جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي دندان چه عوارضي دارد؟

گاهي اوقات اين سؤال براي متقاضيان درمان هاي ارتودنسي دندان پيش مي آيد كه ارتودنسي دندان چه عوارضي دارد. ما در اين مقاله قصد داريم تا در مورد عوارض و معايب احتمالي اين درمان تخصصي بيشتر صحبت كنيم.

ارتودنسي دندان چه عوارضي دارد؟

درمان ارتودنسي در اكثر موارد با هدف زيبايي، بهبود عملكرد سيستم فك و دندان در زمان جويدن غذا، پيشگيري از پوسيدگي دندان ها و جلوگيري از مشكلات و بيماري هاي لثه انجام مي شود. در حالي كه اين درمان فوايد بسياري براي سلامت دهان و دندان ها دارد، ممكن است مانند هر عمل پزشكي ديگري عوارض و معايبي نيز به همراه داشته باشد. البته عوارض و مشكلاتي كه با انجام ارتودنسي ممكن است رخ دهد كم است و برخي از آن ها با رعايت موارد بهداشتي و برخي از راهكارهايي كه متخصص ارتودنسي به بيمار در اين زمينه ارائه خواهد داد، قابل پيشگيري است. عوارض و معايب احتمالي ارتودنسي دندان عبارتند از:

پوسيدگي دندان ها:

يكي از رايج ترين عوارض و معايبي كه ممكن است به دليل درمان ارتودنسي و وجود براكت در دهان رخ دهد، پوسيدگي دندان هاست. البته وقوع اين عارضه به طور مستقيم به خود بيمار بستگي دارد؛ زيرا در صورت عدم رعايت نكات بهداشتي و مراقبتي از دندان ها در زمان وجود براكت ممكن است مواد غذايي در اطراف براكت ها تجمع يابد و باعث رشد باكتري ها در اين نواحي شود كه پوسيدگي دندان ها را در پي خواهد داشت.

زخم دهان:

يكي ديگر از عوارض احتمالي ارتودنسي، زخمي شدن دهان است. در روزهاي اولي كه دستگاه ارتودنسي در دهان قرار مي گيرد، ممكن است براكت ها باعث تحريك و زخم شدن دهان شود و به خصوص در ارتودنسي ثابت لينگوال يا پشت دنداني به دليل برخود براكت ها با زبان، احتمال زخم شدن زبان نيز وجود دارد.

اين عارضه هم تا حد زيادي قابل پيشگيري است. به طور كلي در صورتي كه متخصص ارتودنسي شما با تجربه باشد و از مهارت بالايي برخوردار باشد مي تواند براكت ها را طوري نصب كند كه چنين مشكلاتي پيش نيايد و آموزش هاي لازم را نيز به شما بدهد تا در صورت بروز اين مورد نقاط تيز براكت را با موم مخصوص ارتودنسي بپوشانيد كه ديگر باعث تحريك بافت هاي نرم دهان نشود.

واكنش هاي آلرژيك:

يكي ديگر از عوارض ارتودنسي كه به ندرت رخ مي دهد، بروز واكنش هاي آلرژيك در دهان است. اين مورد تنها در افرادي پيش مي آيد كه به يكي از اجزا، وسايل و موادي كه در درمان ارتودنسي استفاده شده است حساسيت دارند. به عنوان نمونه ممكن است فردي به سيم ارتودنسي با جنس خاصي آلرژي داشته باشد.

البته اين عارضه در صورتي به وجود مي آيد كه متقاضي انجام ارتودنسي قبل از نصب براكت ها در مورد حساسيت هاي خود صحبت نكرده باشد؛ پس براي جلوگيري از اين مورد كه باعث صرف هزينه هاي بالا و مختل شدن روند درمان مي شود، بايستي حتما در جلسه اول حساسيت هايي كه به برخي از مواد يا فلزات داريد را با متخصص ارتودنسي در ميان بگذاريد تا وي بتواند فلزات و وسايل ديگري را جايگزين كند.

برگشت درمان ارتودنسي:

دندان ها بعد از اتمام درمان ارتودنسي ممكن است به تدريج به موقعيت قبل از درمان خود برگردند كه اين مورد هم از عوارض احتمالي درمان ارتودنسي محسوب مي شود. حركت و جابه جايي دندان ها در هر سني ممكن است رخ دهد. در حدود ۹۵ درصد مواردي كه درمان ارتودنسي به درستي و با دقت بالايي انجام شده است، برگشت درمان پيش نمي آيد ولي با اين وجود ممكن است تغييرات ناچيزي اتفاق بيفتد.

بيشتر بخوانيد :


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۳۲:۳۲ توسط:netware موضوع:

آيا انجام ارتودنسي خوبه يا بد ؟

آيا انجام ارتودنسي خوبه يا بد ؟ همان طور كه مي دانيد، سالانه در سراسر دنيا مردم زيادي براي اصلاح مشكلات فكي خود يا مرتب كردن دندان هايشان از روش ارتودنسي دندان استفاده مي كنند. جالب است بدانيد كه روش ارتودنسي دندان، يكي از روش هاي درماني قديمي و كهن در زمينه دندان پزشكي محسوب مي شود. اين درمان از گذشته تا كنون پيشرفت هاي بسيار زيادي داشته است و بسياري از عيب و نقص هاي آن برطرف شده اند. با اين حال، زماني كه افراد به مطب هاي دندان پزشكي مراجعه مي كنند و متوجه مي شوند كه به درمان هاي ارتودنسي دندان نياز دارند؛

سوالات بسيار زيادي به ذهن آنها مي رسد. بسياري از افراد از مضرات و آسيب هاي ارتودنسي دندان هراس دارند و اين سوال را مي پرسند كه ارتودنسي خوبه يا بد ؟ براي پاسخ دادن به اين سوال، بايد درمان ارتودنسي دندان را از جهات متعددي مورد بررسي قرار دهيم تا مضرات و معايب احتمالي ارتودنسي دندان را بيابيم.

ارتودنسي دندان براي چه كساني ضرورت دارد؟

اول از هر چيز بايد بدانيد كه تشخيص اين موضوع كه چه كسي به درمان ارتودنسي دندان نياز دارد به عهده يك متخصص ارتودنسي است. او با انجام معاينات باليني دقيق و به كمك ابزارهاي تشخيصي مختلف؛ مانند تهيه قالب تشخيصي و مدل هاي گچي تشخيصي يا عكس هاي راديوگرافي از فك و دندان ها، مي تواند نتيجه گيري كند كه آيا شما به درمان ارتودنسي نياز داريد يا خير. اما به طور كلي، تمامي افرادي كه دندان هاي نامنظمي دارند، كساني كه رابطه فكي مناسب و صحيحي ندارند، بيماراني كه استخوان يك فك بيش از حد يا كمتر از حد نرمال رشد كرده است و افرادي كه بايت و اكلوژن مناسبي ندارند؛

بيشتر بخوانيد : دانستني هاي ارتودنسي

ارتودنسي خوبه يا بد؟

بعد از اينكه بيمار نزد يك متخصص ارتودنسي رفت و بعد از انجام معاينات مشخص شد كه او به درمان ارتودنسي نياز دارد؛ ممكن است اين سوال به ذهن او برسد كه اصلا ارتودنسي خوبه يا بد؟ يا به عبارتي آيا ارتودنسي مي تواند براي من ضرر و آسيبي داشته باشد؟ قبل از هر چيز بايد بدانيد كه ضرر و آسيب دندان هاي نامنظم و كج و ناهنجاري هاي استخوان فك، بسيار بيشتر از درمان ارتودنسي است و اگر درمان ارتودنسي را به تعويق اندازيد، قطعا در آينده مشكلات زيادي را تجربه خواهيد كرد. از آن گذشته، همان طور كه گفتيم درمان ارتودنسي دندان يكي از روش هاي قديمي است كه بسياري از عيوب آن برطرف شده اند؛

در نتيجه تا كنون آسيب و ضرري براي ارتودنسي دندان گزارش نشده است. تمام آسيب هاي ناشي از درمان ارتودنسي، نه به خاطر خود دستگاه هاي ارتودنسي؛ بلكه به خاطر سهل انگاري و كوتاهي كردن بيماران است.

معايب ناديده گرفتن ارتودنسي دندان چيست؟

بعضي از افراد تصور مي كنند كه ارتودنسي دندان، صرفا جنبه زيبايي و ظاهري دارد؛ در نتيجه حتي اگر به انجام ارتودنسي دندان نياز داشته باشند؛ انجام آن را به تعويق مي اندازند و آن را جدي نمي گيرند. بعضي از افراد هم با ظاهر اجزاي ارتودنسي مشكل دارند يا به خاطر طولاني بودن طول مدت درمان ارتودنسي دندان، براي انجام دادن ارتودنسي ترديد دارند. اگر متخصص ارتودنسي به شما اعلام كرده است كه به ارتودنسي دندان نياز داريد؛ پس نبايد اين موضوع را پشت گوش بيندازيد؛ زيرا در اين صورت آسيب هاي زيادي انتظار شما را مي كشند. بعضي از مضرات انجام ندادن ارتودنسي دندان، علاوه بر تاثير نامطلوب دندان هاي به هم ريخته روي ظاهر افراد، عبارتند از:

اگر حتي چند دندان شما كج باشند و در موقعيت مناسب خود قرار نداشته باشند؛ در نتيجه كل بايت شما به هم مي ريزد.

به هم ريختن بايت بيمار، عوارض زيادي دارد؛ مثلا باعث مي شود نيروهاي مخربي به دندان ها و فك وارد شوند.

دندان هاي به هم ريخته، محل هاي مناسبي براي تجمع ذرات غذايي هستند؛ در نتيجه دندان ها به مرور دچار پوسيدگي مي شوند.

به علاوه دندان هاي نا مرتب نمي توانند به طور صحيح و مناسبي مواد غذايي را بجوند و خرد كنند؛ پس فشار وارد شده به معده و ساير اجزاي دستگاه گوارش بيشتر مي شود.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي نامرئي

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۲۴:۳۲ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي زيبايي دندان ، محاسن و معايب

امروزه بحث زيبايي دهان و دندان از مهم‌ترين مباحثي است كه مردم به آن‌ها توجه مي كنند ارتودنسي زيبايي از مهمترين خدمات زيبايي فك و دندان است كه با هدف رفع ناهنجاري هاي فك و دنداني اقدام به اصلاح طرح لبخند بيمار مي كند. هدف ارتودنسي زيبايي مرتب كردن دندان ها و از بين بردن فاصله ميان آنها است ارتودنسي زيبايي مي تواند باعث قرارگيري صحيح دندان هاي فك بالا و پايين بر روي هم شود و امر جويدن بيمار را نيز بهبود مي بخشد.

بيشتر بخوانيد : بهترين متخصص ارتودنسي در كرج 

انواع ارتودنسي زيبايي عبارت اند از:

ارتودنسي ثابت

اين نوع ارتودنسي به صورت ثابت بر روي دندان ها قرار مي گيرد و بيمار توانايي خارج كردن آن ها را از دهان خود ندارد اما براي تنظيم مجدد براكت و سيم هاي ارتودنسي بايد به ارتودنتيست خود مراجعه كند انواع ارتودنسي ثابت شامل ارتودنسي فلزي، ارتودنسي ديمون، ارتودنسي سراميكي و ارتودنسي لينگوال است كه به معرفي ويژگي هاي آنها مي پردازيم:

ارتودنسي فلزي

در ارتودنسي فلزي براكت ها از جنس فلز يا فولاد ضد زنگ مي باشند كه با چسب مخصوصي بر روي دندان ها چسبانده مي شوند و سيم هاي فلزي با كمك كش هاي ارتودنسي به براكت ها متصل مي شود اين براكت ها مي توانند 1 الي 4 سال مورد استفاده قرار بگيرند كه براكت ها با اعمال فشار بر روي دندان ها به آرامي موقعيت دندان ها را به محل جديد انتقال مي دهند.

ارتودنسي ديمون

ارتودنسي ديمون مشابه ارتودنسي فلزي است اما در اين سيستم به جاي اينكه سيم هاي فلزي با كش به براكت ها نصب شوند، از يك مكانيزم كشويي استفاده مي شود كه مي تواند باعث تراز شدن دندان ها شود اين روش مي تواند ميزان اصطحكاك كمتري بر روي دندان ها اعمال كند و همچنين باعث كاهش ميزان ملاقات بيمار با ارتودنتيست شده است.

ارتودنسي سراميكي

براكت و سيم هاي به كار رفته در اين سيستم ارتودنسي همرنگ دندان ها هستند و به راحتي قابل تشخيص نيستند اين امر باعث شده در دسته بندي «ارتودنسي نامرئي» نيز قرار بگيرد. ارتودنسي سراميكي براي درمان مشكلات شديد دنداني نمي تواند مناسب باشد و ميزان شكنندگي و ترك خوردن اين نوع ارتودنسي نسبت به ارتودنسي فلزي بيشتر است.

ارتودنسي لينگوال

ارتودنسي لينگوال بر پشت دندان ها و به طرف زبان چسبانده مي شود پس براي افرادي كه تمايلي به ديده شدن براكت ها ندارند مي تواند گزينه مناسبي باشد نصب اين نوع ارتودنسي به مهارت ارتودنتيست بستگي دارد عيوبي كه اين نوع ارتودنسي دارد اين است كه هزينه بالايي دارد و بيمار براي نظافت دندان هايش نسبت به بريس هاي فلزي و سراميكي بايد وقت بيشتري را صرف كند.

ارتودنسي متحرك

ارتودنسي متحرك اين قابليت را دارد كه افراد در هنگام غذاخوردن يا مسواك زدن آن را از دهان خود خارج كنند به خاطر همين اين ارتودنسي به همكاري بيمار با ارتودنتيست متكي است ارتودنسي اينويزيلاين در اين دسته قرار مي گيرد:

مراقبت هاي لازم در حين ارتودنسي زيبايي

استفاده منظم از مسواك و نخ دندان بسيار مهم است زيرا اگر غذاهاي باقي مانده بين براكت ها زدوده نشوند امكان پوسيدگي دندان و التهاب لثه را به وجود مي آورند پس دندانپزشك مجبور مي شود براكت ها را بر دارد و به درمان پوسيدگي بپردازد كه اين امر منجر به طولاني شدن روند درماني خواهد شد.

ازمصرف خوراكي هاي سفت و جويدن آدامس براي جلوگيري از آسيب به براكت و سيم هاي ارتودنسي خودداري كنيد.

اگر از ارتودنسي متحرك براي درمان استفاده مي كنيد هنگام خارج كردن آن را در يك جعبه مخصوص بگذاريد.

به صورت منظم ويزيت هاي تعيين شده توسط ارتودنتيست خود را برويد.

در روزهاي اول از مصرف خوراكي هاي رنگي اجتناب كنيد.

پس از نصب براكت ها تا چند روز غذاهاي نرم بخوريد.

بيشتر بخوانيد : دانستني هاي ارتودنسي 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۱۶:۱۹ توسط:netware موضوع:

بايد ها و نبايد هاي دندانپزشكي در دوران بارداري

مراجعه به دندانپزشكي در دوران بارداري

قبل از هر چيز بايد بدانيد كه بارداري مي‌تواند از جهت منفي بر سلامت دندان‌ها تاثير بگذارد بخصوص اگر مادر كلسيم كافي دريافت نكند پس – چه چكاپ دنداني قبل از بارداري انجام داده باشيد يا نداده باشيد- ممكن است در اين دوران دچار مشكلات دنداني شويد. اما آيا دندانپزشكي بارداري بي‌خطر است؟

بله، نه تنها مي‌توانيد در دوران بارداري به دندانپزشك مراجعه كنيد بلكه اين يك عمل ضروري است. پوسيدگي دندان، بيماري لثه و ساير مشكلات بهداشت دهان و دندان مسائلي هستند كه بايد سريعاً به آنها رسيدگي شود. تغييرات هورموني، تغييرات رژيم غذايي، ابتلا به ژنژيونت بارداري و هوس‌هايي بارداري مي‌توانند سلامت دهان شما را در معرض خطر بيشتري قرار دهند. بعلاوه برخي از مشكلات دنداني مي‌تواند روي نوزاد در حال رشد تأثير بگذارد. تحقيقات نشان داده است كه از هر 100 تولد زودرس، 18 مورد مي‌تواند به خاطر عفونت شديد لثه در مادر باشد.

بيهوشي در دندانپزشكي بارداري

اگر در دوران بارداري نياز به انجام يك عمل دندانپزشكي داشته باشيد، هنوز هم مي‌توانيد با خيال راحت از بيهوشي براي آرامش و بي حس كردن درد استفاده كنيد. فقط حتماً بايد دندانپزشك را از بارداريتان مطلع كنيد تا بتواند ماده‌ي بيهوشي و دُز مناسب آن را انتخاب كند. در دندانپزشكي بارداري از داروهاي بيهوشي حاوي فلي پرسين اجتناب مي‌شود، زيرا اين ماده‌ي شيميايي رگ‌هاي خوني را تنگ مي‌كند و منجر به تضعيف خون رساني به جنين مي‌شود.

كشيدن دندان در بارداري

كشيدن دندان، آخرين چاره براي دندانپزشكان است و در صورت امكان همواره تلاش مي‌كنند از كشيدن دندان خودداري كنند. اما اگر دندان شما در اثر پوسيدگي يا كرم خوردگي بيش از حد آسيب ديده باشد به طوري كه نتوان آن را ترميم كرد، مي‌تواند سلامت دهان شما را در معرض خطر قرار دهد و بايد كشيده شود. نگران نباشيد امكان كشيدن دندان در دندانپزشكي بارداري نيز وجود دارد. اما دندانپزشك ممكن است سه ماهه‌ي دوم بارداري را به عنوان زمان ايده آل براي اين كار توصيه كند زيرا در انجام اين روش درماني بايد از عكسبرداري استفاده شود.

عصب كشي در دوران بارداري

اگر پوسيدگي دندان به قسمت داخلي دندان شما در انتهاي عصب برسد، مي‌تواند بسيار دردناك باشد. عصب كشي مي‌تواند با برداشتن بافت آلوده و ترميم دندان با تاج طبيعي، جلوي درد را بگيرد، بنابراين نيازي به كشيدن دندان نيست.( اگر علاقه مند به  كسب اطلاعات بيشتر پيرامون عصب كشي دندان ها مي باشيد اينجا كليك كنيد.)

ارتودنسي در بارداري

اگر در حال حاضر تحت درمان ارتودنسي دندان هستيد، نبايد تنها به دليل بارداري آن را متوقف كنيد. در حين بارداري حتي مي‌توانيد بريس‌هاي جديدي نصب كنيد، با اين حال ممكن است دندانپزشك يا متخصص ارتودنسي به شما توصيه كند تا بعد از زايمان صبر كنيد، زيرا گاهي اوقات ممكن است عوارضي داشته باشد.

بليچينگ در بارداري

بليچينگ دندان يا سفيد كردن دندان‌ها در حين بارداري قابل انجام است، اما در دندانپزشكي بارداري توصيه مي‌شود كه تنها كارهاي ضروري دنداني در اين دوران انجام شود و انجام كارهاي زيبايي را به بعد از زايمان موكول كنيد.

رفرنس

منبع : كلينيك دندانپزشكي قيطريه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۰۱:۳۹ توسط:netware موضوع:

ايمپلنت دندان چيه ؟ و انواع مختلف ان چگونه به عنوان جايگزين دندان از دست رفته استفاده ميشود ؟

ايمپلنت دندان كه به آن كاشت‌ دندان هم گفته مي‌شود، يكي از روش هايي است كه افراد مي‌توانند براي جايگزين كردن دندان هاي از دست رفته خودشان و يا جايگزين كردن دندان مصنوعي با يك دندان طبيعي تر انجام دهند.

در ادامه اين مقاله با كلينيك دندانپزشكي جنت آباد همراه باشيد تا با اين روش جايگزيني دندان از دست رفته بيشتر آشنا شويد.

ايمپلنت دندان چيست؟

ايمپلنت دندان يك وسيله فلزي است كه براي اينكه دندان مصنوعي در داخل فك فرد قرار بگيرد استفاده مي شود.در واقع ايمپلنت دندان از سه قسمت تشكيل شده است:

  • تاج دندان
  • تكيه‌گاه
  • پيچ

انواع ايمپلنت دندان

كاشت دندان با ايمپلنت شامل دو مدل مي شود:

  • ايمپلنت داخل استخواني
  • ايمپلنت روي استخواني
  • ايمپلنت داخل استخوان

ايمپلنت داخل استخوان يا Endosteal، يكي از متداول ترين نوع كاشت ايمپلنت دندان است. ايمپلنت داخل استخواني شامل پيچ و تيغه هايي است كه با جراحي در استخوان فك قرار مي گيرد.هر ايمپلنت يك يا چند دندان مصنوعي را در خود نگه مي دارد. اين نوع كاشت به طور كلي به عنوان گزينه اي براي بيماران داراي پل يا پروتزهاي متحرك قابل جابجايي استفاده مي شود.

ايمپلنت روي استخوان

ايمپلنت روي استخوان يا Subperiosteal، در قسمت بالاي فك قرار مي گيرد. در واقع ستون‌هاي چهارچوب فلزي هستند كه از لثه بيرون زده و پروتز دنداني را نگه مي دارند. اين نوع ايمپلنت ها براي بيماراني كه قادر به استفاده از پروتزهاي معمولي نيستند و داراي استخوان فك كوتاهي هستند استفاده مي شود.

عوامل تاثير گذار در ايمپلنت

عوامل مختلفي وجود دارد كه بايد در روند برنامه‌ريزي توسط جراح ايمپلنت دندان در نظر گرفته شود.اين موارد اين عوامل عبارتند از:

سلامت عمومي بيمار

وضعيت غشاهاي مخاطي و فك‌ها

شكل، اندازه و موقعيت استخوان فك

شكل، اندازه و موقعيت دندان هاي اطراف

علاوه بر اين موارد برخي از شرايط هم در مورد سلامتي وجود دارد كه مي تواند به طور قابل توجهي در ابتلا به نارسايي و پس زدن ايمپلنت توسط لثه، ابيشتر شود و ممكن است در تصميم گيري براي ادامه عمل جراحي نيز تاثير بگذارد.به طور مثال افرادي كه داراي بيماري‌هايي مانند ديابت يا پوكي استخوان هستند و كساني كه سيگاري شديد هستند يا بهداشت دهان و دندان آنها ضعيف است. معمولاً در اين موارد بايد از قبل تصميم گيري و ارزيابي انجام شود.

نصب تاج روي ايمپلنت دندان

معمولاً پس از قرار دادن ايمپلنت در داخل لثه، تقريباً ۶ هفته طول مي‌كشد تا جاي آن بهبود يابد و فرد به آن عادت كند. پس از آن بايد با اشعه ايكس يا سي تي اسكن، يك تصويربرداري از دهان انجام شود. اين امر كمك مي‌كند تا در ساختن تاج، بهتر بتوان فرم فك و ساير دندانها را با آن مطابقت داد. بعد از آماده شدن، تاج دندان را براي قرار دادن روي قسمت‌هاي ايمپلنت هاي دنداني مي چسبانند. سپس شكل، تناسب و عملكرد، نحوه قرار گيري، مرتب بودن و كوتاهي و بلندي شان بايد ارزيابي شود.در درمان با ايمپلنت دندان مدت زمان زيادي بايد وقت صرف كنيد. معمولاً اين كار چندين ماه به طول مي انجامد و شما در اين چند ماه بايد مكرر و منظم به پزشك خود مراجعه كرده و پيشرفت، پايداري و عملكرد ايمپلنت را در داخل دهانتان بررسي كنيد.

بيشتر بخوانيد:


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۴۳:۱۲ توسط:netware موضوع:

لمينت دندان پوسيده چگونه امكان پذير است ؟

يكي ديگر از راهكارها براي رفع مشكل پوسيدگي دندان، استفاده از روش درماني لمينت دندان پوسيده مي باشد كه از اين روش براي از بين بردن فاصله بين دندان ها هم مي توان استفاده كرد و شكل دندان ها را تغيير داد.

موارد استفاده لمينت دندان پوسيده

در جامعه امروز داشتن دندان هاي بسيار زيبا يكي از دغدغه هاي هر فردي مي باشد. اگر شما هم دندان هاي آسيب ديده اي داريد و يا دچار پوسيدگي دندان شده‌ ايد مي‌توانيد از راهكاري به نام لمينت سراميكي و يا ونيرهاي كامپوزيتي كه براي ترميم استفاده مي شوند استفاده كنيد. با اين روش مي توانيد دندان هاي خود را به حالت قبلي شان برگردانيد.

يكي ديگر از راهكارها براي رفع اين مشكل استفاده از مواد پر كردني كامپوزيت باندينگ مي باشد كه از اين مواد براي از بين بردن فاصله بين دندان ها مي توان استفاده كرد و شكل دندان ها را تغيير داد.در صورتي كه بخواهيم راهي به غير از لمينت سراميكي براي درمان دندان هاي پوسيده استفاده كنيم، مي توانيم سراغ مواد پر كردني كامپوزيتي هم برويم؛ اين مواد مي‌توانند آسيب هاي جزئي مانند پوسيدگي دندان، تركهاي دندان و شكاف يا فاصله بين دندان ها را به صورت بسيار مناسبي از بين ببرند.براي انجام لمينت سراميكي، بايستي برنامه و اقدامات درماني مناسبي صورت بگيرد.

بيشتر بخوانيد : بستن فاصله بين دندان ها

آيا لمينت دندان پوسيده براي درمان دندان پوسيده مناسب است؟

در پاسخ بايد گفت كه دندان هايي كه آسيب ديده اند، پوسيده شده اند و يا كرم خورده شده اند، مي توانند با لمينت هاي سراميكي و يا كامپوزيتي ترميم شوند و به حالت قبلي خود بازگردند. اما اين بستگي به شدت پوسيدگي دندان و شرايط فرد دارد.همچنين مواد پركردني كامپوزيت باندينگ هم براي اين كار استفاده مي‌شود و همچنين مي‌تواند فاصله بين دندان ها را پر كند و شكل دندان ها را هم تغيير دهد.

درمان پوسيدگي دندان به جز روش لمينت دندان پوسيده

همانطور كه گفته شد لمينت دندان پوسيده يكي از روش هايي است كه براي درمان دندان هاي پوسيده به كار مي رود اما اينكه دندان در چه شرايطي قرار دارد و آيا مي شود با لمينت دندان پوسيده را درمان كرد، به  يك دندانپزشك ترميمي خوب بستگي دارد .اما روش هاي ديگري هم براي درمان پوسيدگي دندان به جز لمينت دندان پوسيده وجود دارد كه عبارتند از:

  • پر كردن
  • تاج يا كلاه
  • عصب كشي

منبع : تاج دنتال كلينيك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۳۵:۲۲ توسط:netware موضوع:

چگونه ارتودنسي دندان اقساطي داشته باشيم؟

ارتودنسي اقساطي از تدابيري است كه توسط جامعه دندانپزشكان براي بيماراني در نظر گرفته شده است كه اين كار با توجه به شرايط و وضعيت مراجعه كنندگان اعمال مي شود. اغلب افراد به دليل هزينه هاي زياد براي ارتودنسي، از مراجعه به متخصص ارتودنسي خودداري مي كنند؛ اما تاخير در درمان و مراجعه ديرهنگام داراي معايبي براي بيماران است. براي راحتي و آسودگي خاطر بيماران، ارتودنسي به صورت اقساطي پذيرش و انجام مي شود و اين اقساط در طول بازه زماني درمان توسط بيمار پرداخته مي شود.

هزينه ارتودنسي

با توجه به انواع ارتودنسي، هركدام داراي هزينه هاي متفاوتي هستند. نوع ارتودنسي و هزينه هاي آن توسط دندانپزشك تعيين مي شود. ارتودنسي معمولا شامل يك فك ثابت با ريتينر، دو فك ثابت با ريتينر، ارتودنسي متحرك نيم فك، درمان ارتودنسي ثابت دو فك با دندان نهفته، اضافه شدن هدگير به ثابت و ساير موارد مي باشد كه هر يك داراي هزينه هاي جداگانه اي هستند. اغلب ارتودنسي اقساطي به گونه اي تعيين مي گردد كه بيمار نصف يا يك سوم هزينه را در ابتدا پرداخت كند. هزينه ارتودنسي بستگي به نوع ارتودنسي و تعداد جلسه هاي درمان و تجهيزات و ابزار هاي به كار رفته در درمان دارد.

كيفيت كار ارتودنسي اقساطي

گاهي برخي از افراد تصور مي كنند كه ارتودنسي اقساطي باعث كاهش كيفيت كار دندانپزشكان مي شود. هنگام مراجعه بيمار به متخصص ارتودنسي، ميزان هزينه درمان معين مي شود و سپس تعداد جلسات درماني تعيين مي گردد. با مشخص شدن هزينه و تعداد جلسات، بيمار مي تواند هزينه ارتودنسي را به صورت اقساطي پرداخت نمايد.

مشاوره و ارتودنسي اقساطي

هنگامي كه بيمار به دندانپزشك مراجعه مي كند و توسط متخصص معاينه مي شود و تمامي كارها، نحوه درمان، تعداد جلسات و طول درمان و شرايط نگهداري از دندان ها بعداز ارتودنسي به بيمار گفته مي شود. تمامي اطلاعات لازم با جزئيات در اختيار بيمار قرار مي گيرد و. مشاوره در اولين مرحله از ارتودنسي به بيمار كمك مي كند كه به سهولت مشكل خود را بررسي كند.

تعويق ارتودنسي به دليل هزينه زياد

مراجعه ديرهنگام براي ارتودنسي به دليل هزينه زياد، غيرقابل توجيه است زيرا ارتودنسي فقط براي زيبايي دندان ها انجام نمي شود بلكه درماني براي بيماري هاي دندان و فك بوده و از فرسايش و درد دندان ها جلوگيري مي كند. در نتيجه نمي توان قبل از مراجعه به دندانپزشك، هزينه هاي درمان را تخمين زد كه زياد است يا كم؛ بنابراين قبل از آن كه دير شود براي ارتودنسي به دندانپزشك مراجعه كرده و مشاوره هاي لازم را دريافت نمايد. اگر براي بيمار امكان پرداخت هزينه ها به صورت يكجا نباشد، مي تواند به صورت قسطي پرداخت كند.

ارتودنسي دندان اقساطي

اغلب قسط بندي در ارتودنسي اقساطي به نحوي انجام مي شود كه پرداخت اقساط ارتودنسي قبل از پايان درمان به پايان برسد. اين نوع قسط بندي به اين دليل انجام مي شود كه اگر طول درمان كوتاه تر باشد، بيمار مجبور به پرداخت يكجا براي باقيمانده هزينه نباشد. دليل ديگر اين است كه اگر افزايشي در هزينه درمان پيش بيايد، بيمار بتواند براي پرداخت اقساطي اين هزينه مازاد برنامه ريزي نمايد.

ميزان هزينه ارتودنسي و خدمات بيمه

يكي ديگر از راه هاي پرداخت هزينه ارتودنسي، استفاده از انواع بيمه ها است. البته اكثر بيمه ها ارتودنسي را عمل زيبايي مي دانند و هزينه هاي آن را تقبل نمي كنند. بعضي از بيمه هاي خصوصي و ارگان هاي دولتي براي رفاه بيمه شدگان با كلينيك هاي دندانپزشكي قرارداد دارند. مي توان بيان كرد كه هيچ بيمه اي هنوز به صورت اساسي مبلغ ارتودنسي را متقبل نمي شود. براي درمان دندان ها و بيماري هاي دنداني و فك بايد هزينه هايي پرداخت شود. در قدم اول، هزينه هاي ارتودنسي بالا به نظر مي رسد اما با پرداخت اقساطي اين هزينه ها، زيبايي لبخند را براي خود و اطرافيان به ارمغان مي آوريد.

 

منبع : مجله دانستني هاي ارتودنسي دندان 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۴۳:۱۲ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي دندان اصافي چگونه انجام مي شود؟

در اين مقاله با ارتودنسي دندان اضافي از نگاه بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران اشنا خواهيد شد>

ارتودنسي دندان اضافي نوعي ارتودنسي است كه براي رفع مشكلات و ناهنجاري هاي دهان و دندان كاربرد دارد. تقريباً بين يك تا چهار درصد از كل جمعيت دنيا دندان اضافه دارند. اين مشكل در مردان نسبت به زنان شايع تر است. اغلب اوقات تنها يك دندان اضافي در دهان فرد وجود دارد اما برخي اوقات ممكن است چند دندان اضافي وجود داشته باشد.

از آن جا كه دندان اضافي مي تواند باعث بروز مشكلات زيادي در خصوص عملكرد دندان ها و مشكلات زيبايي شود بايستي هر چه سريعتر تشخيص داده شود. در اين مقاله قصد داريم تا هر چه بيشتر به بحث پيرامون اين موضوع پرداخته و نكات سودمندي در اين زمينه در اختيار شما قرار دهيم.

بيشتر بخوانيد:

·         ارتودنسي ارزان

·         ارتودنسي ثابت

كشيدن دندان اضافي در ارتودنسي

همانطور كه گفته شد دندان هاي اضافي باعث بروز مشكلات متعددي براي فرد مي شوند كه درمان آن ها معمولاً به صورت كشيدن دندان مي باشد. اگر دندان اضافي از بيرون آمدن دندان هاي كناري ممانعت كند و يا باعث شلوغي و بهم ريختگي دندان ها شود، در اينصورت بايد فوراً تحت درمان قرار گيرد. اگر اقدامي براي دندان اضافي انجام نشود، در آينده لازم است براي اصلاح وضعيت دندان ها از ارتودنسي استفاده شود.

به علاوه اگر دندان اضافي به موقع درمان نشود احتمال بروز تومور يا كيست بسيار زياد خواهد بود. گاهي اوقت دندان اضافي مانع از رشد طبيعي دندان هاي دائمي مي شود. در برخي موارد نيز ممكن است به آن دندان ها جوش خورده و دندان را در معرض فرسودگي قرار بدهد.

دندان هاي اضافي مي توانند در هر ناحيه از فك مشاهده شوند، اما شيوع آن ها در برخي مناطق بيشتر رويت مي شود.

دندان هاي اضافي بيشتر در فك بالا پديدار مي شوند تا در فك پايين. در واقع مي توان گفت 90 درصد از دندان هاي اضافي در فك بالا و حدود ده درصد آن ها در فك پايين رخ مي دهند. بيشترين مورد نيز بين دو دندان جلو در ناحيه فك بالاست. اين دندان مزيودنس نام دارد. دومين دندان شايع، دندان آسياي بزرگ است كه به صورت اضافي رشد مي كند.

اما اگر بخواهيم شايع ترين دندان اضافي در ناحيه فك پايين را معرفي كنيم، دندان هاي آسياي كوچك خواهند بود. دندان هاي اضافي مي توانند شباهت زيادي به دندان هاي نرمال و طبيعي داشته باشند. در برخي از موارد نيز هيچ گونه شباهتي به دندان هاي اصلي نداشته و مخروطي شكل هستند. به ندرت دندان هاي شيري اضافي ديده شده اند. دندان هاي اضافي ممكن است به صورت چندتايي، تكي، نهفته و يا رويش يافته باشند.

علل و عوامل رشد دندان هاي اضافي

دندان اضافي به شكل هاي مختلفي همچون ميخي شكل، مخروطي شكل، دكمه اي، مكمل، مي تواند وجود داشته باشند. همچنين اين دندان ها مي توانند در جلو يا پشت دندان رشد كرده و يا دقيقاً در مجاورت دندان هاي طبيعي رشد كنند. اين وضعيت گاهي سبب احساس درد در فرد شده و روي غذا خوردن و صحبت كردن وي تأثير مخربي دارد. در بعضي از كودكان هيچ تأثير منفي گزارش نشده است. نظريه هاي متعددي براي رشد دندان اضافي وجود دارد كه عبارتند از:

·         دو نيمه شدن جوانه يك دندان و تبديل به دو دندان

·         فعاليت بيش از حد غشاء دندان و بافت شكل دهنده جوانه دندان ها در فك بالا

·         ارث و ژنتيك

 

منبع : مجله دانستني هاي ارتودنسي دندان 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۳۲:۰۶ توسط:netware موضوع:

درباره دهانشويه چه مي دانيد؟(كاربرد، انواع، مزايا، معايب و نحوه استفاده)

دهانشويه ها بعد از مسواك زدن و نخ دندان كشيدن از اصلي ترين راه هاي ارتقاي بهداشت دهان و دندان و داشتن لبخندي سالم هستند. آنها از آنچه كه تصور مي كنيد كاربردي تر هستند و فوايد بسيار زيادي براي دهان و دندان ما دارند. آنچه در اين مقاله مي خوانيد اطلاعات كاملي درباره انواع محلول هاي دهان شويه، فوايد و كاربرد آن ها، نحوه استفاده و نحوه خريد آن ها است.

فوايد دهانشويه چيست؟

محلول هاي حاوي مواد شوينده دهان و دندان فوايد بسيار زيادي دارند و ما مهم ترين فوايد موجود را در ادامه بررسي كرده ايم.

مي توانند تعداد باكتري هاي موجود در دهان را كاهش دهد

باكتري هاي فعال در جريان عفونت هاي لثه مي توانند در هنگام ورود به جريان خون در خانم هاي باردار، عوارض خاصي در بارداري ايجاد كنند و شما مي توانيد با شستشوي منظم دهانشويه ، اين خطر را كاهش دهيد.

محلول هاي شوينده دهاني مي توانند با كاهش ميزان پلاك و باكتري هاي محبوس در دهان، از بيماري هاي لثه مانند التهاب لثه يا عفونت آن جلوگيري كنند.

به سفيدتر شدن دندان ها كمك مي كنند

دهانشويه اي كه حاوي پراكسيد كارباميد يا پراكسيد هيدروژن باشد مي تواند تاثير سفيد كنندگي روي دندان داشته باشد. چنانچه دندان هاي شما به صورت جزئي دچار تغيير رنگ شده اند و يا روزانه به دليل پلاك، كمي زرد مي شوند، انتخاب اين دهان شويه ها مي تواند به سفيد شدن دندان هايتان كمك كند. اما اين روش به هيچ عنوان جايگزين مناسبي براي بليچينگ دندان ها نيست.( اگر هنوز با بليچينگ دندان به عنوان يكي از بهترين راه ها سفيد كردن دندان اشنا نيستيد كليك كنيد.)

بوي بد دهان را كاهش مي دهد

يكي از مهم ترين فوايد محلول دهانشويه كمك به كاهش بوي بد دهان و تازه تر شدن نفس است. هرچند كه خمير دندان حاوي فلورايد چنين فايده اي دارد اما اثراتش كوتاه مدت است. استفاده طولاني مدت از فلورايد مي تواند به كاهش موثر تر و طولاني مدت تر بوي بد دهان منجر شود.

ذرات ريز مواد غذايي را از بين مي برد

دهانشويه ها به جز خوش بو كردن داخل دهان به شل و معلق كردن ذرات ريز مواد غذايي چسپيده به دندان ها كمك مي كنند. اگر پس از غذا و مسواك زدن، دهانشويه استفاده شود تاثيرش بيشتر خواهد بود.

مانع از تشكيل و تجمع پلاك مي شود

دهان شويه هاي مختلفي در بازار وجود دارد كه مي تواند به جلوگيري از رشد پلاك در دندان و زير لثه كمك كند. اين دهانشويه ها مي توانند با جلوگيري از تشكيل پلاك دندان شما را از بيماري هاي لثه نجات دهند و سلامت بافت لثه را تامين كنند.

به پيشگيري از پوسيدگي دندان كمك مي كند

از آنجايي كه اين محلول ها حاوي فلورايد هستند از ايجاد حفره و پوسيدگي دندان ها و تحليل رفتن ميناي دندان كمك مي كند. فقط مطمئن شويد كه دهانشويه خريداري شده شما حاوي فلورايد باشند زيرا همه آن ها فلورايد ندارند.

علائم دردناك آفت دهان را كاهش مي دهد

دهانشويه هايي كه حاوي كمتر از 18 درصد الكل (يا كلا بدون الكل) هستند، مي توانند علائم دردناك ناشي از آفت دهان را كاهش دهند.

چطور دهان خود را شوينده هاي دهاني شستشو دهيم؟

بسياري از دندانپزشكان معتقدند كه مسواك زدن (دو بار در روز با خمير دندان حاوي فلورايد) مي تواند فلورايد كافي براي محافظت از در برابر پوسيدگي دندان را فراهم مي كند. اما اگر مستعد پوسيدگي هستيد، مي توانيد علاوه بر مسواك زدن و نخ دندان كشيدن ، از دهان شويه حاوي فلورايد استفاده كنيد

رفرنس

منبع : كلينيك دندانپزشكي قيطريه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۲۱:۲۹ توسط:netware موضوع:

كامپوزيت ونير دندان چيه، چه كاربردي داره و هزينه ش چقدره؟

اگه دندونت دچار تغيير رنگ وحشتناك شده، اگه بين دندونات فاصله افتاده، اگه يكي از دندونات شكسته يا ترك برداشته و خلاصه اگه كلي مشكل ظاهري توي دندونات (مخصوصا دندوناي جلو) داري كه زيبايي طرح لبخندت رو از بين برده و هزينه لمينت دندان و درمان هاي ديگه اذيتت مي كنه به فكر كامپوزيت ونير ها باش. با اين ونيرها دندونات از اين رو به اون رو ميشه. اين مقاله رو بخون تا درباره ونيرهاي كامپوزيتي بيشتر بدوني.

كامپوزيت ونير چيه اصلا؟

قبل از اينكه بگم اين “كامپوزيته” چيه، بايد بدونيم ونير چيه؟ (اين ونيري كه چسپيده به كامپوزيت رو ميگما.)

ونيرها لايه هاي نازك همرنگ دندون هستن كه براي بهبود شكل ظاهري دندان استفاده ميشن. اين ونيرها چند نوع هستن و از مواد مختلف ساخته شدن. يه نوع شناخته شده ونيرها لمينت دندان هستش كه حتما تا حالا اسمشو شنيديد و نوع ديگرش هم كامپوزيت ونيره كه بازم اين روزا احتمالا زياد ازش شنيديد.

يه دسته از اين ونيرها به صورت مستقيم روي دندون متصل ميشن و يه سري ديگه به صورت غير مستقيم. و هرجا توي دندانپزشكي از مستقيم و غيرمستقيم چيزي به گوشتون خورد بدونيد منظور نحوه آماده سازي و اتصال مواد به دندوناس.

ونيرهايي كه از جنس كامپوزيتن به درد چه كساني ميخورن؟

به طور كلي استفاده از ونيرها داخل رشته دندانپزشكي ترميمي و زيبايي دندان مطرح شده و كاربرد زيبايي داره. اصلا كلا يكي از پايه هاي اصلاح طرح لبخند مي تونه همين ونيرها باشه.

توضيح بيشتر كافيه، اگه يكي از شرايط زير رو داريد يه كانديد خوب براي متصل كردن ونير كامپوزيت ها هستين:

  • بين دندوناتون فاصله قابل توجه داريد
  • يكي يا چندتا از دندوناتون كج و معوج هستن (البته به ميزان كمي)
  • دندوناتون دچار تغيير رنگ دائمي شده و با هيچ چيزي حتي بليچينگ دندان برطرف نشده
  • طول دندونتون كوتاهه
  • دندوناتون ساييده شده
  • دندونتون لب پر شده، شكسته يا ترك برداشته

بيشتر بخوانيد: دندانپزشكي كودكان تهران

قيمت كامپوزيت ونير چقدره؟

قيمتا بسته به نوع مواد بكار رفته و جايي كه زندگي مي كنيد خيلي ممكنه تفاوت داشته باشه. اما شما ميانگين هزينه ونير كامپوزيت به ازاي هر دندون رو ميتونيد بين ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ در نظر بگيريد.

چطوري از ونيرهاي كامپوزيتي مراقبت كنيم؟

خب تا اينجا متخصص ترميمي و زيبايي يا هر دندونپزشك ديگه اي، دندوناي شما رو كامپوزيت كرد و كارش تموم شد. بقيه‌ش با خودتونه كه چطوري با ظاهر جديد دندوناتون تا كنيد و خوب ازشون مراقبت كنيد.

براي مراقبت از كامپوزيت ونير ها مي تونيد اين كارا رو انجام بديد:

كامپوزيت برعكس لمينت كه صاف و يكپارچه اس و مثل ميناي دندون متخلخله. رگه رگه س. اين يعني درست مثل ميناي دندون دچار تغيير رنگ ميشه. هرچي كه رنگ دندان واقعي رو تغيير بده، مي تونه رنگ اين ونيرها رو هم تغيير بده. بنابراين هرچيزي كه رنگدانه داره رو كمتر مصرف كنيد.

پيرو جمله بالا، سعي كنيد كه تا ۴۸ ساعت بعد از اتصال ونيرهاي كامپوزيتي، هيچ چيزي كه رنگدانه داره و ميتونه باعث تغيير رنگ بشه رو ميل نكنييد.

مصرف سيگار و كلا دخانيات رو ترك كنيد

چيزاي سفت و سخت رو با دندونتون نجويد

اگه دندان قروچه شبانه داريد حتما نايت گارد يا گارد دهان بذاريد

بهداشت دهان و دندان رو رعايت كنيد و سعي كنيد به طور منظم به دندونپزشك سر بزنيد.

منبع : تاج دنتال كلينيك 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۵۵:۴۱ توسط:netware موضوع: