جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

مكيدن انگشت دست و پا در كودكان

بسياري از كودكان عادت به مكيدن انگشت شست دست و پاي خود دارند و در بيشتر اين كودكان اين عادت قبل از دوسالگي خود به خود برطرف مي‌شود اگر اين عادت طولاني شد حتما بايد به دندانپزشك مراجعه كرد تا راهكارهايي براي اين مشكل ارائه دهد تا از بروز مشكلات بعدي جلوگيري شود.

به دهان بردن انگشت شست و مكيدن آن عادت طبيعي تمام كودكان است كه تا سال‌ها نيز ترك نمي‌شود. مكيدن انگشت شست واكنشي طبيعي در كودكان است كه ممكن است سودمند يا مضر باشد. مكيدن انگشت شست يا ديگر انگشتان دست و پا و مكيدن پستانك يا اشياء ديگر احساس امنيت يا شادي به نوزادان مي‌دهد و كمك مي‌كند تا جهان پيرامون خود را بهتر بشناسند. خردسالان با مكيدن خود را آرام مي‌كنند و به خواب شيرين فرو مي‌روند. اكثر نوزادان اين عادت بي‌ضرر را قبل از دو سالگي بدون هيچ نگراني يا مداخله‌اي كنار مي‌گذارند، در اين بين عادت مكيدن آنقدر در برخي كودكان شديد يا پرتكرار مي‌شود كه به يك مشكل دنداني و اجتماعي تبديل مي‌شود.

بيشتر بخوانيد : دندانپزشكي بارداري

دليل مكيدن انگشت در كودكان

نوزادان واكنش‌هاي مكيدن طبيعي‌ دارند كه باعث مي‌شود كودك انگشت شست يا هر يك از انگشتان را وارد دهان كند، اين واكنش گاهي حتي پيش از تولد شروع مي‌شود. از آنجايي كه عادت مكيدن احساس امنيت و آرامش به كودك مي‌دهد، در نهايت به عادتي تبديل مي‌شود كه كودك براي آرام كردن يا به خواب رفتن به آن روي مي‌آورد.

آسيب ديدن دندان‌ها در اثر مكيدن انگشت شست و پستانك

مكيدن انگشت شست و پستانك مي‌تواند به دندان‌ها آسيب مي‌زند. در ادامه بعضي از عوارض ناشي از مكيدن طولاني مدت پستانك يا انگشت شست را بررسي مي‌كنيم.

اختلال فك

پستانك در اندازه‌ها و شكل‌هاي مختلف وجود دارد كه اكثر آن‌ها مناسب نگه داشتن در دهان نيستند. بنابراين ميكدن پستانك يا انگشت شست به مرور باعث بروز اختلال در فك‌هاي در حال رشد مي‌شود.

پوسيدگي دندان

بسياري از والدين سعي مي‌كنند تا فرزندشان را با آغشته كردن پستانك به عسل يا خوراكي شيرين ديگري آرام كنند. باكتري‌هاي دهان از مواد قندي تغذيه مي‌كنند و اسيدهاي مخربي را توليد مي‌كنند. اين اسيدها به ميناي دندان حمله مي‌كنند و در نتيجه دندان كودك دچار پوسيدگي يا كرم خوردگي مي‌شود.

بيشتر بخوانيد : ترميم دندان پوسيده

كج شدن دندان            

دندان در حال رشد به دليل مكيدن انگشت شست و پستانك كج مي‌شود و ظاهر نازيبايي پيدا مي‌كند. به علاوه مكيدن انگشت شست و پستانك در سنين بالاتر احتمال نياز به ارتودنسي دندان را افزايش مي‌دهد.

روش‌هاي دندانپزشكي براي ترك عادت مكيدن انگشت

گارد شست

گارد (محافظ) انگشت شست به كودكاني توصيه مي‌شود كه مي‌خواهند عادت مكيدن انگشت شست را ترك كنند، اما ترك عادت برايشان دشوار است. اين وسيله براي كودكان 3 تا 12 ساله مناسب است، بستن آن راحت است و كودك مي‌تواند 24 ساعته از آن استفاده كند. گارد شست بدون ايجاد محدوديت براي بازي كردن يا استفاده از دست به تدريج باعث مي‌شود كه كودك اين عادت را كنار بگذارد.

بريس ثابت سقف دهان

براي ترك عادت مكيدن انگشت از وسايل مخصوصي مانند بريس ثابت سقف دهان يا وسايل متحرك استفاده مي‌شود. بريس ثابت سقف دهان وسيله فلزي كوچكي است كه داخل دهان گذاشته مي‌شود و به دندان‌هاي بالا متصل مي‌گردد، البته استفاده از آن هنگام خوابيدن توصيه نمي‌شود. سيم‌هاي نيم دايره‌اي اين وسيله مانع از رسيدن انگشت به لثه‌هاي پشت دندان‌هاي جلو مي‌شود. با جلوگيري از اين تماس كودك ديگر لذتي از مكيدن انگشت نمي‌برد و در نتيجه ديگر دليلي براي ادامه دادن به اين كار ندارد. در واقع اين دستگاه غالباً در همان روز اول موثر واقع مي‌شود.

منبع : كلينيك دندانپزشكي كودكان

رفرنس كلينيك دندانپزشكي جنت اباد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۱۳:۱۹ توسط:netware موضوع:

هنگام شكستن براكت ارتودنسي بايد چكار كنيم؟

به طور كلي زمان شل شدن براكت ها يا افتادن آن ها مجموعه اقدامات زير را در نظر داشته باشيد تا بتوانيد در كوتاهترين مان ممكن آن را تعمير يا تعويض كنيد. با اينكار مدت زمان ارتودنسي افزايش پيدا نخواهد كرد. مهم ترين مراحل حين شكستن براكت هاي ارتودنسي عبارتند از:

اول: آرام و ريلكس باشيد!

اولين چيزي كه بايد بدانيد اين است كه اغلب اوقاتي كه براكت مي شكند يا شل مي شود هيچ مورد اورژانسي و فوري در كار نيست و شما هم اولين نفري نيستيد كه با اين مشكل مواجه ميشويد و قطعا آخرين نفر هم نخواهيد بود. حتي در طول دوره درمان ممكن است باز هم با اين مشكل روبرو شويد پس آرام باشيد. حتي اگر ارتودنسي لينگوال يا ديمون انجام داده ايد باز هم بايد در وهله اول آرامش خود را حفظ كرده  و آرام باشيد زيرا اصلاح، تعمير يا تعويض براكت به راحتي توسط متخصص ارتودنسي انجام داده ميشود.

بعد از حفظ آرامش مراقب باشيد كه براكت ارتودنسي شكسته شده را به هيچ عنوان قورت ندهيد يا سعي نكيند كه براكت شل شده را با زور و اعمال نيرو بز روي دندان باز كنيد.

دوم: ميزان آسيب را ارزيابي كنيد

خيلي با دقت و توجه زياد به براكت نگاهي بيندازيد و ببينيد كه دقيقا چه بلايي سر براكت آمده است. آيا فقط شل شده يا شكسته شده؟ اگر سيم ارتودنسي مشكلي ندارد و سرجايش است آن را دستكاري نكنيد. سيم را به آرامي از داخل براكت به عقب برانيد.

اگر براكت شكسته و احتمال ميدهيد كه به لثه يا زبان شما آسيب مي رساند واكس يا موم ارتودنسي را برداشته و مقداري از آن را به دور براكت و بخش تيز آن بزنيد تا بتوانيد به موقع خود را به متخصص ارتودنسي برسانيد. اگر براكت كاملاً شل شده است و ممكن است خود به خود بيافتد آن را خودتان برداريد و تا موقع مراجعه به مطب ارتودنتيست خود آن را در يك جاي مشخص نگهداري كنيد.

سوم: همه براكت ها و سيم ارتودنسي را چك كنيد

همانطور كه در بخش قبل گفتيم، اگر سيم همچنان به براكت وصل شده بود ، آن را به آرامي به عقب برگردانيد و با موم ارتودنسي ايمن كنيد. اما اگر سيم نيز پاره شده و بيرون زده يا دراز است سيم را از جايي كه دراز شده در فاصله كمي از دندان كات كنيد. سپس سر تيز يا برآمده سيم را با موم بپوشانيد.

چهارم: با متخصص ارتودنسي خود تماس بگيريد و يك وقت ملاقات بگيريد

بلافاصله بعد از ايمن كردن براكت شل شده ارتودنسي يا شكسته شده با متخصص ارتودنسي خود تماس بگيريد و جزئيات آسيب وارد شده را به او بگوييد تا او يك قرار ملاقات براي شما در نظر بگيرد. اگر براكت شكسته شده باشد و يا سيم همراه با آن شل شده باشد يك وضعيت اورژانسي است و بايد در نزديك ترن فرصت ممكن به مطب متخصص برويد اگر نه براي رفتن به مطب عجله نكنيد.

بيشتر بخوانيد :


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۰۵:۵۱ توسط:netware موضوع:

نحوه ي انتخاب جلو مو متناسب با چهره

همانطور كه ميدانيد انتخاب مدا مو متناسب با چهره تاثير زيادي در زيبايي فرد دارد اگر شما هم به اين موضوع معتقيد در اين مقاله با دوره هاي اموزش آرايشگري الماس نشان همراه باشيد.

هدف آرايشگر اين است كه ظاهر مشتري را زيبا و بهتر نشان دهد تا حس اعتماد به نفس او را افزايش داده و مشتري احساس رضايت كند .مدل مو و مدل شينيون متنوعي در سالن زيبايي با شرايط مختلف (محل كار،مناسبتي ويژه ، ميهماني ها ) وجود دارد كه بايد آرايشگر سالن متناسب با جنس مو، سر و صورت مشتري آن را آرايش كند.

نحوه ي انتخاب مو متناسب با چهره براي زيباتر جلوه دادن چهره، شينيون بايد متناسب با اجزاي چهره و متناسب با جلوي سردست شود .

بيشتر بخوانيد :

·         اموزش كوپ مو

·         آموزش شينيون مو

سر(دراز-كشيده ):سعي كنيد دو طرف شقيقه برجسته تر و پوش داده شود. از فرق كج و از چتري كوتاه تا زير ابرو استفاده كنيد . از باز كردن فرق راست و صاف بپرهيزيد. در اينگونه موها حتي المقدور مدلي انتخاب كنيد كه عرض چهره را زياد كند.

سر گرد

شنيون مناسب چهره هاي گرد مدل هايي است كه بيشتر كار در بالاي سر انجام مي گيرد و دو طرف شقيقه بالا كشيده مي شود .كنار صورت چند تار ريخته شود بهتر است .

گردن بلند

براي گردن هاي بلند از مدل هاي باز كه در اطراف صورت پخش مي شود استفاده كنيد .اندازه اين مدل ها تا زير گردن باشد مناسب تر است .

گردن كوتاه

شنيون مناسب گردن هاي كوتاه از مدل هايي انتخاب شود كه در قسمت پشت و بالاي سر جمع شده باشد، مو ها را نبايد دور گردن ريخت.

 

ما از طرف اموزشگاه آرايشگري و سالن زيبايي الماس نشان زيبايي دو چندان را براي شما آرزومنديم. 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۳۴:۴۵ توسط:netware موضوع:

نحوه ضدعفوني كردن جواهرات

براي اشنايي با روش ضد عفوني كردن جواهرات در اين مقاله با طلا فروشي اينترنتي كيش طلا همراه باشيد.

نصف يك كاسه را با آب ولرم پر كنيد. ۱/۴ پيمانه آمونياك درون آب بريزيد و هم بزنيد.

جواهر را درون محلول بگذاريد و اجازه دهيد تا ۲۰ دقيقه در كاسه بماند.

با استفاده از دستكش، جواهر خود را از داخل محلول آمونياك خارج كنيد و درون يك كاسه آب معمولي قرار دهيد.

يك قاشق چايخوري مايع ظرفشويي به آن اضافه كنيد. جواهر را درون كاسه حركت دهيد.

با كمك يك مسواك نرم و تميز، روي سطح سنگ‌هاي قيمتي را برس بزنيد.

با احتياط و خيلي آرام درون پايه‌ها و تمامي حفره‌هاي پايه‌ي جواهرات را مسواك بكشيد تا تمام آلودگي‌ها تميز شوند.

در آخرين مرحله، جواهر را روي يك حوله‌ي نرم و تميز بگذاريد تا كاملاْ خشك شود.

بيشتر بخوانيد : خريد حلقه ازدواج

پس از خشك شدن، آن را با دستمال جير برق بيندازيد.

– جواهراتي هم كه سنگ‌ها با چسب روي آنها سوار شده است، نبايد خيس شوند چون مي‌تواند چسب نگين‌ها را شل كند. بنابراين براي تميز كردن چنين جواهراتي بايد حوله‌ي نرمي را به مايع ظرفشويي آغشته كنيد و سپس آن را بر روي طلا بماليد. بعد از آن هم با يك حوله‌ي خيس، مايع را از روي طلا پاك كنيد. در آخر هم آن را خشك كنيد.

– براي ضدعفوني كردن جواهرات كه داراي سنگ‌هاي قيمتي مانند عقيق، مرواريد، اپال و …هستند، بهتر است از آب داغ يا آب گرم استفاده نكنيد. چون باعث مي‌شود كه سنگ‌هاي قيمتي ترك بخورند يا دچار شكستگي شوند.

– جواهراتي كه با مرواريد همراه هستند را هرگز با مواد شيميايي نشوئيد. براي اين منظور از محلول صابون مايع و آب ولرم كمك بگيريد. مرواريد را حتماً پس از شستن خشك كنيد تا لكه‌اي روي سطح آن باقي نماند.

بيشتر بخوانيد : خريد طلا آنلاين


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۱۴:۵۵ توسط:netware موضوع:

در ارتودنسي كدام دندان را مي كشند

اولين مرحله مهم از درمان ارتودنسي تشخيص اين است كه چه كاري بايد انجام شود. درمان اغلب شامل برداشتن دندان ها براي از بين بردن ازدحام است، يعني زماني بيشتر دندان كشيده مي‌ شود كه ازدحام در فك وجود داشته باشد و يا فك به قدري كوچك باشد كه هيچ فضايي براي حركت كردن دندان ها درونش وجود نداشته باشد.

هدف از كشيدن دندان در ارتودنسي

يك راه حل اساسي براي ايجاد فضاي لازم برداشتن و كشيدن دندان ها است تا اجازه دهد بقيه دندان را به درستي حركت كرده و در جاي درستشان ثابت شوند، دندان هايي كه بيشتر به دليل ارتودنسي برداشته مي شوند عبارت اند از:

·         اولين دندان هاي پرمولر

·         اين دندان ها دقيقا بين كاسپين چشم و زير چشم قرار دارند.

·         دندان هاي مولر

·         بزرگترين دندان هاي پپشتي هستند.

·         در برخي موارد مي توان دندان هاي پرمولار را از بين برد بدون اينكه مشكلي ايجاد شود.

در ارتودنسي دندان هاي شلوغ كدام دندان را مي شكند

در مورد دندان هاي شلوغ كه به كشيدن نياز دارند، به دليل شلوغي قابل توجه، تراز كردن اولين پرمولر ها براي روند صحيح درمان ضروري است؛ بنابراين اولين پرمولر ها بايد برداشته شوند. ارتودنسي با پرمولر دوم كامل شده و به جاي فضاهاي پر مولار منتقل مي ‌شود و دندان هاي جلو به درستي تراز مي شوند.

كشيدن دندان ها با حفظ استخوان

باور كنيد يا نه برداشتن و كشيدن دندان يك هنر واقعي است، با تجربه يك پزشك دندانپزشك و ارتودنسي انجام مي شود. اين پزشك بايد دندان ها را طوري بكشد كه هيچ آسيبي به استخوان وارد نشود و استخوان همانگونه كه هست حفظ شود. خوشبختانه سال ها تحقيق مبتني بر شواهد، منجر به تكنيك‌ هاي مدرن ثابت شده است كه اگر در حين كشيدن كمي از حجم استخوان كم شود، مي توان با استفاده از تكنيك هاي مختلفي مانند قرار دادن مقدار كمي از مواد پيوند استخوان آن را درمان كرد.

بيشتر بخوانيد :

·         ارتودنسي متحرك چيست ؟

·         ارتودنسي نامرئي چيست ؟

در كشيدن دندان رعايت چه نكاتي ضروري است

نكته مهمي كه در كشيدن دندان ها بايد در نظر گرفت حفظ قرينگي دندان ها هستند، يعني اگر دنداني در فك پايين سمت راست كشيده مي ‌شود، بايد در فك بالا سمت چپ هم اين اتفاق بيفتد تا حفظ قرينگي انجام شود، همچنين ممكن است براي درمان چهار دندان كشيده شود كه بسته به شدت مشكل در فرد اين اتفاق مي افتد.

كدام دندان ها را نبايد كشيد

پزشك ارتودنسي تلاش مي ‌كند كه دندان هاي جلويي را به هيچ عنوان نكشد؛ مگر اينكه خرابي يا پوسيدگي شديد رويش وجود داشته باشد. متخصص ارتودنسي بايد بداند كه دندان هاي سالم نبايد براي كشيدن انتخاب شوند، اگر تمام دندان‌ هاي فرد سالم بود و هيچ پوسيدگي و خرابي روي دندان هايش نداشت، بايد دندان هاي عقبي را انتخاب كند.

 

منبع : مجله دانستني هاي ارتودنسي 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۵:۳۸ توسط:netware موضوع:

عواملي كه باعث مي شود بزرگسالان از بريس گذاشتن خودداري كنند كدام اند ؟

متأسفانه، عوامل وجود دارد كه بزرگسالان را ترغيب مي كند تا به طور كلي از بريس خودداري كنند. در حالي كه برخي از آنها تصورات غلط و عدم درك صحيح هستند، افرادي نيز وجود دارند كه به دلايل اجتماعي و شخصي از اين كار خودداري مي كنند. با اين حال، پيشرفت ها و فن آوري هاي جديد در ارتودنسي تأثير موضوعات زير را كاهش داده است.

ناراحتي جسمي و اجتماعي

با توجه به اينكه بيشتر بريس ها در كودكان يا نوجوانان ديده مي شوند، بزرگسالان از فكر استفاده از بريس هاي دندان ناخوشايند هستند. ترس از قضاوت يكي از مهمترين دلايلي است كه بزرگسالان از استفاده از بريس براي اصلاح دندان هاي خود اجتناب مي كنند. با اين حال، تحولاتي رخ داده است كه باعث بهبود طراحي بريس ها شده و باعث احتياط بيشتر مي شود. برخي از بريس ها كمتر نفوذ كرده و تقريبا ديده نمي شوند.

بيشتر بخوانيد :

تغيير شيوه زندگي و رژيم غذايي

بزرگسالان همچنين نگران تغيير در رژيم غذايي و سبك زندگي خود پس از نصب مجهز به بريس هاي دنداني هستند. درست است، اجتناب از برخي غذاها هنگام پوشيدن بريس براي جلوگيري از لك شدن دندان يا آسيب ديدن براكت و سيم ضروري است. اگر چه اين ممكن است در ابتدا كمي ناراحت كننده باشد؛ اما بيشتر بيماران خيلي سريع به عادات غذايي جديد خود عادت مي كنند. همچنين مهم است كه به ياد داشته باشيد كه بريس ها دائمي نيستند و در نهايت برداشته مي شوند.

استفاده از بريس براي مدت زمان طولاني بيشتر

بزرگسالان براي اصلاح ناهماهنگي ها مجبور نيستند بيش از نوجوانان از بريس استفاده كنند. به محض نصب بريس ها، به شما دستورالعمل ها و بهترين شيوه هاي مراقبت از آنها داده مي شود. اگر اين دستورالعمل ها را با دقت دنبال كنيد، مي توانيد از پوشيدن بريس ها بيش از آنچه انتظار مي رود، خودداري كنيد. در مورد انتظارات پس از داشتن مهاربند بيشتر بدانيد تا هنگام نصب آمادگي بيشتري داشته باشيد.

منبع : مجله دانستني هاي ارتودنسي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۱۷:۱۲ توسط:netware موضوع:

اقدامات لازم براي كاهش درد ارتودنسي

در صورت احساس درد بعد از نصب براكت ها روي دندان لازم است اقداماتي انجام شود، از جمله:

  • استفاده از غذاهاي نرم همچون سوپ، پوره سيب زميني، پنير و … در چند روز اول درمان
  • استفاده ار مسكن
  • تهيه موم دندانپزشكي و گذاشتن روي نواحي احساس درد
  • عدم مصرف نوشيدني هاي ترش و اسيدي همچون آب ليمو
  • شست و شوي دهان با آب و نمك
  • استفاده از داروهاي بي حسي موضعي دهان
  • درد براكت ها چقدر طول مي كشد؟

درد نصب براكت ها روي دندان در طي چند روز بايد برطرف شود. وقتي فرد به وجود براكت در دهان عادت مي كند، احساس خوبي به آن خواهد داشت. پس از گذشت ۶ ماه ديگر حتي وجود براكت ها و دستگاه ارتودنسي در دهان حس نخواهد شد.

يك ماه بعد از شروع درمان ممكن است درد خفيفي را احساس كنيد كه اين امر كاملاً طبيعي است. با مرور زمان درد به طور كامل برطرف مي شود. جاي هيچ نگراني وجود ندارد. هميشه بايد به خاطر داشت كه براي داشتن دندان هاي سالم و مرتب تحمل درد و ناراحتي جزء لاينفك درمان خواهد بود.

بيشتر بخوانيد:

تحمل درد ارتودنسي

تحمل درد در همه افراد يكسان نيست و بستگي به آستانه درد، صبر و تحمل بيمار دارد. متخصص ارتودنسي تمام موارد مربوط به مشكلات و راههاي مقابله به آن را به بيمار آموزش مي‌دهد. احساس درد بيشتر در ارتودنسي ثابت به چشم مي خورد تا در ارتودنسي متحرك. در ارتودنسي متحرك ميزان كمتري درد احساس مي شود.

درد ناشي از درمان ارتودنسي

افراد اغلب درد را با ناراحتي اشتباه مي گيرند و نمي توانند آن ها را از يكديگر تفكيك كنند. گاهي اوقات اين درد آنقدر براي بيمار آزاردهنده است كه بيمار از ادامه درمان صرف نظر مي كند و به طور مداوم از ابزارهاي ارتودنسي استفاده نمي كند. راه غلبه بر اين مشكل مطرح كردن موضوع با متخصص ارتودنسي و كنترل آن است.

دردي كه با حركت دندان ها تجربه مي شود حاد يا متوسط است. اين درد ناشي از التهاب است و در افراد مختلف به طور متفاوت حس مي شود. تجويز دارو بر اساس موارد زير انجام مي شود:

  • سن فرد
  • سوابق پزشكي بيمار
  • نوع تنظيمات ارتودنسي
  • حساسيت بيمار نسبت به درد

با مشاهده درد و ممانعت از شدت آن در ابتداي درمان، متخصص از افزايش ناراحتي جلوگيري مي كند و روند درمان به خوبي پيش خواهد رفت. كاهش درد و ناراحتي بيمار از وظايف ارتودنتيست است و با تجويز مناسب مسكن به بيمار و تعيين رژيم غذايي مختص اين دوران براي رفع درد به بيمار كمك خواهد كرد. او همواره در طول درمان در كنار بيمار است و هر جا كه نياز به ياري باشد به او مدد مي رساند.

عوامل موثر بر درد ارتودنسي

عوامل زيادي در احساس درد ارتودنسي نقش دارند كه از جمله آن ها مي توان به موارد زير اشاره كرد:

  • وارد آمدن فشار بر دندان ها
  • سن فرد
  • شرايط روحي و رواني بيمار
  • ميزان استرس

منبع : مجله دانستني هاي ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۵:۰۰ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي دندان پايين چگونه انجام مي شود؟

كساني كه در فك پايين دچار مشكل و ناهنجاري هستند از اين ارتودنسي براي رفع آن استفاده مي كنند. ارتودنسي دندان پايين به دليل دانسيته بالاي استخوان اين فك در مقايسه با ارتودنسي دندان هاي بالا كاري دشوارتر است.

همچنين استخوان فك پايين نسبت به فك بالا تراكم بيشتري داشته و حركت دندان در اين استخوان كندتر است؛ از اينرو كار سخت تر خواهد بود. يكي ديگر از مشكلات موجود در اين رابطه، تماس بسيار زياد براكت ها با لب پاييني است. اين امر سبب مي شود كه در طي روزهاي ابتدايي انجام ارتودنسي، دندان هاي پايين ناراحتي بيشتري را تجربه كرده و در مقايسه با فك بالا بيشتر دچار آزردگي شوند.

عوامل تأثيرگذار بر ارتودنسي فك پايين

سوالي كه در اينجا مطرح مي شود اينست كه آيا مي توان ارتودنسي را تنها روي فك پايين انجام داد. در پاسخ بايد گفت اين امر به عوامل مختلفي بستگي دارد:

از آن جا كه دندان هاي فك بالا روي دندان هاي فك پايين نشسته و غذا را روي آن ها آسياب مي كند و مدام در حال ضربه زدن به فك پايين است؛ از اينرو بايد براكت ها طوري روي دندان هاي فك پايين قرار بگيرند كه در معرض ضربه دندان هاي فك بالا نباشند. در واقع اين كار آسان نيست.

وقتي قوس دندان فك پايين براي به وجود آوردن فضا براي دندان هاي فك پايين باز مي شود كه قوس دندان فك بالا اين امكان را به وجود آورد.

قوس دندان فك بالا در بر گيرنده قوس دندان فك پايين است.اگر دندان هاي فك پايين كيپ و هم اندازه دندان هاي بالا باشد، ديگر جايي براي به وجود آوردن فضا در فك پايين وجود نخواهد داشت. از اينرو بايد قوس فك بالا نيز تحت درمان ارتودنسي قرار بگيرد و فضاي آن افزايش يابد.

همچنين هميشه براي درمان بهتر از كش هاي ارتودنسي استفاده مي شود تا فك بالا و پايين بهتر روي هم بنشينند. اما وقتي تنها فك پايين ارتودنسي مي شود ديگر فك بالا در اختيار ارتودنتيست قرار ندارد تا بتواند از كش هاي ارتودنسي استفاده كند.

اگر در ارتودنسي فك بالا نياز به كشيدن دندان وجود داشته باشد نمي توان فك پايين را ارتودنسي كرد.

اگر علاوه بر ارتودنسي لازم باشد فك جراحي شود، تنها نمي توان اقدام به ارتودنسي فك پايين كرد و بايد ارتودنسي حتما بصورت دو فك انجام شود.

بيشتر بخوانيد :

قيمت ارتودنسي فك پايين

با توجه به مشكلاتي كه در بالا در خصوص اين ارتودنسي گفته شد، باز هم گاهي اوقات ارتودنتيست تنها ارتودنسي دندان هاي پايين را مجاز مي داند. ارتودنسي تنها فك پايين نقشي در كاهش كيفيت ارتودنسي دو فك ندارد.

اما در اين حالت، ارتودنسي يك فك پيچيده تر خواهد بود. در اين هنگام ارتودنتيست با مشكل و سختي بيشتري روبرو خواهد شد. چون تنطيم يك فك بدون درمان فك ديگر كاري بس دشوار است. اگر ارتودنسي يك فك پيچيدگي خاصي نداشته باشد هزينه ارتودنسي فك پايين تقريباً 60 درصد قيمت ارتودنسي دو فك خواهد بود كه معمولاً به صورت اقساطي پرداخت خواهد شد.

منبع : مجله دانستني هاي ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۷:۲۲ توسط:netware موضوع:

شيوه انتخاب متخصص ارتودنسي دندان در تهران

ارتودنسي دندان در تهران

ارتودنسي در تهران شاخه اي از دندانپزشكي است كه مال اكلوژن را درمان مي كند، شرايطي كه در هنگام بسته شدن دهان و دندان ها به طور صحيح قرار نمي گيرد كه منجر به گزش نامناسب مي شود. متخصصان ارتودنسي تهران در صاف كردن دندان ها تخصص دارند. درمان مي تواند براي بهبود ظاهر آرايشي فرد باشد، اما اغلب هدف آن بهبود عملكرد دهان است.

رزومه تحصيلي متخصص ارتودنسي

پيشنهاد مي شود براي انجام ارتودنسي دندان در عوض مراجعه به يك دندانپزشك عمومي يا يك متخصص ناشناخته، به دندانپزشكي كه تخصص ارتودنسي دندان دارد، با تجربه است و در مهارت هاي علمي، عملي و سوابق پژوهشي، زيادي دارند مراجعه كنيد.

بيشتر بخوانيد :

دسترسي دائمي به متخصص ارتودنسي دندان

بايد متخصصي را انتخاب كنيد كه هميشه در دسترس باشد. اگر محل سكونت شما در غرب تهران است به دنبال متخصصي در غرب تهران باشيد. شما مي توانيد با مراجعه به مپ هاي مختلف از مكان كلينيك هاي متخصصين در اين محدوده آگاه شويد. بعضي كلينيك ها به جهت نزديكي به مترو و ايستگاه هاي اتوبوس از نظر رفت و آمد در موقعيت خوبي واقع شده اند و از هر طرف امكان مراجعه به كلينيك وجود دارد.

عكس هاي قبل و بعد ارتودنسي

شما مي توانيد با مراجعه به سايت متخصص ارتودنسي از عكس هاي كه قبل و بعد از ارتودنسي از بيمارن گرفته شده است بازديد كنيد كه نشان دهنده كيفيت كاري متخصص ارتودنسي است.

منبع : مجله دانستني هاي ارتودنسي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۷:۰۰ توسط:netware موضوع:

مراحل تهيه لمينت دندان چيست؟

گذاشتن روكش روي دندان‌ها معمولاً نياز به سه جلسه مراجعه به دندان‌پزشك دارد. اولين جلسه براي مشاوره، دومين جلسه براي ساخت و استفاده از روكش‌ها و سومين جلسه نصب روي دندان مي‌باشد.

لمينت دندان مي‌تواند براي يك‌دندان و يا تمام دندان‌ها و يا فقط تعدادي از دندان‌ها انجام شود.

ابتدا شما به كلينيك دندانپزشكي مراجعه كرده و مشاوره مي‌گيريد، دندان‌پزشك دندان‌هايتان را معاينه مي‌كند تا مطمئن شود كه روكش دندان مناسب دندان شما است يا خير( در بعضي از مواقع با درمان هاي ساده تر مثل بليچينگ دندان مشكل حل مي شود ). پس‌ازآن در مورد روش كار و برخي از محدوديت‌هاي آن با شما صحبت مي‌كند. ممكن است از اشعه ايكس استفاده كند تا از دندان‌هاي شما عكس‌برداري كرده و دندان شمارا بيشتر موردبررسي قرار دهد.

آماده‌سازي: پس‌ازاينكه مشاوره و عكس‌برداري به پايان رسيد، در جلسه بعدي نوبت به تهيه لمينت براي روكش دندان شما مي‌رسد. دندان‌پزشك ابتدا سطح دندان شمارا تغيير مي‌دهد؛ يعني بايد دندان‌هايتان كمي تراش بخورد و ضخامتش كمتر شود. دندان‌پزشك تصميم مي‌گيرد براي تراشيدن دندان نياز به بي‌حسي داريد يا خير.

در مرحله بعدي دندان‌پزشك شما از دندانتان قالب مي‌گيرد و پس‌ازآن قالب را به آزمايشگاه دندانپزشكي ارسال مي‌كند و روكش دندان از روي همان قالب تهيه و توليد مي‌شود.

معمولاً ۲ تا ۴ هفته طول مي‌كشد تا روكش از آزمايشگاه برگردد. در مدت‌زماني كه روكش آماده مي‌شود مي‌توانيد از روكش‌هاي موقت دندان استفاده كنيد.

نصب لمينت روي دندان

پس‌ازاينكه لمينت دندان آماده شد، دندان‌پزشك آن را روي دندان شما قرار مي‌دهد تا تناسب و رنگ آن را بررسي كند. اين كار قبل از اينكه لمينت دندان روي دندان شما نصب شود انجام مي‌شود. در مرحله بعدي دندانتان براي دريافت روكش آماده‌سازي مي‌شود يعني تميز شده، صيقل داده مي‌شود و صاف مي‌شود. پس‌ازآن چسب مخصوصي به روكش ‌دندان آغشته مي‌شود و سپس لمينت دندان روي دندان‌هاي شما قرار مي‌گيرد. پس‌ازآن با تابش نور خاصي، مواد شيميايي موجود در زير لمينت سفت شده و آماده مي‌شود.

پس‌ازاينكه لمينت نصب شد نوبت به اين مي‌رسد كه مواد اضافي از روي دندان شما برداشته شود. ممكن است دندان‌پزشك از شما بخواهد براي بررسي لثه‌ها و محل قرارگيري لمينت روي دندان، يك هفته بعد مجدداً به او مراجعه كنيد.

بيشتر بخوانيد :


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۹:۳۳ توسط:netware موضوع: