جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

درمان هاي جايگزين ارتودنسي

در مواقعي كه ناهنجاري هاي دندان در بزرگسالان كمتر باشد، از درمان هاي جايگزين ارتودنسي بزرگسالان براي رفع آن ناهنجاري ها استفاده مي شود.

از جمله درمان هاي جايگزين ارتودنسي مي توان به ونير كامپوزيت و لامينيت اشاره كرد.

اما بايد گفت تنها راه درمان اصلي و پايه مشكلات فك و دندان ارتودنسي مي باشد و از درمان هاي جايگزين زماني مورد استفاده قرار مي گيرند كه فرد مي خواهد در مدت كوتاهي دندان هاي خود را مرتب كند يا تحمل نگه داري دستگاه هاي ارتودنسي را نداشته باشد.

ونير كامپوزيت

يكي از روش هاي ترميم دندان و ارتودنسي سريع  استفاده از روكش يا ونير كامپوزيت مي باشد و براي افرادي كه دچار پوسيدگي تغيير رنگ داخلي يا شكستگي دندان هستند، استفاده مي شود.

اما افراد بهتر است به اين نكته توجه داشته باشند كه دندان هاي سالم نبايد تحت درمان هاي تهاجمي كه نياز به تراشيدن دندان دارد، قرار گيرند.به اين معنا كه مرز بين انتخاب ونير كامپوزيت و ارتودنسي ،ميزان تراش دندان مي باشد. اگر اين ميزان تراش خيلي جزيي باشد اين درمان مورد قبول خواهد بود ولي در غير اينصورت اصلاً توصيه نمي شود. اگر ونير كامپوزيت به درستي به كار رود مي تواند مزاياي زير را داشته باشد:

زيبايي به شكل دندان مي دهد

دوره درماني آن كوتاه مي باشد.

مقرون به صرفه است.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي سراميكي

لامينيت دندان :

لمينيت يا لامينيت يك پوسته نازك سراميكي از جنس پرسلن مي باشد كه به سطح دندان مي چسبد؛به اين نكته توجه داشته باشيد كه به ميزان ضخامت لامينيت از سطح بيروني ، دندان تراشيده مي شود.

براي اينكه از اين روش درماني استفاده شود بايد دندان ها و فك در وضعيت مناسبي باشند.

در اين روش پس از معاينه و بررسي ايرادات دندان روي آن تراشيده شده و قالبگيري از دندان انجام مي شود.

پس از قالبگيري لامينيت ساخته شده و بر روي دندان قرار مي گيرد.

از جمله مزاياي اين روش مي توان به مدت كوتاه درمان و هزينه مناسب آن اشاره كرد.

ارتودنسي يا كامپوزيت و لمينت

اكثر روش هاي جايگزين ارتودنسي موقتي بوده و چون با تراشيدن سطح دندان همراه مي باشد _در شرايط برابر_بهتر است از ارتودنسي استفاده شود؛ زيرا روشي دائمي بوده و دندان ها با حركت در موقعيت صحيح خود قرار مي گيرند و آسيبي به ساختار دندان نمي رسد.

در درمان ارتودنسي ،در صورتي كه دندان ها به هر ميزان نامرتبي داشته باشد، برطرف مي شود.

در انواع خاصي از ارتودنسي، در صورتي كه مشكل فكي وجود داشته باشد با درمان ارتوسرجري ( جراحي فك همراه با ارتودنسي ) مشكل برطرف مي شود.

يه اين نكته نيز توجه داشته باشيد كه ونير كامپوزيت و لامينيت بيشتر براي درمان بد رنگي ها و كوتاهي و شكستگي دندان مورد استفاده قرار مي گيرد و براي درمان نامرتبي ونظمي دندان ها بيشتر از ارتودنسي استفاده مي شود.

از نظر هزينه درمان ارتودنسي گران تر مي باشد اما نتيجه حاصل از آن بهتر و ايده آل تر مي باشد.

منبع : https://www.orthotips.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۱۹:۱۵ توسط:netware موضوع:

بريس بهتر است يا اينويزيلاين؟

مرتب كردن دندان‌ها توسط متخصصين ارتودنسي دندان و به روش‌هاي مختلفي انجام مي شود. متداول ترين اين روش ها استفاده از بريس هاي سنتي و بريس هاي شفاف يا اينويزيلاين (Invisalign) است. هر يك از دو روش مزايا و معايب خاص خود را دارند و اين موضوع تصميم گيري بيمار و متخصص ارتودنسي را براي انتخاب دشوار مي كند.

بريس يا اينويزيلاين، شدت و نوع مشكل

در مواقعي كه مشكلات ترازبندي دندانها خيلي شديد نيست، مي توان از ساير روشهاي درماني از جمله اينويزيلاين استفاده كرد. اما اگر دندانها كج باشند، همپوشاني داشته باشند يا كاملا چرخيده باشند، به خصوص هنگامي كه دو پايه (Bicuspid) هستند، استفاده از بريس هاي سنتي ارجحيت دارد. در اين موارد، سيني هاي  اينويزيلاين (ارتودنسي نامرئي) قادر نيستند دندان هاي دوپايه را براي تراز شدن وادار به حركت كنند.  بعلاوه، در سيني هاي اينويزيلاين  تمركز فشار روي دندان به سمت قسمت فوقاني است، در حالي كه بريس ها فشار مساوي بر كل دندان وارد مي كنند و دندان ها را از بالا به پايين به موقعيت مناسب هدايت مي كنند.

بريس يا اينويزيلاين، زيبايي ظاهري

بريس ها عمدتاً از جنس فلز هستند و از براكت هايي تشكيل شده اند كه توسط سيم به هم وصل مي شوند. حتي در مواردي كه از بريس هاي سراميكي همرنگ دندان استفاده مي شود، هنگام لبخند زدن قابل مشاهده است. اينويزيلاين از يك ماده ترموپلاستيك شفاف و سفارشي ساخته مي شود و به طور يكپارچه روي دندان قرار مي گيرد و به دليل اينكه نامرئي است به آساني توجه افراد را جلب نمي كند.

بريس يا اينويزيلاين، قابليت جابجايي و نگهداري

بريس هاي سنتي در جاي خود ثابت هستند و هنگام تميز كردن دندان ها مشكلاتي ايجاد مي كنند، مخصوصا وقتي ذرات غذا در فلز گير مي كنند. اما اينويزيلاين به دليل اينكه از نوع ارتودنسي متحرك هستند  اين مشكل را ندارد و مي توان آن را هنگام مسواك زدن و نخ كشيدن برداشته، دوباره در جاي خود قرار داد (البته، لازم به ذكر است كه اين مزيت اينويزيلاين گاهي تبديل به يك نقطه ضعف مي شود، و آن هنگامي است كه برداشتن و گذاشتن مكرر، اثربخشي سيني ها را در تراز كردن دندان كاهش مي دهند). بعلاوه، بريس ها را بايد بطور منظم مسواك زد و تميز كردن آنها نياز به آب دارد، در حالي كه براي تميز كردن و شستشوي سيني هاي اينويزيلاين از سيستم پاكسازي اينويزيلاين استفاده مي شود.

بريس يا اينويزيلاين، طول دوره و پيگيري درمان

بريس هاي سنتي قابل جابجايي نيستند و بسته به نياز بيمار، بين 18 ماه تا 3 سال به صورت شبانه روزي پوشيده مي شوند. اما بريس هاي اينويزيلاين قابل برداشتن هستند و براي اينكه بتوانند بهترين عملكرد را داشته باشند، بسته به نياز بيمار، بايد حدود 22 ساعت در روز به مدت شش تا هجده ماه پوشيده شوند. همچنين، مراجعه به ارتودنتيست براي پيگيري روند پيشرفت بريس ماهانه است، در حالي كه براي اينويزيلاين هر 6 هفته يكبار صورت مي گيرد.

بريس يا اينويزيلاين، هزينه

هنگام مقايسه هزينه ارتودنسي سنتي و بريس هاي اينويزيلاين بايد عوامل مختلفي در نظر گرفته شود. قيمت نهايي به شدت مشكلات موجود، وسعت مشكلات و تعداد سيني هايي كه در درمان با اينويزيلاين به كار مي رود، و همچنين مهارت متخصص، محل مطب  و حق مشاوره دارد. اما اين هزينه معمولا در اينويزالاين بيشتر از بريس معمولي است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۱۳:۳۶ توسط:netware موضوع:

تفاوت بليچينگ و جرم گيري چيست؟

بليچينگ دندان و جرم گيري هر دو باعث روشن تر شدن رنگ دندانها ميشوند ولي نوع سفيد كردن و ميزان آنها متفاوت است.

در جرم گيري:

جرمهاي روي دندانها و رنگدانه هاي خارجي از روي دندانها برداشته مي شوند.

در صورتيكه فرد سيگاري و يا چاي خور قهار باشد. (تفاوت قابل چشمگيري با جرم گيري براي او ايجاد مي شود.)

ولي جرم گيري رنگ خود دندان را روشنتر نميكند بلكه جرمها و رنگدانه ها را برميدارد و در نتيجه رنگ واقعي دندان آشكار مي شود.

در بليچينگ:

ماده بليچ به داخل دندان نفوذ ميكند و رنگ دندان را از داخل روشنتر ميكند.

رنگ دندان در طول زمان با گذر سن زردتر ميشود. مقداري از آن به علت سايش مينا و ديده شدن بيشتر عاج دندان است و علت ديگر نفوذ مواد رنگي موجود در مواد غذايي به دندان.

كدام روش بليچينگ دندان را انتخاب كنيم؟

ماده بليچ توسط فعال شدن اكسيژن نوزاد موجود در آن و برداشت رنگهاي نفوذ كرده در دندان، دندان را سفيد ميكند. اگر بخواهيد بليچ به صورت سريع انجام شود ، روش office را انتخاب كنيد، اما اگر عجله اي نداريد از روش homeاستفاده كنيد كه با سرعت كمتر در مدت زمان بيشتر سفيد ميكند.

بيشتر بخوانيد : لمينت دندان

تفاوت بليچينگ دندان در خانه و بليچينگ دندان در مطب چيست؟

بليچينگ به دو روش كلي انجام مي شود : office bleaching و home bleaching

تفاوت روش home و office در نوع ماده بليچ و غلظت آن است، به علت قويتر بودن ماده در روش office در نوع office ماده سريعتر اثر ميكند و در مدت يك ساعت باعث روشنتر شدن دندانها مي شود در حاليكه در روش home براي هر فك حداقل به مدت يك هفته در طول شب استفاده از ماده بليچ مورد نياز است.

منابع :

http://www.orthoinfo.ir/

https://www.orthoblog.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۰۷:۰۸ توسط:netware موضوع:

شكايت از ايمپلنت به دليل پس زدن

شكايت از ايمپلنت بابت پس زدن آن، به معناي آن است كه تراكم استخوان فك به ميزان كافي وجود نداشته و دندانپزشك اين مورد را در معاينات خويش لحاظ ننموده يا به درستي تشخيص نداده است و پس از انجام ايمپلنت، به اين جهت كه كاشت ايمپلنت در محلي از فك كه استخوان تراكم كافي ندارد، انجام گرفته است، لذابه دليل تحليل رفتن بيش از حد استخوان، دندان كاشته شده با فك جوش نميخورد، يا لق ميشود و كاملا از جاي خود خارج ميگردد. در اين هنگام شكايت از ايمپلنت دندان به دليل پس زدن مطرح ميگردد.

شكايت از ايمپلنت به دليل عفونت در محل كاشت

شكايت از ايمپلنت ممكن است بر اثر عفونتي باشد كه يا حين عمل بوجود آمده يا پس از آن بر بيمار عارض ميشود. خوب است بدانيد مواردي از قبيل عدم رعايت بهداشت دهان و دندان پس از ايمپلنت دندان مانند كشيدن سيگار، يا سيستم ايمني بدن كه از پيش دچار مشكل بوده است، و يا عدم مصرف داروهايي كه دندانپزشك تجويز كرده است، رابطه سببيت در اعمال پزشكي با نتيجه بوجود آمده را قطع نموده و مسئوليت عارضه بوجود آمده را بر دوش شخص بيمار ميگذارد.

بيشتر بخوانيد : دندانپزشكي بارداري

مراحل شكايت از ايمپلنت دندان

مراحل شكايت از ايمپلنت شامل چه مواردي است؟

مراجع رسيدگي كننده به شكايت از دندانپزشك درخصوص ايمپلنت چه مراجعي هستند و به چه نحو رسيدگي مينمايند؟

براي تنظيم شكواييه، طرح شكايت و ثبت آن چنانچه راسا توسط بيمار انجام شود، ميتواند به دفاتر خدمات الكترونيك قضايي و سازمان نظام پزشكي مراجعه نمايد. و ادامه روند پرونده كيفري اش را از طريق سازمان مذكور يا دادسراي ويژه جرايم پزشكي دنبال نمايد.

نكته: وكيل جرايم پزشكي ميتواند با اخذ وكالت از ناحيه بيمار كليه مراحل فوق و ساير اقدامات لازمه را از نخستين مرحله تا به انتهاي پرونده را به بهترين نحو ممكن انجام داده و در هيچ مرجعي نياز به حضور شما بعنوان موكل نميباشد و صرفا جهت معاينه ميبايست در كميسيون سازمان نظام پزشكي حضور بعمل برسانيد.

بيشتر بخوانيد : بليچينگ دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۰۱:۰۸ توسط:netware موضوع:

دلايل كج شدن دندان ها چيست؟

كج شدن دندان علل مختلفي دارد و تنها ناشي از يك علت خاص نيست. مهم ترين علل كج شدن دندان كه در نهايت باعث مي شوند شما براي ارتودنسي دندان كج خود به متخصص ارتودنسي خوب مراجعه كنيد عبارتند از:

اندازه فك: كوچك بودن اندازه فك از مهم ترين علل كج شدن دندان ها است. زماني كه دندان ها فضاي كافي براي رشد نداشته باشند، به صورت كج از لثه بيرون مي ايند. اين مشكل معمولا بايد پيش از رويش دندان هاي دائمي كودكان توسط متخصص برطرف شود.

عادات اشتباه كودك: مكيدن انگشت هاي دست و پا يا اشياء ميتواند باعث كج شدن دندان شود. رفلاكس بلع نادرست حين بليعدن مواد غذايي نيز يكي از اين موارد است.

مشكلات مال اكلوژن: مشكلاتي كه اشاره به عدم هماهنگي فك ها با هم دارند

ساير علل

ژنتيك و مسائل ارثي

بهداشت ضعيف دهان و دندان: عدم رعايت بهداشت دهان و دندان باعث ايجاد بيماري لثه شده كه در صورت عدم درمان مي تواند به شل يا لق شدن دندان ها منجر شود. اين موضوع مي تواند به مرور زمان باعث كج شدن دندان ها نيز شود.

رژيم غذايي نامناسب به همراه مورد بالا از جمله علل كج شدن دندان در بزرگسالي هستند.

آسيب و صدمه به صورت و دهان

اصلاح كجي دندان ها با ارتودنسي

همانطور كه در مقدمه نيز اشاره كرديم، دو روش براي اصلاح فرم كج دندان ها ارتودنسي دندان يا همان ارتودنسي دندان كج است با استفاده از ونير دندان. اما به نسبت ونير ها (لمينت دندان و ونير كامپوزيت و …) ارتودنسي بهترين روش اصلاح اين مشكل( صاف كردن دندان )است. زيرا با كمك اين درمان دندان را به روش هاي اصولي صاف كرده و باعث بهبود طرح لبخند ميشوند اما با ونير دندان تنها دندان ها را به صورت ظاهري از كج بودن در آورده ايم. در واقع با يك روكش نازك، كاري كرده ايم كه دندان ديگر كج به نظر نرسد.

بيشتر بخوانيد : هزينه ارتودنسي

پنهان كردن كجي دندان ها با ونير دندان

ونير هاي دندان پوسته هاي نازك و همرنگ دندان هستند كه روي سطح خارجي دندان ها را مي پوشانند. براي نصب آن ها لازم است كه مقداري از سطح ميناي دندان تراشيده شود. بعد از تراشيدن دندان ها، ونيرها را ميتوان با يك چسپ مخصوص به  جلوي  دندان ها متصل كرد. با كمك ونيرهاي دنداني ميتوان مشكلات ظاهري دندان را برطرف كرد. مهمترين مشكلات ظاهري كه با ونير پنهان ميشوند عبارتند از:

كج بودن جزئي دندان ها

تغيير رنگ دائمي دندان

كوتاه بودن دندان

شكستگي جزئي، لب پر شدگي يا ترك هاي روي سطح دندان

بيشتر بخوانيد : دندانپزشكي بارداري


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۵۲:۵۸ توسط:netware موضوع:

همه چيز در مورد طلاي 18 عيار

بازار طلا، بازاري پر از رمز و راز هست. اگر با اين رموز آشنايي نداشته باشيم، ممكن است دور از جون همه شما، ضرر كنيم. امروز مي‌خواهيم در مورد عيار با هم صحبت كنيم. اصطلاح عيار از آن اصطلاحاتي هست كه هم در خريد طلا مهم هست و هم در فروش طلا. عيار طلا واحدي براي تعيين ميزان خلوص طلا است. هرچه عيار طلا افزايش يابد، طلاي ما خالص‌تر است.

مفهوم عيار طلا

با توضيحات گفته شده در قسمت قبل، به مفهوم عيار مي‌توانيم پي ببريم. بنابراين، نسبت طلاي خالصِ استفاده شده در آن قطعه به كل وزن قطعه طلا، عيار مي‌گوييم. طلاي خالص را برابر ۱۰۰۰ در نظر مي‌گيريم، يعني در يك كيلو طلا، ۱۰۰۰ گرم طلاي خالص وجود دارد. وقتي مي‌گوييم طلاي ۷۵۰، يعني اينكه در ۱۰۰۰ گرم طلا، ۷۵۰ گرم طلاي خالص وجود دارد، به‌عبارت ديگر ۷۵ درصد آن (۷۵%) طلاي خالص هست. طلاي ۷۰۵ يعني چي؟ يعني در ۱۰۰۰ گرم طلا، ۷۰۵ گرم طلاي خالص وجود دارد و ما بقي آن، آلياژهاي ديگر به كار رفته است.

معايب و مزاياي طلاي ۱۸ عيار: طلا ۱۸ عيار در مقابل طلاي ۱۴ عيار و ۱۰ عيار

اگر بخواهيم طلاي ۱۸ عيار را با عيارهاي پايين‌تر مقايسه كنيم، بدون شك مزاياي بسيار زيادي دارد. ساده‌ترين مثال اين ادعا اين است كه هر چه طلا خالص‌تر باشد، حساسيت‌زا بودن آن كمتر است. برخي از مردم به نيكل حساسيت زيادي دارند و اگر طلايي با عيار پايين استفاده كنند، دچار ناراحتي پوستي مي‌شوند. پس بهتر است از طلاهايي با قيراط بالاتر استفاده كنند.

طلايي كه عيار ۱۰ دارد حاوي نيكل است و احتمال بروز حساسيت در فردي كه از اين جواهرات استفاده مي‌كند، بيشتر خواهد بود.

از ديگر مزيت‌هاي خريد طلا ۱۸ عيار اين است كه رنگ آن به رنگ طلاي معمولي نزديك‌تر است. اين در حاليست است كه عيارهاي ۱۰ يا ۱۴ زردي كمتري دارند.

طلاي عيار ۱۰ حاوي ۴۱.۷ درصد طلاست. يعني وقتي اين مصنوعات يا جواهرات را خريداري مي‌كنيد، يعني در واقع پول ديگر فلزات – غير از طلا – را مي‌دهيد.

از معايب ۱۸ عيار بودن طلا، پايداري كم آن نسبت به طلاهايي است كه عيار پايين‌تري دارند. اين طلا در مقابل خراش يا ضربه مقاومت كمتري دارد و بنابراين توصيه مي‌شود براي استفاده روزمره از طلاهاي ۱۰ يا ۱۴ عيار بهره بگيريد.

مقايسه طلاي ۱۸ عيار با طلا ۲۲K

طلا با عيار بالاتر از ۱۸K خالص تر است و رنگ طبيعي تري دارد، اما قيمت طلا بيشتري هم دارد. اگر ميخواهد قطعه طلايي بخريد كه كم استفاده ميكنيد و در همان چند باري كه استفاده ميكنيد چشم همه را به خود بدوزيد طلاي ۲۲ بخريد (مثلا اگر قصد خريد نيم ست طلا داريد). اما اگر ميخواهيد هميشه از طلاي استفاده كنيد و ماندگاري آن برايتان مهم است سعي كنيد ۱۸ بخريد. (مثلا اگر قصد خريد گوشواره طلا داريد.).

منبع : طلا فروشي آنلاين كيش طلا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۵۷:۱۸ توسط:netware موضوع:

همه روش هايي كه توسط دندان پزشكان براي ترميم و زيبايي دندان ها به كار گرفته مي شود شامل موارد زير است: لمينت دندان بلچينگ دندان كامپوزيت دندان ارتودنسي ايمپلنت جرم گيري دندان ميناكاري دندان لمينت دندان يكي از راه هاي زيبايي دندان كه در سال‌هاي اخير در تمام كشورهاي دنيا رواج پيدا كرده است لمينت است. لمينت ها پوسته هاي شيشه اي و ظريف هستند كه استحكام بالايي دارند و سطح رويي دندان را مي پوشانند. لمينت ها علاوه بر سفيدي دندان ايرادات دنداني كه شامل بدفرمي دندان‌ها، فاصله زياد بين دندان و ترك خوردگي دندان ها هست نيز برطرف مي‌كنند. يكي از مزاياي لمينت ها امكان جرم گيري آن است . بليچينگ دندان بليچينگ به فرآيند سفيد كردن دندان هاي زرد و كدر با استفاده از مواد شيميايي مانند پروكسيد هيدروژن يا پروكسيد كارباميد كه خاصيت سفيد كنندگي دارد گفته مي‌شود. در اين روش ابتدا مواد بر روي دندان ها قرار گرفته سپس با كمك انرژي ليزر يا انرژي حرارتي شروع به فعاليت و از بين بردن لكه ها مي كند. كامپوزيت دندان كامپوزيت دندان جايگزيني براي پركردگي دندان در اثر خود شدن است .كه دو مزيت نسبت به آمالگام نقره اي دارد: آمالگام نقره اي حاوي جيوه است كه براي سلامتي ضرر دارد. همرنگ دندان است. اما در پركردگي هاي بزرگ كامپوزيت زودتر فرسوده مي‌شود ,بنابراين كامپوزيت براي پركردگي هاي كوچك بهتر است. ايمپلنت ايمپلنت دندان يكي از روش هاي جديد و پر هزينه در درمان دندان از دست رفته است. در اين روش ساختار ساير دندانها تغيير نمي‌كند بلكه فقط جايگزين دندان از دست رفته مي شود. جرم گيري دندان جرم گيري مناسب افرادي است كه جرم دندان زيادي ندارند، كه در آن پزشك با استفاده از جرم گير پلاكت ها را از روي دندان مي‌تراشد. در جرم گيري با ابزارهاي التراسونيك، از يك دستگاه كوچك با سر فلزي و اسپري آب استفاده مي شود. جرم گيري درماني بدون درد است كه فرد با انجام آن و رعايت بهداشت دندان تا مدت ها به جرم گيري مجدد نيازي نخواهد داشت. به طور كلي هر ۶ ماه يكبار ميتوان دندان ها را جرم گيري كرد، اما همه افراد بايد حداقل يك بار در سال اين كار را انجام دهند. ميناكاري دندان ميناكاري دندان يك روش سريع و بدون درد براي از بين بردن عيوب كوچك دندان مانند دندان‌هاي ناهمسطح است، كه در آن نتيجه سريع آن حاصل مي شود. اغلب علاوه بر ميناكاري دندان، سفيد كردن، روكش كردن و بانديگ هم انجام مي‌شود. بيشتر بخوانيد : دندانپزشكي بارداري

همه روش هايي كه توسط دندان پزشكان براي ترميم و زيبايي دندان ها به كار گرفته مي شود شامل موارد زير است:

  1. لمينت دندان
  2. بلچينگ دندان
  3. كامپوزيت دندان
  4. ارتودنسي
  5. ايمپلنت
  6. جرم گيري دندان
  7. ميناكاري دندان

لمينت دندان

يكي از راه هاي زيبايي دندان كه در سال‌هاي اخير در تمام كشورهاي دنيا رواج پيدا كرده است لمينت است.

لمينت ها پوسته هاي شيشه اي و ظريف هستند كه استحكام بالايي دارند و سطح رويي دندان را مي پوشانند. لمينت ها علاوه بر سفيدي دندان ايرادات دنداني كه شامل بدفرمي دندان‌ها، فاصله زياد بين دندان و ترك خوردگي دندان ها هست نيز برطرف مي‌كنند. يكي از مزاياي لمينت ها امكان جرم گيري آن است .

بليچينگ دندان

بليچينگ به فرآيند سفيد كردن دندان هاي زرد و كدر با استفاده از مواد شيميايي مانند پروكسيد هيدروژن يا پروكسيد كارباميد كه خاصيت سفيد كنندگي دارد گفته مي‌شود. در اين روش ابتدا مواد بر روي دندان ها قرار گرفته سپس با كمك انرژي ليزر يا انرژي حرارتي شروع به فعاليت و از بين بردن لكه ها مي كند.

كامپوزيت دندان

كامپوزيت دندان جايگزيني براي پركردگي دندان در اثر خود شدن است .كه دو مزيت نسبت به آمالگام نقره اي دارد:

آمالگام نقره اي حاوي جيوه است كه براي سلامتي ضرر دارد.

همرنگ دندان است.

اما در پركردگي هاي بزرگ كامپوزيت زودتر فرسوده مي‌شود ,بنابراين كامپوزيت براي پركردگي هاي كوچك بهتر است.

ايمپلنت

ايمپلنت دندان يكي از روش هاي جديد و پر هزينه در درمان دندان از دست رفته است. در اين روش ساختار ساير دندانها تغيير نمي‌كند بلكه فقط جايگزين دندان از دست رفته مي شود.

جرم گيري دندان

جرم گيري مناسب افرادي است كه جرم دندان زيادي ندارند، كه در آن پزشك با استفاده از جرم گير پلاكت ها را از روي دندان مي‌تراشد.

در جرم گيري با ابزارهاي التراسونيك، از يك دستگاه كوچك با سر فلزي و اسپري آب استفاده مي شود. جرم گيري درماني بدون درد است كه فرد با انجام آن و رعايت بهداشت دندان تا مدت ها به جرم گيري مجدد نيازي نخواهد داشت.

به طور كلي هر ۶ ماه يكبار ميتوان دندان ها را جرم گيري كرد، اما همه افراد بايد حداقل يك بار در سال اين كار را انجام دهند.

ميناكاري دندان

ميناكاري دندان يك روش سريع و بدون درد براي از بين بردن عيوب كوچك دندان مانند دندان‌هاي ناهمسطح است، كه در آن نتيجه سريع آن حاصل مي شود. اغلب علاوه بر ميناكاري دندان، سفيد كردن، روكش كردن و بانديگ هم انجام مي‌شود.

بيشتر بخوانيد : دندانپزشكي بارداري

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۲۱:۵۶ توسط:netware موضوع:

از ارتودنسي با براكت سراميكي (شفاف و همرنگ دندان) چه مي دانيد؟

بسياري از مردم دندان‌هاي مرتب‌تر را دوست دارند اما همه مردم با جلب توجه ناشي از بريس‌هاي براق فلزي احساس راحتي نمي‌كنند. ارتودنسي سراميكي يك جايگزين محبوب هستند، زيرا به همان اندازه موثر هستند اما بسيار كمتر جلب توجه مي‌كنند .

انواع بريس سراميكي

بريس سراميكي شفاف

بريس‌هاي شفاف را مي‌توان از جنس پلاستيك (پلي‌كربنات) و يا سراميك ساخت. تركيب آلومينيومي كه اغلب در بريس‌هاي سراميكي شفاف استفاده شده است نسبت به پلي‌كربنات با استحكام‌تر و مقاوم‌تر در برابر لكه است. اگر دندان بيمار به طور طبيعي خيلي سفيد باشد، ارتودنسي با براكت همرنگ دندان احتمالا بهترين انتخاب براي او هستند. اين مواد شفاف عملا روي سطح دندان‌ها ناپديد مي‌شوند. براكت‌هاي سراميكي شفاف نبايد به راحتي لك شوند، اما ممكن است ليگاتورهاي شفاف لك شوند. با وجود اينكه ليگاتورها در هر چكاپ عوض مي‌شوند، باز هم بيمار بايد براي محدود كردن هرگونه پتانسيل لك شدن، در مورد آنچه مي‌خورد و مي‌نوشد با احتياط عمل كند.

بريس‌هاي سراميكي سفيد

با وجود اين كه اين نوع بريس تحت عنوان سفيد شناخته مي‌شوند، در واقع به رنگ دندان طراحي شده است. اگر اين بريس‌ها سفيد خالص بودند، جلب توجه مي‌كردند زيرا دندان‌ها به طور طبيعي كمي زرد هستند. اما بريس‌هاي سراميكي سفيد به نظر خوب نمي‌رسد. پرانتزهاي سراميكي سفيد بهترين گزينه براي دندان‌هايي هستند كه سايه تيره‌تر دارند.

يك تركيب آلومينيومي ديگر براي ايجاد رنگ سفيد رنگ اين براكت‌ها استفاده مي‌شود. در مورد برخي برندهاي خاص، مي‌توان براكت‌ها را به گونه‌اي ساخت كه با شيد دندان‌هاي بيمار مطابقت داشته باشد. برخي انواع ديگر در شيدهاي استاندارد ساخته مي‌شوند كه ممكن است دقيق نباشد. همانند بريس‌هاي شفاف، اين براكت‌ها لك نمي‌شوند، اما تجهيزات الاستيك ممكن است لك شوند.

بريس‌هاي سراميكي رنگي

اگر چه بسياري از افراد ارتودنسي با براكت شفاف را انتخاب مي‌كنند (زيرا مي‌خواهند كه تا حد ممكن غير قابل تشخيص باشند)، هيچ چيز نمي‌تواند بيمار را از استفاده از ليگاتورهاي رنگي براي جذابيت بخشيدن به بريس‌ها منصرف كند. بيمار مي‌تواند همانند بريس‌هاي فلزي رنگي، با انتخاب طيف وسيعي از الاستيك‌هاي رنگي، آنها را به سليقه خود منحصر به فرد سازد. ليگاتورها در هر چكاپ تعويض مي‌شوند، بنابراين بيمار فرصت‌هاي زيادي براي تغيير ظاهر آنها خواهد داشت.

مزايا

ارتودنسي با براكت سراميكي با طيف وسيعي از مزايا ارائه مي‌شوند:

 روش دائمي براي صاف كردن دندان

 مناسب براي نوجوانان و بزرگسالان

 قابليت درمان انواع مختلفي از مسائل مربوط به ترميم دندان‌ها، از جمله بي‌نظمي شديد دندان

 مواد سراميكي مستحكم هستند و به آساني لب‌پر يا شكسته نمي‌شوند.

 آنها كمتر دردناك هستند چرا كه لثه‌ها را تحريك نمي‌كنند.

 آنها براكت‌هاي سراميكي نيمه شفاف (كه براي دندان‌هاي بسيار سفيد مناسب هستند) يا براكت‌هاي سراميكي هم‌رنگ دندان (كه براي دندان‌هاي كمي تيره‌تر بهتر است) دارند. در هر صورت، آنها به خوبي با دندان يك‌دست مي‌شوند.

 بريس‌هاي سراميكي زماني كه به دندان‌هاي هم‌تراز متصل مي‌شوند بسيار موثرتر از گونه‌هاي پلاستيكي مانند اينويزيلاين( ارتودنسي متحرك نامرئي ) مي‌باشند. سريع‌تر به نتيجه برسيد و دندان‌هايتان را در زمان كوتاه‌تر صاف‌تر كنيد

هزينه ارتودنسي سراميكي

ارتودنسي سراميكي به دليل هزينه‌هاي بالاي مواد و هزينه‌هاي نگهداري اضافي نسبت به بريس‌هاي مرسوم گران‌تر هستند. بريس‌هاي سراميكي بيشتر از بريس‌هاي فلزي براي تنظيمات و تعميرات نياز به چكاپ دارند و چكاپ‌هاي معمول براي بريس‌هاي سراميكي بيشتر طول مي‌كشد.

منبع : مجله ارتودنسي دندان 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۱۱:۵۵ توسط:netware موضوع:

متخصص ارتودنسي در چه مواردي مي‌تواند كمك كند؟

متخصص ارتودنسي به درمان كجي دندان‌ها و نيز بيماراني با مشكلاتي از اين دست كمك مي‌كند. اين موارد شامل اوربايت، آندربايت، كراس بايت، فاصله دار بودن دندان‌ها، شلوغي دندان‌ها و درمان ناهنجاري‌هاي فكي- گيجگاهي (TMD) مي‌شود. برخي مشكلات فك نيز بايد به وسيله متخصص ارتودنسي درمان شوند. گرچه ممكن است يك دندانپزشك علاوه بر كشيدن دندان، درمان‌هاي TMJ و پر كردن دندان ها، براي ارائه مراقبت‌هاي ارتودنسي نيز آموزش ديده باشد، با اين حال اگر لبخند خود را به يك متخصص ارتودنسي بسپاريد، بهتر مي‌توان بين درمان‌هاي مورد نياز شما تعادل ايجاد كرد. يكي ديگر از گزينه‌هاي دندانپزشكي زيبايي كه توسط متخصص ارتودنسي انجام مي‌شود، ارتودنسي نامرئي است. ارتودنسي نامرئي از مجموعه اي از تِرِي‌هاي (tray) شفاف كه به صورت سفارشي مطابق با دهان شما ساخته شده است استفاده مي‌كند تا دندان‌هاي شما را براي داشتن يك لبخند زيباتر، مرتب كند. بر خلاف سيم‌كشي‌هاي معمول، رديف كننده‌هاي استفاده شده در ارتودنسي نامرئي، واقعا نامرئي هستند و همين موضوع باعث مي‌شود آنها بهترين گرينه براي افرادي باشند كه نمي‌خواهند به خاطر استفاده از سيم‌ها يا براكت‌ها با محدوديت روبرو شوند. بر اساس استفاده‌هاي موفقيت آميز از ارتودنسي نامرئي، ثابت شده است كه ارتودنسي نامرئي درست به اندازه سيم‌كشي‌هاي معمولي موثر مي‌باشد. متخصص ارتودنسي و دندانپزشك شما مي‌تواند به صورت همزمان كار كنند و لبخند سالم تري را براي شما به ارمغان بياورند. يك دندانپزشك قادر است به شما بگويد كه آيا نياز به ارتودنسي داريد يا خير و بهترين زمان براي درمان ارتودنسي را نيز به شما اعلام كند. يك متخصص ارتودنسي لبخندي را به شما مي‌بخشد كه هم مراقبت از آن بسيار آسان تر است و هم بسيار جذاب تر است. شما بايد هم با متخصص درمان هاي ارتودنسي و هم با دندانپزشك مشورت كنيد تا مطمئن شويد دهان و دندان شما در بهترين وضعيت سلامتي و پاكيزگي قرار دارد.

منبع :


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۰۲:۱۴ توسط:netware موضوع:

راهنماي بيماران ارتودنسي متحرك

رسيدن به نتيجه مطلوب و موفقيت درمان ارتودنسي منوط به همكاري شما مي باشد؛

خواهشمند اين نكات را بدقت رعايت نماييد:

تغذيه

موقع خوردن غذا حتماً دستگاه ارتودنسي متحرك را از دهان برداريد و در جاي مناسب يا جعبه پلاك قرار دهيد. خوردن غذا ممكن است باعث تجمع مواد غذايي يا شكستن پلاك شود. وقتي پلاك در دهان است از نوشيدنيهاي قندي يا مايعات داغ استفاده نكنيد. مصرف شيريني و مواد قندي را محدود كنيد و سعي كنيد تعداد وعده هاي مصرف آن را كاهش دهيد.

بهداشت دهان

در افراد تحت درمان هاي ارتودنسي، مسواك زدن دقيق دندانها نسبت به افراد ديگر از اهميت بيشتري برخوردار است. عدم رعايت بهداشت دهان سبب پوسيدگي دندان و بيماري لثه مي گردد. بعد از غذا دندانها را مسواك بزنيد. پلاك را هم با مسواك تميز نموده و با آب و صابون يا مايع ظرفشويي بشوييد. روزي يكبار از نخ دندان استفاده نماييد. اگر در ناحيه اي لثه شما تورم يا خونريزي دارد، آن ناحيه را بيشتر تميز كنيد. هميشه مسواك خود را همراه داشته باشيد. خمير دندان حاوي فلورايد و دهانشويه ها به بهداشت دهان شما كمك ميكنند.

مراقبت از دستگاه

از پلاك ارتودنسي خود بدقت مراقبت نماييد شكستگي يا مفقود شدن دستگاه علاوه بر هزينه ارتودنسي اضافي دوره درمان را طولاني تر مي كند و براي شما و ارتودنتيست مشكلاتي ايجاد مي كند. در روزهاي اول گذاشتن و برداشتن پلاك را جلوي آينه انجام دهيد. در خارج از دهان پلاك را در جعبه آن قرار دهيد. از قرار دادن پلاك در معرض نور مستقيم خورشيد ، حرارت و آب داغ خودداري نماييد چون موجب تغيير شكل پلاك مي شود. به پلاك مواد شيميايي نزنيد. براي ضد عفوني پلاك فقط از قرصهاي مخصوص استفاده نماييد.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي ارزان

ميزان استفاده از پلاك

از پلاك خود بر اساس برنامه توصيه شده استفاده نماييد. در اغلب موارد استفاده از پلاك متحرك بايد بصورت تمام وقت (۲۴ ساعت) باشد و پلاك فقط در زمان غذا خوردن و مسواك زدن از دهان خارج شود. در صورتي كه وسايل به اندازه ساعات توصيه شده در شبانه روز استفاده نشوند، زمان درمان طولاني مي شود و يا ممكن است نتيجه مطلوب حاصل نشود.

مشكلات احتمالي

بعد از تحويل پلاك ممكن است مقداري درد وفشار در دندانها احساس كنيد كه امري طبيعي مي باشد و بعد از چند روز بر طرف مي شود. صحبت كردن شما ابتدا تحت تأ ثير قرار مي گيرد ولي بعد از چند روز به آن عادت خواهيد كرد. ميتوانيد مطلبي را بلند روخواني كنيد تا زبان با پلاك تطابق پيدا كند. چنانچه در استفاده از پلاك مشكلي داشتيد جهت بررسي به مطب مراجعه كنيد و بدون مشورت استفاده از پلاك را قطع نكنيد.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي نامرئي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۴۸:۱۳ توسط:netware موضوع: