جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

كاربردهاي اسيد فسفريك

استفاده از اين اسيد به دو صورت خوراكي و صنعتي صورت مي‌گيرد، كه علت اصلي آن غيرسمي بودن اين اسيد است. اگر از طرفداران نوشابهها هستيد، شما به مصرف اين اسيد عادت كرده‌ايد، اما اين استفاده تنها به نوشابه‌ها نيست، در مرباها، پنيرها و گوشت‌هاي فرآوري شده (سوسيس و كالباس و غيره) اسيد فسفريك كاربرد فراواني دارد. اين اسيد در غذا طعمي تند به خوراكي خواهد داد.

از ديگر كاربردهاي جالب اين اسيد استفاده از آن براي پاك كردن جرمهاي دندان در دندانپزشكي است و جالب است بدانيد كه در خميردندان‌هايي كه خاصيت سفيد كنندگي دارند نيز كاربرد دارد.

بيشار بخوانيد :

اگر بخواهيد كه زنگ آهن را پاك كنيد، اسيد فسفريك انتخاب شما خواهد بود. هر چند بعد از استفاده شما فسفات آهن سياه خواهيد داشت كه خود مي‌تواند به عنوان ماده‌اي ضد خورندگي مورد استفاده قرار گيرد.

بسياري از شوينده‌ها در ساختار خود از اسيد فسفريك جهت نرم كردن آب استفاده مي‌كنند. يون‌هاي كلسيم و منيزيم كه آب سخت را تشكيل خواهند داد، توسط اين اسيد تبديل به نمك فسفات شده و باعث عدم رسوب آن‌ها خواهد شد. اما هنوز هم مانند قرن نوزدهم اصلي‌ترين كاربرد اسيد فسفريك در توليد كودهاي شيميايي است. فسفر يكي از ضروري‌ترين عناصر جهت رشد گياهان است و هنوز ۸۰ درصد از اين اسيد در كشاورزي مصرف مي‌شود. اين كودها معمولا به صورت مونو آمونيوم فسفات، دي آمونيوم فسفات، سوپر فسفات تريپل، فسفات منيزيم هستند. از كاربردهاي جديد اين اسيد مي‌توان به تصفيه آب و فاضلاب، مكمل‌هاي خوراك دام و طيور نيز اشاره كرد. از اين اسيد به عنوان الكتروليت در سلول‌هاي سوختي نيز استفاده شده و از آن براي ساختن ديترجنت‌هاي مصنوعي نيز استفاده مي‌شود. همچنين استفاده از اين اسيد در مواد آرايشي و بهداشتي و مراقبت از خود نيز امكان‌پذير است. در ماسك‌هاي اسكراب، شامپوهاي سر و بدن، لاك ناخن، رنگ مو و پاك كننده‌هاي صورت از اين اسيد به عنوان تنظيم كننده اسيديته استفاده مي‌شود.

منبع : فروشگاه مواد شيميايي جهان شيمي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۲۰:۳۵ توسط:netware موضوع:

رنگ جواهرات مناسب فصل پاييز

آيا در مورد تناسب رنگ طلا با فصل‌ها براي مثال رنگ جواهرات مناسب فصل پاييز اطلاعات كافي در اختيارداريد؟ در مورد اين‌كه جواهرات پاييزه چه رنگ‌هايي هستند چقدر مي‌دانيد؟ در ادامه با طلا فروشي اينترنتي كيش طلا همراه باشيد تا جواب تمامي اسن سوالات را بگيريد.  

جواهرات مناسب فصل پاييز

بدون شك با شروع فصل پاييز، با توجه به مطالبي كه در بخش قبلي اين مقاله به آن اشاره شد،، آرام آرام، تغييرات در پوشش و استايل افراد نيز آغاز شده و به‌طور حتم هم‌زمان با اين تغييرات، تغيير در نحوه استفاده و همچنين انتخاب طلا و جواهرات نيز در اين فصل زيبا و دل فريب به‌چشم مي‌خورد.

در هنگام انتخاب انواع مختلف طلا و جواهرات مناسب فصل پاييز بايد به اين نكته توجه داشت كه با توجه به اين موضوع كه لباس‌هاي پاييزه اغلب يا داراي تناژ رنگي تيره و گرم بوده يا داراي رنگ‌هاي خنثي هستند، بنابراين استفاده از طلا و جواهرات رنگي و مزين به سنگ‌هاي رنگارنگ و قيمتي مانند مرواريد، يشم و همچنين جواهراتي كه در آن از سنگ‌هاي زمرد، ياقوت، عقيق و…، استفاده شده است، مي‌توانند گزينه مناسبي در انتخاب جواهرات مناسب فصل پاييز و طلاي پاييزه باشند.

بيشتر بخوانيد :

سنگ‌هاي رنگارنگ در جواهرات مناسب فصل پاييز

پاييز پادشاه فصل‌ها است. بنابراين با الهام گرفتن از طبيعت و تنوع رنگ در فصل زيباي پاييز، استفاده از طلا و جواهراتي كه توسط سنگ‌هاي رنگي و قيمتي مانند مرواريد، يشم، زمرد، ياقوت، عقيق و…، تزيين شده‌اند، قطعاً مي‌توانند انتخاب مناسبي در بحث انواع جواهرات مناسب فصل پاييز باشند و در اوج ايجاد هارموني و هماهنگي با اين فصل، زيبايي يك استايل پاييزه را چند برابر كنند.

رنگ سرخ يا قرمز در جواهرات مناسب فصل پاييز

قرمز در طبيعت يك رنگ تند و آتشين است كه به‌راحتي نمي‌توان از آن عبور كرد. انتخاب رنگ قرمز زماني كه قصد داريد در محفلي بيش از اندازه بدرخشيد و توجه بيشتري به سمت خود جلب نماييد، بهترين گزينه است. اين امر همچنين در انتخاب جواهرات مناسب فصل پاييز نيز صدق مي‌كند. بنابراين استفاده از طلا و جواهراتي كه مزين به سنگ‌هاي قرمز و طيف رنگي مربوط به آن هستند، مي‌تواند زيبايي ذخيره كننده‌اي به استايل شما ببخشد. از انواع سنگ‌هاي سرخ رنگ مي‌توان به عقيق سرخ، ياقوت سرخ، جاسپر قرمز و…، اشاره نمود.

رنگ طلايي يا كهربايي در جواهرات پاييزه

رنگ طلايي، يك رنگ درخشان و بي‌نظير در صنعت طلا و جواهرسازي است، طلايي يا كهربايي درواقع، دقيقاً همان رنگي است كه در فصل پاييز بيش از ساير رنگ‌ها به چشم مي‌خورد. در صورتي كه مي‌خواهيد مديريت و كنترل بيروني شما بر محيط پيرامونتان تأثير بگذارد، بهتر است كه در فصل پاييز از طلا و جواهرات كهربايي يا طلايي رنگ استفاده كنيد. همچنين سنگ‌هاي قيمتي كهربايي يا طلايي رنگ نيز كه در جواهرات استفاده مي‌شوند، مي‌توانند گزينه بسيار مناسبي در بخش جواهرات مناسب فصل پاييز باشند.

رنگ بنفش در جواهرات پاييزه

همان‌طور كه مي‌دانيد، رنگ بنفش به رنگ سلطنتي معروف است. اين رنگ در عين حال رنگ مناسبي براي فصل سرما است. به‌خصوص استفاده از رنگ بنفش تيره در جواهرات، در روزهاي رنگارنگ فصل پاييز، علاوه بر ايجاد هارموني با رنگ‌هاي زرد و طلايي اين فصل، نشان دهنده اعتماد به نفس بالا و داشتن قدرت تصميم‌گيري فردي نيز هست. همچنين رنگ بنفش تيره يكي از محكم‌ترين و پايدارترين رنگ‌ها در طبيعت است كه استفاده از آن مي‌تواند حس اقتدار زيادي را به افراد ببخشد.

منبع : كيش طلا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۰۷:۲۶ توسط:netware موضوع:

روش هاي انجام جرم گيري دندان

روش هاي انجام جرم گيري دندان

جرم هاي دنداني، پاكت هايي هستند كه بين دندان و لثه قرار دارند و باعث مشكلات دهان و دنداني مي شوند، بيمار، بايد براي محفاظت از دندان و لثه خود به دندان پزشك مراجعه كند و اقدام به جرم گيري دندان و حذف اين پاكت ها كند. از آنجايي كه دهان يكي از اعضاي مهم بدن است كه عمل غذا خوردن و حرف زدن به وسيله آن انجام مي شود؛ پس رعايت بهداشت دهان و دنداني يكي از ضرورت هاي لازم در دنياي امروز است.

جرم دندان چيست؟

جرم دنداني، رسوباتي به رنگ زرد يا سفيد هستند كه از مواد غذايي مصرف شده همراه با املاح بزاقي كه بر روي سطح دندان‌ها و زير لثه ها مي چسبند تشكيل شده است كه اگر براي رفع آنها اقدامي صورت نگيرد مي تواند موجب بيماري لثه و دندان شود؛ اين نكته را نيز بايد بدانيم كه اين پاكت ها با استفاده از مسواك زدن و نخ دندان نمي توانند از روي سطح دندان پاك شوند بلكه بايد به دندان پزشكي مراجعه كرد.

پاكت ها باعث ايجاد باكتري ها و ميكروب هاي مضر دهان و دندان، پوسيدگي دندان، لق شدن دندان، بوي بد دهان و ايجاد بيماري پريودنتال مي شوند و همچنين مي توانند ريسك زوال عقل، سكته قلبي و مشكلات مرتبط با بيماري ديابت را افزايش دهند پس ضرورت از بين بردن جرم هاي دهان و دنداني براي هر فردي لازم و اساسي است.

جهت كسب اطلاعات بيشتر پيرامون پوسيدگي دندان و روشهاي درمان آن اينجا كليك كنيد.

هم چنين اگر با علت بوي بد دهان خود و راه هاي از بين بردن ان اشنا نيستيد كليك كنيد.

حساسيت هاي بعد از جرم گيري

بعد از جرم گيري دندان ها، ممكن است بيمار احساس كند كه دندانش لق است يا حساسيت دنداني پيدا كند. اين مشكل به دليل جرم گيري از دندان نيست بلكه چون جرم ها به صورت عايقي به دندان چسبيده شده بودند با حذف آنها، ديگر جرمي وجود ندارد كه فضاي از دست رفته ميان لثه و دندان را پر كند؛ پس با از بين رفتن پاكت ها، مشكلات دهان و دنداني بيمار آشكار مي شوند كه بايد به درمان آنها پرداخت.

بيشت بخوانيد :

انواع روش هاي جرم گيري دندان

جرم گيري به دو صورت دستي و ماشيني صورت مي گيرد كه فراتر از يك جرم گيري معمولي عمل مي كند.

جرم گيري دستي

در جرم گيري دستي كه به آن «جرم گيري سطحي» هم گفته مي شود چون پاكت هاي دنداني عميق نيستند؛ دندانپزشك به صورت دستي با ابزاري به نام كورت، پاكت هاي دنداني را با كمك حس لامسه خود از بين مي برد.

جرم گيري ماشيني

اين روش جرم گيري دندان داراي ۳ مرحله است:

۱.جرم گيري

در جرم گيري ماشيني، دندانپزشك با استفاده از ابزار التراسونيك كه نوعي از ابزارهاي فراصوتي است با كمك سر دستگاه و آبي كه با فشار خارج مي شود پاكت هاي دنداني را از بين مي برد.

پوليش دندان

دندان پزشك،  بعد از برداشتن جرم ها از روي لثه و دندان، توسط يك ابزار با سر پلاستيكي با ماده اي به نام پروفيلاكسي، اقدام به پوليش دندان مي كند تا اين ماده به همه جاهاي دندان برسد  پوليش باعث ايجاد سطح صيقلي روي دندان و حذف رنگ‌ها و لكه‌ها روي دندان مي‌شود و همچنين موجب مي شود كه دندان، كلسيم لازم را براي تقويت خود را جذب كند در نتيجه دندان سالم مي ماند.

استفاده از فلورايد

در مرحله ي آخر، دندان پزشك از فلورايد استفاده مي كند كه داراي طعم و بوي خميردندان معمولي است. فلورايد باعث افزايش استحكام دندان و مقاومت دندان در برابر پوسيدگي مي شود. در اين روش، دندان پزشك از يك اسپري هوا و سديم بي كربنات و جت آب براي رفع پاكت ها و لكه ها ي دنداني استفاده مي كند كه روشي بدون درد مي باشد.

ليزر دندان پزشكي

اگر بعد از جرم گيري دندان، عوامل عفونت در بافت لثه باقي بماند از اين روش استفاده مي شود. ليزر با حذف بافت لثه عفوني و حفظ بافت هاي سالم در لايه‌هاي زيرين، باعث اتصال دوباره‌ بافت‌هاي لثه به دندان مي شود و به داشتن بافت‌هاي سالم‌تر كمك مي كند.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۰۶:۰۳ توسط:netware موضوع:

آيا يك خانم باردار مي تواند به دندان پزشكي مراجعه كند؟

فقط به اين دليل كه شما باردار هستيد، مراقبت هاي مربوط به دندان متوقف نمي شود و شما بايد مرتب به دندان پزشكي مراجعه كنيد.

در واقع، اهميت اين مسأله به خاطر حفظ سلامت كل بدن است. هنگامي كه باردار هستيد، ريسك ابتلاء شما به پوسيدگي دندان، بيماري هاي لثه اي و ديگر بيماري هاي مربوط به دندان بيشتر است.

متأسفانه، هنوز اين باور غلط وجود دارد كه وقتي شما باردار هستيد نبايد به دندان پزشك مراجعه كنيد زيرا اين كار براي نوزاد شما خطرناك است. ما در اين مقاله از سايت دكتر مهدي سعادت مي خواهيم به اين موضوع بپردازيم.

انجمن دندان پزشكي استراليا در مطالعات اخير خود ثابت كرد كه بيش از نيمي از زنان استراليايي (53.7%) به اين باور غلط معتقدند. اين باور، بسيار باور اشتباهي است و صدمات جبران ناپذيري دارد.

بيشتر بخوانيد :

آيا رفتن يك خانم باردار به دندان پزشكي بلامانع است؟

نه تنها مي توانيد در دوران بارداري به دندان پزشكي مراجعه كنيد، بلكه اين امري واجب است.

رها كردن پوسيدگي دندان، بيماري هاي مربوط به لثه و ديگر مشكلات سلامتي بدن كاري بسيار خطرناك است كه تأثير منفي روي سلامت خودتان و نوزادتان دارد.

توصيه ما به شما اين است كه وقتي باردار هستيد مرتب به دندان پزشكي مراجعه كنيد. همواره بايد شش ماه يك بار به دندان پزشك مراجعه كرد. اما ممكن است كه دندان پزشك معتقد باشد كه شما در دوران بارداري به دفعات نزد او برويد و از سلامت دهان و دندان خود پيش از بارداري مطمئن شويد.

آيا عكسبرداري از دندان براي يك خانم باردار مضر است؟

يكي از نگراني هايي كه اغلب مردم دارند اين است كه يك زن باردار نبايد در معرض اشعه ي ايكس قرار بگيرد در حالي كه اشعه ي ايكس مدرن دوز تابش آن بسيار پايين است ولي با اين حال دندان پزشك معمولاً با يك پيش بند سربي از خانم باردار محافظت مي كند.

با وجود اين كه اشعه ي ايكس بي خطر است اما ممكن است دندان پزشك شما در سه ماهه اول بارداري شما را از آن منع كند.

آيا پوسيدگي دندان بر حاملگي تأثير دارد؟

اگر پوسيدگي دندان به درون يعني عصب ها رخنه كند بسيار دردناك خواهد بود. درمان ريشه ي دندان روشي مناسب براي متوقف كردن دندان درد است.

آيا يك خانم باردار مي تواند دندان خود را بكشد؟

همواره ترميم دندان بر كشبد آن ارجح تر است و دندان پزشك ها مي خواهند تا جايي كه ممكن است يك دندان را ترميم كنند ولي گاهي اوقات مجبور مي شوند كه دنداني را كه نمي شود برايش كاري كرد را بكشند.

كشيدن دندان را در هر دوره اي از بارداري مي شود انجام داد اما برخي از دندان پزشك ها معتقدند كه بهتر است در سه ماهه دوم اين كار انجام شود، چون اغلب دندان پزشك ها معتقدند كه در سه ماهه اول بهتر است خانم باردار از اشعه ايكس دور باشد و در دوره سه ماهه سوم هم يك خانم باردار نبايد به مدت طولاني به كمر بخوابد. پس اكثر آنها كشيدن دندان را در سه ماهه ي دوم انجام مي دهند.

جهت كسب اطلاعات بيشتر پيرامون دندانپزشكي بارداري اينجا كليك كنيد

منبع : كلينيك دندانپزشكي جنت آباد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۵۶:۰۰ توسط:netware موضوع:

تفاوت جرم گيري و بليچينگ چيست؟

در اين مقاله از كلينيك دندانپزشكي ايده آل روش هاي درماني جرم گيري و بلينچينگ اشاره مي كنيم تا تفاوت هايشان آشكار گردد.

جرم گيري دندان

روش جرم گيري دندان، يك روش درماني مي باشد كه با حذف پاكت ها منجر به سلامت دهان و لثه ها مي شود و بوي بد دهان و زردي دندان ها را از بين مي برد. اما اين روش نمي تواند باعث روشن تر شدن و سفيدي بيشتر دندان ها شود؛ بلكه رنگ واقعي دندان ها ظاهر خواهد شد.

بليچينگ دندان

بليچينگ دندان يك روش زيبايي است كه در آن ماده بليچ پراكسيد هيدروژن، به دندان نفوذ مي كند و صرفاً باعث سفيدي دندان مي شود و باعث رفع پاكت ها نمي شود؛ قبل از بليچينگ بايد پوسيدگي هاي دنداني ترميم شوند و اين را بايد بدانيم كه بليچ هيچ آسيبي به نسج هاي دنداني وارد نمي كند و اين روش، دوام كوتاهي دارد و رنگ دندان دوباره به حالت قبلي خود برمي ‏گردد.

(اگر هنوز با دلايل پوسيدگي دندان و راه هاي درمان آن اشنا نيستيد كليك كنيد.

بلچينگ، به دوصورت خانگي و حرفه اي در مطب انجام مي شود كه استفاده از روش دوم باعث مي شود كه آسيب به بافت هاي دهاني به صورت حداقل انجام شود.

سفيدي دائمي دندان

براي سفيدتر شدن دائمي دندان ها ، معمولاً  دندانپزشكان استفاده از روش هاي لمينت دندان به شكل سراميكي و كامپوزيتي را توصيه مي كنند كه ظاهري سفيد و طبيعي به دندان مي دهد؛ البته بايد متذكر شد كه در صورت لمينت، بايد بهداشت دهان و دندان را رعايت كرد تا نياز به جرم گيري لمينت ها نباشد.

جهت كسب اطلاعات بيشتر پيرامون رئش هاي لمينت كردن دندان اينجا كليك كنيد.

منبع : https://www.artmandarman.com/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۴۹:۰۸ توسط:netware موضوع:

علت درد دندان پر شده چيست و چگونه آن را درمان كنيم؟

فرآيند پركردن دندان پس از ترميم پوسيدگي دندان يا روت كانال تراپي معمولا بي درد است. زيرا اغلب، اطراف دندان قبل از پر شدن بي حس مي‌شود. اين يعني شما حين پر كردن و حتي يك تا دو ساعت پس از فرآيند، دردي تجربه نمي‌كنيد.

(جهت كسب اطلاعات بيشتر پيرامون دلايل پوسيدگي دندان و هم چنين درمان ان اينجا كليك كنيد.)

اما پس از، از بين رفتن اثر بي‌حسي موضعي، كم كم ممكن است علائم جزئي زير را تجربه كنيد:

دندان درد مخصوصاً هنگام تنفس در هواي سرد يا مصرف نوشيدني و غذاي خيلي سرد يا خيلي گرم

حساسيت لثه

درد دندان‌هاي اطراف دندان پر شده

درد هنگام دندان قروچه

درد در دندان آسيب ديده هنگام غذا خوردن، مسواك زدن، يا كشيدن نخ دندان

بنابراين در اغلب موارد تجربه جزئي درد دندان پر شده براي مدت كوتاه طبيعي است. اما اگر ادامه دار باشد و يا با ساير علائم همراه شود، مي‌تواند جدي بوده و نيازمند توجه و مداخله دندانپزشكي باشد.

بيشتر بخوانيد: دندانپزشك ترميمي خوب

حساسيت دندان

به طور معمول دنداني كه به تازگي پر شده، ممكن است به غذاهاي سرد و گرم (دماي بالا و پايين) و جويدن حساسيت داشته باشد. اگر درد دندان پر شده ناشي از حساسيت باشد طبيعي است. و پس از چند روز تا نهايتاً چند هفته، كاملا از بين مي‌رود و جاي نگراني وجود ندارد.

عدم تطابق مناسب ماده پر كردگي با دندان

اگر ماده پركردگي به طور مناسب و با روش صحيح در حفره دندان قرار نگيرد، باعث ايجاد درز يا شكافي گاها غير قابل رويت بين ماده پركردگي و دندان مي‌شود. در اين حالت، احتمالاً اولين علائمي كه تجربه مي‌كنيد درد دندان است. زيرا اين مشكلات باعث تحريك شدن خود دندان و ايجاد درد مي‌شوند.

پالپيت يا التهاب پالپ دندان

پالپ به بخش نرم دندان گفته مي‌شود كه داخل اتاقك پالپ (زير عاج دندان) و داخل كانال ريشه قرار گرفته است. پالپ جايگاه بافت‌هاي زنده و حياتي دندان است. زماني كه پالپ دچار التهاب و عفونت شود، علامت و شاخصه اصلي آن درد شديد است.

واكنش آلرژيك به ماده پركردگي

دندانپزشكان براي پر كردن و ترميم دندان از چند نوع ماده پر كننده استفاده مي‌كنند. گاهي اوقات ممكن است بيمار نسبت به يكي از اين مواد پر كننده حساسيت داشته باشد. در نتيجه به دنبال واكنش بدن به اين مواد، علائم آلرژيك مانند درد، خارش و يا ضايعات ريز روي لثه و .. را تجربه خواهد كرد.

حجم زياد ماده پر كننده نسبت به ابعاد حفره

زماني كه پوسيدگي دندان برداشته شود، بسته به اندازه و سطح پوسيدگي، حفره‌اي در داخل دندان به جاي مي‌ماند. اين حفره با مواد پر كننده مختلف مانند كامپوزيت دندان، آمالگام و … پر مي شود. پس از پر كردن كامل دندان نيز، بخش‌هاي اضافي پر كردگي برداشته مي‌شود تا باعث بروز علائم و مشكل نشود.

منبع : كلينيك دندانپزشكي تاج


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۳۹:۰۸ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي و جراحي فك

جراحي فك كه به آن جراحي ارتوگناتيك گفته مي شود، بي نظمي استخوان هاي فك را اصلاح مي كند و فك ها و دندان ها را براي اصلاح روش كار آنها دوباره مرتب مي كند. انجام اين اصلاحات همچنين ممكن است باعث بهبود چهره شما شود. در اين مقاله ارتودنسي و جراحي فك ، به طور كامل شرح داده مي شود.

رابطه ارتودنسي با جراحي فك

اگر مشكلات فك داشته باشيد كه فقط با ارتودنسي قابل حل نيست، جراحي فك ممكن است يك گزينه اصلاحي باشد. در بيشتر موارد ، شما قبل از جراحي و در طي بهبودي پس از جراحي تا زمان بهبودي و تراز، بريس هايي نيز روي دندان خود داريد، متخصص ارتودنسي مي تواند با جراح دهان و فك و صورت (فك و صورت) شما كار كند تا برنامه درماني شما را تعيين كند.

جراحي فك باعث درمان چه مشكلاتي مي شود

جراحي فك ممكن است به موارد زير كمك كند:

·         جويدن را بهبود ببخشيد

·         مشكلات بلع يا گفتار را اصلاح مي كند.

·         سايش و خرابي بيش از حد دندان ها را به حداقل مي رساند.

جراحي فك عموما در صورت انجام جراحي فك و صورت و با همكاري يك متخصص ارتودنسي، بي خطر است.

بيشتر بخوانيد:

·         ارتودنسي متحرك

·         ارتودنسي خفيف

سوالات متداول ارتودنسي جراحي ارتوگناتيك

بررسي چند سوال كه خيلي پرسيده مي شوند:

1- عوارض جراحي فك چيست؟

به طور كل جراحي فك روشي مطميني است، به خصوص اگر توسط يك جراح با تجربه و به روز انجام شود؛ از جمله عوارض نادري كه ممكن است متوجه بيمار شود آسيب به اعصاب صورت است. در صورتي كه جراح ماهر باشد اين عارضه اتفاق نمي افتد.

2- دوره نقاهت ارتودنسي جراحي يا درمان ارتوگناتيك چقدر است؟

بهبودي نسبي فكين حدود 4 هفته به طول مي انجامد، اما بهبودي كامل ناحيه جراحي شده حدود 8 هفته زمان مي برد. مرتب كردن دندان ها توسط متخصص ارتودنسي انجام مي شود. اين حركت دندان ها با دستگاه ارتودنسي ثابت انجام مي شود، بسته به نظر ارتودنتيست معالج 1.5 الي 2 سال براكت هاي ارتودنسي روي دندان هاي شما خواهد بود و جراحي بعد از يك سال كه از شروع درمان گذشت انجام مي شود.

3- آيا جراحي ارتوگناتيك درد دارد؟

در حين جراحي بيهوش مي شويد و دردي احساس نخواهيد كرد. بعد از جراحي و به هوش آمدن نيز بيماران اظهار مي كنند كه دردي شبيه به درد كشيدن دندان عقل را احساس مي كنند؛ در اين مواقع متخصص معالج داروي ضد درد مناسبي را براي شما تجويز خواهند كرد، همچنين اين درد در هنگام جويدن غذا مضاعف خواهد شد؛ بنابراين در روزهاي اوليه غذاهاي مايع مثل سوپ سبك را ميل كنيد تا درد و فشاري متوجه فكين نشود.

4- جراحي ارتوگناتيك چقدر طول مي كشد؟

بسته به ميزان ناهنجاري و محل بروز ناهنجاري مدت زمان جراحي ارتوگناتيك متغيير است،  در صورتي كه جراحي روي يكي از فكين انجام شود طول عمل جراحي بين 1 تا 2 ساعت خواهد بود. در صورتي كه جراحي بر روي هر دو فكين انجام شود مدت زمان جراحي بين 3 تا 5 ساعت و حتي بيشتر است.

5- آيا مي توان بعد از جراحي ارتوگناتيك حرف زد؟

بلافاصله بعد از جراحي نمي توانيد حرف بزنيد و صحبت كنيد. دو هفته طول مي كشد تا بتوانيد به درستي صحبت كنيد، اين مدت زمان بسته به ميزان ناهنجاري تحت درمان قرار گرفته و فيزيولوژي بدن افراد مختلف متغيير خواهد بود. دو هفته بعد از جراحي شما قادر خواهيد بود به قدري دهان خود را باز كنيد كه به اندازه دو انگشت بين دو دندان جلو باز شود

 

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۳۲:۱۵ توسط:netware موضوع:

تفاوت ارتودنسي ژله اي و معمولي

ارتودنسي ژله اي كه به عنوان ارتودنسي نامريي نيز شناخته مي‌شوند، يك درمان ارتودنسي است كه به منظم شدن دندان‌ها كمك مي‌كند. اگر به اصلاح در چينش دندان‌هاي خود نياز داريد، دندانپزشك شايد به شما جايگزيني براي بريس‌هاي سنتي ارائه دهد. ارتودنسي‌هاي شفاف يا نامريي شما را قادر مي‌سازد، بدون هيچ نگراني اي لبخند زيبا بزنيد. ارتودنسي‌هاي سنتي و قديمي به دليل وجود سيم‌ها و بريس‌هاي فلزي مناسب همه افراد نيستند. ارتودنسي ژله اي به دليل جنس و حالت فيزيكي خود كمتر قابل تشخيص است.

بريس‌هاي سراميكي يا شفاف

بريس‌هاي سراميكي يا ژله اي دقيقا مانند بريس‌هاي فلزي هستند؛ با اين تفاوت كه براكت‌ها شفاف يا همرنگ دندان هستند؛ بنابراين كمتر ديده مي‌شوند. ارتودنتيست شما همچنين ممكن است از سيم‌هاي بي رنگ استفاده كند كه حتي كمتر ارتودنسي قابل تشخيص باشد. اين بريس‌ها دقيقا مانند بريس‌هاي سنتي كار مي‌كنند: متخصص ارتودنسي شما يك براكت بي رنگ يا سراميكي را روي هر يك از دندان‌هاي شما مي‌چسباند، سپس از يك سيم براي منظم كردن دندان هايتان استفاده مي‌كند.

مزاياي استفاده از ارتودنسي ژله اي

·         قابل جدا شدن هستند، به اين معني كه مي‌توانيد آن‌ها را براي خوردن و آشاميدن بيرون بياوريد.

·         تميز كردن آن‌ها آسان است و چون مي‌توانيد آن‌ها را بيرون بياوريد، تميز نگه داشتن دندان‌ها نيز آسان است.

·         آنها راحت هستند؛ زيرا فاقد سيم، فلز يا براكت براي ايجاد ناراحتي در دهان هستند.

·         اين مدل از ارتودنسي براي اكثر مشكلات ارتودنسي نتيجه مي‌دهد.

·         ارتودنسي نامريي به شما اين قابليت را مي‌دهد كه بدون هيچ نگراني در مجلس، جشن‌ها و جلسه‌ها حضور داشته باشيد.

·         مقرون به صرفه بودن نسبت به ارتودنسي‌هاي فلزي

بيشتر بخوانيد :

·         ارتودنسي ثابت

·         معايب ارتودنسي نامريي

·         براي حل تمامي مشكلات مناسب نبوده و ممكن است نا هنجاري‌هاي موجود را به طور كلي بهبود نبخشد.

·         امكان گم شدن كل ارتودنسي به دليل امكان جا به جايي

·         احتمال آن وجود دارد كه هنگام برخورد با اجسام نوك تيز مثل چنگال آسيب ببيند.

·         به دليل امكان جا به جايي احتمال دارد پس از چندين بار گذاشتن و برداشتن درون دهان لق بخورد.

·         سختي براي افراد مسن به دليل احتياج به مراقبت و تميز كردن بيشتر نسبت به ارتودنسي‌هاي سنتي.

·         اين مدل از ارتودنسي فشار كمتري بر استخوان فك وارد مي‌كند. بنابراين براي افرادي با مشكل جلو زدگي يا فرو رفتگي فك توصيه نمي شود.

مقايسه ارتودنسي فلزي با ارتودنسي شفاف

مهمترين مزيتي كه ارتودنسي شفاف نسبت به ارتودنسي‌هاي سنتي دارد، اين است كه از لحاظ زيبايي بيشتر به بيمار كمك مي‌كند. در صورتي كه ارتودنسي فلزي با استفاده از بريس، براكت و سيم‌هاي فلزي ظاهر نه چندان دلپذيري ايجاد مي‌كند. موضوع بعدي امكان جا به جايي آن است كه به بيمار احساس راحتي بيشتري مي‌دهد و بيمار مجبور نيست كل طول درمان ارتودنسي را درون دهان خود تحمل كند. ارتودنسي فلزي با وجود اينكه بايد كل زمان درمان درون دهان قرار داشته باشد، به دليل اعمال فشار پس از اتمام طول درمان نتيجه بهتري مي‌دهد.

موضوع بعدي قيمت است كه ارتودنسي نامريي يا شفاف بسيار مقرون به صرفه تر است. ارتودنسي فلزي به دليل كاربرد مواد گران قيمت در ساختار خود بسيار گران قيمت تر از ازتودنسي نامريي تمام مي‌شود. در نتيجه براي افرادي كه نگراني آن‌ها هزينه ارتودنسي است، انتخاب ارتودنسي شفاف يا نامريي مي‌تواند انتخاب عاقلانه اي باشد.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۲۱:۵۴ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي طرح لبخند چيست و چگونه لبخند شما را زيبا مي كند؟

طبيعتا هيچ چيز زيباتر از لبخند دلنشين با دندان هاي رديف و جذاب مانند مرواريد درخشان،  نيست و از همين روي، اصلاح و ارتودنسي طرح لبخند روي لبخندتان تاثير به سزايي مي گذارد. بايد يك نكته را در نظر بگيريد كه لازمه لبخند جذاب، دندان هاي زيبا است. اصلي ترين وظيفه ارتودنسي رفع ناهنجاري ها و مشكلات دندان پزشكي است كه هدف اصلي اين روش، اصلاح بدفرمي دهان و دندان و خلق لبخندي گيرا است.

ارتودنسي طرح لبخند چيست؟

اصلاح طرح لبخند يعني هماهنگي دندان ها با اجزاي صورت كه شامل فرم، اندازه و ارتفاع صورت و لب ها، سايز بيني و فاصله بين دو چشم يا مردمك مي شود. ارتودنسي طرح لبخند مي كوشد تا تمام اين پارامترها را در نظر بگيرد و آن ها را اصلاح كند و در نهايت، لبخندي زيبا و دلنشين را براي شما به ارمغان بياورد. اين روش ماندگاري و بقاي زيادي دارد و علاوه بر زيبايي ظاهري‌تان، مشكلات دهان و دندان هايتان را رفع و سلامت آن ها را در پي دارد.

بيشتر بخوانيد : دانستني هاي ارتودنسي دندان

چه عواملي بر نحوه لبخند زدن شما تاثير مي گذارد؟

براي شروع يك آينه مقابلتان بگيريد و در حالي كه لبخند مي زنيد، به آن نگاه كنيد. چه چيزهايي توجه شما را جلب مي كنند؟ رنگ، فاصله و هماهنگي دندان ها و همچنين هماهنگي دندان ها با فك و صورت از جمله اجزايي هستند كه به چشم مي آيند. آيا اين اجزا هماهنگي و زيبايي مورد نظرتان را دارند؟ اگر چنين نيست كه بايد به اولين ارتودنتيست مراجعه كنيد و مشكلات دندان هايتان را با او در ميان بگذاريد. او با توجه بر علم زيبايي شناسي بهترين روش را به شما پيشنهاد خواهد كرد.

بيشتر بخوانيد :

·         ارتودنسي ثابت

·         ارتودنسي نامرئي

روش هاي مختلف براي اصلاح طرح لبخند

متخصص ارتودنسي تان به بررسي دندان‌ها و صورت تان و همه عواملي كه بر لبخند زدنتان تاثير مي گذارند، مي پردازد و از راهكارهاي مختلفي براي اصلاح اين بدفرمي‌ها و طراحي لبخندتان استفاده مي‌كند. به طور مثال، اگر يكي از دندان هايتان با ديگري فاصله زيادي دارد يا يكي از آن ها افتاده، متخصص ارتودنسي ‌تان براي جاي خالي دندان هايتان از ايمپلنت يا كاشت دندان جديد استفاده مي كند. پس نگران نباشيد! ارتودنتيست شما بعد از رعايت تناسب بين دندان هايتان چهره شما را جذاب و دوست داشتي تر مي كند و به لبخندتان زيبايي خاصي ارزاني مي كند.

معمولا، اصلاح طرح لبخند روش هاي مختلفي دارد و ممكن است تركيب كلي از چندين روش باشد كه برخي از آن ها شامل موارد زير مي شود:

لمينت يا كامپوزيت

بيلچينگ يا سفيد كردن دندان ها

روكش كردن دندان‌ها

بريج

ايمپلنت

ارتودنسي طرح لبخند: در ادامه به توضيحات بيشتر به اين روش مي پردازيم…

برخي از افراد دندان هاي نامرتب و نامتناسبي دارند كه بعد از انجام ارتودنسي بهترين نتيجه را به دست مي آورند. در اين روش دندان هايي كه روي هم قرار گرفته اند يا بينشان فاصله افتاده است را به راحتي مي توانيد اصلاح كنيد. در روش ارتودنسي طرح لبخند براكت ها يا بريس هاي نامرئي و بريس هاي شفاف سراميكي به آرامي روي دندان‌هايتان قرار مي گيرند و آن ها را متناسب و صاف مي كنند. بعد از گذاشتن بريس ها، سيم‌هاي ارتودنسي را از درون براكت‌ها رد مي كنند كه باعث آساني حركات دندان‌ها مي‌شود.  اين دستگاه ها به صورت ثابت يا در جهات مختلف كار گذاشته مي شوند و تركيبي ايده آل ايجاد مي كنند. همچنين، بد فرمي و ناهماهنگي بين دندانها در اين روش درمان مي كنند و فاصله بين دندان ها را از بين مي برند.

مي توان به جرات گفت كه از بهترين روش هاي ترميم و اصلاح طرح لبخند استفاده از اين روش است؛ زيرا هيچ گونه تغييري در سطح دندان ها به وجود نمي آورد و بدفرمي و كجي را بهبود مي بخشد. شما با انجام روش ارتودنسي به بهترين شكل به دندان هايتان زيبايي مي بخشيد. مي توانيد با خيال راحت در هر مجلسي حضور پيدا كنيد با اعتماد به نفس بيشتر لبخند بزنيد و زيباتر ديده شويد.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۱۲:۴۳ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي سريع دندان چگونه انجام ميشود ؟

توضيحات دكتر كاميار خضري بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران در اين باره :

ارتودنسي سريع دندان براي درمان موارد اعوجاج، ظهور و كراس بايت در طي يك هفته با استفاده از فن‌آوري‌ها و ابزارهاي مدرن استفاده مي‌شود. اين گزينه جايگزين روش‌هاي معمول ارتودنسي است كه دستيابي به نتايج و درمان مدت‌زمان زيادي طول مي‌كشد. .

شكي نيست كه هر متخصص ارتودنسي دوست دارند سرعت درمان ارتودنسي را تسريع كند، زيرا زمان كوتاه‌تر درمان به‌وضوح به نفع بيماران و ارتودنسي است. هيچ روش ارتودنسي مانند استفاده از بريس يا نگهدارنده در كمتر از چند ماه قابل اتمام نيست، اما طي پنج سال گذشته چندين روش براي سرعت بخشيدن به درمان مانند كورتيكوتومي و ارتعاش ايجادشده است كه توسط برخي از ارتودنسي استفاده مي‌شود. همچنين روش ديگري به نام ارتودنسي فوري وجود دارد كه لبخند شمارا حداكثر در طي يك تا 3 جلسه زيبا و براق مي‌كند اما اين روش دندان‌هاي كج يا هر نوع انسداد شما را ترميم نمي‌كند. اين فقط يك روش زيبايي است و براي برخي از بيماران كه نمي‌توانند از بريس يا ساير اعمال ارتودنسي قابل‌مشاهده يا طولاني‌مدت يا مانند بازيگران جراحي دندان استفاده كنند، استفاده مي‌شود.

مزايا

مزيت اين روش اين است كه بيماران نتايج فوري را به دست مي‌آورند و همچنين اين روش طولاني‌مدت طراحي‌شده است.

مزاياي ديگر عبارت‌ اند از:

ظاهر واقع بينانه.

قابليت تطبيق رنگ.

مقاومت در برابر لكه.

ارتودنسي سريع دندان گزينه بسيار مناسبي براي رفع مشكلات دندانپزشكي زير است:

دندان‌هاي شكسته.

دندان‌هاي ترك‌خورده.

دندان‌هاي لكه‌دار و بدرنگ.

مشكلات فاصله بين دندان‌ها.

دندان‌هاي كج و ناهموار به شرطي كه همراه موارد بالا باشد.

بيشتر بخوانيد :

·         ارتودنسي نامرئي

معايب ارتودنسي سريع دندان

ارتودنسي سريع به فرايندهاي جزئي جراحي نياز دارد كه معمولا توسط پريود نتي است (متخصص لثه)، حدود يك هفته پس از قرارگيري بريس ها روي دندان‌ها، انجام مي‌شود.

اين فرايند جراحي جزئي و سرپايي كه تحت بي‌حسي موضعي انجام مي‌شود، در استخوان‌ها و لثه‌هايي كه دندان‌ها را در جاي خود نگه مي‌دارند تغيير ايجاد مي‌كند كه اجازه مي‌دهد دندان‌ها سريع‌تر به محل درست خود هدايت شوند. جراحي عموم همان‌قدر درد و ناراحتي به وجود مي‌آورد كه پاك‌سازي دندان‌ها ناراحت‌كننده است. بااين‌حال، كاملا عادي است كه برخي بيماران با ارتودنسي سريع درد خفيفي را تجربه كنند كه علت آن‌هم حركت دندان‌ها سريع‌تر از زماني است كه از بريس هاي سنتي استفاده مي‌شود.

انواع ارتودنسي فوري

درروش ارتودنسي فوري سه فن رايج استفاده مي‌شود ازجمله:

ونير پرسليني.

روكش پرسليني و زيركونيا.

باندينگ دندان.

 

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۰۵:۵۹ توسط:netware موضوع: