جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

چگونگي تشكيل پلاك ها به روي دندان و جرم گيري

بطور طبيعي ترشح بزاق دهان حاوي املاح و مواد معدني مي باشند ، با رسوب اين املاح در سطوح خارجي دندان و پيوستن باكتريها ، ميكروبها و مانده مواد غذايي به اين رسوبات به تدريج مراحل اوليه تشكيل پلاك آغاز مي شود. در آغاز شكل گيري پلاك به راحتي مي توان آنها را به وسيله مسواك و نخ دندان از بين برد اما در صورتي كه پلاك ها  به موقع از سطح دندان پاك نشوند به مرور زمان حجيم شده و پس از مدتي به جرم تبديل مي شوند . پلاك ها  به طور معمول قابل رويت نيستند ولي جرم ها را مي توان به راحتي مشاهده كرد .جرم ها از بافت سختي تشكيل شده اند و به وسيله مسواك و نخ دندان نمي توان آنها را از سطح دندان پاك كرد. يكي از عوامل پوسيدگي دندان حضور جرم ها بر سطح دندان است. جرم ها باعث بوي بد دهان و بيماري هاي لثه شده  و  سلامت دندان را تهديد مي كنند. با جرم گيري دوره اي فضاي دهان سالم تر شده و بد رنگي دندان هم برطرف مي شود.

آيا جرم دندان باعث تخريب و شل شدن لثه مي شود ؟

اگر به موقع جرم ها به وسيله جرم گيري از روي دندان برداشته نشوند به تدريج  استخوان نگهدارنده دندان تحليل رفته ، لثه  ها  تخريب شده و در نهايت دندان ها شل مي شوند .

آيا قبل از ارتودنسي بايد دندان ها را جرم گيري كرد ؟

ارتودنتيست شما ترجيح مي دهد كه قبل از نصب براكت ها روي دندان شما ابتدا دندان ها جرمگيري شده و پس از ترميم پوسيدگي ها  اقدام به ارتودنسي شود .

عمل جرمگيري قبل از ارتودنسي بوي بد دهان را از بين برده و به بهداشت دهان و دندان كمك مي كند به اين ترتيب ارتودنسي دندان ها بعدا با مشكل روبرو نمي شود .

اگر هنوز با درمان هاي ارتودنسي دندان آشنا نيستيد كليك كنيد.

آيا جرم گيري باعث از بين رفتن ميناي دندان مي شود ؟

با جرم گيري تنها پلاك ها و جرم ها از سطوح دندان پاك مي شوند وعمل جرم گيري هيچ آسيبي به ميناي دندان وارد نمي آورد .

در گذشته مردم تصور مي كردند  كه جرم گيري باعث از بين بردن ميناي دندان مي شود اما امروزه  براين باورند كه اين جرم ها هستند كه دندان را خراب مي كنند نه جرم گيري

علاوه برآن جرم ها باعث آسيب جدي به  دندان ، لثه ، و بافت نگهدارنده دندان شده و محلي مناسب براي تجمع و تكثير ميكروب ها هستند .

بيشتر بخوانيد : اصلاح طرح لبخند

آيا جرم گيري دندان ها را حساس مي كند ؟

جرم ها به خاطر قطر و ضخامتي كه دارند مانند يك لايه و عايق حرارتي روي دندان مي باشند و تاحدودي جلوي احساس سرما و گرماي دندان را مي گيرند .

پس از جرم گيري و برداشتن اين لايه دندان كمي حساس شده و احساس سبكي مي كند .

البته اين احساس سبكي و حساسيت كوتاه مدت بوده و پس از چند روز ازبين مي رود .

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۱۳:۰۴ توسط:netware موضوع:

علت كج شدن دندان ها چه مي تواند باشد؟

آيا كسي را مي شناسيد كه به طور طبيعي دندان هاي صافي داشته باشد؟ اكثر مردم حداقل يك يا دو دندان كج در دهان خود دارند و بسياري ديگر از شلوغي دندان ها و يا تعداد زيادي دندان كج رنج مي برند. همانطور كه مي دانيد، راه درمان كجي و شلوغي دندان ها، ارتودنسي است و بايد توسط متخصص ارتودنسي انجام گيرد. امروزه با پيشرفت علم و تكنولوژي، مي توان از انواع ارتودنسي دندان براي مرتب كردن دندان ها، اصلاح مشكلات بايت  و ديگر مشكلات قابل حل با ارتودنسي استفاده كرد. در ادامه به بررسي علت كج شدن دندان ها مي پردازيم.

اين عوامل عبارتند از:

ژنتيك متداول ترين علت كج شدن دندان ها

علت كج شدن دندان ها غالبا ژنتيك است. اكثر ما، همانند انتخاب رنگ چشم يا رنگ مو، هيچ كنترلي بر چگونگي درآمدن دندان هايمان نداريم. صفاتي كه مي توانند منجر به شلوغي دندان ها و عقب يا جلو بودن فك ها شوند، اغلب از والدين به ارث مي رسند

عادات غلط

تاثير برخي عادات غلط كه در كودكي شكل گرفته اند، مي توانند سال ها بعد نمود پيدا كنند. با اينكه اين عادات تسكين دهنده مانند مكيدن انگشت شست يا ديگر انگشتان، استفاده از پستانك تا دوران نوپايي خطرناك به نظر نمي رسند، اما مي توانند در آينده موجب كج در آمدن دندان ها و نهايتا ارتودنسي شوند. البته فوايد ارتودنسي در كودكان را نبايد ناديده گرفت چرا كه با آغاز درمان در سنين پايين مي توان در وقت و هزينه بيمار صرفه جويي كرد.( جهات كسب اطلاعات بيشتر پيرامون دندانپزشكي اطفال و كودكان اينجا كليك كنيد.)

بالا رفتن سن

زمان هم مي تواند تاثير خود را بر دندان ها بگذارد. متاسفانه با بالا رفتن سن دندان ها تمايل بيشتري به حركت به سمت جلو، كج شدن و شلوغي پيدا مي كنند. بر خلاف تصور عامه، دندان هاي عقل هيچ تقصيري ندارند و عامل اصلي آن از دست رفتن استحكام و تغيير شكل استخوان فك به مرور زمان مي باشد كه دندان ها را ترغيب مي كند كه به جلو حركت كنند.

آسيب

آسيب ديدن صورت مي تواند موجب حركت دندان ها و نامرتبي آنها شود. همچنين ضربه خوردن به دهان مي تواند موجب جا به جايي فك، بيماري لثه و در نهايت كج شدن دندان ها شود. براي كاهش احتمال آسيب ديدن دندان ها در ورزش هاي رزمي يا خشن مانند هاكي و راگبي بهتر است از محافظ هاي مخصوص دهان و دندان استفاده كنيد.

از دست دادن دندان

از دست دادن دندان هاي شيري يا اصلي پيش از موعد، مي تواند بر جايگاه دندان هاي باقي مانده تاثير گذاشته و موجب حركت آنها به سمت جاي خالي آن دندان ها شوند. در برخي موارد، ممكن است دندان هاي شيري با دندان هاي اصلي بزرگتري جايگزين شوند كه دندان هاي ديگر را بپوشانند و موجب شلوغي دندان ها شوند.

ترميم هاي دنداني

ترميم هاي نادرست دندان ها مانند روكش ها ( لمينت دندان و....) و بريج ها مي توانند به دندان فشار وارد كنند و موجب حركت آنها شوند. همچنين آنها ممكن است بر شكل بايت و نحوه روي هم قرار گرفتن دندان ها نيز اثر بگذارد. در صورتي كه پس از ترميم دندان ها، دچار هر گونه مشكلي شديد، سريعا با دندانپزشك ترميم و زيبايي خود تماس بگيريد.

بيشتر بخوانيد : دندانپزشكي ترميمي خوب كيست ؟


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۵۶:۱۲ توسط:netware موضوع:

درمان دندان شكسته شده و ترك خورده

پر كردن دندان

اگر فقط يك قطعه كوچك ميناي دندان را خرد كرده ايد ، دندانپزشك شما ممكن است با پر كردن آسيب را تعمير كند.

كامپوزيت دندان

اگر شكستگي در  قسمت جلوي دندان باشد يا هنگام لبخند زدن ديده شود ، احتمالاً دندانپزشك از روش كامپوزيت استفاده مي كند كه قابليت اصلاح دندان به رنگ طبيعي را دارد.

كامپوزيت دندان روشي ساده است كه به طور معمول نيازي به بي حسي دندان ندارد. دندانپزشك پس از شكل دادن به مواد كامپوزيت متصل به دندان، از نور ماوراء بنفش براي سخت شدن مواد استفاده مي كند.

كامپوزيت دندان يكي از روشهاي دندانپزشكي براي برطرف كردن شكستگي، لب پريدگي، ترك خوردگي، تغيير رنگ و اصلاح شكل دندان و نيز اصلاح و درمان فاصله بين دندان ها و خط مياني نامتقارن دندان ها مي باشد. چنانچه دندان دچار پوسيدگي باشد پيش از استفاده از كامپوزيت دندان، پوسيدگي دندان برطرف مي شود. در صورت رعايت منظم و كامل بهداشت دهان و دندان طول عمر كامپوزيت دندان مي تواند بيش از ده سال باشد. در اين روش نياز به بيهوشي بيمار وجود ندارد.

لمينت دندان

لمينت دندان در اصلاح زيبايي و ترميم دندان بسيار كاربرد دارد. اگر مراقبت از ونير پرسلن به  خوبي انجام شود مي توان ماندگاري آن را تا بيش از سي سال افزايش داد.

بيشتر بخوانيد : هزينه لمينت دندان

روكش دندان

در شكستگي هاي شديد لازم است كه دندان روكش شود. روكش دندان پركابرد ترين روش دندانپزشكي براي ترميم دندان هاي شكسته مي باشد. روكش ها هم از دندان ها محافظت مي كنند و هم ظاهر دندان را زيباتر مي كنند. با قرار دادن روكش روي دندان، دندان شكسته شده مي تواند فشار جويدن را تحمل كند.

عصب كشي دندان

چنانچه شكستگي دندان تا ريشه دندان پيش رفته باشد لازم است كه دندان شكسته شده عصب كشي شود. معمولا پس از عصب كشي دندان از روكش دندان نيز استفاده مي شود تا شكستگي بيشتر پيشگيري شود. در عصب كشي دندان پوسيدگي دندان نيز برطرف مي شود. برخلاف تصور اغلب بيماران، عصب كشي دندان دردناك نيست و انجام آن به روش درست  مانع از درد و ناراحتي بيمار مي شود.

بريج دندان

در برخي موارد ممكن است شكستگي دندان تا زير خط لثه ادامه داشته باشد. در چنين مواردي دندان قابل ترميم نيست. در اين صورت دو گزينه براي درمان وجود دارد. استفاده از بريج و يا ايمپلنت دندان.

بريج دندان يك دندان نمادين يا مصنوعي است كه به جاي دندان از دست رفته قرار مي گيرد و توسط دندان هاي اطراف نگهداشته مي شود. چنانچه دندان هاي اطراف دندان  شكسته شده و از دست رفته، توانايي نگداشتن بريج را نداشته باشند در اينصورت مي توان از ايمپلنت دندان براي درمان استفاده كرد. جنس بريج ها از فلز يا سراميك و يا تركيبي از هردو مي باشد. دندانپزشك متخصص با بررسي وضعيت بيمار تصميم مي گيرد كه از كدام يك از انواع بريج استفاده كند.

ايمپلنت

در كاشت ايمپلنت، دندان شكسته كشيده مي شود و پايه ايمپلنت به جاي ريشه دندان در فك بيمار قرار مي گيرد و استخوان فك جوش مي خورد و با آن ادغام مي شود. طول عمر ايمپلنت دندان در صورت مراقبت از آن دائمي است. در مواردي كه تراكم استخوان كافي در فك براي انجام ايمپلنت وجود نداشته باشد، پيوند استخوان پيش از درمان ايمپلنت انجام مي گيرد.

منبع : كلينيك دندانپزشكي جنت آباد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۴۹:۲۷ توسط:netware موضوع:

پلاك دنداني چيست؟

ماده‌‌ي چسبنده‌ي نرم، شفاف و محكم اتصال‌يافته‌اي كه روي سطح دندان‌ها تجمع مي‌يابد، به شكل شايع پلاك خوانده مي‌شود. اين ساختمان با اصطلاح پلاك باكتريايي يا پلاك ميكروبي بهتر توصيف مي‌شود، چرا كه تقريبا تمام آن از باكتري‌ها و توليدات آن‌ها تشكيل مي‌شود. چسبندگي پلاك به سطح دندان‌ها و ساير ساختمان‌هاي جامد در دهان به حدي محكم است كه جريان بزاق يا اسپري آرام آب بر روي اين سطوح قادر به جدا كردن آن نمي‌باشد.

پلاك باكتريايي چگونه تشكيل مي‌شود؟

درواقع تجمع پلاك روي دندان‌ها نتيجه‌ي سلسله وقايعي فوق‌العاده سازمان‌يافته و برنامه‌ريزي‌شده است. بقاي موجودات در محيط دهان به توانايي آن‌ها به اتصال سطوح بستگي دارد. باكتري‌هايي كه قادر نباشند به سطوح دهاني مثل مخاط و سطوح دنداني چسبندگي پيدا كنند و معلق بمانند، با بزاق دهان شسته شده و حذف مي‌شوند. باكتري‌هاي موجود در پلاك دنداني كه عمدتا از نوع استرپتوكوك‌ها هستند، دو خاصيت مهم دارند:

خاصيت چسبندگي به دندان‌ها و يا هر ساختمان جامد ديگري در دهان مثل ترميم‌ها، بريس‌ها ي ارتودنسي و يا انواع پروتز مثل روكش‌ها ( لمينت دندان ، كامپوزيت روكش هاي تمام سراميك و...)و پروتز پارسيل و حتي جرم‌ها‌ي دنداني

خاصيت پيوستگي به يكديگر و تشكيل توده يا كلني دادن

چگونه پلاك دنداني سبب ايجاد پوسيدگي مي‌شود؟

در مراحل اوليه‌ي تشكيل پلاك اين مجموعه قابليت بيماري‌زايي ندارد، زيرا به طور اعم از جوامع هوازي تشكيل شده و عموما فاقد تعداد كافي يا انواع خاص از باكتري‌هاي بيماري‌زا مي‌باشد. بنابراين توانايي توليد مقادير كافي از محصولات مخرب حاصل از متابوليسم را دارا نمي‌باشد.

بيشتر بخوانيد : ايمپلنت دندان

چگونه پلاك دنداني سبب ايجاد بيماري‌هاي لثه‌اي مي‌شود؟

پلاك دنداني به دو دسته‌ي فوق‌لثه‌اي و تحت‌لثه‌اي تقسيم مي‌گردد. پلاك فوق‌لثه‌اي در قسمت بالاي مارجين‌هاي (لبه‌ها) لثه‌ها و يا درست در محاذات مارجين‌هاي لثه‌اي ديده مي‌شوند و پلاك تحت‌لثه‌اي در زير مارجين‌هاي لثه‌اي، بين دندان و بافت شيار لثه‌اي مشاهده مي‌گردند.

چه عواملي تجمع پلاك را مستعد مي‌سازند؟

بعضي از فاكتورها موجب مي‌گردند تجمع و گير پلاك دنداني تسريع شده و در عين‌حال برداشت آن توسط شخص دشوارتر گردد. اين عوامل شامل موارد زير هستند:

فاكتورهاي آناتوميك نظير قرارگيري نامناسب دندان‌ها، روي هم قرار گرفتن دندان‌ها و دندان‌هاي چرخش‌يافته يا كج‌شده.

پلاك در سطوح خشن ترميم‌ها نسبت به ترميم‌هايي كه سطح آن‌ها به خوبي پرداخت شده است، راحت‌تر تجمع مي‌يابد.

لبه‌هاي لثه‌اي ترميم زير‌لثه‌اي منجر به تشكيل بيشتر پلاك ميكروبي مي‌شود و رعايت بهداشت لثه در اين موارد نسبت به حالاتي كه لبه ترميم در حد و يا بالاتر از لبه‌ي لثه مي‌باشد، دشوارتر است.

پروتزهاي پارسيل متحرك غالبا منجر به افزايش تشكيل پلاك بر روي دندان‌هاي پايه مي‌شوند، كه اين مسئله ريسك مشكلات لثه‌اي و پوسيدگي دندان‌ها افزايش مي‌دهد.

دستگاه‌هاي ثابت ارتودنسي كه آن‌ها را به سختي مي‌توان تميز نمود، بخصوص براكت‌ها، بندها، سيم‌ها يا الاستيك‌هايي كه خيلي به لبه لثه نزديك مي‌باشند.

منبع : تاج دنتال كلينيك

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۴۱:۱۶ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي قبل و بعد به چه صورت است؟

در درمان هاي ارتودنسي بايد مراحل قبل و بعد از درمان انجام شود تا بهترين نتيجه را از درمان ببينيم. ارتودنسي و تغيير در ناحيه فك و دندان جز مواردي است كه به آساني قبل و بعد از آن تغييرات قابل مشاهده است. در اين مقاله تغييرات قبل و بعد از ارتودنسي شرح داده مي شود.

اقدامات قبل و بعد از ارتودنسي

ارتودنسي يك روش درمان دائمي است و نيازي به درمان مجدد ندارد و نسبت به ساير درمان ها مقرون به صرفه تر است. بسته به شدت مشكل فك و دندان و طول دوره درمان اقدامات ثابتي در دوره ي قبل و بعد از ارتودنسي ارائه مي شود.

نحوه تشخيص نياز فرد به ارتودنسي

ارتودنسي دندان صرفا به خاطر كج بودن يك دندان كوچك يا تفكر فرد درباره زشتي در ناحيه فك و دندان آن نبايد انجام شود. ضرورت انجام اين كار را متخصصان ارتودنسي تشخيص مي‌دهند. ارتودنسي نه براساس ظاهر دندان بلكه با معاينه دقيق و كامل فك و دندان از طريق قالب‌گيري دندان‌ها، ارزيابي سايز آن ها از روي قالب و انجام راديوگرافي امكانپذير است.

مراقبت هاي قبل و بعد از ارتودنسي

از آنجايي كه ارتودنسي يك درمان بلند مدت است، انجام اين درمان نياز به ملاحظات خاصي  پيش از شروع درمان و بعد از درمان، وضعيت لثه‌ها و دندان‌هاي بيمار دارد. متخصص ارتودنسي بايد بيمار را از لحاظ سلامت عمومي ارزيابي نمايد تا اطمينان حاصل كند كه ارتودنسي دندان و استفاده از وسايل ارتودنسي اثر سوء  و منفي بر وضعيت سلامت دهان و دندان بيمار نداشته باشد؛ چنانچه بيمار دچار پوسيدگي دنداني يا بيماري لثه اي است، حتما قبل از شروع درمان ارتودنسي، اين مشكلات بايد برطرف شوند.

نكات ضروري قبل از ارتودنسي

در صورتي كه لثه بيمار دچار خونريزي مي شود علت ان بايد بايد مشخص شود؛ چرا كه ممكن است علت آن رعايت نكردن بهداشت دهان و دندان باشد.

براي تهيه قالب از مواد آلژينات براي ثبت دقيق دندان ها و فكين استفاده شود.

ارتودنتيست بايد به بيمار توضيح دهد كه طول دوره ي درمان چقدر است و بايد در ان دوران صبور باشد.

تعداد جلساتي را كه بيمار حين درمان بايد به پزشك مراجعه كند را تعيين كند و به بيمار بگوييد.

مشكلات ايجاد شده بعد از ارتودنسي

از مشكلات بعد از ارتودنسي مي توان به تحليل يا كوتاه شدن طول ريشه اشاره كرد. تحليل و كوتاه شدن ريشه در بيماران ارتودنسي به اندازه 3 تا 5 درصد مراجعين است، اما نبايد از اين مساله ضروري چشم پوشي كرد.

از ديگر مشكلات بعد از ارتودنسي مي توان به عدم تخصص كافي متخصص ارتودنسي اشاره كرد؛ اگر متخصص ارتودنسي در حوزه درمان از تخصص كافي برخوردار نباشد، امكان بروز خطا در مرحله تشخيص، طرح درمان، انجام درمان و نگهداري نتايج درمان وجود دارد. متاسفانه اين خطاها شايع ترين و غيرقابل جبران ترين مشكلاتي هستند كه در درمان هاي ارتودنسي در جامعه ديده مي شوند. افرادي كه داراي تخصص ارتودنسي هستند، علاوه بر قيد كلمه متخصص ارتودنسي در تابلو، در مهر نظام پزشكي خود نيز همين كلمه را دارند.

بيشتر بخوانيد :

·         ارتودنسي ثابت

 

·         ارتودنسي متحرك 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۰۶:۵۹ توسط:netware موضوع:

آيا ارتودنسي بزرگسالان با كودكان متفاوت است؟

ارتودنسي يكي از تخصص هاي دندانپزشكي است كه براي پيشگيري، تشخيص و درمان ناهنجاري هاي فك و دندان به كار مي رود. ارتودنسي با روش هاي درماني ثابت يا متحرك انجام مي شود. اگر ارتودنسي در بازه سني ۸ الي ۱۲ سالگي انجام شود بهتر است؛ زيرا در اين بازه زماني به دليل اينكه دندان هاي دائمي و استخوان هاي فك در حال حركت هستند، ارتودنسي بهتر مي تواند باعث هدايت دندان ها و اصلاح و رشد فك شود.

ارتودنسي در سنين بالاتر نيز مي تواند انجام شود و به طور كلي سن در ارتودنسي اهميت كمتري دارد؛ بنابراين ارتودنسي بزرگسالان يكي از روش هاي درمان ناهنجاري هاي دنداني و فكي به شمار مي رود. اگر بيمار لثه سالمي داشته باشد، مي تواند تحت درمان قرار بگيرد. مرتب كردن دندان ها در اين محدوده سني بيشتر قابل انجام است و تغييرات فكي نياز به جراحي فك دارند.

مراحل انجام ارتودنسي دندان بزرگسالان

مراحل انجام ارتودنسي بزرگسالان عبارتند از:

مشاوره اوليه با ارتودنتيست براي تعيين نيازهاي بيمار

قالب گيري از دندان ها

تصويربرداري از دندان ها

مشخص كردن روش هاي درمان با ارتودنسي

كارگذاري براكت ها بر روي دندان ها

تنظيم جلسات براي انجام مراحل مختلف ارتودنسي

درمان با ارتودنسي با توجه به شدت مشكل مي تواند چند ماه الي چند سال طول بكشد كه اكثر افراد مي توانند در مدت ۱ الي ۲ سال درمان بشوند.

بيشتر بخوانيد : دانستني هاي ارتودنسي دندان

ابزارهاي ارتودنسي بزرگسالان

به منظور از بين بردن ناهنجاري هاي فك و دندان، ابزارهايي براي درمان به كار مي روند كه به توضيح ويژگي هاي آنها مي پردازيم.

ارتودنسي فلزي:

در ارتودنسي فلزي براكت ها به بخش جلويي دندان ها چسبانده مي شوند. سيم ها نيز با كمك كش هاي ارتودنسي از داخل براكت ها عبور مي كنند و به باندها متصل  مي شوند. با محكم شدن سيم ها، دندان ها تحت فشار قرار مي گيرند و با گذشت زمان به هماهنگي كامل دست مي يابند.

ارتودنسي سراميكي:

در ارتودنسي سراميكي از براكت هاي سراميكي يا پلاستيكي و سيم هاي ارتودنسي به رنگ نقره اي يا يخي استفاده مي شود كه نسبت به ارتودنسي اينويزيلاين دندان ها را سريع تر حركت مي دهد.

براكت هاي سراميكي نسبت به براكت هاي فلزي بيشتر در معرض شكنندگي، ترك خوردن و لكه پذيري قرار دارند.

ارتودنسي زباني:

ارتودنسي زباني همانند ارتودنسي فلزي است، اما در اين روش سيم ها و براكت ها در داخل دهان قرار مي گيرند كه ممكن است در ابتدا استفاده از آن كمي ناراحت كننده باشد.

ارتودنسي ديمون:

درمان در «ارتودنسي ديمون» يا «ارتودنسي سريع» نسبت به ارتودنسي فلزي مي تواند سريع تر انجام شود. در اين سيستم به دليل مكانيسم خودكاري كه وجود دارد سيم ها به براكت ها متصل مي شوند؛ بنابراين كيفيت كار بالاتر است و وزن آن سبك تر از ارتودنسي فلزي است.

ارتودنسي اينويزيلاين:

الاينرهاي متحرك جايگزيني براي براكت ها هستند كه اين الاينرها بايد ۲۲ساعت در شبانه روز مورد استفاده قرار بگيرند و بيمار در هنگام غذا خوردن و مسواك زدن بايد آنها را از دهان خارج كند.

اين الاينرها نامرئي هستند و كسي متوجه وجود آنها در دهان شما نخواهد شد. هر ست بايد  به مدت دو هفته مورد استفاده قرار بگيرد؛ سپس يك ست جايگزين ست قبلي مي شود. ست ها مي توانند تا زمان مرتب شدن دندان ها مورد استفاده قرار بگيرند.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۷:۴۶ توسط:netware موضوع:

آشنايي كامل با ارتودنسي دندان روكش دار

ارتودنسي دندان روكش دار، نوعي ارتودنسي است كه روي دندان هاي روكش شده انجام مي‌شود. امروزه با روند رو به رشد متقاضيان دندانپزشكي زيبايي، تعداد زيادي از افراد خواستار انجام خدمات زيبايي همچون لمينت، كامپوزيت، روكش و … هستند. اما پس از استفاده از اين خدمات زيبايي متوجه لزوم ارتودنسي بر روي آن دندان ها مي شوند. سوالي كه در اين زمان به ذهن آن ها خطور مي كند اينست آيا ارتودنسي بر روي دندان هاي روكش شده يا داراي لمينت، پرشده و كامپوزيت امكان پذير است؟

بهترين نوع ارتودنسي دندان هاي روكش دار

از آن جا كه ارتودنسي ثابت روي دندان روكش دار نيازمند بهداشت دقيق تر و رسيدگي بيشتري است اغلب متخصصان ارتودنسي تمايلي به استفاده از بريس هاي ثابت براي ارتودنسي دندان روكش دار نيستند. بهترين گزينه براي ارتودنسي اين دندان ها استفاده از ارتودنسي متحرك يا اينويزيلاين است. گاهي اوقات امكان استفاده از ارتودنسي متحرك وجود ندارد. در اينصورت دندانپزشك ارتودنسي ثابت را توصيه مي كند. به طور كلي از سه روش مي توان براي ارتودنسي دندان هاي روكش دار استفاده كرد:

ارتودنسي ثابت كه روي سطح جلوي دندان ها نصب مي شود.

ارتودنسي متحرك همچون بريس هاي نامرئي

ارتودنسي لينگوال كه در سطح پشت دندان ها نصب مي شوند.

امكان آسيب ديدگي روكش در ارتودنسي

اگر روكش به درستي و محكم روي دندان نصب شده باشد، ارتودنسي آسيبي به آن وارد نخواهد آورد. امروزه با پيشرفت تكنولوژي و تجهيزات پيشرفته، از روش هاي بسيار دقيقي براي نصب براكت ها و بريس هاي ارتودنسي استفاده مي شود. بعد از به پايان رسيدن دوره درمان نيز متخصص ارتودنسي با دقت هر چه تمام تر بريس ها و ساير اجزاء ارتودنسي را به آرامي از روي دندان جدا كرده تا به دندان ها هيچ گونه آسيبي نرسد.

بيشتر بخوانيد : داستني هاي ارتودنسي دندان

ارتودنسي دندان روكش دار

از روكش معمولاً براي پوشاندن خرابي و پوسيدگي هايي استفاده مي شود كه قابل پر كردن نيستند. يا اينكه روكش براي دندان هاي شكسته و عصب كشي كاربرد دارد. با وجود داشتن يك يا چند دندان روكش شده نيز مي توان از ارتودنسي استفاده كرد.

در هنگام نصب براكت روي دندان هاي روكش شده از چسب مخصوص و متفاوت استفاده مي‌شود. بقيه مراحل ارتودنسي همانند ارتودنسي دندان هاي بدون روكش خواهد بود. همچنين افرادي كه دندان هاي آن ها نيازمند به كارگيري روكش است، در ابتدا مي توانند تحت درمان ارتودنسي قرار گرفته و سپس اقدام به استفاده از خدمات زيبايي مثل روكش كنند.

نحوه انجام ارتودنسي دندان روكش دار

اغلب اوقات متخصص ارتودنسي توصيه مي كند دندان ها پس از انجام ارتودنسي، روكش شوند. تا روكش ها با وضعيت جديد دندان ها ساخته شده و تنظيم شوند. اما انجام اين كار در همه موارد ممكن نيست.

براي چسباندن براكت هاي ارتودنسي روي دندان هاي روكش دار، بايد از تكنيك ويژه اي كمك گرفت و ظرافت بيشتري به كار برد. برخي اوقات لازم است از بندهاي ارتودنسي استفاده شود. پاره اي مواقع روكش ها بايستي چدا شوند. بهرجهت مي توان از ارتودنسي براي كساني كه دندان روكش شده دارند نيز استفاده كرد. حتي مي توان به گونه اي عمل كرد كه لازم نباشد بعد از ارتودنسي روكش تعويض شود.

انجام ارتودنسي با متخصص مجرب هيچ گونه عوارضي را در سيم كشي دندان هاي روكش شده نيز به دنبال نخواهد داشت. با استفاده از تكنيك هاي مدرن و تكنولوژي هاي به روز و درمان هاي باكيفيت مي توان به طور ايمن و مطمئن اقدام به ارتودنسي اين نوع از دندان ها كرد. فشار بريس هيچ گونه آسيبي به دندان هاي ترميم شده وارد نياورده و سبب شكستگي آن ها نخواهد شد.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۴۷:۳۵ توسط:netware موضوع:

آشنايي كامل با انواع ارتودنسي جديد

ارتودنسي براي درمان ناهنجاري هاي فك و دندان و مرتب كردن دندان ها به كار مي رود. دستگاه هاي ارتودنسي با اعمال فشار به دندان ها، به مرور آن ها را به جايگاه ايده آل مورد نظر  ارتودنتيست سوق مي دهند. ارتودنتيست به هنگام انتخاب روش درماني براي بيماران، عواملي چون شدت ناهنجاري فكي و دنداني، نوع آن و سن بيمار را لحاظ قرار مي دهد و در نهايت بهترين روش درماني را براي بيمار انتخاب خواهد كرد. امروزه ارتودنسي هاي جديد بسياري وجود دارند كه با توجه به ناهنجاري، مورد استفاده قرار مي گيرند. در اين مقله از دكتر كاميار خضري بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران  شما را با ارتودنسي جديد، انواع آن و مزاياي استفاده از آن آشنا مي كنيم.

مزاياي ارتودنسي جديد

رعايت بهداشت دهان و دندان در دندان هايي كه دچار مشكل هستند دشوار است كه با ارتودنسي مي توان ميزان بهداشت دهان و دندان را ارتقا داد؛ هم چنين ارتودنسي مي تواند مشكلاتي مانند سردرد و مشكلات مفصل ـ گيجگاهي، مشكلات غذا خوردن و هضم آن ها و همينطور مشكلات مربوط به تكلم بيمار را برطرف سازد و در نهايت باعث اصلاح طرح لبخند بيمار نيز مي شود.

انواع روش هاي درماني ارتودنسي

درمان هاي ارتودنسي به منظور برطرف كردن ناهنجاري هاي فكي يا اصلاح دندان ها به كار مي روند كه هر كدام از اين مشكلات روش درماني مختص به خود را دارند. اگر ميزان مشكلات و ناهنجاري هاي دنداني و فك بيمار شديد باشد، بيمار نياز به جراحي نيز خواهد داشت.

انواع ارتودنسي جديد

امروزه براي درمان با ارتودنسي، از روش هاي جديد درماني استفاده مي شود كه باعث شده است بسياري از مشكلاتي كه در حيطه دندانپزشكي وجود دارند با روند بهتري درمان شوند. برخي از آن ها عبارتند از:

ارتودنسي ديمون:

ارتودنسي ديمون يكي از جديدترين روش هاي درماني است. براكت هاي به كار رفته در اين سيستم مي توانند به صورت شفاف يا سراميكي باشند. در اين سيستم از يك مكانيسم خودكار استفاده شده است كه سيم هاي ارتودنسي دندان را بدون نياز به ليگاتورها به براكت ها متصل مي كند. مدت زمان درمان با اين روش نسبت به ارتودنسي فلزي تا ۶ ماه كاهش يافته است. يكي از مزيت هاي مهم اين سيستم اين است كه ارتودنتيست در اين روش نيازي به كشيدن دندان ها ندارد.

تكنولوژي به كار رفته در اين سيستم ميزان فشار و اصطحكاك دندان ها را كاهش داده و درمان نيز در حين طي روند مناسب خود كارايي بيشتري دارد؛ همچنين بيماراني كه از ارتودنسي ديمون استفاده مي كنند نسبت به ارتودنسي فلزي درد كمتري را احساس مي كنند.

ارتودنسي لينگوال:

ارتودنسي لينگوال يكي از روش هاي درماني است كه براكت ها به صورت سفارشي ساخته مي شوند و در پشت دندان ها و سمت زبان قرار مي گيرند. اين خود يك ارتودنسي نامرئي است كه براكت ها بدون آنكه ديده شوند، باعث حركت دندان ها و صاف شدن آنها مي شوند.

ارتودنسي اينويزيلاين:

پلاك هاي ارتودنسي اينويزيلاين شفاف و بي رنگ هستند و براي افرادي كه از ديده شدن لوازم ارتودنسي بر دندان هايشان ناراضي هستند مناسب است. اين پلاك ها بايد هر ۲ هفته يكبار تعويض شوند؛ سپس ست جديد جايگزين ست قبلي مي شود. اين روند تا پايان دوره درماني ادامه دارد . استفاده از اين پلاك ها راحت تر است؛ زيرا اين پلاك ها متحرك هستند و بيمار مي تواند پلاك ها را در هنگام غذا خوردن، مسواك زدن از دهان خود خارج نمايد..

ميني اسكرو:

ميني اسكرو يك ابزار پيچي شكل است كه با قرارگرفتن در استخوان فك باعث حركت دندان ها و قرارگيري آنها در يك موقعيت صحيح و درست مي شود. اين روش زماني به كار مي رود كه ارتودنتيست بخواهد يك يا چند دندان را بدون حركت و جا به جايي دندان هاي ديگر در دهان حركت بدهد. از ميني اسكرو مي توان براي بستن فضاي بين دندان ها، درمان اپن بايت، صاف كردن دندان ها، برطرف كردن انحرافات و چرخش هايي كه دندان ها دارند استفاده كرد.

بيشتر بخوانيد : دانستني هاي ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۳۹:۴۵ توسط:netware موضوع:

ساخت فوليكول مو از سلولهاي بنيادي

پژوهشگران يك موسسه پژوهشي در آمريكا موهايي با ظاهر طبيعي با منشا سلولهاي بنيادي القايي (iPSCs) انساني ساخته اند كه مي تواند انقلابي در صنعت رشد مو ايجاد كند.

بر اساس مقاله اي كه ديروز ۲۷ ژوئن در نشست سالانه انجمن بين المللي سلول هاي بنيادي (ISSCR) ارائه شد و جايزه مريت (Merit Award) را دريافت كرد منشا اين مو، سلولهاي نامحدود iPSCs انساني برگرفته از سلولهاي پاپيلا پوستي (dermal papilla) مي باشد.

پاپيلا پوستي سلولهاي مقيم فوليكولهاي مو هستند كه كنترل ضخامت و طول مو را بر عهده دارند. در سال 2015 دانشمندان توانسته بودند با كاشت اين سلولها در زير پوست موش، مو با منشا انساني را رشد دهند ولي اين فرايند غير قابل كنترل بود.

ولي اين بار اين فرايند به صورت كاملن كنترل شده است و با ساخت يك چارچوب تجزيه پذير كه جهت رشد مو را مشخص مي كند و به اتصال سلولهاي بنيادي كمك مي كند قابل استفاده براي انسان باشد.

چه كساني كانديد كاشت مو مي باشند؟

يكي از عواملي كه موجب مي شود سن افراد بالاتر نشان داده شود عقب رفتن خط رويش مو مي باشد. در سنين بالاي 50 سالگي معمولا 50% افراد دچار درجاتي از ريزش مو مي شوند. در برخي افراد كه در سنين 25 سالگي شقيقه هاي آنها به عقب مي رود و پيشاني شان بلند مي شود و اگر به درمان هاي دارويي جواب ندهند مي توان از روش كاشت مو انجام داد.

 

شما مي توانيد درباره كسب اطلاعات بيشتر درباره روش هاي كاشت مو و همچنين  يافتن يك متخصص كاشت مو خوب در تهران به سايت بهداشت و سلامت نسخه مراجعه كنيد. 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۴۳:۰۱ توسط:netware موضوع:

پوشك كردن در سفر

سن : كودك يك ماهه تا كودك يك ساله

پوشك كردن در سفر : آيا براي يك روز بيرون رفتن با كودكتان برنامه ريزي مي كنيد؟ در اينجا برخي مواردي كه بايد در ساك كودك موجود باشد و روش هاي پوشك كردن كودك در مكان هاي عمومي آمده است.

بيرون رفتن با كودك تازه متولد شده كار سختي است: او بسيار كوچك است و دنياي اطرافش بزرگ. همچنين نگراني هايي درباره بيرون ماندن بدون پوشك يا ساير موارد ضروري نوزاد وجود دارد. چه كارهايي بايد انجام شوند؟

كودك، پوشك و پوشك كردن در سفر

متخصص اطفال و نويسنده كتاب «به سوي خانه با نوزاد تازه متولد شده: از تولد تا واقعيت» ، جنيفر شو ،  مي گويد: “اگر براي يك ساعت به پارك رفته باشيد يا كل آخر هفته را در بيرون از خانه سپري كنيد، فقط يك چيز است كه كودك واقعا به آن لازم دارد و آن پوشك است. شما مي توانيد بدون هر چيز ديگري به خارج از خانه برويد. به چه تعداد پوشك نياز است؟ اين تعداد به مدت زمان سفر شما بستگي دارد.” شو، دو تا سه عدد را براي يك بعد از ظهر و ۱۲ عدد را براي يك شب اقامت توصيه مي كند و “براي شب به پوشك مخصوص شب نياز خواهيد داشت كه قابليت جذب بهتري دارد.”

سفر به همراه كودك، پوشك و موارد ضروري براي پوشك كردن

با اين كه يك بسته پوشك بچه تنها چيزي است كه واقعا در سفر به آن نياز داريد، اما مي توانيد برخي وسايل ضروري را نيز با خود به همراه داشته باشيد، شامل:

دستمال براي خشك كردن كودك. اين دستمال ها جزء ديگري از وسايل لازم براي پوشك كردن كودك در بيرون از خانه هستند، مخصوصا بسته با سايز سفر. اين دستمال ها نه تنها كار پوشك كردن را تسهيل مي كنند ؛ بلكه براي پاك كردن دست و صورت كثيف كودك نيز مناسبند. اگر بسته بزرگي از اين دستمال ها را در خانه داريد، مي توانيد براي سفر از آنها استفاده نماييد. اگر دستمال ها را در خانه جا گذاشتيد، از دستمال كاغذي استفاده كنيد. امي پري كه به تازگي مادر شده است نيز به جاي تهيه اين دستمال ها از ليف حمام استفاده مي كند و مي گويد: “ما فقط بدن كودك را قبل از پوشك كردن خشك مي كنيم، اين روش براي جلوگيري از خارش كمك زيادي به ما كرده است.”

پد تعويض. يك پد تعويض قابل حمل در زمان سفر و وقتي نمي دانيم قرار است كجا پوشك را تعويض كنيم، به ما كمك بزرگي مي كند. با وجود اين كه چند پوشك، يك حوله، و پتوي كودك تنها مواردي هستند كه به آنها نياز داريد، اما يك ساك با پد تعويض متصل به آن بسيار مناسب خواهد بود. همچنين پدهاي يكبار مصرفي مشابه ورقه هاي كاغذي نيز وجود دارند كه معمولا از آنها در دفتر پزشكان و دندانپزشكان استفاده مي شود. اما اگر فراموش كنيد كه چنين وسيله اي را با خود ببريد، چه بايد كرد؟ از يك روزنامه استفاده كنيد و يا با دستمال كاغذي توالت يك پد بسازيد.

كيسه هاي پلاستيكي. پوشك هاي كثيف، پدهاي تعويض يكبار مصرف، و دستمال هاي استفاده شده بايد دور ريخته شوند. به همين دليل بسياري از والدين به همراه داشتن چند كيسه پلاستيكي را توصيه مي كنند. اين كيسه ها فضاي زيادي را اشغال نمي كنند و توسط آن ها مي توان از ايجاد بوي بد و كثيفي در مكان هاي عمومي جلوگيري كرد.

اصول پوشك كردن

بيشتر والدين و متخصصان اطفال تعويض پوشك در رستوران يا چنين مكان هايي را توصيه نمي كنند. نه تنها اين پوشك هاي آلوده بيماري را انتقال مي دهند، بلكه ممكن است بوي بدي هم در محل منتشر شود. از آنجايي كه بسياري از مادران و پدران به اين كار روزانه عادت كرده اند، ممكن است فراموش كنند كه اين كار براي همه عادي نيست

بيشتر بخوانيد:

·         كودك هفت ماهه

 

·         كودك نه ماهه 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۳۶:۴۴ توسط:netware موضوع: