جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

تفاوت‌هاي بين ارتودنسي بزرگسالان و ارتودنسي كودكان و نوجوانان

تفاوت اصلي بين ارتودنسي بزرگسالان و ارتودنسي كودكان و نوجوانان آن است كه در جوانان، استخوان‌هاي فك هنوز به رشد كامل نرسيده و در حال رشد مي‌باشد. در حالي كه در بزرگسالان، رشد اين استخوان‌ها متوقف شده است و به همين دليل ممكن است رفع ناهنجاري‌هاي فك آنها فقط از طريق جراحي امكانپذير باشد. تفاوت‌هاي ديگري كه از اين نظر بين ارتودنسي در بزرگسالان و كودكان وجود دارد عبارتند از:

آسيب‌ديدگي لثه‌ها و استخوان دندان‌ها (بيماري‌هاي پريودنتال)

احتمال ابتلاء به بيماري‌هاي لثه و يا حتي آسيب‌‌ديدگي استخوان دندان‌ها در اثر عفونت لثه يا بيماري‌هاي پيشرفته پريودنتال و يا نساز به عصب كشي دندان در بزرگسالان بسيار بيشتر از كودكان است. افرادي كه دندان‌هاي صاف و مرتب داشته باشند، كمتر در معرض ابتلاء به بيماري‌هاي لثه قرار دارند.

پوسيدگي يا افتادگي دندان‌ها

بعضي از دندان‌ها ممكن است به مرور زمان دچار پوسيدگي شده و يا از جاي اصلي خود جابه‌جا شوند و رفع مشكل آنها تنها از طريق ارتودنسي امكانپذير خواهد بود. همچنين افتادن دندان‌ها هم مي‌تواند باعث شود كه دندان‌هاي مجاور به سمت فضاي خالي ناشي از آن حركت كنند و اين باعث افزايش خطر ناهنجاري‌هاي فك و بروز بيماري‌هاي لثه و دندان درد مي‌شود.

درمان ارتودنسي ناقص در دوران نوجواني

بسياري از بزرگسالان در دوران كودكي يا نوجواني خود، بخشي از يك دوره درمان ارتودنسي را طي كرده‌اند اما بعد از آن هيچ‌گاه براي تكميل درمان خود اقدام نكرده‌اند. بنابراين حالا كه به سن بزرگسالي رسيده‌اند، تصميم مي‌گيرند كه درمان ارتودنسي خود را كامل كنند تا بتوانند به دندان‌هاي سالم و لبخند زيبايي كه هميشه آرزوي آن را داشته‌اند، دست پيدا كنند.

نتيجه و مراقبت‌هاي پس از انجام ارتودنسي

در اوايل دوره درمان ارتودنسي بزرگسالان احتمالاً شما براي صحبت كردن يا غذا خوردن، كمي مشكل يا ناراحتي خواهيد داشت، اما بعد از مدتي اين احساس برطرف مي‌شود. در طول مدتي كه بريس‌ها در دهان شما قرار دارد، سعي كنيد دندان‌هاي خود و براكت‌ها را كاملاً تميز نگه داريد. اگر در ارتودنسي بزرگسالان از بريس‌هاي چسبانده شده و غير قابل برداشتن استفاده مي‌كنيد، ذرات غذا و جرم مي‌تواند به راحتي در بين دندان‌‌ها و لثه‌هاي شما گير بيفتد.

به منظور كاهش خطر پوسيدگي دندان‌ها لازم است در اين مدت براي مسواك زدن، كشيدن نخ دندان و بهداشت دهان و دندان خود بيشتر وقت بگذاريد و مصرف قند و شيريني را تا جايي كه مي‌توانيد كمتر كنيد. پلاك‌هاي باكتريايي و ذرات قند در تركيب با يكديگر باعث توليد اسيد مي‌شوند كه در صورت سهل‌انگاري در بهداشت دهان و دندان، مي‌تواند منجر به كلسيفه شدن (لكه‌هاي سفيد) و پوسيدگي دندان‌ها شود.

هزينه ارتودنسي بزرگسالان

هزينه ارتودنسي چه در كودكان و چه در بزرگسالان به طول مدت درمان، سن، ميزان و شدت مشكل شما و نوع بريسي كه متخصص ارتودنسي براي شما توصيه مي‌كند، بستگي خواهد داشت. قبل از شروع درمان با بيمه درماني يا تكميلي خود هماهنگي كنيد تا مشخص شود كه آيا هزينه‌هاي ارتودنسي شما را پوشش مي‌دهد يا خير.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۰:۴۱ توسط:netware موضوع:

چرا بايد ايمپلنت انجام دهيم

جاي خالي دندان از دست رفته مي‌تواند در سلامت ديگر دندان‌ها، تكلم و غذا خوردن شخص اثر بگذارد. وقتي جاي خالي دندان پر شود به شخص اعتماد به نفس بيشتري داده و همچنين باعث داشتن دندان‌هايي سالم و غذا خوردن راحت‌تر مي‌شود. امروزه براي پر كردن اين جاي خالي روش‌هاي متعددي وجود دارد كه يكي از اين روش‌ها ايمپلنت دندان يا همان كاشت دندان است.

مشكلات گفتاري با از دست دادن دندان

تلفظ صحيح كلمات از طريق چرخاندن زبان و فشار دادن به سقف دهان و دندان ايجاد مي شود. بنابراين جاي خالي دندان ها ميتواند تلفظ برخي از حروف را با مشكل مواجه كند.

حركت دندان ها

فضاهاي خالي در دندان بر استحكام استخوان فك تأثير منفي مي گذارد و باعث جابجايي موقعيت دندان ها مي شود. پركردن اين فضا هاي خالي با كاشت دندان يا همان ايمپلنت دندان براي طولاني مدت به حفظ موقعيت دندان ها كمك مي كند.

مشكل غذا خوردن

عدم تناسب و جاي خالي دندان ها (مخصوصا زماني كه تعداد دندان هاي از دست رفته زياد باشد) هر شخص را وادار مي كند تا رژيم غذايي خود را تغيير دهد و در نهايت به مرور زمان فرد به جايي مي رسد كه وعده هاي غذايي را بر اساس غذاهايي كه مي تواند بخورد تنظيم مي كند نه آنهايي كه متناسب با رژيم غذايي و علاقمندي خودش باشد.

تاثير جاي خالي دندان بر چهره ظاهري

دندان ها و لثه به عنوان سيستم پشتيباني براي ساختار چهره عمل مي كنند. نداشتن دندان بر ظاهر صورت و گونه ها تاثير زيادي مي گذارد. همچنين تحليل رفتن استخوان فك هم از بدترين پيامد هاي از دست دادن دندان ها است.

بيشتر بخوانيد :

بهترين كلينيك شبانه روزي ايمپلنت دندان در تهران

بهترين مراكز تخصصي ايمپلنت در تهران مراكزي هستند كه با رعايت اصول علمى تخصصى و با تجربه اقدام به درمان هاي ايمپلنت دندان مي كنند.

بهترين مراكز ايمپلنت معمولا با متخصصين جراح لثه و ايمپلنت همكارى داشته , و داراي امتيازهاى ويژه اى مثل مجهز بودن كامل وسايل مربوط به جراحي هاى پيوند , بازسازي استخوان و جراحي هاى لثه مي باشند.

يك كلينيك دندانپزشكي خوب ، بهترين مشاوره را به بيمار مي دهد و از هر جهت با مراحل درمان ايمپلنت ، نحوه پرداخت هزينه ايمپلنت ، انواع ايمپلنت دندان ، و مراقبت هاي بعد از درمان ايمپلنت توضيح مي دهد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۳:۲۰ توسط:netware موضوع:

در دوران بارداري چه بلايي بر سر دندان ها مي‌آيد

رخ دادن مشكلات دندان مانند پوسيدگي لثه‌ها، پوسيدگي دندان‌ها، رشد عقل، ترك خوردن دندان‌ها و درد دندان در دوره بارداري بسيار رايج است. عوامل مختلفي كه بر روي اين عارضه ها دخيل هستند، شامل موارد زير است:

  • تغييرات هورموني
  • كاهش سطح كلسيم
  • تمايل به مصرف شيريني جات
  • تاثيرات ويار بر دندان

تغييرات هورموني، مهم‌ترين عامل دندان‌ درد در دوره بارداري است

اولين اتفاقي كه بعد از بارداري رخ مي‌ دهد، تغييرات هورموني است. تغييرات هورموني علاوه بر تأثيرات بسيار زياد بر روي ساختار بدن بر روي سلامتي دندان‌ ها هم اثرگذار است و موجب التهاب و ورم لثه ‌ها مي‌ شود. اين مشكل به ‌اصطلاح به نام ژنژيوت بارداري معروف است كه در صورت عدم درمان ممكن است بيماري‌هاي لثه و عفونت شديد لثه اتفاق افتد. پس در صورت مواجه شدن با ورم و عفونت لثه، حتماً براي درمان به دندانپزشكي بارداري مراجعه كنيد.

كاهش سطح كلسيم، تضعيف ميناي دندان را به همراه دارد

آيا مي دانستيد، در دوره بارداري سطح كلسيم بدن به ‌شدت كاهش پيدا مي ‌كند و در صورت عدم تأمين كلسيم مورد نياز بدن ممكن است با تضعيف ميناي دندان مواجه شويد؟ به همين دليل، بيشتر خانم‌هاي باردار با پوسيدگي دندان و دندان ‌درد روبرو هستند.

بيشتر بخوانيد :

تمايل به مصرف شكر سلامتي دندان ‌ها را به ‌شدت تهديد مي ‌كند

بسياري از خانم هاي بارداري اين تجربه را دارند كه در دوره بارداري به مصرف برخي مواد غذايي احساس نياز پيدا مي‌ كنند؟ اين شرايط به دليل تغييرات هورموني و رواني اتفاق مي ‌افتد. بسياري از خانم ‌ها در مصرف برخي مواد غذايي مانند شكر و شيريني جات زياده ‌روي مي ‌كنند و همين موضوع موجب مي‌ شود سلامتي دندان ‌ها به خطر بيافتد. پس سعي كنيد در دوره بارداري در مصرف مواد غذايي مضر براي دندان ‌ها زياده روي نكنيد.

از تأثيرات بد ويار بارداري بر روي سلامتي دندان‌ها غافل نشويد

اگر در دوره بارداري ويار را تجربه مي‌كنيد بدانيد كه التهاب لثه ‌ها با افزايش حالت تهوع رخ مي ‌دهد. هنگام قرارگيري دندان ‌ها در معرض اسيد معده و از بين رفتن مواد معدني، ميناي دندان تحت تأثير قرار مي‌گيرد و احتمال اين كه با بيماري لثه و پوسيدگي دندان روبرو شويد، بسيار زياد است.

منبع : كلينيك دندانپزشكي جنت آباد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۱۸:۳۱ توسط:netware موضوع:

نكاتي كه قبل از خريد جواهر بايد بدانيد

جواهر چيست؟

جواهر همان طلاست با اين تفاوت كه روي آن سنگ و نگين قيمتي سوار مي‌شود. در واقع اين سنگ‌ها و نگين‌ها هستند كه طلا و جواهر را از هم متمايز مي‌كنند. در واقع، براي ساخت يك جواهر ابتدا براي آن قالب طلايي (پايه‌ي جواهر) ساخته مي‌شود تا در مراحل بعدي، نگين و سنگ بر روي آن قرار دهند.

جواهرات ممكن است از طيف گسترده‌اي از مواد ساخته شوند. سنگ‌هاي قيمتي و مواد مشابه مانند كهربا و مرجان، فلزات گرانبها، مهره‌ها و پوست‌ها به طور گسترده در ساخت جواهر استفاده مي‌شوند و در اين ميان الماس از بيشترين اهميت در ساخت جواهر برخوردار است.

در گذشته جواهر مصارف مختلفي از جمله رفع بلا و جلوگيري از آسيب شيطان داشت. اغلب مردم دوران باستان بر اين باور بودند كه جواهرات قدرت اثبات بي‌گناهي دارند يا مي‌توانند پيشگويي كنند.

بيشتر بخوانيد :

جالب است بدانيد كه در گذشته‌هاي دور، دسته‌بندي جواهرات فقط از روي رنگ آنها صورت مي‌گرفت؛ به اين شكل كه به تمامي جواهراتِ به رنگ قرمز ياقوت، به جواهرات سبزرنگ، زمرد و به جواهرات آبي‌رنگ، ياقوت كبود مي‌گفتند. اما در حال حاضر، به طور كلي ۴ نوع سنگ قيمتي (الماس، زمرد، ياقوت كبود و ياقوت قرمز) و تعداد زيادي سنگ‌هاي نيمه‌قيمتي همچون آميتيس، سيترين، توپاز و… داريم؛ كه پياده شدن اين سنگ‌ها روي زيورآلات طلا آنها را به جواهر تبديل مي‌كند.

خريد طلا نگين‌دار مي‌تواند قوانين خاص خود را داشته باشد و بسته به نوع نگين و وزن آن، بر روي قيمت طلا تاثير بگذارد.

– از جواهر‌فروشي‌هايي خريد كنيد كه معتبر باشند و جنس خريداري شده را تضمين كنند. جواهر‌فروشي‌هاي معتبر هنگام فروش، تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد از پول پرداختي شما را كسر مي‌كنند، اما در غير اين صورت، هنگام فروش جواهر، ممكن است ضرر زيادي متحمل شويد.

– درست است كه سنگ و نگين‌هاي زينتي بر زيبابي قطعه‌ي طلا تاثير بسياري دارد، ولي قيمت محصول را هم تا حد زيادي افزايش مي‌دهد. در نتيجه، در زمان فروش مبلغ بسيار پايين‌تري در انتظار شماست. بعلاوه، ممكن است به دليل شناخت كم، سنگ و نگين تقلبي خريده باشيد كه در اين صورت بيشتر ضرر خواهيد كرد.

– حتماً از فروشنده فاكتور دريافت كنيد. فاكتور براي فروش جواهرات بسيار مهم است زيرا ثابت مي‌كند كه طلا و جواهر شما سرقتي و جعلي نيست.

منبع : گالري طلا و جواهر كيش طلا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۰۹:۰۳ توسط:netware موضوع:

براي داشتن موهاي زيبا قبل از مراسم عروسي چه كارهايي مي توان كرد ؟

اگر مي خواهيد در شب عروسي بدون نياز به اكستنشن مو در شينيون موي زيبايي داشته باشيد‌،اين مقاله از مجموعه مقاله هاي دوره هاي آموزش آرايشگري الماس نشان را بخوانيد و از همين حالا به موهايتان برسيد

مهم‌ترين نكته در اين شب بزرگ، ظاهر شماست و بايد از قبل ظاهر خود را‌ آماده كنيد.يكي از مواردي كه در زيبايي ظاهري شما تاثير زيادي داريد واز قبل بايد روي آن كار كنيد موهايتان مي باشد.براي داشتن موي شفاف و زيبا بايد رژيم غذايي روزانه مناسبي داشته باشيد.

ماهي سالمون،قزل آلا را براي آبرساني به موها،گردو براي رفع شكنندگي موبه دليل داشتن اسيد چرب امگا۳ به رژيم غذايي روزانه تان اضافه كنيد،سيب زميني،گوجه و هويج بدليل داشتن ويتامين آ از نازك شدن موي شما جلوگيري ميكند ماست يوناني بدليل داشتن ويتامين ب ۲ براي تقويت مو مناسب است.

زمان كوتاه كردن مو قبل از مراسم عروسي:

شما بايد حدودا دوماه قبل از عروسي موهايتان را بصورت مدل دلخواه كوتاه كنيد،در نتيجه اثر قيچي روي موهاي شما از بين مي‌رود و موهاي شما به كاملا جا مي‌افتد.اما اگر كمتر از يك ماه به جشن عروسي زمان داريد بهتر است ديگر موهايتان را كوتاه نكنيد،امكان ماندن رد قيچي روي موهايتان مي باشد.

هماهنگي مو با لباس عروس:

بعد از انتخاب لباس عروس مدل موي خودتان رو نسبت به لباس عروس انتخاب كنيد،با مشورت با يك آرايشگر حرفه‌اي مو بهتر مي‌توانيد بهترين آرايش مو را براي روز عروسي‌تان انتخاب كنيد.از چند هفته قبل به طور منظم از حالت دهنده ها و ويتامينه هاي خوب استفاده كنيد و موها را آماده كنيد.

رنگ موي جديد:

شما هيچ وقت نميتوانيد حدس بزنيد كه رنگي كه شما انتخاب كرده ايد چگونه روي موهايتان اكسيد ميشود يا چه بازتابي روي رنگ پوست شما دارد. اگر موهايتان چند رنگ شده است گذاشتن يك رنگ جديد و يكدست كردن آن خطري براي شما ندارد به شرط آنكه رنگ مويتان را زياد به سمت سفيدي نبريد.يك هفته قبل از عروسي خود،رنگ موي جديد را امتحان نكنيد حتي اگر مطمئن هستيد كه آرايشگر شما بهترين آرايشگر دنياست.

ماسك‌هاي تقويتي مو:

استفاده از شامپو به دليل مدت زمان كمي كه با موها در تماس است، تاثير چنداني در تقويت مو ندارد. مگر اينكه از انواع خاصي باشد، گروهي از شامپوهاي ضد ريزش با تقويت مو يا با تاثير روي هورمونها، از ريزش مو جلوگيري مي كنند.

بيشتر بخوانيد :

انواع ماسك روي مو:

۱. ماسك جعفري

جعفري تازه را خرد كنيد تا به‌ اندازه دو قاشق غذاخوري جعفري خرد شده داشته باشيد. سپس آن را با ۳قاشق روغن زيتون مخلوط كنيدو به ريشه مو بماليد.حتما كلاه پلاستيكي سرتان بگذاريد و يك ساعت بعد حمام برويد.

۲. ماسك جو

جو را خوب بپزيد و به اندازه يك قاشق آن را كاملا له كرده و با يك قاشق سوپ‌خوري روغن بادام، يك قاشق سوپ‌خوري شيرپرچرب و يك قاشق سوپ‌خوري مايونز مخلوط كنيد. سپس اين مخلوط را به ريشه موها ماليده و كلاه پلاستيكي سرتان بگذاريد. ۳ساعت بعد حمام برويد و موها را بشوييد. اين ماسك مو را تا سه بار در هفته هم مي‌توانيد استفاده كنيد.

ما از طرف آموزشگاه آرايشگري الماس نشان زيبايي دو چندان براي شما در شب عروسيتان آرزو منديم


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۴۶:۰۲ توسط:netware موضوع:

معمول ترين روش هاي ارتودنسي

متخصصين ارتودنسي دندانپزشكاني هستند كه براي اصلاح تراز دندان و مشكلات گذشته تلاش مي ‌كنند تا يك لبخند كامل و بدون نقص را به شما بدهند. در اينجا ما تعدادي از رايج‌ ترين روش ‌هاي درمان را كه متخصصان ارتودنسي انجام مي ‌دهند ذكر مي‌كنيم، كه عبارت اند از:

  • ارتودنسي هاي سنتي
  • ترمز هاي زباني
  • ارتودنسي اينويزيلاين
  • نگهدارنده هاي پس از درمان

بيشتر بخوانيد :

ارتودنسي هاي سنتي

اين ارتودنسي ها از نوع فلزي هستند و هنوز هم يك نوع ارتودنسي محبوب در درمان سراسر دنيا محسوب مي ‌شوند؛ به اين دليل كه مي‌ توانند طيف زيادي از مشكلات را تحت پوشش درماني خودشان قرار دهند. اين ارتودنسي شامل سيم، براكت و كش هاي لاستيكي است كه به كمك همديگر باعث ايجاد فشار روي دندان شده و آن ها را حركت مي دهد.

ترمز هاي زباني

ارتودنسي هاي زباني همانند ارتودنسي هاي ثابت هستند با تفاوت اينكه در داخل دهان و پشت دندان نصب مي شوند و به هيچ وجه قابل مشاهده نيستند.

ارتودنسي اينويزيلاين

اين يك روش بسيار موثر براي درمان مشكلات خفيف تا متوسط دندان و فك شما است كه به جاي براكت و سيم هاي فلزي از يك تراز كننده شفاف استفاده مي شود كه بسيار پرطرفدار است. به اين دليل است كه به آن ارتودنسي اينويزيلاين يا نامرئي مي گويند. وقتي آن ها را روي دندان نصب مي كنيد، هيچ كسي نمي‌ تواند متوجه درمان شما شود. چون به هيچ عنوان ديده نمي شوند.

الاستيك ارتودنسي

يكي از لوازم بسيار پركاربرد در ارتودنسي سنتي يا فلزي است، كه در زماني كه نياز به كشش و فشار زيادي داريم، اين كش هاي الاستيك مي توانند كمك كننده باشند و براي رفع مشكلات فك و تراز دندان ها استفاده مي شوند. الاستيك ارتودنسي مي ‌تواند فك شما را به جلو و عقب بكشد تا روند ترازبندي دندان سريع تر و بهتر انجام شود و همچنين شما مي توانيد براي جذاب تر شدن و زيباتر شدن ارتودنسي خود الاستيك ارتودنسي را از نوع رنگي استفاده كنيد.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۴:۰۱ توسط:netware موضوع:

نكاتي در مورد انتخاب رنگ ارتودنسي دندان

ارتودنسي رنگي از نظر بسياري از افراد، ظاهر زيباتر و جذاب تري دارد. به خصوص كودكان و نوجوانان تمايل دارند كه از رنگ هاي شاد و متنوعي براي ارتودنسي خود استفاده كنند و به اين ترتيب به ارتودنسي دندان خود تنوع خوبي ببخشند؛ به علاوه مي دانيد كه انتخاب رنگ كش هاي ارتودنسي، يك امر كاملا سليقه اي است و اين حق هر بيماري است كه خودش رنگ كش هاي ارتودنسي دندانش را انتخاب كند. با اين حال نكاتي در اين زمينه وجود دارند كه حائر اهميت هستند؛ در نتيجه مي توانند بيماران را در انتخاب رنگ ارتودنسي كمك كنند.

مثلا گفته مي شود كه بهتر است كه رنگ ارتودنسي دندان با رنگ پوست افراد يا استايل آنها همخواني و هماهنگي داشته باشد؛ يعني اگر شما عادت داريد كه يك رنگ خاص را بيشتر در استايل خود استفاده كنيد؛ پس اين موضوع را بايد هنگام انتخاب رنگ ارتودنسي نيز مد نظر قرار دهيد.

بيشتر بخوانيد :

در ادامه نكاتي را با شما در ميان مي گذاريم كه مي توانند شما را در انتخاب رنگ ارتودنسي ياري كنند. اين نكات عبارتند از:

سعي كنيد از كش هايي به رنگ سفيد يا كش هاي شفاف استفاده نكنيد. اگر اصرار داريد كه از كش رنگ سفيد استفاده كنيد؛ پس اين نكته را در نظر داشته باشيد كه اين كش ها خيلي زود رنگ مي گيرند و كدر مي شوند.

اگر از كش هاي به رنگ روشن استفاده مي كنيد؛ پس بايد مصرف مواد خوراكي رنگي، مانند قهوه و چاي را كاهش دهيد و نظافت دندان هايتان را به خوبي رعايت كنيد.

استفاده از كش هاي به رنگ زرد هم توصيه نمي شود؛ زيرا چنين كش هايي باعث مي شوند دندان هاي شما زردتر از حالت واقعي آنها به نظر برسند.

همچنين كش هايي به رنگ قهوه اي يا به رنگ مشكي، ظاهر خوبي روي دندان هاي شما ندارند؛ زيرا از دور ممكن است اين كش ها به صورت پوسيدگي ها يا كرم خوردگي هايي روي دندان ها به نظر برسند.

اگر كش ها پاره شوند، بايد هر چه سريع تر به متخصص ارتودنسي خود مراجعه كنيد؛ زيرا اين كش ها ارتباط مستقيمي با ميزان نيروي وارده روي دندان ها دارند.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۳:۳۸ توسط:netware موضوع:

اقدامات قبل از ارتودنسي چيست؟

اغلب اوقات روش‌هاي خاصي قبل، حين يا بعد از درمان ارتودنسي لازم است. در همه موارد، معاينه كامل پريودنتال قبل از درمان ارتودنسي ضروري است تا هم بيماري پريودنتال رد شود و هم مشخص شود كه آيا هر نوع پيوند بافت نرم لازم است.

بيماري پريودنتال:

بايد قبل از هرگونه درمان ارتودنسي درمان شود، در غير اين صورت درمان ارتودنسي ممكن است بيماري لثه و از دست دادن استخوان را تشديد كند. علاوه بر اين، پيوند بافت نرم ممكن است قبل، در حين يا گاهي بعد از درمان ارتودنسي درمان شود. يك معاينه كامل پريودنتال مشخص خواهد كرد كه چه نيازهاي پريودنتال قبل از شروع درمان ارتودنسي ضروري است.

در برخي موارد، دندان‌ها قادر به ورود به دهان نيستند و زير لثه پنهان مي‌مانند و در استخوان فك گير مي‌كنند. تنها روش پايين آوردن اين دندان‌ها انجام قرار گرفتن در معرض تاج است.

بيشتر بخوانيد :

نقش پريودنتيست:

پريودنتيست شما محل دندان پنهان‌شده را ارزيابي مي‌كند و آن را در معرض قرار دادن يك دكمه كوچك قرار مي‌دهد (مانند يك براكت در مهاربندها) كه ارتودنتيست مي‌تواند با استفاده از آن دندان را به موقعيت صحيح بكشد.

فرنكتومي روشي است كه پريودنتيست شما به آرامي بافت عضلاني را كه لب شما را به لثه مي‌چسباند يا در قسمت جلويي تحتاني يا قسمت جلويي جلوي دهان شما كوتاه مي‌كند. اين اتصال عضلاني گاهي خيلي پايين قرار مي‌گيرد و دربسته شدن فاصله بين دو دندان جلويي شما تداخل ايجاد مي‌كند. اين روش سريع است و به بهبودي كمي يا بدون نياز دارد.

فيبروتومي مي تواند هم‌زمان يا بعد از درمان ارتودنسي انجام شود. متخصص ارتودنسي شما براي تعيين زمان تكميل اين كار از نزديك با پريودنتيست همكاري مي كند. اگر دندان هاي شما قبل از مهاربندها به شدت چرخانده شده يا از جاي خود قرار گرفته باشد، اين نگراني وجود دارد كه عود كند – به اين معني كه دندان ها مي خواهند به همان جايي كه قبل از بريس ها بودند برگردند. براي جلوگيري از اين اتفاق، يك روش ساده به نام فيبروتومي به جلوگيري از اين مشكل كمك مي كند. هدف از اين روش شل شدن آرام فيبرهايي است كه دندان شما را به استخوان فك متصل مي كنند. اين به تشكيل الياف جديدي كمك مي كند كه فشار زيادي را براي تلاش براي بازگرداندن دندانهاي شما به وضعيت قبلي خود ندارند.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۷:۴۸ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي دندان چند مرحله دارد

ممكن است بپرسيد كه ارتودنسي دندان چند مرحله دارد ؟ اولين مرحله از مراحل درمان ارتودنسي، قالب‌گيري از دندان‌هاي افراد است. اين مرحله پس از موافقت و كسب رضايت شخص بيمار انجام مي‌شود. در اين مرحله متخصص با توجه به ميزان مشكلات دندان و فك، از شيوه‌هاي متفاوتي براي قالب‌گيري دندان استفاده مي‌كند. اين كار عموماً با استفاده از موادي مانند آلژينات پتاسيم انجام مي‌شود. پس از اين كه قالب دندان‌هاي بيمار ايجاد شد، دندانپزشك به سراغ ساخت به راكت براي بيمار مي‌رود.

ساخت براكت براي دندان‌هاي بيمار

دندانپزشك مي‌تواند بين براكت‌هاي سراميكي، نامرئي و يا فلزي يكي را براي بيمار انتخاب كند. البته حق انتخاب با افراد است. اگر بيمار علاقه به نصب به راكت‌هاي نامرئي داشته باشد، دندانپزشك ابتدا دندان‌هاي فرد را قالب گيري مي‌كند و پس از انجام راديولوژي و فتوگرافي از دهان و دندان، به راكت‌هاي دندان او را تهيه مي‌كند. البته بايد اين نكته را در نظر داشته باشيد؛ كه هزينه ارتودنسي نامرئي  نسبت به انواع ديگر ارتودنسي فلزي گران‌تر است؛ اما اين نوع به راكت در مدت نيم ساعت بر روي دندان‌هاي بيمار قرار مي‌گيرد. اگر بيمار به راكت فلزي را انتخاب كند، اين مرحله در فرايندي دو ساعت انجام مي‌شود، زيرا به دقت بسياري نياز دارد تا بريس‌ها به‌طور صحيح بر روي هر يك از دندان‌هاي بيمار قرار بگيرد.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي كودكان چگونه است ؟

استفاده از نگه‌دارنده براي دندان‌هاي بيمار

متخصصين در تلاش هستند در تمامي مراحل درمان ارتودنسي، دندان‌هاي منظم و مرتبي را به بيمار هديه دهد. هنگامي كه دندان‌ها و ريشه‌هاي آن به طور كامل در جايگاه مناسب قرار گيرد، هدف ارتودنسي محقق مي‌شود. سپس متخصص ارتودنسي بريس ها را از دهان بيمار خارج مي‌كند؛ اما درمان به صورت كامل به پايان نمي‌رسد، بلكه دندانپزشك براي حفظ وضعيت دندان‌ها و فك بيمار از ريتينر دندان استفاده مي‌كند.

مرحله جرم‌گيري دندان‌هاي بيمار ارتودنسي

در مرحلهٔ آخر بايد دندان‌هاي فرد جرم‌گيري شود. در مدتي كه بريس‌هاي ارتودنسي بر روي دندان‌هاي بيمار قرار دارد، تميز كردن دندان‌ها كار آساني نيست. به دليل اين‌كه پروسه درمان دندان‌ها با ارتودنسي نياز به زمان زيادي دارد بايد بعد از تمام مراحل درمان، دندان‌ها جرم‌گيري شود. دندان‌پزشك براي اين كار از شيوه بليچينگ استفاده مي‌كند؛ كه عموما در كلينيك انجام مي‌شود.

روكش و اصلاح دندان‌ها

 هر چند روكش و اصلاح دندان را نبايد يكي از پروسه‌هاي درمان ارتودنسي به‌حساب آورد؛ اما با توجه به اين‌كه در زمان معالجه احتمال دارد بعضي از دندان‌ها پوسيده شوند و يا آسيب ببينند، احتمال دارد بيمار به روكش كردن دندان تمايل داشته باشد. در اين صورت دندانپزشك پس از ترميم دندان‌هاي پوسيده، كار روكش كشي دندان‌ها را آغاز مي‌كند.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۱:۰۱ توسط:netware موضوع:

آيا مي توان دندان پرشده را ارتودنسي كرد؟

كساني كه با وجود دندان پرشده براي ارتودنسي اقدام مي كنند نگراني هايي خاصي در اين زمينه دارند. وقتي افراد دندان هاي پرشده دارند يا اينكه آن ها را روكش يا لمينت كرده اند، نگراني آن ها عميق تر است. اما در عوض برخي از افراد ممكن است تمايلي به استفاده از ارتودنسي ثابت و براكت هاي فلزي نداشته باشند.

پر كردن يكي از راه هاي توقف پوسيدگي دندان يا برداشتن آن هاست. وقتي پوسيدگي از روي دندان برداشته و تميز مي شود، حفره اي تشكيل مي شود. سپس براي پركردن آن حفره از موادي استفاده مي شود تا ظاهر دندان به وضعيت قبل برگردد. آمالگام و كامپوزيت از جمله مواد پركاربرد در اين زمينه هستند. كساني كه مبادرت به انجام درمان ارتودنسي مي كنند مايلند بدانند آيا اين دندان ها را مي توان تحت درمان ارتودنسي قرار داد يا خير.

اغلب اوقات مي توان بدون هيچ مشكلي اقدام به ارتودنسي دندان پرشده كرد. اگر سطح پوسيدگي دندان جزئي يا متوسط باشد، با رعايت مواردي مي توان درمان را به خوبي سپري كرد. ارتودنسي فرايندي است كه با اصلاح مشكلات و ناهنجاري ها مي توان نقش قابل توجهي در پيشگيري از پوسيدگي دندان ها داشته باشد. با صاف و مرتب كردن دندان مي توان وضعيت بهداشت دهان و دندان را بهبود بخشيد و تميز كردن دندان ها را آسان تر و بهتر كرد.

بيشتر بخوانيد :

روش هاي مناسب براي ارتودنسي دندان پرشده

نوع و شدت ناهنجاري و سطح پرشدگي دندان تعيين كننده نوع ارتودنسي براي دندان پرشده خواهد بود. در نتيجه نوع روش استفاده شده در افراد مختلف، متفاوت است.

اگر سطح پوسيدگي دندان زياد باشد، بهتر است از ارتودنسي متحرك براي درمان استفاده شود. در اين روش پلاك هاي شفاف روي دندان ها قرار مي گيرد.

در صورت وجود پوسيدگي هاي جزئي و متوسط بهترين روش درمان استفاده از ارتودنسي ثابت خواهد بود.

يكي ديگر از روش هاي مناسب براي ارتودنسي دندان پرشده استفاده از ارتودسني سراميكي است. اما مشكلي كه در خصوص استفاده از اين ارتودنسي وجود دارد اينست كه براكت ها در اين روش ممكن است دچار شكستگي شوند. ظرافت و مقاومت اين براكت ها آن ها را به سرعت در معرض شكستگي قرار خواهد داد. از اينرو توصيه مي شود در صورت استفاده از اين روش درمان، مراقبت هاي لازم انجام شود.

بطور كلي پيشنهاد مي شود براي مديريت بهتر مواد پرشده دندان بهتر است از ارتودنسي ثابت و ارتودنسي متحرك استفاده شود.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۴:۴۱ توسط:netware موضوع: