جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

درمان‌هاي رايج در زيبايي دندان

پركاربردترين درمان‌هاي دندانپزشكي زيبايي بسيار ساده است، حال آن كه روش‌هاي كمتر رايج پيچيده‌تراند و بايد توسط متخصص مجرب انجام شوند. در ادامه رايج‌ترين درمان‌هاي  زيبايي دندان را توضيح مي‌دهيم.

پر كردن زيبايي دندان: مواد همرنگ با ظاهر طبيعي جايگزين پركردگي‌هاي نقره‌اي قديمي مي‌شود. مواد جديد از پرسلين و رزين‌هاي كامپوزيتي تهيه مي‌شود تا با ميناي دندان همخواني داشته باشد.

سفيد كردن دندان و بليچينگ دندان : اين روش لكه‌هاي ناشي از بالا رفتن سن، مواد غذايي و توتون و مصرف دارو را از بين مي‌برد. جرم گيري نيز يكي ديگر از روشهاي موجود در دندانپزشكي زيبايي است.

بيشتر بخوانيد : همه چيز در مورد بليچينگ دندان 

ونير لمينت: از لمينت دندان  نازك مخصوصي به نام ونير براي پوشاندن لكه‌هاي دندان، دندان بدرنگ، ساييده، ترك خورده و شكسته يا لب پر شده و بستن فاصله بين دنداني استفاده مي‌شود.

باندينگ كامپوزيتي: از ماده همرنگ دندان كه شبيه به ميناي دندان است به منظور بهبود رنگ دندان يا رفع فاصله بين دنداني استفاده مي‌شود.

اصلاح فرم و اندازه و ميزان كردن دندان‌ها: اين درمان ساده كج و نامرتب بودن، لب پر شدن، ترك‌خوردگي و حتي همپوشاني دندان‌ها را اصلاح مي‌كند

روكش: روكش‌هاي زيبايي معمولاً از موادي مانند پرسلين ساخته مي‌شود. روكش به منظور بازيابي عملكرد يا ظاهر دندان، اتصال به بريج، پوشاندن ايمپلنت دندان  يا جلوگيري از بيشتر شدن ترك دندان روي آن قرار داده مي‌شود.

افزايش طول تاج دندان: اين درمان با هدف بهبود شكل لثه‌ها و بافت استخوان انجام مي‌شود و غالباً در اصلاح لبخند لثه‌اي كاربرد دارد.

بريج (پل دنداني): اين ترميم دنداني با ظاهري طبيعي جايگزين دندان غائب مي‌شود، دندان‌ها را ميزان مي‌كند و با رفع اختلال بايت باعث مي‌شود كه دندان‌هاي بالا و پايين به خوبي روي هم قرار بگيرد. پل دنداني گاهي دندان مصنوعي تكه‌اي ثابت نيز ناميده مي‌شود، چون پل تقريباً دائمي است و به ايمپلنت‌ها يا دندان‌هاي خود بيمار متصل مي‌شود.

ايمپلنت دندان : ساختارهاي سنتزي در ناحيه‌هايي از دندان قرار داده مي‌شود كه معمولاً ريشه در آنجا قرار دارد. كاشت دندان گاهي مي‌تواند جايگزين دندان مصنوعي تكه‌اي باشد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۴۳:۴۰ توسط:netware موضوع:

نكاتي جهت يافتن بهترين متخصص ترمبم و زيبايي

اطمينان حاصل كنيد كه دندانپزشك شما، آموزش هاي دندانپزشكي زيبايي را فراتر از آموزش دندانپزشكي عمومي را گذرانده باشد. بخصوص در مورد ايمپلنت دندان، تخصص و تجربه متخصص ايمپلنت دندان بسيار مهم است زيرا ايمپلنت يك روش جراحي مي باشد و دقت و مهارت بالايي مي طلبد. همچنين كامپوزيت ونير به تركيب مهارت و هنر دندانپزشك نياز دارد. بهترين نوع كامپوزيت دندان نيز ممكن توسط يك دندانپزشك با تجربه كم به شكست بيانجامد. وقتي مي گوييم بهترين متخصص كامپوزيت دندان، بهترين متخصص لمينت دندان و بهترين متخصص ايمپلنت دندان به مكاني كه كلينيك يا مطب دندانپزشكي در آن واقع شده است اشاره نمي شود. بلكه منظور تجربه و مهارت بالاي متخصص دندانپزشكي زيبايي و نيز استفاده از مواد با كيفيت مورد نظر است.

دندانپزشك زيبايي شما بايد سابقه ارائه نتايج زيبا و طبيعي را داشته باشد.

آيا دندانپزشك زيبايي شما از پيشرفته ترين فنون و تكنيك ها در كنار مواد باكيفيت استفاده مي كند؟ درباره ي بهترين نوع كامپوزيت دندان، بهترين نوع لمينت دندان و نيز بهترين نوع ايمپلنت دندان با متخصص دندانپزشك خود صحبت كنيد. مارك هاي محصولاتي كه آنها ارائه مي دهند- به عنوان مثال ، اگر متخصص دندانپزشك زيبايي شما در حال انجام كامپوزيت دندان باشد ، اطمينان حاصل كنيد كه آيا مواد كامپوزيت دندان معتبر مانند كامپوزيت آي پي اس،  كامپوزيت سارنكو و  غيره را ارائه مي دهد يا خير.

بررسي وب سايت دندانپزشك زيبايي بهترين روش براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد اعتبار و كار آنها است. براي مشاهده نمونه كامپوزيت هاي انجام شده در كلينيك دندانپزشكي سيب سفيد اينجا كليك كنيد.

از پرسيدن سؤال در مورد مناسب ترين روش درماني متناسب خود ، پرداخت هزينه ، صرف وقت ، هزينه هاي اضافي دريغ نكنيد.

به دنبال دندانپزشكي باشيد كه بيشترين وقت خود را براي انجام خدمات دندانپزشكي زيبايي معطوف كند. كلينيك دندانپزشكي سيب سفيد يك مركز تخصصي در زمينه دندانپزشكي زيبايي مي باشد كه تمركز خود را معطوف به خدمات دندانپزشكي زيبايي شامل كامپوزيت دندان، لمينت سراميكي ، بليچينگ دندان و ايمپلنت دندان نموده است.

مشاهده تصاوير قبل و بعد بيماران براي ارزيابي سطح عملكردي كه مي توانيد از كار متخصص دندانپزشك زيبايي انتظار داشته باشيد ضروري است.

در مورد فن آوري و روش هاي موجود سؤال كنيد

مهم اين است كه احساس صداقت داشته باشيد و ارتباط بالايي با متخصص دندانپزشك زيبايي كه انتخاب كرده ايد داشته باشيد.

اگر از ظاهر دندان ها و لثه هاي خود خوشتان نمي آيد ، متخصص دندانپزشك زيبايي دقيقاً مي داند كه چگونه لبخند شما را زيباتر كند. در زير ، ما نگاهي به برخي از روشهاي دندانپزشكي زيبايي براي اصلاح لبخند مي اندازيم تا به شما بهتر بگوييم كه چگونه مي توان زيبايي لبخند را بهبود بخشيد.

بيشتر بخوانيد : دندانپزشكي بازداري


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۳۸:۲۹ توسط:netware موضوع:

حقيقت هايي درباره دندانپزشكي ترميم و زيبايي

با بالا رفتن سن، بسياري از ويژگي هاي جسماني افراد تغيير خواهد كرد.

با اين حال مهم نيست چند سال داريد

زيرا تحقيقات نشان داده است كه لبخند افراد هميشه اثر بخشي خود را بر اطرافيان دارد.

برخي افراد براي اثرگذاري بيشتر روي اطرافيان زير تيغ جراحي هاي زيبايي مي روند

اما نهايتا لبخند تنها چيزي است كه تاثير فراواني در اولين نگاه بر طرف مقابل مي گذارد.

دندانپزشكي ترميم و زيبايي تركيب هنر و علم است

با اينكه يك دندانپزشك عمومي هم مي تواند برخي درمان هاي ترميم و زيبايي را (مانند ونير كردن و سفيد كردن و بليچپينگ دندان ) انجام دهد

و با استفاده از ابزار هاي كامل لبخندي را تغيير دهد يا احيا كند اما اين كافي نيست.

دندانپزشكي ترميم و زيبايي نيازمند آموزش هاي تخصصي، گذراندن تحصيلات مرتبط و درك زيبايي ساختاري صورت مي باشد تا نتايج درست و مفيدي از آن به دست آيد.

لبخند وسيله ي قدرتمندي است

بيشتر مردم معتقدند كه در نگاه اول لبخندي زيبا بسيار اثرگذار تر از هر ويژگي ديگري است.( مانند مو، لباس و غيره)

علاوه بر آن گروهي ديگر از مردم نيز معتقدند كه افراد خنده رو نسبت به ديگران جذاب تر، بامزه تر و جالب تر مي باشند.

تفاوت دندانپزشكي ترميمي  با دندانپزشكي زيبايي  

شايد همه شنيده باشند كه دندانپزشكي زيبايي روشي براي ساختن لبخندي زيبا مي باشد.

اما گاهي قبل از آغاز روند زيبا سازي دندان لازم است روي دندان اقدامات ترميمي كوچكي انجام شود تا آن دندان پايه ي خوبي براي مواد دندانپزشكي زيبايي باشد.

و اين جايي است كه دندانپزشكي ترميمي با زيبايي تلاقي مي كند.

دندانپزشكي ترميمي شامل مديريت و روش هايي است كه دندانپزشك براي سالم نگه داشتن دهان انجام مي دهد.

اين اقدامات ترميمي شامل قراردادن ايمپلنت دندان، دندان مصنوعي، پركردگي و روكش مي باشد.

اين اقدامات دندانپزشكي نياز به گذراندن دوره تخصصي ندارند

و تنها شامل پيشگيري و اقدامات اصلاحي مي باشند كه دندانپزشكان پس از گذراندن دوره ي عمومي دندانپزشكي قادر به انجام آنها هستند.

بنابراين اولويت دندانپزشكي ترميمي بهبود عملكرد دهان و دندان و به حداكثر رساندن آن است

در حالي كه تمركز دندانپزشكي زيبايي بر جنبه هاي زيبايي دهان و دندان و به ارمغان آوردن لبخندي زيبا براي بيمار است كه البته هر دو در يك راستا عمل مي كنند.

بيشتر بخوانيد لمينت دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۳۱:۵۸ توسط:netware موضوع:

چالش‌هاي خريد حضوري طلا و جواهرات

برخي از مردم تصور مي‌كنند كه طلا را بايد حتماً حضوري خريد تا از اصالت و وزن و قيمت آن مطمئن شد. چون اعتقاد دارند كه طلا را نمي‌شود اينترنتي خريد و اگر كلاه سرشان بگذارند چه و اگر طلا تقلبي باشد، وزنش كم باشد و …. چه! خب واقعيت اين است تمام اين مسائل را شما در زمان خريد حضوري هم ممكن است تجربه كنيد. از كجا مي‌دانيد فروشگاهي كه از آن خريد مي‌كنيد در محاسبه‌ي نهائي قيمت كلاه سرتان نمي‌گذارد؟ از كجا مي‌دانيد ترازوي خود را دستكاري نكرده؟

در چنين مواقعي تنها چاره‌اي كه داريد اعتماد به فروشنده است. چرا اعتماد مي‌كنيد؟ چون مي‌دانيد مغازه‌دار است و هر لحظه كه متوجه شويد در محاسبه اشتباهي كرده مي‌توانيد سراغش برويد و اعتراض خود را به گوشش برسانيد. اما همين كارها را در فروشگاه اينترنتي هم مي‌توان انجام داد؛ حالا در مورد مزاياي خريد اينترتي در ادامه‌ي اين مطلب برايتان توضيح مي‌دهيم؛ در اين بخش فقط مي‌خواهيم در مورد چالش‌هاي خريد حضوري طلا با شما صحبت كنيم.

بيشتر بخوانيد :

يكي از بارزترين مشكلات خريد حضوري طلا اين است كه بايد ترافيك‌هاي سنگين در كلان‌شهرها را تحمل كنيد تا به فروشگاه موردنظرتان برسيد. تازه بعد از آن هم ممكن است در يك فروشگاه واحد شما نتوانيد جنس و طرح دلخواه خود را پيدا كنيد. در چنين مواقعي بايد به چندين فروشگاه سر بزنيد تا شايد طلائي كه مي‌خواهيد را پيدا كنيد. باز در اين حالت امكان دارد فروشگاهي كه طلاي دلخواهتان را دارد، سود بيشتري روي كالاهاي خود كشيده باشد و مجبور شويد طلا را گران‌تر بخريد.

از ديگر چالش‌هاي خريد حضوري طلا اين است كه ممكن است در مسير بازگشت به خانه، كيف شما سرقت شود. همچنين خريد از فروشگاه‌هاي فيزيكي محدوديت زماني هم دارد. مثلاً شايد در يك عصر جمعه تصميم به خريد طلا بگيريد و آن‌وقت است كه مي‌بينيد اكثر مغازه‌ها بسته هستند. حالا چاره چيست؟ خريد طلا به صورت اينترنتي.

منبع : طلا فروشي اينترنتي كيش طلا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۴۹:۰۰ توسط:netware موضوع:

واكنش آلرژيك به ارتودنسي نامرئي يا اينويزلاين

تكنيك محبوب مرتب كردن دندان‌ها كه همان روش معمول استفاده از براكت‌هاي فلزي ( ارتودنسي ثابت ) مي‌باشد و به عنوان بهترين راه براي صاف كردن دندان‌هاي كج در نظر گرفته مي‌شود؛ به سرعت در حال جايگزين شدن با اينويزيلاين ( ارتودنسي نامرئي ) مي‌باشد كه گاهي ممكن است مشكلات پيش‌بيني نشده‌اي را به وجود بياورد. واكنش آلرژيك نسبت به اينويزيلاين  ممكن است در بيماراني كه سابقه و زمينه حساسيت نسبت به مواد پلاستيكي را دارند، اتفاق بيفتد. واكنش آلرژيك نسبت به اينويزيلاين، بسته به شدت حساسيت، مي‌تواند مشكلات خفيف يا شديدي را به همراه داشته باشد.

آيا در صورت واكنش آلرژيك نسبت به اينويزيلاين، مي‌توان همچنان از اين تجهيزات استفاده كرد؟

اگر علائمي كه در طول واكنش آلرژيك نسبت به اينويزيلاين تجربه مي‌كنيد، خفيف هستند، به احتمال زياد قادر خواهيد بود اين علائم را تا پايان درمان تحمل كنيد. علائم شديد مانند به سختي نفس كشيدن، عدم هشياري و حالت تهوع را نمي‌توان ناديده گرفت. اگر هر يك از اين علائم شديد را احساس كرديد، ممكن است لازم باشد استفاده از رديف كننده‌ها را متوقف كنيد. فارغ از اينكه واكنش آلرژيك شما نسبت به اينويزيلاين تا چه حد شديد باشد، حتماً بايد با دندانپزشك خود در اين زمينه صحبت كنيد. با توجه به اينكه واكنش آلرژيك نسبت به اينويزيلاين، چندان معمول و شايع نمي‌باشد، احتمال آن كه شما در هنگام استفاده از اين تجهيزات چنين مشكلاتي را تجربه كنيد، اندك است.

آيا بايد در مورد اين واكنش‌هاي آلرژيك نگران بود؟

اگر مي‌دانيد كه نسبت به مواد پلاستيكي آلرژي داريد، بايد اين موضوع را قبل از آنكه دندانپزشك روشي را براي مرتب كردن دندان‌هاي شما انتخاب كند، به او اطلاع دهيد. واكنش آلرژيك نسبت به اينويزيلاين در بهترين حالت، ناخوشايند است و در موارد نادر مي‌تواند كشنده نيز باشد.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي ارزان

هنگام بروز يك واكنش آلرژيك چه اتفاقي مي‌افتد؟

اگر شما دچار آلرژي نسبت به اينويزيلاين باشيد، به سرعت اين را متوجه خواهيد شد. در دهان خود احساس سوزش يا خارش خواهيد كرد. معمولاً، اين مشكل در تمام زماني كه از رديف كننده اينويزيلاين استفاده مي‌كنيد، ادامه مي‌يابد و حتي ممكن است پس از خارج كردن آن براي خوردن غذا، نيز ادامه داشته باشد. همچنين ممكن است متوجه شويد زبان و لثه‌هايتان نيز در اثر آلرژي نسبت به اينويزيلاين متورم شده است. در موارد نادر، ممكن است بيمار دچار سختي در نفس كشيدن شود و لازم باشد براي درمان به بيمارستان مراجعه كند.

چگونه مي‌توان واكنش آلرژيك خفيف را متوقف كرد؟

به دليل اينكه شما نمي‌خواهيد ابزارهاي مرتب و صاف كردن دندان‌ها را خارج كنيد، دندانپزشك راه حل آساني را براي كاهش واكنش آلرژيك به شما پيشنهاد خواهد كرد. به ياد داشته باشيد كه مشكل، عدم وجود بزاق در دهان شما مي‌باشد. راه حل اين مشكل، بسيار ساده است. مقدار زيادي مايعات بنوشيد تا جايگزين بزاق شود. آب سرد، بهترين گزينه است. سعي كنيد در هر روز چند ليوان آب اضافي بنوشيد. گام ديگر آن است كه بيشتر به دندانپزشك مراجعه كنيد. تميز كردن حرفه‌اي و تخصصي دندان هر سه ماه يك بار مي‌تواند حساسيت و تحريك را كاهش دهد.  تميز كردن دندان‌ها به توليد بزاق نيز كمك مي‌كند. البته اين راه حل به اندازه نوشيدن آب سرد، موثر نخواهد بود.

همانطور كه خودتان متوجه خواهيد شد، ترس از حساسيت نسبت به اينويزيلاين بسيار اغراق آميز است. حتي اگر در يك اتفاق نادر، شما واكنش آلرژيك را تجربه كنيد، اين واكنش چيزي بيش از اندكي تحريك و خارش دهان نخواهد بود. هيچ چيزي در اين رابطه نبايد شما را نسبت به اينويزيلاين دلسرد كند.

بيشتر بخوانيد : هزينه ارتودنسي چه قدر است ؟


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۲۳:۵۷ توسط:netware موضوع:

بايت توربو چيست؟

بايت توربوها كوچكترين سيستم‌هاي كامپوزيتي هستند كه در بخش داخلي دندان‌هاي فوقاني جلو و يا در سطوح جويدن دندان‌هاي آسياب عقب قرار مي‌گيرند تا از بسته شدن كامل دندان‌ها جلوگيري كنند. توربو براكت‌ها، دندان‌هاي شما را از هم جدا كرده، از فشار دندان‌هاي مقابل رها مي‌كند و اجازه مي‌دهد دندان‌هاي‌تان آسان‌تر، سريع‌تر و راحت‌تر حركت كنند.

اين بايت توربوها موقت هستند و در نهايت توسط متخصص ارتودنسي به راحتي و معمولا بعد از چند ماه برداشته مي‌شوند. با استفاده از توربو براكت، زمان درمان اغلب افزايش مي‌يابد، زيرا دندان‌هاي شما ديگر با براكت‌ها و سيم‌ها در تماس نيستند و اين امكان فراهم مي‌شود كه آن‌ها عملكرد خود را با كارآيي بيشتري انجام دهند. اگر چه در ابتدا ممكن است كمي ناخوشايند باشد، در نهايت صرفه جويي در زمان درمان ارزش انجام اين كار را دارد!

چرا بايد از توربو براكت يا بايت توربو استفاده كنيم؟

بايت توربوها به طور موقت به درمان شما اضافه مي‌شوند و به دو دليل مورد استفاده قرار مي‌گيرند:

گاز گرفتن روي بايت توربو، فشار خاصي را روي دندان‌ها براي كمك به حركت آنها اعمال مي‌كند. اين كار اغلب مي‌تواند براي كمك به بيماران داراي اوربايت استفاده گردد، اما مي‌تواند در شرايط ديگر نيز مورد استفاده قرار گيرد.

گاز گرفتن روي بايت توربوها باعث جلوگيري از ايجاد فشار روي براكت‌ها مي‌شود و ميزان شكستگي و يا آسيب به دندان‌هاي مقابل را كاهش مي‌دهد.

بيشتر بخوانيد :

اگر بايت توربو بشكند چه اتفاقي مي‌افتد؟

بعيد است كه بايت توربو شل شود. اگر بايت توربو شكسته يا شل شود، هيچ اشكالي ندارد. اگر هر دوي آنها را نيز گم كرديد، لطفا با متخصص ارتودنسي خود تماس بگيريد؛ او احتمالا قرار ملاقات را براي جايگزيني آنها ترتيب مي دهد. با اين حال، اگر حركت كافي حاصل شده باشد، ممكن است ديگر نياز به استفاده از آنها نباشد.

مشكل در جويدن با توربو براكت

در ابتدا زماني كه توربو براكت‌ها روي دندان‌هاي جلو قرار مي‌گيرند، دندان‌هاي عقب در هنگام جويدن، به طور كامل روي هم قرار نمي‌گيرند. اگر روي دندان‌هاي عقب قرار بگيرند، دندان‌هاي جلو تماس نخواهند داشت. اين وضعيت موقت است و خوردن غذاهاي نرم براي هفته اول به شما اين امكان را مي‌دهد كه اين وضعيت جديد را تحمل كنيد. ممكن است گفتار شما كمي تحت تأثير قرار گيرد، اما در عرض يك هفته به حالت عادي باز خواهد گشت.

منبع : مجله ارتودنسي دندان

رفرنس : مجله دانستني هاي ارتودنسي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۱۷:۴۴ توسط:netware موضوع:

درمان انواع مال اكلوژن

اصطلاح مال اكلوژن (ناهنجاري روابط فك‌ها) به نامرتبي دندان اشاره دارد. ممكن است شما همراه با مال اكلوژن متولد شده باشيد، بنابراين شما دچار كجي دندان شده‌ايد، يا اين كه شلوغي و نامرتبي دندان‌هايتان در طول يك دوره زماني رخ داده است. در هر صورت، مال اكلوژن نه تنها مي‌تواند روي زيبايي تأثير بگذارد، بلكه حتي مي‌تواند تأثير منفي روي توانايي‌هاي صحبت كردن و خوردن شما نيز داشته باشد.

علل

شايع‌ترين علت مال اكلوژن ژنتيك است. با اين حال، ممكن است علل ديگري نيز وجود داشته باشند، از جمله شكل گيري دندان‌هاي غير طبيعي، افتادن دندان يا دندان‌هاي آسيب ديده، مكيدن انگشت يا استفاده بيش از حد از پستانك در زمان كودكي، پر كردگي‌ها يا روكش‌هاي نامناسب، آسيب جدي كه منجر به اختلال فك مي‌شود يا به وجود آمدن تومور دهان يا فك.

انواع

ناهنجاري روابط بين فك‌ها انواع و دسته بندي‌هاي مختلفي از مشكلات ناهماهنگي فك دارد از جمله پيچش يا چرخش دندان‌ها و دندان‌هاي آسيا است كه در هنگام بسته شدن بايت روي يكديگر قرار نمي‌گيرند. در بعضي موارد، دندان‌هاي بالاي رديف جلو دچار بيرون زدگي مي‌شوند. در موارد ديگر، هنگامي كه خط وسط در زماني كه دندان‌هاي جلويي رديف بالا روي دندان‌هاي رديف پايين قرار نمي‌گيرند، خط وسط دچار جابجايي مي‌شود. اين جابجايي در موقعيت قرار گيري دندان‌ها زماني اتفاق مي افتد كه دندان‌ها از لثه‌ها در موقعيت مربوط به دنداني ديگر بيرون مي‌آيند. تقريباً هر گونه مسائل مربوط به شلوغي يا فاصله دندان‌ها، چرخش يا پيچش دندان، يا مشكل بايت از جمله اوربايت، آندربايت، اپن بايت يا كراس بايت از انواع مال اكلوژن به شمار مي‌آيند.

طبقه بندي‌ها

سه نوع طبقه بندي مربوط به بايت يا مال اكلوژن وجود دارد.

مال اكلوژن كلاس 1: در حالي كه بايت ممكن است طبيعي باشد، دندان‌هاي بالا كمي با دندان‌هاي پايين همپوشاني دارند. اين ناهنجاري روابط فك‌ها رايج‌ترين نوع است.

مال اكلوژن كلاس 2: مال اكلوژن كلاس 2 به عنوان اوربايت يا رتروگناتيسن نيز شناخته مي‌شود و شامل يك همپوشاني شديد از دندان‌ها و فك بالا با فك و دندان‌هاي پايين است.

مال اكلوژن كلاس 3: اين نوع مال اكلوژن به عنوان آندربايت يا پروگناتيسم شناخته مي‌شود و زماني اتفاق مي افتد كه دندان‌ها و فك پايين روي دندان‌ها و فك بالا قرار مي‌گيرند. بنابراين، فك پايين به جلو حركت مي‌كند.

تشخيص

اكثر بيماراني كه درگير مشكلات مربوط به دندان‌هاي خود هستند قبل از ديدن متخصص ارتودنسي، ابتدا توسط يك دندانپزشك معاينه مي‌شوند. دندانپزشك معمولاً هنگام انجام معاينه معمولي، مال اكلوژن را تشخيص مي‌دهد. در طول معاينه، دندانپزشك بايد گونه‌هاي شما را به سمت بيرون بكشد تا  نزديك‌تر از دندان‌هاي شما در هنگام پايين آمدن بايت را ببيند. در اين مرحله، دندانپزشك مي‌تواند صاف نبودن دندان‌هايتان را تشخيص دهد. با اين وجود، ممكن است استفاده از اشعه ايكس را براي تأييد تشخيص دندانپزشك نياز باشد. سپس دندانپزشك شما را به يك متخصص ارتودنسي براي درمان ناهنجاري روابط فك ها با سيم كشي ارجاع مي‌دهد كه در حل مشكل مربوط به دندان‌ها و فك مهارت كافي را دارد.

درمان

درمان ارتودنسي ( ارتودنسي ثابت ، ارتودنسي متحرك و....)  روش اصلي در دسترس براي اصلاح مال اكلوژن است كه شامل استفاده از بريس، اينويزيلاين ( ارتودنسي نامرئي ) يا ساير درمان‌هاي اصلاحي است. درمان مال اكلوژن با سيم كشي نه تنها براي بهبود لبخند شما مطلوب است، بلكه باعث مي‌شود كه تميز كردن و سالم نگه داشتن دندان‌ها آسان‌تر گردد، خطر بيماري لثه و پوسيدگي دندان را كاهش مي‌دهد و حتي مي‌تواند فشار وارد آمده روي فك و دندان را از بين ببرد. در صورتي كه شما (يا كودتان) هر گونه علائم مال اكلوژن يا ناهنجاري روابط فك‌ها را داريد، در مورد درمان انواع اكلوژن با ارتودنسي فكر كنيد. ارتودنسي مال اكلوژن دندان زودهنگام در دوران كودكي مي‌تواند از ايجاد هزينه‌هاي گزاف در آينده جلوگيري كند.

بيشتر بخوانيد :


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۱۰:۱۶ توسط:netware موضوع:

باور هاي غلط در رابطه با ارتودنسي ( بخش دوم)

باور اشتباه 4: درمان ارتودنسي بسيار طولاني است

واقعيت اين است كه طول درمان ارتودنسي( ارتودنسي ثابت و ارتودنسي متحرك و...)  به شدت مشكل و سرعت حركت دندان‌ها بستگي دارد، دندان‌هاي اكثر بيماران بايد حدود دو سال سيم‌كشي باشد. شايد دو سال به نظرتان طولاني بيايد، اما اين زمان در قبال داشتن لبخندي زيبا تا پايان عمر به چشم نمي‌آيد.

باور اشتباه 5: درمان ارتودنسي بسيار پرهزينه است

واقعيت اين است كه ارتودنسي ارزان نيست، اما مزاياي آن بر معايب‌اش غلبه دارد. هيچ كس از صرف هزينه براي مرتب كردن دندان‌هاي خود يا فرزندش پشيمان نشده است. به جاي اين كه بر صرف هزينه ارتودنسي متمركز شويد، به لبخند سالم و جذابي فكر كنيد كه بر لبان خود يا فرزندتان نقش خواهد بست. نكته آخر اين كه لبخند از قدرتي باورنكردني برخوردار است، اجازه ندهيد اين تصورات اشتباه مانع تعقيب روياهايتان شود.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي يا كامپوزيت

باور اشتباه 6: سيم‌كشي بايد دردناك باشد تا دندان‌ها را حركت دهد

واقعيت اين است كه در زمان‌هايي از دوران ارتودنسي دچار درد خواهيد شد. اما امروزه با بهره‌گيري از مواد جديد، درد و ناراحتي ارتودنسي به شدت كاهش يافته است. بريس‌هاي امروزي بدون تحميل درد به بيمار بهتر از هر زمان ديگري دندان‌ها را رديف و مرتب مي‌كنند.

باور اشتباه 7: سيم‌هاي ارتودنسي بايد مدام عوض شود

واقعيت اين است كه سيم در درمان‌هاي ارتودنسي قديمي‌تر بايد مرتب عوض مي‌شد. اما امروزه با استفاده از مواد جديد كافي است كه سيم هر از گاه تعويض و تنظيم شود.

بيشتر بخوانيد : همه چيز در مورد ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۰۴:۲۰ توسط:netware موضوع:

پيشگيري از لكه هاي سفيد دندان حين ارتودنسي

توصيه‌هاي زير را جدي بگيريد تا شاهد ايجاد لكه‌هاي سفيد روي دندان‌هايتان نباشيد:

مسواك زدن را فراموش نكنيد: درست است كه مسواك زدن دندان‌هاي سيم‌كشي شده زمان بيشتري مي‌برد، اما تك تك اين ثانيه‌هاي اضافي براي داشتن لبخندي زيبا پس از برداشتن بريس مهم است. همچنين مي‌توانيد از مسواك برقي داراي اتصالات مخصوص ارتودنسي براي بهتر تميز كردن اطراف براكت‌ها و سيم‌ها استفاده كنيد. همواره يك مسواك مسافرتي همراه داشته باشيد تا دندان‌ها را پس از صرف ناهار و تنقلات مسواك بزنيد. حتماً از خميردندان فلورايددار استفاده كنيد، چون فلورايد ميناي دندان را مقاوم و براي مقابله با حملات اسيدي مجهز مي‌كند.

نخ دندان را فراموش نكنيد: حتي اگر در گذشته چندان از نخ دندان استفاده نمي‌كرديد، بايد بدانيد كه كشيدن نخ دندان در دوران ارتودنسي بيش از گذشته اهميت دارد. چون نخ كشيدن دور سيم‌هاي بريس سخت است، بهتر است فلاس تريدر تهيه كنيد تا راحت‌تر بتوانيد بين سيم‌ها را نخ بكشيد. واترفلاسر، براي مثال واترپيك نيز گزينه‌اي مناسب براي مراقبت از دندان‌ها حين ارتودنسي است.

به تغذيه خود توجه كنيد: خوراكي‌هايي ميل كنيد كه به دندان‌ها فشار نمي‌آورد و نوشيدني‌هايي با قند و اسيد پايين انتخاب كنيد تا دچار پوسيدگي حين ارتودنسي نشويد. نوشيدني‌هاي قندي و نوشابه را فراموش كنيد و كمتر تنقلات ميل كنيد.

آب فراوان بنوشيد: آب ذرات غذاي باقيمانده بين دندان‌ها را پاك مي‌كند، به اين ترتيب اين ذرات بااسيدهاي موجود در محيط دهان تركيب نمي‌شود.

مرتب براي ويزيت به دندانپزشك مراجعه كنيد: ارتودنسي كردن دندان‌ها شما را از رفتن به نزد دندانپزشك بي‌نياز نمي‌كند. متخصص ارتودنسي مي‌خواهد كه در پايان درمان لبخندي زيبا با دندان‌هايي سالم و مرتب بر لبانتان نقش بندد، شرط لازم دستيابي به اين هدف اين است كه هر شش ماه يك بار به دندانپزشك مراجعه كنيد.

برآورد مي‌شود كه حدود 20 ـ 10 % از كودكان و نوجوانان پس از دوران ارتودنسي كودكان و ارتودنسي بزرگسالان با لكه‌هاي سفيد روي دندان‌هاي خود مواجه شوند. متخصص ارتودنسي در نخستين جلسه شيوه مراقبت از دندان‌ها را در طول درمان توضيح مي‌دهد. فراگيري روش صحيح مسواك زدن و نخ كشيدن از ايجاد لكه‌هاي سفيد روي دندان‌ها جلوگيري مي‌كند و سلامت دهان و دندان را تضمين مي‌كند. به علاوه اگر دندان‌ها سالم باشند، پلاك نگهدارنده (ريتينر) به خوبي روي آنها مي‌نشيند و لبخند جذاب به سختي به دست آمده سال‌هاي سال بر لبانتان باقي مي‌ماند.

حتما بخوانيد :


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۵۱:۲۰ توسط:netware موضوع:

پاسخ به چند سوال در رابطه با ارتودنسي

در چه سني بايد بررسي‌هاي ارتودنسي انجام شود؟

بسياري از متخصصين ارتودنسي توصيه به انجام بررسي ارتودنسي در سن هفت سالگي مي‌كنند. در اين سن، چندين دندان دائم در بيشتر كودكان بيرون آمده و امكان بررسي موثر وضعيت ارتودنسي فرد را فراهم مي‌كند. گاهي اوقات درمان زود هنگام مي‌تواند به جلوگيري از انجام درمان‌هاي دشوارتر يا گسترده‌تر در آينده كمك كند.

آيا در صورتي كه بزرگسال باشم براي استفاده از بريس دير است؟‌

درصد بسيار بالايي از بيماران ما بزرگسالان مي‌باشند. در حقيقت، ۲۵ درصد از تمام بيماران ارتودنسي بزرگسالان مي‌باشند. سلامتي، رضايت و اعتماد بنفس براي بزرگسالان اهميت زيادي دارد. هيچ بيماري براي استفاده از بريس‌ها پير نمي‌باشد.

در جلسه‌ي معاينه ابتدايي چه كاري انجام مي‌شود؟‌

يكي از سوالات متداول ارتودنسي كه بسيار پرسيده مي شود ، نحوه شروع كار در جلسات معاينه ابتدايي است ، در اين جلسه عكس‌هاي ضروري (در صورت لزوم با اشعه ايكس) گرفته مي‌شوند تا امكان تشخيص مناسب فراهم شود. سپس پزشك يك معاينه‌ي كامل انجام مي‌دهد. پنج سوال اساسي در حين معاينه‌ي اوليه پاسخ داده مي‌شوند:

آيا مشكل ارتودنسي وجود دارد و در صورت وجود به چه صورت مي‌باشد؟

  • براي اصلاح اين مشكل چه بايد كرد؟
  • آيا نيازي به كشيدن دندان‌ها است؟
  • مدت زمان درمان چقدر است؟
  • هزينه درمان چقدر است؟
  • هزينه بريس‌ها چقدر است؟

تعيين هزينه‌ ارتودنسي به طور دقيق تا زماني كه معاينه انجام شود، غير ممكن است. هزينه دقيق و گزينه‌هاي پرداخت در طول معاينه‌ اوليه ارائه مي‌شود. ممكن است گزينه‌هاي تامين مالي متعددي وجود داشته باشند كه مطابق با نيازهاي شما باشند و براي شما توضيح داده خواهند شد. همچنين شرايط پرداخت هزينه توسط بيمه نيز بررسي مي‌گردد و به شما كمك مي‌شود تا حداكثر مزيت ممكن را ببريد.

آيا غذاهايي هستند كه بايد در هنگام سيم‌كشي دندان‌ها از آنها اجتناب كرد؟

بله پس از شروع درمان دستورالعمل‌هاي كامل به بيمار توضيح داده مي‌شوند و ليست جامعي از مواد غذايي كه بايد از آنها پرهيز كرد در اختيار بيمار قرار مي‌گيرد. برخي از اين غذاها شامل آبنبات، سبزيجات خام و مواد غذايي چسبنده (مانند كارامل و تافي) مي‌باشند. با رعايت دقيق دستورالعمل‌هاي ما مي‌توانيد از بسياري از جلسات اضطراري به منظور ترميم بريس‌هاي شكسته يا آسيب‌ديده اجتناب كنيد.

بيشتر بخوانيد :

جلسه اضطراري چيست؟ چه اقدامي بايد انجام داد؟

اگر بريس‌ها موجب درد شديد شوند يا بشكنند، بايد با ما تماس بگيريد. در بيشتر موارد مي‌توان اين مشكلات را بصورت تلفني برطرف كرد. در صورتي كه نياز به جلسه اضطراري داشته باشيد يك قرار ملاقات براي شما ترتيب داده خواهد شد.

آيا با وجود روكش يا فقدان برخي دندان مي‌توان دندان‌ها را سيم‌كشي كرد؟

بله دندان داراي روكش مانند دنداني كه پر شده است قابل حركت است. در صورت فقدان برخي دندان‌ها، درمان ارتودنسي به مرتب كردن دندان‌هاي باقيمانده كمك مي‌كند.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۴۴:۳۳ توسط:netware موضوع: