جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

چه بيمه هايي هزينه هاي جراحي بيني در سال ۱۴۰۰ را كاهش بيشتر مي دهند؟

بيمه هاي درماني تنها براي موارد مشخصي، آن هم بعد از بررسي هاي لازم، هزينه درمان را پرداخت مي كنند. قبل از هرچيزي، آن ها تنها درمان هايي را تحت پوشش قرار مي دهند كه صرفا جنبه درماني و رفع مشكل داشته باشد. بنابراين پروسه هاي پزشكي يا دندانپزشكي كه جنبه زيبايي داشته باشد را به ندرت و يا اصلا تحت پوشش قرار نمي دهد.

اما قضيه بيمه عمل زيبايي بيني كمي متفاوت است و در برخي شرايط بيمه ها بخشي از هزينه عمل زيبايي بيني را تحت پوشش قرار مي دهند. براي مثال اگر بيني شما به جز مشكل زيبايي شناختي، مشكل عملكردي داشته باشد (به اين معني كه تنفس را با مشكل مواجه كند) بيمه برخي از هزينه عمل بيني را به شخص برمي گرداند. به عنوان مثال انحراف بيني كه در طي عمل رينوپلاستي (زيبايي بيني) برطرف شود شامل تعرفه هاي بيمه اي ميشود.

خوشبختانه تعداد بيمه هاي درماني در سطح كشور ما زياد است و اگر پرداخت تمام و كمال هزينه عمل جراحي بيني برايتان مقدور نيست مي توانيد به شعب يكي از اين بيمه ها مراجعه كنيد تا در صورت داشتن شرايط خاصي كه در اين مقاله عنوان شد عمل بيني خود را بدون دغدغه مالي بيشتر انجام دهيد.

بيمه هايي كه بيشترين كاهش هزينه را براي موارد خاص عمل بينيارائه مي دهند:

بيمه سامان

اين بيمه به شرط ارائه سي تي اسكن و دستور پزشك معالج از ۱.۵ تا ۲ ميليون تومان از هزينه جراحي بيني را تقبل مي كند.

بيمه تامين اجتماعي

اگر عمل صرفا زيبايي باشد تامين اجتماعي هيچ بخشي از هزينه هاي جراحي شما را تقبل نمي كند. اما در شرايط خاص (مثلا شكستگي) تا ۶۰ درصد هزينه ها را پوشش مي دهد.

بيمه نيروهاي مسلح

اين بيمه با رعايت شروط و داشتن برخي شرايط هزينه عمل هايي مانند انحراف بيني را تا ۳۰ درصد تقبل مي كند.

بيمه ايران

به طور مشابه اين بيمه نيز هزينه عمل بيني در سال ۱۴۰۰ اگر به منظور زيبايي باشد را تقبل نخواهد كرد اما اگر قضيه درماني باشد تا ۷۰ درصد را پوشش مي دهد.

ساير بيمه ها عبارتند از:

بيمه پارسيان

بيما پاسارگاد

سينا

ما

راضي

آسيا

كارآفرين

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۵۰:۴۱ توسط:netware موضوع:

منظور از موقعيت هاي اورژانسي دندانپزشكي چيست؟

گاهي اوقات براي سلامت دهان و دندان مشكلي ايجاد مي شود كه نيازمند توجه فوري دندانپزشكي يا پزشكي است. اگر در اسرع وقت يا به موقع جهت رسيدگي، ارزيابي و درمان به دندانپزشك مراجعه نكنيم ممكن است كار از كار بگذرد و سلامتي ما يا حتي حيات ما با مشكل مواجه شود. به اين موقعيت ها اورژانسي دندانپزشكي گفته مي شود.

برخي از مهم ترين موقعيت ها اورژانسي دندانپزشكي كه بايد حتي در دوره همه گيري كرونا و حتي دوره پيك به كلينك دندانپزشكي مراجعه كنيم عبارتند از :

تورم غير طبيعي لثه، گونه يا صورت كه در حال افزايش است. (اگر تورم به سمت پايين گردن، چشم يا در امتداد كف دهان است حتما بايد به دندانپزشك يا پزشك مراجعه شود)

درد آزار دهنده دهان و دندان كه باعث اختلال در خواب و تمركز شما شده است.

وجود زخم هاي دهاني كه پس از دو هفته همچنان بهبود نيافته اند.

اگر به تازگي دندان كشيده شده و بيش از 20 دقيقه خونريزي داشته و با هيچ روشي خونريزي بند نيامده باشد.

اگر دندان دچار شكستگي گسترده است و داراي نوك تيز است.

اگر لبه تيز دندان شكسته به داخل دهان شما آسيب زده است.

عفونت شديد دندان و نياز به عصب كشي دندان

بيماري پيشرفته لثه (پريودنتيت)

خونريزي كنترل شده به دليل وارد شدن ضربه صورت

چه مواقعي نبايد به كلينيك دندانپزشكي مراجعه كنيم؟

دندان درد جزئي كه گاه و بيگاه احساس مي شود و درد بسيار خفيفي دارد.

درد دندان عقل نهفته بدون تورم

 حساسيت دندان

حساسيت لثه با خونريزي بسيار جزئي

زخم هاي داخل دهان كه كمتر از 10 روز بهبود مي يابند.

درد يا مشكلات جزئي و رايج ارتودنسي يا ايمپلنت دندان

شكستگي جزئي يا لب پر شدگي اندك آن ها

شل شدن روكش دندان يا افتادن آن

ناراحتي هاي ناشي از وجود دندان مصنوعي

در موارد ذكر شده بهتر است كه با وجود پيك كرونا به دندانپزشكي مراجعه نكنيم و صبر كنيم تا وضعيت بيماري كرونا اندكي رو به بهبودي برود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۵۷:۲۷ توسط:netware موضوع:

فرسايش ميناي دندان و پيشگيري از آن

ميناي دندان يا (tooth enamel) بيروني‌ترين پوشش دندان انسان است. اين پوسته سفت و سخت، در واقع سخت‌ترين بافت در تمام بدن انسان است. مينا بخش بيروني دندان‌ها كه به عاج مشهور است را مي‌پوشاند. گاهي اوقات موادي مثل قهوه، چاي، كولا، شراب قرمز، برخي آبميوه ها و سيگار باعث لكه دار شدن و تغيير رنگ اين لايه مي‌شوند. مراجعه منظم به دندانپزشك براي تميز كردن و ترميم ميناي دندان مي‌تواند به حفظ سلامتي و بازگشت رنگ طبيعي آن كمك كند.

ه عواملي باعث فرسايش ميناي دندان مي‌شود؟

فرسايش دندان وقتي اتفاق مي افتد كه اسيد و يا يك محيط اسيدي ميناي دندان را از بين ببرند. فرسايش ميناي‌دندان مي‌تواند ناشي از موارد زير باشد:

(مصرف زياد نوشابه‌ها (نوشابه ها حاوي مقادير بالايي از اسيدهاي فسفريك و سيتريك هستند

  • نوشيدني‌هاي حاوي برخي آب ميوه‌ها
  • كاهش توليد و ترش بزاق و خشكي دهان
  • داشتن رژيم غذايي پر از قند و نشاسته
  • داشتن بيماري ريفلاكس اسيد (GERD)
  • بروز برخي از مشكلات دستگاه گوارش
  • ژنتيك و مشكلات ارثي

(و عوامل محيطي (مانند اصطكاك و دندان قروچه، سايش و استرس و خوردگي

بيشتر بخوانيد : ايمپلنت دندان چيست؟

علائم فرسايش ميناي دندان چيست؟

علائم فرسايش اين بخش از دندان بسته به مرحله و شدت فرسايش مي‌تواند متفاوت باشد. برخي از علائم ممكن است شامل موارد زير باشند:

داشتن حساسيت: به برخي از غذاها (مانند شيريني ها) و دماي غذاها (گرما يا سرما) ممكن است باعث ايجاد درد در مراحل اوليه فرسايش‌ مينا شود.

تغيير رنگ: از آنجا كه سطحي ترين لايه دندان مينا است، و زير آن عاج دندان قرار دارد، يكي از علايم فرسايش مينا ميتواند تغيير رنگ دندان و ظاهر شدن عاج باشد.

ترك برداشتن دندان و يا شكسته شدن آن: لبه‌هاي دندان ها به دليل فرسايش ميناي دندان، خشن تر، نامنظم و فشرده‌تر مي شوند.

فرورفتگي: ظاهر شدن تورفتگي هايي روي سطح دندان.

هنگام ريزش مينا؛ دندان نسبت به ظاهر شدن حفره يا پوسيدگي در سطح خود حساس تر است. پوسيدگي به راحتي باعث ورود عفونت و باكتري به فضاي داخلي دندان خواهد شد.

چگونه از ريزش ميناي‌ دندان جلوگيري كنيم؟

براي جلوگيري از ريزش ميناي‌دندان و سالم نگه داشتن دندان، حتماً روزانه با يك دهانشويه حاوي فلورايد و ضد عفوني كننده مسواك زده و نخ دندان بكشيد. براي ارزيابي دقيق و منظم بايد هر شش ماه يكبار به دندانپزشك خود مراجعه كنيد. همچنين مي توانيد نكات زير را دنبال كنيد:

غذاها و نوشيدني‌هاي اسيدي را از رژيم غذايي خود حذف كرده و يا مصرف آن ها را كاهش دهيد.

پس از خوردن و مصرف غذاهاي اسيدي يا نوشيدن مواد اسيدي بلافاصله دهان خود را با آب شستشو دهيد.

اگر به خوردن و يا نشويدن مواد حاوي اسيد عادت داريد، سعي كنيد كه از ني براي نوشيدن آن ها استفاده كنيد.

مصرف تنقلات و خوراكي هاي شيرين را مديريت كنيد. ميان وعده هاي شيرين مي‌توانند روند پوسيدگي دندان ها را تسريع ببخشند.

بين وعده هاي غذايي آدامس بدون قند بجويد. جويدن آدامس باعث افزايش توليد بزاق تا 10 برابر حالت معمولي خواهد شد.

از خمير دندان حاوي فلورايد استفاده كنيد. فلورايد دندان ها را تقويت مي كند، بنابراين اطمينان حاصل كنيد كه فلورايد به عنوان ماده اي اصلي خمير دندان شما است.

فرسايش ميناي دندان چگونه درمان مي‌شود؟

درمان فرسايش و ريزش اين بخش از دندان بستگي به نوع مشكل دارد. گاهي اوقات از پيوند و ترميم دندان براي محافظت از بافت آن و افزايش زيبايي ظاهري استفاده مي‌شود. اگر ميزان فرسايش و از بين رفتن ميناي دندان قابل توجه باشد، ممكن است دندانپزشك توصيه كند كه دندان را با تاج يا لمينت دندان بپوشانيد. تاج ممكن است دندان را از پوسيدگي بيشتر محافظت كند.

.منابع :

ايده آل كلينك

كلينيك دندانپزشكي قيطريه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۵۱:۱۱ توسط:netware موضوع:

پروتز دندان چيست و براي چه كساني مناسب است؟

ما انسان ها ممكن است به دلايل مختلفي مانند صدمات و يا پوسيدگي دندان هاي خود را از دست بدهيم و يا حتي خودمان آن ها را كشيده و از دهان خارج كنيم. گاهي اوقات دندان ها ممكن است آنقدر پوسيده شده باشند كه عملا بستري براي ورود باكتري و عفونت به داخل ريشه و عصب دندان فراهم ميشود. اگر در چنين موقعيتي درمان ريشه صورت نگيرد و يا دندان كشيده نشود احتمال نفوذ عفونت به ساير بخش هاي بدن از طريق عروق خوني وجود دارد. خلاصه علل زيادي براي از دست رفتن دندان وجود دارد و چيزي كه مهم است جايگزين كردن آن دندان از دست رفته است. در دندانپزشكي با انواع پروتز دندان ميتوان به راحتي جاي خالي دندان را پر كرد. در اين مقاله با همه انواع پروتز دندان آشنا ميشويد.

چرا بايد جاي خالي دندان را پر كرد؟

قبل از اينكه وارد مبحث انواع پروتز دندان شويم اجازه دهيد كه دليل اينكه دندانپزشكان و پزشكان اصرار دارند جاي خالي دندان را پر كنيم چيست؟ اصلا چه لزومي به استفاده از يك جايگزين دنداني وجود دارد؟

دندان ها نقش بسيار مهمي در عملكردهايي مانند جويدن غذا و همچنين تكلم ما بر عهده دارند. هر گونه مشكل با دندان ها و مخصوصا از دست رفتن آن ها ميتواند اين عملكردها را با مشكل مواجه كند. در صاني جاي خالي دندان ها از لحاظ زيبايي مهم است زيرا نبود دندان زيبايي لبخند را بر هم ميريزد و باعث به وجود آمدن مشكلات ارتودنسي دندان مانند وجود فاصله بين دندان ها يا كج شدن آن ها ميشود. بنابراين لازم است كه هم به جهت عملكردي و هم به جهت زيبايي حتما يك جايگزين خوب مانند انواع پروتز دندان براي پر كردن اين جاهاي خالي در نظر گرفت.

انواع پروتز دندان

  • ايمپلنت دندان (بهترين پروتز دندان)
  • تاج دندانپزشكي
  • بريج يا پل دندانپزشكي
  • دنتچرز يا دندان مصنوعي
  • دندان مصنوعي متحرك
  • دندان مصنوعي ثابت

رفرنس

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۴۷:۲۸ توسط:netware موضوع:

دندانپزشكي سلامت محور

آرتمان درمان، مجموعه‌اي با باور و تعهد به دندانپزشكي سلامت محور است. باور به جلوگيري از بيماري‌هاي دهان و دندان و تعهد به حفظ دندان‌هاي طبيعي. اين باور و تعهد باعث شده كه در تمامي مراحل بر پيشگيري، تاكيد و تمركز داشته باشيم و در صورت نياز به درمان، درماني محافظه‌كارانه را ارائه كنيم؛ به نحوي كه از بافت طبيعي دندان محافظت شود.

در درمان‌هاي زيبايي نيز نگاهي طبيعت‌گرا را اتخاد كرده‌ايم؛ فرايند درماني با هدف رسيدن به زيبايي طبيعي يا استتيك، طراحي و اجرا مي‌شود. در تمام درمان‌هاي زيبايي و يا اصلاح طرح لبخند (شامل لمينت دندان، بليچينگ دندان ، ونير كامپوزيت و پروسه‌هاي ديگر) نيز، اولويت ما زيبايي طبيعي در كنار حفظ بافت طبيعي دندان است.

فرايند درمان

در آرتمان درمان، شما توسط متخصصان مجموعه (متخصص ترميمي و زيبايي، متخصص جراحي لثه و ايمپلنت دندان، متخصص درمان ريشه دندان و متخصص پروتزهاي دنداني) در شاخه‌هاي مختلفي معاينه مي‌شويد؛ مشاوره دريافت مي‌كنيد و در نهايت برنامه درماني براساس نوع و شدت مشكل تنظيم و اجرا مي‌شود. لازم به ذكر است اين برنامه درماني، كامل، ويژه و اختصاصي است.

مهم‌ترين رسالت ما در درمان، بهبودي و سلامت كامل بافت طبيعي دندان است بنابراين اولويت ما طي شدن كامل روند درمان همراه با صرف زمان و رعايت تمامي جزئيات است.

دندانپزشكي پيشگيرانه

دندانپزشكي پيشگيرانه بيش از آنكه رويكردي درماني باشد، آموزشي است. با آموزش‌هاي كاربردي و علمي كه در قالب نكاتي ساده ارائه مي‌شوند سعي در حفظ سلامت دندان‌ها داريم تا از بيماري‌هاي‌ دهان و دندان، تحمل درد و هزينه‌هاي مرتبط با آن جلوگيري كنيم.

دندانپزشكي محافظه كارانه

در دندانپزشكي به شيوه محافظه كارانه، نه تنها تلاش مي‌كنيم كه مينا، عاج و پالپ (اعصاب و عروق) دندان را محافظت كنيم، بلكه حتي دندان‌هايي كه به علل مختلف (مانند پوسيدگي دندان) ماندگاري طولاني مدت ندارند را تا زماني كه كارآيي قابل قبولي دارند، حفظ كنيم.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۴۲:۰۳ توسط:netware موضوع:

آيا انجام كارهاي دندانپزشكي موقع بارداري مجاز است؟

سئوالاتي درباره بارداري و كارهاي دندانپزشكي در ذهن مادران باردار وجود دارد. تميز كردن دندان ها براي جلوگيري از مشكلات دنداني و معاينه ساليانه دندان ها توسط دندانپزشك در زمان بارداري نه تنها خطري ندارد، بلكه توصيه هم مي شود.

فزايش ميزان هورمون هاي بدن در زمان بارداري، باعث ورم و خونريزي لثه ها مي شود و گير كردن غذا بين دندان ها، اين التهاب را بدتر مي كند.

انجام كارهاي دندانپزشكي پيشگيري كننده در زمان بارداري لازم است تا از عفونت هاي دهاني مانند بيماري لثه جلوگيري كند، زيرا اين عفونت ها باعث تولد نوزاد نارس مي شوند.

انجام ساير كارهاي دندانپزشكي در زمان بارداري چگونه است؟

كارهاي دندانپزشكي ضروري مانند پر كردن پوسيدگي دندان ، ترميم دندان و يا روكش كردن آن در زمان بارداري بايد انجام شوند تا احتمال عفونت دهان كم شود.

كم خطرترين زمان براي انجام كارهاي دندانپزشكي در زمان بارداري، سه ماهه دوم بارداري است.

در سه ماهه سوم بارداري، براي زن حامله سخت است كه مدت طولاني روي صندلي دندانپزشكي دراز بكشد تا روي دندانش كار شود.

مطمئن ترين راه اين است كه كارهاي غير ضروري مربوط به دندان را در زمان بارداري انجام نداد و بعد از تولد نوزاد نزد دندانپزشك رفت.

اما گاهي اوقات مجبوريم كارهاي فوري و اورژانسي دندانپزشكي مثل عصب كشي و يا كشيدن دندان را در زمان بارداري انجام دهيم.

اعمال دندانپزشكي زيبايي دندان ها مثل سفيد كردن دندان ها و يا روش لمينت دندان و... را بايد بعد از زايمان انجام داد.

بهتر است اگر درمان مشكل دندانتان ضروري نيست، بعد از اتمام بارداري و تولد نوزاد آن را انجام دهيد تا جنين در معرض خطر و آسيبي قرار نگيرد، حتي اگر آن خطر كوچك باشد.

جهت كسب اطلاعات بيشتر پيرامون دندانپزشكي بارداري اينجا كليك كنيد. 

توصيه هايي براي كارهاي دندانپزشكي در بارداري

- انجمن دندانپزشكي آمريكا توصيه مي كند زنان باردار بايستي يك برنامه غذايي متعادل داشته باشند، دندان هاي خود را دو بار در روز مسواك بزنند و بعد از غذا نخ دندان بكشند تا از بروز مشكلات دنداني جلوگيري كنند.

- در طي بارداري براي معاينات ساليانه دندان ها و تميز كردن دندان ها جهت جلوگيري از مشكلات دنداني، نزد دندانپزشك برويد.

- به دندانپزشك خود بگوييد كه باردار هستيد.

- كارهاي غير ضروري دندانپزشكي خود را در سه ماهه دوم بارداري و يا بعد از زايمان انجام دهيد.

- اعمال زيبايي دندان را بعد از زايمان انجام دهيد.

- موقع نشستن روي صندلي دندانپزشكي، براي حفظ جريان خون سالم، پاهاي خود را روي هم نيندازيد.

- براي راحتي بيشتر خودتان و جنين تان، يك بالش كوچك همراه خودتان داشته باشيد.

بيشتر بخوانيد : دندانپزشك كودكان كيست ؟


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۳۵:۲۲ توسط:netware موضوع:

پاسخ به سوالات رايج در رابطه با سفيد كردن دندان پس از ارتودنسي

آيا سفيد كردن دندان ها پس از ارتودنسي توسط متخصص انجام مي شود؟

برخي متخصصان ارتودنسي به جز خدمات ارتودنسي دندان ممكن است خدماتي مانند بليچينگ دندان نيز انجام دهند. از متخصص ارتودنسي خود بپرسيد آيا پس از اتمام دوره درمان بليچينگ دندان انجام مي دهد يا خير.

اگر هم انجام نمي دهد بايد به يك دندانپزشك واجد شرايط مراجعه كنيد و حتي الامكان براي اولين بار به جاي بليچينگ دندان در خانه، بليچينگ داخل مطب را امتحان كنيد تا با روند آشنا شده و به شيوه اي ايمن اينكار را انجام دهيد.

آيا دقيقا پس از اتمام ارتودنسي بايد دندان ها را سفيد كرد؟

خيلي ها تصور مي كنند كه بلافاصله پس از برداشتن بريس ها و اتمام ارتودنسي فرآيند بليچينگ يا سفيد كردن دندان ها آغاز مي شود. اما اين تصور اشتباه است و سفيد كردن دندان ها مدت ها بعد از اتمام درمان انجام مي شود.

بيشتر بخوانيد :

·         ارتودنسي يا كامپوزيت

·         ارتودنسي ثابت

چه مدت پس از ارتودنسي، مي توان بليچينگ دندان انجام داد؟

از زماني كه بريس ها برداشته مي شود ممكن است در اغلب افراد كمي حساسيت دندان ها تجربه شود. بسته به وضعيت شخص ممكن است بين 1 تا 6 ماه طول بكشد تا دندان هاي افراد براي بليچينگ بعد از ارتودنسي آماده شود. بنابراين اغلب متخصصان توصيه مي كنند با هر نوع روش ارتودنسي، بهتر است كه فرآيند سفيد كردن دندان ها بعد از ارتودنسي را به 4 تا 6 ماه پس از اتمام درمان موكول كرد.

چرا بين اتمام ارتودنسي و سفيد كردن دندان ها فاصله مي افتد؟

به جز حساسيت و ضعف دندان ها پس از ارتودنسي (كه طبيعي و موقت است) دليل ديگري هم وجود دارد كه به تعويق افتادن بليچينگ را توجيه مي كنند:

اولا كه در بيشتر افراد دندان ها چندان دچار تغيير رنگ نشده و مي توان براي سفيد كردنشان صبر كرد كما اينكه خود بزاق دهان به مرور زمان مي تواند تا حد زيادي باعث بهبود رنگ دندان ها شود.

ثانيا بايد به دندان ها و كلا ساختارهاي دهان و دندان اجازه داد تا بعد از ماه ها تحمل بريس ها، اكنون به شرايط بدون ارتودنسي و بريس عادت كند.

پس از ارتودنسي، كجا دندان هاي خود را بليچ يا سفيد كنم؟

معمولا پس از ارتودنسي متخصص به شما درباره نحوه بليچينگ يا تمام روش هاي سفيد كردن دندان پس از ارتودنسي صحبت خواهد كرد و حتي به شما كلينيك دندانپزشكي خوبي هم پيشنهاد مي دهد تا بليچينگ دندان ها را انجام دهيد.

جهت كسب اطلاعات بيشتر پيرامون در مان هاي ارتودنسي اينجا كليك كنيد.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۴۳:۰۷ توسط:netware موضوع:

درمان ارتودنسي فرزندم را چگونه آغاز كنم؟

ارتودنسي كودكان دقيقا به چه معناست؟

ارتودنسي دندان به معناي منظم كردن دندان ها، رفع ناهنجاري ها و تغيير موقعيت هاي غيرعادي فك و دندان است. اين درمان هم در كودكي و هم در بزرگسالي انجام داده مي شود. به تمام اقداماتي كه به پيشگيري از بروز نامنظمي دندان ها و درمان به موقع اين مشكلات در كودكي انجام داده مي شود نيز، در مجموع ارتودنسي خوب كودكان گفته مي شود.

والدين معمولا اولين كساني هستند كه مشكلات ارتودنسي فرزند خود را تشخيص مي دهند. اگر شما مشكلي در خصوص دندان و فك كودك از نظر موقعيت مشاهده مي كنيد حتما به يك متخصص ارتودنسي كودكان مراجعه كنيد. حتما در انتخاب متخصص دقت كنيد و با حوصله اينكار را انجام دهيد.

بيشتر بخوانيد :

·         ارتودنسي ثابت

·         ارتودنسي متحرك

در اغلب اوقات اگر به طور منظم كودك خود را به مطب دندانپزشك كودكان برده باشيد، دندانپزشك شما را به اين متخصص ارجاع ميدهد. بنابراين از دندانپزشك كودكان بخواهيد كه حتما به شما يك متخصص خوب معرفي كند.

پس از پيدا كردن بهترين متخصص ارتودنسي كودكان، كودك شما ارزيابي مي شود و درباره روش درمان باش شما صحبت خواهد شد. از آنجا كه كودك هنوز مسئوليت پذير نيست شما بايد تمام دستورالعمل هاي حين درمان را از متخصص جويا شده و به كودك در طول درمان نظارت داشته باشيد. براي مثال موارد زير بايد در اين خصوص مد نظر قرار داده شود:

كودك بايد رژيم غذايي مناسبي داشته باشد

بهداشت دهان و دندان را رعايت كند

به صورت منظم به متخصص مراجعه شود

از دهان و صورت كودك مراقبت شود

جهت كسب اطلاعات بيشتر پيرامون مسائل مربوط به ارتودنسي كودكان اينجا كليك كنيد.

 

منبع 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۳۸:۰۱ توسط:netware موضوع:

اجتناب از غذاهاي مضر در حين ارتودنسي

اجتناب از غذاهاي مضر در حين ارتودنسي براي محافظت از بريس

دليل اصلي حذف خوراكي هاي مضر از ليست مواد مصرفي شما ، جلوگيري از آسيب و محافظت از بريس شما است.

غذاهايي كه بيش از حد سخت و يا چسبناك هستند مي توانند سيم قوس دار ارتودنسي شما را كج كرده و يا سبب شكستن براكت هاي شما شوند.

هنگامي كه اين اتفاق مي افتد بريس شما بي اثر مي شود و تا زماني كه شكستگي يا خم شدگي تعمير نشود علاوه بر ناراحتي ايجاد شده ، درمان شما نيز به تعويق مي افتد.

اجتناب از غذاهاي مضر در حين ارتودنسي پس از تنظيم بريس

در روزهاي اوليه درمان ارتودنسي و هنگام تنظيم دستگاه ممكن است شما  كمي احساس درد يا ناراحتي داشته باشيد.

بنابراين بهتر است تا زماني كه دهان شما به اين جسم خارجي عادت مي كند از غذاهاي نرم استفاده كنيد.

غذاهاي كه نياز به جويدن ندارند در اين روزهاي اوليه يا پس از تنظيمات توصيه مي شوند.

انواع سوپ ها ، ماست و تخم مرغ پخته گزينه هاي خوب و مفيدي براي دندان ها و لثه هاي شما هستند.

اجتناب از غذاهاي مضر در حين ارتودنسي براي جلوگيري از رنگ شدن دندان ها

نوشيدن و يا خوردن غذاهاي رنگي و پر از قند مي تواند دندان هاي شما را رنگي كند.

اين در حالي است كه قسمت هايي كه توسط براكت محافظت مي شوند بدون رنگ باقي مي مانند.

بنابراين بهتر است از هر گونه غذا و يا نوشابه هاي رنگي و پر از شكر اجتناب كنيد.

اجتناب از غذاهاي مضر در حين ارتودنسي براي تغيير تكنيك جويدن

تكنيك جويدن شما هرگز نبايد تغيير كند اين يكي از بزرگترين خطرات است.

برخي افراد به جاي اينكه خوراكي هاي سفت را به قطعات كوچك تر برش دهند ، با دندان هاي عقبي خود آنرا خورد مي كنند.

اين مورد در دراز مدت مي تواند تغييراتي را در تكنيك جويدن شما بوجود بياورد و اين اصلا خوب نيست.

بيشتر بخوانيد :

·         ارتودنسي ثابت

·         ارتودنسي متحرك

اجتناب از خوراكي ها و غذاهاي مضر در حين ارتودنسي

خوراكي هاي زير را بهتر است از ليست خوراكي هاي خود تا زماني كه درمان ارتودنسي شما پايان نيافته حذف كنيد.

خوراكي هايي مانند:

سيب و گلابي  و ميوه هاي هسته دار– البته اگر با چاقو آنها را به قطعات كوچك و نازك برش دهيد خوردن آنها بلامانع هستند

هويج و ساير سيفي جات – هويج مي تواند سيم يا براكت هاي شما بشكند.البته هويج پخته شده و نرم مانعي ندارد

نان هاي سخت يا خشك

پاپ كورن – زيرا پاپ كورن داراي يك قسمت بسيار سفت است كه مي تواند در لاي دستگاه شما گير كرده و يا پوسته آن در زير خط لثه گير كند

آجيل – اغلب آجيل ها سخت هستند و مي توانند به براكت ها و سيم قوس دار ارتودنسي شما آسيب وارد كنند

گوشت هاي نيم پخته – اما گوشت هاي نرم و پخته شده مانعي ندارند

شكلات هاي كش دار

يخ

زرد چوبه ، زعفران و نوشيدني هاي رنگي مي توانند رنگ دستگاه شما را تغيير دهند

جهت كسب اطلاعات بيشتر پيرامون درمان هاي ارتودنسي اينجا كليك كنيد.

 

منبع 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۳۱:۴۶ توسط:netware موضوع:

پاسخ به مهم‌ترين سوالات درباره ارتودنسي متحرك

آيا دستگاه هاي متحرك ارتودنسي واقعا مي توانند نامنظمي دندان ها را برطرف كنند؟

بريس هاي متحرك براي بيماراني كه مشكلات ارتودنسي خفيف تا متوسط دارند بسيار مناسب هستند. اين تراز كننده ها براي حركت دندان به صورت افقي (راست يا چپ) عالي هستند اما هنگام زماني كه دندان ها به طرف داخل يا بيرون كج شده باشند چندان موثر نيستند.

مدت زمان اين نوع ارتودنسي چقدر است؟

درمان با بريس هاي متحرك معمولاً بين 4-12 ماه طول مي كشد. البته با توجه به اينكه تنها مشكلات جزئي تا متوسط ارتودنسي را مي توان با پلاك هاي متحركي مانند اينويزيلاين برطرف كرد اين مدت زمان طبيعي است.

آيا مي توان همراه با دستگاه هاي متحرك غذا خورد؟

خير. معمولا حين خوردن غذا يا هر چيز ديگري بايد پلاك متحرك را برداشته وبعد از مسواك زدن آن را دوباره سرجايش قرار داد. خوردن و آشاميدن درحالي كه ارتودنسي متحرك داريد مي تواند به بريس ها آسيب بزند.

هزينه ارتودنسي متحرك چقدر است؟

هزينه ارتودنسي با پلاك هاي متحرك معمولا كمي بيشتر از هزينه ارتودنسي ثابت است. يك بخشي از اين بالا بودن هزينه به خاطر اين است كه پلاك هاي استاندارد و موثري كه بتوانند نامنظمي دندان هاي شما را برطرف كنند در خارج از كشور توليد و وارد مي شوند. و ساخت آن ها در داخل كشور هم هزينه نياز دارد.

من مشكل انحراف فك دارم آيا پلاك متحرك ارتودنسي ميتواند مشكل من را حل كند؟

خير، برطرف كردن عدم تقارن يا به اصطلاح انحراف فك با دستگاه هاي متحرك برطرف نمي شود. بسته به شدت مشكل، ممكن است كه تركيبي از جراحي فك و ارتودنسي ثابت براي اصلاح انحراف فك مورد نياز باشد.

آيا بعد از اتمام ارتودنسي با پلاك هاي متحرك نيز بايد از نگهدارنده استفاده كرد؟

بله بعد از هر روش ارتودنسي به جهت حفظ موقعيت دندان هايي كه به تازگي صاف و هماهنگ شده اند، بايد از نگهدارنده هاي ارتودنسي استفاده شود. در صورت عدم استفاده از ريتينر يا نگهدارنده به مرور زمان ممكن است دندان ها دوباره نامنظم شوند.

آيا دستگاه هاي متحرك از ارتودنسي ثابت بهترند؟

به طور كلي ارتودنسي ثابت براي برطرف كردن جزئي ترين تا شديدترين مشكلات ارتودنسي كاربرد دارند. اما ارتودنسي متحرك تنها مشكلات جزئي تا متوسط را برطرف مي كند. پس به نظر نمي رسد پلاك متحرك برتري خاصي نسبت به ارتودنسي ثابت داشته باشد.

آيا با دستگاه هاي متحرك مي‌توان خوابيد؟

بله شما بايد به جز در مواقعي كه چيزي مي‌خوريد يا زماني كه دندان هايتان را مسواك ميزنيد پلاك ها را به صورت منظم استفاده كنيد.

جهت كسب اطلاعات بيشتر پيرامون ارتودنسي متحرك اينجا كليك كنيد.

 منبع 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۲۵:۱۱ توسط:netware موضوع: