جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

از ارتودنسي طبيعي چه مي دانيد؟

امروزه دغدغه بيشتر افراد زيبايي و جذابيت ظاهري است كه مشخصه اصلي آن دندان هاي شفاف، هم رديف و زيبا است. علم ارتودنسي به كمك اين افراد آماده و در جهت زيبايي هر چه بيشتر ظاهر شما عمل كرده است. اما بيشتر افراد از وجود اين قاب هاي فلزي در دهانشان در بعضي از مراسم، خصوصا مراسم رسمي، احساس خجالت مي كنند و اين سيم ها و ابزارهاي محسوس حس اعتماد به نفس را از اين افراد مي گيرد. روش ارتودنسي طبيعي با ظاهر نامحسوس و هم رنگ دندان ها باعث اعتماد به نفس در شما مي شود و آرامش را برايتان به همراه دارد؛ به همين دليل، اين روش ارتودنسي روز به روز طرفداران بيشتري پيدا كرده است.

اين روش بسيار آسان است و عيوب و ناهنجاري دندان ها را اصلاح مي كند.

اگر مي خواهيد با اين روش ارتودنسي مدرن بيشتر آشنا شويد تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

انواع ارتودنسي

قبل از اينكه به معرفي ارتودنسي طبيعي بپردازيم، ابتدا كمي راجع به انواع ارتودنسي با شما صحبت خواهيم كرد. متخصصان علم ارتودنسي همواره توصيه مي كنند كه بهتر است ارتودنسي را در سنين كودكي بين 8 تا 12 سال و قبل از بزرگسالي انجام دهيد؛ زيرا استخوان هاي كودكان هنوز جاي رشد دارد و به راحتي جابه جا مي شود و مشكلات نامرتبي دندان هاي كودكان نسبت به بزرگسالان زودتر اصلاح مي شود.

ارتودنسي به دو روش عمده تقسيم مي شود: ارتودنسي ثابت و ارتودنسي محرك كه هر كدام از اين روش ها به روش هاي ديگري دسته بندي مي شوند.

  • ارتودنسي فلزي با براكت هاي فلزي
  • ارتودنسي لينگوال يا  ارتودنسي نامرئي
  • ارتودنسي طبيعي با براكت هاي سراميكي

بيشتر بخوانيد : همه چيز در رابطه با درمان ارتودنسي

ارتودنسي فلزي

رايج ترين نوع ارتودنسي، ارتودنسي طبيعي فلزي محسوب مي شود كه براكت هايي از جنس استيل ضد زنگ دارد و مشكلات و ناهم رديفي هاي دندان ها را اصلاح مي كند؛ ولي بارزترين عيب اين روش، وضعيت ظاهري بيمار است كه براكت هاي فلزي ارتودنسي آن كاملا در دندان هاي فرد مشخص هستند؛ به طوري كه بريس هاي آن موقع حرف زدن يا لبخند زدن در مقابل چشم اطرافيان جلب توجه مي كنند.

ارتودنسي نامرئي يا لينگوال

در اين روش متخصص دندان پزشكي براكت ها را به سطح خارجي دندان ها ( فك بالا و فك پايين) متصل مي كند كه كاملا ديده نمي شوند. از مهم ترين اشكالات اين روش، اين است كه زبان را اذيت و تحريك مي كند و احتمال شكستگي براكت ها وجود دارد. همچنين بسيار گران است و براي همه افراد مناسب نيست.

ارتودنسي با براكت هاي سراميكي

از انواع ارتودنسي ثابت است كه به آن «ارتودنسي طبيعي» هم گفته مي شود به گونه اي طراحي شده كه در اين روش به جاي سيم و بريس هاي فلزي، از براكت هاي شفاف و همرنگ دندان استفاده مي شود. يكي از ويژگي هاي اصلي اين روش، اين است كه اطرافيان متوجه سيم ها و بريس هاي دندان شما نمي شوند؛ چون از موادي از جنس شيشه يا سراميك ساخته شده اند. همچنين، كش هاي به كار رفته در اين روش ارتودنسي كاملا بي رنگ، شفاف و نامحسوس طراحي شده اند.

اين بريس هاي شفاف بيش تر روي دندان هاي بالا كار گذاشته مي شود و از ارتودنسي فلزي براي دندان هاي پايين استفاده مي شود تا فشار ناشي از دندان ها به براكت ها آسيب وارد نكند.

منبع :

مجله اينترنتي دندانپزشكي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۰۷:۳۰ توسط:netware موضوع:

بررسي چند پرسش پرتكرار در رابطه با ارتودنسي بارداري

۱. آيا استفاده از بريس‌هاي ارتودنسي در دوره بارداري خطرناك است؟

امروزه به تمام زنان باردار توصيه مي‌شود كه از انجام برخي فعاليت ها و مصرف بسياري از غذاها و داروها اجتناب كنند.

خوشبختانه، انجام ارتودنسي دندان در دوران بارداري به هيچ وجه  خطري ايجاد نمي كند. البته لازم است در هنگام استفاده بريس‌ها و براكت هاي ارتودنسي، اقدامات مراقبتي لازم انجام شود. به هر حال، استفاده ارتودنسي حاملگي ، يك درمان بي خطر و ايمن است. خانم‌ هاي باردار در صورتي كه قبل از شروع دوره بارداري، عكس‌هاي راديولوژي يا ساير تصاوير لازم از دندان خود تهيه كرده باشند، مشكلي براي استفاده از ارتودنسي براي فرد باردار وجود نخواهد داشت.

همچنين انجام ارتودنسي در دوران بارداري، باعث ورود فشار و آسيب به بدن فرد نمي‌شود. با اين وجود اگر خانم هاي باردار قبل از شروع بارداري، عكس‌هاي راديولوژي دهان و دندان خود را تهيه نكرده باشد، احتمالا استفاده از ارتودنسي را بايد به دوران پس از زايمان موكول كنند؛ چون ممكن است اشعه هاي دستگاه راديولوژي براي سلامت مادر و نوزاد خطرآفرين باشد. در كل براي انجام ارتودنسي بايد از وضعيت دهان و دندان‌ بيمار، عكس راديولوژي گرفته شود كه وضعيت ناهنجاري دندان‌هاي بيمار و ساير مشكلات موجود در اين رابطه، به طور دقيق تشخيص داده شود.

حتما بخوانيد :

۲. آيا باردار شدن در مدت درمان ارتودنسي بي خطر است؟

اگر در مدت استفاده از ابزارهاي ارتودنسي، باردار شديد، به هيچ وجه نگران نباشيد. در واقع، همواره تعدادي از بيماران، در هنگام استفاده از ارتودنسي باردار مي شوند يا در دوره شير دهي قرار مي گيرند و به خاطر درمان ارتودنسي هيچ خطري براي آنها ايجاد نخواهد شد. البته خانم‌ هايي كه درمان ارتودنسي آنها، در مدت بارداري قرار دارند، بايد اقدامات احتياطي خاصي را مورد توجه قرار دهند.

يكي از بزرگترين مشكلات كه احتمالا در اين دوران به وجود خواهد آمد، پوسيدگي دندان همراه با التهاب و عفونت لثه‌ است. در اين شرايط تميز كردن مناسب دندان‌ ها و پاك كردن باكتري‌ ها از روي خط لثه به خاطر استفاده از بريس‌هاي ارتودنسي دشوار است؛‌ به همين خاطر دندان‌ هاي فرد بيشتر از حالت عادي در معرض خطر پوسيدگي قرار خواهد گرفت. پس لازم است خانم‌ هاي باردار در تمام دوره بارداري خود، نكات بهداشتي را به صورت جدي مورد توجه قرار دهد و آن ها را به طور كامل رعايت كند.

۳. مصرف مغزيجات در ارتودنسي بارداري، چگونه بايد باشد؟

مصرف مغزيجات به خاطر اينكه سفت و خشك هستند، مي تواند به وسايل ارتودنسي آسيب وارد كنند و بايد از مصرف آن خودداري كرد. اما اين مغزيجات براي رشد و تكامل نوزاد بسيار مفيد است؛ پس بايد به صورت پودر شده مصرف شود كه هم به دستگاه هاي ارتودنسي آسيب وارد نشود و هم به رشد و تكامل نوزاد كمك كند.

منبع : مجله اينترنتي ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۸:۵۴ توسط:netware موضوع:

علت بوجود آمدن خط رويش عروسكي

چرا خط رويش بيشتر افرادي كه كاشت مو انجام داده ­اند بصورت مصنوعي و يا به اصطلاح عروسكي يا مسواكي است؟

كاشت مو با خط رويش طبيعي چگونه است؟

پاسخ :

براي پاسخ به اين سوال ابتدا بايد به تفاوت­هايي كه  بين سَري كه عمل پيوند مو و يا همان كاشت موي طبيعي روي آن انجام شده و يك سَر طبيعي با موهايي پُرپُشت اشاره كرد.

۱- جنس موها و گِرَفت­هاي كاشته شده در خط رويش(Hairline)

نحوه رويش مو بر روي يك سَر طبيعي بدين شكل است كه گرفت­هاي كُركي شكل و نازك كه گِرَفت نوع يك ناميده مي­شوند، خط رويش را تشكيل داده و هرچه از ناحيه خط رويشHairline)) به سمت فَرق سَر (Vertex) برويم معمولا جنس موها ضخيم­تر شده و نوع گِرَفت­ها بالاتر مي­رود. حال آنكه در بيشتر موارد در هنگام كاشت مو به اين نكته دقت نمي­شود و بجاي آنكه براي كاشتِ خط رويش، از گرفت­هاي نوع يك و يا كُركي شكل استفاده شود، تا خط رويش كاملا طبيعي به نظر برسد، از گرفت­هاي نوع ۳ ويا حتي ۴ استفاده مي­شود، كه اين گرفت ها بيشتر مناسب كاشت فَرق سر و يا ناحيه ­هايي بجز خط رويش هستند. دليل اين اتفاق مي­تواند عدم توجه به جزئيات توسط تيم پزشكي و تكنسين­ ها، عدم استفاده از نيروي متخصص براي جداسازي گِرَفت­ها، عدم انتخاب روش مناسب كاشت و … مي­باشد.

۲- شكاف­ها و حفره ­هايي كه تار موها از آن روئيده­اند

شكاف­هايي كه بصورت طبيعي روي سَر هستند بسيار ظريف بوده به طوريكه مشخص نيستند، حال آنكه در پروسه كاشت مو، براي قرار دادن موها در پوست سر بايد شكاف­هايي را در سَر ايجاد كرد كه اگر اين شكاف­ها به اندازه كافي ظريف و كوچك نباشند نتيجه كاشت، كاملا عروسكي خواهد بود.

۳- تفاوت تراكم موها

هرچقدر كه تراكم موهاي كاشته شده بيشتر باشد، سَر كاشته شده طبيعي ­تر به نظر رسيده و پوست سر (كَفِ سَر) كمتر ديده خواهد شد. براي ايجاد تراكم بالا در درجه اول، شخص بايد از بانك موي خوبي برخوردار باشد و همچنين براي استفاده بهينه و مفيد از بانك مو، بايد شكاف­هاي بيشتر و دقيقتر و ظريف­تري در پوست سر ايجاد شود. براي ايجاد شكاف­هاي بيشتر در واحد سطح، بايد از تيغ­ها و ابزارهاي دقيق­تر و ظريف­تري استفاده كرد. به عنوان مثال با استفاده از ابزارها و تيغ­هاي معمولي، مي­توان ۱۰ عدد شكاف در يك دايره به شعاع واحد ايجاد كرد در صورتيكه با استفاده از تيغ­هاي ظريف­تر مي­توان تا ۵۰ عدد شكاف ايجاد كرد.

حتما بخوانيد : متخصص كاشت مو كيست ؟

رفرنس


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۴۷:۰۵ توسط:netware موضوع:

هديه‌هاي مناسب براي ۲ ساله‌ها

سن : كودك يك ساله تا كودك دو ساله

در ۲ سالگي كودك پر از انرژي و كنجكاوي است، بنابراين به دنبال هدايايي باشيد كه توجهش را جلب كند. همين‌طور كه يك كودك بيش پرتحرك مي‌شود، علاقه‌اش به كشيدن، هل دادن و چرخيدن و يك جا نماندن بيشتر مي‌شود.

هر چيزي برايش هيجان‌انگيز است و در ذهنش چالش ايجاد مي‌كند، مثل پازل‌ ها و آجرها. قدرت تصور او در حال رشد است، بنابراين اسباب‌بازي‌هايي كه تشويق به باور كردن مي‌كنند مناسب هستند. فهرست زير به شما كمك خواهد كرد.

توپ‌ها

توپ‌هاي بزرگ و كوچك رنگي براي بازي‌هاي بيرون براي شوت كردن و پرت كردن عالي هستند. توپ‌هاي اندازه‌هاي مختلف كه از پلاستيك ساخته شده و سبك هستند. بولينگ بازي كردن با توپ جنس نرم يا اسباب‌بازي‌هاي مخمل هم ايده‌ي خوبي است.

قطار (واگن)

چه كسي با يك قطار كلاسيك قرمز وه وجد نمي‌آيد؟ و هنگامي كه كوچولوي شما از پارك خسته شده مي‌تواند روي آن بنشيند و تا خانه همراهتان بيايد وقتي كه پشت سرش حواستان به او هست در خانه در حياط مي‌تواند خودش قطارش را بكشد و يا هل دهد و يا اسباب‌بازي‌هايش را در آن بريزد.

ابزار هنري

هركسي آن نقاشي‌هاي خط خطي اوليه را گنجينه به حساب مي‌آورد. آنها روي يخچال مادربزرگ يا ديوار محل كار مادر چسبانده مي‌شود. هر آنچه براي خلق هنر نياز دارد برايش طراحي كنيد- ماژيك- مداد شمعي- آب رنگ و كاغذ- و به تماشاي او بنشينيد. حواستان باشد كه همه‌ي انها غير سمي و قابل شستشو باشند.

اسباب‌ بازي‌هاي وسايل آشپزخانه

اين گونه اسباب‌بازي‌ها برايش بخريد، خردسالان از بازي با ميوه‌هاي پلاستيكي، سبزيجات، ظروف، كف‌گير لذت مي‌برند. اسباب‌بازي‌هاي غذا به او اين امكان را مي‌دهند تا آنچه در آشپزخانه رخ مي‌دهد را تقليد كنند و علاقه‌شان براي سال‌ها بازي كردن نگه مي‌دارد، و روز به روز بهتر مي‌شوند.

اسباب‌ بازي شني

هنگام بازي با جعبه‌ي شن با يك بيل و سطل باحال است. مي‌تواندقلعه بسازد و يا فقط بيل بزند براي جالب كردن اين بازي يك كاميون با لودر شن جذاب‌تر هم مي‌شود. كه او بخواهد كاميونش را بار كند و بعد خالي كند.

كتاب‌ها

كتاب در هر سني هديه‌ي خوبي محسوب مي‌شود، امّا براي خردسالان بايد كلمات كم در هر صفحه پيچيده‌تر از يك نوزاد وجود داشته باشد. به كتاب فروشي برويد و ببينيد چه چيزي چشمتان را مي‌گيرد.

اسباب‌ بازي حمام

جالب است كه هنگام حمام رفتن را جالب‌ تر كنيد. علاوه بر اردك‌هاي وان، مي‌توانيد اسباب‌بازي‌هايي كه به تميز كردن كودك كمك مي‌كنند تهيه كنيد. مثلا صابون خرسي و ماهي و ليف ببر يا اسب آبي.

اسباب‌ بازي‌هاي قابل باور

خردسالان دوست دارند تا آنچه بزرگسالان انجام مي‌دهند را تقليد كنند، لباس كار بازيشان را بپوشند و سركار بروند و يا هروسيله را نسخه‌ي اسباب‌بازيش را داشته باشند. يك لپ تاپ پلاستيكي كه آهنگ مي‌زند و ورشنم مي‌شود. جعبه ابزار پلاستيكي مثل چكش، ميخ و دريل پلاستيكي كه به كمك او براي تعمير بيايند.

حتما بخوانيد :


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۴۲:۲۷ توسط:netware موضوع:

خطرات جراحي لاغري معده

جراحي لاغري معده يكي از روش هايي است كه افراد خيلي چاق و داراي اضافه وزن بسيار زياد مي توانند از اين روش براي كوچك كردن معده خود استفاده كنند و به مرور وزن خود را كاهش دهند. به عمل لاغري معده جراحي باي پس معده هم گفته مي شود.در واقع باي پس معده عملي است كه با تغيير دادن سايز معده و روده كوچك باعث مي شود مقدارغذايي كه مي خوريد كمتر شود كه به اين ترتيب باعث كاهش وزن شده و معده به مرور كوچك تر مي شود.

مسلماً عمل لاغري معده بايد با بيهوشي انجام شود ولي قبل از آن توصيه مي شود با پزشك تغذيه مشورت شود. در صورتي كه با رژيم غذايي وزن پايين نيامد و يا فرد به دلايلي خاص نتوانست رژيم غذايي خود را رعايت كند عمل باي پس معده انجام مي شود

حتما بخوانيد :

بايد بدانيد كه جراحي باي پس معده عوارضي دارد كه بسياري از آنها بزرگ هستند و خطراتي هم به دنبال خودشان دارند.قبل از اين انجام عمل لاغري معده بايد در مورد اين خطرات حتماً با پزشك خود مشورت كنيد.

به طور كلي خطرات ناشي از بيهوشي بيمار در حين جراحي و عمل باي پس معده شامل موارد زير مي شود :

واكنش آلرژيك به داروهايي كه استفاده مي كنيد

مشكلات تنفسي

خونريزي

لخته شدن خون

عفونت

مشكلات قلبي

التهاب معده

سوزش سردل يا زخم معده

تغذيه ضعيف

آسيب رسيدن در حين جراحي به روده ها يا ساير ارگان هاي بدن

نشت موادي كه در معده جمع شده اند در حين عمل جراحي

زخم شدن درون شكم كه مي‌تواند منجر به انسداد روده در آينده شود

بالا آوردن غذا

منابع :

https://www.dranbara.com/

https://www.dr-abdo.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۳۳:۰۳ توسط:netware موضوع:

ياتاقان ها و علت ياتاقان زدن خودرو

قطعات فلزي موتور با سرعت بالا با يكديگر در تماس هستند و اين موجب افزايش دماي موتور، ساييدگي و بروز مشكلات اساسي براي خودرو مي شود. در اين ميان ياتاقان (Bearing) قطعه اي است كه به عنوان مهمترين بخش چرخشي موتور شناخته مي شود. در ادامه اين مقاله با استار پارت نمايدنگي رسمي فروش لوازم يدكي كيا و هيونداي همراه باشيد تا با اين قطعه مهم در موتور خودرو خود آشنا شويد.

ياتاقان ها بالشتك هايي هستند كه با قرار گرفتن در زير ميل لنگ مانع از اصطكاك فلزات موتور مي شوند. پس واضح است كه ياتاقان زدن به معناي خرابي اين قطعه و ايجاد برخورد بين قطعات فلزي موتور است.

ميل لنگ خودرو توسط اين قطعه به شاتون و پايه نگهدارنده بدنه موتور متصل مي شود. لايه روغني كه در زير آن قرار دارد مانع از برخورد و اصطكاك فلزات به يكديگر مي شود. حال اگر اين لايه روغن از بين رود در نتيجه تماس فلزات، گرماي زيادي توليد خواهد شد. اين رخداد كه به عنوان ياتاقان زدن خودرو شناخته مي شود مي تواند موجب كج شدن ميل لنگ خودرو شود. بنابراين پس از ياتاقان زدن بايد موتور خودرو را به سرعت خاموش كرد.

انواع ياتاقان

بر اساس عملكرد به دسته هاي مختلفي تقسيم مي شود كه به شرح زير هستند:

ياتاقان ساده: اين مدل عمر زيادي ندارند و به علت اصطكاك بالا دچار لقي مي شوند. از اين مدل براي خودروهايي با سرعت پايين استفاده مي شود.

ياتاقان غلتشي: در ساختار اين نوع ياتاقان از ساچمه هايي به منظور كاهش سايش و اصطكاك و چرخش آسان تر استفاده مي شود. اگرچه طول عمر اين نوع بيشتر است اما به دما و ارتعاش حساسيت زيادي دارد. بلبرينگ و رولبرينگ دو نمونه از اين نوع محسوب مي شوند.

ياتاقان لغزشي: به منظور كاهش اصطكاك در اين مدل از سيال يا گاز براي تحمل بار استفاده مي شود. واضح است كه چون سايش در اين نوع كمتر از نمونه هاي پيشين است طول عمر بالايي خواهد داشت.

ياتاقان مغناطيسي: در اين مدل به جاي ساچمه يا سيال از ميدان مغناطيسي براي جلوگيري از برخورد دو قسمت فلزي به يكديگر استفاده مي شود. اين نوع از طول عمر بالايي نسبت به ساير مدل ها برخوردار است.

حتما بخوانيد :

علت هاي خرابي ياتاقان

روغن موتور نامناسب: استفاده از روغن موتور بي كيفيت و غير استاندارد و تعويض دير هنگام آن يكي از عوامل مهم خرابي ياتاقان ها محسوب مي شود. در واقع حتي يك روغن موتور مناسب هم عمر مشخصي دارد و هرچه تعويض آن به تاخير بيافتد قطعات داخلي موتور دچار جرم گرفتگي مي شوند. اين جرم ها هنگامي كه وارد مجاري روغن شوند به مانعي براي فرايند روغن كاري تبديل خواهند شد و در نتيجه ياتاقان ها در شرايط اصطكاك قرار مي گيرند.

افزايش شديد دماي موتور: افزايش دماي پيشرانه كه ممكن است ناشي از خرابي سيستم خنك كاري آن باشد نيز مي تواند سبب ياتاقان زدن موتور شود.

خرابي پمپ روغن: فرايند روغن كاري به عملكرد مداوم و صحيح پمپ روغن بستگي دارد. تعويض دير هنگام روغن موتور يا استفاده از نمونه هاي بي كيفيت آن موجب رسوب براده هاي حاصل از اصطكاك در كف كارتل روغن مي شود. اين رسوبات هنگامي كه وارد پمپ روغن يا فيلتر آن شود، فرايند روغن كاري را با اختلال مواجه مي كنند.

منبع : فروشگاه لوازم يدكي خودرو استارپارت


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۵۱:۵۳ توسط:netware موضوع:

ماده شيميايي كربنات پتاسيم

كربنات پتاسيم با فرمول شيميايي K2CO3و شكل ظاهري آن پودر سفيد رنگ مي باشد. كربنات پتاسيم قابل حل در آب مي باشد كه باعث ايجاد محلول قليايي شديدي مي شود. كربنات پتاسيم در اتانول و يا الكل ها غير قابل حل مي باشد. كربنات پتاسيم را مي توان از واكنش هيدرواكسيد پتاسيم با دياكسيد كربن توليد كرد. پتاسيم كربنات خاصيت آبشوندگي دارد لذا معمولا مقداري رطوبت دارد. اين ماده عموما در صنعت صابون سازي و شيشه كاربرد دارد. كربنات پتاسيم يكي از تركيبات اصلي پتاس و خاكستر تصفيه شده و يا نمك تارتار مي باشد. در قديم از اين خاكستر در كوره به منظور حذف ناخالصي هاي آن پخته و پودر سفيد باقي مانده در كوره به عنوان پرل خالص توليد مي شد.

از آنجايي كه اين ماده گريدهاي تجاري متنوعي دارد كاربردهاي گسترده اي نيز دارد. از جمله كاربردهاي آن مي توان به استفاده در صنايع مختلف به ويژه شيشه، سراميك، توليد سيليكات پتاسيم و بي كربنات پتاسيم، مواد دارويي، صنايع غذايي (پتاسيم كربنات خوراكي )، شوينده ها و پاك كننده ها، مواد شيميايي عكس برداري، كودها و آفت كش هاي كشاورزي، خالص سازي گاز، افزودني هاي لاستيك، كريستال هاي پليمري، بازدارنده هاي خوردگي، سيمان و منسوجات اشاره كرد.

ايمني ماده شيميايي كربنات پتاسيم Potassium Carbonate :

كربنات پتاسيم در صورت تماس با پوست و چشم، استنشاق يا بلعيدن خطرناك است. به ويژه در صورت تماس با چشم بسيار خطرناك و خورنده خواهد بود.

بيشتر بخوانيد :

فرآيند توليد پتاسيم كربنات Potassium Carbonate :

اين محصول فراورده و محصول توليدي واكنش بين پتاس (KOH)مايع ،و كربن دي اكسيد است .

2KOH + CO → 2K2CO +3 H2O

توليد آب در اين واكنش موجب مي شود كه در فرآيندهاي معمولي توليد ، مرحله اي هم به خارج كردن آب اختصاص داده شود . در روش جديدي كه امروزه مورد توجه قرار گرفته است ، واكنش در راكتورهاي بستر سيال صورت مي گيرد كه در محصول نهايي آبي وجود ندارد و نيازي به عمليات خارج كردن آب وجود ندارد.

مواردي كه پتاسيم كربنات در آن كاربرد دارد:

توليد شيشه آلات

توليد صابون

نرم سازي آب سخت

صنايع كشاورزي و توليد كود

خوراك دام و طيور

منبع : جهان شيمي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۲۸:۳۴ توسط:netware موضوع:

چه كدهايي روي طلا حك مي‌شوند؟

۱. عيار: عدد + K

يكي از كدهايي كه روي طلا حك مي‌شوند، «عيار» طلاست. حتما مي‌دانيد كه عيار، نشان‌دهنده ميزان خلوص طلاي مصرف شده در زيورآلاتي است كه قصد خريد آن را داريد. به‌طور مثال، طلاي ۲۴ عيار يعني محصول موردنظرتان از ۹۹.۹۹ درصد طلاي خالص تهيه شده است. يا مثلا وقتي روي طلا كد ۱۴K مهر شده، يعني عيار آن ۱۴ است.

حرف انگليسي K در كنار اعداد در واقع سرنام كلمه‌ي karat است. هر چه عدد عيار بزرگ‌تر باشد، يعني طلا خالص‌تر است، بنابراين، بالا بودن عيار طلا به معناي بالا بودن قيمت آن است.

طلاي ۲۴ عيار(۲۴K): يك طلاي خالص است و از هيچ فلز ديگري در تركيب آن استفاده نشده است.

طلاي ۱۸ عيار (۱۸K): از ۱۸ واحد طلا و ۶ واحد فلزات ديگر (اغلب مس) تشكيل شده است. يعني خلوص طلاي آن ۷۵ درصد است.

طلاي ۱۴ عيار (۱۴K): از ۱۴ واحد طلا و ۱۰ واحد فلزات ديگر تشكيل شده است. يعني خلوص طلاي آن ۵۸.۳ درصد است.

طلاي ۱۲ عيار (۱۲K): از ۱۲ واحد طلا و ۱۲ واحد فلزات ديگر تشكيل شده است. يعني خلوص طلاي آن ۵۰ درصد است.

طلاي ۱۰ عيار (۱۰K): از ۱۰ واحد طلا و ۱۴ واحد فلزات ديگر تشكيل شده است. يعني خلوص طلاي آن ۴۱.۷ درصد است. طلاي ۱۰ عيار، كم عيارترين طلايي است كه همچنان به عنوان «طلا» شناخته و موردمصرف قرار مي‌گيرد.

۲. عيار به صورت عدد واحد

يكي ديگر از انواع كد روي طلا ، عدد كامل بدون حرف K انگليسي است. به‌طور مثال، عدد ۷۵۰ نشان‌دهنده اين است كه ۷۵ درصد از جواهر موردنظر از طلا تهيه شده است. يعني يك طلاي ۱۸ عيار است.

اغلب طلاهاي اروپايي با اين كدها ساخته و عرضه مي‌شوند.

۷۵۰ يعني طلاي ۱۸ عيار كه نشان‌ مي‌دهد از ۷۵ درصد طلاي خالص در ساخت محصول استفاده شده است.

۵۸۵ يعني طلاي ۱۴ عيار كه نشان‌ مي‌دهد از ۵۸.۵ درصد طلاي خالص در ساخت محصول استفاده شده است.

۴۱۷ يعني طلاي ۱۰ عيار كه نشان‌ مي‌دهد از ۴۱.۷ درصد طلاي خالص در ساخت محصول استفاده شده است.

بايد بدانيد كه كد روي طلا، پلاتين و نقره با هم فرق دارند:

كد مصنوعات طلا شامل اين اعداد است: ۳۷۵, ۵۰۰, ۵۸۳, ۵۸۵, ۷۵۰, ۹۱۶, ۹۵۸, ۹۹۹

كد مصنوعات نقره شامل اين اعداد است: ۸۰۰, ۸۳۰, ۸۷۵, ۹۲۵, ۹۶۰, ۹۹۹

كد مصنوعات پلاتين شامل اين اعداد است: ۸۵۰, ۹۰۰, ۹۵۰, ۹۹۹

بيشتر بخوانيد :

۳. حروف اختصاري

در برخي مواقع، عدد ديگري هم در كنار عيار يا خلوص طلا درج مي شود كه اطلاعات بيشتري در مورد طريقه ساخت طلا به مشتري مي‌دهد. به‌طور مثال، حرف اختصاري GP يا HGP نشان‌دهنده اين است كه اين محصول موردنظر از جنس طلا نيست و فقط «روكش طلا» دارد. حرف G به معني GOLD (طلا) است و حرف P به معني Plate يا PLATED (روكش) است.

علامتي همانند ۱/۲۰ ۱۲K G.F يعني يك‌بيستم از وزن نهايي اين جواهر را طلاي ۱۲ عيار تشكيل داده است.

۴. كد روي طلا كه نشان‌دهنده‌ي رنگ آن است

گاهي علاوه بر اعداد، حروفي هم روي طلا حك مي‌شود كه نشان‌دهنده ‌ رنگ آن است:

W يعني طلاي سفيد

Y يعني طلاي زرد

P يعني طلاي صورتي

منبع : فروشگاه آنلاين طلا و جواهر كيش طلا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۰۷:۳۴ توسط:netware موضوع:

ويژگي هاي مسواك مناسب

ويژگي هاي مسواك مناسب كدام است؟ شايد هيچ كس نتواند اهميت بهداشت دهان و دندان را براي رسيدن به سلامتي انكار كند. رعايت بهداشت دندان ها نه تنها در سلامت دهان و جلوگيري از پوسيدگي دندان موثر است، بلكه در سلامت كل بدن تاثير دارد.

در ادامه اين مقاله با كلينيك تخصصي دندانپزشكي ايده آل  همراه باشيد تا شما با ويژگي ها يك مسواك مناسب آشنا سازيم.

زبري يا نرمي

تقريبا همه ي دندانپزشكان و متخصصان دندان معتقدند كه مسواك هاي نرم بهتر از مسواك هاي زبر هستند. موهاي زبر مسواك ممكن است به لثه ها آسيب زده و موجب خونريزي آنها شوند. مسواك هايي كه از درجه متوسط زبري برخوردارند، مي توانند گزينه مناسبي باشند. البته بهتر است قبل از تصميم گيري با دندانپزشك خود مشورت كنيد.

اندازه

اندازه مسواك بايد طوري باشد كه بتواند يك دندان را در آن واحد پوشش دهد. اندازه سر مسواك بايد راحت در دهان چرخيده و به همه دندان ها دسترسي داشته باشد. به عنوان مثال اندازه مسواك كودك براي دهان بزرگسالان مناسب نيست و برعكس.

استاندارد

روي اغلب مسواك ها نشانه ي استاندارد يا ADA (سازمان دندانپزشكي آمريكا) وجود دارد. اين مسواك ها از نظر ايمني و تاثيرگذاري آزمايش شده و مورد تاييد قرار گرفته اند. مسواك هايي كه اين نشانه ها را ندارند، از كيفيت خوبي برخوردار نخواهند بود.

قيمت

در واقع مي توان گفت كيفيت مسواك با قيمت آن رابطه مستقيم دارد. سر مسواك هاي ارزان قيمت طوري طراحي شده اند كه قابليت دسترسي و تميز كردن تمام دندان ها را ندارند. مسواك هاي ارزان زودتر فرسوده شده و نياز به تعويض مكرر خواهند داشت.

بيشتر بخوانيد :

آيا مسواك هاي برقي بهتر از مسواك هاي دستي است؟

مسواك هاي دستي با دست انسان حركت داده مي شوند. اما مسواك هاي برقي داراي موتوري هستند كه موهاي مسواك را براي شما به حركت در مي آورد. اما بايد در اين بين خود تصميم بگيريد كه مسواك برقي برايتان بهتر است يا مسواك دستي.

مهمترين مزيت مسواك هاي برقي، بهتر تميز كردن دندان هاست. همچنين در صورتي كه از بيمار هايي نظير آرتروز رنج مي بريد و قادر به حركت دادن صحيح مسواك هاي دستي نيستيد، مسواك هاي برقي گزينه مناسبي برايتان به شمار مي روند.

البته قيمت مسواك هاي برقي ممكن است بالا باشد و سَري آنها نيز بايد هر ۳ تا ۴ ماه يكبار تعويض شوند. اگر توان مالي خريد مسواك هاي برقي را نداريد و مسواك زدن با مسواك دستي نيز برايتان دشوار نيست، بهتر است يك مسواك دستي با ويژگي هاي مذكور، انتخاب كنيد.

منبع : دنيا دنتال


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۵۴:۰۴ توسط:netware موضوع:

6 ماده غذايي كه به سرعت باعث تغيير رنگ دندان ها مي شوند

تغيير رنگ دندان ها علل مختلفي دارد و از برخي مواد غذايي و نوشيدني گرفته تا بيماري ها و ضربات مي توانند موجب تغيير رنگ آن ها شود. سواي از تمام علل لك شدن، زرد شدن يا عوض شدن رنگ دندان ها، مهمترين علتي كه باعث مي شود دندان ها رنگشان را از دست دهند يا دچار تغيير رنگ شوند خوردن برخي غذاها، خوراكي ها و نوشيدني ها است. در اين مقاله به بررسي مهم ترين مواد غذايي كه باعث بد رنگ شدن طرح لبخند ما مي شوند پرداخته شده است.( جهت كسب اطلاعات بيشتر پيرامون انواع روش هاي اصلاح طرح لبخند اينجا كليك كنيد.)

قهوه و چاي

چاي ها مقصر اصلي زرد شدن رنگ دندان هستند. و از آنجا كه چاي يك ماده رايج در بسياري از فرهنگ ها است، ممكن است چندين بار در روز خورده شود. نوشيدن چاي به ميزان بالايي در درازمدت مي تواند بزرگترين مقصر زرد شدن دندان ها باشد.

توت ها

اگرچه توت و ميوه هاي مشابه ديگر، مواد مغذي حياتي بدن ما را تأمين مي كنند و منابع سالم ويتامين هاي طبيعي هستند، اما هنوز هم بايد فقط در مقادير اندازه گيري شده ميل شوند.

برخي از ميوه ها مانند انواع توت ها دانه هاي ريزي دارند كه مي تواند بين دندان ها يا حفره ها و شكستگي هاي دنداني قرار بگيرند. توت ها، به طور خاص، بسيار اسيدي هستند و مي تواند ميناي دندان را ضعيف كند.

اسيدي بودن توت ها نه تنها باعث تحليل ميناي دندان مي شود كه باعث تغيير رنگ دندان ها نيز مي شود. بنابراين مصرف توت ها را كاهش داده و حتي الامكان نمونه هاي سفيد مانند توت سفيد مصرف كنيد. به جاي مصرف ميوه هاي رنگدانه دار نيز ميوه هايي كه رنگ روشن دارند بيشتر مصرف كنيد.

نوشابه و نوشيدني ورزشي به مرور موجب تغيير رنگ دندان مي شود

از مدت ها قبل همه ميدانيم كه نوشيدني هاي گازدار با قند بالا آفت صنعت تغذيه و بهداشت دندان هستند. اگرچه به دليل غلظت الكتروليت ها برخي از نوشيدني هاي ورزشي به عنوان ارزش افزوده براي ورزشكاران به بازار عرضه مي شود، اما افراد معمولي از مصرف آنها سود زيادي نمي برند.

مقدار قند و اسيد موجود در نوشابه ها مي تواند به سرعت كالري بي ارزش ارائه داده، دندانها را فرسوده و سطح بالاتري از التهاب را در بدن ايجاد كند. دندان ها نيز به مرور زمان با نوشابه ها نرم و ضعيف مي شوند.

شراب قرمز

شرابهاي قرمز  به سرعت دندان ها را لكه دار مي كنند و مي توانند تغيير رنگ دائمي به ويژه نزديك به خط لثه ايجاد كنند. به جز اين مصرف تمام نوشيدني هاي الكلي را به شدت محدود كنيد تا از تغيير رنگ دندان ها مصون باشيد.

سس سويا

اگر طرفدار طعم شور سس سويا هستيد، ممكن است نيازمند يك سس جايگزين ديگر باشيد. رنگ تيره و اسيديته سويا اين سس را مانند ساير انواع سس ها از جمله ادويه كاري و گوجه فرنگي يك عامل لكه دار قوي مي كند و سبب تغيير رنگ دندان مي شود. سس هاي با رنگ روشن تر ، ممكن است گزينه هاي بهتري براي جايزگيني با

با تغيير رنگ دندان ها چه كنيم؟

دندان هايي كه دچار تغيير رنگ شده است را مي توان با كمك فرآيند بليچينگ دندان سفيد كرد. براي اينكه بدانيد به چه شكلي تغيير رنگ ناشي از مواد غذايي چگونه با بليچينگ دندان برطرف مي شود حتما به يك كلينيك دندانپزشكي خوب سر بزنيد.

رفرنس


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۵۰:۳۸ توسط:netware موضوع: