جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

اجزاي تشكيل دهنده ارتودنسي ثابت كدامند؟

به مجموع تمام دستگاه هاي ثابت، بريس ارتودنسي گفته مي شود. يك بريس ارتودنسي از اجزاي مختلفي تشكيل شده است كه برخي از آن ها نقش پررنگ و فعالي در طي درمان دارند و برخي ديگر به اصلاح غير فعال هستند و به صورت ثابت تا انهتاي درمان جابجا نمي شوند بلكه كاملا به دندان ها اتصال دارند.

اجزاي تشكيل دهنده هر بريس ارتودنسي ثابت بسته به توانايي توليد ميزان نيرو جهت جابجايي دندان ها يا انواع حركت دندان ها مي توانند از دو نوع زير باشند:

1. اجزاي فعال يا اكتيو ارتودنسي ثابت (Active)

به تمام اجزايي كه توسط متخصص ارتودنسي تنظيم مي شوند و  نقش مهمي در روند درمان دارند. اين اجزاء عبارتند از:

سيم ارتودنسي (سيم قوس دار يا Archwires): اين سيم بين براكت هاي متصل شده به دندان ها عبور مي كند و نيروي لازم جهت حركت دندان ها را تامين مي كند. زماني كه صحبت از سيم كشي ارتودنسي (اصطلاح عاميانه است) به ميان مي آيد منظور همين آرچ واير است.

جدا كننده، سپريتورها يا (Separator): براي ايجاد فاصله بين دندان هاي خلفي در ازدحام دندان ها

اسپرينگ ها (Springs): براي اتصال دو براكت با هم (و حتي اتصال براكت به ميني اسكرو ارتودنسي)

الاستيك ها و كش هاي ارتودنسي (Elastics): براي اتصال دو يا چند براكت قلابدار به هم به منظور حركت دندان ها در جهات خاص

حتما بخوانيد :

2. اجزاي غيرفعال يا پسيو ارتودنسي (Passive)

اين اجزاء تا پايان دوره درمان معمولا ثابت هستند و لنگري براي اجزاي اكتيو در نظر گرفته مي شوند:

بند ها (Bands): بند ارتودنسي را مي توان نوعي براكت در نظر گرفت كه به دو دندان هاي آسياب خلفي متصل مي شود و يك لنگ براي سيم ارتودنسي به شمار مي رود.

براكت ها (Brackets): اصلي ترين بخش بريس ارتودنسي ثابت كه به سطح جلو يا پشت دندان ها متصل مي شوند

سيم هاي ليگاشور (Ligature wires): الاستيك ها كه در رنگ هاي مختلفي توليده شده و به خاطر آن ها واژه ارتودنسي رنگي به فرهنگ اصطلاحات ارتودنسي وارد شده، به دور براكت پيچيده مي شوند و سيم محكم به براكت متصل مي كنند.

اتصالات پشت دندان يا زباني (Lingual attachment)

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۰۲:۴۲ توسط:netware موضوع:

تعداد مراحل ارتودنسي دندان

قبل از شروع لازم است بدانيد كه اين مراحل بسته به هدف درمان، ميتوانند كمي با هم متفاوت باشند و بنابراين نوع مراحل ارتودنسي دندان را مي توان با در نظر گرفتن خواسته مراجعين كمي با هم تفاوت خواهد داشت. به عبارت ساده تر اگر هدف شما از ارتودنسي زيبايي باشد، با كسي كه به نوعي مال اكولوژن شديد دچار است مراحل يكساني را طي نميكنيد.

مراحل اوليه ارتودنسي دندان

فرقي نمي‌كند كه هدف شما از درمان چه باشد، زيرا گام هاي اوليه در سلسله مراحل ارتودنسي دندان تقريبا يكسان و به شرح زير است. قبل از شروع مراحل به اين نكته هم توجه كنيد كه هزينه ارتودنسي با افزايش تعداد مراحل بيشتر خواهد شد.

مرحله اول

بطور معمول متخصص ارتودنسي شما اولين جلسه را به معاينه و بررسي مشكلات دندان‌هايتان اختصاص مي دهد. در همان جلسه اول ويزيت، متخصص ارتودنسي به شما درباره نحوه تشخيص و بررسي دندان ها و فك توضيحاتي ارائه ميدهد.

مرحله دوم

بعد از آن، جهت مشاهده دقيقتر و تشخيص بهتر، با اشعه ايكس از دندان هاي شما عكس گرفته ميشود. راديوگرافي از تك تك دندان ها، سبب مي شود تا بتوان هر گونه مشكلي كه متوجه دندان هايتان است را قبل از نصب براكت هاي ارتودنسي بر طرف كرد. بنابراين اين مرحله از پايه هاي ثابت مراحل ارتودنسي دندان است.

حتما بخوانيد:

مرحله سوم

با اين ارزيابي ها و بررسي هاي دقيق متخصص ارتودنسي اكنون مي تواند نظر قطعي خود درباره نوع و شدت مشكل شما و برنامه درماني پيش رو را به اطلاعتان برساند.

مرحله چهارم

اما يك متخصص ارتودنسي خوب پيش از آنكه بخواهد اصلاح مشكل دندان هاي شما را شروع كند، بايد از سلامت ساختارهاي دهان و دندان شما مطمئن شود. او بايد ابتدا از سلامت لثه هاي شما اطمينان حاصل كند. و اگر مورد مشكوكي در لثه هاي شما پيدا كرد، براي تشخيص و درمان بيماري هاي لثه، شما را به يك پريودنتيست يا ساير متخصصان دندانپزشكي ارجاع ميدهد.

مرحله پنجم از مراحل ارتودنسي فك بالا و پايين

اين تنها كاري نيست كه متخصص قبل از شروع درمان انجام ميدهد. او در مرحله بعدي به سراغ پر كردن پوسيدگي ها و جرم گيري دندان ها مي رود. زيرا اگر دندان ها سالم نباشند درمان ارتودنسي شما هيچ معنايي ندارد و مراحل ارتودنسي نيز با موفقيت به اتمام نخواهند رسيد. و حتي در طول مدت درمان چه بسا دندان ها به شدت آسيب ببينند و حتي نحوه مسواك زدن و شستشوي دهان و دندان به مشكل بر بخورد.

مرحله ششم

پس از رفع همه مشكلات احتمالي دهان و دندان در صورتي كه به تشخيص متخصص شما نياز به درمان ارتودنسي متحرك داشته باشيد. بايد در همان جلسه از فك بالا، پايين و دندان هاي شما قالبگيري شود تا بتوانيد وارد ساير مراحل ارتودنسي دندان شويد . با مراحل ارتودنسي ثابت و متحرك در ادامه بيشتر آشنا خواهيد شد.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۲:۵۸ توسط:netware موضوع:

با اين راه كارهاي ساده، درد ارتودنسي را به صورت كامل ريشه كن كنيد

برخي از افراد تصور مي كنند ارتودنسي مشابه معضلي مانند دندان درد، ممكن است دردناك و وحشتناك باشد. خبر خوب اين است كه اين تصور كاملا اشتباه است. در واقع بهتر است به جاي عبارت درد ارتودنسي ، از ناراحتي ناشي از ارتودنسي صحبت كنيم. زيرا افراد تا چند روز ممكن است كمي ناراحتي تجربه كنند و چه بسا هيچ دردي هم تجربه نكنند. آنچه در اين مقاله مي خوانيد توضيحاتي درباره ماهيت چيزي است كه درد ارتودنسي مي خوانند و روش هاي ساده اي براي كاهش يا متوقف كردن كامل آن است.

درد ارتودنسي: آيا واقعا ارتودنسي درد دارد؟

همانطور كه در مقدمه نيز ذكر شد، ارتودنسي (مخصوصا ارتودنسي ثابت) در چند روز نخست اتصال بريس ممكن است كمي باعث درد و ناراحتي در افراد شود. با اين حال قرار نيست درد شديدي تجربه شود و تنها يك ناراحتي جزئي متوجه افراد مي شود. اين نارحتي جزئي نيز كاملا طبيعي است و به واسطه تحت فشار قرار دادن دندان ها به منظور صاف شدنشان است و جاي نگراني وجود ندارد.

حتما بخوانيد :

5 نكته براي تسكين درد ارتودنسي دندان

10 روش ساده زير به راحتي و در كمترين زمان ممكن هرگونه درد در زمان ارتودنسي را سركوب مي كنند و براي همه افراد نيز در دسترس هستند. اگر نياز به تسكين درد در حين درمان خود هستيد حتما اين روش ها را امتحان كنيد.

1. داروهاي بيحسي خوراكي استفاده كنيد

بهترين راه براي كاهش درد در زمان ارتودنسي استفاده از داروهاي بيحس كننده موضعي است. با قرار دادن اين داروها بر روي يك تكه پنبه تميز و سپس آغشته كردن لثه ها به آن مي تواند تا حد زيادي درد را كاهش داده يا كاملا سركوب كرد.

2. داروي مسكن بدون نسخه بخريد

افرادي كه حين تنظيمات بريس ارتودنسي درد زيادي تجربه مي كنند بهتر است كه به فاصله 1 ساعت قبل از جلسات تنظيم و 2 ساعت بعد از آن مسكن مصرف كنند. دقت كنيد كه حتما مسكن توصيه شده توسط متخصص ارتودنسي خود را تهيه كنيد و بر اساس مندرجات داخل جعبه دارو آن را مصرف كنيد.

3. از كمپرس يخ استفاده كنيد

قرار دادن كمپرس يخ روي گونه ها يا اعمال مستقيم آن به لثه ها مي تواند به كاهش درد، التهاب و ورم لثه كمك كند.

4. آب يخ هم فكر خوبي است

آب سرد دماي داخل دهان را كاهش مي دهد و قادر است به كاهش ورم لثه كمك كند. اگر هيچ گزينه اي براي كاهش درد ارتودنسي در چند روز اول نداريد حتما آب يخ بيشتري بنوشيد.

5. بيشتر غذاهاي نرم بخوريد

چه ارتودنسي ثابت فلزي داشته باشيد و چه ارتودنسي متحرك با پلاك شفاف ارتودنسي، در هر صورت شما بايد تا پايان مدت زمان ارتودنسي يك رژيم غذايي نرم كه نياز كمتري به جويدن دارد مصرف كنيد.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۴۳:۳۱ توسط:netware موضوع:

نكات مهم براي متقاضيان كاشت مو

1-انطباق انتظارات با واقعيت

قبل از كاشت مو حتما چند نفر را كه قبلا كاشت مو انجام داده اند از نزديك ببينيد وبا ديد باز درمورد آن تصميم بگيريد. هدف از كاشت مو پركردن و پوشاندن منطقه خالي از مو است نه پرپشتي خيلي زياد كه فقط با گذاشتن كلاه گيس حاصل مي شود. در كاشت مو بايد واقع بين بود. متاسفانه افرادي كه در مراكز غيرمعتبر برايشان بزرگ نمايي شده و دروغ زياد شنيده اند انتظارات غير واقعي پيدا مي كنند.

2- تحقيق در مورد مراكز كاشت مو

مراكز كاشت مو بسيار زيادي در شهر تهران و ديگر شهرهاي كشورمان تاسيس و در حال فعاليت هستند اما واقعيت اين است كه كاشت مو يك روش كاملا علمي است كه علاوه بر تخصص ، نياز به تجربه بسيار زيادي دارد.

مركز تخصصي موي رنسانس عضو انجمن بين المللي پيوند مو با بيش از پانزده سال سابقه با بهره گيري از بهترين و مجرب ترين و باتجربه ترين تيم هاي كاشت مو در ايران توسط تكنيك هاي جديد و انحصاري SUT و FUE توانسته تحولي در امر كاشت مو را پايه گذاري نمايد. اين نكته بسيار حائز اهميت است كه به مركزي مراجعه كنيد كه سابقه طولاني در انجام كاشت مو داشته باشد و كليه مراحل كاشت مو را منطبق بر دانش روز پزشكي انجام دهد.

حتما بخوانيد : متخصص كاشت مو كيست ؟

3- مكالمه حضوري با پزشك كاشت مو

در جلسه مشاور نمونه كارهاي كاشت مو را ببينيد و به توضيحات مشاور خود در مورد روش كاشت مو و نتيجه مورد نظردقت كنيد. نگراني و دلشوره درباره كاري كه قرار است چهره تان را متحول كند كاملا براي مشاورين قابل درك است بنابراين سعي كنيد موارد نگران كننده را به صراحت با مشاور خود درميان بگذاريد و به توضيحات و راهكارهاي مشاور خود اطمينان نماييد.

4- نتيجه كاشت مو

نتيجه كاشت مو در افراد مختلف يكسان نيست . نتيجه كاشت موي شما مي تواند بيشتر يا كمتر از دوستان تان باشد. نكته كليدي ميزان بانك موي شماست. مثلا معمولا در روش اي رايج و سنتي FUT و FIT كه با جراحي انجام مي شود در افرادي كه انعطاف پذيري پوست پشت سرشان خيلي زياد است مي توان نواري به عرض 1.5 سانتي متر برداشت درحالي كه اگر پوست سرسفت باشد عرض نوار حداكثر 1 سانتي متر خواهد بود و به همين نسبت تعداد تارهاي موي كاشته شده كمتر مي شود.

5- تاثير سن در كاشت مو

كاشت مو محدوديت سني خاصي نداشته و در سن بالا و با موهاي سفيد نيز قابل انجام است. افراد 25تا60 ساله بهترين كانديد كاشت مو هستند البته افراد مسن سالم هم كانديد مناسبي براي كاشت مو محسوب مي شوند زيرا موهاي سفيد كاشته شده بسيار طبيعي ديده شده و كسي متوجه كاشت موي افراد مسن نمي شود. ضمنا اين گروه مي توانند موهاي كاشته شده را نيز مانند موهاي طبيعي رنگ كنند.

منبع : نسخه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۱۷:۴۱ توسط:netware موضوع:

ايمني جراحي لاغري در چه حدي است؟ اين جراحي عوارضي هم دارد؟

در حال حاضر در اكثر كشورهاي جهان، مشكل چاقي و اضافه وزن به يكي از مهمترين مشكلات جوامع تبديل شده است كه متاسفانه اين مسئله مي تواند زمينه بسياري از مشكلات ديگر مانند انواع بيماري هاي مزمن و زمينه اي را هم فراهم آورد. علاوه بر اين وجود چاقي بيش از حد مي تواند از نظر رواني هم بر افراد اثر منفي گذاشته و باعث از بين رفتن اعتماد به نفس فرد شود. يكي از روشهاي نوين براي برطرف كردن مشكلات چاقي، به شكل ريشه اي و اساسي، جراحي لاغري مي باشد.

عمل جراحي لاغري مي تواند تا 85 درصد، كاهش وزن به همراه داشته باشد عددي كه قابل مقايسه با روش هاي ديگر نخواهد بود. بنابراين اين عمل ها مي تواند براي افرادي كه اضافه وزن زيادي دارند در سريعترين زمان ممكن، نتيجه بخش باشد. علاوه بر اين جراحي هاي لاغري، باعث كاهش وزن بدون برگشت خواهند شد.

حتما بخوانيد :

اما اين جراحي هم مانند بسياري از جراحي ها، ميتواند فقط براي عده اي خاص مناسب باشد. اگر اين عمل با توجه به نظر پزشك متخصص جراحي لاغري و با وجود سلامت عمومي فرد، اتفاق بيفتد روشي ايمن محسوب مي شود هر چند عوارض نادري نيز ممكن است براي بعضي افراد به دنبال داشته باشد از جمله:

حالت تهوع؛ اسهال‌ و ‌استفراغ، نفخ و يا انسداد روده

البته  بعضي از مشكلات بعد از عمل تا حدودي طبيعي است و پزشك براي رفع آن به شما كمك خواهد كرد مثلا يبوست مي تواند تا حدودي در اين امر طبيعي باشد. يا بوجود آمدن سنگ هاي كيسه صفرا در اين شرايط طبيعي است و اگر باعث درد شكمي مي شوند مي توان آنها را از بدن خارج كرد.

شما با توجه به وضعيتي كه داريد و آنچه كه پزشك برايتان تشخيص مي دهد بايد اقدام به لاغري كنيد. معمولا افرادي كه همراه با چاقي زياد مشكلاتي مثل ديابت و فشارخون دارند، گزينه هايي هستند كه جراحي لاغري به آنها توصيه مي شود.

منابع :

https://www.dranbara.com/

https://www.dr-abdo.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۷:۰۳ توسط:netware موضوع:

هيونداي i10 جديد به زودي عرضه مي شود

هيونداي i10 جديد در كمال ناباوري وارد بازار مي شود. اما با چه آپشن هايي ؟؟ در اين با استار پارت نمايندگي نمايندگي رسمي فروش قطعات هيونداي و كيا همراه باشيد تا نسل جديد اين خودرو بيشتر اشنا شويد.

شركت هيونداي در بازاري كه خودروهاي شاسي بلند و سدان با امكانات و آپشن هاي جديد خارق العاده جولان مي دهند.

اعلام كرد كه طراحي جديد خودرو هاچ بك i10 با امكانات و آپشن هاي جديد وارد بازار مي شود.

شركت هيونداي اعلام كرد كه تمامي آپشن هايي كه در خودروهاي جديد خود نظير سانتافه 2019 قرار داده است در اين خودرو نيز وجود دارد.

اين تصميم براي شركت هيونداي يك ريسك بزرگ محسوب مي شود.

اين در حالي است كه ديگر شركت هاي سازنده خودرور تمايلي به توليد و عرضه خودروهاي هاچ بك ندارند.

فورد، پژو، فولكس و ديگر شركت هاي سازنده خودرو كه در ليست خودروهاي خود، خودرو هاچ بك را داشتند تصميم بر اين گرفتند كه توليد اين خودروها متوقف كنند.

رونمايي اين خودرو چند روز ديگر در نمايشگاه خودرو فرانكفورت اتفاق مي افتد.

با تمام اين توضيحات توليد هاچ بك هيونداي i10 جديد براي اين شركت فوايدي هم دارد.

اول اينكه با توجه به مشخصات اين خودرو هيچ رقيبي در كلاس خودروهاي هاچ بك براي i10 وجود ندارد.

دوم اينكه اين يك خودرو با امكانات است كه نسبت به خودروهاي ديگر اقتصادي تر است.

وم اينكه هيونداي با توليد اين خودرو طرفداران هاچ بك را به سوي خود جذب مي كن

حتما بخوانيد :


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۵۳:۳۶ توسط:netware موضوع:

پودر كاكائو سفيد

پودر كاكائو سفيد را مي توان از توليد كنندگان پودر كاكائو در كشور خريداري كرد. در اين حوزه شركت هاي گوناگوني هستند كه فعاليت مي كنند و در انواع مختلفي پودرهاي كاكائو را به بازار عرضه مي كنند.

مي توانيد با مراجعه به فروشگاه هاي مختلفي كه در اين حوزه فعاليت مي كنند، بهترين نوع پودر كاكائو سفيد را خريداري كنيد و از آن انواع شيريني را تهيه كرده و مورد استفاده قرار دهيد. با بكارگيري از پودر كاكائو خوب سفيد، مي توان يك ميان وعده خوب و مقوي را خورد.

در شهرهاي مختلفي مراكزي وجود دارند كه در آن انواع پودرها به ويژه پودر كاكائو سفيد عرضه مي شود. مي توانيد به راحتي به اين مراكز مراجعه كنيد و بهترين نوع و با كيفيت پودر را خريداري نماييد.

پودر سفيد كاكائو يكي از جمله پودرهاي كمياب در بازار مي باشد و كمتر در فروشگاه ها پيدا مي شود. آن را بايد از فروشگاه هاي خاص و يا فروشگاه هاي بزرگ زنجيره اي تهيه كنيد.

خواص پودر كاكائو در بدنسازي و همچنين موارد گوناگون باعث شده تا بسياري از اين نوع محصول استفاده كرده و آن را ميل كنند.

حتما بخوانيد :

كارخانجات توليد پودر كاكائو در كشور

كارخانه جات توليدي پودر كاكائو در كشور را مي توان در گوشه و كنار شهرهاي مختلف پيدا كرد. اين كارخانه ها در انواع گوناگوني اين محصول را به بازار عرضه مي دارند. مي توان با مراجعه به فروشگاه هاي مختلف، خريد پودر كاكائو توليد شده در ايران را انجام داد.

از جمله كارخانه هاي معروف در اين حوزه مي شود به اين ها اشاره كرد: توليدي پودر كاكائو فرمند، توليدي پودر كاكائو زعفران عباس زاده اصل، توليدي پودر كاكائو به آمد ،پودر كاكائو ساخت شركت گلها و …

موارد مصرف پودر كاكائو موارد مصرف پودر كاكائو به اين شكل است:

  • توليد شيريني
  • توليد شكلات
  • توليد كيك
  • توليد هات چاكلت
  • توليد بستني
  • دسر  و …

اين پودر كارايي بالايي دارد و بسياري به دليل خواص مختلفي كه دارا مي باشد، از آن استفاده مي كنند. كاكائو داراي طعم و مزه گس و تلخ ويژه اي است كه همين باعث شده تا بسياري به بكارگيري از آن در انواع شيريني جات ترغيب شوند.

پودر كاكائو را مي شود در برندهاي متفاوتي خريداري كرد و از آن بهترين نوع شيريني ها را تهيه نمود.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۴۲:۰۱ توسط:netware موضوع:

چرا كودك نياز به درمان دندانپزشكي با آرامبخشي يا بيهوشي دارد؟

كودكان غير همكار

بچه‌هاي كوچك يا كودكان نوپا اغلب به دليل مشكلات خاصي ممكن است از دندانپزشك ترس داشته باشند و قادر به همكاري با دندانپزشك نباشند.

سن كم، ناتواني‌هاي جسمي و ذهني و يا اضطراب‌هاي شديد و كنترل نشده ناشي از صداهايي كه از تجهيزات دندانپزشكي مي‌شنوند و يا فشاري كه بر اثر كار دندانپزشك احساس مي‌كنند، مي‌تواند آن‌ها را عصبي و نگران كند، حتي اگر واقعاً احساس دردي نكنند.

درمان‌هاي طولاني مدت و خاطره دندانپزشكي

كودكي كه دندان‌هاي پوسيده و عفوني زيادي دارد، بايد حتماً هر چه زودتر اين عفونت‌ها از داخل دهان خارج شوند. چراكه اين عفونت‌ها مي‌توانند به جوانه دندان‌هاي دائمي كه زير دندان‌هاي شيري قرار دارند آسيب برسانند يا از طريق وارد شدن عفونت از رگ‌هاي خوني انتهاي ريشه‌ها به داخل بدن كودك به اندام‌هاي مختلف بدن ازجمله مغز، كبد و كليه آسيب برسانند.

حال اگر در كودكان كم سن و سال بخواهيم با كنترل فيزيكي، درمان‌هاي دندانپزشكي زيادي براي چندين دندان وي انجام دهيم، مسلم است كه كودك دچار مشكلات روحي رواني مي‌شود و ترس از دندانپزشكي در وي براي هميشه باقي مي‌ماند.

حتما بخوانيد :

خلاصه‌اي از انواع آرامبخشي و بيهوشي در دندانپزشكي كودكان

اطلاعات زير نماي كلي از انواع مختلف روشهاي آرام‌بخشي و بيهوشي در دندانپزشكي اطفال و كودكان را ارائه مي‌دهد. مهم است كه والدين تمام گزينه‌هاي خود را بدانند. با دندانپزشك كودك در مورد نوع درمان آرامبخشي يا بيهوشي كه وي براي كودكتان پيشنهاد مي‌دهد صحبت كنيد.

  • گاز خنده
  • آرام بخشي ملايم
  • آرام‌بخشي متوسط
  • آرام‌بخشي عميق
  • بيهوشي عمومي

نكات روز عمل دندانپزشكي كودكان تحت بيهوشي

اگر فرزند شما در روز برنامه ريزي شده براي عمل بيمار شد، براي بررسي اينكه آيا بايد انجام عمل به وقت ديگري موكول شود يا خير، بايد تماس بگيريد. موارد زير را نيز بايد در نظر داشته باشيد:

چند روز قبل از عمل با كودك خود به‌طور خلاصه در مورد روش درمان و بيمارستان صحبت كنيد. از اصطلاحات ساده استفاده كنيد كه وي بتواند درك كند. اين به كودك زماني را براي فكر كردن درباره درمان و پرسيدن سؤال مي‌دهد.

حتماً دستورالعمل‌هاي گفته شده در مورد خوردن و نوشيدن را قبل و بعد از عمل دنبال كنيد.

به فرزند خود اجازه دهيد پس از عمل در خانه استراحت نمايد. او احتمالاً از روز بعد از عمل به وضعيت طبيعي و عادي خود برمي‌گردد.

رفرنس : كلينيك تخصصي دندانپزشكي كودكان

منبع : كلينيك دندانپزشكي جنت اباد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۰۷:۰۵ توسط:netware موضوع:

روند بريج كردن دندان

در صورتيكه فرد يكي از دندان هايش را به دلايلي از دست داده باشد و جاي خالي آن در دهان خودنمايي كند، مي توان به كمك بريج اين جاي خالي را بست يا پر كرد. در واقع بريج دندان يك دندان جعلي و مصنوعي است كه توسط دندان هاي طرفين در جاي خود نگه داشته مي شود و به آن پونتيك مي گويند. با اينكه بريج ها مي توانند مانند پركردگي ها از مواد مختلفي مانند طلا تهيه شوند، اما معمولا آنها را از پرسلين مي سازند تا به رنگ دندان هاي طبيعي باشد.

طي جلسه اول، دندان هاي طرفين آماده مي شوند. مرحله آماده كردن اين دندان ها شامل تراش دادن جزئي براي ايجاد فضاي لازم جهت سوار شدن روكش روي آنها مي باشد. سپس مدلي از دندان گرفته مي شود كه بر اساس آن، آزمايشگاه روكش ها، پونتيك و بريج را مي سازد. متخصص ترميم و زيبايي دندان نوعي بريج موقت مي سازد تا بيمار بتواند طي مدت ساخته شدن بريج اصلي براي محافظت از دندان هاي اطراف و بافت هاي لثه از آن استفاده كند.

طي جلسه دوم، بريج موقت برداشته مي شود و بريج پرسليني يا فلزي جديد، روي دندان تنظيم مي شود و در صورت بزرگ يا كوچك بودن اصلاح مي شود. براي اطمينان از فيكس بودن چهارچوب آن و بايت بايد چندين بار ديگر به دندانپزشك خود مراجعه كنيد. البته اين موضوع در هر فرد متفاوت است. در صورتي كه بريج استفاده شده از نوع ثابت باشد، دندانپزشك ممكن است به صورت موقت آن را در جايش چسب بزند تا از چفت شدن آن اطمينان حاصل كند.

حتما بخوانيد :

بهبودي پس از بريج كردن دندان

يكي از بهترين مزاياي بريج كردن دندان اين است كه دوره نقاهت بسياري كوتاه و جزئي دارد. در حقيقت شما مي توانيد پس از قرار گرفتن بريج ها درون دهان،طبق روال قبل غذا بخوريد. بسياري از بيماران هيچ مشكلي با عادت كردن به آن ها ندارند، اما در صورتي كه احساس هرگونه دردي مي كنيد، دندانپزشكتان مي تواند با تنظيم مجدد بريج آن را بهبود بخشد.

منابع :


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۰۳:۵۴ توسط:netware موضوع:

مراحل كشيدن دندان

در ابتدا دندانپزشك يا جراح درباره نحوه كشيدن دندان با شما صحبت خواهد كرد.  روش هاي احتمالي، عوارض و نحوه مراقبت هاي پس از كشيدن دندان مباحثي هستند كه حتما توسط دندانپزشك به شما توضيح داده خواهند شد. همچنين دندانپزشك ممكن است درباره موضوعات زير سوالاتي از شما بپرسد:

سن شما.

شرايط، بيماري و مسائل پزشكي قبلي يا موجود

داروهايي كه مصرف مي كنيد.

هرگونه آلرژي به غذا، دارو يا داروي بيحسي و موضعي

پس از آن، دندانپزشك وضعيت حفره دهان و دندان آسيب ديده شما را بررسي مي كند. همچنين، او چند تصوير با كمك اشعه ايكس از دندان آسيب ديده و ساختارهاي مجاور  آن تهيه مي كند.

حتما بخوانيد :

مرحله اول: بي حس كردن محل دندان مورد نظر

قبل از شروع فرآيند، بسته به موقعيت دندان و پيچيدگي هاي كشيدن دندان، دندانپزشك محل دندان مورد نظر را بيحس مي كند. براي اينكار ممكن است از بي حس كننده هاي موضعي مانند ليدوكايين يا آرتيسين استفاده شود. با اين حال اگر بيمار بسيار مضطرب باشد  احتمالا بيهوش خواهد شد.

مرحله دوم: كشيدن دندان

به دو روش مي توان دندان ها را كشيد. دندان در حالت عادي بدون هيچ تيغ جراحي يا روش تهاجمي و در مدت زمان كم دندان كشيده مي شود. اما گاهي ممكن است نياز باشد تا به روش جراحي دندان در آورده شود.

بسته به اينكه موقعيت دندان كجاست ممكن است فرآيند كمي پيچيده و متفاوت باشد. براي مثال:

اگر دندان قابل مشاهده باشد و تمام تاج آن بيورن از خط لثه باشد، دندانپزشك با كمك الويتور (نوعي وسيله دندانپزشكي) دندان را حركت داده و بالا مي كشد. سپس با كمك يك فورسپس (نوع ديگري از وسايل دندانپزشكي رايج) دندان را با حركات آرام به جلو عقب شل كرده و كاملا بيرون مي كشد.

اگر دندان زير خط لثه باشد يا تنها بخش كمي از آن بيرون از لثه باشد نحوه كشيدن دندان متفاوت خواهد بود. جراح يا دندانپزشك يك برش با كمك ليزر يا تيغ جراحي بر روي لثه ايجاد مي كند تا دندان كاملا در معرض ديد قرار بگيرد، ممكن است بخشي از استخوان نگهدارنده دندان در اطراف آن نيز برداشته شود. سپس دندان كشيده مي شود.

حتي ممكن است دندان به اين راحتي ها بيرون كشيده نشود و نياز باشد تا چند قطعه شده و سپس هر قطعه از آن بيرون كشيده شود.

سرانجام ، دندانپزشك يك گاز استريل را بر روي محل زخم قرار داده تا خونريزي را متوقف كند. برخي اوقات ممكن است لثه بخيه شود تا خونريزي به حداقل برسد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۵۷:۲۸ توسط:netware موضوع: