جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي بدون كشيدن دندان و بزرگتر كردن فضاي فك

تكنيك هاي مختلفي وجود دارند كه متخصصان ارتودنسي مي توانند براي رفع مشكلات دنداني از ارتودنسي بدون كشيدن دندان استفاده كنند كه متداول ترين روش آن ها، استفاده از وسايل مخصوص براي بزرگتر كردن فضاي فك است. در ادامه با دكتر كاميار خضري بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران همراه باشيد تا با روش هاي ارتودنسي بدن كشيدن دندان همراه باشيد.

آيا مي توان ارتودنسي بدون كشيدن دندان انجام داد؟

يكي از سوالات و موارد مهمي كه افراد قبل از انجام درمان به روش ارتودنسي دندان دارند اين است كه آيا مي شود ارتودنسي بدون كشيدن دندان انجام شود يا خير؟

جواب اين سوال بستگي به شرايط مختلفي دارد كه در بعضي از شرايط جواب مثبت است و در برخي شرايط ديگر جواب منفي است. قبل از رسيدن به يك جواب درست ابتدا بايد بدانيد ارتودنسي چيست، در چند مرحله انجام مي شود و چه اشخاصي مي توانند از اين درمان براي دندان هايشان استفاده كنند.

ارتودنسي دندان چيست؟

ارتودنسي دندان يكي از روش هاي نوين درماني در تخصص دندانپزشكي مي باشد كه در زمينه تشخيص، پيشگيري، راهنمايي و اصلاح دندان ها كار مي‌كند. هدف از درمان ارتودنسي ايجاد يك دندان سالم و صاف است كه هيچ مشكل ظاهري نداشته باشد. اگر دندان هاي شما شلوغ است، دندان هاي برآمده اي داريد و يا دندان هايي داريد كه فاصله آنها از هم زياد است مي توانيد از روش درماني ارتودنسي دندان استفاده كنيد.

آيا بزرگسالان هم مي توانند از ارتودنسي استفاده كنند؟

در گذشته درمان هاي ارتودنسي بايد در كودكي و نوجواني انجام مي گرفت اما امروزه بسياري از بزرگسالان براي مشكلاتي كه ديرينه هستند و از كودكي و نوجواني در دندان هايشان رخ داده است مي توانند اين درمان را انجام دهند.

روش هاي ارتودنسي

ارتودنسي داراي روش هاي مختلفي است كه به دو دسته تقسيم مي شود:

·         ارتودنسي ثابت

·         ارتودنسي متحرك

روش ارتودنسي ثابت

ارتودنسي هاي ثابت معمولا ارتودنسي هايي هستند كه در آن ها از سيم و براكت هاي فلزي و پلاستيكي براي درمان استفاده مي‌شود و فرد به هيچ عنوان نمي تواند آن را از دهانش خارج كند.

روش ارتودنسي متحرك

اما ارتودنسي هاي متحرك روشي است كه هم داراي انواع سيمي و هم داراي انواع غير سيمي مي باشد و به شكلي طراحي و ساخته شده اند كه فرد هنگام مسواك زدن، نخ دندان كشيدن و تميز كردن دندان هايش مي تواند آن را از از دهانش خارج كند و پس از انجام مراحل بهداشت دهان و دندان دوباره آن را سر جايش بگذارد.

به طور معمول چند دندان براي درمان ارتودنسي برداشته مي شود؟

اگر دندان عقل را در نظر نگيريم (به اين دليل كه آنها اغلب به دلايلي جدا از اهداف درمان ارتودنسي كشيده مي شوند) از بين دندان‌هاي باقيمانده وقتي كه كشيدن دندان تشخيص داده مي شود دندان هاي پرمولر، دندانهاي چهارم و پنجم از جلو رايج‌ترين دندان هايي هستند كه پزشك مي‌تواند در حين انجام درمان ارتودنسي آنها را بكشد.

در چه مواردي مي توان از ارتودنسي بدون كشيدن دندان استفاده كرد؟

گاهي دندانپزشك تشخيص مي دهد كه ارتودنسي دندان بدون كشيدن دندان انجام شود و فك محل كافي براي قرار گرفتن دندانها به طور مرتب در كنار هم  را دارد و يا دندان ها شدت روي هم قرار گرفتن شان زياد نيست.

ارتودنسي بدون كشيدن دندان

به عنوان يك قاعده كلي، يك متخصص ارتودنسي معمولاً در ابتداي درمان بدون اينكه معاينه هاي لازم را انجام دهد كشيدن‌دندان را توصيه نمي‌كند. مگر اينكه پس از انجام معاينه تصميم بگيرد كه اين بهترين انتخاب درمان دندان است.

 

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي نامرئي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۲:۴۵ توسط:netware موضوع:

كاشت مو در تركيه

كشور تركيه در ساليان اخير به پيشرفت هاي بسياري در زمينه كاشت مو دست يافته است و توانسته از اين طريق مراجعين بسياري را از كشورهاي اطراف و حتي قاره هاي ديگر جهت انجام كاشت مو به تركيه جذب كند.

مزاياي كاشت مو در تركيه

كشور تركيه و شهر استانبول با توجه به دارا بودن جاذبه هاي گردشگري بسيار زياد ميتواند براي مراجعين كاشت مو در طول زمان حضور در اين كشور لحظات خوبي را رقم بزند و سفر آن ها به غير از درماني سياحتي نيز باشد. اما اين نمي تواند مهمترين دليل و مزيت براي انتخاب تركيه جهت كاشت مو باشد.

عمل هاي زيبايي و به خصوص عمل كاشت مو در كشورهاي اروپايي و آمريكا و همچنين كشورهاي عربي بسيار پرهزينه است. اما در بهترين كلينيك هاي كاشت مو در تركيه هزينه هاي تمام شده انجام اين عمل ميتواند تا 80 درصد ارزان تر از ساير كشورها باشد. لذا طبيعي است كه يكي از مهمترين مقاصد براي كاشت مو كشور تركيه و بخصوص شهر استانبول باشد.

معايب كاشت مو در تركيه              

همانطور كه گفته شد به غير از هزينه هاي كاشت مو مهارت و تجربه پزشك و تيم درماني و همچنين ابزار مورد استفاده در موفقيت وانجام بهتر عمل بسيار مورد اهميت است. در كشورهاي اروپايي مانند آلمان از به روز ترين و دقيق ترين ابزار و ربات ها جهت برداشت و كاشت موها استفاده مي شود كه در كشور تركيه به دليل قيمت بالاي اين ابزارها مورد استفاده قرار نميگيرند.

بيشتر بخوانيد : متخصص كاشت مو كيست ؟


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۴۹:۳۹ توسط:netware موضوع:

يادداشت برداري براي كوليك

سن : كودك يك ماهه تا كودك يك ساله

يادداشت برداري براي كوليك فعاليت هاي روزانه كودك و ميزان زمان صرف شده در هر كدام را نشان مي دهد. يادداشت ها بايد شامل موارد زير باشد:

گريه كردن و دوره هاي بدخلقي. چه كسي زماني كه كودك گريه مي كرد حضور داشت؟ چه اقدامات آرام كننده اي انجام شده است؟ آيا كودك موقعي كه گريه شروع شد در آغوش بود؟

زمان خواب. آيا كودك به تنهايي خوابيده بود يا در بغل مراقب؟

زمان هاي بيداري. آيا كودك به تنهايي و شاد بود يا در بغل بود؟ آيا حمام كردن, عوض كردن پوشك يا فعاليت هاي ديگر انجام مي شود؟

زمان هاي تغذيه. چه مقدار شير خشك خورده بود؟ چه مدت كودك با شير مادر تغذيه شده بود؟ چه وضعيتي كودك در طي تغذيه داشت؟ چطور كودك آروغ زده بود؟ آيا كودك بعد از تغذيه بالا آورده بود؟ اگر شما شير مادر مي دهيد, متخصص سلامت ثبتي از رژيم غذايي شما طي اين دوره زمان را مي خواهد.

الگوهاي مدفوع. مقدار, رنگ, يكنواختي و بوي مدفوع هاي كودك چطور است؟

تعداد پوشك هاي خيس. رنگ آن , مقدار تخمين زده شده (كم , متوسط يا زياد) و بوي ادرار كودك چطور است؟

وزن. آيا طي روز كودك وزن شده بود؟ آيا كودك مقدار لباس مشابه در هر باري كه وزن مي شد داشت؟

بيشتر بخوانيد :


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۴۱:۴۶ توسط:netware موضوع:

چرا جراحي لاغري به روش لاپاراسكوپي نسبت به روش سنتي طرفداران بيشتري دارد؟

لاپاراسكوپي هرچند كه جزء عمل هاي تهاجمي بوده ولي نسبت به روش سنتي از تهاجم كمتري برخوردار است. اين جراحي براي پروسه هاي درماني هستند كه به برش جراحي يا ورود ابزار و مواد خارجي به داخل بدن نيازمند است. در لاپاراسكوپي به صورت كلي بافت هاي بدن دستكاري مي شوند؛ ولي اين موضوع به معني حداقل دستكاري، و برش كه قصد جراح دريافت بهترين نتيجه است. بعضي از دلايلي كه جراحان، بيماران را به سمت انجام اين عمل هدايت مي كنند عبارتند از:

برش هاي و جراحت هاي لاپاراسكوپي بسيار جزئي و كوچك هستند. به همين دليل در مدت زمان كمتري و به راحتي دوخته شده و هيچ جاي زخمي بر جاي نمي گذارد.

مي توان به راحتي تعويض پانسمان آن را انجام داد.

در لاپاراسكوپي اندام هاي داخل شكمي دستكاري كمتري شده و اين امر سبب كاهش احتمال چسبندگي اندام ها و احشاء شكمي مي شوند.

با اين روش مدت زمان كمتري فرد در اتاق عمل به سر مي برد.

به مدت زمان زياد براي بستري شدن احتياج نيست حتي در بعضي مواقع نيازي به بستري شدن ندارد و در همان روز فرد از بيمارستان مرخص مي شود.

نسبت به ساير روش هاي جراحي از درد كمتري برخوردار است.

در مقايسه با ساير روش هاي جراحي عوارض پس از جراحي كمتري دارد.

بيشتر بخوانيد : ساسي باي پس معده

براي جراحي لاغري علاوه بر آمادگي روحي و رواني، شخص موظف است تمام ملاحضات و توصيه هاي پزشك را رعايت كند. اگر براي مثال خود را براي عمل جراحي اسليو معده آماده مي كنيد موارد زير را با پزشك متخصص جراحي لاغري خود در ميان بگذاريد:

تمام داروهايي كه مصرف مي كنيد

تمام سوابق بستري شدن يا عمل جراحي

سوابق حساسيت به دارو، مواد غذايي يا شرايطي خاص

بيماري در سابقه خانوادگي (مثلا ديابت، چاقي مفرط، بيماري قلبي و عروقي و غيره)

هر مدل بيماري كه به آن مبتلا بوده يا هستيد

بهتر از موارد زير را قبل از عمل جراحي لاپاراسكوپي بدانيد:

هرگونه داروي رقيق كننده خون يا ضد انعقاد خون مانند آسپيرين را قطع كنيد. چرا كه احتمال خونريزي و رقيق شدن خون طي عمل را بالا مي برد.

از مصرف داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي مانند ايبوپرفن جدا اجتناب كنيد.

از مصرف برخي مكمل ها و داروهاي گياهي كه ممكن است، روي لخته شدن خون تاثير بگذارد خودداري كنيد.

مصرف ويتامين k اجتناب كنيد.

جهت محاسبه شاخص توده بدني خود قبل از جراحي لاغري اينجا كليك كنيد.

منبع : مجله لاغري و تناسب اندام


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۳۴:۱۹ توسط:netware موضوع:

سيستم امنيتي خودرو چيست؟

سيستم امنيتي خودرو در واقع به تمامي تمهيداتي كه براي در امان ماندن خودرو از سرقت به كار برده مي شود گفته مي شود. اين سيستم ها امروزه در ماشين هاي مدرن و لوكس بسيار فراتر از بحث دزديده شدن خودرو عمل مي كنند به همين دليل در ادامه اين مقاله از استار پارتس نمايدگي فروش قطعات هيوندا و كيا مي خواهيم در مورد انواع سيستم هاي امنيتي و دزدگيرهاي خودرو صحبت كنيم.

سيستم هاي امنيتي ماشين از زماني به عنوان يك موضوع كه در مراحل اوليه توليد خودرو مطرح شد كه تعداد خودروهاي سرقت شده به آماري بيش از حد معقول رسيدند.

شكايت صاحبين خودرو، شركت هاي خودروسازي را به فكر فرو برد كه به فكر طراحي يك سري تمهيدات امنيتي باشند. در اوايل اين تمهيدات تنها به قفل كردن درب هاي خودرو، قفل فرمان و … خلاصه مي شد كه سارقين به راحتي مي توانستند از اين فيلترهاي ساده براي دستيابي به هدف خود عبور كنند.

اما بعدها اين سيستم با طي كردن فرايند تكامل خود هر روز پيشرفته تر گشته و امروزه ما شاهد سيستم هاي امنيتي بسيار قوي متصل به اينترنت و شبكه مي باشيم كه در ادامه به آنها مي پردازيم.

البته لازم به توضيح است، همانطور كه امروزه سيستم صوتي و تصويري خودروها از يك پخش ساده به بسياري از امكانات جانبي ديگر مانند واي فاي، دوربين دنده عقب و … نيز مجهز شده اند، در سيستم هاي امنيتي خودرو نيز اين اتفاق افتاده است و علاوه بر بحث امنيتي اين سيستم ها يك سري ويژگي هاي خاص ديگري نيز دارند .

بيشتر بخوانيد :

انواع دزدگير در سيستم هاي امنيتي خودرو

سيستم امنيتي و دزدگير خودروها در مدل ها و آپشن هاي متفاوتي توليد و به بازار عرضه مي شوند كه در واقع وظايف همه آنها حفظ امنيت خودرو در برابر هرگونه سرقت و تجاوز ناخواسته به خودروي ماست.

  • دزدگير ساده
  • دزدگير سيم كارتي
  • دزدگير تصويري

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۰۲:۰۴ توسط:netware موضوع:

آسپارتام: براي كاهش وزن و كاهش اشتها مفيد است يا مضر؟

اسپارتام يك شيرين كننده مصنوعي كم كالري بوده و در مواد غذايي و نوشيدني‌هاي كم كالري مانند نوشابه رژيمي و در برخي داروها يافت مي‌شود. استفاده از اين شيرين كننده مصنوعي در سال ۱۹۸۱ توسط FDA تائيد شده است. مقدار مجاز مصرف آسپارتام ۵۰ ميلي‌گرم به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن است. آسپارتام نسبت به قند ۲۰۰ برابر شيرين‌تر است.

اثر بر روي وزن بدن

مطالعه‌اي كه در سال ۲۰۱۷ منتشر شد نشان داد كه هيچ شواهدي مبني بر اثربخشي شيرين كننده‌هاي مصنوعي در كنترل وزن وجود ندارد. در برخي مطالعات كه بيماران را به مدت چند سال بررسي كردند افزايش وزن بدن و دور كمر با مصرف منظم اين شيرين كننده‌ها مرتبط بود. در مطالعه‌اي نيز مصرف منظم اين شيرين كننده‌ها با افزايش خطر ابتلا به بيماري قلبي، ديابت و سكته مغزي مرتبط بود.

اثر بر روي اشتها

شيرين كننده‌هاي مصنوعي مي‌توانند از طريق افزايش اشتها سبب افزايش وزن شوند. مصرف مواد غذايي شيرين اين پيام را به بدن مي‌دهد كه غذا وارد روده شده است. در اين شرايط بدن در انتظار دريافت انرژي است. سپس فرد احساس سيري كرده و مصرف غذا توسط وي متوقف مي‌شود. در هنگام مصرف شيرين كننده‌هاي مصنوعي نيز شخص طعم شيرين را حس مي‌كند، اما بدن در مقايسه با آنچه كه انتظار دارد كالري كمتري دريافت مي‌كند. اگر اين اتقاق به طور مرتب تكرار شود بدن نمي‌تواند ارتباط بين طعم شيرين و دريافت انرژي را بياموزد. در نتيجه دريافت غذاهاي پركالري نيز منجر به ايجاد حس سيري نشده و فرد پرخوري مي‌كند. با اين حال، تحقيقات بيشتري بايد در زمينه انجام شود.

بيشتر بخوانيد :

اثر بر روي متابوليسم (سوخت و ساز)

همان فرآيندي كه مي‌تواند كنترل اشتها را مختل كند ممكن است فرد را مستعد ابتلا به بيماري‌هاي متابوليك خاص مانند ديابت نوع ۲ نمايد. همچنين گفته مي‌شود كه مصرف منظم و طولاني مدت اين شيرين كننده‌ها سبب اختلال در تعادل و تنوع باكتري‌هاي روده مي‌شود. مطالعات حيواني نشان داده اين اختلالات منجر به عدم تحمل گلوكز و در نتيجه بروز ديابت نوع ۲ مي‌شود.

برخي مطالعات نشان داده‌اند كه مصرف منظم آسپارتام خطر عدم تحمل گلوكز را، به خصوص در افراد مبتلا به اضافه وزن، افزايش مي‌دهد.

چه كساني بايد از مصرف آسپارتام اجتناب كنند؟

۱- مبتلايان به فنيل كتونوري (PKU): در اين بيماري متابوليكي ژنتيكي ميزان اسيد آمينه فنيل‌آلانين در خون افزايش مي‌يابد. اين اسيد آمينه يكي از ۳ تركيب سازنده آسپارتام است.

۲- مبتلايان به ديسكينزي تاخيري: يك اختلال عصبي كه سبب حركات ناگهاني و غيرقابل كنترل صورت و بدن مي‌شود. اين اختلال در اغلب موارد به علت استفاده طولاني مدت از داروهاي ضدروان‌پريشي رخ مي‌دهد.

منبع : جهان شيمي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۴۸:۲۱ توسط:netware موضوع:

دلايل سياه شدن طلا چيست؟

طلا از جمله فلزاتي است كه در برابر انواع مختلف مواد شيميايي واكنش‌هاي كمي از خود نشان مي‌دهد. همين باعث شده تا طلا ارزش و قيمت بالايي پيدا كند. اين فلز به راحتي با اكسيژن هوا تركيب نمي‌شود و به همين خاطر براي مدت طولاني مي‌تواند درخشش خود را حفظ كند، پوسيده و سياه هم نمي‌شود. اما همه اين موارد مربوط به طلاي «خالص» است. در ادامه اين مقاله اين مقاله با طلا فروشي اينترنتي كيش طلا همراه باشيد تا با دلايل ساه شدن طلا آشنا شويد.

كدر و سياه شدن طلا در نتيجه خورده شدن تدريجي سطح طلا ايجاد مي‌شود و از بين رفتن و كدر شدن رنگ كه روي مصنوعات و جواهرات طلا ديده مي‌شود را اصطلاحا «پوسته‌ي سياه» مي‌نامند.

حالا چرا طلاي اصل بايد سياه شود؟ دليل اول به «عيار» زيورآلات طلا مربوط است. طلاي خالص بسيار نرم است و نمي‌توان با آن جواهر و مصنوعات زينتي ساخت. به همين خاطر طلا را با فلزهاي ديگري مثل مس و نقره تركيب مي‌كنند تا استحكام بيشتري پيدا كند. اگر فلز مس به كار رفته در ساخت طلا، كيفيت پاييني داشته باشد يا درصد مس بيشتر از نقره باشد، احتمال اينكه طلا سياه شود زياد است.

اين امر در فصل‌هاي گرم سال بيشتر مشاهده مي‌شود. چون بدن انسان عرق مي‌كند و نمك موجود در آن با مس موجود در طلا واكنش نشان مي‌دهد و رد سياه يا سبز از خود بر جا مي‌گذارد.

حواستان باشد كه همه زيورآلات طلاي ۱۸ عيار آلياژي از طلا و ديگر فلزات هستند. يعني وجود مس و نقره از ارزش و عيار طلاي شما كم نمي‌كند. پس نگران اين موضوع نباشيد.

دليل دوم سياه شدن طلا، «آبكاري» آن است. تقريبا همه زيورآلات طلا براي اينكه درخشان و براق شوند با يك لايه طلا يا روديوم آبكاري مي‌شوند. اگر كيفيت آبكاري خوب نباشد مي‌تواند منجر به سياه شدن طلاي اصل شود. چاره اين كار اين است كه دوباره طلاي خود را آبكاري كنيد تا مثل روز اول درخشان و براق شود.

آيا طلاي واقعي سياه مي‌شود؟

در بالا توضيح داديم كه طلا به راحتي با اكسيژن هوا تركيب نمي‌شود. اما اين مشخصات در مورد «طلاي خالص» مصداق دارد. از آنجا كه تقريبا همه‌ي مصنوعات طلا و جواهرات طلا از طلاي خالص درست نشده‌اند پس ممكن است جواهرات سياه شوند.

طلاي ۲۴ عيار كه همان طلاي خالص است، بسيار نرم است و نمي‌توان به راحتي از آن مصنوعات ساخت. به همين خاطر، طلاي ۲۴ عيار را با فلزات ارزشمند ديگري همچون مس و نقره تركيب مي‌كنند تا به سختي موردنظر برسد تا بتوان از آن جواهر يا هر مصنوعي از جنس طلا ساخت.

اينكه برخي از طلاها سياه مي‌شوند به خاطر وجود همين فلزات است. به جز طلاي خالص موجود در جواهرات، بقيه فلزها با اكسيژن هوا، سولفور و رطوبت وارد واكنش شيميايي مي‌شوند و اين باعث مي‌شود تا طلاي شما بعد از مدتي سياه و كدر شود.

بيشتر بخوانيد :

بهترين زمان خريد طلا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۳۰:۱۴ توسط:netware موضوع:

ترميم تخصصي دندان چيست؟

در اين قسمت از مقالات كلينيك دندانپزشكي جنت اباد  مي خواهيم نگاهي كوتاه به ترميم تخصصي دندان بپردازيم و بگوييم تفاوت ترميم دندان با زيبايي دندان در چيست؟.

تفاوت دندانپزشكي زيبايي و ترميمي تنها در دانستن يك واقعيت است. هيچگاه نميتوان بدون ترميم ظاهر دندان، انتظار زيبايي دندان را داشت. موادي كه در پروسه ي زيباسازي دندان به كار مي رود بايد بر روي دندان هايي استفاده شود كه قبل از آن ترميم شده باشند.

در واقع دندانپزشكي ترميمي، شروع پروسه ترميم و زيبايي دندان شما خواهد بود. در دندانپزشكي ترميمي، شما ابتدا بايد دندان هاي خود را با روش هايي نظير ايمپلنت دندان ، گذاشتن دندان مصنوعي و ديگر موارد از اين قبيل براي استفاده از خدمات دندانپزشكي زيبايي آماده كنيد.

ترميم دندان چيست؟

ترميم هاي مستقيم، پروسه هاي درماني هستند كه در داخل دهان فرد به صورت پر كردگي انجام مي شوند در حالي كه ترميم هاي غير مستقيم در بيرون دهان فرد انجام مي شوند و سپس در يك پروسه درماني جداگانه به دندان ها مرتبط مي شوند، به عنوان مثال ونير ها و روكش هاي دنداني. چيزي كه براي شما مناسب است بستگي به مشكلي دارد كه با آن دست و پنجه نرم مي كنيد، اما ترجيح شخصي شما نيز مي تواند نقشي در پروسه تصميم گيري داشته باشد.

معرفي انواع ترميم دندان ؟

مهم نيست اگر شما يك دندان يا يك رديف كامل از آن ها را از دست داده باشيد، ايمپلنت هاي دنداني مي توانند به زيبايي و عملكرد لبخند شما كمك كنند. براي بهره مندي از مزاياي اين نوع درمان استخوان فك بيمار بايد به اندازه كافي متراكم باشد تا از ايمپلنت پشتيباني كند. اگر دندانپزشك متوجه شود كه فك بيمار براي عمل جراحي ايمپلنت بسيار ضعيف است، ممكن است يك روش ديگر را جهت بهبود وضعيت دندان هاي او انتخاب كند.

بيشتر بخوانيد : بهترين بيمارستان دندانپزشكي كودكان كجاست ؟

انواع ترميم دندان

ترميم دندان در ايران به دو روش انجام مي شود. اگر بخواهيم انواع ترميم دندان را معرفي كنيم به دو دسته زير تقسيم بندي مي شوند.

  • ترميم مستقيم دندان ها
  • ترميم غير مستقيم دندان ها

عرفي انواع ترميم دندان مستقيم :

  • ترميم دندان با آمالگام
  • ترميم دندان با كامپوزيت
  • ترميم دندان با پروتز هاي اينومر

بيشتر بخوانيد : لمينت دندان چيست و چقدر هزينه دارد ؟

ترميم غير مستقيم دندان ها

در حوزه ترميم غير مستقيم دندان ها، ساخت مواد و مراحل اوليه در بيرون از دهان فرد انجام مي شود. از جمله مثال هاي آن نيز مي توان به ونير ها، تاج ها، پل ها و ايمپلنت ها اشاره كرد. در حالي كه برخي افراد معتقدند پروتز هاي دنداني نوعي از ترميم غير مستقيم به شمار مي رود، اين عبارت معمولا مربوط به يك تعمير دائم يا نيمه دائم مي شود و امكان خارج كردن آن وجود ندارد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۵۶:۰۷ توسط:netware موضوع:

دندان درد چيست و چگونه ايجاد مي شود؟

دندان درد چيزي است كه احتمالا خيلي از شما آن را تجربه كرده ايد. دندان يك بافت زنده در بدن انسان است. دندان  يك عضو سخت و محكم ديده مي شود ولي برعكس چيزي كه مشاهده مي شود يك عضو زنده و داراي حس و خون رساني است. به طور اساسي دندان از دو بخش بيروني و دروني تشكيل مي شود كه بيروني داراي پوسته سخت و محكم است و دروني داراي عصب و رگ هاي خوني است كه ديده نمي شوند.

انواع دندان درد

درد مي تواند به دنبال يكي از موارد زير بروز پيدا كند:

پوسيدگي دندان

آبسه دندان

درد دندان شكسته يا آسيب ديده

درد عفونت يا التهاب لثه

درد ترميم دندان

درد فشار دندان يا دندان قروچه

درد دندان آسياب سوم

سطوح نمايان شده ريشه

سينوزيت

چگونه مي توان فهميد دنداني پوسيده است؟

وقتي كه دندان فرد تير مي كشد و درد به همراه دارد و زماني كه آب سرد مي نوشد آب به عصب دندان بر خورد كرده و باعث تير كشيدن دندان مي شود.

دردي كه در دندان ايجاد مي شود چگونه است؟

دردي كه در دندان ايجاد مي شود، به صورت يك درد شديد كه به عصب دندان مي زند شناخته مي شود. توصيف آن در افراد مختلف متفاوت است؛ مي تواند به صورت درد كوتاه يا طولاني، گهگاه تا مداوم، خود به خود تا تحريكي، درد شديد تا ملايم باشد.علائم ديگر آن مانند گوش درد، طعم بد و بوي بد دهان، تورم در اطراف دندان و سر درد است.توجه نماييد وقتي كه دندان شما درد مي گيرد، صورت خودسرانه آنتي بيوتيك تجويز نكنيد چون كه آنتي بيوتيك ها براي چنين وضعيت هايي مناسب نيستند و علت بيشترين درد هاي كه در دندان ايجاد مي شود، گسترش و هجوم ميكروب ها به بافت دندان مي باشد. دندان درد معمولا دردي است كه اطراف يا داخل دندان به وجود مي آيد.

دندان را در بارداري چگونه مي توان درمان كرد؟

اگر باردار هستيد در ماه هاي اول بارداري خود اصلا نبايد براي درمان  دنداني كه درد دارد اقدام كنيد؛ زيرا عكسي كه از دندان شما گرفته مي شود براي جنين شما ضرر دارد براي همين شما مي توانيد در سه ماهه دوم بارداري خود براي دندان خود اقدام كنيد.

بيشتر بخوانيد :

دندانپزشكي بارداري

دندانپزشكي ترميمي خوب كيست ؟

درد پر كردن دندان ها

به برداشتن پوسيدگي ها از روي دندان و جايگزين كردن آن توسط يك ماده به نام ( filing ) پر كردن دندان يا ترميم دندان مي گويند. هنگام پر كردن دندان، داخل دندان خالي مي شود و از دستگاه هايي براي تراشيدن پوسيدگي ها استفاده مي شود كه بعد با پر كردن داخل دندان، عصب ها با ماده مناسبي پوشيده شده و درد تمام مي شود. براي ماندگاري دندان پر شده بايد روي آن را روكش بكشند تا ماده اي كه با آن دندان پر شده لب پر يا جدا نشود و دوباره نيازي به پر كردن نباشد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۴۵:۵۳ توسط:netware موضوع:

مراحل ارتودنسي دندان ثابت چيست؟

ارتودنسي دندان از جمله اقداماتي است كه براي اصلاح و درمان مشكلات و ناهنجاري ها بسيار كاربرد دارد. امروزه با افزايش آگاهي مردم و اهميت آن ها به ظاهر متقاضيان اين حوزه نيز افزايش يافته است. وجود مشكلات نه تنها بر زيبايي تأثيرگذار است، بلكه همچنين تأثير بسزايي در سلامت و عملكرد دندان ها دارد. در اينجا  يك به يك مراحل ذكر شده و در خصوص هر يك از آن ها توضيحاتي ارائه مي شود.

جلسه مشاوره

اولين مرحله ارتودنسي دندان ثابت جلسه مشاوره است. در اين جلسه بيمار با متخصص ارتودنسي ملاقات كرده و اولين مرحله انجام مي شود. در اين جاست كه بيمار در خصوص مشكلات و نگراني هاي خود با ارتودنتيست به صحبت پرداخته و در خصوص روش هاي ارتودنسي گفتگو مي كند. ارتودنتيست با معاينه و بررسي دقيق دهان و دندان فرد، مشكلات و ناهنجاري ها را بررسي و مشخص مي كند. در طي اين مرحله از دندان ها عكس گرفته شده و درمان طرح ريزي مي شود. با كمك عكس OPG نحوه قرارگيري ريشه دندان ها و وضعيت آن ها مشخص مي شود. با ارائه برنامه درمان هزينه ارتودنسي برآورد و به بيمار اعلام مي گردد.

ارائه آموزش هاي لازم به بيمار

پيش از اينكه بريس ها روي دندان قرار گيرد، نحوه درست مسواك زدن و رعايت بهداشت دهان و دندان آموزش داده مي شود. اين امر سبب مي گردد تا پايان دوره درمان ارتودنسي از بروز پوسيدگي و خرابي دندان ها جلوگيري شده و يا ميزان آن تا حد قابل توجهي كاهش يابد.

نصب براكت ها روي دندان

در طي اين مرحله از ارتودنسي دندان ثابت، زمان زيادي براي نصب براكت ها و اجزاء ارتودنسي روي دندان ها لازم است. براكت ها دانه دانه به وسيله چسب مخصوص به دندان ها چسبانده شده و سيم ارتودنسي قوس دار از ميان آن ها عبور داده مي شود. گاهي اوقات بنا به صلاحديد متخصص ارتودنسي و نوع ناهنجاري لازم است از كش ارتودنسي براي اثربخشي بيشتر در طي درمان استفاده شود.

زمان بندي براي مراجعات منظم

بعد از انجام ارتودنسي ثابت و نصب براكت ها و دستگاه ارتودنسي بر روي دندان ها، لازم است روند پيشرفت درمان و چگونگي تأثير ارتودنسي بر روي دندان ها كنترل و مديريت شوند. بدين منظور جلساتي به طور منظم برنامه ريزي شده تا بر طبق آن بيمار در زمان هاي مشخص به مطب مراجعه كند. در اين جلسات سرعت حركت دندان ها و ميزان آن تحت بررسي و كنترل قرار مي گيرد. اگر لازم باشد نيروهاي جديدي براي حركت درست دندان ها وارد خواهند شد.

برداشتن دستگاه ارتودنسي و استفاده از ريتينر

بعد از اتمام دوره درمان ارتودنسي، بريس ها و بقيه دستگاه ارتودنسي از دهان خارج مي شوند. با برداشته شدن دستگاه، بيمار تحت معاينه دندان قرار گرفته و جرم گيري شروع مي شود. مدت زمان زيادي براي برداشتن دستگاه ارتودنسي از روي دندان نياز نيست. در اين هنگام مي توان عكس دندان هاي قبل از درمان را با وضعيت فعلي دندان ها مقايسه كرد. اين يكي از زيباترين اتفاق ها خواهد بود.

بعد از برداشتن بريس ها و انجام جرم گيري و شستشوي حرفه اي دندان ها، از نگهدارنده و ريتينر براي تثبيت درمان استفاده خواهد شد. معمولاً دندان ها تمايل دارند به وضعيت اوليه پيش از درمان برگردند. استفاده از ريتينر مانع از اين اتفاق شده و دندان ها را در سر جاي خود نگاه مي دارد. استفاده از ريتينر براي مدت زماني بايد بكار رود تا دندان ها به موقعيت جديد عادت كنند. با استفاده از ريتينر وضعيت دندان ها به طور دائم ثابت شده و همان طور باقي خواهد ماند.

مراحل انجام ارتودنسي به جهت زيبايي

گاهي اوقات ارتودنسي جنبه درماني نداشته و به منظور زيبايي انجام مي شود. در اين صورت مراحل ارتودنسي عبارتند از:

معمولاً در اولين جلسه ارتودنسي بيمار معاينه شده و مشكلات دندان بررسي مي شوند.

از تك تك دندان ها براي بررسي مشكلات عكس گرفته مي شود.

از عكس براي رفع مشكلات دندان ها و ترميم آن ها استفاده مي شود.

با بررسي عكس ها متخصص ارتودنسي نظر خود را در خصوص درمان بيان مي كند.

سلامت لثه و بافت داخل دهان بررسي مي شود.

در صورت بروز مشكل فرد به پريودنتيست معرفي مي شود.

دندان ها جرم گيري و پوسيدگي ها ترميم مي شوند.

با رفع مشكلات لثه و دندانها اگر لازم باشد از ارتودنسي متحرك استفاده مي شود.

براي ساخت پلاك هاي متحرك از فك ها قالب گيري مي شود.       

 

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۲۶:۵۶ توسط:netware موضوع: