ارتودنسي هيچ خطري براي آنها ايجاد نخواهد شد. البته خانم‌ هايي كه درمان ارتودنسي آنها، در مدت بارداري قرار دارند، بايد اقدامات احتياطي خاصي را مورد توجه قرار دهند.

يكي از بزرگترين مشكلات كه احتمالا در اين دوران به وجود خواهد آمد، پوسيدگي دندان همراه با التهاب و عفونت لثه‌ است. در اين شرايط تميز كردن مناسب دندان‌ ها و پاك كردن باكتري‌ ها از روي خط لثه به خاطر استفاده از بريس‌هاي ارتودنسي دشوار است؛‌ به همين خاطر دندان‌ هاي فرد بيشتر از حالت عادي در معرض خطر پوسيدگي قرار خواهد گرفت. پس لازم است خانم‌ هاي باردار در تمام دوره بارداري خود، نكات بهداشتي را به صورت جدي مورد توجه قرار دهد و آن ها را به طور كامل رعايت كند.

۳. مصرف مغزيجات در ارتودنسي بارداري، چگونه بايد باشد؟

مصرف مغزيجات به خاطر اينكه سفت و خشك هستند، مي تواند به وسايل ارتودنسي آسيب وارد كنند و بايد از مصرف آن خودداري كرد. اما اين مغزيجات براي رشد و تكامل نوزاد بسيار مفيد است؛ پس بايد به صورت پودر شده مصرف شود كه هم به دستگاه هاي ارتودنسي آسيب وارد نشود و هم به رشد و تكامل نوزاد كمك كند.

منبع : مجله اينترنتي ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۸:۵۴ توسط:netware موضوع:

ويژگي هاي مسواك مناسب

ويژگي هاي مسواك مناسب كدام است؟ شايد هيچ كس نتواند اهميت بهداشت دهان و دندان را براي رسيدن به سلامتي انكار كند. رعايت بهداشت دندان ها نه تنها در سلامت دهان و جلوگيري از پوسيدگي دندان موثر است، بلكه در سلامت كل بدن تاثير دارد.

در ادامه اين مقاله با كلينيك تخصصي دندانپزشكي ايده آل  همراه باشيد تا شما با ويژگي ها يك مسواك مناسب آشنا سازيم.

زبري يا نرمي

تقريبا همه ي دندانپزشكان و متخصصان دندان معتقدند كه مسواك هاي نرم بهتر از مسواك هاي زبر هستند. موهاي زبر مسواك ممكن است به لثه ها آسيب زده و موجب خونريزي آنها شوند. مسواك هايي كه از درجه متوسط زبري برخوردارند، مي توانند گزينه مناسبي باشند. البته بهتر است قبل از تصميم گيري با دندانپزشك خود مشورت كنيد.

اندازه

اندازه مسواك بايد طوري باشد كه بتواند يك دندان را در آن واحد پوشش دهد. اندازه سر مسواك بايد راحت در دهان چرخيده و به همه دندان ها دسترسي داشته باشد. به عنوان مثال اندازه مسواك كودك براي دهان بزرگسالان مناسب نيست و برعكس.

استاندارد

روي اغلب مسواك ها نشانه ي استاندارد يا ADA (سازمان دندانپزشكي آمريكا) وجود دارد. اين مسواك ها از نظر ايمني و تاثيرگذاري آزمايش شده و مورد تاييد قرار گرفته اند. مسواك هايي كه اين نشانه ها را ندارند، از كيفيت خوبي برخوردار نخواهند بود.

قيمت

در واقع مي توان گفت كيفيت مسواك با قيمت آن رابطه مستقيم دارد. سر مسواك هاي ارزان قيمت طوري طراحي شده اند كه قابليت دسترسي و تميز كردن تمام دندان ها را ندارند. مسواك هاي ارزان زودتر فرسوده شده و نياز به تعويض مكرر خواهند داشت.

بيشتر بخوانيد :

آيا مسواك هاي برقي بهتر از مسواك هاي دستي است؟

مسواك هاي دستي با دست انسان حركت داده مي شوند. اما مسواك هاي برقي داراي موتوري هستند كه موهاي مسواك را براي شما به حركت در مي آورد. اما بايد در اين بين خود تصميم بگيريد كه مسواك برقي برايتان بهتر است يا مسواك دستي.

مهمترين مزيت مسواك هاي برقي، بهتر تميز كردن دندان هاست. همچنين در صورتي كه از بيمار هايي نظير آرتروز رنج مي بريد و قادر به حركت دادن صحيح مسواك هاي دستي نيستيد، مسواك هاي برقي گزينه مناسبي برايتان به شمار مي روند.

البته قيمت مسواك هاي برقي ممكن است بالا باشد و سَري آنها نيز بايد هر ۳ تا ۴ ماه يكبار تعويض شوند. اگر توان مالي خريد مسواك هاي برقي را نداريد و مسواك زدن با مسواك دستي نيز برايتان دشوار نيست، بهتر است يك مسواك دستي با ويژگي هاي مذكور، انتخاب كنيد.

منبع : دنيا دنتال


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۵۴:۰۴ توسط:netware موضوع:

لمينت پرسلن چيست ؟

اين نوع لمينت از جنس پرسلن يا به تعبير عاميانه «سراميكي » يا «چيني » است كه به «لمينت با تراش دندان» هم مشهور است كه پزشك بعد از تراش و قالب گيري از دندان هاي بيمار يك ونير موقت بر روي دندان بيمار مي گذارد سپس قالب گرفته شده را به لابراتور مي فرستد و لابراتوار قالب و رنگ انتخاب شده را به نمايندگي هاي معتبر ارسال مي كند به همين علت لمينت هاي بدون تراش حدوداً بعد از ۲تا ۴ هفته آماده مي شود.

پس از ساخت لمينت، ابتدا دندان ها تميز مي شوند و بعد از نصب دقيق بر روي سطح دندان، دندانپزشك از پرتوهاي نوري براي چسبيدن لمينت بر روي سطح دندان استفاده مي كند اين پرتوها موجب بالابردن سرعت چسبيدن دندان مي شود تا لمينت به راحتي بر روي دندان قرار گيرد.

اما چه چيزي تضمين مي كند كه دندانپزشك، بيش از حد دندان را نتراشد؟ از وكس آپ براي نتراشيدن بيش از حد دندان استفاده مي شود كه قالبي است كه پيش از تراش دادن دندان ها از بيمار گرفته مي‌شود تا نحوه تراش دندان و نصب لمينت هاي سراميكي را بررسي نمايد.

البته بايد يادآور شد كه نحوه تراش دندان ها بايد به گونه اي باشد كه لبه هاي آن بعد از نصب لمينت سراميكي قابل تشخيص نباشد، برخوردي با سطح دندان هاي مقابل نداشته باشد و در آخر نيز بيمار احساس نكند يك جسم اضافي در دهان او وجود دارد.

حتما بخوانيد :

مزاياي و ويژگي هاي لمينت سراميكي

براي نصب لمينت سراميكي چون نياز به تراش دندان است از داروي بي حسي استفاده مي شود.

اگر لب پريدگي و شكستگي در لمينت هاي سراميكي رخ بدهد بايد به تعويض كامل لمينت بپردازيم.

بايد اين را بدانيم كه براي محافظت دندان به هنگام تراش بايد نزد يك دندان پزشك ماهر و متبحر برويم.

نسبت به كامپوزيت نيازي به پوليش مداوم و مراقبت هاي دوره اي ندارند.

لمينت سراميكي نسبت به كامپوزيت ضخامت كمتري دارد.( جهت كسب اطلاعات بيشتر پيرامون كامپوزيت دندان اينجا كليك كنيد.)

نسبت به لمينت كامپوزيت از مقاومت بيشتري برخودار است.

حالت طبيعي دنداني و ظاهري زيبا و شفاف دارد.

نياز به دو يا سه جلسه براي لمينت گذاري است.

منبع : كلينيك تخصصي دندانپزشكي تاج


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۴۶:۰۳ توسط:netware موضوع:

معايب و مزاياي كاشت دندان به روش ايمپلنت

ايمپلنت دندان چيست؟

ايمپلنت از چند بخش تشكيل شده كه قسمتي كه به ريشه دندان وصل مي شود حالت فلزي پيچ مانند دارد و داخل فك و لثه پيچ مي شود كه در سر آن دندان مصنوعي كه شبيه دندان واقعي شما به نظر مي‌رسند و جنس بسيار با كيفيتي دارند قرار مي گيرد. همچنين ايمپلنت يك روش جايگزين براي دندان هاي مصنوعي و يا بريج مي باشد.  در ادامه اين مقاله با كلينيك تخصصي دندانپزشكي ارتمان همراه باشيد تا با مزايا و معايب اين روش جايگزيني دندان از دست رفته بيشتر اشنا شويد.

جراحي به روش ايمپلنت دنداني مسلماً معايب و مزاياي مخصوص به خودش را دارد كه قبل از انجام اين كار بايد حتما آنها را بدانيد.

مزاياي ايمپلنت

بهبود يافتن ظاهر دنداني

بهبود يافتن گفتار

لغزش نداشتن در داخل دهان

راحت تر غذا خوردن

اعتماد به نفس بهبود يافته

بهبودي سلامت دهان و دندان

ماندگاري بسيار بالا

حتما بخوانيد :

معايب ايمپلنت

هزينه زياد

زمانبر بودن

ممكن است دندان به طور مختصر آسيب ببيند

درد پس از كاشت ايمپلنت

احتمال ترميم مجدد در طولاني مدت

بي حس شدن گوشه لب در برخي موارد

ريسك هاي جراحي مانند: عفونت، خون ريزي، شكست در درمان، وارد شدن آسيب به اعصاب و غيره

الزام به معاينات منظم ايمپلنت توسط دندان پزشك متخصصتان

در برخي موارد ممكن است پس از انجام ايمپلنت روي دندان، لثه هايتان آنها را پس بزنند كه اين احتمال اين اتفاق بسيار كم است اما بايد آن را در نظر داشته باشيد.

چنانچه پس خواندن اين مقاله در رابطه با مزايا و معايب ايمپلنت هاي دندان به نتيجه مطلوب و دلخواه خود نرسيديد ، به اين سايت مراجعه كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۳۸:۱۴ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي دندان هايپردونتيا

ارتودنسي دندان اضافي يا هايپردونتيا، درمان دندان هاي اضافي در دهان مي باشد كه ابتدا بايد هايپردونتيا آشنا بشيم. دندان هاي اضافي شامل دندان هاي اضافي در دهان است. وجود دندان هاي اضافي در دهان به طور معمول دردناك نيست؛ اما مي تواند عوارضي ايجاد كند كه منجر به درد و تورم شود. با ما تا انتهاي مقاله با دكتر درويش پور بهترين متخصص ارتودنسي كرج و تهران همراه باشيد.

انواع دندان اضافي

مزيودنس: اين يك دندان اضافي است كه بين دو دندان برش مركزي رشد مي كند يعني دو دندان صاف در جلوي فك بالا

ديستومولار: اين اشاره به يك دندان اضافي دارد كه در رديف پشت دندان هاي آسياب رشد مي كند يعني دندان هاي بزرگ و مسطح در پشت دهان

پارامولار: اين يك دندان اضافي است كه در كنار يكي از دندان هاي آسياب رشد مي كند، خارج از خط دندان هاي ديگر است.

علل رشد دندان اضافي

هايپرودنتيا ممكن است به دليل عوامل محيطي يا ژنتيكي ايجاد شود. در برخي موارد، علت آن مشخص نيست. داشتن دندان هاي اضافي مي تواند با اختلالات ژنتيكي و سندرم ها همراه باشد ، از جمله :

سندرم گاردنر: اين اختلال نادر همچنين باعث ايجاد رشد تومور خوش خيم در مناطق مختلف بدن مي شود و خطر سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهد

ديسپلازي كليدوكرانيال:اين اختلال همچنين باعث تشكيل غير طبيعي استخوان ها در ناحيه جمجمه مي شود

شكاف لب و كام: اين بي نظمي هاي مادرزادي زماني اتفاق مي افتد كه لب يا دهان كودك به درستي در رحم تشكيل نشود

بيماري فابري: اين شامل كمبود آنزيم آلفا-گالاكتوزيداز A. است و بسياري از مناطق را تحت تأثير قرار مي دهد، از جمله دندان ها، پوست، مغز و سيستم عصبي

سندرم اليس ون كرولد: يك اختلال نادر ديگر، اين باعث كوتوله شدن اندام كوتاه و انگشتان دست و پا اضافي مي شود. همچنين ممكن است شامل ناهنجاري هاي مادرزادي قلبي باشد

سندرم نانس-هوران: اين امر علاوه بر ايجاد ناهنجاري هاي دنداني، شامل آب مرواريد مادرزادي است كه منجر به ضعف بينايي مي شود

سندرم روبينستاين-طيبي: اين امر منجر به ويژگي هاي متمايز صورت ، كوتاهي قد و ناتواني ذهني و همچنين مشكلات دندان ها، چشم ها، قلب و كليه ها مي شود.

سندرم تريكورينوفاالانژال: اين امر منجر به ناهنجاري هاي استخوان و مفصل، ويژگي هاي مشخص صورت و ناهنجاري هاي پوست، مو و دندان ها مي شود.

علائم دندان اضافي يا هايپردونتيا

هايپردونتيا اصطلاح پزشكي براي دندان هاي اضافي است. اين دندان ها ممكن است بصورت زير ايجاد شوند :

·         به صورت منفرد يا چندتايي

·         در يك يا دو طرف دهان

·         در فك بالا يا پايين، يا هر دو

حتما بخوانيد :

·         ارتودنسي نامرئي

·         ارتودنسي خفيف

نحوه درمان هايپردونتيا با ارتودنسي دندان اضافي

درمان به اين بستگي دارد كه آيا دندان هاي فوق بزرگ ممكن است عوارضي ايجاد كنند ياخير. معمولاً دندان هاي اضافي هيچ علامتي ندارند. ممكن است شخصي از وجود آنها هيچ تصوري نداشته باشد و دندانپزشك فقط ممكن است آنها را با اشعه ايكس تشخيص دهد.

اگر دندان هاي اضافي هيچ علامتي يا عارضه اي ايجاد نكنند، ممكن است نيازي به درمان نداشته باشند. با اين حال، در بيشتر موارد هايپرودنتيا، دندان هاي اضافي بايد برداشته شوند حتي اگر باعث ناراحتي نشوند. در صورت ايجاد دندان هاي اضافي، دندانپزشك ممكن است حذف آنها را به شما توصيه كند چون باعث موارد زير مي شود:

·         داشتن مشكل در جويدن يا غذا خوردن

http://·         مشكلات تميز كردن دندان ها، كه مي تواند منجر بهبيماري لثه شود

·         ازدحام بيش از حد دندان يا كج شدن دندانها

·         تاخير در رويش دندان هاي دائمي

·         آسيب به دندانهاي دائمي رشد نكرده

·         هرگونه ناراحتي

 

منبع 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۵۸:۱۰ توسط:netware موضوع:

دندان هاي نيازمند ارتودنسي كدام اند ؟

عموم مردم بر اين باورند كه فقط دندان هاي نامرتب نيازمند ارتودنسي هستند. اين تصور تا حدودي درست است؛ اما لازم است بدانيد كه تنها اين عارضه نيازمند ارتودنسي نيست. در برخي موارد، دندانپزشك با بررسي الگوي رشد فك و مقايسه آن با الگوهاي طبيعي نياز به ارتودنسي را تشخيص مي دهد. اين موضوع بيشتر در مورد كودكان صدق مي كند.در افراد بزرگسال نياز به ارتودنسي بزرگسالان  با بررسي چند الگوي دنداني تشخيص داده مي شود. كيس ارتودنسي نامي است كه به افراد داراي اين الگوها اطلاق مي شود.اين الگوها عبارتند از:

بيرون زدگي دندان هاي فك بالا

در برخي افراد كوچك بودن فك پايين باعث بيرون زدگي و خميدگي خاص دندان هاي فك بالا مي شود. از ديگر دلايل مي توان به جويدن شست و خوردن بيش از حد پستانك در كودكي اشاره نمود. اين كيس ها به طور قطع نيازمند ارتودنسي هستند.

نابجا بودن خط مياني

فاصله ي بيش از حد بين دو دندان جلويي در رديف بالا باعث ناهماهنگي خط مياني دندان هاي جلويي فك بالا با فك پايين مي شود. براي درمان اين مشكل درمان ارتودنسي توصيه مي شود؛ اما برخي بزرگسالان از لمينت استفاده مي كنند. لمينت در اين مورد در صورتي كه دندان هاي اصلي تراشيده نشوند ضرري ندارد.

بيشتر بخوانيد :

ارتودنسي پيشگيرانه 

ارتودنسي ژله اي 

·     

جلو بودن فك بالا

در برخي افراد با بستن دهان، دندان هاي فك بالا دندان هاي فك پايين را مي پوشانند. به اين حالت اوربايت گفته مي شود و در موارد شديد، دندان هاي پايين با سقف دهان برخورد دارند.

جلو بودن فك پايين

در برخي افراد دندان هاي جلويي فك پايين جلوتر از دندان هاي فك بالا قرار دارند. رشد غيرطبيعي فك ها عامل اصلي بروز اين مشكل است. با تشخيص اين عارضه در دوران كودكي مي توان در مدت زمان كوتاه تر و با هزينه كمتر درمان ارتودنسي را انجام داد.

وجود فاصله زياد بين دندان ها و يا دندان هاي روي هم رفته

شايعترين عوارض دنداني در جهان، فاصله زياد و شلوغي يا روي هم رفتگي دندان ها است. اين عوارض باعث افزايش مشكلات و بيماري هاي لثه مي شوند. دليل اصلي اين عوارض، كوچك بودن فك ها يا كوچكي دندان ها است. در دوران كودكي، شلوغي دندان ها مي تواند از درآمدن و رشد دندان هاي دائمي جلوگيري نمايد. بنابراين، بهترين راه براي درمان اين عارضه تشخيص به موقع در دوران كودكي پيش از حاد شدن مشكل است.

وجود فاصله بين دو فك

در اين عارضه در هنگام قرارگيري دندان هاي فك بالا و پايين فضايي خالي بين دو رديف وجود دارد. يكي از علل ايجاد اين عارضه جويدن انگشت شست است و بيشتر در دندان هاي جلويي ديده مي شود؛ اما در برخي موارد در دندان هاي كناري نيز وجود خواهد داشت.

نامرتب ترين حالت دندان ها

در اين عارضه هركدام از دندان ها در يك جهت قرار داشته و هيچ يك از دندان هاي جلويي فك بالا و پايين روي هم قرار نمي گيرند. كراس بايت بر روي زيبايي چهره فرد بيشترين تأثير را دارد.

منابع :

https://www.orthodentist.ir/

http://www.orthodoctor.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۴۴:۳۳ توسط:netware موضوع: