جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

مزايا ، معايب و عوارض ونير كامپوزيت

مزاياي كامپوزيت ونير

ارزانتر و مقرون به صرفه بودن نسبت به ساير ونير ها

سرعت بالا در نصب ؛ به طوريكه كامپوزيت ونير تقريبا در يك جلسه انجام مي گيرد.

تنها سطح جلوي دندان ها‌ را پوشش مي‌دهند درنتيجه دندان سالم بيشتر مي ماند و نياز به ‌تراش چنداني ندارد .

برگشت پذير بودن؛ اگر لايه خارجي ميناي دندان تراشيدن نشده باشد ونير كامپوزيت را مي توان به راحتي برداشت تا فرد مجددا از دندان هاي طبيعي خود استفاده كند.

كمترين آسيب به دندان‌هاي ديگر وارد مي شود؛ مواد كامپوزيت نرم تر هستند بنابراين در صورتي كه دندان هاي روكش شده به عنوان مثال فك بالا را روي دندان هاي فك پايين فشار داده شوند سايش كمتري نسبت به لمينت ايجاد مي كنند.

شكل‌ و فرم طبيعي؛ به‌طوري كه سايرين به‌ سختي متوجه تفاوت دندان طبيعي با دندان ونير كامپوزيت مي شوند.

معايب ونير كامپوزيت

 روكش هاي كامپوزيت از لحاظ زيبايي در درجه پايين تري نسبت به لمينت ها قرار دارند.

دوام و طول عمر لمينت دندان  بيشتر از كامپوزيت است. كامپوزيت حدودا بعد از ۵ سال شروع به ساييده شدن ، لب پر شدن ، يا زرد شدن مي كند.

كارايي كامپوزيت ها براي يك يا دو دندان كه گوشه آنها پريده باشد مناسب است. اما اگر تعداد دندان هاي بيشتري را بخواهيم روكش كنيم استفاده از لمينت دندان مناسب تر است.

احتمال پريدگي لبه‌ هاي ترميم به هنگام مصرف خوراكي‌ هاي سفت وجود دارد.

عوارض انجام ونير كامپوزيت

انجام ونير دندان نيز مانند بسياري از درمان هاي ديگر ممكن است با عوارضي همراه باشد كه رعايت و دانستن نكات مهم در ارتباط با اين عوارض مي تواند حداقل آسيب را به درمان ما برساند. در زير به برخي از اين عوارض ونير دندان اشاره ميكنيم:

شكستن دندان هاي ونير كامپوزيت شده

براي ماندگاري بيشتر دندان هايي‌ كه تحت درمان ونيركامپوزيت قرار گرفته‌اند توصيه مي شود فرد از مصرف زياد غذا هاي بسيار سفت و خشك تا حد امكان خوددارى‌ كند. البته اگر دندان ونيركامپوزيت شده دچار شكستگي و يا آسيب شود مي توان آن را ترميم كرد.

بروز حساسيت دمايي پس از كامپوزيت ونير دندان

در ابتداى درمان ممكن ‌است دندان ونير كامپوزيت شده , درمقابل تغييرات دمايي شديد حساس شود كه البته گذرا بوده و بعد از مدت كوتاهى حساسيت كاملا از بين مي رود.

تغيير رنگ دندان ونيركامپوزيت شده

اگر فرد پس ‌از درمان ونير كامپوزيت در مصرف نوشيدني ‌هاي رنگ دار , دخانيات مثل سيگار , قليان و . . . افراط كند و يا عاداتي مثل مصرف زياد چاي يا قهوه را داشته ‌باشد ، ممكن ‌است بخش‌ هايي از لبه دندان تغيير رنگ داده و زيبايي خود را از دست بدهد.

طول عمر كامپوزيت ونير دنداني

طول عمر ونير كامپوزيت به‌ عوامل مختلفي ‌مانند جنس دندان ها ، رعايت بهداشت و عادت هاي غذايي بستگي دارد. در صورتي كه ونير كامپوزيت به ‌درستي توسط دندانپزشك انجام شود و ‌توسط بيمار مراقبت‌ هاي لازم صورت بگيرد مي توان گفت‌ بين 5 تا 7 سال طول عمر دارد.

بيشتر بخوانيد : ايمپلنت دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۴۶:۵۵ توسط:netware موضوع:

سوالات متداول درباره ونير كامپوزيت

در اين مقاله از مهمترين سوالات كاربران عزيز سايت كلينيك دندانپزشكي شبانه روزي تاج دنتال رو پاسخ داديم، اگر شما هم سوالاتي در رابطه با انجام ونير دندان داريد ميتوانيد براي ما كامنت كنيد و يا با كلينيك تماس گرفته و از مشاروه هاي تاج دنتال بهره بگيريد.

آيا مي توان براي كامپوزيت دندان رنگ دلخواه خود را انتخاب كنيم؟

بله , شما مي توانيد با مشورت دندانپزشك معالجتان رنگ مناسب را مطابق با رنگ پوستتان انتخاب كنيد. توجه داشته باشيد كه بهتر است رنگي را براي كامپوزيت دندان خود انتخاب كنيد كه طبيعي به نظر برسد.

آيا مي توان روي دندان هاي روكش شده كامپوزيت ونير انجام داد؟

براي انجام اين كار معمولا ابتدا در كلينيك دندانپزشكي موقعيت دندان هاي روكش شده را بررسي مي كنند و بنا برصلاح ديد خود در صورت امكان روكش قبلي را با روكش هاي سراميكي تعويض مي كنند.

كامپوزيت دندان بهتر است قبل از عمل زيبايي بيني انجام شود يا قبل از آن؟

به دليل اينكه پس از كامپوزيت دندان لب در موقعيت جديدي قرار مي گيرد ، اغلب متخصصين توصيه مي كنند جراحي زيبايي بيني خود را به بعد انجام كامپوزيت ونير موكول كنيد.

آيا كامپوزيت دندان در دوران بارداري خظرناك است؟

انجام كامپوزيت ونير همانند ديگر درمان هاي دندانپزشكي در دوران بارداري هيچگونه ضرري ندارد. اما بهتر است در سه ماه ي دوم بارداري انجام شود.

بهترين برند كامپوزيت ونير دندان كدام است؟

در ميان انواع مارك ها ، برند ايويكولار آي پي اس از كيفيت بالا و استحكام و ماندگاري زيادي برخوردار است. برندهاي كازمادنت و اولترادنت نيز از لحاظ كيفيت و تنوع رنگ در درجه قابل قبول و خوبي قرار دارند.

بيشتر بخوانيد : ايمپلنت دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۹:۱۰ توسط:netware موضوع:

انداختن دستبند در دست راست و مزاياي آن

دستبند طلا، الماس، چرم يا هر متريال ارزشمند ديگري كه باشد، زينت‌بخش دست‌هاي زنان و مردان است. در زيبايي آن هيچ‌شكي وجود ندارد اما آيا مي‌دانيد كه بنابر اعتقاد چيني‌هاي باستان نبايد دستبند را به دست چپ خود ببنديد؟

مراقب نقطه‌ي حساس Shenmen باشيد

در طب سنتي و در شاخه‌ي طب سوزنيِ چيني‌ها فرضيه‌اي وجود دارد كه مي‌گويد بعضي از اعضاي بدن انسان داراي نقطه‌ي «شِنمِن» هستند. Shenmen را «دروازه بهشت» يا «دروازه آسمان» هم مي‌نامند و در طب سوزني از آن براي درمان تقريباً همه‌چيز از استرس و اضطراب گرفته تا افسردگي و بيماري‌هاي التهابي بهره مي‌گيرند. يكي از نقاط شن‌من در بدن در گوش‌ها قرار دارد و نقطه ديگر آن روي مچ دست چپ است.

بيشتر بخوانيد :

در محل تلاقي كانال حركتي مچ دست و تاندون‌ها، نقطه‌اي وجود دارد كه در طب سنتي چيني به آن Shenmen مي‌گويند. بر اساس اين طب، اگر شما دستبند – هر چقدر هم كه باريك و نازك باشد – را به دست چپ ببنديد، باعث آسيب ديدن و رگ‌به‌رگ شدن رباط‌ها و تاندون‌هاي مچ دست مي‌شود. در مواردي كه اين آسيب جدي شود، ممكن است به بيماري «سندرم كارپال تونل» منجر شود، كه در نتيجه‌ي فشردگي عصب مياني در ناحيه تونل كارپال ايجاد مي‌شود. به‌دنبال اين عارضه، انگشتان دست دچار اختلالات حسي و حركتي مي‌شوند. به همين خاطر است كه مي‌گويند دستبند را در دست چپ استفاده نكنيد.

يكي ديگر از دلايلي كه گفته مي‌شود نبايد دستبند را به دست چپ بست اين است كه مي‌گويند مردان بايد ساعت و دستبند را به دست چپ و زنان به دست راست ببندند. در گذشته‌ها، نياكان ما اين قانون را رعايت مي‌كردند زيرا به تفاوت آناتومي بدن زنان و مردان معتقد بودند. بنابراين شما اگر زن و مونث هستيد، مهم نيست كه دستبند طلا، دستبند چرم يا دستبند مهره‌دار استفاده مي‌كنيد، فقط مهم اين است كه آن را به مچ دست چپ خود نبنديد.

منبع : طلا فروشي اينترنتي كيش طلا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۳۳:۲۶ توسط:netware موضوع:

وسيع كننده كام (اكسپندر)؛ انواع و كاربرد

بدن كودك در سال‌هاي رشد دستخوش تغييرات متعددي مي‌شود؛ دندان‌ها نيز از اين قاعده مستثني نيستند و تمام دندان‌هاي شيري در نهايت با دندان‌هاي دائمي جايگزين خواهد شد. مشكل اينجاست كه همواره فضاي كافي براي رويش مناسب و مرتب دندان‌هاي دائمي وجود ندارد. نبود فضاي كافي ناهنجاري‌هايي را مانند شلوغي و به‌هم‌فشردگي دندان‌ها، نامرتبي دندان‌ها، درد و ده‌ها اختلال ناخوشايند ديگر در پي دارد كه مسلماً بروز آنها براي كودك و والدينش ناراحت كننده است. برخي متخصصين ارتودنسي دندان‌هاي نامرتب را از بين مي‌برند، اما شماري از متخصصين مجرب از راهكارهاي ديگري براي حفظ دندان بهره مي‌گيرند. اكسپندر يا وسيع كننده كام يكي از پركاربردترين و مفيدترين وسايل ارتودنسي است.

انواع اكسپندر

وسيع كننده‌ها علي‌رغم شباهت ظاهري از نظر نوع و عملكرد برحسب محل قرارگيري در دهان تقسيم‌بندي مي‌شوند. وسيع كننده در دو نوع اصلي اكسپندر فك بالا و فك پايين وجود دارد. دليل ابداع دو نوع اكسپندر براي فك‌هاي بالا و پايين اين است كه اندازه فك پايين تغيير نمي‌كند، اما فك بالا را تا قبل از وقوع تغييرات مهم مي‌توان وسيع‌تر كرد.

بيشتر بخوانيد :

پهن و وسيع كردن فك بالا با اكسپندر

اكثر وسيع كننده‌هاي كام به دندان‌هاي آسياب فك بالا متصل مي‌شود. به اين ترتيب حداكثر نيروي ايمن به استخوان وارد مي‌شود و احتمال بروز عوارض به حداقل مي‌رسد. پيچ‌هاي بازشونده‌اي معمولاً به اكسپندر متصل مي‌شود تا بتوان سيم متصل به وسيع كننده را بازتر كرد تا در پي آن فك نيز وسيع‌تر شود. يكي از عوارض جانبي استفاده از وسيع كننده كام اين است كه دو دندان جلوي بالا فاصله‌دار مي‌شود. چنانچه دندان‌هاي پيشين دائمي باشد، متخصص ارتودنسي اين نقص را اصلاح خواهد كرد.

آشنايي با وسيع كننده فك پايين

وسيع كننده فك پايين مشكلات مربوط به دندان‌هاي در حال درآمدن را اصلاح مي‌كند. اكسپندر دندان‌ها را به طرف بيرون فشار مي‌دهد تا دندان‌ها در محل مناسب دربيايد و رديف و مرتب باشد.

اگرچه به اين روش مي‌توان اكثر دندان‌ها را حفظ كرد، اما ماهيت قوس فك پايين به گونه‌اي است كه اگر استخوان كافي براي نگهداشتن دندان‌ها وجود نداشته باشد، احتمالاً بايد چند دندان دائمي كشيده شود.

كاربرد اكسپندر در ارتودنسي

شكي نيست كه با استفاده از اكسپندر مي‌توان دندان را حفظ كرد و از نامرتب شدن دندان‌ها جلوگيري كرد، البته به شرطي كه به درستي از آن استفاده شود. وسيع كننده فك بالا بايد قبل از به هم جوش خوردن و يكي شدن صفحات رشد به كار برده شود و از وسيع كننده فك پايين بايد قبل از درآمدن دندان‌هاي دائمي استفاده شود.

حتما بخوانيد : ارتودنسي سراميكي

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۰۳:۱۹ توسط:netware موضوع:

ترس از ارتودنسي دندان و جلوگيري از آن

ترس از تحمل درد

اگر به دليل ترس فرزندتان از درد به متخصص ارتودنسي مراجعه نمي‌كنيد و تحمل درد كشيدن فرزندتان را نداريد، بايد بدانيد كه جايي براي نگراني وجود ندارد. ارتودنسي آن‌قدرها هم كه فكر مي‌كنيد، دردناك نيست. در ارتودنسي هيچ عمل خشن و ناملايمي مانند چرخاندن ناگهاني دندان‌ها انجام نمي‌شود. ارتودنسي روندي آرام و ملايم دارد و دندان‌ها را به تدريج مرتب مي‌كند. سيم‌كشي دندان‌ها كمترين دردي ندارد. در اولين روزهاي قرارگيري بريس در دهان ممكن است براكت‌هاي فلزي در بافت داخل دهان فرو برود؛ در اين شرايط دندانپزشك لبه‌هاي آزاردهنده را با موم مي‌پوشاند تا ديگر اين اتفاق رخ ندهد. پس از تنظيم كردن بريس و سفت كردن سيم ارتودنسي تنها زماني است كه ارتودنسي ناراحت كننده مي‌شود. بيمار پس از سفت كردن سيم‌كشي دچار درد و ناراحتي مي‌شود، كه البته شديد نيست. اين درد مختصر به راحتي با مصرف مسكن‌هاي غيرتجويزي يا كرم بي‌حسي آرام مي‌شود.

ترس از ناشناخته‌ها

ترس از ارتودنسي گاهي از عدم آگاهي از روند درمان نشأت مي‌گيرد؛ تنها چيزي كه بيمار مي‌داند اين است كه دندان‌ها سيم‌كشي مي‌شود و برق اين سيم‌ها چشم‌ها را خيره مي‌كند. اگر از قبل به متخصص ارتودنسي اطلاع دهيد كه فرزندتان از چه چيزي مي‌ترسد، متخصص روند درمان را با زباني ساده براي كودك توضيح خواهد داد. زماني كه كودك متوجه شود كه نقش هر يك از تجهيزات ارتودنسي چيست و بداند كه متخصص چه كاري انجام خواهد داد، ترسش از بين خواهد رفت. متخصص اين اطلاع‌رساني و آموزش را در جلسه مشاوره و قبل از سيم‌كشي دندان‌ها انجام مي‌دهد. چنانچه اين توضيحات مفيد قبل از روز موعود داده شود، كودك بدون اضطراب به استقبال درمان خواهد رفت.

بيشتر بخوانيد :

ترس از شرمنده شدن

اكثر كودكان از متفاوت به نظر رسيدن و انگشت‌نما شدن مي‌ترسند و از اين وحشت دارند كه مبادا مورد تمسخر دوستان خود قرار بگيرند. اگر دليل ترس فرزندتان از ارتودنسي خجالت كشيدن است، سعي كنيد در آرامش با او صحبت كنيد. به فرزندتان توضيح دهيد كه اگر امروز اين درمان را انجام دهد تا پايان عمر از نتيجه آن بهره‌مند خواهد شد. همچنين به او بگوييد كه تنها نيست و ده‌ها نفر از هم‌كلاسي‌ها و هم‌مدرسه‌اي‌هايش نيز مانند او تحت درمان ارتودنسي قرار دارند. حتماً به كودك توضيح دهيد كه چطور مي‌تواند با براكت‌ها و كش‌هاي رنگارنگ بريس را دوست داشتني و زيبا كند. به اين ترتيب درمان مفرح مي‌شود. اگر نتوانستيد فرزندتان را قانع كنيد و او سرسختانه مخالف سيم‌كشي دندان‌ها بود، از دندانپزشك بخواهيد كه مناسب بودن درمان ارتودنسي متحرك يا نامرئي (اينويزيلاين) را بررسي كند.

ترس از گير كردن غذا بين دندان‌ها

كودكان تمام مشكلات كوچك را به نحو مبالغه‌آميزي جدي مي‌گيرند. اگر يك فرد بزرگسال غذا بين دندان‌هايش گير كند، آن را به سادگي و حتي بدون فكر كردن درمي‌آورد. اما اگر غذا بين دندان‌هاي كودك گير كند و دوستانش آن را ببينند، اين ذره كوچك ممكن است باعث خجالت كودك شود. اگر اين موضوع باعث ترس از ارتودنسي است، به فرزندتان اطمينان خاطر بدهيد كه احتمال گير كردن ذرات غذا بين دندان‌هاي سيم‌كشي نشده كمتر از دندان‌هاي سيم‌كشي شده نيست. به كودك توضيح دهيد كه كافي است پس از صرف غذا آب بنوشد تا جريان آب تمام ذرات گير كرده را پاك كند. اگر فرزندتان هنوز مردد است، يك آيينه جيبي به او بدهيد تا دندان‌هايشان را پس از غذا خوردن نگاه كند و مطمئن شود كه هيچ چيزي بين آنها گير نكرده است.

ترس از طولاني بودن درمان

شكي نيست كه ارتودنسي درماني زمان‌بر است و اين زمان طولاني براي يك كودك خردسال بي‌پايان به نظر خواهد رسيد. هرچند براي تسريع درمان كاري از دستتان ساخته نيست، اما مي‌توانيد درمان را به تجربه‌اي خوشايندتر تبديل كنيد. به فرزندتان يادآوري كنيد كه ارتودنسي فقط يك يا دو سال طول مي‌كشد، اما نتيجه آن لبخند زيبايي خواهد بود كه براي ساليان زياد بر لبانش نقش خواهد بست. فرزندتان را متقاعد كنيد كه صبر و تحملش در درازمدت نتيجه خواهد داد.

ترس از هزينه ارتودنسي

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۴۲:۳۸ توسط:netware موضوع:

مزاياي انجام ارتودنسي پيشگيري

 انجام ارتودنسي پيشگيري و يا ارتودنسي كودكان  اين مزيت را دارد كه فك كودك هنوز در حال رشد است. درمان زودهنگام و انجام ارتودنسي پيشگيري زماني موثر است كه قوس دنداني و فك‌ها به طور كامل شكل نگرفته‌اند. ارتودنسي فانكشنال مي‌تواند اين مشكلات را برطرف كند. معمولا بعد از اين درمان، مدتي بعد لازم است كه درمان‌هاي ديگري صورت بگيرند. اما مدت زمان اين درمان‌ها بسيار كوتاه خواهد بود.

ارتودنسي پيشگيري از بروز مشكلات جدي‌تر جلوگيري مي‌كند و باعث مي‌شود كه انجام درمان ارتودنسي در سن بالاتر بسيار آسان‌تر و ظرف مدت زمان كوتاه‌تري انجام شود.

براي انجام ارتودنسي پيشگيري، از وسايل ارتودنسي دندان مخصوص يا تعداري براكت براي هدايت رشد دندان‌ها و فك‌ها استفاده مي‌شود و فضاي مناسب‌تري براي رشد دندان‌هاي دائمي ايجاد مي‌شود.

امروزه روش‌هاي متعددي به عنوان جايگزين بريس‌هاي فلزي قديمي براي ارتودنسي معرفي شده‌اند و ميزان استقبال از اين روش‌ها هم روز به روز در حال افزايش است. ارتودنسي نامرئي كودكان به عنوان روشي جديد و بسيار مؤثر شناخته مي‌شود كه ميزان استفاده از آن به سرعت در حال گسترش است.

در اغلب موارد ارتودنسي پيشگيري فاز اول درمان است و فاز دوم و تكميلي درمان گذاشتن براكت‌هاي ارتودنسي در سن بالاتر و در زمان مناسب انجام مي‌شود. فاز دوم درمان معمولا بسيار كوتاه‌تر است و انجام آن بسيار ساده است.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي متحرك

انجام ارتودنسي پيشگيري به ما اين فرصت را مي‌دهد كه :

رشد فكي را به شكل دلخواه هدايت كنيم.

احتمال آسيب ديدگي (مانند شكستگي) دندان‌هايي كه به سمت جلو متمايل شده‌اند را كم كنيم.

عادات غلط كودك مانند مكيدن انگشت، زبان زدن به دندان‌ها و گاز گرفتن لب را برطرف كنيم.

ظاهر كودك شما و در نتيجه اعتماد به نفس او را بهبود دهيم.

رشد دندان‌هاي دائمي را به شيوه‌ي دلخواه هدايت كنيم.

چگونگي قرارگيري لب‌ها بر روي هم را بهبود دهيم.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۴:۰۳ توسط:netware موضوع:

ارتودنسي با براكت فلزي

بريس‌هاي فلزي متداول‌ترين نوع بريس‌هاي مورد استفاده بيماران در درمان ارتودنسي هستند. بريس‌هاي فلزي امروزي بسيار كوچك‌تر، مسطح‌تر و راحت‌تر از بريس هاي قديمي‌تر هستند. بيماران در هر سني از بريس‌هاي فلزي براي دستيابي به دندان‌هايي صاف و لبخندي زيبا استفاده مي‌كنند.

مزاياي استفاده از بريس‌هاي فلزي

حتماً دليلي براي اينكه مدت‌هاي مديدي است از بريس هاي فلزي در درمان‌هاي ارتودنسي استفاده مي‌شود وجود دارد! ارتودنسي با براكت فلزي، متداول‌ترين نوع بريس براي بيماران ارتودنسي هستند. بيماران در هر سني بريس‌هاي فلزي را براي دستيابي به دندان‌هايي صاف و لبخندي زيبا به عنوان يك روش قابل اعتماد و مؤثر انتخاب مي‌كنند. اگر چه براكت‌هاي فلزي كه روي دندان‌ها در دهان نصب مي‌شوند قابل مشاهده هستند ولي هنوز هم بهترين نتايج را با خود به همراه دارند. اگر شما در مورد ظاهر بريس‌هاي فلزي نگراني داريد استفاده از بريس هاي سراميكي گزينه‌اي است كه مي‌توانيد انتخاب كنيد. اگر چه اين نوع بريس ها كاملاً نامرئي نيستند ولي كمتر از بريس هاي فلزي جلب توجه مي‌كنند.

شما مي‌توانيد رنگ بريس‌ها را در جلسات تنظيم بريس كه معمولاً 8 تا 10 هفته يك بار بايد انجام مي‌دهيد، تغيير دهيد، اگر شما ترجيح مي‌دهيد كه بريس‌هاي شما كمتر ديده شود مي‌توانيد از بريس هاي الاستيكي نقره‌اي يا همرنگ دندان استفاده كنيد.

بريس هاي فلزي براي دندان‌ها در هرسني مناسب بوده و براي دندان‌هاي بسيار كج كاملاً مؤثر خواهد بود. ارتودنتيست شما با وجود بريس‌هاي فلزي حركت دندان‌ها را در بازه‌هاي زماني كوچك تحت كنترل خواهد داشت.

بيشتر بخوانيد :

بريس‌ها چگونه كار مي‌كنند؟

با قرار دادن بريس‌ها در دهان، روي دندان فشار ثابتي ايجاد مي‌شود و اين فشار باعث مي‌شود كه دندان در جهت مناسب حركت كرده و در محل مناسب خود قرار گيرد. ارتودنتيست شما در هر جلسه سيم‌ها را محكم‌تر مي‌كند. علاوه بر بريس‌ها برخي از بيماران نياز به استفاده از بندهاي الاستيكي يا هدگير پيدا مي‌كنند. بيماراني كه از بريس استفاده مي‌كنند ممكن است كه احساس كنند دندان‌هاي آنها كمي لق شده است. اين طبيعي و موقتي است. زماني كه دندان به سمت محل خود حركت كرد اين احساس از بين مي‌رود.

اگر در طول درمان احساس كرديد كه دندان‌هاي شما لق شده است نگران نباشيد. اين احساس طبيعي و موقتي است و به اين معناست كه بريس ها دارند كار خود را انجام مي‌دهند. زماني كه دندان‌ها در محل اصلي خود قرار گرفتند اين احساس از بين خواهد رفت.

هزينه درمان به وسيله بريس‌هاي فلزي

هزينه ارتودنسي با بريس هاي فلزي شامل عكس‌هاي گرفته شده با اشعه ايكس و مدل‌سازي دندان قبل از شروع درمان مي‌باشد كه شامل همه عكس‌برداري‌هاي به وسيله اشعه ايكس و جلسات ترميمي در خلال درمان و همه عكس‌ها و عكس‌هاي اشعه ايكس و مدل‌سازي بعد از درمان است. همچنين هزينه درمان نيز شامل نگهدارنده‌هاي پس از درمان و معمولاً بررسي دندان‌ها بعد از بريس‌گذاري مي‌شود كه به مدت دو سال به صورت رايگان انجام مي‌شود تا مطمئن باشيم كه بريس‌ها در محل درست خود قرار دارند. قبل از شروع درمان از شفاف بودن هزينه‌ها اطمينان حاصل نماييد تا در هنگام درمان غافلگير نشويد. در بسياري از تبليغات هزينه اوليه بسيار پايين گفته مي‌شود ولي در حين درمان هزينه‌هاي اضافي شامل موارد فوق‌الذكر از شما دريافت مي‌شود. براي مشكلات دنداني كه كمتر از متوسط است اگر حل آن ساده باشد هزينه كمتر مي‌شود و در غير اينصورت هزينه‌ها بيشتر مي‌شود.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۷:۰۴ توسط:netware موضوع:

اپن بايت چيست؟

اپن بايت (عدم همرسي دندان‌هاي بالا و پايين) يك نوع نامرتبي دندان‌ها است كه در نتيجه آن دندان‌هاي فك بالا و پايين بر روي يكديگر قرار نمي‌گيرند. درمان اين نوع خاص نامرتبي دندان‌ها نيازمند استفاده از روش‌هاي ارتودنسي است. به اين ترتيب لازم است به مطب متخصص ارتودنسي مراجعه شده و با تشخيص علت ايجاد مشكل، درمان مناسب بر روي بيمار انجام شود.

انواع اپن بايت

اين مشكل به سه دسته كلي طبقه‌بندي مي‌شود:

اپن بايت دندان‌هاي قدامي- در اين شرايط همپوشاني بين دندان‌هاي جلوي دهان بر روي فك بالا و پايين در هنگام بستن فك ايجاد نمي‌شود.

اپن بايت دندان‌هاي خلفي- در اين شرايط بين دندان‌هاي عقب دهان بر روي فك بالا و پايين در هنگام بستن دهان تماس ايجاد نمي‌شود.

اوربايت ناقص- در اين شرايط دندان‌هاي قدامي فك پايين با دندان‌هاي قدامي فك بالا يا بافت نرم داخل دهان در هنگام بستن فك تماس پيدا نمي‌كنند.

مشكلاتي كه به خاطر اپن بايت براي فرد ايجاد مي‌شود

عمده‌ترين دليلي كه به خاطر آن افراد به دنبال رفع مشكل اپن بايت هستند، ايجاد ظاهر زيبا در ناحيه صورت يا رفع مشكلات ظاهري است. در حقيقت اپن بايت دندان‌هاي قدامي مي‌تواند بر وضعيت ظاهري لبخند فرد تاثير منفي داشته و اعتماد به نفس فرد را كاهش دهد. علاوه بر اين، اپن بايت مي‌تواند باعث ايجاد مشكلات خاص در ارتباط با توانايي تكلم فرد شود كه در اصطلاح به آن ليسپينگ (lisping) مي‌گويند. به اين ترتيب فرد در اداي برخي حروف دچار مشكل مي‌شود.

درمان اپن بايت

درمان اپن بايت با سه روش به شرح زير امكان‌پذير است:

استفاده از بريس و هدگير براي اصلاح اپن بايت- در صورتي كه بيمار جوان بوده و استخوان‌هاي وي در حال رشد باشند، از اين شرايط مي‌توان براي عقب كشيدن دندان‌هاي انتهاي دهان به سمت بالا براي ايجاد وضعيت مناسب در ارتباط با قرار گرفتن دندان‌ها بر روي يكديگر استفاده كرد. در اين حالت با توجه به شدت مشكل، گگ دهاني (bite blocks) و بريس‌هاي ارتودنسي ( ارتودنسي ثابت ،ارتودنسي متحرك يا ارتودنسي نامرئي و....) ممكن است به همراه هدگير براي درمان مورد استفاده قرار گيرند. به هر حال، در صورتي كه فرد عادت‌هايي كه باعث ايجاد مشكل اپن بايت شده را ترك نكند، درمان اپن بايت با اين روش ممكن است دائمي نباشد.

استفاده از عمل جراحي- عمل جراحي براي به هم نرسيدن دندان هاي بالا و پايين زماني مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه فرآيند رشد استخوان متوقف شده و مشكلات ايجاد شده به خاطر اين شرايط جدي باشند. در اين حالت معمولاً اپن بايت باعث شده ظاهر فرد به شدت تحت تاثير قرار گيرد و در حقيقت امكان دستيابي به نتايج مناسب با استفاده از ساير روش‌هاي درماني وجود ندارد. به اين ترتيب عمل جراحي اصلاح فك يا ارتوگناتيك (orthognathic) مي‌تواند نتايج ماندگار و بلندمدت در ارتباط با مشكل اپن بايت ايجاد كرده و نيز ساير مشكلات دهان و دندان فرد را نيز در صورت نياز تحت درمان قرار دهد. در اين عمل جراحي موقعيت فك بالا اصلاح شده و با استفاده از پلاك و پيچ، موقعيت آن در محل جديد تثبيت مي‌شود. معمولاً پس از اين جراحي لازم است از بريس‌هاي ارتودنسي براي ايجاد هماهنگي بين دندان‌ها استفاده شود. توجه داشته باشيد كل فرآيند درمان در اين حالت (شامل عمل جراحي و استفاده از بريس‌هاي ارتودنسي) به چند سال زمان جهت تكميل نياز خواهد داشت.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي كودكان

هزينه درمان اپن بايت چقدر است؟

مبلغ پرداختي براي اين درمان به حجم درمان مورد نياز براي آن و نيز شدت مشكل بستگي دارد. به اين ترتيب هزينه استفاده از بريس‌هاي ارتودنسي احتمالاً كمتر از عمل جراحي خواهد بود، اما اين هزينه نيز از پزشكي به پزشك ديگر متفاوت است.

توجه داشته باشيد برخي از موسسات ارائه دهنده خدمات بيمه ممكن است بخشي از هزينه اين درمان را در صورتي كه درمان با اهداف غير زيبايي انجام شود، تحت پوشش خود قرار دهند. به همين خاطر بهتر است قبل از شروع درمان درباره اين موضوع با موسسه بيمه كننده صحبت شود.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۱۴:۰۱ توسط:netware موضوع:

نقش ارتودنسي در برنامه‌ريزي براي ايمپلنت دندان

ارتودنسي( ارتودنسي ثابت ، متحرك و يا ارتودنسي نامرئي و...) مي‌تواند به منظور ممكن ساختن نصب ايمپلنت‌هاي دنداني در برخي موارد خاص ضرروي باشد. زماني كه فضاي كافي براي قرار دادن يك ايمپلنت بين دو دندان وجود نداشته باشد يا ريشه‌هاي دندان در دو طرف فضايي كه ايمپلنت بايد نصب شود داراي انحراف باشند، حركات ارتودنسي مي‌تواند تنها راه حل موجود براي بيمارانبراي آنكه بتوانند امكان نصب ايمپلنت‌ها را تصور كرده و احتمال موفقيت افزايش يابد، باشد.اين اصلاحات ممكن است در زماني كه بيماران داراي مال‌الكوژن قابل توجهي بوده و نياز به اصلاح باشد، پيچيده باشد و در زمان تغيير موقعيت تنها چند ريشه بدون هيچ اصلاحات اساسي ديگر، آسان و سريع باشد.نه فقط دندان! تراز كردن بهينه‌ي دندان پيش از نصب ايمپلنت‌ها تنها از طريق نگاه كردن به موقعيت تاج دندان ارزيابي نمي‌شود، بلكه موقعيت و ارتباط بين ريشه‌ها نيز بررسي مي‌گردد. بسته به نوع ايمپلنت جهت نصب، حداقل 7± ميلي‌متر فضاي خالي كه در آن هيچ ريشه‌اي نبايد باشد، مورد نياز است. متمايل بودن ريشه‌ها اگر بيش از حد باشد ممكن است از وجود اين فضاي حياتي جلوگيري كند.

مزاياي انجام ارتودنسي پيش از ايمپلنت دندان

اگر شما با توجه به خواست دندانپزشك قصد انجام درمان ارتودنسي براي اصلاح مال‌الكوژن، بهبود موقعيت دندان‌هاي مشخص كه ظاهر نازيبايي دارند و راست كردن دندان‌هاي كج را داريد، بهتر است كه اين روش را پيش از نصب ايمپلنت‌ها در نظر بگيريد. زيرا بعد از نصب شدن ايمپلنت‌ها، ديگر قابل جابه‌جايي نبوده و مي‌تواند از انجام اصلاحات ارتودنسي جلوگيري كند.از طرف ديگر در برخي موارد، ارتودنسي مي‌تواند فاصله‌ي قابل ملاحظه‌اي كه در اثر كشيدن دندان‌ها ايجاد شده است را كم كند و بنابراين تعداد ايمپلنت‌هاي دنداني مورد نياز نيز و   هزينه ايمپلنت كم مي‌شود (همانطور كه در شكل‌ها نشان داده شده است) و هزينه‌هاي ترميمي (پروتز دندان از دست رفته) ناشي از انجام ايمپلنت براي بيماران كاهش پيدا مي‌كند.

بيشتر بخوانيد : هزينه ارتودنسي چه قدر است ؟

ارتودنسي بعد از ايمپلنت

در موارد نادري، انجام ارتودنسي بعد از ايمپلنت ممكن است مفيد باشد. هنگامي كه چندين دندان در يك ناحيه از دندان افتاده باشند،گاهي اوقات براي متخصص ارتودنسي پيدا كردن تكيه‌گاه جهت نصب اتصالات ارتودنسي كه براي حركاتي كه مي‌خواهد انجام دهد ضروري است، مشكل مي‌باشد. در اين صورت انجام ايمپلنت مي‌تواند تكيه‌گاه محكمي براي قرار دادن اتصالات، سيم‌ها، كش‌ها و غيره فراهم كند. در چنين شرايطي همچنان تصميم براي كاشت ايمپلنت توسط متخصص ارتودنسي ارجح است تا بتوان بطور مطلوب در مورد محل نصب ايمپلنت برنامه‌ريزي كرد.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۸:۲۴ توسط:netware موضوع:

مراحل انجام بليچينگ دندان در مطب دندانپزشكي:

روند بليچينگ دندان در مطب دندانپزشكي بسيار ساده است ، بنابراين اگر ترس يا نگراني از مراجعه به دندانپزشك داريد ، آرامش خود را حفظ كنيد. اين يك كار ساده است و هيچ تراشي روي دندانهاي شما انجام نمي شود.

گام يك

براي اطمينان از اينكه كانديداي مناسب براي سفيد كردن دندان ها هستيد ، يك مشاوره اوليه خواهيد داشت. اگر شما داراي دندان حساس يا دندانهاي نازك يا شفاف هستيد ، ممكن است اينگونه نباشيد.

گام دوم

هنگامي كه مشخص شد كه شما كانديد مناسب براي بليچينگ دندان هستيد، دندانپزشك با تميز كردن حرفه اي به دندان هاي شما كمك مي كنند. اين باعث مي شود پلاك يا هر نوع مواد غذايي ديگر از بين برود.

اين روند نبايد طولاني باشد و اين بايد بخشي از برنامه منظم سلامت دندان شما باشد. اين روند در واقع مي تواند به روشن تر شدن دندان هاي شما كمك كند ، زيرا به طور حرفه اي هرگونه پوشش يا پلاكي را روي دندان هاي شما از بين مي برد.

بيشتر بخوانيد : كاشت ايمپلنت دندان

گام سوم

دندانپزشك دندان هاي شما را معاينه مي كند تا مطمئن شود هيچ مسئله يا مشكلات برجسته ديگري وجود ندارد. آنها به دنبال ترك ، حفره يا خطوط لثه هستند كه ممكن است باعث تحريك روند سفيد شدن شود.

سپس ممكن است دندانپزشك براي بررسي نتايج نهايي مورد نظر از دندانهاي شما عكس بگيرد.

گام چهارم

دندانپزشك از يك رزين يا ژل محافظ استفاده مي كنند كه باعث محافظت لثه هاي شما مي شود. سپس ژل سفيدكننده اصلي اعمال مي شود و نيم ساعت روي دندانها قرار مي گيرد. در حالي كه فرمول سفيد كننده روي دندانهاي شما قرار دارد ، ممكن است از ليزر براي تشديد نتايج استفاده شود. پس از اتمام اين مراحل بايد فوراً نتايج را مشاهده كنيد.  

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۲:۵۳ توسط:netware موضوع: