جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي دندان ايمپلنت شده

بيماراني كه دندان از دست رفته ندارند و همچنين مي خواهند لبخند خود را در يك راستاي مناسب قرار دهند يا نياز به استفاده از بريس و ايمپلنت دارند، در چنين مواردي، نيازهاي خاص بيمار ترتيب ارائه آن درمان ها را تعيين مي كند. بريس ها براي بزرگسالان به طور فزاينده اي محبوب مي شوند. بسياري از بيماران ارتودنسي كه قبلا ساير درمان هاي دنداني مانند ايمپلت را انجام داده اند و يا مايل به انجام آنها هستند، نمي خواهند بدانند كه آيا ارتودنسي دندان ايمپلنت شده مشكلي ايجاد نمي كند؟ برخي از بزرگسالان تعجب مي كنند كه آيا بريس ها با تاج ها، ايمپلنت هاي دنداني و پر كننده هايي كه در طول سال ها به دست آمده اند، سازگار هستند. اگر چه وضعيت هر بيمار منحصر به فرد است؛ اما در اينجا برخي از اصول مربوط به تهيه بريس با تاج، ايمپلنت و پر كردن آورده شده است.

آيا مي توانم با تاج ها بريس داشته باشم؟

اگر قبلا تاج هاي مربوط به درمان قبلي دندان پزشكي داشته ايد، اما اكنون تصميم گرفته ايد كه دندان هايتان صاف شود، هنوز مي توانيد بريس داشته باشيد. در مورد بريس هاي فلزي سنتي، براكت ها فقط با نوع چسب متفاوت از دندان هاي طبيعي به تاج ها مي چسبند. يك گزينه عالي براي بيماران ارتودنسي كه داراي تاج هستند، (ارتودنسي نامرئي)Invisalign است كه از مجموعه اي از نگهدارنده هاي پلاستيكي قابل شفاف و قابل جابه جايي تشكيل شده است كه نيازي به چسب ندارند.

از تاج ها همچنين مي توان در پايان درمان ارتودنسي استفاده كرد تا باعث تغيير كامل دندان هاي شما شود. به عنوان مثال، هنگامي كه دندان ها با بريس صاف شد، مي توان از تاج ها استفاده كرد تا رنگ يا شكل دندان ها را مخفي كند. با استفاده از بريس و تاج، دندان ها مي توانند به اندازه كافي صاف باشند تا بتوانند غذا را براي هضم به درستي بجوند؛ در عين حال ظاهري كاملا يكنواخت و روشن دارند.

آيا ارتودنسي دندان ايمپلنت شده ممكن است؟

براي افرادي كه ايمپلنت دندان انجام داده اند، اما هنوز هم به برخي از درمان هاي ارتودنسي احتياج دارند، يكي از نگراني هاي طبيعي اين است كه آيا كاشت با بريس سازگار است؟ پاسخ بسته به شرايط شما هم مثبت است و هم منفي. در حالي كه ايمپلنت هاي دنداني كه از قبل وجود داشته اند، با استفاده از بريس قابل جابه جايي نيستند، افرادي كه دندان از دست رفته ندارند، مي توانند با تكميل درمان ارتودنسي، ايمپلنت هاي دنداني قرار دهند. به اين ترتيب، ساير دندان ها از قبل در موقعيت قرار دارند؛ بنابراين ايمپلنت دندان مي تواند به درستي در فضاي باقي مانده بين دندان هاي مستقيم قرار گيرد. كاشت و بريس هاي دنداني گزينه اي است كه متخصص ارتودنسي مي تواند بر اساس نيازهاي فردي با شما در ميان بگذارد.

ايمپلنت بعد از بريس

قرار دادن ايمپلنت پس از انجام كار ارتودنسي متداول ترين روش درماني است. دلايل مختلفي براي اين امر وجود دارد. اولين و مهم تر از همه، ايمپلنت هاي دنداني پس از قرار گرفتن در فك نمي توانند حركت كنند و استخوان سازي انجام شده است. برخلاف دندان هاي طبيعي ، آن ها در پاسخ به درمان ارتودنسي حركت نخواهند كرد. بنابراين اگر دندان هاي اطراف ايمپلنت نياز به جابه جايي دارند، بهتر است بعد از قرار گرفتن در وضعيت صحيح تمام دندان هاي اطراف، ايمپلنت قرار داده شود. در برخي موارد ، بايد كار ارتودنسي انجام شود تا فضاي كاشت ها ايجاد شود. در اين حالت نيز انجام كار ارتودنسي قبل از انجام عمل جراحي ايمپلنت ضروري خواهد بود. به محض اينكه بريس هاي شما برداشته شود، فضاي كافي براي كاشت خود خواهيد داشت و مي توانيد دوباره از يك لبخند كامل لذت ببريد.

يمپلنت قبل از بريس

شرايطي وجود دارد كه بهتر است قبل از استفاده از بريس، كاشت دندان انجام شود. متخصص ارتودنسي شما با جراح دهان و دندان همكاري خواهد كرد كه مشخص كند كدام گزينه براي وضعيت شخصي شما بهتر است. اگر دندان هايي كه دوباره مرتب مي شوند، نزديك دندان هايي نيستند كه مي توانند جايگزين شوند، قبل از بريس ها مي توان كاشت. به عنوان مثال، اگر فقط بريس روي دندان هاي جلويي خود داريد، اما فاقد مولر هستيد، مي توان قبل از شروع درمان ارتودنسي، دندان را با كاشت جايگزين كرد. در موارد ديگر، يك متخصص ارتودنسي از ايمپلنت به عنوان بخشي از كار ارتودنسي استفاده مي كند. از آن جا كه ايمپلنت حركت نخواهد كرد، مي توان از آن براي لنگر انداختن بريس هاي شما استفاده كرد و به ارائه نتايج بهتر كمك كرد.

منبع :مجله ارتودنسي دندان       


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۱۹:۳۸ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي دندان پوسيده چگونه انجام مي شود؟

ارتودنسي دندان پوسيده از دغدغه هاي افراد براي انجام درمان است. همانطور كه مي دانيم در طي جلسه مشاوره دهان و دندان فرد معاينه شده و به طور دقيق مورد ارزيابي قرار مي گيرد. در اين جلسه پوسيدگي ها تشخيص داده شده و قبل از شروع درمان ارتودنسي رفع مي شوند. چون همه كساني كه اقدام به ارتودنسي مي كنند اغلب با مشكل دندان هاي پوسيده درگير هستند.

راهكارهايي براي پيشگيري از پوسيدگي دندان در طي ارتودنسي

امروزه ارتودنسي يكي از روش هاي درمان براي رفع مشكلات فك و دندان است. افراد زيادي مبتلا به اين ناهنجاري ها بوده و بناچار مجبور به استفاده از اين درمان هستند. اغلب آن ها به مشكلاتي همچون تغيير رنگ دندان، پوسيدگي و وجود لكه روي دندان دچار هستند. دستگاه ارتودنسي نيز مي تواند فرد را مستعد اين مشكل كند. در زمان استفاده از درمان مي توان با توجه به برخي نكات ساده مانع از پوسيدگي دندان شد:

يكي از مهم ترين نكات اينست كه از عدم تجمع باكتري بر روي براكت ها اطمينان حاصل شود. با قرار گرفتن باكتري روي دندان، از دسترس خارج شده و قابل كنترل نخواهند بود. از اينرو بايد همه خرابي هاي دندان ترميم شوند. همچنين لازم است دندان ها به طور حرفه اي شستشو داده شده و جرم گيري شوند. بدين وسيله ميزان پوسيدگي دندان به حداقل خواهد رسيد.

استفاده از نخ دندان در اين دوران كارساز نيست؛ از اينرو عدم استفاده از نخ دندان مي تواند فرد را مستعد پوسيدگي كند. مسواك بين دنداني بهترين راه حل براي رفع اين مشكل است. با استفاده از اين مسواك مي توان بين دندان ها و دستگاه ارتودنسي را تميز كرد. اين مسواك مي تواند بر خلاف نخ دندان به همه نقاط دسترسي داشته باشد. مواد غذايي به جا مانده را از لابلاي دندان ها و براكت ها خارج كرده و تميز كند. از اينرو مانع از پوسيدگي دندان ها شده و از وقوع آن جلوگيري مي كند.

استفاده از دهانشويه يكي ديگر از نكات مهم براي پيشگيري از مشكلات احتمالي است. دهانشويه با دسترسي به همه نواحي دهان و دندان، براكت، سيم ارتودنسي و … مي تواند مانع از هر گونه پوسيدگي شود.

بيشتر بخوانيد :

 دانستني هاي ارتودنسي دندان

ارتودنسي نامرئي

پرهيز از خوردن برخي غذاها كه متخصص ارتودنسي ممنوع كرده است راهكار ديگري به شمار مي آيد. در طي دوره درمان ليستي از غذاهاي ممنوعه در اختيار بيمار قرار مي گيرد. غذاهاي سفت همچون آجيل و تنقلات و چسبناك همانند شكلات و گز سبب آسيب به دندان، براكت و سيم ارتودنسي مي شوند. همكاري بيمار در دوران ارتودنسي از اهميت ويژه اي برخوردار است و نقش مهمي در موفقيت نتيجه درمان دارد. فرد بايد در اين زمان از دستورالعمل ها و توصيه هاي ارتودنتيست تبعيت كند. با رعايت كردن دستورات متخصص ارتودنسي نه تنها از پوسيدگي دندان ها پيشگيري شده بلكه سلامت براكت ها و دستگاه ارتودنسي نيز تضمين مي شود. در صورت شكستگي براكت ها در روند درمان وقفه ايجاد شده و طول دوره درمان طولاني تر مي شود.

نوشيدن آب فراوان

مراجعات منظم

ارتودنسي و پوسيدگي دندان

همانطور كه گفته شد يكي از اقدامات لازم پيش از انجام ارتودنسي، ترميم هر گونه پوسيدگي است. با رفع پوسيدگي ها مي توان بلافاصله درمان را شروع كرد. با توجه به اينكه طول دوره درمان در ارتودنسي زياد است از اينرو دندان ها مي توانند در اين دوران نيز دچار پوسيدگي شوند. بنابراين توصيه بر اينست كه بعد از رفع هر گونه پوسيدگي در دهان و انجام ارتودنسي مانع از ايجاد دوباره پوسيدگي شد.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۱۲:۰۲ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي طرح لبخند چگونه ايجاد مي شود؟

اگر مي خواهيد زيبا و دوست داشتني به نظر برسيد، كافي است لبخند بزنيد؛ اما آيا تا به حال به اين موضوع فكر كرده ايد كه چرا بعضي از افراد لبخند زيباتر و دل نشين تري دارند؟ در واقع براي داشتن يك لبخند زيبا و ايده آل، شما بدون شك به دندان هايي بي عيب و نقص و ايده آل نياز داريد؛ زيرا هنگام لبخند زدن، دندان ها بيشتر از هر چيز ديگري خود نمايي مي كنند. اگر شما دندان هاي بي نقصي نداريد، لازم نيست به خاطر اين موضوع نگران باشيد؛ در ادامه اين مقاله با دكتر كاميار خضري بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران همراه باشيد تا با ارتودنسي طرح لبخند اشنا شويد.

ارتودنسي طرح لبخند

شايد شما هم افرادي را ديده باشيد كه لبخند آنها بسيار زيبا و شيرين است و به چهره آنها زيبايي و جذابيتي دو چندان مي دهد. در واقع لبخند زدن هميشه زيبا است؛ اما از نظر دندان پزشكان و متخصصان ارتودنسي، يك لبخند ايده آل و استاندارد، اصول و ويژگي هاي خاصي دارد؛ از اين رو دندان پزشكان با انجام دادن اقداماتي مانند اصلاح فرم دندان ها، اصلاح رنگ دندان ها، اصلاح فرم لثه و مرتب و منظم كردن دندان ها، به طراحي يك لبخند ايده آل مي پردازند.

اما چنين لبخند ايده آلي چه مشخصات و ويژگي هايي دارد؟ در واقع طبق قواعد و اصول دندان پزشكي، يك لبخند ايده آل لبخندي است كه در آن تاج دندان هاي فك بالا و حدود يك يا دو ميلي متر از لثه ها مشخص باشد؛ به علاوه دندان ها بايد مرتب و منظم باشند، فرم و اندازه نرمالي داشته باشند و رنگ دندان ها هم روشن باشد.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي نامرئي

تاثير دندان ها بر طرح لبخند

بدون شك اولين و مهم ترين عضوي كه در بدن بر لبخند شما تاثير مي گذارد، دندان هاي شما هستند. در مورد دندان ها، موضوعاتي مانند اندازه دندان، فرم و شكل دندان، رنگ دندان و مرتب بودن دندان ها، بسيار مهم هستند. در مورد اندازه دندان ها ما نمي توانيم يك اندازه يا سايز خاص را به عنوان يك سايز استاندارد معرفي كنيم، بلكه آنچه كه در اين مورد اهميت دارد، تناسب اندازه دندان ها با هم و نيز با ساير اجزاي صورت است. اين موضوع در مورد رنگ دندان ها هم صدق مي كند؛ زيرا ما طيف وسيعي از رنگ دندان ها داريم و نمي توانيم بگوييم يك رنگ خاص، بهترين و زيباترين رنگ براي دندان ها است.

اگر دندان هاي شما از نظر رنگ و سايز مشكلي نداشته باشند، اما نامرتب و كج باشند يا فاصله زيادي از يكديگر داشته باشند، باز هم تاثيرات منفي زيادي بر لبخند شما مي گذارند. دندان پزشكان در اكثر موارد براي مرتب كردن دندان ها از درمان ارتودنسي استفاده مي كنند.

هزينه ارتودنسي طرح لبخند چقدر است؟

يكي از سوالات پرتكرار و مهم افراد در مورد ارتودنسي طرح لبخند، در مورد قيمت و هزينه هاي آن است. در واقع هنگامي كه صحبت از ارتودنسي مي شود ممكن است افراد نگراني هايي در مورد پرداخت كردن هزينه هاي آن داشته باشند. در واقع اگر مي خواهيد هزينه و نرخ ارتودنسي طرح لبخند را بدانيد، حتما بايد به مطب يك متخصص ارتودنسي مراجعه كنيد و از او مشورت بگيريد. در اصل، هزينه و قيمت ارتودنسي طرح لبخند به عوامل و فاكتورهاي متعددي بستگي دارد. اين هزينه ها ثابت نيستند و از فردي به فرد ديگر مي تواند متفاوت باشند؛ از اين رو ما نمي توانيم يك هزينه يا قيمت ثابت را براي ارتودنسي طرح لبخند اعلام كنيم. بعضي از فاكتورها و عوامل تاثير گذار بر هزينه ارتودنسي طرح لبخند عبارتند از:

سن و سال بيمار

نوع و ميزان مشكلاتي كه بيمار دارد.

تبحر و توانايي متخصص ارتودنسي

درمان ها و اقدامات جانبي

شهر و منطقه محل زندگي

پاسخ به اين سوال كه آيا بيمار به درمان هاي ديگري مانند جراحي لثه يا جراحي فك، در كنار درمان ارتودنسي نياز دارد يا خير؟

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۰۳:۱۶ توسط:netware موضوع:

اهميت مركزو جراح كاشت مو در گرفتن نتيجه‌ي دلخواه

اهميت مركز كاشت مو در نتايج كار

بايد توجه داشت كه با وجود اين كه اين روش به علت عدم نياز به جراحي نسبت به روش FUT مورد پسند عموم واقع شده است، لازم است در مراكز كاملاً تخصصي و زير نظر متخصص مربوطه انجام پذيرد. در واقع در اين نوع روش‌هاي كاشت چون از هيچ دستگاهي استفاده نمي‌شود و تمام مراحل آن با دست انجام مي‌گيرد بنابراين تخصص و تجربه‌ي دكتر مربوطه مي‌تواند در نتيجه‌ي كاشت اثرگذار باشد.

بايد خاطر نشان كرد كه انجام اين تكنيك در مكان‌هاي نامعتبر و توسط افراد غير متخصص ممكن است عوارضي همچون ايجاد سوراخ و حفره در محل‌هاي كاشت و يا بجا ماندن اسكار هولدرهاي دستي در پوست سر و آسيب شديد به بانك مو را به همراه داشته باشد.

همچنين ممكن است به علت طولاني شدن زمان كاشت، پياز و ريشه‌ي موهاي برداشت شده به علت عدم خونرساني از بين بروند و بعد از گذشت ۶ تا ۸ ماه موهاي كاشته شده مثل موهاي عروسك غير طبيعي و زشت رشد نمايند .

براي گرفتن نتيجه ي دلخواه از اين روش، نيازمند يك متخصص حرفه‌اي با مهارت بالا خواهيد بود تا شاهد كاشتي با تراكم عالي، خط رويش كاملاً طبيعي و عدم وجود نماي عروسكي شكل باشيد. بيشتر كساني كه از اين روش استفاده كرده‌اند تراكم بالاي مو و درد كم آن را يكي از مزيت‌هاي مهم كاشت مو به روش SFIT مي‌دانند.

اهميت جراح كاشت مو در گرفتن نتيجه‌ي دلخواه

انتخاب يك جراح خوب مي‌تواند كار دشواري باشد زيرا اين موضوع از نظر ايمني و سلامتي شما بسيار مهم است. در بسياري از مراكز كاشت مو اين كار توسط افراد كم تجربه يا افرادي كه پزشك نيستند و به صورت تجربي كار كاشت مو را آموزش ديده‌اند، انجام مي‌گيرد كه مي‌تواند علاوه بر خوب انجام نگرفتن كار كاشت، مشكلات بسياري نيز به وجود آورد اما ما در كلينيك هاي  تخصصي اين اطمينان را به شما مي‌دهيم كه كار كاشت مو توسط پزشكان متخصص و با تجربه‌ي مركز ما با رعايت تمام مسائل و استانداردهاي پزشكي و بهداشتي انجام خواهد گرفت.

بيشتر بخوانيد : متخصص كاشت مو خوب كيست ؟ 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۰۳:۱۴ توسط:netware موضوع:

مراقبت از خود زماني كه كودك شما بدخلق است

سن : كودك يك ماهه تا كودك يك ساله

چالش مراقبت براي كودك كم سن و سال تشديد مي شود اگر نوزاد شما بسيار بدخلق باشد يا زياد گريه كند. روابط مي تواند بين والدين و نوزاد, بين خود والدين و بين والدين و اعضاي ديگر خانواده به خصوص مراقبان ديگر خراب شود. برادر و خواهرهاي بزرگتر ممكن است احساس بي قراري, ناديده گرفته شدن, بيچارگي يا حتي گاهي احساس گناه به خاطر حس مبهمي كه آنها براي سرزنش رفتار نوزاد دارند, داشته باشند. همينطور طبيعي است كه از دست كودك عصباني و نااميد شود. مراقبت از خود براي كمك به به حداقل رساندن اثرات منفي بالقوه اي كه گريه كردن و بي قراري كودك مي تواند روي شما و اعضاي ديگر خانواده داشته باشد مهم است.

وضعيت خود را حفظ كنيد. گام اول در مراقبت از خود بازيابي حس كنترل است. بپذيريد كه اين روند طبيعي است كه نااميد و خسته شويد.

از عمل تكانش گرانه اجتناب كنيد. احتياطاتي اعمال كني به صورتي كه به حدي خسته نشويد كه امكان آسيب به كودك حتي به صورت ناخواسته وجود داشته باشد. سو استفاده از كودكان و غفلت كودكان مي تواند به صورت جدي و دائمي به سلامت ذهني و فيزيكي نوزاد شما آسيب برساند. اگر نگران هستيد كه ممكن است به كودك خود آسيب برسانيد بلافاصله كمك بگيريد. با دوست يا همسايه اي تماس بگريد تا به خانه شما بيايد. اگر هيچ كس در دسترس نيست و شما احساس عدم كنترل مي كنيد با اورژانس تماس بگيريد.

زمان هاي مشكل را پيش بيني كنيد. اگر كودك شما كوليك دارد, او ممكن است الگوي گريه كردن خاصي داشته باشد. نوعا نوزدان طي اواخر بعد از ظهر يا اوايل عصر بيشتر گريه مي كنند اگرچه زمان بندي مي تواند متغير باشد. از يكي از اقوام ,دوستان يا همسايه ها بخواهيد كه چند بار در هفته زماني كه شما انتظار داريد كه اپيزود گريه كردن شروع شود بيايد. داشتن ساپورت و تسهيم مسئوليت هاي مراقبتي مي تواند به آرام نگه داشتن شما و مديريت كارآمد تر احساسات شما كمك كند. نوزدانان به خستگي هاي شما حساس هستند و مي تواند باعث شود كه آنها بيشتر گريه كنند.

پرورش روابط خانواده شما. آزادانه با همسر خود و مراقبان ديگر درباره احساسات و نگراني هاي خود صحبت كنيد يا با دوست يا دكتر خود صحبت كنيد. همينطور زماني را با كودكان ديگر سپري كنيد. اين مي تواند كوتاه باشد – سفري به مغازه يا راه رفتن در اطراف خانه. با آنها درباره احساسات خود و چگونگي سازگاري با زمان هاي بد خلقي كودك صحبت كنيد. ايده هايي درباره كارهايي كه آنها مي كردند زماني كه كودك ناراحت بود مثل بازي كردن در حياط يا سر زدن به خانه همسايه را بررسي كنيد.

زماني را صرف خودتان كنيد. كاري انجام دهيد كه از آن لذت مي بريد حتي اگر مدت آن كوتاه باشد. اين مي تواند شام خوردن در بيرون, سر زدن به دوست , ماساژ گرفتن, خواندن كتاب, كار در باغچه يا ورزش كردن باشد.

به خاطر داشته باشيد كه نوزاد شما به تدريج از كوليك و ديگر رفتارهاي بي قراري بهبود خواهد يافت.

بيشتر بخوانيد :

·         كودك پانزده ماهه

 

·         كودك هجده ماهه 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۵۵:۰۱ توسط:netware موضوع:

شاسي خودرو چيست؟

شاسي خودرو يكي از مهم ترين قطعات تشكيل دهنده خودرو مي باشد. در واقع همان اسكلت بندي خودرو است كه وظيفه بسيار مهمي را بر عهده دارد. شاسي خودرو بايد توانايي تحمل وزن خودرو، موتور و ديگر متعلقات را داشته باشد. در ادامه با استارپارتس نمايندگي فروش قطعات كيا و هيونداي همراه باشيد تا در اين باره اطلاعات بيشتري كسب كنيد.

از زمان پيدايش نخستين خودروها همواره شاسي ماشين ها در حال تغيير بوده اند و خودروسازان تلاش كرده اند تا با تركيب مواد جديدتر شاسي هاي پيشرفته تري طراحي كنند.

شاسى يا فريم در اصل يك چارچوب و ساختار است كه معمولاً از فولاد سخت به شكل ناودانى ساخته مى شود. بر روى اين فولاد سخت، بخشهايى مانند موتور، سيستم انتقال قدرت، سيستم فنربندي و سيستم ترمز و فرمان نصب مى شود.

از اين رو، تاكنون شاسي هاي مختلفي در صنعت خودروسازي مورد استفاده قراره گرفته اند كه هر يك از ساختار و ظاهر متفاوتي برخوردارند. اين شاسي ها عبارتند از:

شاسي ماشين نردباني

اين نو در دسته شاسي هاي مستقل قرار مي گيرد. شاسي ماشين هاي سواري قديمي معمولا از اين نوع بودند اما امروزه به دليل مقاومت پيچشي بسيار پايين كمتر خودروي سواري را مي توان يافت كه از شاسي نردباني استفاده مي كند.

در حال حاضر، از اين نوع شاسي بيشتر در خودروهاي سنگين نظير كاميون و اتوبوس استفاده مي شود. شاسي نردباني وزني زياد، حجمي بالا و توانايي كمي در جذب لرزش ها دارد.

شاسي ماشين صفحه اي

اين شاسي خودرو نيز نوع ديگري از شاسي مستقل است كه هم فضاي كمتري را اشغال مي كند و هم توانايي بيشتري در جذب ضربات را دارد. اما از سوي ديگر مقاومت پيچشي و قابليت تحمل وزن پايين اين نوع شاسي نيز موجب شده تا استفاده زيادي از آن نشود.

شاسي هاي صفحه اي معمولا تعمير و بازسازي سخت تر و پرهزينه تري نسبت به شاسي هاي نردباني دارند.

بيشتر بخوانيد :

شاسي ماشين لوله اي

اين نوع شاسي ماشين به شاسي سه بعدي يا فضايي هم معروف است. در واقع شاسي لوله اي نخستين مدلي بود كه هم به صورت طولي و هم عرضي ساخته مي شد و تمام قسمت هاي اتاقك خودرو را در بر مي گرفت.

با توجه به مقاومت پيچشي بالا، شاسي ماشين هاي اسپرت از اين نوع ساخته مي شوند. شاسي لوله اي به دليل ساختار فضايي خود حفاظت خوبي از سرنشينان خودروهاي مسابقه اي مي كند اما معايبي نيز با خود به همراه دارند كه از جمله آنها مي توان به فضاي زياد اشغال شده اشاره كرد. قيمت و حجم بالاي اين نوع شاسي سبب شده تا نتوان از آنها در خودروهاي سواري استفاده كرد.

 شاسي مونوكوك

شاسي پرايد تا پيشرفته ترين خودروهاي سواري در اين دسته قرار مي گيرند. شاسي مونوكوك يك نوع شاسي غير مستقل است كه از وزن كم، استحكام بالا و مقاومت زياد در برابر ارتعاشات برخوردارست.

شاسي ماشين هاي سواري به دليل نياز به فضاي زياد و امكان نصب قطعات بيشتر معمولا از اين نوع انتخاب مي شود. البته شاسي مونوكوك چندان بي عيب و نقص هم نيست چراكه مقاومت كمي در برابر ضربات دارد و تعمير اساسي آن پس از تصادفات سخت چندان امكان پذير نيست.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۰۸:۰۱ توسط:netware موضوع:

بهبود دهنده چيست؟

نان يك خمير پف كرده (ور آمده) پخته شده مي باشد كه اجزاء اوليه آن؛ آرد، نمك و آب هستند. پف كردن (هوادهي) به طور طبيعي توسط تخمير با مخمر بدست مي آيد و در اين راستا اهداف ديگري نيز تأمين مي  شود بعضي مواقع چربي به مخلوط اضافه مي شود. مخمر قندهاي طبيعي را كه در آرد به واسطه فعاليت دي استاتيك توليد شده است، تخمير مي كند در نتيجه دي اكسيدكربن آزاد مي شود كه سبب پف كردن (ورآمدن) خمير مي شود.

بيشتر بخوانيد :

بهبود دهنده

بهبود دهنده ها  flour improver  تركيباتي هستند كه با ايجاد انعطاف پذيري و افزايش قدرت تحمل خمير در كليه مراحل توليد نان اعم از ميكس كردن، تخمير و پخت سبب بهبود كيفي محصول نهايي مي شوند. بهبود دهنده ها به نانوا كمك مي كند تا محصولي با حجم و شكل ظاهري بهتر و با قابليت حفظ تازگي بيشتر در طول مدت زمان مصرف توليد نمايد. معمولا بهبود دهنده براي خميرهايي است كه خميرمايه دارند و مدت ور آمدن طولاني دارند و به ازاي هر نيم كيلو   2 تا 3 گرم ريخته مي شود .

برخي از بهبود دهنده ها به شكل ژل  هستند : اين ژل با غلظت بالاي مونو گيليسيريد موجب بهبود ثبات و مقاومت خمير،ايجاد بافت يكنواخت ،حفظ رطوبت غير آزاد براي احساس نرمي بيشتر،كنترل بياتي ؛ افزايش زماني ماندگاري نان و...مي شود .

برخي به شكل پودر هستند : مصرف اين پودر بعلت غلظت بالا بسيار مقرون بصرفه بوده و سبب ايجاد حجم  و بافت مطلوب ،بهبود پروسه پخت،افزايش نرمي و تازگي  وماندگاري محصول نهايي و...مي گردد.اين پودر براي نان هاي سنتي و بربري و سنگك بسيار مناسب بوده و به صرفه مي باشد.

يكي از بهترين و طبيعي‌ترين بهبود دهنده‌ه نان پوره سيب زميني آب پز و يا آرد سيب زميني است. حدودا كمتر از يك بيستم مقدار آرد كافي است. مثلا براي يك كيلوگرم آرد 50 حداكثر گرم پوره يا آرد سيب زميني مطلوب است. ضمنا خيلي هم ارزان‌تر از هر بهبود دهنده ديگري مي‌باشد.

 منبع : فروشگاه مواد شيميايي جهان شيمي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۵۰:۳۷ توسط:netware موضوع:

طلاي سبك را چگونه تشخيص دهيم؟

طلاي سبك در ميان افراد جوان و پير بسيار محبوب شده‌است. يكي از دلايل محبوبيت طلاي سبك، وزن پايين آن است. اين سبكي وزن باعث استفاده راحت‌تر از آن به‌صورت روزمره و حتي در مراسم‌ها و مهماني‌هاي ويژه مي‌شود.

طلاي كم وزن تركيبي از سبك‌هاي مدرن و كلاسيك است. اين ويژگي طلاي كم وزن را براي استفاده با انواع استايل‌ها مناسب كرده است. اين تركيب همچنين باعث استفاده راحت‌تر از آن براي افراد سخت‌پسند شده‌است. هزينه پايين طلاي كم وزن، به افراد قدرت خريد بالا‌تري مي‌دهد. تنوع بالاي اين نوع از جواهرات امكان تركيب قطعات يك سرويس طلا با سرويس ديگر را فراهم مي‌كند. در ادامه با طلا فروشي انلاين كيش طلا همراه باشيد تا با راه هاي تشخيص طلاي ارزان آشنا شويد.

شناسايي طلاي سبك

در تشخيص طلاي سبك از انواع ديگر طلا، موارد متعددي بايد بررسي شود.

وزن طلا

بررسي وزن، يك نحوه تشخيص طلاي سبك است. براي مثال يك قطعه دست‌بند از جنس طلاي كم وزن نسبت‌به دست‌بندي با حجم مشابه از جنس طلاي سنگين، وزن بسيار پايين‌تري دارد. دليل اين امر، توخالي بودن قطعات طلاي كم وزن است. با‌اين‌وجود، جواهرات تقلبي با روكش طلا نيز از وزن بسيار كم‌تري نسبت‌به طلاي سنگين برخوردار هستند.

قيمت طلاي سبك

طلاي كم وزن به‌دليل تو‌خالي بودن نسبت‌به قطعه‌اي طلاي تو‌پر با حجم يكسان، ارزان‌تر است. با‌اين وجود، اطلاع از قيمت روز طلا بسيار مهم است.

رنگ

هنگام خريد طلاي سبك، توجه به رنگ آن بسيار مهم است. رنگ طلاي كم وزن با طلاي سنگين هيچ تفاوتي ندارد. در برخي موارد، قطعاتي از جنس پلاستيك يا مواد ديگر را با روكش طلايي رنگ مي‌پوشانند. اين جواهرات معمولاً بسيار كم‌وزن و تشخيص تفاوت آن‌ها با طلاي سبك كمي دشوار است.

ظرافت طلاي سبك

در خريد طلاي سبك، تنها وزن آن مطرح نيست. اين نوع از طلا علاوه‌بر سبك بودن، بسيار ظريف است. معمولاً قطعات طلاي سنگين با ظرافت كم‌تري ساخته شده‌اند. يكي ديگر از تفاوت‌هاي ميان طلاي كم وزن و سنگين، در ظرافت به‌كار رفته در ساخت طلاي كم وزن است. اين نوع از طلا معمولاً مينيمال و ساده‌تر است.

مقاومت طلا

يك نحوه تشخيص طلاي سبك، بررسي مقاومت آن است. در ساخت قطعات طلاي سنگين ميزان بيشتري از طلا استفاده شده‌است. به‌همين دليل مقاومت بالاتري در برابر تورفتگي يا خم‌شدن دارد.

طلاي سبك مقاومت پايين‌تري دارد و راحت‌تر از طلاي سنگين خم مي‌شود. براي مثال: يك دست‌بند با حجم بالا و ساخته شده از طلاي سبك، اگر تحت ضربه قرار گيرد يا به‌خوبي مراقبت نشود؛ دچار آسيب و تورفتگي مي‌شود.

طلاي زرد

طلاي زرد مورد استفاده در ساخت طلاي سبك غالباً با آلياژي ديگر مخلوط مي‌شود. تركيب فلزات ديگر با طلا باعث دوام بالا‌تر طلاي سبك مي‌شود. ميزان اين فلزات در كيفيت طلاي سبك موثر است. در طلاي ۱۸ عيار، ۲۵ درصد آلياژ به‌كار رفته است. بنابراين هنگام خريد طلاي سبك، بايد به عيار آن توجه ويژه كرد. عيار طلاي كم وزن نبايد از ۱۸ پايين‌تر باشد.

طلاي سفيد

يكي از فلزات مورد استفاده در ساخت طلاي كم وزن، طلاي سفيد است. اين نوع از طلا، تركيبي از آلياژ‌هاي سفيد رنگ با طلاي زرد است. براي تشخيص طلاي سفيد سبك، بايد به سطح آن توجه كرد. فلز نقره گاهي به‌عنوان طلاي سفيد فروخته مي‌شود.

بيشتر بخوانيد :


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۳۲:۲۵ توسط:netware موضوع:

تحليل ريشه دندان

همه ي ما دوست داريم كه دندان هايمان يك عمر دوام بياورند اما بسياري از ما مي دانيم كه هميشه اين اتفاق نمي افتد. يكي از مشكلاتي كه مي تواند عمر دندان هايمان را كم كند، تحليل رفتن ريشه دندان است.

علل تحليل ريشه دندان

علت كوتاه شدن يا تحليل ريشه ها تغييرات بيولوژيكي است. البته اين علت نمي تواند نقش ارتودنسي را در تحليل ريشه نقض كند. در واقع تحليل ريشه از عوارض درمان ارتودنسي محسوب مي شود.

( اگر هنوز با درمان هاي ارتودنسي دندان آشنا نيستيد كليك كنيد.)

در طول ارتودنسي، ريشه هايي كه شكل هاي غير معمولي دارند، بيشتر مستعد كوتاه شدن هستند و ريشه هاي سالم، پيپت (pipette) شكل يا انحراف دار نيز بيشتر مستعد تحليل رفتن نوك ريشه مي باشند.

همچنين كوتاه شدن ريشه مي تواند با سابقه ارتودنسي فرد مرتبط باشد. علاوه بر اين، شرايط پزشكي ديگري مانند عدم تعادل متابوليسم كلسيم فسفات و بيماري متاستاتيك مي توانند باعث كوتاه شدن ريشه شوند. به عنوان مثال، استئوساركوما بيماري است كه مي تواند به پوسيدگي دندان، متاستاز پيدا كند.( جهت اشنايي با عوامل پوسيدگي دندان و هم چنين راه هاي درمان ان اينجا كليك كنيد.)

تشخيص ريشه هايي كه به طور طبيعي كوتاه هستند از ريشه هاي كوتاه شده بسيار اهميت دارد زيرا در برخي موارد عكس هاي راديوگرافي آنها بسيار شبيه به هم مي باشند.

در ابتدا، ممكن است علت شكل نگرفتن ريشه اي با طول طبيعي، تفاوت هاي ژنتيكي، شرايط پزشكي و سندروم ها به نظر برسد.

در نهايت مي توان گفت علل مختلفي مي تواند موجب كوتاه شدن ريشه دندان ها شود. يكي از دلايل شايع آن، تحليل ريشه ناشي از درآمدن دندان مجاور مي باشد و به عنوان مثال، ممكن است دندان هاي نيش باعث تحليل ريشه دندان هاي پيشين جانبي شوند. ضربه و التهاب ناشي از آن نيز مي تواند باعث تحليل و كوتاه شدن ريشه شود.

بيشتر بخوانيد :

درمان

از آنجايي كه علت اصلي تحليل ريشه اغلب ناشناخته باقي مي ماند، بهترين روش براي درمان تحليل ريشه، پيشگيري از آن است. طبق تحقيقات انجام شده در زمينه دندانپزشكي، متخصصين ارتودنسي بايد قبل از شروع درمان، از دهان و دندان بيمار عكس هاي راديوگرافي تهيه كنند. در صورتي كه ريشه ي دندان ها بسيار كوتاه باشد، متخصص ارتودنسي بايد به فكر درماني جايگزين باشد. با اينكه تحليل شديد ريشه به ندرت اتفاق مي افتد؛ اما مراجعه مداوم به دندانپزشك براي چكاپ دندان ها و تشخيص زودهنگام مشكلات دنداني، بسيار ضروري است.

به خاطر داشته باشيد كه رعايت بهداشت دهان و دندان كه شامل مسواك زدن و استفاده از نخ دندان دوبار در روز مي باشد، از اهميت بسياري برخوردار است. همچنين استفاده از دهان شويه هاي فلورايدي مي تواند راه موثري براي پيشگيري از مشكلات دهان و دندان باشد.

منبع : كلينيك دندانپزشكي قيطريه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۴۵:۰۴ توسط:netware موضوع:

ويژگي هاي خمير دندان مناسب

مسواك كردن دندان ها حداقل دوبار در روز براي سلامت دهان و دندان بسيار اهميت دارد. براي آنكه از اين مسواك زدن نهايت بهره را ببريم، بايد از بهترين خمير دندان دنيا استفاده كنيم. بيشتر خمير دندان ها به منظور حل مشكل خاصي مانند كاهش حساسيت، بازسازي مينا براي سفيد كردن دندان ها و خوشبو كردن دهان ساخته شده اند. به همين دليل بهتر است پس از تشخيص نياز و مشكل خود، بهترين و مناسب ترين خمير دندان را انتخاب كنيد. يك خمير دندان خوب بايد ويژگي هاي زير را داشته باشد.

حاوي فلورايد

فلورايد نوعي ماده ي معدني طبيعي است كه از ميناي دندان محافظت كرده و با پوسيدگي دندان مقابله مي كند.

كارشناسان با وارد كردن فلورايد در خمير دندان ها و آب آشاميدني، شاهد كاهش چشمگير پوسيدگي هاي دندان در چند دهه اخير بوده اند. مطالعات فراواني نشان دادند كه فلورايد درماني امن و موثر براي دندان ها محسوب مي شود.

مخصوص مشكلات دندان

افرادي كه داراي مشكلات خاص دهان و دنداني هستند، بهتر است خمير دندان خود را بر اساس آن انتخاب كنند. به عنوان مثال برخي ممكن است داراي دندان هاي حساس بوده و نياز به خمير دندان هاي مخصوص حساسيت دندان داشته باشند.

خمير دندان مخصوص دندان هاي حساس داراي موادي همچون پتاسيم نيترات است كه موجب مسدود كردن بخش هايي از دندان و در نهايت توقف سيگنال دندان درد و درمان سردي و گرمي دندان مي شود.

بيشتر بخوانيد : هزينه ايمپلنت

آيا خمير دندان هاي سفيد كننده براي من مناسب است؟

بسياري از افراد براي رسيدن به دندان هاي سفيدتر، به دنبال خمير دندان هاي سفيد كننده هستند. در واقع كار اين خمير دندان ها سفيد كردن رنگ اصلي دندان ها نيست، بلكه از بين بردن لكه هاي سياه است.

افراط در استفاده از خميرهاي سفيد كننده دندان مي تواند عوارض زيادي را به همراه داشته باشد. مواد موجود در اين خمير دندان ها با ساييدن و برداشتن لايه بسيار نازكي از ميناي دندان موجب سفيد شدن آن مي شوند.

از آنجايي كه بدنمان قادر به ساخت دوباره ميناي دندان نيست، بهتر است از افراط در هر ماده اي كه به مرور زمان مينا را نازك يا ضعيف كند، بپرهيزيم.

علاوه بر اين، بهترين خمير دندان جرم گير نيز براي حساسيت دندان مفيد نيست، زيرا مواد موجود در آن موجب درد دندانهاي حساس مي شود.

در صورتي كه دندان هاي لمينت دندان يا ونيركامپوزيت شده داريد، از خمير دندان هاي سفيد كننده استفاده نكنيد. زيرا اين خمير دندان ها موجب سايش سطح رويي ونير ها شده و به مرور زمان ظاهري متخلل به ونير هايتان مي دهند.

منبع : كلينيك دندانپزشكي ايده آل


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۰۱:۱۲ توسط:netware موضوع: